Решение по дело №755/2023 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 20 февруари 2024 г.
Съдия: Дарина Славчева Драгнева
Дело: 20237240700755
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 декември 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

630                                         20.02.2024г.                              Стара Загора

В ИМЕТО НА НАРОДА

СТАРОЗАГОРСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД

На пети февруари 2024г.

в открито заседание в следния състав:

 

                                                                          СЪДИЯ: ДАРИНА ДРАГНЕВА

 Секретар: Пенка Маринова

        Като разгледа докладваното от съдия Драгнева административно дело №755 по описа за 2023г. и за да се произнесе взе предвид следното:

         Производството е по реда на чл.83 ал.6 от Закона за оръжията, боеприпасите, взривните вещества и пиротехническите изделия /ЗОБВВПИ/ вр. с чл.128 и сл. от АПК вр. образувано по жалбата на  К.И.-Т. против Отказ за издаване на разрешение за придобиване на дългоцевно огнестрелно оръжие с гладкостенна цев за ловни цели и боеприпаси за него с №8245з-704/29.11.2023г издадено от Началника на Второ РУ при ОД МВР Стара Загора по заявление с вх. №824500-14223/2023г по описа на служба „КОС“ при същото РУ на МВР.

         Отказ №8245з-704/29.11.2023г е връчен лично на адресата му на 06.12.2023г с указания за 14-дневния срок и компетентния АС Стара Загора, пред който може да бъде обжалван.

        Жалбата до съда е подадена на 13.12.2023г и от адресата на неблагоприятния за него административен акт, поради което е допустима.

       На 25.07.2023г К.И. –Т. е подала до Началника на Второ РУ при ОД МВР Стара Загора Заявление с вх. №824500-14223 за издаване на Разрешение за придобиване на един брой ловно оръжие с гладкостенна цев с дължина над 51см с посочена причина – ловни цели. Приложена е Декларация по чл.76 ал.4 т.2 от ЗОБВВПИ относно мястото и начина на съхранение на оръжието – град Стара Загора, ******* в метална каса, неподвижно закрепена със секретно заключване. Представен е билет за лов №451 147/11.07.2023г, издаден на К.И. – Т., който е валиден до 31.12.2023г.,  членска карта  от Национално ловно - рибарско сдружение „Съюз на ловците и риболовците в България“ с платен членски внос за 2023г, Диплома за висше образование, Електронна справка за съдимост, от която е видно, че лицето не е осъждано и има двойно гражданско – българско и на Република Северна Македония, със срок на валидност 6 месеца, считано от 27.07.2023г, Медицинско свидетелство от Център за психично здраве – Стара Загора за психичен статус в норма и психично здраве, което да послужи пред служба КОС за целите, посочени в заявлението, Удостоверение от НСлС за липса на данни за обвинения по неприключени наказателни производства, издадено за да послужи за разрешение и достъп за оръжие, боеприпаси, взривни вещества и пиротехнически изделия – Служба КОС- МВР, 02 РУ Стара Загора. Изготвени са докладни записки от полицейски инспектор в група „ТП-север“ на сектор „ОП“ при Второ РУ Стара Загора относно извършена проверка на подаденото заявление, при която е констатирано, че за лицето няма данни за психическо разстройство. Според Докладна записка на младши експерт – младши разузнавач в група ПКП-Териториална, сектор „КП“ при Второ РУ към ОД МВР Стара Загора при извършената проверка на заявлението не са установени противообществени прояви, не е криминално проявен заявителя и не е регистрирано за извършени от него престъпления, като няма образувани и съдебни дела. В докладна записка от 16.08.2023г, изготвена от  младши полицейски инспектор „КОС“ при Второ РУ гр. Стара Загора е вписана констатацията, че лицето е пълнолетно, има завършено основно образование. При извършената проверка н национална информационна система „Бюра съдимост“ от 27.07.2023г се установило, че лицето не е осъждано за умишлени престъпления от общ характер, както и срещу него няма обвинение за такова престъпление. Не са получени уведомления по чл.182 ал.2 т.2 буква Били по чл.221 ал.6 от ДОПК. Изпълнени са изискванията на чл.58 ал.1 т.4,5 и 8 от ЗОБВВПИ, както и условията за съхранение на ООБ по чл.98 от ЗОБВВПИ, видно от Докладна записка от 02.08.2023г на младши полицейски инспектор в група ТП – север на сектор „ОП“ при същото РУ на МВР.  Няма и противообществени прояви, съгласно докладната записка на разузнавач в група ПКП-Териториална, сектор „КП“. Подадените документи са редовни и в срок. Спазени са изискванията за исканата дейност, съгласно ЗОБВВПИ. Предвид горното е предложено да не бъде издадено разрешение за придобиване на ловно огнестрелно оръжие.  

         В мотивите към Отказ №8245з-704/29.11.2023г Началника на Второ РУ ОД МВР Стара Загора се е позовал на липсата на посочена основателна причина, факти и обстоятелства, налагащи необходимостта от издаване на разрешение за придобиване на дълго цевно огнестрелно оръжие за ловни цели. Изложените от лицето причини, факти и обстоятелства не обосновават по несъмнен начин необходимостта от издаването на разрешение за придобиване на дълго цевно огнестрелно оръжие и боеприпаси.

        С жалбата се иска отмяна на оспорения отказ като постановен при неправилно приложение на материалния закон и допуснато не изпълнение на  изискванията за съдържание на административни актове.  Жалбоподателят твърди, че компетентния административен орган не разполага с оперативна самостоятелност да откаже издаване на разрешение за придобиване на огнестрелно оръжие за ловни цели, когато са изпълнени всички изисквания на закона за разрешаване на искането. Счита, че посоченото фактическо основание – липса на основателна причина не е съответно на фактите по делото и същевременно лишава административния акт от конкретни обстоятелства, които да обосновават прилагане на чл.58 ал.1 т.10 от ЗОБВВПИ. От съда се иска да бъдат присъдени и разноските по делото.

     Ответникът Началник на Второ РУ при ОД МВР Стара Загора, чрез процесуалния си представител оспорва жалбата. Поддържа тезата за законосъобразност на оспорения административен акт. Иска от съда да постанови решение, с което да отхвърли жалбата. Претендира възнаграждение за юрисконсулт.

       Административен съд Стара Загора като взе предвид доводите на страните, съобразно доказателствата и закона, намира за установено следното:

          Жалбата е допустима, а разгледана по същество е основателна.

     Материалното право, предмет на спор между страните е установено от разрешителната норма на в чл.50 ал.3 вр. с ал.2 от ЗОБВВПИ / българските граждани могат да придобиват огнестрелно оръжие, чрез закупуване/, въз основа на декларативен административен акт - разрешение за придобиване на огнестрелно оръжие и боеприпаси за него, с което се установява съществуване на фактическия състав, пораждащ правото и отсъствието на законовите пречки за неговото упражняване. Заявеното за признаване спорно материално право в настоящия случай има за субект български гражданин, а негов предмет е разрешение да се придобие огнестрелно оръжие и боеприпаси за него, чрез закупуване за ловни цели. Фактическия състав на правото да се придобие огнестрелно оръжие за ловни цели и отсъствието на основанията по чл.58 от ЗОБВВПИ се установяват от компетентния административен орган, когато е сезиран с редовно искане за издаване на разрешение за придобиване на огнестрелно оръжие за ловни цели. Административния орган е длъжен да издаде исканото разрешение – да признае съществуване на заявеното за упражняване материално право, когато е изпълнен фактическия правопораждащ състав и отсъстват правните пречки, които изключват разрешаване на конкретното лице да го упражни. Следователно административния орган не разполага с оперативна самостоятелност, която е присъща при упражняване на компетентност свързана с вземане на управленското решение по целесъобразност, която целесъобразност е вън от съдебен контрол, поради принципа за разделение на властите.  Разрешителния режим за придобиване на огнестрелни оръжия и боеприпаси за тях предполага, поради същността си изчерпателно законодателно уреждане на положителните и отрицателните условия за разрешаване на дейността, каквато е придобиване, съхранението и употребата на огнестрелни оръжия и която се разрешава в условията на обвързаност на последващите разрешения от първото за признаване на правото и  позволява неговото упражняване. Това е така, защото упражняването на разрешеното право да се придобие оръжието е предпоставка за пораждане на правото да се иска следващото разрешение за съхранение и употребата му, което означава, че е елемент от фактическия състав на материалната норма, уреждаща неговото издаване потвърждава посочената обвързаност на административните актове, въз основа на които се упражнява правно регламентираната дейност по употреба на огнестрелни оръжия и боеприпаси за тях.  Компетентен да признае правото на придобиване на огнестрелно оръжие за ловни цели и да разреши упражняването му е Началника на РУ МВР по местонахождение на обекта за съхранение. В случая улица **** в град Стара Загора попада в териториалния обхват на Второ РУ при ОД МВР – факт общоизвестен, включително и на съда. Фактическия състав, който поражда правото да се придобие огнестрелно оръжие за ловни цели е установен служебно и чрез представени от заявителя удостоверителни документи, които са посочени в ЗОБВВПИ като средство за доказване съществуване на положителните и отсъствие на отрицателните  общи и специални предпоставки, установени в зависимост от целта на употребата. Заявено е искане да се разреши придобиване на огнестрелно оръжие за ловни цели, които са изрично посочени като основателна причина по аргумент за противното от не изчерпателното изброяване на основателните причини в чл.58 ал.1 т.10 от ЗОБВВПИ. Съгласно тази разпоредба заявителят, освен другото, следва да има основателна причина, за да придобие огнестрелни оръжия и боеприпаси за него, която се установява само в производството по издаване на разрешение за придобиване, което има обуславящо правно значение за издаване на следващите разрешения за съхранение, носене и употреба на придобитото оръжие. Тази обвързаност и изискването на чл.58 ал.1 т.10 от ЗОБВВПИ не води до извод за предоставена оперативна самостоятелност на административния орган, отречена и от нормата на чл. 83 ал.1 от същия закон. Правната оценка на повода като основателна причина / законен интерес/, когато тази оценка не е извършена от законодателя, не сочи на решение по целесъобразност – органът не преценява измежду повече от едно законосъобразно разпореждане, а се ръководи от законовите изисквания / чл.83 ал.1 ЗОБВВПИ/, каквото е условието посочената от заявителя необходимост от самоотрабана да е доказана от фактически обстоятелства, поставящи в реален, непосредствено и достатъчно сериозен риск лични или материални блага, обуславящ превес на индивидуалния над  обществения интерес – охрана на живота и здравето на гражданите. Този пряк конфликт на интереси, присъщ на придобиване на оръжие за самоотбрана/охрана на материални блага,  не се разкрива в случаите на искане за придобиване на огнестрелно оръжие за ловни и спортни цели, но наред с това тези цели са конкретни и могат да бъдат уредени със закон, за разлика от многообразните причини, които пораждат реален риск за живота и здравето, или имуществото на отделно лице, които именно поради това се преценяват от административния орган по признака „ основателни“ тоест представляват ли посочените от заявителя факти и обстоятелства реален, непосредствен и достатъчно сериозен риск за живота, здравето или имуществото му, за да се разреши тяхната защита, чрез придобиване, носене и употреба оръжие. Дейността винаги е източник на повишена опасност, което обуславя поставянето й под разрешителен режим, но компетентността на органа да разреши или да откаже се упражнява в условията на обвързана компетентност – оценява пълнотата и съответствието с изискванията за издаване на разрешението. Правната оценка на конкретни факти като изпълняващи кумулативните условия за признаване на правото или като пречки е  присъща мисловна дейност, предпоставяща издаването на всеки административен акт, по-специално декларативен, какъвто е настоящия и не съвпада с избора на най-целесъобразните правни последици, чието настъпване да бъде разпоредено. В тази връзка органът не подлага на правна оценка само фактите, които подлежат на правна квалификация като основателна причина. Той е длъжен да провери дали от задължително изискуемите документи се установява целият фактически състав на правото да се придобие оръжие, което в случая е от значение за упражняване на други права – правото на лов, и кумулативно отсъстват пречките, посочени в чл.58 от ЗОБВВПИ. Този извод следва и от изискването отказът да бъде мотивиран – да се посочи кое условие от целия фактически състав отсъства и това е правно основание да не бъде признато съществуването на заявеното за упражняване материално право.

