Определение по дело №5497/2024 на Софийски районен съд

Номер на акта: 12980
Дата: 25 март 2024 г.
Съдия: Пламен Иванов Шумков
Дело: 20241110105497
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 31 януари 2024 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 12980
гр. София, 25.03.2024 г.
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 33 СЪСТАВ, в закрито заседание на
двадесет и пети март през две хиляди двадесет и четвърта година в следния
състав:
Председател:ПЛАМЕН ИВ. ШУМКОВ
като разгледа докладваното от ПЛАМЕН ИВ. ШУМКОВ Гражданско дело №
20241110105497 по описа за 2024 година
Производството е образувано по жалба от „Адвокатско дружество Х.“ чрез адв.
Х. срещу „Център за градска мобилност“ ЕАД за заплащането на неправомерно
събрани суми от ответника в размер на 60 лева, представляваща такса за принудително
преместване на автомобил и 16 лева, представляваща такса за престой на автомобила
на служебен паркинг.
В срока по чл. 131 ГПК е постъпил отговор от ответника, с който се прави
възражение за неподведомственост на спора на Софийски районен съд. прави се искане
делото да се изпрати за разглеждане от компетентния Административен съд – София
град.
По направеното възражение от ответника, съдът намира следното:
В конкретния случай главното вземане, предмет на делото, съставлява вземане
вследствие принудителна административна мярка /ПАМ/ от ответника по преместване
на процесния автомобил с рег. № ......, наложена от „Център за градска мобилност“
ЕАД.
От наведените от ищеца фактически твърдения може да се направи извод, че
потърсената защита е по реда на ЗОДОВ, доколкото се твърди да му е причинена
имуществена вреда в сочения размер от незаконосъобразните действия на служителите
на ответника. В тази връзка следва да се вземат предвид фактическите твърдения на
ищеца. Съобразно чл. 1, ал. 2 ЗОДОВ по реда, установен в АПК, се разглеждат
исковете срещу държавата и общините за вредите, причинени на граждани и
юридически лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на техни
органи и длъжностни лица при или по повод изпълнение на административна дейност,
както и за вредите, причинени от действието на отменени като незаконосъобразни или
обявени за нищожни подзаконови нормативни актове.
Съгласно разпоредбата на чл. 203, ал. 1 АПК исковете за обезщетения за вреди,
причинени на граждани или юридически лица от незаконосъобразни действия или
бездействия на административни органи и длъжностни лица, се разглеждат по реда на
Глава XI „Производства за обезщетения“ от АПК. Съгл. чл. 203, ал. 2 АПК за
неуредените въпроси за имуществената отговорност по ал. 1 се прилагат разпоредбите
на Закона за отговорността на държавата и общините за вреди или на Закона за
1
изпълнение на наказанията и задържането под стража.
„Център за градска мобилност“ ЕАД е юридическо лице и има качеството на
административен орган – лице, на което е възложено упражняването на
административни правомощия. Видно от представената от ответника Заповед №
СОА22-РД95-506/12.09.2022 г. на кмета на Столична община, „Център за градска
мобилност“ ЕАД е определен за служба по контрол по смисъла на чл. 167, ал. 2 ЗДвП.
Ето защо и дейността, която ответникът упражнява в резултат упражняване на
правомощията си по ЗДвП, е административна по смисъла на чл. 1, ал. 1 ЗОДОВ, като
исковата претенция следва да бъде разгледана по реда на чл. 203 АПК от компетентния
административен съд. В цитираната заповед на кмета на Столична община, раздел II, е
одобрен редът и условията за контрол на неправилно паркирани ППС на територията
на Столична община, като в т. 1 е посочено, че оперативната дейност по принудително
преместване на неправилно паркирани ППС се осъществява от общинското дружество
„Център за градска мобилност“ ЕАД. Принудителното преместване представлява
принудителна административна мярка по смисъла на чл. 22 ЗАНН, като се налага
извод, че ответникът е носител на административни правомощия по смисъла на § 1, т.
1 ДР на АПК, тъй като чрез възлагане по установения в чл. 167, ал. 2 ЗДвП ред
осъществява контрол на неправилно паркирани ППС чрез налагане на ПАМ и респ.
действа като административен орган. Налага се извод, че наложената ПАМ, вследствие
на която е събрана процесната сума, представлява индивидуален административен акт
по смисъла на чл. 21, ал. 1 АПК. В изложения смисъл е напр. Определение №
4029/05.05.2022 г. по в. ч. гр. дело № 4302/2022 г. по описа на СГС, с което е отменено
определение на СРС по гр. дело 69814/2021 г., с което е отхвърлено възражението на
ответника „Център за градска мобилност“ ЕАД за неподведомоственост на спора на
СРС, като делото е изпратено за разглеждане от Административен съд – София град.
Според чл. 118, ал. 1 ГПК, всеки съд сам решава дали започнатото пред него
дело му е подсъдно. Ако съдът прецени, че делото не му е подсъдно, той го изпраща на
надлежния съд /чл. 118, ал. 2 ГПК/. С оглед на гореизложеното съдът намира, че
възражението на ответника е основателно, като компетентен да разгледа претенцията
съд, е съответният административен съд.
По изложените мотиви, производството по делото следва да бъде изпратено по
подсъдност на Административен съд – София-град, поради което и на основание чл.
118, ал.2 от ГПК,
ОПРЕДЕЛИ:
ИЗПРАЩА гр. дело № 5497/2024 г. по описа на СРС по подсъдност на
Административен съд – София-град.
Определението подлежи на обжалване пред Софийски градски съд в
едноседмичен срок от връчването му на ищцата.
След влизане на определението в законна сила делото да се изпрати на
Административен съд – София-град.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
2