Р Е Ш Е Н И
Е
№
гр.Кърджали,
10.07.2020г.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
Административен съд Кърджали, в съдебно заседание на десети юни
две хиляди и двадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВИКТОР АТАНАСОВ
ЧЛЕНОВЕ: АЙГЮЛ ШЕФКИ
МАРИЯ БОЖКОВА
при
секретаря Павлина Петрова
като
разгледа докладваното от съдия БОЖКОВА адм.д. № 18/ 2020 г. и за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.145 и сл. от АПК във вр. с чл. чл. 45, ал. 3 от Закона за местното
самоуправление и местната администрация (ЗМСМА) и чл. 66, ал. 1 от Закона за
местните данъци и такси (ЗМДТ).
Образувано е по жалба на областен управител на област
Кърджали, обективирана в негова Заповед № РД-09-11/
13.01.2019 г. Оспорва се Решение № 43 от Протокол № 3/ 20.12.2019 г. на
Общински съвет – Крумовград, с което са приети план-сметка за необходимите
приходи и разходи за услугите по сметосъбиране, сметоизвозване,
обезвреждане на битови отпадъци в депо, поддържане на чистотата на територии за
обществено ползване в община Крумовград за 2020 г. и размера на такса битови
отпадъци за 2020 г. за община Крумовград за 2020 г.
Посочва се, че одобряването на план-сметка за
дейностите по управление на отпадъците представлява необходима предпоставка за
определяне размера на таксата за битови отпадъци и е елемент от процедурата по
приемане на решението на Общинския съвет за определяне размера на таксата за
битови отпадъци по чл. 66, ал. 1 от ЗМДТ. Развиват се съображения за
незаконосъобразност, поради съществени нарушения на административнопроизводствените
правила, на т.т. III и IV от оспореното Решение № 43 от
Протокол № 3/ 20.12.2019 г. на Общински съвет – Крумовград. Твърди се, че при
издаването на този общ административен акт са нарушени разпоредбите на чл. 66,
ал. 2 от АПК, чл. 67, чл. 68 и чл. 69 от АПК, както и разпоредбата на чл. 59,
ал. 2, т. 4 от АПК, приложима на основание препращането в чл. 74 от АПК.
Претендира се, че това представлява съществено административнопроизводствено
нарушение, което има за последица незаконосъобразност на акта на основание чл.
146, т. 3 от АПК. Нарушението на чл. 59, ал. 1 и ал. 2 от АПК се обосновава с
неизчерпателно излагане на фактическите основания за приемане на т.III и IV от решение № 43/ 20.12.2019 г. на
Общински съвет – Крумовград. Твърди се,
че от материалите по издаване на този общ административен акт не става ясно
конкретната причина за повишаване на ТБО в сравнение с размера на таксата през
2019 г. – липсвали фактическите основания за издаване на акта. Иска се да се
отмени решение № 43/ 20.12.2019 г. на Общински съвет – Крумовград, като
незаконосъобразно. В съдебно заседание, чрез процесуален представител по
пълномощие, поддържа жалбата си. Претендира присъждане на деловодни разноски за
обнародване на оспорването в ДВ.
Ответникът – Общински съвет Крумовград, чрез упълномощен
от Председателя адвокат, оспорва жалбата като неоснователна. В писмен
отговор на жалбата посочва съображения в подкрепа на доводите си, като претендира недопустимост на оспорването в
частта на решението за одобряване на план-сметка за 2020 година. В представена
писмена защита излага доводите си за неоснователност на жалбата.
При проверка на събраните по делото доказателства
съдът приема за установена следната фактическа обстановка:
На сайта на община Крумовград, на 18.11.2019 г., е бил
публикуван проект на план-сметка за приходите и разходите за дейностите,
свързани с управление на битовите отпадъци, както и размера на такса битови
отпадъци в община Крумовград през 2020 г., ведно с докладна записка на кмета на
община Крумовград. От приложена разпечатка се установява, че на
заинтересованите лица е предоставена възможност в 30-дневен срок от датата на
публикуване, да направят предложения, изразят становища и мнения по проект.
Посочено е, че това може да бъде извършено в деловодството на община
Крумовград, като е посочен адрес, съответно – на имейл на общината. В
обявлението е записано, че съгласно чл.69, ал.1, т.4 от АПК, ще бъде проведено
обществено обсъждане на 19.12.2019 г. в залата на общинска администрация
Крумовград, намираща се на ***.
В докладна записка на кмета на община Крумовград е
посочено, че разработеният проект на план-сметка за 2020 г. включва
необходимите разходи за:
1.Сметосъбиране и транспортиране на битови отпадъци от
територията на община Крумовград – предвидените средства са в размер на
213 900 лв.;
2.Поддържане чистотата на териториите за обществено
ползване – предвидени средства в размер на 280 300 лв;
3.Определеният размер на отчисления по чл.64 от ЗУО за
всеки тон депониран отпадък за 2020 г. е 95 лв./ тон, разписан в Наредба № 7 от
19.12.2013 г. за реда и начина за изчисляване и определяне размера на обезпеченията и отчисленията, изисквани при депониране на
отпадъци. Обезпечението по чл.60 от ЗУО е таксата за обезвреждане на отпадъци
чрез депониране, покриващо бъдещи разходи за закриване и следексплоатационни
грижи на площадката на депото и е в размер на 2.71 лв./т. Планираните разходи
за заплащане на отчисленията са изчислени съобразно количествата отпадъци,
предадени за депониране през 2019 г., които ориентировъчно са 3000 т. –
предвидените средства са в размер на 293 130 лв.
В част III-та от докладната записка – Начини
на определяне на годишния размер на таксата, е посочено как се определя тя за
жилищни имоти (в промили, пропорционално върху данъчната оценка на имота за
всяка услуга по отделно); за нежилищни имоти; за неподалите декларация и за
имоти извън границите на организирано сметосъбиране и сметоизвозване
на битовите отпадъци. В част III-та от докладната записка е записано, че при
направения подробен анализ на необходимите разходи за дейностите и увеличението
на отчисленията от 57 лв./ т. за 2019 г. на 95 лв./ т. за 2020 г. се получава
недостиг на предвидените приходи за дейността от около 112 000 лв. Това е
мотивирало Кметът на община Крумовград да предложи на ОбС
през 2020 г. да бъдат завишени промилите за жилищни и нежилищни имоти и
годишната такса в лева според количеството битови отпадъци.
В докладна записка, вх.№ ***/ *** г. на кмета на
община Крумовград се сочи, че с писмо Националното сдружение на общините в
Република България е информирало община Крумовград, че е постигната
договореност с министъра на околната среда и водите размерът на отчисленията за
2020 година да бъде 69 лв./ т., а не както е предвидено в Наредба № 7/
19.12.2013 г. – 95 лв./ т. При направен анализ на необходимите разходи за ТБО,
според предвидения намален размер отчисления 69 лв./ т., се получава недостиг
от около 34 000 лв.
На 19.12.2019 г. е било проведено обществено обсъждане
на проекта на план-сметка на община Крумовград и годишния размер на ТБА за 2020
г., обективирано в Протокол и присъствен лист.
Предложението на кмета на община Кърджали е прието от
Постоянната комисия (ПК) по Бюджет и финанси и икономическа политика; ПК
Общинска собственост, приватизация, инвестиционна политика и еврофондове; не е прието от ПК по Образование, култура,
вероизповедания, младежки дейности, спорт и туризъм
При така установената фактическа обстановка Съдът
достигна до следните правни изводи:
Жалбата на областния управител на област Кърджали е
недопустима в частта, с която се оспорва т.I-ва от
Решение ) 43/ 20.12.2019
г., с което е приета план-сметка за дейностите по управление на отпадъците за
2020 г. поради следните съображения:
В тази част решението не представлява индивидуален или
общ административен акт, който да подлежи на самостоятелен контрол. То е
постановено в кръга на правомощията на общинския съвет по чл.21, ал.1, т.7 от ЗМСМА и чл. 66 от ЗМДТ
по повод определяне размера на местните такси. Конкретният механизъм за това е
уреден в чл. 66 - чл. 67 от ЗМДТ. Съгласно тези разпоредби таксата се определя
в годишен размер за всяко населено място с решение на общинския съвет въз
основа на одобрена план-сметка за всяка дейност, включваща необходимите
разходи, изброени в чл. 66, ал. 1 от ЗМДТ. Когато до края на предходната година
общинският съвет не е определил размер на таксата за битови отпадъци за
текущата година, таксата се събира на база действащия размер към 31 декември на
предходната година. Тълкуването на тези разпоредби налага изводът, че решението
на общинския съвет, с което се одобрява предложена план-сметка за разходване на
средства по управление на битови отпадъци и почистване на общината не е
индивидуален административен акт по смисъла на чл.21, ал.1 от АПК, тъй като то
няма самостоятелно действие и с него не се създават конкретни права и
задължения за граждани или организации, съответно – не се засягат
непосредствено техни права и свободи. По своя характер това административно
решение е част от производството по определяне на размера на местните такси за
битови отпадъци и съгласно текста на чл. 21, ал. 5 от АПК не е индивидуален административен
акт. Този акт не е и от категорията на общите административни актове по смисъла
на чл. 65 от АПК, тъй като макар и да е свързано с неопределен брой лица, както
беше посочено, няма непосредствено действие, не създава самостоятелни права и
задължения, съответно – не накърнява такива. В чл. 66, ал. 5 от ЗМДТ е
посочено, че това решение, с което е одобрена план-сметка за определяне
разходите на общините, се проверява от Сметната палата. Поради изложените
съображения жалбата срещу т.I-ва от
Решение № 43/ 20.12.2019 г. на ОбС – Крумовград е
недопустима и на основание чл.159, т.1 от АПК следва да се остави без
разглеждане, като производството по делото се прекрати в тази част.
Жалбата, с която се оспорва останалата част ( т.III IV) от Решение № 43/ 20.12.2019
г. на ОбС -
Крумовград, с което е приет размера на такса битови отпадъци за 2020 г. на
територията на община Крумовград, е допустима. Подадена е от лице, което
съгласно чл. 45, ал. 4 от ЗМСМА упражнява контрол за законосъобразност върху
актовете на общинските съвети и в срока по чл. 179 от АПК. Разгледана по
съществото, е основателна поради следните съображения:
По своята същност решението за определяне размера на
ТБО за съответната година е общ административен акт, поради което при преценка
за неговата законосъобразност наред с разпоредбите на ЗМСМА ( предвиждащи
изисквания за кворум и мнозинство при приемане на решението) и ЗМДТ ( уреждащи
компетентния орган), следва да се съобразят и нормите на чл. 65-74 от АПК,
съдържащи общите условия за приемане на общи административни актове.
Решението, в оспорената част, е прието от компетентен
орган, съобразно разпоредбите на чл. 21, ал. 1, т. 7 от ЗМСМА и чл. 66, ал. 1
от ЗМДТ. Спазени са изискванията на чл. 27, ал. 4 и 5 от ЗМСМА за кворум и
мнозинство на общинските съветници. Общият
административен акт е в предвидената в АПК писмена форма. Спазени са изискванията
на чл.66 и чл.69 от АПК, защото проектът на план-сметка за 2020 г. и ТБО за
същата година, съдържащ се в докладна записка на кмета на община Крумовград, е
публикуван на сайта на Общината. Посочено е къде могат да се правят предложения
и датата и мястото на обществено обсъждане.
Настоящият състав на съда приема, че оспорената част
от решението е приета в нарушение на чл. 59, ал. 2, т. 4, предл.
1-во от АПК, тъй като не са изложени фактически основания за необходимостта от
увеличение размера на ТБО за 2020 г. Посочените съображения в предложението на
кмета на община Крумовград, отнасящи се до увеличаване на отчисленията по чл.
60 и чл. 64 от ЗУО, само формално обосновават необходимостта от повишаване на
размера на ТБО за 2020 г. В докладната записка на кмета на община Крумовград,
както и в цялата административна преписка, не се съдържат фактически основания
защо се увеличава размера на всички услуги на ТБО, а не услугата по
обезвреждане на битови отпадъци, при положение, че съображението в докладната
записка на кмета на общината за увеличаване ТБО е увеличение размера на
отчисленията по чл.64 от ЗУО за 2020 г. на 95 лв./т. (впоследствие съобразено
увеличение от 65 лв./ т.). Също така не е обсъдено възможно ли е недостига да
бъде компенсиран по друг начин.
Решение № 43/ 20.12.2019 г. на ОбС
– Крумовград, в частта по т.III-та, е прието в нарушение и на
материалния закон – чл.67, ал.1 от ЗМДТ, в относимата
редакция от ДВ, бр.97/ 2016 г., в сила от 01.01.2017
г. Съгласно посочената разпоредба, размерът на таксата за битови отпадъци се
определя в левове според количеството на битовите отпадъци, а според ал.2,
когато не може да се установи количеството на битовите отпадъци по ал. 1,
размерът на таксата се определя в левове на ползвател или пропорционално върху
основа, определена от общинския съвет, върху основа, определена от общинския
съвет, която не може да бъде данъчната оценка на недвижимите имоти, тяхната
балансова стойност или пазарната им цена.
От направения анализ на горните два текста на чл.67 ЗМДТ, се налага извод, че основното правило за определяне на таксата за битови
отпадъци е формулирано в чл.67, ал.1 ЗМДТ, който предвижда размерът на таксата
да се определя според количеството битови отпадъци. Другите два способа за
определяне на размера на таксата, уредени в ал.2 - в левове на ползвател или
пропорционално върху основа, определена от общинския съвет, видно и от
формулировката на текста, се прилагат само “когато не може да се установи
количеството на битовите отпадъци по ал. 1”. Т.е., предвидените в чл.67,
ал.2 ЗМДТ, способи за определяне размера
на таксата за битови отпадъци, следва да се прилагат при условията на
евентуалност и в посочената в закона последователност, като размерът на таксата
се определя според количеството на битовите отпадъци и само при надлежно
мотивирана и доказана невъзможност за прилагането на този способ, е налице
възможност за органа на местно самоуправление, да определи размера на таксата по посочените в ал.2
способи. В случая законодателят не е предоставил на общинския съвет възможност
за свободна преценка, кой от способите да приложи, а е обвързал прилагането на
предвидените в ал.2 начини за определяне на размера, с обосноваване на
невъзможността да се приложи основното правило, посочено в ал.1 на чл.67 ЗМДТ.
В оспорената т.III-та от решение на ОбС – Крумовград
размерът на ТБО е определен съобразно правилото на чл.67, ал.2 ЗМДТ –
пропорционално върху данъчната оценка, отчетната стойност на нежилищни имоти,
без преди това да е установена и мотивирана невъзможността, размерът на таксата
да се определи според основното правило, а именно - количеството на
генерираните битови отпадъци. Наличие на такава обективна невъзможност не е
твърдяна в направеното предложение, в становището на постоянната комисия към
общинския съвет, взела отношение по предложения годишен размер, както и при
обсъждането на проекта на проведеното заседание на общинския съвет. Не са
налице и доказателства по делото, че преди приемането на годишния размер на
таксата, са правени проучвания относно възможността за определяне на размера в
зависимост от количеството генерирани отпадъци. Приетият от ОбС
– Крумовград начин на определяне на ТБО е довел до несъответствие с посочената
в чл.8 от ЗМДТ цел на закона – постигане на по-голяма справедливост при
определяне и заплащане на местните такси, тъй като в тези случаи, конкретният
размер на заплащаната такса, не е поставен в зависимост от разходите на
общината, по предоставяне на услугите по чл.62 от ЗМДТ.
Поради изложените съображения оспорените т.III и IV. от Решение № 43/ 20.12.2019 г. на ОбС – Крумовград следва да се отменят като
незаконосъобразни.
При този изход на делото е основателно искането на
пълномощника на жалбоподателя за присъждане на деловодни разноски в размер на
20.00 лв, представляващи внесена такса за обнародване
в Държавен вестник на оспорването. На основание чл. 143, ал. 1 от АПК следва да
се осъди Община Крумовград да заплати на областна управа Кърджали тези разноски
по водене на делото.
Водим от горните мотиви и на основание чл. 159, т. 1
от АПК и чл.172, ал. 2 от АПК, Съдът:
Р Е Ш И:
Оставя без разглеждане жалбата, обективирана в
Заповед № РД-09-11/ 13.01.2020 г. на областен управител на област Кърджали
срещу т.I-ва от Решение ) 43/ 20.12.2019 г. на ОбС – Крумовград, с което е
приета план-сметка за дейностите по управление на отпадъците за 2020 година и прекратява производството по адм. д. №18/ 2020 г. по описа на КАС в тази част.
Отменя т.III-та и т.IV-та от Решение № 43/ 20.12.2019 г. на ОбС - Крумовград, с което е определен размера на годишната
такса за битови отпадъци за 2020 година, в лева и промили според данъчната
оценка за жилищни имоти и отчетна стойност за нежилищни и според количеството
на битовите отпадъци.
Осъжда Община Крумовград да заплати на Областна управа Кърджали деловодни
разноски в размер на 20.00 лв ( двадесет лева).
Решението може да се обжалва пред Върховния
административен съд в 14-дневен срок, а в прекратителната
част – в 7-дневен срок, от съобщаването на страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.