     Следователно органът е бил длъжен да провери съществува ли основателна причина и отговорът е положителен, тъй като ловните цели са признати от законодателя като законен интерес, обусловен от необходимостта лицето с право на лов да притежава огнестрелно ловно оръжие;  годността на лицето – липса на обществена опасност на самата личност на заявителя, което е удостоверено от представените от заявителя официални удостоверителни документи и от извършената служебна проверка, посочени по-горе. Придобити след успешно положен изпит, което се доказва от ловния билет, умения за безопасно боравене с оръжие и завършено основно образования – заявителят има висше. Възраст на и над 18г. или това са всички онези факти, които ако съществуват или отсъстват са основание по силата на чл.58 от ЗОБВВПИ да бъде постановен отказ. Правната конструкция на чл.83  вр. с чл.58 вр. с чл.77 ал.2 вр. с чл.76 ал.3 и ал.4 от ЗОБВВПИ разкрива съдържанието на правната норма, определяща фактическия състав на правото и  предметния обхват на компетентността на административния орган - да признае правото да се придобие огнестрелно оръжие за ловни цели, когато всички документи, които доказват спазване на законовите изисквания или да откаже, когато от представените или след служебна проверка се установи основание по чл.58 от ЗОБВВПИ за отказ. Органът не може да квалифицира правно доказаните ловни цели като не основателна причина и като го е сторил е постановил административен акт в противоречие с материалния закон – чл.58 ал.1 т.10 вр. с чл.77 ал.2 от ЗОБВВПИ, което подлежи на отмяна, а преписката следва да се върне за ново произнасяне при спазване на указанията на съда по приложение на материалния закон.

    Мотивиран от изложеното и на основание чл.173 ал.2 от АПК, Административен съд Стара Загора

 

                                                            Р Е Ш И

 

     ОТМЕНЯ Отказ за издаване на разрешение за придобиване на разрешение за придобиване на дългоцевно огнестрелно оръжие с гладкостенна цев за ловни цели и боеприпаси за него №8245з-704/29.11.2023г на Началника на Второ РУ при ОД МВР Стара Загора, по жалба на К.И.-Т..

     ВРЪЩА преписката по Заявление с вх. №824500-14223/25.07.23г подадено от К.И.-Т. за ново произнасяне при спазване указанията на съда по прилагане на чл.58 от ЗОБВВПИ.

    ОСЪЖДА ОД на МВР Стара Загора да заплати на К.И.-Т. ЕГН: ********** сумата от 510лв / петстотин и десет/, представлява държавна такса и възнаграждение за един адвокат по адм.д.№755/23г по описа на АС Стара Загора.

 

       Решението подлежи на обжалване пред ВАС на РБ в 14-дневен срок от връчването му на страните.

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: