Р Е Ш
Е Н И Е № 295
Гр. Сливен, 08.08.2023 г.
В И
М Е Т О Н А Н А Р О Д А
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД СЛИВЕН, в публично
заседание на единадесети юли две хиляди двадесет и трета година в състав:
Административен
съдия: Иглика Жекова
при участието на прокурора.........................
и при секретаря Николинка Йорданова, като
разгледа докладваното от съдия Иглика Жекова административно дело № 78 по описа
на Административен съд гр. Сливен за 2023 година, за да се произнесе съобрази
следното:
Производството е по реда на чл. 145
и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК).
Образувано е по жалба от Н.Х.К., ЕГН
**********, с адрес ***, УРН 187220 срещу Заповед № РД 09-94/31.01.2023
г. на Министъра на земеделието (обн. ДВ, бр. 20/11.03.2022 г.), с която са
одобрени окончателни специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи,
допустими за подпомагане“ за кампания 2022 г., като част от Системата за
идентификация на земеделските парцели (СИЗП) чрез дешифрация на нова цифрова ортофото
карта на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2022 г., отразяване на
резултатите от теренни проверки от областните и общински структури на Министерство
на земеделието, както и чрез проверка на получени възражения срещу обхвата на
проектните слоеве, одобрени със Заповед № РД 09-1319/02.12.2022 г. на министъра
на земеделието В ЧАСТТА, с която са изключени от подпомагане двадесет и
един парцела/части от парцели, стопанисвани от жалбоподателя и заявени за
финансово подпомагане по схемите и мерките за директни плащания на площ за
същата кампания.
В жалбата са наведени доводи за
материална и процесуална незаконосъобразност на оспорената административна
заповед, както и несъответствие на същата с целта на закона. Заявява се, че срещу
проекта за специализирания слой, утвърден със Заповед № 09-1319/02.12.2022 г.
на Министъра на земеделието било подадено възражение по чл. 16в ал. 2 от
Наредба № 105/22.08.2006 г. по отношение на стопанисваните площи, изключени от
обхвата на този слой. При издаване на процесната заповед оспорващият установил,
че възражението не е уважено, а процесните площи почти изцяло са останали извън
одобрения за подпомагане специализиран слой ПДП за кампания 2022 г. Оспорващият
твърди, че в атакуваната административна заповед липсвали както фактически,
така и правни основания за изключване на конкретно посочените тридесет и шест парцела
и/или части от такива. Според чл. 14 от Наредба № 105/22.08.2006 г. в
специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“ се включвали площите в
рамките на всеки физически блок, отговарящи на критериите за подпомагане,
определени в наредбата, издадена на основание чл. 40 от ЗПЗП. Счита, че всички
описани парцели (части от парцели), останали извън одобрения слой ПДП за
кампания 2022 г. изпълняват всички критерии за подпомагане, регламентирани в
наредбата по чл. 40 от ЗПЗП. Моли съда за отмяна на оспорената заповед в
атакуваната й част, с претенция за сторените по делото разноски.
В открито съдебно заседание оспорващият
Н.Х.К., редовно и своевременно призован, не се явява. Представлява е от
надлежно упълномощен адв. Ст. Р. ***, който поддържа жалбата и моли съда да я
уважи изцяло с претенция за сторените по делото разноски. В случая сателитното
заснемане било извършено на 13.07.2022 г. при все още действаща забрана за
извършване на обработка с бързо движеща се техника. В този период до 15.07
прораствала растителност и за земеделските стопани било невъзможно да извършват
ръчна или с бавно движеща се техника обработка, особено при по – големи площи,
какъвто бил настоящият случай. Счита, че в процесния случай безспорно се
установява, че земеделският стопанин в рамките на възможното и то – с оглед
нормативните забрани и административни такива впоследствие, предвид периода на
голям растеж, е изпълнил ангажимента си да поддържа земята в състоянието,
необходимо за извършване на дейността паша на животни, т.е. изпълнил
изискванията на наредбата. В случая самият начин на процедиране поставил
административния орган в състояние да постанови незаконосъобразен акт, тъй като
практически, знаейки всички забрани за обработка на тези площи, извършил
сателитно заснемане преди да стане възможна обработката на площите,
непосредствено след буйния растеж на растителността и не е преценил каква е
целта на установените изисквания.
В открито съдебно заседание административният
орган – Министър на земеделието, редовно призован, се представлява от надлежно
упълномощен адв. Р. К. ***, която оспорва жалбата и моли съда да я отхвърли.
Забраните, които действали нормативно и със заповед на министъра били в периода
15.07-07.08 и въведени с цел да се избегне възникване на пожари. Експертите заявили,
че техниката, използвана от жалбоподателя, е бавно движеща се по самото си същество,
но приставките, които използва, особено мулчиращите
могат да предизвикат пожари, което било взето предвид в заповедта на министъра.
Правело впечатление, че жалбоподателят не е извършил почистване преди 15.07,
защото действала забрана, но в същия момент извършвал дейност именно с тази
техника, която има някакви предпоставки за възникване на пожари в дните и във
времето, в които действа забраната. Не споделя и довода на оспорващата страна,
че преди 15.07 не може да се извършва дейност и в този период е активния растеж
на тази вредна растителност, вещите лица заявили, че до средата на юли е
растежа на вредната растителност, но към средата на юли вече е края на този
растеж. Т.е. при добра организация и полагане грижа на добър стопанин,
жалбоподателят можел да организира тези дейности. Вярно било, че в наредбата
няма изискване за тревостоя, но имало такова изобщо
да няма вредна растителност, но от вещото лице и. Ж. било заявено, че ясно може
да се установи наличието на такава вредна растителност. Събраните по делото
доказателства установявали правилността на изводите на административния орган
към момента на извършване на сателитното заснемане, защото земеделските стопани
следвало да поддържат площите през цялата стопанска година, без значение кога
ще мине проверката от административния орган. Към датата на сателитното
заснемане забрани липсвали и това изцяло било съобразено от органа. Моли за
съдебен акт в този смисъл, като прави възражение за прекомерност на
адвокатското възнаграждение.
Въз основа на всички събрани по
делото доказателства, съдът прие за установено следното от фактическа страна:
Оспорващата страна Н.Х.К. бил
регистриран като земеделски производител с УРН 187220, като за кампания 2022 г.
подал заявление за подпомагане с УИН 20/250522/44763, със заявени за
подпомагане 36 парцела с общо заявена площ 110.89 ха в землището на с. И. с код
314000 – постоянни или временни пасища за животни (пасища и мери за паша).
Със Заповед № РД 09-1319/02.12.2022
г. министърът на земеделието одобрил проект на специализирани слоеве „Физически
блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2022 г., като част от
СИЗП, обновени за 2022 г., чрез дешифрация
на нова цифрова ортофото карта (ЦОФК) на страната по
самолетно и сателитно заснемане от 2022 г. и чрез отразяване на резултатите от
теренни проверки, проведени през годината от страна на областните и общински
структури на Министерство на земеделието, съгласно чл. 15 ал. 2 т. 1 и т. 2 от
Наредба № 105/2006 г.; на основание чл. 16а ал. 5 от Наредба № 105/2006 г.,
специализираните слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“
са кампания 2022 се предоставят на РА за извършване на задължителни кръстосани
проверки на подадените през кампания 2022 заявления за подпомагане, съгласно
чл. 37 ал. 2 и чл. 43 ал. 2 от ЗПЗП. С акта било разпоредено
създаване на организация за запознаване на земеделските стопани с обхвата на
специализираните слоеве – чрез Система за електронни услуги – ДФЗ. Съгласно
заповедта, в срок до 20.12.2022 г. земеделските стопани могат да подават
възражения относно граници и начин на трайно ползване на физическите блокове и
непопадането на конкретни заявени за подпомагане земеделски парцели или части
от тях в проекта на специализиран слой ПДП за кампания 2022.
На
05.12.2022 г. настоящият оспорващ Н.К. подал Възражение вх. № РД-12-05-235 за 21
земеделски парцела, които изцяло или отчасти остават извън проекта на
специализирания слой ПДП.
Със Заповед № РД 09-94/31.01.2023 г.
(обн. ДВ, бр. 15/14.02.2023г.) одобрил окончателни специализирани слоеве
„Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2022 г.,
като част от Системата за идентификация на земеделските парцели (СИЗП) чрез дешифрация на нова цифрова ортофото
карта на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2022 г., отразяване на
резултатите от теренни проверки от областните и общински структури на МЗ, както
и чрез проверка на получени възражения срещу обхвата на проектните слоеве,
одобрени със Заповед № РД 09-1319 от 02.12.2022 г. на министъра на земеделието.
От доказателствата се установява, че
за кампания 2022 г. дружеството е заявило за подпомагане 36 земеделски парцела
със Заявление с УИН 20/250522/44763 в землището на с. И. с обща декларирана площ
110.89 ха и с код култура - 314000 „Пасища, мери за паша“, разположени във
Физически блокове (ФБл) с НТП „ПМЛ“. От заявените
парцели 21 такива или части от парцели са попаднали извън окончателния
специализиран слой ПДП в процесната заповед, като по отношение на същите не са
извършвани теренни проверки, дешифрацията е извършена
на база сателитно заснемане, извършено на 13.07.2022 г. Парцелите попадат в
Натура 2000 – Защитена зона „Котленска планина“ и Защитена зона „Река Горна
Луда Камчия“
Със Заповед № РД09-847/22.07.2022 г.
(л. 111) Министърът на земеделието разпоредил земеделските стопани (собственици
или ползватели на правно основание), включително наети от тях лица при
поддържане на постоянно затревените площи и обработваемите земи в състояние,
годно за производство по смисъла на чл. 4 параграф 1, б. „в“, точка „ii“ от Регламент (ЕС) № 1307/2013 г. на ЕП и на Съвета от
17 декември 2013 година за установяване на правила за директни плащания за
земеделски стопани по схеми за подпомагане в рамките на общата селскостопанска политика
и за отмяна на Регламент (ЕО) № 637/2008 г. на Съвета и Регламент (ЕО) №
73/2009 г. на Съвета, с цел отстраняване на източниците на опасност за
причиняване на пожари, да не извършват косене на тревата, машинно почистване (мулчиране), включително и почистването на храсти през
периода от 25 юли 2022 г. до 7 август 2022 г. включително. В т. 2 от заповедта
е предвидено при неспазване на предписанието налагане на глоби или имуществени
санкции на лицата, съобразно Закона за защита при бедствия.
Със Заповед № РД09-858/28.07.2022 г.
на Министъра на земеделието било внесено уточнение в горната заповед със
създаване на нова т. 4, съгласно която забраната за косене на тревата се отнася
за площи в защитени зони Натура 2000 в случай, че се извършва ръчно или с косачки
за бавно косене от центъра към периферията или от единия край към другия с
ниска скорост, при спазване на въведените забрани в обнародваните в Държавен
вестник заповеди на министъра на околната среда и водите, издадени на основание
чл. 12 ал. 6 от Закона за биологичното разнообразие, с които се обявяват
съответните защитени зони и планове за управление на защитените територии.
Според данните в административната
преписка ответният орган е приел за недопустими следните площи от процесните
парцели в землище на с. И., с причини за изключване от слоя ПДП: 1. Парцел № 32915-130-1-3
със заявена за подпомагане площ 1.67 ха, допустима площ за подпомагане 0.00 ха,
съгласно ЦОФК/дешифрация, парцелът с цялата си площ
остава извън одобрения окончателен слой ПДП на основание чл. 10 ал. 1 т. 2 от
Наредба № 2/26.03.2018 г. – територията на парцела е непочистена и
неподдържана, заета изцяло от компактно разположена нежелана растителност –
орлова папрат, без следи от земеделска дейност (паша или косене); 2. Парцел № 32915-130-2-3
със заявена за подпомагане площ 2.03 ха, площ на парцела извън одобрения
окончателен слой ПДП – 0.23 ха, допустима за подпомагане площ от 1.80 ха,
съгласно ЦОФК/дешифрация, частта от 0.23 ха е
недопустима за подпомагане на основание чл. 3 ал. 1 т. 1, чл. 8 ал. 2 т. 1 и
чл. 10 ал. 1 т. 1 и т. 2, ал. 2 т. 1 от Наредба № 22/26.03.2018 г. – през
територията на парцела преминава път, в северната и източната част на парцела
се наблюдават участъци, заети с дървесна и храстовидна растителност, без следи
от земеделска дейност (паша или косене), непочистена и неподдържана площ с
нежелана растителност; 3. Парцел № 32915-130-3-4 със заявена за подпомагане
площ от 10.77 ха, площ на парцела извън одобрения слой ПДП 4.04 ха, допустима
за подпомагане площ от 6.73 ха, причини за недопустимостта – съгласно ЦОФК/дешифрация, части от парцела са извън обхвата на слой ПДП
на основание чл. 10 ал. 1 т. 2 от Наредба № 2/26.03.2018 г. – неподдържана и
непочистена територия, заета изцяло от компактно разположена нежелана
растителност – орлова папрат, няма следи от земеделска дейност (паша или
коситба) в тази площ; 4. Парцел № 32915-141-1-4 със заявена за подпомагане площ
от 3.06 ха, площ извън слой ПДП 0.47 ха, допустима за подпомагане площ 2.59 ха,
причини за недопустимостта след дешифрация на ЦОФК –
част от площта на парцела не подлежи на подпомагане на основание чл. 3 ал. 1 т.
1 и т. 2 и чл. 10 ал. 1 т. 1 ш т. 2 и ал. 2 т. 1 от Наредба № 2/26.03.2018 г. –
в южната част има площи, заети от нежелана растителност (орлова папрат),
наличие на дървесна и храстовидна растителност, част от гора, терените са без
следи от земеделска дейност (паша или косене), площи в размер на 0.19 ха са
неподходящи за подпомагане и по мярка Натура 2000, тъй като представляват гора
(ГТ); 5. Парцел № 32915-141-2-3 със заявена за подпомагане площ от 1.06 ха,
площ извън слой ПДП – 0.97 ха, допустима за подпомагане площ от 0.09 ха,
причини за недопустимостта след дешифрация на ЦОФК –
част от парцела е извън обхвата на слоя на основание чл. 10 ал. 1 т. 2 от
Наредба № 2/26.03.2018 г. – непочистена и неподдържана територия, заета изцяло
от компактно разположена нежелана растителност – орлова папрат, без следи от
земеделска дейност (паша или косене); 6. Парцел № 32915-168-14-1 със заявена за
подпомагане площ от 11.31 ха, допустима за подпомагане площ от 10.56 ха, площ
извън слой ПДП – 0.75 ха, причини за недопустимостта след дешифрация
на ЦОФК – на основание чл. 3 ал. 1 т. 1, чл. 8 ал. 2 т. 1 и чл. 10 ал. 1 т. 1 и
т. 2, ал. 2 т. 1 от Наредба № 2/26.03.2018 г. – върху територията на парцела
преминават полски пътища, други площи са заети от нежелана растителност –
орлова папрат, има наличие на дървесна и храстовидна растителност, терените са
без следи от земеделска дейност (паша или косене), непочистени и неподдържани;
7. Парцел № 32915-170-5-1 със заявена за подпомагане площ от 2.39 ха, допустима
за подпомагане площ от 1.87 ха, недопустима – 0.52 ха, причини за
недопустимостта след дешифрация на ЦОФК – чл. 8 ал. 2
т. 1 и чл. 10 ал. 1 т. 1 и ал. 2 т. 1 от Наредба № 2/26.03.2018 г. – наличие на
дървесна и храстовидна растителност в северните и южните части, терени без
следи от земеделска дейност (паша или косене), непочистена и неподдържана площ;
8. Парцел № 32915-170-6-1 със заявена за подпомагане площ от 4.12 ха, допустима
за подпомагане в размер на 3.75 ха, площ извън слой ПДП в размер на 0.37,
причини за недопустимостта след дешифрация на ЦОФК –
чл. 3 ал. 1 т. 2 и чл. 10 ал. 1 т. 1 от Наредба № 2/26.03.2018 г. – групи
дървета, вкл. част от гора; 9. Парцел № 32915-193-1-3 със заявена за подпомагане
площ от 14.96 ха, допустима за подпомагане площ от 14.15 ха, площ извън слой
ПДП 0.81 ха, причини за недопустимостта след дешифрация
на ЦОФК: чл. 3 ал. 1 т. 1 и т. 2, чл. 8 ал. 2 т. 1 и т. 3 и чл. 10 ал. 1 т. 1 и
т. 2 и ал. 2 т. 1 от Наредба № 2/26.03.2018 г. – площите са заети от орлова
папрат; в югоизточните части има навлизане в гора; наличие на дървесна и
храстовидна растителност, както и полски път; терените са без следи от
земеделска дейност (паша или косене), непочистени и неподдържани площи; площ в
размер на 0.19 ха са неподходящи за подпомагане и по Натура 2000, тъй като са с
неземеделски характер – горски територии (ГТ), не представляват постоянно
затревени площи; 10. Парцел № 32915-227-11-1 със заявена за подпомагане площ от
0.24 ха, допустима за подпомагане площ от 0.14 ха, площ извън слой ПДП 0.10 ха,
причини за недопустимостта след дешифрация на ЦОФК:
чл. 10 ал. 1 т. 2 от Наредба № 2/26.03.2018 г. – непочистена и неподдържана
територия, заета изцяло от компактно разположена нежелана растителност – орлова
папрат, в тези територии няма следи от земеделска дейност (паша или косене);
11. Парцел № 32915-227-13-1 със заявена за подпомагане площ от 0.72 ха ха, допустима за подпомагане площ от 0.42 ха, площ извън слой
ПДП 0.30 ха, причини за недопустимостта след дешифрация
на ЦОФК: 10 ал. 1 т. 2 от Наредба № 2/26.03.2018 г. – непочистена и
неподдържана територия, заета изцяло от компактно разположена нежелана
растителност – орлова папрат, без следи от земеделска дейност(паша или косене);
12. Парцел № 32915-227-14-1 със заявена за подпомагане площ от 4.45 ха,
допустима за подпомагане площ от 1.78 ха, площ извън слой ПДП 2.67 ха, причини
за недопустимостта след дешифрация на ЦОФК: чл. 10
ал. 1 т. 2 от Наредба № 2/26.03.2018 г. – непочистена и неподдържана територия,
заета изцяло от компактно разположена нежелана растителност – орлова папрат,
без следи от земеделска дейност (паша или косене); 13. Парцел № 32915-227-16-1 със заявена за подпомагане площ от 2.61 ха, допустима за
подпомагане площ от 1.22 ха, площ извън слой ПДП 1.39 ха, причини за
недопустимостта след дешифрация на ЦОФК: чл. 8 ал. 2 т. 1 и чл. 10 ал. 1 т.
1 и т. 2 и ал. 2 т. 1 от Наредба № 2/26.03.2018 г. – около половината от
територията на парцела е заета от компактно разположена нежелана растителност -
орлова папрат; има наличие на компактно разположени групи дървета, вкл. части
от гора, наличие на храсти, площите са без следи от земеделска дейност (паша
или косене), непочистени и неподдържани; 14. Парцел № 32915-227-17-2 със
заявена за подпомагане площ от 0.28 ха, допустима за подпомагане площ от 0.00
ха, площ извън слой ПДП 0.28 ха, причини за недопустимостта след дешифрация на ЦОФК: чл. 10 ал. 1 т. 2 от Наредба №
2/26.03.2018 г. – територията на парцела представлява непочистена и
неподдържана площ, заета изцяло от компактно разположена нежелана растителност
– орлова папрат, без следи от земеделска дейност (паша или косене); 15. Парцел
№ 32915-227-18-1 със заявена за подпомагане площ от 13.85 ха, допустима за
подпомагане площ от 7.62 ха, площ извън слой ПДП 6.23 ха, причини за
недопустимостта след дешифрация на ЦОФК: чл. 8 ал. 2
т. 1 и т. 3 и чл. 10 ал. 1 т. 1 и т. 2 и ал. 2 т. 1 от Наредба № 2/26.03.2018
г. – непочистена и неподдържана територия, заета изцяло от компактно
разположена нежелана растителност – орлова папрат, няма следи от земеделска
дейност (паша или косене), на места в парцела има групи дървета и храсти; 16. Парцел
№ 32915-246-6-1 със заявена за подпомагане площ от 3.80 ха, допустима за
подпомагане площ от 3.52 ха, площ извън слой ПДП 0.28 ха, причини за
недопустимостта след дешифрация на ЦОФК: чл. 3 ал. 1
т. т. 2 и чл. 10 ал. 1 т. 1 от Наредба № 2/26.03.2018 г. – групи дървета, вкл.
части от гора; 17. Парцел № 32915-302-2-1 със заявена за подпомагане площ от 5.12
ха, допустима за подпомагане площ от 0.00 ха, площ извън слой ПДП 5.12 ха,
причини за недопустимостта след дешифрация на ЦОФК:
чл. 10 ал. 1 т. 2 от Наредба № 2/26.03.2018 г. – площта на парцела е
непочистена и неподдържана, заета изцяло от компактно разположена нежелана
растителност – орлова папрат, няма следи от земеделска дейност (паша или
коситба); 18. Парцел № 32915-302-3-1 със заявена за подпомагане площ от 0.47
ха, допустима за подпомагане площ от 0.08 ха, площ извън слой ПДП 0.39 ха,
причини за недопустимостта след дешифрация на ЦОФК:
чл. 10 ал. 1 т. 2 от Наредба № 2/26.03.2018 г. – недопустимата площ е
непочистена и неподдържана територия, заета изцяло от компактно разположена
нежелана растителност – орлова папрат, без следи от земеделска дейност (паша
или коситба); 19. Парцел № 32915-303-10-1 със заявена за подпомагане площ от 0.81
ха, допустима за подпомагане площ от 0.26 ха, площ извън слой ПДП 0.55 ха,
причини за недопустимостта след дешифрация на ЦОФК:
чл. 10 ал. 1 т. 2 от Наредба № 2/26.03.2018 г. – непочистена и неподдържана
територия, заета изцяло от компактно разположена нежелана растителност – орлова
папрат, без следи от земеделска дейност (паша или коситба); 20. Парцел № 32915-303-9-1
със заявена за подпомагане площ от 1.00 ха, допустима за подпомагане площ от 0.48
ха, площ извън слой ПДП 0.52 ха, причини за недопустимостта след дешифрация на ЦОФК: чл. 10 ал. 1 т. 2 от Наредба №
2/26.03.2018 г. – непочистена и неподдържана територия, заета изцяло от
компактно разположена нежелана растителност – орлова папрат, без следи от земеделска
дейност (паша или косене); 21. Парцел № 32915-306-2-1 със заявена за подпомагане
площ от 1.38 ха, допустима за подпомагане площ от 1.21 ха, площ извън слой ПДП 0.17
ха, причини за недопустимостта след дешифрация на
ЦОФК: чл. 8 ал. 2 т. 1 и чл. 10 ал. 1 т. 1 и т. 2 и ал. 2 т. 1 от Наредба №
2/26.03.2018 г. – площите са заети от компактно разположена нежелана
растителност – орлова папрат или от групи дървета, вкл. части от гора, наличие
на храсти, терените са без следи от земеделска дейност (паша или косене).
При тези стойности общо от заявените
за подпомагане площи на процесните парцели от 86.10 ха, като недопустими за
подпомагане административният орган приел 27.83 ха, т.е. тази площ е определена
с атакуваната заповед като такава извън обхвата на специализирания слой „Площи,
допустими за подпомагане“ за кампания 2022 г.
По делото е извършена и приета комплексна
четворна съдебно – техническа експертиза, изготвена от и. Ж. Ж. - г., и. К. К.
– вещо лице със с. по к. с. и т., и. М. К. – вещо лице със с. по о. на м. и с.
в с. на с. с. и А. П. – П. – а.. Експертизата е оспорена от процесуалния
представител на административния орган в частта й, с която са определени допустими площи въз основа на
данните от „Ник Електроникс“ ООД, в която връзка не са ангажирани
доказателства. Съгласно заключението на експертизата, която съдът кредитира
като изготвена компетентно и безпристрастно, машината, с която е извършена
обработката на процесните парцели е компактен верижен товарач марка „Катерпилър", модел "CAT 279 D" тип „горски мулчер", на който могат да бъдат прикачвани различни
работни приспособления, като в случая е било прикачено приспособление, наричано мулчер
или шредер с правилно наименование „Надробител“, чиято функция е почистване на земеделски и
горски площи от нежелана дървесна, храстовидна и тревна растителност. Тази
машина с прикачено приспособление за надробяване е предназначена за надробяване
на надземната част на растителността върху обработвания терен, с резултат от
нейната работа - надробена дървесна, храстовидна и тревна растителност на малки
частици /дробинки/ с различни размери, които остават разпръснати върху терена. След
извършване на обработката дървесната, храстовидната и тревна растителност е във
вид на малки частици, разпръснати върху обработената площ. Надробителят
е с работна широчина от 2.25 м. Машината е с инсталирано устройство
"FMB 110" на фирма Teltonika и с него се
извършва GPS проследяване и предаване на информация за състоянието на машината
в реално време пo GPRS връзка към сървър за запис на
данните. Наличните на сървъра данни са за следните параметри: време на запалване;
ниво на горивото; температура на охлаждащата течност; обороти на двигателя; моточасовник; натоварване на двигателя в %; тотално
изразходвано гориво; дата и час на работа; скорост на движение и местоположение,
като GPS координати. Тези данни се предават в реално време чрез цифрови
съобщения за обмен на информация от монтираното техническо средство на машината
за почистване и сървърите на „Ник електроникс"
ООД. Съхраняват се като база данни и могат да се визуализират за избран
интервал от време на сателитни изображения от Google Earth, както и да се добавят слоеве на визуализация, като
парцели, следи на движение и допълнителна информация, като отчети за изминат
път, натоварване на двигателя, обороти, разход на гориво, координати, време и
други. Към настоящия момент записаните отчети на това техническо средство са
налични в базата данни на фирма „Ник електроникс"
ООД, чрез WEB страницата „farmtrack.bg", като е наличен преглед на
движението на машината за избрания период в анимиран вид. Данните са
предавани в реално време по дистанционна GPRS връзка до сървър на „Ник
Електроникс" ООД. При загуба на обхват данните се буферират и се предават
при възстановяване на връзката със сървъра. За посочения период данните са
запазени и видни през платформата на адрес www.farmtrack.bg. Информацията се съхранява за срок от три години, като
може да бъде експортирана и впоследствие - заредена в същата или подобна
система. При предаване на данните от устройството се ползва спътниково време и
записите подреждат хронологично. Информацията е с голям обем и манипулацията и
би отнела много време и ресурс. Опит за изтриване или нерегламентиран достъп се
записват в лог файлове от системата. Информацията се
дублира и на втори резервен (бекъп) сървър, с цел ако по някаква причина отпадне
основния сървър да няма загуба на работоспособност и информация. Към
експертизата са
приложени екранни изображения за визуализация на наличната информация, която
може да се извлече и ползва от платформата „farmtrack.bg", от които са
видни движението и записаните данни от машината. Извършваната дейност може да
се установи по записаните параметри - обороти на двигателя, натоварване на
двигателя, разход на гориво и скорост на движение. При работа на място (на
празен ход, т. е. без натоварване), оборотите на двигателя са номиналните,
посочени от производителя. При натоварване на машината оборотите на двигателя
се повишават в зависимост от степента на натоварване и за да се преодолее
съпротивлението, което оказват върху работните органи различните видове растителност
подлежаща на надробяване. Повишава се и разходът на гориво. По данните за тези
параметри - обороти на двигателя, разход на гориво, натоварване на двигателя може да се установи
дали машината е извършвала дейност/операция, а по параметъра „скорост на
движение“ се установява, дали машината е извършвала тази дейност или операция
стационарно или в движение. Чрез записаните GPS координати, които се извличат чрез
посочване на искания интервал от време (ден, месец, година и час) в WEB
системата на „Ник електроникс" ООД има
възможност за визуализация къде и кога точно машината е извършвала дейност,
както и нейното точно местоположение. Платформата „farmtrack.bg“ има опция за
анимирано представяне на движението на машината по тази линия върху подложка от
сателитно заснемане за зададен времеви интервал. Чрез записаните GPS - координати
може да се установи къде и кога точно - като GPS - координати, дата и час
машината е извършвала дейност/операция, като координатите лесно се извличат,
чрез посочване на искания интервал от време (ден, месец, година и час) в WEB
системата на „Ник електроникс" ООД, има
възможност за визуализация на „следата" (това са на практика свързани с
линия координатите, изпращани от техническото средство на машината до сървърите
на всеки 30 секунди), затова визуализацията представлява начупена линия.
Платформата „farmtrack.bg" има опция за анимирано представяне на
движението на машината по тази линия върху подложка от сателитно заснемане за
зададен времеви интервал. Към всяка скица от експертизата е приложено и екранно
изображение как изглежда конкретния парцел с информацията със следата (пътя на
движение на машината) от платформата на „farmtrack.bg". В комбинирани скици
към експертизата са приложени екранни изображения, от които се установява как
изглежда конкретния парцел с информацията със следата (пътя на движение на
машината) от платформата на „farmtrack.bg“ – с червени точки. От втората
половина на месец юни започва първата коситба на ливадите и пасищата (ПЗП).
Времето на коситба на естествените пасища се определя конкретно за всеки тип,
като се има предвид фазата на развитие на основния вид или видове растителност.
За житните растения най-подходящия момент е началото на изметляването
(изкласяване), а за бобовите - началото на цъфтежа - бутонизация.
В зависимост от степента на заплевеляване,
особеностите на отделните видове (степен на загрубяване или изметляване)
и метеорологичните условия може да се избърза или закъснее с коситбата. Както
късната, така и ранната коситба на постоянно затревените площи може да
предизвика деформиране на ливадната растителност и едностранчиво развитие на
растителното съобщество. Тази растителност не е промишлено засята и не може да
се определи точно кога и колко пъти ще се коси.
При огледът на снимките не е възможно
да се каже точно колко откоса е извършвано в процесните имоти. Не се наблюдават
розетки на орлова папрат (Pteridium aquilinum), което води до извода, че е имало сенооткос.
Съгласно заключението, състоянието
на парцелите след извършения анализ, в т.ч. и този от данните от сървъра на
„Ник Електроникс“ и налични в Google Earth изображения, е
следното:
- За парцел 32915-130-2-3 не е
извършвано почистване с машината „CAT 279 D". В географската информационна
система на Google Earth в
обхвата на парцела има сателитни изображения с дата 24.03.2022г., което е зимно
и със снежна покривка, не дава информация за състоянието на растителната
покривка. Вещите лица оценяват като недопустима площ от 0.23 ха от парцела,
като оценката им съвпада с тази на административния орган;
- Парцел 32915-141-1-4, според данните
в платформата farmtrack.bg за работата на почистващата машина, извършено е
почистване на централната и източната част на парцела на датите 04.08.2023г. и
05.08.2023г. на приблизителна площ от 1.75 ха. Заключението на вещите лица е за
допустимост за голяма част от парцела - 2.76 ха., като считат за допустими
обработените с почистващата машина площи; Недопустими остават тези, при които
не е почиствано и административния орган е определил за недопустими в размер на
0.3 ха.
- За парцел 32915-168-14-1 не е
извършвано почистване с машината „CAT 279 D". В географската информационна
система на Google Earth в
обхвата на парцела има сателитни изображения с дати 24.03.2022г. и
02.09.2021г., които показват еднакво състоянието на растителната покривка с
актуалната ЦОФК. Оценката на вещите лица
за този парцел съвпада с тази на административния орган.
- За парцели 32915-170-5-1 и
32915-170-6-1 не е извършвано почистване с машината „CAT 279 D". В
географската информационна система на Google Earth в обхвата на парцелите има сателитни изображения с
дати 24.03.2022г. и 02.09.2021г., които показват еднакво състоянието на растителната
покривка с актуалната ЦОФК. Оценката на вещите лица за парцели 32915-170- 5-1 и
32915-170-6-1 съвпада с тази на административния орган;
- За парцел 32915-227-11-1, според
данните в платформата farmtrack.bg за работата на почистващата машина, почистване е
извършено на 29.07.2022 г. на приблизителна площ от 0.11 ха, поради което
вещите лица заключават допустимост на целия парцел.
- За парцел 32915-227-14-1, според
данните в платформата farmtrack.bg, извлечени
от работата на почистващата машина, почистване е имало в северната и централна
част на парцела, извършено на 31.08.2022г. на площ приблизително - 2.79 ха,
като на база анализ, посредством данните от почистващата машина вещите лица
заключават, че площ от 1.96 ха, площ от 0.07 ха и 0.09 ха и площ 0.07 ха за
допустими за подпомагане, а като недопустими остават области с площи от 0.07 ха,
0.49 ха и полски път 0.03 ха. Обобщено експертите приемат за допустими площи от
парцела в размер на 3.86 ха и недопустими с площ от 0.59 ха.
- За парцел
32915-227-17-2, след извличане на данните от системата на „Ник електроникс" ООД, почистване е извършено на дати от 29.07.2022г.
до 30.07.2022г., като на база данните от почистващата машина, експертите
заключават за допустимост на целия парцел.
- За парцел 32915-246-6-1 не е
извършвано почистване с машината „CAT 279 D", а оценката на вещите лица
съвпада с тази на административния орган;
- За парцел
32915-302-2-1, след извличане на данните от системата на „Ник електроникс" ООД, почистване е извършено на 01.08.2022г. и
02.08.2022г. на цялата площ на парцела, поради което експертите дават
заключение за допустимост на същия в цялост;
- Парцел 32915-302-3-1, съобразно
данните от платформата farmtrack.bg, почистване е извършено на датите 04.08.202Зг.
и 05.08.2023г. в голяма част на парцела. Заключението на вещите лица е за
допустимост на 0.40 ха от парцела, а останалата част – недопустима - общо
0.07ха.
- За парцел 32915-303-9-1, според
данните в платформата farmtrack.bg за работата на почистващата машина, почистването
е извършвано на 18.02.2023г. и 07.08.2022г. на площ приблизително - 0.80 ха (в
обхвата на парцела), като на база анализа на тези данни, експертите заключават,
че площ 0.96 ха от парцела са допустими за подпомагане, а недопустими - 0.4 ха;
Съгласно заключението, почистванията
с машината са правени предимно след сателитното заснемане, за да се спази
ограничението по регламента по Натура 2000 (да бъде след 15.07) и заповедта за
пожарна безопасност, ограничаваща почистването от 25.07.2022 г. до 07.08.2022
г. Оценката на вещите лица, основана на допълнително събраните по делото данни
за обработка на площи с машина „CAD279D“ е обобщена в табличен вид в
експертизата. Според приложената таблица, допустимите, респ. недопустими за
подпомагане площи за всеки един от парцелите са, както следва: парцел 32915-130-1-3
с декларирана площ 1.67 ха е с допустима за подпомагане площ от 1.61 ха и
недопустима от 0.06 ха; парцел 32915-130-2-3 с декларирана площ от 2.03 ха е с
допустима за подпомагане площ от 1.80 ха и недопустима от 0.23 ха; парцел
32915-130-3-4 с декларирана площ 10.77 ха е с допустима за подпомагане площ от
9.87 ха и недопустима от 0.90 ха; парцел 32915-141-1-4 с декларирана площ от
3.06 ха е с допустима за подпомагане площ от 2.76 ха и недопустима от 0.30 ха;
парцел 32915-141-2-3 с декларирана площ от 1.06 ха е с допустима за подпомагане
площ от 1.06 ха и недопустима от 0.00 ха; парцел 32915-168-14-1 с декларирана
площ от 11.31 ха е с допустима за подпомагане площ от 10.56 ха и недопустима от
0.75 ха; парцел 32915-170-5-1 с декларирана площ от 2.39 ха е с допустима за
подпомагане площ от 1.87 ха и недопустима от 0.52 ха; парцел 32915-170-6-1 с
декларирана площ 4.12 ха е с допустима за подпомагане площ от 3.75 ха и недопустима от 0.37 ха; парцел
32915-193-1-3 с декларирана площ от 14.96 ха е с допустима за подпомагане площ
от 14.49 ха и недопустима от 0.47 ха; парцел 32915-227-11-1 с декларирана площ
от 0.24 ха е с допустима за подпомагане площ от 0.24 ха и недопустима от 0.00
ха; парцел 32915-227-13-1 с декларирана площ от 0.72 ха е с допустима за
подпомагане площ от 0.54 ха и недопустима от 0.18 ха; парцел 32915-227-14-1 с
декларирана площ от 4.45 ха е с допустима за подпомагане площ от 3.86 ха и
недопустима от 0.59 ха; парцел 32915-227-16-1 с декларирана площ от 2.61 ха е с
допустима за подпомагане площ от 1.22 ха и недопустима от 1.39 ха; парцел
32915-227-17-2 с декларирана площ от 0.28 ха е с допустима за подпомагане площ
от 0.28 ха и недопустима от 0.00 ха; парцел 32915-227-18-1 с декларирана площ
от 13.85 ха, допустима за подпомагане площ от 13.47 ха и недопустима от 0.38
ха; парцел 32915-246-6-1 с декларирана площ от 3.80 ха е с допустима за подпомагане
площ от 3.52 ха и недопустима от 0.28 ха; парцел 32915-302-2-1 с декларирана
площ 5.12 ха е с допустима за подпомагане площ от 5.12 ха и недопустима от 0.00
ха; парцел 32915-302-3-1 с декларирана площ от 0.47 ха е с допустима за
подпомагане площ от 0.40 ха и недопустима от 0.07 ха; парцел 32915-303-10-1 с
декларирана площ от 0.81 ха е с допустима за подпомагане площ от 0.81 ха и
недопустима от 0.00 ха; парцел 32915-303-9-1 с декларирана площ от 1.00 ха е с
допустима за подпомагане площ от 0.96 ха и недопустима от 0.04 ха; парцел
32915-306-2-1 с декларирана площ от 1.38 ха е с допустима за подпомагане площ
от 1.21 ха и недопустима от 0.17 ха.
Заключението на експертите е, че от
общо заявената за подпомагане площ на горните парцели от 86.10 ха, допустима за
подпомагане площ спрямо слой ПДП е 79.40 ха, а недопустима – 6.70 ха.
Съдът кредитира експертното
заключение като изготвено компетентно и безпристрастно и съответно на
останалия, събран по делото доказателствен материал. Заключението на експертите
е формирано въз основа на данните по делото, FTP сървър
на сайта на ДФ „Земеделие“, където са публикувани специализираните слоеве ПДП
за цялата страна в *shp – формат, Google Earth и АГКК, материалите, предоставени от „Ник
Електроникс“ ООД и WEB базираната им
система http:// farmtrack.bg – Услугата за следене на машини и
гориво Farm Track позволява проследяване на автопарка и
горивото в реално време и от всяко устройство.
Въз основа на горната фактическа
обстановка, съдът формира следните правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима.
Подадена е в предвидения в чл. 149, ал. 1 от АПК преклузивен срок, от надлежна
страна, при наличие на правен интерес и срещу индивидуален административен акт,
който подлежи на съдебен контрол за законосъобразност.
Разгледана по същество, жалбата се
преценява от настоящата съдебна инстанция като частично основателна.
Оспореният акт е издаден от
Министъра на земеделието, с правно основание чл. 25 ал. 4 от Закона за
администрацията и чл. 33а ал. 2 от Закона за подпомагане на земеделските
производители и чл. 16г ал. 4 от Наредба № 105/2006 г. за условията и реда за
създаване, поддържане, достъп и ползване на ИСАК. Административният акт е
издаден от материално компетентен орган и в изискуемата писмена и предметна
форма и съдържание, като при неговото издаване настоящият съдебен състав
преценява, че не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените
правила и противоречие с материалния закон. Оторизирането на заявените за
подпомагане площи се извършва след административна проверка чрез Интегрираната
система за администриране и контрол (ИСАК). Тази проверка представлява
пространствено съпоставяне на данните от заявленията за подпомагане с данните
от Системата за идентификация на земеделските парцели (СИЗП). Съгласно чл. 33а
ал. 1 от ЗПЗП, Министерството на земеделието, храните и горите създава в
системата за идентификация на земеделските парцели специализиран слой
"Площи, допустими за подпомагане", който включва площите, допустими
за подпомагане в рамките на всеки физически блок, въз основа на критериите,
определени в наредбата по чл. 40. Съгласно чл. 33а ал. 2 ЗПЗП, данните в
Системата за идентификация на земеделските парцели, които се отнасят до
физическите блокове и обхвата на специализирания слой "Площи, допустими за
подпомагане", се одобряват със заповед на министъра на земеделието,
храните и горите по ред, определен в наредбата по чл. 30 ал. 6, като заповедта
се обнародва в "Държавен вестник". По законовата делегация на чл. 30
ал. 6 от ЗПЗП министърът на земеделието и храните определя с наредба условията
и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на системите, в която връзка
е приета Наредба № 105/2006 г. Съгласно чл. 15 ал. 2 от последната в
приложимата й редакция, цифровите географски и атрибутивни данни за референтни
парцели – физически блокове, слой "Площи, допустими за подпомагане" и
екологично насочени площи, се обновяват ежегодно с цел отразяване на реалното
състояние и ползване на площите чрез: 1. дешифриране на актуална ЦОФК,
изготвена чрез самолетно или сателитно заснемане; 2. отразяване на
резултати и констатации от специализирани теренни проверки на референтни
парцели по чл. 33а, ал. 2 от ЗПЗП; 3. отразяване, след анализ и при
съществуваща техническа възможност за това, на резултатите от проверките на
място по чл. 37 ал. 3 от ЗПЗП, които предоставят допълнителна, различна и
непротиворечива информация спрямо съществуващите към момента данни в СИЗП. В
процесния случай по отношение на спорните парцели са извършени специализирани
теренни проверки, доколкото ЦОФК не е изготвена за този регион.
Видно от доказателствата по делото,
със Заповед № РД 09-1319/02.12.2022 г. министърът на земеделието е одобрил
проекти на специализиран слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за
подпомагане“ за кампания 2022 г., като част от СИЗП, обновен за 2021 г. чрез дешифрация (разчитане) на нова цифрова ортофото
карта (ЦОФК) на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2022 г. и чрез
отразяване на резултатите от теренни проверки, проведени през годината от страна
на областните и общински структури на МЗ, с която заповед е указана възможност в
срок до 20.12.2022 г. земеделските стопани да подават възражения относно
граници и начин на трайно ползване на физическите блокове и непопадането на
конкретни заявени за подпомагане земеделски парцели или части от тях в проекта
на специализиран слой ПДП за кампания 2022. В т. VII от този акт изрично е разпоредено въз основа на подадените възражения дирекция
„Идентификация на земеделските парцели“ да извършат проверки на физически
блокове с оглед коректното определяне на обхвата на специализираните слоеве
„Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“ за кампанията, като
проверките следва да включват преглед на коректността на дешифрация
(разчитането) на новата ЦОФК по заснемане 2022 г. и правилното нанасяне на
резултатите от теренни проверки за актуализация на СИЗП. На 05.12.2022 г.
настоящият оспорващ Н.К. е подал Възражение вх. № РД-12-05-235 за 21 земеделски
парцела, които или части от каквито са изключени от слоя ПДП. В
разпоредителната част на горната заповед ясно е посочено посредством какви
способи следва да се извърши проверката по постъпили възражения – преглед на
коректността на извършената дешифрация и правилно
нанасяне резултатите от теренни проверки. Постъпилото от К. възражение не е
уважено, като конкретни писмени доказателства в тази насока липсват (такива не
се и изискват от приложимите нормативни актове), но горните факти се
установяват от съдържащата се информация в придружаващите документи към заповедта
на министъра на земеделието, с която са одобрени окончателните специализирани
слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“, чиято
законосъобразност е предмет на разглеждане в настоящото съдебно производство. Ето
защо съдът в настоящия му състав приема, че при издаване на оспорената заповед
не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените
правила. Макар валидна и процесуално законосъобразна, атакуваната
административна заповед се преценява от съда като издадена в противоречие материалния закон и събраните
доказателства, досежно част от
процесните парцели и материално законосъобразна по отношение на други от тях,
при следните съображения:
Приетата по делото и неоспорена от
страните съдебно – техническа експертиза е извършена компетентно,
безпристрастно и въз основа на съобразените с нормативната уредба годни източници
и доказателства - анализ на данните от извършените специализирани теренни
проверки и софтуерни данни за извършената обработка на парцелите със специална
техника, поради което съдът я кредитира изцяло. Видно от експертното заключение
на комплексната тройна съдебно - техническа експертиза, същата е извършена въз
основа на подробен, подкрепен със съответни комбинирани скици анализ на
ползваната техника за обработка на земята, съставляваща машина - компактен
верижен товарач тип „горски мулчер", работеща с
прикачени приспособления мулчер или шредер, които извършват почистване на земеделски и горски площи от нежелана
дървесна, храстовидна и тревна растителност. Ползваната машина е с инсталирано
устройство "FMB 110" на фирма Teltonika,
посредством което се извършва GPS проследяване и предаване на информация за
състоянието на машината в реално време пo GPRS връзка
към сървър за запис на данните. При извършената от вещите лица проверка в
съответния сървър, данните (съхраняващи се до 3 години) са за следните параметри:
време на запалване, ниво на горивото, температура на охлаждащата течност, обороти
на двигателя, моточасовник, натоварване на двигателя
в %, тотално изразходвано гориво, дата и час на работа, скорост на движение и местоположение,
като GPS координати. Видно от заключението, въз основа на тези данни в табличен
вид е конкретизирано за всеки от заявените парцели дати на обработка с
машината, размер на почистените площи и точно местоположение на извършената работа.
Вещите лица са извършили комплексен и задълбочен анализ както на наличните
данни от ЦОФК, така и на максимално близки по време изображения от Google Earth (където са налични такива) и извлечената
от софтуера на машината CAD279D информация. Към
експертизата са изготвени скици на всеки един от парцелите, на които са
нанесени местата от снимки от теренните проверки, точките при движението на
машината за почистване, като са нанесени точките с важно значение към оценката
и анализа на площите с координати и цветна щриховка. Този анализ, формиран от
лица с необходимата квалификация и специални знания, с каквито съдът сам не
разполага, формира и заключението на същите, което настоящата съдебна инстанция
кредитира изцяло.
От експертното становище се
установява, че пет от парцелите в землище на с. И., противно на възприетото от
ответния орган, са допустими за подпомагане в цялата си площ, а именно: 32915-141-2-3, 32915-227-11-1, 32915-227-17-2,
32915-302-2-1 и 32915-303-10-1. По отношение и на петте имота административният
орган, въз основа на извършената дешифрация е приел,
че част от парцела е извън обхвата на слой ПДП на основание чл. 10 ал. 1 т. 2
от Наредба № 2/26.03.2018 г. – представлява непочистена и неподдържана
територия, заета изцяло от компактно разположена нежелана растителност – орлова
папрат, няма следи от земеделска дейност (паша или коситба) в тази територия. Съобразно
посочената разпоредба, трайно неподходящи за подпомагане са земеделските площи
или части от тях, заети от нежелана растителност – орлова папрат (Pteridium aquilinum), чемерика (Veratrum spp.), айлант (Ailanthus altissima), къпина (Rubus spp.), клек (Pinus mugo), хвойна (Juniperus spp.), аморфа (Amorpha fruticosa). Съгласно
експертното заключение в частта му за тези пет парцела, формирано въз основа на
посочените по – горе данни, ползвани от вещите лица: за парцел 32915-141-2-3,
според данните в платформата farmtrack.bg, е извършено почистване с машината на
04.08.2022 г. на северната и източната части от парцела на приблизителна площ
от 0.45 ха. Площите, обработвани с почистващата машина експертите считат за
допустими, доколкото е премахната орлова папрат, за останалата част от парцела
правят сравнение с парцел 32915-141-1-4, който органът е приел за допустим -
като цветове, текстура изглеждат еднакви, при анализа си вещите лица ги намират
за еднакви и за допустими. Заключението на експертите за този парцел е за
допустимост на цялата площ; За парцел 32915-227-11-1, според данните в
платформата farmtrack.bg за работата на почистващата машина, почистване е
извършено на 29.07.2022 г. на приблизителна площ от 0.11 ха, поради което
вещите лица заключават допустимост на целия парцел; За парцел 32915-227-17-2,
след извличане на данните от системата на „Ник електроникс"
ООД, почистване е извършено на дати от 29.07.2022г. до 30.07.2022г., като на
база данните от почистващата машина, експертите заключават за допустимост на
целия парцел; За парцел 32915-302-2-1, след извличане на данните от системата
на „Ник електроникс" ООД, почистване е извършено
на 01.08.2022г. и 02.08.2022г. на цялата площ на парцела, поради което
експертите дават заключение за допустимост на същия в цялост; Парцел
32915-303-10-1, съгласно данните от платформата farmtrack.bg за работа на
почистващата машина, извършено е почистване на 27.01.202Зг. в западната част на
парцела, като заключението на експертизата е за допустимост на парцела в цялата
му площ. Експертното заключение, извършено компетентно и безпристрастно
мотивира съда да приеме, че за кампания 2022 г. описаните по – горе парцели са
били почистени, респ. допустими за подпомагане, а посочената от
административния орган норма, изключваща същите от допустимия слой, е
неприложима. В тази й част оспорената заповед като материално
незаконосъобразна, следва да бъде отменена, а преписката – върната на ответния
административен орган за ново произнасяне.
По отношение на парцели с № № 32915-130-1-3, 32915-130-3-4, 32915-141-1-4,
32915-193-1-3, 32915-227-13-1, 32915-227-14-1, 32915-227-18-1, 32915-302-3-1 и
32915-303-9-1 административният орган, въз основа на дешифрация
на ЦОФК, извършена по сателитно заснемане от 13.07.2022 г. определя
недопустимост, както следва:
Парцел № 32915-130-1-3 със заявена
за подпомагане площ 1.67 ха, парцелът с цялата си площ остава извън одобрения
окончателен слой ПДП на основание чл. 10 ал. 1 т. 2 от Наредба № 2/26.03.2018
г. – територията на парцела е
непочистена и неподдържана, заета изцяло от компактно разположена нежелана
растителност – орлова папрат, без следи от земеделска дейност (паша или косене).
Досежно този парцел експертите заключават, че е извършено почистване на почти
цялата площ на дати 30.07.2022г. и 31.07.2022г. и парцелът е допустим с
изключение на площ от 0.06 ха, представляващи горски път, като сателитното заснемане е извършени преди
почистването с машината. При това заключение вещите лица определят допустима за
подпомагане площ спрямо слоя ПДП от 1.61 ха и недопустима от 0.06 ха. Съдът в
настоящия му състав кредитира експертизата като компетентна и безпристрастна,
както и с оглед обстоятелството, че заключението на същата не е оборено с годни
доказателствени средства. За кампания 2022 г. парцелът е бил почистен на
посочените от вещите лица дати, което налага извода за неприложимост на
посочения нормативен текст.
Парцел № 32915-130-3-4 със заявена
за подпомагане площ от 10.77 ха, площ на парцела извън одобрения слой ПДП 4.04
ха, допустима за подпомагане площ от 6.73 ха, причини за недопустимостта –
съгласно ЦОФК/дешифрация, части от парцела са извън
обхвата на слой ПДП на основание чл. 10 ал. 1 т. 2 от Наредба № 2/26.03.2018 г.
– неподдържана и непочистена територия, заета изцяло от компактно разположена
нежелана растителност – орлова папрат, няма следи от земеделска дейност (паша
или коситба) в тази площ. По отношение на този парцел експертите заявяват, че според
данните в платформата farmtrack.bg, е почистен избирателно на дати 17.02.2023г.
до 22.02.202Зг. (в западната и северозападната част на парцела) и на 07.08.2023г.
(в източната и централна част на парцела). Заключението на вещите лица за този
парцел е за допустимост за голяма част от парцела - 9.87 ха и недопустима площ,
която не е почиствана в размер на 0.9 ха. Заключението на експертизата по
отношение на този парцел мотивира съда да приеме, че доколкото посочената площ
от парцела е почистена за кампания 2022 г., то тази площ не може да се подведе
под нормата на чл. 10 ал. 1 т. 2 от Наредба № 2/26.03.2018 г. и е била
допустима за подпомагане.
Парцел 32915-141-1-4 със заявена за
подпомагане площ от 3.06 ха, площ извън слой ПДП 0.47 ха, допустима за
подпомагане площ 2.59 ха, причини за недопустимостта след дешифрация
на ЦОФК – част от площта на парцела не подлежи на подпомагане на основание чл.
3 ал. 1 т. 1 и т. 2 и чл. 10 ал. 1 т. 1 и т. 2 и ал. 2 т. 1 от Наредба №
2/26.03.2018 г. – в южната част има площи, заети от нежелана растителност
(орлова папрат), наличие на дървесна и храстовидна растителност, част от гора,
терените са без следи от земеделска дейност (паша или косене), площи в размер
на 0.19 ха са неподходящи за подпомагане и по мярка Натура 2000, тъй като
представляват гора (ГТ). Вещите лица заключават, че парцел 32915-141-1-4,
според данните в платформата farmtrack.bg за работата на почистващата машина е
извършено почистване на централната и източната част на парцела на датите
04.08.2023г. и 05.08.2023г. на приблизителна площ от 1.75 ха, като 2.76 ха са
допустими за подпомагане, а недопустимата площ възлиза на 0.3 ха. Съгласно
възприетия от административния орган текст на чл. 3 ал. 1 т. 1 и т. 2 от
Наредбата, не са земеделски площи: 1. необработваемите площи, непригодни за
извършване на земеделска дейност – захрастени
територии, дерета, оврази, полски пътища, прокари и
просеки; 2. териториите, заети от гори. Видно от експертизата, горската
територия, която попада в тази хипотеза е изключена от допустимата за
подпомагане площ на парцела. Едновременно с това е извършено почистване на
посочените по – горе дати, което изключва посочената от вещите лица площ от обхвата
на чл. 10 ал. 1 т. 1 и т. 2 и ал. 2 от Наредба № 2/26.03.2018 г.
Парцел № 32915-193-1-3 със заявена
за подпомагане площ от 14.96 ха, допустима за подпомагане площ от 14.15 ха,
площ извън слой ПДП 0.81 ха, причини за недопустимостта след дешифрация на ЦОФК: чл. 3 ал. 1 т. 1 и т. 2, чл. 8 ал. 2 т.
1 и т. 3 и чл. 10 ал. 1 т. 1 и т. 2 и ал. 2 т. 1 от Наредба № 2/26.03.2018 г. –
площите са заети от орлова папрат; в югоизточните части има навлизане в гора;
наличие на дървесна и храстовидна растителност, както и полски път; терените са
без следи от земеделска дейност (паша или косене), непочистени и неподдържани
площи; площ в размер на 0.19 ха са неподходящи за подпомагане и по Натура 2000,
тъй като са с неземеделски характер – горски територии (ГТ), не представляват
постоянно затревени площи. Според експертното заключение, и данните в
платформата farmtrack.bg, извършено е почистване на различни места в парцела,
предимно в пограничните с дървесната растителност части на различни дати в края
на март и първата половина на април 2022г. на площ приблизително от 9.0 ха. На база анализа,
посредством данните от почистващата машина експертите дават заключение за
допустимост на 14.49 ха и недопустимост на 0.47 ха от парцела (погранични площи
с дървета и малък участък с път на север). Съгласно посочения от
административния орган чл. 8 ал. 2 т. 1 и т. 3 от Наредбата, допустими за
подпомагане са постоянно затревените площи по ал. 1, когато на тях: 1. има не
повече от 100 бр. дървета и/или храсти на хектар с височина над 0,5 м (за
видовете от чл. 10, ал. 1, т. 2 – независимо от височината), които са с
мозаечно разположение; 3. следите от паша или косене са разпознаваеми през
цялата календарна година. Предвид становището на вещите лица, извършено
компетентно, настоящата съдебна инстанция приема, че площта от парцела,
допустима за подпомагане възлиза на 14.49 ха, а недопустимата – 0.47 ха.
Парцел 32915-227-13-1 със заявена за
подпомагане площ от 0.72 ха, допустима за подпомагане площ от 0.42 ха, площ
извън слой ПДП 0.30 ха, причини за недопустимостта след дешифрация
на ЦОФК: 10 ал. 1 т. 2 от Наредба № 2/26.03.2018 г. – непочистена и
неподдържана територия, заета изцяло от компактно разположена нежелана
растителност – орлова папрат, без следи от земеделска дейност(паша или косене).
Заключението на вещите лица по отношение на този парцел, според данните в
платформата farmtrack.bg е, че почистване е имало в северната, североизточната
и източната част на парцела, извършено на 07.08.2022г. на площ приблизително -
0.38 ха и допустимата за подпомагане площ възлиза на 0.54 ха. С оглед
установеното, че допустимата площ е почистена на посочената дата със
специализираната техника от нежеланата растителност, посочена в чл. 10 ал. 1 т.
2 от Наредбата, съдът приема изцяло посочените от експертите размери на
площите, допустими, съответно – недопустими за подпомагане.
Парцел 32915-227-14-1 със заявена за
подпомагане площ от 4.45 ха, допустима за подпомагане площ от 1.78 ха, площ
извън слой ПДП 2.67 ха, причини за недопустимостта след дешифрация
на ЦОФК: чл. 10 ал. 1 т. 2 от Наредба № 2/26.03.2018 г. – непочистена и
неподдържана територия, заета изцяло от компактно разположена нежелана
растителност – орлова папрат, без следи от земеделска дейност (паша или косене).
Съгласно заключението на комплексната съдебно – техническа експертиза, според
данните в платформата farmtrack.bg, извлечени от работата на почистващата
машина, почистване е имало в северната и централна част на парцела, извършено
на 31.08.2022г. на площ приблизително - 2.79 ха, като на база анализ,
посредством посочените данни, допустимата за подпомагане площ възлиза на 3.86
ха, а недопустимата – на 0.59 ха. Следователно, разпоредбата, посочена от
административния орган е неприложима по отношение на посочената от вещите лица
площ от 3.86 ха.
Парцел 32915-227-18-1 със заявена за
подпомагане площ от 13.85 ха, допустима за подпомагане площ от 7.62 ха, площ
извън слой ПДП 6.23 ха, причини за недопустимостта след дешифрация
на ЦОФК: чл. 8 ал. 2 т. 1 и т. 3 и чл. 10 ал. 1 т. 1 и т. 2 и ал. 2 т. 1 от
Наредба № 2/26.03.2018 г. – непочистена и неподдържана територия, заета изцяло
от компактно разположена нежелана растителност – орлова папрат, няма следи от
земеделска дейност (паша или косене), на места в парцела има групи дървета и
храсти. Съгласно експертното заключение, според данните от платформата
farmtrack.bg, почистването е извършено в някои от частите на парцела на дати
29.08.2023г., 30.08.2023г. и 31.08.2022г., на площ приблизително 7 ха, като на
база анализа на данните експертите заключават, че са допустими площи от 5.85
ха, а недопустими – тези, за които няма данни за почистване в размер на 0.38
ха. С оглед заключението на експертизата, която съдът кредитира изцяло,
посочените части от парцела, възлизащи на площ от 5.85 ха са допустими за подпомагане,
а недопустимата площ възлиза на 0.38 ха.
Парцел 32915-302-3-1 със заявена за
подпомагане площ от 0.47 ха, допустима за подпомагане площ от 0.08 ха, площ
извън слой ПДП 0.39 ха, причини за недопустимостта след дешифрация
на ЦОФК: чл. 10 ал. 1 т. 2 от Наредба № 2/26.03.2018 г. – недопустимата площ е
непочистена и неподдържана територия, заета изцяло от компактно разположена
нежелана растителност – орлова папрат, без следи от земеделска дейност (паша
или коситба). Според експертното заключение, съобразно данните от платформата
farmtrack.bg, почистване е извършено на датите 04.08.202Зг. и 05.08.2023г. в
голяма част на парцела, като допустима за подпомагане е площ в размер на 0.40
ха от парцела, а недопустима - общо 0.07 ха. И в тази част, доколкото съдът
приема изцяло заключението на вещите лица, се налага извода за допустима площ
от цитирания парцел в размер на 0.40 ха.
Парцел 32915-303-9-1 със заявена за
подпомагане площ от 1.00 ха, допустима за подпомагане площ от 0.48 ха, площ
извън слой ПДП 0.52 ха, причини за недопустимостта след дешифрация
на ЦОФК: чл. 10 ал. 1 т. 2 от Наредба № 2/26.03.2018 г. – непочистена и
неподдържана територия, заета изцяло от компактно разположена нежелана
растителност – орлова папрат, без следи от земеделска дейност (паша или косене).
Вещите лица заключават, че съобразно данните в платформата farmtrack.bg за
работата на почистващата машина, почистването е извършвано на 18.02.2023г. и
07.08.2022г. на площ приблизително - 0.80 ха (в обхвата на парцела), като на
база анализа на тези данни, допустимата площ възлиза на 0.96 ха от парцела са
допустими за подпомагане, а недопустимата - на 0.4 ха. Настоящата съдебна
инстанция споделя напълно експертното заключение, като изготвено компетентно и
безпристрастно и по отношение на този парцел.
Досежно горепосочените девет
парцела, съгласно експертното заключение на комплексната съдебно – техническа
експертиза, на база анализа на данните от обработката с машината „CAD279D",
почистване на всеки един от парцелите е извършено на посочените дати, поради
което следва да се приеме, че възприетите от вещите лица площи са допустими за
подпомагане за кампания 2022 г. и неправилно административният орган е изключил
същите от окончателния специализиран слой ПДП. Настоящата съдебна инстанция кредитира изцяло заключението на експертите, предвид
извършения от тях компетентен и задълбочен анализ както на наличните данни,
така и на събраните в хода на настоящото съдебно производство доказателства
досежно информацията от ползваната за обработка на площите специализирана
техника и данни от ЦОФК и Google Earth. Посочените от
вещите лица площи от горните парцели за кампания 2022 г. са поддържани в изискуемото
земеделско състояние, при спазване на нормативната забрана за косене и
почистване преди 15 юли за площи, попадащи в защитени зони, част от Натура
2000, съобразно изискванията на чл. 7 ал. 1 т. 3 б. „Б“ от Наредба №
5/24.02.2015 г. за прилагане на мярка 12 "Плащания по Натура 2000 и
Рамковата директива за водите" от Програмата за развитие на селските райони
за периода 2014 – 2020 г. и изводите на административния орган при тези
установявания на комплексната експертиза се явява несъответни на
доказателствата, респ. материално незаконосъобразни. При това заключение на
неоспорената комплексна съдебно – техническа експертиза и с оглед установените
от вещите лица данни за недопустимост, респ. допустимост на площи от парцели №
№ 32915-130-1-3, 32915-130-3-4, 32915-141-1-4, 32915-193-1-3, 32915-227-13-1,
32915-227-14-1, 32915-227-18-1, 32915-302-3-1 и 32915-303-9-1 в землище на с. И.
съдът намира, че атакуваната заповед следва да се отмени и в тази й част и
преписката се върне на административния орган за ново произнасяне.
На следващо място, по отношение на парцели
№ № 32915-306-2-1, 32915-246-6-1, 32915-227-16-1,
32915-170-6-1, 32915-168-14-1, 32915-130-2-3 и 32915-170-5-1 в землище на с. И. констатациите на административния орган са
споделени от заключението на комплексната съдебно – техническа експертиза,
която съдът възприема напълно. Първият от парцелите № 32915-306-2-1 със заявена
за подпомагане площ от 1.38 ха, приета от административния орган допустима за
подпомагане площ от 1.21 ха, площ извън слой ПДП 0.17 ха, причини за
недопустимостта след дешифрация на ЦОФК: чл. 8 ал. 2
т. 1 и чл. 10 ал. 1 т. 1 и т. 2 и ал. 2 т. 1 от Наредба № 2/26.03.2018 г. –
площите са заети от компактно разположена нежелана растителност – орлова папрат
или от групи дървета, вкл. части от гора, наличие на храсти, терените са без
следи от земеделска дейност (паша или косене). Съгласно експертизата, за този парцел не е извършвано почистване с машината „CAT
279 D", а оценката на вещите лица за допустимите, респ. недопустими за
подпомагане площи съвпада с тази на административния орган. Следващият парцел
32915-246-6-1 е със заявена за подпомагане площ от 3.80 ха, приета от ответния
орган допустима за подпомагане площ от 3.52 ха, площ извън слой ПДП 0.28 ха,
причини за недопустимостта след дешифрация на ЦОФК:
чл. 3 ал. 1 т. т. 2 и чл. 10 ал. 1 т. 1 от Наредба № 2/26.03.2018 г. – групи
дървета, вкл. части от гора. Съгласно експертизата, и по отношение на този
парцел не е извършвано почистване с машината „CAT 279 D", а оценката на
вещите лица съвпада с тази на административния орган. Парцел 32915-227-16-1 със
заявена за подпомагане площ от 2.61 ха, с приета от административния орган допустима
за подпомагане площ от 1.22 ха, площ извън слой ПДП 1.39 ха, причини за
недопустимостта след дешифрация на ЦОФК: чл. 8 ал. 2
т. 1 и чл. 10 ал. 1 т. 1 и т. 2 и ал. 2 т. 1 от Наредба № 2/26.03.2018 г. –
около половината от територията на парцела е заета от компактно разположена
нежелана растителност - орлова папрат; има наличие на компактно разположени
групи дървета, вкл. части от гора, наличие на храсти, площите са без следи от
земеделска дейност (паша или косене), непочистени и неподдържани. Съгласно
експертното заключение на четворната съдебно – техническа експертиза, този
парцел не е почиства през кампания 2022 г. с машината „CAT 279 D" и
оценката на вещите лица съвпада с тази на административния орган. Парцел №
32915-170-5-1 със заявена за подпомагане площ от 2.39 ха, допустима за
подпомагане площ от 1.87 ха, недопустима – 0.52 ха, причини за недопустимостта
след дешифрация на ЦОФК – чл. 8 ал. 2 т. 1 и чл. 10
ал. 1 т. 1 и ал. 2 т. 1 от Наредба № 2/26.03.2018 г. – наличие на дървесна и
храстовидна растителност в северните и южните части, терени без следи от земеделска
дейност (паша или косене), непочистена и неподдържана площ. Парцел №
32915-170-6-1 със заявена за подпомагане площ от 4.12 ха, допустима за
подпомагане в размер на 3.75 ха, площ извън слой ПДП в размер на 0.37, причини
за недопустимостта след дешифрация на ЦОФК – чл. 3
ал. 1 т. 2 и чл. 10 ал. 1 т. 1 от Наредба № 2/26.03.2018 г. – групи дървета,
вкл. част от гора. За двата парцела експертите заключават, че не е извършвано
почистване с машината „CAT 279 D". В географската информационна система на
Google Earth в обхвата на
парцелите има сателитни изображения с дати 24.03.2022г. и 02.09.2021г., които
показват еднакво състоянието на растителната покривка с актуалната ЦОФК, а оценката
на вещите лица за двата парцела с № № 32915-170-5-1 и 32915-170-6-1 съвпада с
тази на административния орган. Парцел 32-168-14-1 със заявена за подпомагане
площ от 11.31 ха, допустима за подпомагане площ от 10.56 ха, площ извън слой
ПДП – 0.75 ха, причини за недопустимостта след дешифрация
на ЦОФК – на основание чл. 3 ал. 1 т. 1, чл. 8 ал. 2 т. 1 и чл. 10 ал. 1 т. 1 и
т. 2, ал. 2 т. 1 от Наредба № 2/26.03.2018 г. – върху територията на парцела
преминават полски пътища, други площи са заети от нежелана растителност –
орлова папрат, има наличие на дървесна и храстовидна растителност, терените са
без следи от земеделска дейност (паша или косене), непочистени и неподдържани.
Досежно този парцел вещите лица заключават, че не е извършвано почистване с
машината „CAT 279 D". В географската информационна система на Google Earth в обхвата на парцела
има сателитни изображения с дати 24.03.2022г. и 02.09.2021г., които показват
еднакво състоянието на растителната покривка с актуалната ЦОФК, а оценката на
вещите лица за този парцел съвпада с тази на административния орган. Парцел
32915-130-2-3 със заявена за подпомагане площ 2.03 ха, площ на парцела извън
одобрения окончателен слой ПДП – 0.23 ха, допустима за подпомагане площ от 1.80
ха, съгласно ЦОФК/дешифрация, частта от 0.23 ха е
недопустима за подпомагане на основание чл. 3 ал. 1 т. 1, чл. 8 ал. 2 т. 1 и
чл. 10 ал. 1 т. 1 и т. 2, ал. 2 т. 1 от Наредба № 22/26.03.2018 г. – през
територията на парцела преминава път, в северната и източната част на парцела
се наблюдават участъци, заети с дървесна и храстовидна растителност, без следи
от земеделска дейност (паша или косене), непочистена и неподдържана площ с
нежелана растителност. Експертното заключение приема, че за парцел 32915-130-2-3
не е извършвано почистване с машината „CAT 279 D". В географската
информационна система на Google Earth
в обхвата на парцела има сателитни изображения с дата 24.03.2022г., което е
зимно и със снежна покривка, не дава информация за състоянието на растителната
покривка. Вещите лица оценяват като недопустима площ от 0.23 ха от парцела,
като оценката им съвпада с тази на административния орган. Съобразно комплексната
съдебно – техническа експертиза, оценката на административния орган за
посочените седем парцела е правилна. При тези съображения настоящият
съдебен състав намира, че по отношение на парцели № № 32915-306-2-1,
32915-246-6-1, 32915-227-16-1, 32915-170-6-1, 32915-168-14-1, 32915-130-2-3 и
32915-170-5-1 в землище на с. И. и при съобразяване с експертното
заключение на комплексната експертиза оспорената заповед се явява издадена в
съответствие с доказателствата и съответно – материално законосъобразна.
Гореизложеното мотивира съда да
приеме, че оспорената Заповед № РД09-94/31.01.2023 г. на Министъра на
земеделието е незаконосъобразна и следва да бъде отменена в частта й досежно
парцели № № 32915-227-11-1, 32915-227-17-2,
32915-302-2-1 и 32915-303-10-1, 32915-130-1-3, 32915-130-3-4, 32915-141-1-4,
32915-141-2-3, 32915-193-1-3, 32915-227-13-1, 32915-227-14-1, 32915-227-18-1,
32915-302-3-1 и 32915-303-9-1 в землище на с. И., като преписката се върне
на административния орган за ново произнасяне, при съобразяване с мотивите в
настоящия съдебен акт. Актът е законосъобразен - съответен на доказателствата и
материалния закон в частта му по отношение на парцели № № 32915-306-2-1, 32915-246-6-1, 32915-227-16-1,
32915-170-6-1, 32915-168-14-1, 32915-130-2-3 и 32915-170-5-1 в землище на с. И.
и жалбата срещу тази част от заповедта следва да бъде отхвърлена.
При този изход на спора - частична
основателност на жалбата, настоящият съдебен състав счита, че претенцията на страните
за разноски се явява основателна. Същите следва да се определят съразмерно с
уважената, съответно – отхвърлена част от жалбата. Реално извършените от
жалбоподателя разноски по делото възлизат общо на 2 450,00 (две хиляди четиристотин
и петдесет) лева, от които 10,00 (десет) лева заплатена държавна такса, 1 440,00
(хиляда четиристотин и четиридесет) лева заплатен депозит за съдебна експертиза
и 1 000,00 (хиляда) лева заплатено в брой адвокатско възнаграждение. Извършените
от административния орган такива възлизат на 160,00 (сто и шестдесет) лева заплатен депозит за експертиза. Ответникът,
чрез своя процесуален представител прави възражение за прекомерност на
адвокатското възнаграждение, по което съдът дължи произнасяне при съобразяване
с Тълкувателно решение № 1/15.03.2017 г.
на ВАС, съгласно чиито мотиви, съдът следва да съобрази принципа на справедливостта
и съразмерността. Минималните размери на адвокатските възнаграждения са
определени в Наредба № 1 от 9.07.2004 г., съобразно чийто чл. 1, размерът на
възнаграждението за оказваната от адвоката правна помощ се определя по свободно
договаряне въз основа на писмен договор с клиента, но не може да бъде по-малък
от определения в тази наредба минимален размер за съответния вид помощ. Към
процесния случай приложима е нормата на чл. 8 ал. 2 т. 7 от наредбата, съгласно
която норма в действащата към датата на сключване на договора редакция, за процесуално
представителство, защита и съдействие по административни дела без определен
материален интерес възнаграждението за дела по Закона за подпомагане на
земеделските производители – 800 лв. Според чл. 36 ал. 2 от Закона за
адвокатурата, размерът на възнаграждението се определя в договор между адвоката
или адвоката от Европейския съюз и клиента, като този размер трябва да бъде
справедлив и обоснован и не може да бъде по-нисък от предвидения в наредба на
Висшия адвокатски съвет размер за съответния вид работа. За да се произнесе по
направеното възражение за прекомерност, респ. искане за редуциране на
заплатеното адвокатско възнаграждение, съдът следва да приложи цитираните
принципи за справедливост, обоснованост и съразмерност, изхождайки от предмета
и естеството на правния спор. Видно от проведеното съдебно производство,
реалното процесуално участие на упълномощения адв. Р. и обема на осъществената
защита се изразяват в изготвяне на жалбата, активно участие в три открити
съдебни заседания и ангажиране на доказателства. При тези съображения и
съобразно реалното процесуално участие на ангажираност на адвоката, респ. обема
на осъществената защита в процеса, настоящата съдебна инстанция намира, че
договореното и заплатено на същия възнаграждение за процесуална защита и
съдействие в размер на 1 000,00 лв. е справедливо, обосновано и съответно на
извършената от защитника работа, поради което възражението за прекомерност се
преценява като неоснователно.
С оглед изхода на делото и
съразмерно с уважената част на жалбата, ответникът следва да бъде осъден да
заплати на жалбоподателя сумата от 1 641,00 (хиляда шестстотин четиридесет и един) лв.
Съобразно отхвърлената част от жалбата оспорващата страна следва да бъде
осъдена да заплати на административния орган разноски в размер на 52,00 (петдесет
и два) лева.
Водим от горното, съдът
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ по жалба на Н.Х.К. Заповед №
РД 09-94 от 31.01.2023 г. на Министъра на земеделието В ЧАСТТА, в която извън
одобрения окончателен специализиран слой "Площи, допустими за
подпомагане" за кампания 2022 г. са останали следните парцели и части от
парцели: с № № 32915-227-11-1,
32915-227-17-2, 32915-302-2-1 и 32915-303-10-1, 32915-130-1-3, 32915-130-3-4,
32915-141-1-4, 32915-141-2-3, 32915-193-1-3, 32915-227-13-1, 32915-227-14-1,
32915-227-18-1, 32915-302-3-1 и 32915-303-9-1 в землище на с. И..
ВРЪЩА преписката на Министъра на
земеделието в тази й част за ново произнасяне при спазване на указанията,
дадени от съда по тълкуване и прилагане на закона.
ОТХВЪРЛЯ като неоснователна жалбата
на Н.Х.К., с адрес *** срещу Заповед № РД 09-94 от 31.01.2023 г. на Министъра
на земеделието в частта й, в която извън одобрения окончателен специализиран
слой "Площи, допустими за подпомагане" за кампания 2021 г. са
останали парцели и части от парцели № № 32915-306-2-1, 32915-246-6-1,
32915-227-16-1, 32915-170-6-1, 32915-168-14-1, 32915-130-2-3 и 32915-170-5-1 в
землище на с. И..
ОСЪЖДА Министерство
на земеделието да заплати на Н.Х.К., ЕГН **********, с адрес *** разноски по делото в размер на 1 641,00 (хиляда шестстотин
четиридесет и един) лева.
ОСЪЖДА Н.Х.К., ЕГН **********, с
адрес *** да заплати на Министерство на земеделието разноски по делото в размер
на 52,00 (петдесет и два) лева.
Решението може да се обжалва с
касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от
съобщаването му на страните.
Административен съдия: