Решение по дело №904/2021 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 138
Дата: 20 май 2021 г. (в сила от 25 октомври 2021 г.)
Съдия: Милена Николова Николова
Дело: 20213110200904
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 4 март 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 138
гр. Варна , 20.05.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВАРНА, 22 СЪСТАВ в публично заседание на двадесети
април, през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:Милена Николова
при участието на секретаря Елена С. Пеева
като разгледа докладваното от Милена Николова Административно
наказателно дело № 20213110200904 по описа за 2021 година
за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба на П. К. Л. срещу Наказателно постановление №
ВН – 43-01/08.01.2021 г., издадено от началника на Регионална дирекция за
национален строителен контрол (РДНСК) Варна, с което на жалбоподателката
на основание чл. 233 ЗУТ е наложено административно наказание „глоба“ в
размер на 200 лв. за нарушение на чл. 223, ал. 2, т. 1 от ЗУТ.
Във въззивната жалба са изложени съображения за
незаконосъобразност на издаденото наказателно постановление поради
допуснато нарушение на материалния закон. Отправено е искане за отмяна на
наказателното постановление.
В проведеното открито съдебно заседание въззивната страна се
представлява от адв. Й. Б., която излага доводи за допуснато нарушение на
материалния закон при издаване на обжалваното наказателно постановление.
Поддържа искането за неговата отмяна.
В проведеното открито съдебно заседание въззиваемата страна
1
Регионална дирекция за национален строителен контрол – Варна се
представлява от юрисконсулт Т.К., която поддържа становището,
представено с административнонаказателната преписка. Отправя искане за
присъждане на юрисконсултско възнаграждение.
Съдът като обсъди доводите на страните и събраните по делото
писмени и гласни доказателства, намира за установено следното:
На 16.05.2019 г. в РДНСК – Варна е постъпило писмо с изх. № Т-08-00-
77/15.05.2019 г. на Министерство на туризма, като със същото се иска
извършване на проверка на започнали ремонтни работи по сграда с
идентификатор 83404.502.54.1 по кадастралната карта и кадастралните
регистри (КККР) на с. Шкорпиловци, общ. Долни чифлик, обл. Варна.
Извършена е съвместна проверка от служители на РДНСК-Варна и
служители на Община Долни чифлик на място и по документи, при която е
установено, че е извършен основен ремонт и реконструкция на
съществуващата в поземлен имот с идентификатор 83404.502.54 по КККР на
с. Шкорпиловци сграда. Контролните органи са установили, че
реконструираната сграда е с приблизителни размери 11м/11м, като до нея е
изграден навес с нова метална конструкция с приблизителни размери 9м/10м,
като по-голямата част от навеса е върху плажа - изключителна държавна
собственост-дюни. Констатирано е, че височината на сградата при кота било е
около 3,5м, кота корниз към улицата е 2,5м, а към плажа е 2,4м.
Проверяващите установили, че покривът на навеса е двускатен, като
височината му от нивото на съществуващата бетонова площадка е 2,65м и 3 м
при кота било. Конструкцията на ремонтираната сграда е била от метални
колони и ферми. Стените са били от сандвич панели, дограмата - PVC, а
покривът - от гофрирани метални плоскости.
Контролните органи не установили в Община Долни чифлик да има
издадени строителни книжа за извършените строително-монтажни работи по
съществуващата сграда и за новоизградения навес. На следващо място не е
установена идентичност: между реконструираната сграда и изградения навес
със съществуващите на 01.04.2019 г. сграда и покрита тераса. Липсва и
идентичност на реконструираната сграда и новоизградения навес със
сградите, за които се представят документи за собственост. За резултатите от
2
проверката е съставен констативен протокол от 27.05.2019 г.
Прието било, че строежът „стопанска сграда“ е пета категория, а
навесът към нея е шеста категория, както и че компетентни да започнат
административното производство по констатиране на незаконното
изграждане на проверените строежи са служителите на общинската
администрация, на които законодателят е вменил задължения съгласно
разпоредбата на чл.223 от ЗУТ.
В тази връзка писмото на Министерство на туризма и констативния
протокол от 27.05.2019 г. били изпратени на кмета на Община Долни чифлик
за предприемане на действия съобразно с правомощията на общинската
администрация по ЗУТ, след което да бъдат уведомени РДНСК-Варна,
Министерство на туризма и заинтересованите лица.
С писмо с изх.№ 9400К-139(4)/16.07.2019г. кметът на Община Долни
чифлик е изпратил становище, изготвено от инж. П.Л.-главен специалист
„Строителен контрол", в което извършените на място строителни и монтажни
работи /СМР/ са определени като „текущ ремонт" по смисъла на §5, т.43 от
ЗУТ.
В тази връзка, както и с оглед постъпило по делото друго писмо от
Министерство на туризма началникът на РДНСК – Варна на основание
чл.222, ал.1, т.15 и чл.222, ал.2, т.3 и т.7 от ЗУТ с писмо изх. № ДЧ-683-00-
322/26.03.2020 г. е указал на кмета на община Долни чифлик, съобразно с
вменените му по чл.223 от ЗУТ компетентности, да разпореди на служители
на общината: да се предприемат административни действия по реда на
чл.225а от ЗУТ за премахване на незаконен строеж: Навес с площ 90 кв. м.,
находящ се в поземлен имот с идентификатор 83404.502.36 по КККР на с.
Шкорпиловци, имот изключителна държавна собственост - морски плаж
„Шкорпиловци-юг"; да се извърши обстойна проверка на място и по
документи за установяване степента на СМР по извършената реконструкция
на съществуващата сграда, находяща се в поземлени имоти с идентификатори
83404.502.36 и 83404.502.54 по к.к. и к.р. на с.Шкорпиловци; главният
архитект на Община Долни чифлик да се произнесе с конкретно и обвързано
с дефинициите в §5 от ДР на ЗУТ писмено становище, какъв е вида на
ремонта и дали извършените промени представляват реконструкция на
3
строеж, по смисъла на §5 от ДР на ЗУТ.
Дадени са и указания в срок от 15 работни дни от получаване на
писмото всички заинтересовани лица, в т.ч. МТ и РДНСК-Варна, да бъдат
уведомени за резултатите от предприетите законосъобразни действия и
проверките, както и, че в същия срок следва да бъдат предоставени данни за
отговорното лице, на което е разпределена преписката.
В РДНСК – Варна е постъпило писмо с вх. № ДЧ-683-01-
406/24.04.2020г. от кмета на Община Долни чифлик, видно от което
преписката е разпределена на инж.П. К. Л.-главен специалист в
„Строителство и контрол" при Община Долни чифлик, със служебен адрес:
гр.Долни чифлик, пл.„Тича" №1.
Впоследствие в РДНСК - Варна е постъпило и писмо с вх.№ ДЧ-683-01-
691/20.05.2020 г. в РДНСК-Варна от кмета на Община Долни чифлик, в което
се излагат твърдения, през месец август 2018 г. е изготвено конструктивно
становище от инж. Николай Недялков, видно от което: „основната
конструкция на сградата е метална, състояща се от носещи рамки и
стабилизиращи елементи, които осигуряват сигурността и пренасят
натоварванията към основите - направени стъпки на минимална дълбочина.
Покривът е двускатен, направен от дървени плоскости OSB, стъпващи върху
метална конструкция и облечени с битумни керемиди тип Bardoline.
Вътрешните и външните преградни стени са направени от метални панели,
дограма и дървени плоскости", „Вертикалната носеща конструкция се състои
от стоманени колони", „Хоризонталната носеща конструкция са стоманени
ферми и греди". Посочено е още, че било дадено предписание да се извърши
текущ ремонт на сградата, т.е. към момента на изготвяне на конструктивното
становище (август 2018г.) няма заведение с дървена конструкция, в т.ч. и
навес с дървена конструкция. В писмото е било посочено още, че било
подадено заявление за издаване на удостоверение за търпимост на строежа,
като от приложеното към преписката „геодезическо заснемане" се
установявало, че извън основната „стопанска сграда" съществува „лятна
тераса" с изложение - север, изток и юг, която е от дървена конструкция -
дървени греди „Пергола", разположена на дървена скара. Сграда с
идентификатор 83404.502.54.1 по КК и КР на с.Шкорпиловци била
съществувала и била нанесена в „Специализирана карта“ на с.Шкорпиловци
4
от 2015г., а от приложените към преписката комбинирани скици, е направен
извод, че същата не навлиза в частта отдадена под наем от територията на
морски плаж „Шкорпиловци юг". Писмото е изготвено от главен специалист
„Строителен контрол" - инж. П.Л..
При направената повторна проверка на всички налични документи по
преписката контролните органи установили, че текстът в писмото на кмета на
община Долни чифлик не съответства на приложените по преписката
документи и графични материали - скици на имот и сграда, издадени от
Служба по геодезия, картография и кадастър - Варна, както и изготвените
комбинирани скици за пълна или частична идентичност, съгласно чл.16, ал.3
ЗКИР.
Св. Д. Н. Д. приела, че служителят от Общинска администрация Долни
чифлик - инж.П.Л. не е изпълнила задълженията, вменени й по чл.223, ал.2 от
ЗУТ - да предприеме действия по констатирането на незаконен строеж,
изграден върху имот с идентификатор 83404.502.36 по КК и КР на с.
Шкорпиловци, представляващ изключителна държавна собственост - морски
плаж и имот с идентификатор 83404.502.52 по КК и КР, частна държавна
собственост, извън очертанията на имот с идентификатор 83404.502.54 по КК
и КР на с. Шкорпиловци, към който принадлежи по действащите КК и КР,
одобрени със заповед №18-9320-01.11.2018г. на Началника на СГКК-Варна, за
което издала АУАН, който връчила на жалбоподателката Л..
В срока по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН е постъпило писмено възражение
срещу съставения АУАН от жалбоподателката Л., в което изразила
становище за липса на извършено от нея административно нарушение.
На 08.01.2021 г. директорът на РДНСК, приемайки идентична
фактическа обстановка, като тази, изложена в АУАН, издал обжалваното
наказателно постановление.
Горната фактическа обстановка съдът възприе въз основа на
показанията на разпитаната в съдебно заседание св. Д. Н. Д., както и въз
основа на събраните по делото писмени доказателства. Съдът кредитира
изцяло показанията на разпитания свидетел, тъй като същите се подкрепят от
приложените по делото писмени документи, не съдържат противоречия и са
логични, и ясни.
5

При така установената фактическа обстановка съдът намира от
правна страна следното:
Жалбата срещу наказателното постановление е подадена в установения в
чл. 59, ал. 2 от ЗАНН 7 – дневен срок, от надлежна страна, срещу акт, който
подлежи на обжалване, поради което се явява процесуално допустима.
Съдът в рамките на служебната проверка констатира, че АУАН и НП са
издадени от компетентни органи, но не отговарят на изискванията на чл. 42,
т. 4 ЗАНН, респективно чл. 57, ал.1, т. 5 ЗАНН, т.е. на изискванията за форма
и по-конкретно съдът констатира противоречиво описание на нарушението,
което е равнозначно на липса на описание на нарушението.
На първо място наказващият орган е приел, че жалбоподателката не е
изпълнила задълженията си да констатира наличието на незаконен строеж
поради липсата на издадени строителни книжа за извършените строително-
монтажни работи по съществуващата сграда и за новоизградения навес в имот
с идентификатор 83404.502.54 по КККР на с. Шкорпиловци. Прието е, че е
извършен основен ремонт и реконструкция на съществуваща в имота сграда,
като е налице липса на идентичност на сградата и навеса със сградата и
навеса, които са съществували към 01.04.2019 г., както и със сградите по
документите за собственост.
Въпреки това в заключителната част на наказателното постановление е
прието, че инж.П.Л. не е изпълнила задълженията, вменени й по чл.223, ал.2
от ЗУТ - да предприеме действия по констатирането на незаконен строеж,
изграден върху имот с идентификатор 83404.502.36 по КК и КР на
с.Шкорпиловци, представляващ изключителна държавна собственост -
морски плаж и имот с идентификатор 83404.502.52 по КК и КР, частна
държавна собственост, извън очертанията на имот с идентификатор
83404.502.54 по КК и КР на с. Шкорпиловци, към който принадлежи по
действащите КК и КР, одобрени със заповед №18-9320-01.11.2018г. на
Началника на СГКК-Варна.
Налице е неяснота относно това какво е трябвало да констатира
жалбоподателката – незаконен строеж, който е извън очертанията на имота,
6
към който принадлежи, или незаконен строеж, изразяващ се в извършен
основен ремонт и реконструкция на сграда, включително и изграждане на нов
навес, за което не са издадени строителни книжа.
Административнонаказващият орган е приравнил изграждането на
сграда извън очертанията на поземления имот с извършването на
реконструкция и основен ремонт на съществуваща сграда, което е
противоречие в описанието на нарушението.
Административнонаказателното производство е строго формализирано,
като в ЗАНН са предвидени императивно реквизитите, които трябва да
съдържат и съответните актове. Изискванията на закона са поставени с цел на
наказаното лице да бъде ясно за какво нарушение, извършено на коя дата, на
кое конкретно място и при какви обстоятелства, е наложено наказание.
Противоречивото описание на нарушението и датата, на която е
извършено, винаги съставлява съществено нарушение на процесуалните
правила, тъй като пряко рефлектира върху правото на защита на нарушителя.
Посоченото нарушение на процесуалните правила ограничава възможността
нарушителят да разбере в извършването на точно какво нарушение е обвинен.
По изложените съображения за допуснати съществени процесуални
нарушения, съдът намира, че обжалваното наказателно постановление е
незаконосъобразно и като такова следва да бъде отменено.
Въпреки тези изводи съдът намира, че следва да разгледа
съответствието на обжалваното наказателно постановление с материалния
закон (в този смисъл и решение, постановено по КАНД № 3166/2019 г. по
описа на Административен съд – Варна).
От представеното по делото удостоверение за търпимост се установява,
че стопанска сграда със застроена площ от 393 кв. м., разположена в ПИ с
идентификатор 83404.502.54 по КККР е допустим по смисъла на ЗУТ и
представлява търпим строеж. Имотът е индивидуализиран с документ за
собственост, а именно Нотариален акт за продажба на недвижим имот № 101,
том III, рег. № 7677, дело № 491 от 2018 г. Именно в този нотариален акт е
посочено, че стопанската сграда със застроена площ от 393 кв. м. е
разположена в поземлени имот и с идентификатори 83404.502.36,
7
83404.502.52 и 83404.502.54 и принадлежи към ПИ с идентификатор
83404.502.54. Т.е. за посочения имот е било издадено удостоверение за
търпимост и не подлежи на премахване.
Действително на съществуващата сграда и навес, представляващи
строеж от пета и шеста категория, са били извършени реконструкция и
основен ремонт, които жалбоподателката като длъжностно лице от община
Долни чифлик е била длъжна да констатира, с което е нарушила чл. 223, ал. 1,
т. 1 ЗУТ. За посоченото нарушение е предвидена санкция в чл. 232, ал. 1, т. 1
ЗУТ, съгласно която разпоредба се наказва с глоба от 1000 до 5000 лв., ако по
друг закон не е предвидено по-тежко наказание, длъжностно лице, което не
изпълни или изпълни лошо или несвоевременно задължения, възложени му
по този закон, актовете по неговото прилагане и другите правила и нормативи
по проектирането и строителството, както и решения и предписания,
основани на тях. Въпреки това на жалбоподателката е наложена санкция на
основание чл. 233 ЗУТ, приложението на която обаче в случая е изключено
поради наличието на специална разпоредба, която е по-тежко наказуема и не
е била приложена от наказващия орган. Въззивният съд няма право да
прилага закон за по-тежко наказуемо нарушение предвид липсата на такова
обвинение в административнонаказателното производство. Обратното би
довело до нарушаване на правото на защита на санкционираното лице, както
и до нарушаване на принципа за законоустановеност на наказанията,
доколкото предвиденото в чл. 233 ЗУТ административно наказание глоба е с
различен минимален и максимален размер (глоба от 100 до 500 лв.) от това в
приложимата в случая санкционна разпоредба на чл. 232, ал. 1, т. 1 ЗУТ.
Следователно наказателното постановление е издадено и в нарушение на
материалния закон.
Мотивиран от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, СЪДЪТ
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № ВН – 43-01/08.01.2021 г., издадено
от началника на Регионална дирекция за национален строителен контрол -
Варна, с което на П. К. Л. на основание чл. 233 ЗУТ е наложено
административно наказание „глоба“ в размер на 200 лв. за нарушение на чл.
8
223, ал. 2, т. 1 от ЗУТ.
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред
Административен съд - Варна в 14-дневен срок от получаване на
съобщенията от страните, че решението е изготвено.
Съдия при Районен съд – Варна: _______________________
9