Решение по дело №490/2022 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 9 май 2023 г.
Съдия: Рени Цветанова Славкова
Дело: 20227140700490
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 декември 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р Е Ш Е Н И Е  319

гр. Монтана, 9 май 2023 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – МОНТАНА, в открито съдебно заседание на 27 04 2023 г. в състав:

Председател: РЕНИ ЦВЕТАНОВА

при секретаря: Петя Видова, като разгледа докладваното от СЪДИЯ РЕНИ ЦВЕТАНОВА, V състав, Адм.д. № 490 по описа за 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 194 и сл. от ЗМВР и чл. 166, ал. 3 от АПК, вр. с чл. 165, ал. 6 от ЗМВР и чл. 15, ал. 2 от Наредба № 8121з-310 от 17.07.2014 г. за преназначаване на държавните служители в Министерството на вътрешните работи.

Образувано е по жалба на С.Л.М.,***, на длъжност „Полицейски инспектор V степен” (ТП) в участък Бойчиновци към РУ Монтана при ОД на МВР Монтана против Заповед № 301з-4198/28 11 2022 г. на ВПД Директор Старши Комисар Бисер Йончев на ОД на МВР Монтана, с която временно е преназначен за срок от една година на изпълнителската длъжност „Полицейски инспектор V степен” в група „Териториална Полиция” на сектор „Охранителна полиция” към РУ Лом при ОД на МВР Монтана. 

Твьрди се, че с издадената Заповед за оспорващия и неговото семейство се създават непреодолими препятствия и му се причиняват значителни вреди, предвид постоянното им живеене в гр. Бойчиновци, което отстои на повече от 50 км. в едната посока от гр. Лом. Единствената възможност да се придвижва ежедневно до гр. Лом е с личният му автомобил, който към момента е трайно повреден. Предвижването му ежедневно сутрин и вечер с обществен транспорт също е невъзможно, поради липсата на автобусни линии между двата града, а съществуващата ЖП връзка е неприложима поради значителното разминаване (повече от два часа) в часовия й график с работното време. Предвид икономическата ситуация в държавата и по конкретно в северозапада, наемането на жилище в гp. Лом и преместване на местоживеенето му там освен, че би му навредило значително, като заплащане на разходи, би навредило и на семейството му, предвид невъзможността им да се преместят в гр. Лом, с оглед липсата му за година време. С оспорената заповед не се предвиждат компенсации или поемане на възникващите значителни и допълнителни разходи, както и не се предвижда възможност за използването на служебен транспорт. По отношение целесъобразността на оспорваната заповед е подадена отделна жалба, поради недоокомплект и натовареност на състава в Участък Бойчиновци. Недоокомплекта на Участък Бойчиновци е две места за Мл.ПИ и едно за ПИ, като в момента едва се покрива графика. В с.з. оспорващият се представлява от адв. Г., който моли да се отмени Заповедта и им се присъдят разноските по водене на делото.

Ответната страна, чрез юрк К*** Д*** оспорва жалбата.

Доказателствата по делото са писмени. Изслушани са показания на разпитани свидетели.

Административен съд Монтана след като обсъди сочените в жалбата основания във връзка със събраните по делото доказателства, приема за установено от фактическа страна следното: 

            Началник на РУ Лом отправя Предложение рег. № 294р-25548 от 25 11 2022 г., утвърдено от Директор на ОДМВР Монтана на дата 28 11 2022 г. /л. 18/, с което предлага да бъде временно преназначен служител от ОДМВР Монтана – полицейски инспектор, като същият да изпълнява дейности по териториалното обслужване и бъде включен в графика на група „ТП”, сектор „ОП” при РУ Лом. В Предложението е посочено, че поради недостиг на служители в ТП, както и ползването на голямо количество изостанали отпуски от 2021 г. и ежедневната натовареност на служителите от ТП по отработване на преписки, както и завишен брой на същите, посещаване на сигнали, участие в различни по вид мероприятия и контрол на пътното движение, се затруднява дейностите на група „ТП”. Силно изразен е този проблем в Звено „Изток", където двама служители от група „ТП" - 1 бр. ПИ и 1 бр. Мл. ПИ обслужват кв. Младеново с обособени 2 бр. ромски квартала - „Хумата" и „Младеново" и общо 5 бр. населени места и вилна зона „Садовете".  

            С оспорената Заповед № 301з-4198/28 11 2022 г. на ВПД Директор Старши Комисар Бисер Йончев в ОД на МВР Монтана оспорващият С.Л.М.,***, на длъжност „Полицейски инспектор V степен” (ТП) в участък Бойчиновци към РУ Монтана при ОД на МВР Монтана временно е преназначен за срок от една година на изпълнителската длъжност „Полицейски инспектор V степен” в група „Териториална Полиция” на сектор „Охранителна полиция” към РУ Лом при ОД на МВР Монтана.  

            С Определение от 05 01 2023 г. съдът е разпределил доказателствената тежест между страните и при условията на чл. 171, ал. 5, вр. с чл. 9, ал. 3 от АПК е изискал допълнително относими към изясняване предмета на спора доказателства. 

            Съгласно Заповед № 8121К-540/24 02 2015 г., изм. със Заповед № 8121К-392/26 01 2017 г. /л. 28-29; 33-34/ е утвърден щат на ОД на МВР Монтана, като в т. 1.9. за Районно управление Лом – сектор „Охранителна полиция” /ОП/, група „Териториална полиция” /ТП/ е предвидена щатна численост от 6 броя за длъжността полицейски инспектор VІ – V степен и 6 броя за младши полицейски инспектор.

            Съгласно Заповед № 8121К-540/24 02 2015 г., изм. със Заповед № 8121К-392/26 01 2017 г. /л. 28-29; 33-34/ е утвърден щат на ОД на МВР Монтана, като в т. 1.8.6. за участък - Бойчиновци е предвидена щатна численост от 3 броя за длъжността полицейски инспектор VІ – V степен и 9 броя за младши полицейски инспектор.

Съгласно Справка рег. № 180800-1346 от 27 01 2023 г. на Началник РУ Монтана, участък Бойчиновци при РУ Монтана обслужва територията на Община Бойчиновци, включваща 12 села и общинския център гр. Бойчиновци като през второто шестмесечие на 2022 г. по линия на охранителна полиция са работили 8 броя служители /ПИ и МлПИ, с приключени общо 1035 броя преписки.

Съгласно таблица за натовареността на служителите от РУ Лом, сектор ОП, група ТП за второто шестмесечие на 2022 г. са приключени общо 6305 броя преписки. /л. 101-102/ Приложена е и таблица с индивидуалните резултати на служителите от РУ Лом, сектор ОП, група ТП за 2022 г. /л. 138 – 148/

Съгласно Писмо рег. № 301000-643 от 13 01 2023 г. на Директор на ОДМВР Монтана /л. 26/ в група ТП, сектор ОП към РУ Лом при ОДМВР Монтана към 28 11 2022 г. са назначени 4 служители на длъжността полицейски инспектор V степен. С.М. е временно преназначен на вакантна длъжност полицейски инспектор V степен в същата група ТП към сектор ОП – РУ Лом.

Съгласно Писмо рег. № 301000-643 от 13 01 2023 г. на Директор на ОДМВР Монтана /л. 26/, към дата 28 11 2022 г., от утвърдените 6 щатни бройки за длъжността полицейски инспектор VІ – V степен в група ТП, сектор ОП, РУ Лом, две от тях са вакантни и няма вакантни бройки от предвидените 6 щатни бройки за длъжността младши полицейски инспектор. Към същата дата от утвърдените 3 щатни бройки за длъжността полицейски инспектор VІ – V степен (ТП) в участък Бойчиновци една от тях е вакантна и няма вакантни бройки от предвидените 9 щатни такива за длъжността младши полицейски инспектор. Писмото е оспорено съгласно Протоколно Определение от 30 03 2023 г.

С Писмо рег. № 301000-5808 от 10 04 2023 г. на Директор на ОДМВР Монтана /л. 188-189/, съгласно дадени указания с Протоколно Определение от 30 03 2023 г., поради оспорване липсата на вакантност на утвърдените 9 щатни бройки за длъжността младши полицейски инспектор в участък Бойчиновци /л. 160/, поименно са посочени назначените лица с дата на тяхното назначаване и тяхната професионална квалификация. Посочено е, че две от назначените лица (последните две щатни бройки) не са подавани като вакантни, тъй като към 28 11 2022 г. на тях са назначени стажанти след спечелен конкурс, обявен със Заповед от 20 09 2021 г. Посочено е още, че същите тези две лица са назначени считано от 01 06 2022 г. като за периода 20 06 2022 – 16 12 2022 г. са изпратени на курс за първоначално професионално обучение.

            Съгласно Удостоверение рег. № 301р-23723 от 01 11 2021 г. на Началник на сектор КАПОЧР /л. 30/, старши комисар Бисер Йончев е временно преназначен на дльжността Директор ІІ степен на ОД на МВР Монтана, считано от 29 10 2021 г.

Съгласно Решение № 812100-236 от 06 01 2023 г. на Главен секретар на МВР жалбата против целесъобразността на Заповед № 301з-4198/28 11 2022 г. на ВПД Директор Старши Комисар Бисер Йончев в ОД на МВР Монтана, е оставена без разглеждане.

Съгласно Решение № 812100-2047 от 02 02 2023 г. на Главен секретар на МВР жалбата против целесъобразността на Заповед № 301з-4198/28 11 2022 г. на ВПД Директор Старши Комисар Бисер Йончев в ОД на МВР Монтана, е отхвърлена. /л. 107-109/

С Писмо рег. № 301000-5832 от 11 04 2023 г. на Директор на ОДМВР Монтана /л. 190/, съгласно дадени указания е посочено, че към 11 04 2023 г. не е възможно да посочат наличието на незаетите места в щата на РУ Лом поради това, че конкурсната процедура не е приключила.

Съгласно Предложение рег. № 1808-12059 от 20 04 2023 г. на Началник Участък Бойчиновци е предложено да се отмени спешно оспорената в настоящото производство Заповед № 301з-4198/28 11 2022 г. на ВПД Директор Старши Комисар Бисер Йончев на ОД на МВР Монтана, тъй като същият е с 20 годишен стаж, способен и отговорен служител е, познаващ ОО и криминалния контингент и има спешна нужда от ПИ, който да обучава младите служители, които са 50 % от щата. Предложено е и обявяването на конкурс за попълване на две свободни щатни бройки за ПИ. Това предложение не е прието видно от поставената върху него резолюция на 20 0 42023 г. /л. 191/

По делото са разпитани свидетелите Н*** В*** Н*** – Началник на Участък Бойчиновци, Е*** И*** Н*** – мл. ПИ в Участък Бойчиновци и Д*** Р*** Н*** , работил около осем години в Участък Бойчиновци до 01 12 2022 г., след което не по негово желание е преместен в група Охрана на обществения ред към РУ Монтана. Свидетелите дават показания за семейното положение на оспорващия, за проблеми и грижи за неговата тъща с оглед нейни здравословни проблеми, както и че притежаваният автомобил от оспорващия, по негови сведения, е повреден, без да знае каква е повредата.

С Протоколно Определение от 30 03 2023 г. е открито производството по оспорване на т. 2 на Писмо рег. № 301000-4137 от 15.03.2023 г. /л. 128/,  в частта, в която за участък Бойчиновци е посочено, че „По Щат на ОДМВР Монтана са утвърдени” „и 9 щ.бр. за длъжността „младши полицейски инспектор” в същия участьк и районно управление, като към 28 11 2022 г. няма вакантни бройки”.  

            По делото са представени още удостоверение за сключен граждански брак, копие на л.к., удостоверяваща постоянния адрес на оспорващия, жалба от 07 12 2022 г. до Министъра на МВР, Главен секретар на МВР и Директор Дирекция вътрешна сигурност на МВР относно злоупотреба със служебно положение от страна на ръководството на ОД МВР Монтана и РУ Монтана, жалба до Главен секретар на МВР относно нецелесъобразността и необосноваността на Заповед № 301з-4198/28 11 2022 г. на ВПД Директор Старши Комисар Бисер Йончев в ОД на МВР Монтана, болнични листове, епикриза, медицински протокол и амбулаторен лист на С.М., доказателства за обявяване на конкурс за преминаване в по-висока по вид длъжност на държавни служители в ОД на МВР Монтана.    

Съдът е разпределил доказателствената тежест между страните с разпореждане от 22.02.2019 г. и е дал указания на ответната страна при условията на чл. 171, ал. 4 от АПК.

С жалбата и в хода на делото са правени три пъти искания за спиране предварителното изпълнение на оспорената Заповед като с Определение от 05 01 2023 г. (необжалвано), Определение от 10 04 2023 г. (обжалвано) и Протоколно Определение от 27 04 2023 г. тези искания са оставени без уважение.

            При така изложената фактическа обстановка съдът намира от правна страна следното:

Оспореният акт представлява индивидуален административен такъв, с който се засягат законни права и интереси, съгласно чл. 21, ал. 1 от АПК. Получен е при условията на отказ, на дата 28 11 2022 г., видно от Протокол за отказ за запознаване, удостоверено с двама свидетели /л. 17/. Жалбата е подадена от надлежно легитимирано лице - адресата на акта, в законоустановения 14 дневен срок, подадена е по електронен път от адв. Г.А.Г. на 08 12 2022 г., видно от информацията от електронната поща /л. 2/, поради което се явява допустима за разглеждане по същество.

Съдът с оглед вмененото служебно начало извършва проверка на всички основания за неговата законосъобразност.

Оспореният административен акт е издаден от компетентен орган, видно от Удостоверение рег. № 301р-23723 от 01 11 2021 г. на Началник на сектор КАПОЧР, в кръга на неговите правомощия и при спазване на съответната писмена форма, поради което актът не е нищожен.  

Съгласно чл. 159, ал. 1, т. 3 от ЗМВР - Ръководителите на структурите по чл. 37 преназначават държавните служители на изпълнителски длъжности, извън случаите по чл. 158, т. 5 и 6.

Съгласно чл. 165, ал. 1,  ал. 2, предл. второ от ЗМВР - Държавният служител може да бъде временно преназначен на същата или по-висока вакантна длъжност до заемането й или при отсъствие на титуляря над 30 дни по ред, определен с наредба на министъра на вътрешните работи. Временното преназначаване се извършва със съгласието на служителя, освен в случаите на мотивирана служебна необходимост. Временното преназначаване е за срок до една година с възможност за еднократно удължаване срока на временното преназначаване с още една година

Съгласно чл. 12, ал. 1, т. 1 от Наредба № 8121з-310 от 17.07.2014 г. за преназначаване на държавните служители в Министерството на вътрешните работи /Наредбата/ - Временното преназначаване на държавния служител се извършва при:  необходимост от преназначаване на служители на вакантни длъжности в щатовете на структурите на МВР.

Съгласно чл. 13, ал. 1 от Наредбата - За временно преназначаване се изготвя мотивирано предложение по реда на чл. 5, ал. 1 (прекият ръководител – за преназначаване на държавни служители от изпълнителски и младши изпълнителски длъжности), с което държавният служител се запознава срещу подпис и отразява съгласието или несъгласието си.

Съгласно чл. 13, ал. 4 от Наредбата - При временно преназначаване на държавен служител от една структура в друга предложението се съгласува с ръководителя на структурата, в която служителят е титуляр.

Съгласно чл. 14, ал. 1 и ал. 2 от Наредбата - Временното преназначаване на държавен служител се извършва със заповед на съответния орган по чл. 158 или чл. 159, ал. 1 ЗМВР за срок до една година с възможност за еднократно удължаване на срока на временното преназначаване с още една година. Временно преназначаване за по-дълъг срок може да се прилага, когато титулярят на длъжността е в законоустановен отпуск за срок над една година. При временно преназначаване в случаите на служебна необходимост тя се мотивира в заповедта по ал. 1.

Съгласно § 1, т. 23 от ДР на ЗМВР - По смисъла на този закон: "Служебна необходимост" е налице при извънредни промени в оперативната обстановка, състоянието на престъпността и обществения ред, нормативни промени и/или промени във функционалните задължения на структурите.

За да се издаде Заповед от вида и характера на оспорваната, законодателят предвижда следните материалноправни предпоставки: 1. вакантна длъжност; 2. мотивирана служебна необходимост; 3. срок на временното преназначаване - до една година с възможност за еднократно удължаване с още една година.

В случая безспорно от представения и утвърден щат на ОДМВР Монтана и заетите щатни бройки се установява наличие на първото условие на законодателя, а именно вакантна длъжност, на която оспорващият е временно преназначен от участък Бойчиновци (ТП) в РУ Лом, група ТП.

По отношение на спорната втора предпоставка – за наличие на мотивирана служебна необходимост, този състав счита, че и тази предпоставка е налице. В тази връзка в оспорената Заповед изрично е посочено, че в група ТП, сектор ОП при РУ Лом, има недостиг на служители и голяма натовареност на полицейските инспектори по отработването на преписки, което недвусмислено и безспорно мотивира служебната необходимост и обосновава издаването на оспорената Заповед. Няма пречка, също така, мотиви за издаването на Заповедта да се съдържат и в друг отделен акт, като в случая това е Предложение рег. № 294р-25548 от 25 11 2022 г., по описа на РУ Лом, последното цитирано в оспорената Заповед, където допълнително са изложени съображения обосноваващи искането за временно преназначаване на служител, а именно: завишаване на преписките и ползване на голямо количество изостанали отпуски от 2021 г.

От представените по делото данни за отработени преписки за второто шестмесечие на 2022 г. за Участък Бойчиновци и РУ Лом – група ТП потвърждава соченото в оспорената Заповед основание, касаещо голямата натовареност на РУ Лом – група ТП. В случая цифровото изражение на приключените преписка са както следва: 1035 бр. за Участък Бойчиновци и 6305 бр. за група ТП към РУ Лом (при 7733 бр. за цялата 2022 год.). Съществена е и разликата в броя отработени преписки, падаща се на всеки един от отделните служители, като същият варира за група ТП, ОП – РУ Лом – от макс. 812 на служител до мин. 125 на служител (в случая съдът е съобразил, че отчетните таблици на РУ Лом са годишни) за разлика от броя на отработените преписки в Участък Бойчиновци, които са от макс. 170 на служител до мин. 79 на служител, които цифри сами по себе си потвърждават и изложеното в отправеното от Началник на РУ Лом Предложение и обосновават сочената в оспорената Заповед служебна необходимост. Броят на отработените преписки за първото шестмесечие, респ. за цялата 2022 г. безспорно установява съществено по-голямата натовареност на полицейските инспектори в РУ Лом – група ТП в сравнение с натовареността на полицейските инспектори в участък Бойчиновци, което се свързва с легалната дефиниция дадена от законодателя за служебна необходимост и конкретно касаеща наличието на извънредна променя в оперативната обстановка, състоянието на престъпността и обществения ред.

Служебната необходимост не изисква съгласие на служителя, нито съгласуваност с ръководителя на структурата, в която служителят е титуляр. В тази връзка, въпреки че такава съгласуваност е предвидена в чл. 13, ал. 4 от Наредбата, то това не се отнася за временното преназначаване поради служебна необходимост, които предпоставки са изрично предвидени в чл. 165 от ЗМВР, като самият текст единствено препраща към реда, не и към условията на Наредбата. В случай, че следва да се приеме, че Наредбата въвежда изискване за съгласуваност, то същото не би могло да бъде взето предвид като основателно, с оглед противоречието му с изискванията предвидени в чл. 165 от ЗМВР и текста на чл. 15, ал. 3 от ЗНА, според който - Ако постановление, правилник, наредба или инструкция противоречат на нормативен акт от по-висока степен, правораздавателните органи прилагат по-високия по степен акт.

По отношение на третата предпоставка, то и това изискване се явява спазено, предвид това, че временното преназначаване е за срок от една година, какъвто е законово предвиденият максимален срок.

При безспорно установени предпоставки, оспорената Заповед № 301з-4198/28 11 2022 г. на ВПД Директор Старши Комисар Бисер Йончев на ОД на МВР Монтана се явява законосъобразна, без съдът да има възможност да се произнася по нейната целесъобразност, последната приета от по-горестоящия АО за такава.

            Този състав не установява неистинност на оспореното Писмо рег. № 301000-643 от 13 01 2023 г. на Директор на ОДМВР Монтана.  Обстоятелството, че двама от назначените служители, за времето от 20 06 2022 г. до 16 12 2022 г. са били на курс за първоначално професионално обучение не променя обстоятелствата по вакантността на длъжностите.

            Процедурата по издаването на оспорената Заповед е опростена и се заключава единствено в установяването на служебна необходимост, което с оглед на гореизложеното и въз основа на събраните по делото доказателства, не се установява да е нарушена.

            Този състав на съда счита, че засегнатите в производството въпроси, касаещи здравословното състояние на оспорващия, неговата съпруга, както и майката на неговата съпруга, респ. наличието или липса на собствен, работещ автомобил за придвижване до гр. Лом, са извън материалноправните предпоставки, имащи значение за издаване на оспорената Заповед. По отношение здравословното състояние на оспорващия, на съда прави впечатление, необяснимото му рязко влошаване със самия факт на узнаване на оспорената Заповед - 28 11 2022 г. /л. 17/, тъй като същият след тази дата е в болничен и не е встъпвал в длъжността, на която е преназначен /л. 26, 151/. Ирелевантно обстоятелство за повдигнатия спор е и провежданият конкурс за заемане на вакантната длъжност, на която временно е преназначен оспорващия, който конкурс към датата на последното с.з. все още не е приключил.

Отделно от това, нови факти, които да имат правно значение и които да се отразяват върху правилността на издадения акт след неговото издаване, каквото е предвиденото в чл. 142, ал. 2 от АПК, са такива, които биха променили взетото от АО решение към момента на издаване на съответния административен акт, т.е. не всички новонастъпили факти имат за последица отмяна на този акт.

            С оглед на изложеното и предвид изричната разпоредба на чл. 168, ал. 1 от АПК съдът намира оспореният административен акт за издаден от компетентен орган и в кръга на неговите правомощия, при спазване на процесуалния и материалния закон и в съответствие с неговата цел. 

            Мотивиран от горното и на основание чл. 172 от АПК съдът

Р Е Ш И :

ОТХВЪРЛЯ като неоснователна жалбата на С.Л.М.,***, на длъжност „Полицейски инспектор V степен” (ТП) в участък Бойчиновци към РУ Монтана при ОД на МВР Монтана против Заповед № 301з-4198/28 11 2022 г. на ВПД Директор Старши Комисар Бисер Йончев на ОД на МВР Монтана.

            РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване в 14 дневен срок от датата на неговото съобщаване на страните пред Върховен административен съд.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ :