Решение по дело №539/2022 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 69
Дата: 17 февруари 2023 г. (в сила от 17 февруари 2023 г.)
Съдия: Мария Кирилова Божкова-Бояджиева
Дело: 20227120700539
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 ноември 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е 

В името на народа

гр. Кърджали, 17.02.2023 г.

 

Административен съд – Кърджали, в публично съдебно заседание на двадесет и трети януари две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИЯ БОЖКОВА

При секретаря Мариана Кадиева

Като разгледа докладваното от съдия Божкова

Административно дело № 539/ 2022 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. от АПК.

Образувано е по жалба на А.Г.Д. от *** срещу Решение № 1/ 21.11.2022 г. на П. Г. С., като собственик на ЕТ «Капител – П. С.», постановено по заявление, с дата 26.07.2022 г., за достъп до обществена информация.

В жалбата се посочва, че т.1-ва от оспореното решение е в противоречие с влязлото в сила решение на АС – Кърджали по адм.д. № 373/ 2022 г. Изразява се становище, че в случая е следвало да се постанови решение за предоставяне или отказ за предоставяне на обществена информация, но не и да се остави без разглеждане искането на А.Д. с дата 26.07.2022 г.

Твърди се, че приетото в т.2 от оспореното решение е в противоречие с т.1-ва от същото решение, а именно, че Исканата по т. 1 от заявлението информация не била обществена такава. Изразява се становище, че изложената фактическа обстановка се опровергава от влязлото в сила, на 11.11.2022 г., Решение № 358 по адм. дело № 373/2022 г. на Административен съд Кърджали, Оспорва се приетото в т.2-ра от обжалваното решение, че за същата обществена поръчка „Изграждане на ПСОВ и площадкова канализация в *** АД, финансирана 90% със средства от фонд „ФУМИ" на Европейския съюз било относимо към разпоредбата на чл. 3, ал. 2 , т. 2 от ЗДОИ, но искането за предоставяне на обществена информация било неоснователно.

Искането е да се отмени оспореното решение и се  задължи лицето да се произнесе с решение по искането за получаване на обществена информация и копия от документи, като се дадат задължителни указания за предоставяне на търсената информация. Претендира се присъждане  на разноски по производството. В съдебно заседание жалбоподателят се явява лично и поддържа жалбата си.

Ответникът по делото – П. Г. С., като ЕТ с фирма «Капител – П. С.», в писмена молба, взема становище по хода на делото, доказателствата и основателността на жалбата. В писмена защита оспорва същата като неоснователна.

За да се произнесе по жалбата АС – Кърджали приема за  установена следната фактическа обстановка:

С влязло в сила на 11.11.2022 г. решение по адм. д. № 373/ 2022 г. на АС – Кърджали е отменен мълчалив отказ на П. Г. С., като ЕТ „Капител – П. С.“ да се произнесе по заявление с дата 26.07.2022 г. на А.Г.Д. за предоставяне на обществена информация. Със същото решение делото е върнато на П. Г. С., като ЕТ „Капител – П. С.“, *** за изрично произнасяне по заявление, с дата 26.07.2022 г., на А.Г.Д. за предоставяне на обществена информация, в 14-дневен срок от влизане на настоящото решение в сила.

С оспореното в настоящото производство решение е оставена без разглеждане т.1-ва от заявление с дата 26.07.2022 г. за предоставяне на обществена информация за изпълнението на поръчка с предмет“ Изграждане на ПСОВ и площадкова канализация в „***“ АД, *** и е отказано предоставяне на копие от официално издадена от „***“ АД референция за качествено изпълнение на обект „Изграждане на ПСОВ и площадкова канализация в „***“ АД, ***, която да бъде официален документ: да е на официална бланка на „***“ АД, издаването му да е датирано, да е регистриран в „***“ АД. В решението е посочено, че искането за предоставяне на обществена информация за изпълнение на поръчка с предмет „Изграждане на ПСОВ и площадкова канализация в „***“ АД, *** не попада в обхвата на ЗДОИ. Този извод е мотивиран с обстоятелството, че поръчката не е финансирана със средства от Европейския съюз или предоставени от ЕС по проекти и програми, нито е свързана с обществения живот на Република България.

За постановения отказ да се предостави копие от официално издадена от „***“ АД референция за качествено изпълнение на обект „Изграждане на ПСОВ и площадкова канализация в „***“ АД, *** в обжалваното решение е посочено следното: Видно от Решение № РД-05-503/15.07.2022 г., относно Заявление за достъп до обществена информация, с вх. № ПО-55/04.07.2022 г. на Държавна агенция за бежанците при МС, с което А.Г.Д. е поискал предоставяне на информация, относно изпълнението на обществена поръчка с предмет: Изграждане на пречиствателна станция в РПЦ – ***“, съгласно Договор вх. № ФУМИ-733 от 27.05.2019 г. и Приложенията му, които са неразделна част от договора, на А.Г.Д. е предоставен пълен достъп до поисканата информация, под формата на извлечение от ИИДОП по обществената поръчка, включително и до документ Референция за качествено изпълнение н обект „Изграждане на ПСОВ и площадкова канализация в „***“ АД – ***. Достъпът е предоставен на 15.07.2022 г., т.е. преди депозиране по електронен път н искането, отправено от ЕТ „Капител – П. С.“ на 26.07.2022 г.

Цитирана е разпоредбата на чл.37, ал.1, т.3 от ЗДОИ, основание за отказ от предоставяне на достъп до обществена информация е налице, когато исканата обществена информация е предоставена на заявителя през предходните 6 месеца. Посочено е, че исканата обществена информация, относно изпълнението на обществена поръчка с предмет: „Изграждане на пречиствателна станция в РПЦ – ***“, съгласно Договор вх. № ФУМИ-733 от 27.05.2019 г. и Приложенията му, които са неразделна част от договора, включително и документ Референция за качествено изпълнение на обект „Изграждане на ПСОВ и площадкова канализация в „***“ АД – *** са предоставени на А.Г.Д. на 15.07.2022 г., преди същият да е поискал информацията със заявление от 26.07.2022 г. и през предходните 6 месеца. Без значене е фактът, че исканата информация му е била предоставена по повод друго искане. Разпоредбата на чл.37, ал.1, т.3 от ЗДОИ посочва, че исканата информация трябва да е била предоставена на заявителя през предходните 6 месеца, като не поставя условие как, по какъв начин и по какъв повод е сторено това.

В, приетото като доказателство по настоящото дело, адм.д. № 373/ 2022 г. на АС – Кърджали се съдържа списък на изпълнени дейности с предмет, идентичен или сходен с тези на поръчката, прил. № 11, с лого на Държавна агенция за бежанците при МС. В този документ П. С., като управител на ЕТ „Капител – П. С.“, избран за изпълнител на обществена поръчка с предмет: „Изграждане на пречиствателна станция в РПЦ, ***“ декларира определени обстоятелства, имащи отношение към предмета на ОП. В т.3-та от посочения списък е декларирал „Представляваният от мен участник е изпълнил следните дейности (строителства) с предмет, идентични или сходни с този на поръчката през последните 5 години от датата на подаване на офертата за участие в ОП. Под номер 1 в таблицата след т.3-та от списъка е отразено изграждане на ПСОВ и площадкова канализация в „***“ АД, ***. В т.4-та от списъка е посочено, че за изпълнение на посочените в т.3-та строителства се представят следните удостоверения за добро изпълнение с посочен вид и обем, както и дали са изпълнени в съответствие с нормативните изисквания: референция от „***“ АД и още две референции от други ЮЛ.

В цитираното административно дело е налично и Решение № РД 05-503/ 05.07.2022 г. на председателя на Държавна агенция за бежанците за предоставяне на А.Д. на пълен достъп до искана обществена информация, под формата на извлечение от ЕЕДОП по обществена поръчка с предмет: „Изграждане на пречиствателна станция в РПЦ, ***“, част IV „Критерии за подбор“, раздел В – „Технически и професионални способности“ ( За поръчка за строителство: извършени строителни дейности от конкретния вид и за поръчки за услуги: извършени услуги от конкретния вид).

Налично е и заверено копие от референция от „***“ АД, издадена на ЕТ „Капител – П. С.“, както и заверени копия от: Договор за обществена поръчка с дата 27.05.2019 г., сключен между Държавна агенция за бежанците при МС, представлява от председателя и ЕТ „Капител – П. С.“, представляван от П. С., с предмет: „Изграждане на пречиствателна станция в РПЦ, ***“ и Договор за подизпълнение с дата 26.07.2019 г., сключен между ЕТ „Капител-П. С.“, представляван от П. С., като изпълнител на обект „Изграждане на пречиствателна станция в РПЦ, ***“  с възложител ДАБ и ЕТ „***“, представляван от А.Д., като подизпълнител, с предмет: Доставка и монтаж, пуск и наладка, изпитване на оборудването за МПСОВ и проектиране на част Технологична, управление на строителните отпадъци и План за безопасност и здраве.

При така установената фактическа обстановка съдът приема, че жалбата е допустима тъй като е подадена в 14-дневния срок по чл.149, ал.1 от АПК, във връзка с чл.40 от ЗДОИ.

АС – Кърджали намира, че жалбата е неоснователна поради следните съображения:

Правилно в оспореното решение е прието, че поисканата обществена информация относно изпълнението на поръчка с предмет „Изграждане на ПСОВ и площадкова канализация в „***“ АД, *** не попада в приложното поле на ЗДОИ, тъй като не е финансирана със средства от консолидирания държавен бюджет и средства от фондове на Европейския съюз или предоставени от Европейския съюз по проекти и програми. Доколкото няма представени доказателства нито твърдения, които да оборят тази констатация, следва да се приеме, че се касае за договор, сключен между търговци и финансиран от тях. Изразеното становище в жалбата, че в тази част оспореното решение противоречи на влязлото в сила решение по адм.д. № 373/ 2022 г. на АС – Кърджали не може да се сподели, тъй като в мотивите на посоченото решение е прието, че исканата референция е използвана в обществена поръчка, съфинансирана от ЕС. Не е обсъждано исканото предоставяне на обществена информация за изпълнението на поръчка с предмет „Изграждане на ПСОВ и площадкова канализация в „***“ АД, ***. На следващо място, с решението по адм.д. № 373/ 2022 г. на АС – Кърджали е отменен мълчалив отказ за предоставяне на обществена информация, тъй като ЗДОИ не предвижда такава възможност. Т.е. ЗДОИ регламентира, че следва да се постанови изричен акт за предоставяне, съответно – отказ за предоставяне на такава информация.

Обжалваното решение е постановено в съответствие с материалноправните норми на ЗДОИ и в частта за отказ да се предостави копие от официално издадена от „***“ АД референция за качествено изпълнение на обект „Изграждане на ПСОВ и площадкова канализация в „***“ АД, ***, която да бъде официален документ. Освен фактическите основания, съдържащи се в оспореното решение следва да се посочи и следното:

Съгласно чл. 8, т. 1 от ЗДОИ разпоредбите на закона относно достъпа до обществена информация не се прилагат за информация, която се предоставя във връзка с административното обслужване на гражданите и юридическите лица, какъвто е настоящия случай. Съгласно чл. 121, ал. 1 и ал. 2 от Закона за обществените поръчки (ЗОП), Възложителите поддържат досие за всяка обществена поръчка с цел осигуряване на документална проследимост (одитна пътека) по отношение на всички свои действия и решения, както и на действията на комисиите за възлагане на обществени поръчки, независимо дали поръчките се възлагат с електронни средства.  Досието съдържа всички решения, обявления, документацията и други допълнителни документи, разясненията, поканите, протоколите, окончателните доклади на комисията, офертите или заявленията за участие, доказателства за предприетите действия по чл. 44, ал. 3 – 5, описание на причините, поради които се използват други средства за подаване на документи, различни от електронните при електронното подаване, а в случаите на осъществен предварителен контрол – и становищата на Агенцията по обществени поръчки и мотивите на възложителя за неприетите препоръки. Досието съдържа договора или рамковото споразумение, както и всички документи, свързани с изпълнението и неговото отчитане.

Съгласно чл. 122, ал. 1 от ЗОП Електронните документи в досието на обществената поръчка се съхраняват в платформата по чл. 39a, ал. 1 за срок 5 години от годината, в която е приключило изпълнението на договора или е прекратено възлагането. След изтичането на този срок те се архивират за срок 5 години в съответствие със Закона за електронното управление. В ал. 2 на чл.122 от ЗОП е предвидено,  Когато възложителите съхраняват документи на хартиен носител като част от досиетата по чл. 121, ал. 1 и/или информация по чл. 121, ал. 3, срокът е 5 години от датата на приключване изпълнението на договора или от датата на прекратяване на възлагането. Следователно, поисканите със заявлението документи следва да са на разположение в архива на възложителя на обществената поръчка – Държавна агенция за бежанците. Поради това жалбоподателят може да се снабди с тях чрез подаване на заявление за предоставяне на административна услуга, а не по реда на ЗДОИ.

Искането в заявлението за предоставяне на копие на официално издадена от „***» АД референция за качествено изпълнение от ЕТ «Капител-П. С.» на обект «Изграждане на ПСОВ и площадкова канализация в „***» АД, ***, представлява административна услуга по определението на § 1, т. 2, б. »в» от Допълнителната разпоредба на Закона за администрацията. Формулираните по-горе въпроси не представляват обществена информация по смисъла на чл. 2, ал. 1 ЗДОИ, която разпоредба я определя като свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти.

Освен това, съгласно утвърдената съдебна практика по приложение на ЗДОИ в този закон се регламентира достъпа до информация, а не достъпа до документи (носителите на информация). При описанието на информацията, до която се иска достъп, заявителят може да посочи индивидуализиращите белези на документите, в които тази информация се съдържа, но това не е задължителен елемент на заявлението по чл. 25, ал. 1, т. 2 от ЗДОИ, както и обратното използването на пълна индивидуализация на информационния носител не променя смисъла на искането, когато е ясно, че се иска достъп до обществена информация, а не извършване на административна услуга или издаване на документ (копие на документ). В случая е поискан прочит и копия от документи, което потвърждава извода, че се касае за административна услуга по частен интерес на жалбоподателя. В този смисъл Решение № 2526/ 28.02.2017 г. по адм. д. № 13617/2015 г., V отд. на ВАС.

Поради изложените съображения жалбата като неоснователна следва да се отхвърли.

          Водим от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2, предл. 5-то АС – Кърджали

 

Р Е Ш И:

 

          Отхвърля жалбата на А.Г.Д. срещу Решение № 1/ 21.11.2022 г. на П. Г. С., като собственик на ЕТ «Капител – П. С.», постановено по заявление, с дата 26.07.2022 г., за достъп до обществена информация.

Решението не подлежи на обжалване – чл.40, ал.3 от ЗДОИ.

Препис от решението да се изпрати на страните на основание чл.138, ал.3 от АПК.

 

 

 

                                                                                  Съдия: