Р Е Ш
Е Н И Е № 176
Гр. Сливен, 26.09.2022
г.
В И
М Е Т О Н А Н А Р О Д А
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД СЛИВЕН, в публично
заседание на тринадесети септември две хиляди двадесет и втора година в състав:
Административен
съдия: Иглика Жекова
при участието на прокурора.........................
и при секретаря Николинка Йорданова, като
разгледа докладваното от съдия Иглика Жекова административно дело № 118 по
описа на Административен съд гр. Сливен за 2022 година, за да се произнесе
съобрази следното:
Производството е по реда на чл. 145
и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК).
Образувано е по жалба от СД „К. – МН
и с-ие“, ЕИК *********, със седалище и адрес на
управление гр. Сливен, ул. „Б.“ № …, с УРН 601486 срещу Заповед
№ РД 09-150/25.02.2022 г. на Министъра на земеделието (обн. ДВ, бр. 20/11.03.2022 г.), с която са одобрени окончателни
специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“
за кампания 2021 г., като част от Системата за идентификация на земеделските
парцели (СИЗП) чрез дешифрация на нова цифрова ортофото карта на страната по самолетно и сателитно
заснемане от 2021 г., отразяване на резултатите от теренни проверки от
областните и общински структури на Министерство на земеделието и проверки на
място по чл. 37 ал. 3 и 4 от Закона за подпомагане на земеделските
производители (ЗПЗП), както и чрез проверка на получени възражения срещу
обхвата на проекта на специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“,
одобрен със Заповед № РД 09-1194 от 15.12.2021 г. на министъра на земеделието,
храните и горите в частта, с която са изключени от подпомагане части от осем
парцела, стопанисвани от жалбоподателя и заявени за финансово подпомагане по
схемите и мерките за директни плащания на площ за същата кампания.
В жалбата са наведени доводи за
материална и процесуална незаконосъобразност на оспорената административна
заповед. Твърди се, че предпоставка за получаване на заявеното финансово
подпомагане е заявените от дружеството площи да са включени в обхвата на специализирания
слой „Площи, допустими за подпомагане“, актуален за съответната година. В
проекта на специализирания слой част от заявените площи били извън неговия
обхват, поради което дружеството – земеделски стопанин подало възражение вх. №
РД-12-05-375/16.12.2021 г. Последното не било уважено, видно от оспорената
заповед досежно следните имоти: парцел № 04337-4-13-1 в землище на с. Б. с
декларирана площ 16.45 ха, недопустима площ спрямо слой ПДП – 0.39 ха, без
недопустима площ спрямо слой ФБ, парцел № 04337-798-4-1 в землище на с. Б. с
декларирана площ 0.25 ха, недопустима площ спрямо слой ПДП – 0.10 ха, без
недопустима площ спрямо слой ФБ, парцел № 04337-803-15-1 в землище на с. Б. с
декларирана площ 0.16 ха, недопустима площ спрямо слой ПДП – 0.00 ха, с
недопустима площ спрямо слой ФБ, парцел № 04337-840-18-1 с декларирана площ
0.82 ха, недопустима площ спрямо слой ПДП – 0.00 ха, с недопустима площ спрямо
слой ФБ, парцел № 04337-852-4-1 в землище на с. Б. с декларирана площ 6.17 ха,
с недопустима площ спрямо слой ПДП 0.18 ха, без недопустима площ спрямо слой
ФБ, парцел № 35537-26-1-1 в землище на с. К. с декларирана площ 2.69 ха, с
недопустима площ спрямо слой ПДП 1.22 ха, с недопустима площ спрямо слой ФБ,
парцел № 35537-506-7-1 с декларирана площ 16.41 ха, с недопустима площ спрямо
слой ПДП 0.16 ха, без недопустима площ спрямо слой ФБ, парцел № 72816-1172-17-1
в землище на с. Т. с декларирана площ 1.14 ха, недопустима площ спрямо слой ПДП
– 0.12 ха, без недопустима площ спрямо слой ФБ. Счита, че заповедта е издадена
в противоречие с целта на закона и при превратно упражняване на власт, като в
същата липсвали както фактически, така и правни основания за изключване на
парцели или части от парцели от описаните. Счита, че парцелите или части от
тях, останали извън одобрения със заповедта слой ПДП за кампания 2021 г.
изпълняват всички критерии за подпомагане, регламентирани в наредбата по чл. 40
от ЗПЗП. Моли съда да отмени атакуваната заповед в оспорената й част. Претендира
разноски.
В открито съдебно заседание оспорващото
дружество, редовно и своевременно призовано, не се представлява.
В открито съдебно заседание административният
орган – Министър на земеделието, редовно призован, не се явява и не се
представлява. В представено от органа писмено становище по жалбата, изготвено
от Директор на Дирекция ИЗП се заявява, че за кампания 2021 г. бенефициентът СД
„К. – МН и с-ие“ е заявил за подпомагане 80 парцела,
като обект на жалбата са 8 от тях. Според становището, всички парцели са в зони
на заснемане от 2021 г. – пет под самолетно заснемане от 30.06.2021 г. и три
под сателитно заснемане от 03.07.2021 г.; за тези територии е извършена дешифрация на актуална цифрова ортофото
карта, в резултат на което 6 от парцелите попадат частично извън
специализирания слой ПДП – оценени като неподдържани и съответно – негодни за
подпомагане, малки части от парцел № 35537-26-1-1 освен това попадат в
неземеделски по характер ФБ – гора, парцели 04337-803-15-1 и 04337-840-18-1 са
изцяло в слой ПДП, но попадат изцяло или частично във физически блок с начин на
трайно ползване ОЗ - обработваеми земи, поради което са недопустими за
подпомагане по мярка 10 от ПРСР (земи с висока природна стойност) като
постоянно затревени такива; парцел 35537-506-7-1 под сателитно заснемане попада
във физически блок, за който е извършена и теренна проверка.
Въз основа на всички събрани по
делото доказателства, съдът прие за установено следното от фактическа страна:
Оспорващото дружество СД „К. – МН и с-ие“ било регистрирано като земеделски производител с УРН 601486,
като за кампания 2021 г. подало заявление за подпомагане с УИН 20/180521/36688,
със заявени за подпомагане 80 парцела.
Със Заповед № РД 09-1194/15.12.2021
г. министърът на земеделието одобрил проект на специализирани слоеве „Физически
блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2021 г., като част от
СИЗП, обновени за 2021 г. чрез дешифрация
(разчитане) на нова цифрова ортофото карта (ЦОФК) на
страната по самолетно и сателитно заснемане от 2021 г. и чрез отразяване на
резултатите от теренни проверки, проведени през годината от страна на
областните и общински структури на МЗ, съгласно чл. 15 ал. 2 т. 1 и т. 2 от
Наредба № 105/2006 г. С акта било разпоредено
създаване на организация за запознаване на земеделските стопани с обхвата на
специализираните слоеве. Съгласно заповедта, в срок до 07.01.2022 г. земеделските
стопани могат да подават възражения относно граници и начин на трайно ползване
на физическите блокове и непопадането на конкретни заявени за подпомагане
земеделски парцели или части от тях в проекта на специализиран слой ПДП за
кампания 2021. Издателят на заповедта в т. VII от същата разпоредил въз основа на подадените
възражения дирекция „Идентификация на земеделските парцели“ да извършат
проверки на физически блокове с оглед коректното определяне на обхвата на
специализираните слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“
за кампанията, като проверките следва да включват преглед на коректността на дешифрация (разчитането) на новата ЦОФК по заснемане 2021
г. и правилното извършване на теренни проверки и нанасянето на резултатите от
тях в СИЗП.
На
16.12.2021 г. настоящият оспорващ СД „К. – МН и с-ие“
подало Възражение вх. № РД-12-05-375 за 8 земеделски парцела, които изцяло или
отчасти попадат извън проекта на специализирания слой ПДП.
Със Заповед № РД 09-150/25.02.2022
г. Министърът на земеделието (обн. ДВ, бр. 20/11.03.2021
г.) одобрил окончателни специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи,
допустими за подпомагане“ за кампания 2021 г., като част от Системата за
идентификация на земеделските парцели (СИЗП) чрез дешифрация
на нова цифрова ортофото карта на страната по
самолетно и сателитно заснемане от 2021 г., отразяване на резултатите от
теренни проверки от областните и общински структури на МЗ и проверки на място
по чл. 37 ал. 3 и 4 от Закона за подпомагане на земеделските производители
(ЗПЗП), както и чрез проверка на получени възражения срещу обхвата на проекта
на специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“, одобрен със Заповед
№ РД 09-1194 от 15.12.2021 г. на министъра на земеделието.
От доказателствата се установява, че
за кампания 2021 г. дружеството е заявило за подпомагане 80 земеделски парцела
със Заявление с УИН 20/180521/36688 в землищата на селата Б., К. и Т. с обща
площ 147.77 ха и дейност „Постоянни или временни пасища за паша на животни“. По
отношение на три от процесните осем парцела е извършено актуално сателитно
заснемане, а по отношение на останалите пет – актуално самолетно заснемане.
Видно от Протокол № 1/24.09.2021 г., по отношение на ФБ № 35537-506 (в обхвата
на който попада парцел № 35537-506-7-1) е извършена и теренна проверка. Според
данните в административната преписка, извън специализирания слой ПДП са останали
следните парцели и части от парцели, представляващи „Постоянни или временни
пасища за паша на животни“: Парцел с идентификатор № 04337-4-13-1 в землище на
с. Б. с декларирана площ 16.45 ха, площ на парцела извън окончателния слой ПДП – 0.39 ха; Парцел
с идентификатор № 04337-798-4-1 в землище на с. Б. с декларирана площ 0.25 ха, площ
на парцела извън окончателния слой ПДП – 0.10 ха; Парцел с идентификатор 04337-803-15-1
в землище на с. Б. с декларирана площ 0.16 ха, площ на парцела извън
окончателния слой ПДП – 0.00, с площ в неподходящ за подпомагане НТП на
Физически блок – 0.16 ха; Парцел с идентификатор 04337-840-18-1 с декларирана
площ 0.82 ха, с площ извън окончателния специализиран слой ПДП – 0.00 ха, с
площ в неподходящ за подпомагане НТП на ФБ – 0.11 ха; Парцел с идентификатор
04337-852-4-1 в землище на с. Б. с декларирана площ 6.17 ха, с площ извън
окончателния специализиран слой ПДП – 0.18 ха; Парцел с идентификатор
35537-26-1-1 в землище на с. К. с декларирана площ 2.69 ха, с площ извън
окончателния специализиран слой ПДП – 1.22 ха и 0.18 ха площ в неподходящ за
подпомагане НТП на ФБ; Парцел с идентификатор 35537-506-7-1 в землище на с. К. с
декларирана площ 16.41 ха, с площ извън специализирания слой ПДП – 0.16 ха и Парцел
с идентификатор 72816-1172-17-1 в землище на с. Т. с декларирана площ 1.14 ха, с
площ извън окончателния специализиран слой ПДП – 0.12 ха.
Към доказателствата са приобщени
Заповед № РД09-761/27.07.2021 г. на Министъра на земеделието, с която е разпоредено на директорите на ОДЗ да организират
извършването на специализирани теренни проверки на ФБ, попадащи на територията
на съответната дирекция по изготвени от дирекция „Идентификация на земеделските
парцели“ списъци и Методика за избор на референтни парцели (физически блокове)
за теренна проверка във връзка с актуализация на данните в СИЗП за 2021 г.
По делото е извършена и приета
съдебно – техническа експертиза, изготвена от вещо лице със специалност „Г.“.
Съгласно заключението, от декларираните от дружеството – жалбоподател 80
парцела с обща площ 147.77 ха, след одобрение на окончателния специализиран
слой ПДП, като недопустими за подпомагане са приети общо 2.35 ха, като 0.45 ха
са недопустими, защото попадат изцяло или частично във Физически блок
обработваеми земи (04337-803-15-1 и 04337-840-18-1) или неземеделски по НТП –
„Храсти и залесени територии“ – за част от парцел 35537-26-1-1, т.е. ФБ с
неподходящо за декларираната култура НТП. Теренна проверка е извършена само за
ФБ 35537-506, в който попада парцел 35537-506-7-1, като недопустимостта на
парцела не е определена от теренната проверка, а при дешифрацията
на ортофото картата – наличие на полски път КС-7, а
географската ориентация на снимките е коректна. Експертизата е изготвена с
анализ както на представените по преписката снимки, комбинирани скици на ЦОФК
за всеки парцел, така и анализ в среда на Google Earth, като заключението
е формулирано в табличен вид – приложение. Съгласно това заключение, за парцел
№ 04337-4-13-1 оценката на административния орган за допустимостта е правилна,
като анализът в среда на Google Earth
установява, че недопустимите площи са постепенно замърсени през периода
25.06.2018 г. – 30.06.2021 г.; за парцел 04337-798-4-1 оценката след
дешифриране на самолетните изображения за допустимостта е правилна – през
годините в южната част на парцела е характерно сезонно преовлажняване
и оголване, характерно за тези територии на село Б.; за парцел 04337-803-15-1, анализа
от изображенията в среда на Google Earth сочи, че площите на парцела грешно са включени във ФБ
с НТП – Обработваеми земи, площите около парцела на север, изток и запад се
обработват, което е довело до грешни аналогии; за парцел 04337-840-18-1
експертът приема оценката от дешифрацията на ЦОФК за
правилна, като изображенията в среда на Google Earth показват, че площите са били затревени до 03.09.2020
г., но към датата на самолетната снимка 30.06.2021 г. площта от 0.11 ха е в
състояние на „Угар“ (изорана), по която причина е включена в съседния ФБ с НТП
– Обработваеми земи; за парцел
04337-852-4-1 оценката на вещото лице съвпада с тази на ответния орган при
извършената дешифрация, доколкото анализа в среда на Google Earth установява, че площите на парцела в
североизточната част, оценени като „ерозирал и оголен терен, скали, без тревна
покривка“ са в това състояние през целия изследван период 01.01.2019 г. –
01.05.2021 г. и преди него – също; за парцели 35337-26-1-1 и 35537-506-7-1
оценката на вещото лице съвпада с възприетата от административния орган; за
парцел 72816-1172-17-1 експертът сочи, че оценката му също съвпада с тази,
формулирана при дешифрирането на ЦОФК, като уточнява, че недопустимите площи се
формират основно от полски пътища и участък южно от ФБ 35537-497 (представляващ
помпена станция), която компрометира/наводнява част от парцела. При разпит в
открито съдебно заседание вещото лице заявява, че единствено парцел
04337-803-15-1 е неправилно определен, като счита, че е допустим и по Мярка 10,
защото е затревена площ, но е включен във ФБ „Обработваеми земи“ погрешно и неправилно.
Същият е следвало да бъде включен в южния физически блок и да го отдели от ФБ
на обработваемата земя, което се извършва при дешифрацията,
но или е пропуск, или при дешифрацията са решили, че
прилича на орна земя, но имотът е пасище.
Съдът кредитира експертното
заключение като изготвено компетентно и безпристрастно и съответно на
останалия, събран по делото доказателствен материал.
Въз основа на така изградената
фактическа обстановка, съдът формира следните правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима.
Подадена е в предвидения в чл. 149, ал. 1 от АПК преклузивен срок, от надлежна
страна, при наличие на правен интерес и срещу индивидуален административен акт,
който подлежи на съдебен контрол за законосъобразност.
Разгледана по същество, жалбата се
преценява от настоящата съдебна инстанция като частично основателна.
Оспореният акт е издаден от
Министъра на земеделието, с правно основание чл. 25 ал. 4 от Закона за
администрацията и чл. 33а ал. 2 от Закона за подпомагане на земеделските
производители и чл. 16г ал. 4 от Наредба № 105/2006 г. за условията и реда за
създаване, поддържане, достъп и ползване на ИСАК. Административният акт е
издаден от материално компетентен орган и в изискуемата писмена и предметна
форма и съдържание, като при неговото издаване настоящият съдебен състав
преценява, че не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените
правила и противоречие с материалния закон. Оторизирането на заявените за
подпомагане площи се извършва след административна проверка чрез Интегрираната
система за администриране и контрол (ИСАК). Тази проверка представлява
пространствено съпоставяне на данните от заявленията за подпомагане с данните
от Системата за идентификация на земеделските парцели (СИЗП). Съгласно чл. 33а
ал. 1 от ЗПЗП, Министерството на земеделието, храните и горите създава в
системата за идентификация на земеделските парцели специализиран слой
"Площи, допустими за подпомагане", който включва площите, допустими
за подпомагане в рамките на всеки физически блок, въз основа на критериите,
определени в наредбата по чл. 40. Съгласно чл. 33а ал. 2 ЗПЗП, данните в
Системата за идентификация на земеделските парцели, които се отнасят до
физическите блокове и обхвата на специализирания слой "Площи, допустими за
подпомагане", се одобряват със заповед на министъра на земеделието,
храните и горите по ред, определен в наредбата по чл. 30 ал. 6, като заповедта
се обнародва в "Държавен вестник". По законовата делегация на чл. 30
ал. 6 от ЗПЗП министърът на земеделието и храните определя с наредба условията
и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на системите, в която връзка
е приета Наредба № 105/2006 г. Съгласно чл. 15 ал. 2 от последната в
приложимата й редакция, цифровите географски и атрибутивни данни за референтни
парцели – физически блокове, слой "Площи, допустими за подпомагане" и
екологично насочени площи, се обновяват ежегодно с цел отразяване на реалното
състояние и ползване на площите чрез: 1. дешифриране на актуална ЦОФК,
изготвена чрез самолетно или сателитно заснемане; 2. отразяване на
резултати и констатации от специализирани теренни проверки на референтни
парцели по чл. 33а, ал. 2 от ЗПЗП; 3. отразяване, след анализ и при
съществуваща техническа възможност за това, на резултатите от проверките на
място по чл. 37, ал. 3 от ЗПЗП, които предоставят допълнителна, различна и
непротиворечива информация спрямо съществуващите към момента данни в СИЗП. В
процесния случай специализирана теренна проверка е извършена само по отношение
на ФБ № 35537-506 в землище на с. К., в чийто обхват попада заявеният от
оспорващото дружество за подпомагане парцел с № 35537-506-7-1 (като
информацията за същия е резултат не само от тази проверка, но получена и чрез
дешифриране на ЦОФК), а за останалите декларирани БЗС конкретните данни са извлечени посредством дешифриране на
актуална ЦОФК, изготвена въз основа на извършено на 30.06.2021 г. самолетно и
на 03.07.2021 г. сателитно заснемане.
Видно от доказателствата по делото,
със Заповед № РД 09-1194/15.12.2021 г. министърът на земеделието е одобрил
проекти на специализиран слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за
подпомагане“ за кампания 2021 г., като част от СИЗП, обновен за 2021 г. чрез дешифрация (разчитане) на нова цифрова ортофото
карта (ЦОФК) на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2021 г. и чрез
отразяване на резултатите от теренни проверки, проведени през годината от
страна на областните и общински структури на МЗ, с която заповед е указана
възможност в срок до 07.01.2022 г. земеделските стопани да подават възражения
относно граници и начин на трайно ползване на физическите блокове и
непопадането на конкретни заявени за подпомагане земеделски парцели или части
от тях в проекта на специализиран слой ПДП за кампания 2021. В т. VII от този
акт изрично е разпоредено въз основа на подадените
възражения дирекция „Идентификация на земеделските парцели“ да извършат
проверки на физически блокове с оглед коректното определяне на обхвата на
специализираните слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“
за кампанията, като проверките следва да включват преглед на коректността на дешифрация (разчитането) на новата ЦОФК по заснемане 2021
г. и правилното нанасяне на резултатите от теренни проверки за актуализация на
СИЗП. На 16.12.2021 г. настоящият оспорващ СД „К. – МН и с-ие“
е подало Възражение вх. № РД-12-05-375 за 8 земеделски парцела, които или части
от които са изключени от слоя ПДП. В разпоредителната част на горната заповед
ясно е посочено посредством какви способи следва да се извърши проверката по
постъпили възражения – преглед на коректността на извършената дешифрация и правилно нанасяне резултатите от теренни
проверки. Постъпилото от дружеството възражение не е уважено, като конкретни
писмени доказателства в тази насока липсват (такива не се и изискват от
приложимите нормативни актове), но горните факти се установяват от съдържащата
се конкретна информация в заповедта на министъра на земеделието, храните и
горите, с която са одобрени окончателните специализирани слоеве „Физически
блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“, чиято законосъобразност е предмет
на разглеждане в настоящото съдебно производство. Ето защо съдът в настоящия му
състав приема, че при издаване на оспорената заповед не са допуснати съществени
нарушения на административнопроизводствените
правила. Освен валидна и процесуално
законосъобразна, атакуваната административна заповед се преценява от съда и
като постановена в съответствие с относимите материалноправни норми, с изключение на приетото досежно
парцел с идентификатор 04337-803-15-1 в землище на с. Б., при следните
съображения:
Приетата по делото и неоспорена от
страните съдебно – техническа експертиза е извършена компетентно,
безпристрастно и въз основа на съобразените с нормативната база годни източници
и доказателства (дешифриране на ЦОФК, изготвена на база самолетно и сателитно
заснемане), теренна проверка и извършен анализ в среда на Google
Earth, поради което съдът я кредитира изцяло. На
първо място следва да се посочи, че видно от Заявление за подпомагане с УИН
20/180521/36688/09.06.2021 г., подадено от СД „К. – МН и с-ие“,
всички заявени парцели са код култура
314000 – „Постоянни или временни пасища за паша на животни (пасища и мери за
паша)“. От доказателствата по административната преписка се установяват
конкретните данни, получени при дешифриране на ЦОФК досежно всеки един от
процесните парцели, както следва: за парцел с идентификатор 04337-4-13-1 с
декларирана за подпомагане площ 16.45 ха административният орган е приел
недопустима за подпомагане площ от 0.39 ха, като попадаща извън окончателния
слой ПДП на основание чл. 3 ал. 1 т. 5 и 7 и чл. 10 ал. 2 т. 1 от Наредба №
2/26.03.2018 г. – нарушени терени, без тревна покривка, заети от
отпадъци/сметище и/или оголени терени; неподдържани площи, без следи от
почистване и земеделска дейност. Съгласно чл. 3 ал. 1 т. 5 и т.7 от Наредба № 2
от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за
подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ, не са земеделски площи нарушените
терени – кариери, открити рудници и табани, сметища и хвостохранилища
и голи и ерозирали терени – заети от пясъци, чакъл и голи скали , а според чл.
10 ал. 2 т. 1, временно неподходящи за подпомагане са земеделските площи или
части от тях, за които в календарната година се установи, че са изоставени –
земеделски площи без наличие на земеделска дейност (производство на продукция
или поддържане в състояние, годно за производство), които могат да бъдат
приведени в състояние, годно за подпомагане чрез стандартни земеделски
мероприятия или чрез премахване на камъни, дървесна, храстовидна и друга
нежелана растителност. Досежно този парцел експертизата споделя възприетото от
административния орган, като вещото лице заключава, че оценката на допустимостта
е правилна, като след анализ на ЦОФК и проверка в среда на Google
Earth, недопустимите площ в парцела са постепенно
замърсени през периода 25.06.2018 г. – 30.06.2021 г.
По отношение на следващия парцел с №
04337-798-4-1 в землище на с. Б. при дешифрирането на ЦОФК органът е приел, че
южната част на парцела не попада в обхвата на специализирания слой ПДП на
основание чл. 3 ал. 1 т. 4 и чл. 10 ал. 1 т. 4 и ал. 2 т. 1 от Наредба № 2/2018
г. Съгласно посочените норми, не са земеделски площи водните обекти и
прилежащите им площи – реки и речни корита, езера, язовири, блата, канали,
рибарници и др., трайно неподходящи за подпомагане са земеделските площи или
части от тях, заети от сгради, съоръжения, скали, скални участъци, ерозирали
или оголени терени, а временно неподходящи за подпомагане са земеделските площи
или части от тях, за които в календарната година се установи, че са изоставени
– земеделски площи без наличие на земеделска дейност (производство на продукция
или поддържане в състояние, годно за производство), които могат да бъдат
приведени в състояние, годно за подпомагане чрез стандартни земеделски
мероприятия или чрез премахване на камъни, дървесна, храстовидна и друга
нежелана растителност. Констатацията на административния орган е за неподдържана
площ, без следи от почистване и земеделска дейност, преовлажнен
и оголен участък. Според мнението на експерта, формирано след анализ на ЦОФК и
справки в среда на Google Earth, оценката на
допустимостта е по – скоро правилна – през годините в южната част на парцела е
характерно сезонно преовлажняване и оголване,
характерно за тези територии на с. Б.. В тази част вещото лице заключава, че
недопустимата площ спрямо слой ПДП възлиза на 0.10 ха, както е прието от
ответника в процесния акт.
Парцел с идентификатор
04337-840-18-1 в землище на с. Б. е заявен за подпомагане с площ 0.82 ха, като
органът е приел, че имотът попада изцяло в специализирания слой ПДП, но 0.11 ха
попадат в неподходящ за подпомагане НТП на ФБ в окончателния слой „Физически
блокове“. Според възприетото при дешифрирането на ЦОФК, северозападната част на
парцела представлява обработваема земя с налична култура и попада във ФБ
„Обработваема земя“, съответно е недопустима за подпомагане по мярка 10 (земи с
висока природна стойност). Според експертното заключение, преценката на
административния орган за допустимостта е правилна – видно от изображението в
реда на Google Earth, тези
площи са били затревени до 03.09.2020 г., но към датата на самолетната снимка
30.06.2021 г. площта от 0.11 ха е в състояние на „Угар“ (изорана), поради което
е включена в съседния ФБ с НТП – Обработваеми земи. Видно от доказателствата,
парцелът е заявен за подпомагане с код 314000 – „Постоянни или временни пасища
за паша на животни (пасища и мери за паша)“, но от ЦОФК ясно се установява, че
северозападната част от парцела е обработваема земя, поради което и тази част
от земеделския имот, възлизаща на 0.11 ха правилно е приета като площ в
неподходящ за подпомагане НТП на ФБ и съответно – недопустима за подпомагане
спрямо слой ФБ.
Парцел с идентификатор 04337-852-4-1
в землище на с. Б. е деклариран за подпомагане с площ 6.17 ха, а с процесния
административен акт площ от имота от 0.18 ха е поставена извън окончателния
слой ПДП, който извод е обоснован с наличие на основанията за недопустимост по
чл. 3 ал. 1 т. 7 и чл. 10 ал. 1 т. 4 от Наредба № 2/2018 г. Според тези норми,
не са земеделски площи голи и ерозирали
терени – заети от пясъци, чакъл и голи скали и трайно неподходящи за
подпомагане са земеделските площи или части от тях, заети от сгради, съоръжения, скали, скални участъци,
ерозирали или оголени терени. Фактическата констатация на органа, обвързана с
дешифрирането на ЦОФК сочи, че в североизточната част парцелът е ерозирал и
оголен терен и скали, без тревна покривка. Анализът на експерта в среда на Google Earth подкрепя възприетото в процесния акт, като
според заключението, което съдът напълно кредитира, площите в североизточната
част на парцела са в това състояние през целия изследван период 01.01.2019 г. –
01.05.2021 г., а също и преди него.
Парцел № 35537-26-1-1 в землище на
с. К. е със заявена за подпомагане площ от 2.69 ха, като в атакуваната заповед
извън окончателния специализиран слой ПДП са определени 1.22 ха и 0.18 ха са
определени извън окончателния слой „Физически блокове“ - при прилагане
разпоредбите на чл. 3 ал. 1 т. 1 и т. 7 и чл. 10 ал. 1 т. 1 и т. 4 и ал. 2 т. 1
от Наредба № 2/2018 г. От фактическа страна в тази връзка е прието, че съгласно
дешифрацията на ЦОФК, в обхвата на слой ПДП не
попадат части от парцела – неподдържани площи, без следи
от земеделска дейност, заети от дървесна и храстовидна растителност, както и
ерозирали/оголени участъци, без тревна покривка; полски път. Съгласно
посочените норми, не са земеделски площи необработваемите площи, непригодни за
извършване на земеделска дейност – захрастени територии, дерета, оврази, полски пътища, прокари и просеки, голи и ерозирали терени – заети от
пясъци, чакъл и голи скали;
трайно неподходящи за подпомагане са
земеделските площи или части от тях, заети от дървесна и храстовидна
растителност и сгради, съоръжения, скали, скални участъци, ерозирали или
оголени терени, както и Временно неподходящи за подпомагане са земеделските
площи или части от тях, за които в календарната година се установи, че са
изоставени – земеделски площи без наличие на земеделска дейност (производство
на продукция или поддържане в състояние, годно за производство), които могат да
бъдат приведени в състояние, годно за подпомагане чрез стандартни земеделски мероприятия
или чрез премахване на камъни, дървесна, храстовидна и друга нежелана
растителност. Експертът дава заключение за обоснованост на този извод на
административния орган, в подкрепа на който са и представените извадки от ЦОФК
и изготвената от вещото лице комбинирана скица на ЦОФК за имота.
Следващият
парцел с идентификатор 35537-506-7-1 е деклариран за подпомагане от оспорващото
дружество със заявена площ 16.41 ха, като с процесната заповед са определени
0.16 ха от парцела извън окончателния слой ПДП. За този парцел фактическите
констатации са обосновани както с данни от ЦОФК, така и от извършена теренна
проверка на физическия блок с № 35537-506 със заключение, че определената част
от площта на парцела поради наличие на полски път не попада на слоя, с посочено
правно основание чл. 3 ал. 1 т. 1 от Наредба № 2/2018 г. Съгласно разпоредбата,
не са земеделски площи необработваемите площи, непригодни за извършване на
земеделска дейност – захрастени територии, дерета,
оврази, полски пътища, прокари и просеки. Тази
констатация на административния орган напълно се споделя от експерта,
потвърждава се от приложената извадка от ЦОФК по преписката и изготвената от
вещото лице комбинирана скица.
По
отношение на парцел № 72816-1172-17-1 в землище на с. Т. със заявена площ за
подпомагане 1.14 ха административният орган е приел площ от 0.12 ха извън
окончателния обхват на слой ПДП с констатация, че съгласно дешифрацията
на ЦОФК, части от площта на парцела са неподдържани, без следи от земеделска
дейност в източната част на парцела, както и наличие на полски път в западната,
източната и централната част на парцела. Съгласно експертното заключение,
подкрепящо изводите досежно този имот, недопустимите площи в този парцел се
формират основно от полски пътища и участък южно от ФБ 35537-497 (представляващ
помпена станция), която компрометира/наводнява част от парцел №
72816-1172-17-1.
В цитираните по – горе разпоредби от
Наредба № 2/2018 г. са посочени естествени и изкуствени топографски обекти,
наличието на каквито в заявените за подпомагане земеделски парцели или части от
тях е предпоставка за тяхната недопустимост за подпомагане. От доказателствата
по административната преписка и съдебно - техническата експертиза се
установява, че в горепосочените парцели, респ. части от такива (декларирани от
оспорващото дружество с код 314000 – „Постоянни или временни пасища за паша на
животни (пасища и мери за паша)“ са налични нарушени терени, без тревна
покривка, заети от отпадъци, неподдържани площи, преовлажнени
и оголени участъци, без следи от земеделска дейност, ерозирали и оголени
терени, скали полски пътища. Констатациите на административния орган в тази
насока от фактическа страна се поддържат от експертизата както досежно
състоянието на недопустимите за подпомагане площи, така и по отношение на
техния обем, а обвързаните с тях правни норми са коректно и изчерпателно
посочени. Това мотивира съда да приеме, че оспореният административен акт в
тази му част – относно парцели с идентификатори 04337-4-13-1,
04337-798-4-1, 04337-840-18-1, 04337-852-4-1 в землище на с. Б., 35537-26-1-1,
35537-506-7-1 в землище на с. К. и 72816-1172-17-1 в землище на с. Т. е
материално и процесуално законосъобразен и противно на твърдяното в жалбата –
съответен на целта на закона.
На следващо място парцел №
04337-803-15-1 в землище на с. Б. е заявен с площ за подпомагане 0.16 ха, като
съобразно оспорената административна заповед същият е допустим спрямо слой ПДП,
но недопустим спрямо слой „Физически блокове“. Констатацията на издателя на
заповедта, съобразно приобщената по делото административна преписка сочи, че
съгласно дешифрацията на ЦОФК, площта представлява
обработваема земя и попада във физически блок „Обработваеми земи“, но е
недопустима за подпомагане по Мярка 10 от ПРСР като постоянно затревена такава.
Според анализа на експерта – г., извършен в среда на Google Earth,
площите на парцела грешно са включени във Физически блок с НТП – Обработваеми
земи, площите около парцела на север, изток и запад се обработват, което е
довело до грешна аналогия. Според експерта, а и видно от извадката от ЦОФК и
комбинираната скица, парцелът е пасище и значително се отличава от
обработваемите земи от изток, север и запад, като е следвало да бъде включен
във физическия блок на юг, който е пасище. Съгласно заявеното от вещото лице,
площите на парцела грешно са включени във физическия блок с НТП „Обработваеми
земи“, като счита, че е следвало физическият блок на юг от пасището да обгради
този парцел и да го отдели от физическия блок на обработваемата земя, които
промени се правят при дешифрацията. Така заявеното от
експерта, в чиято компетентност и безпристрастност няма основание за съмнение,
мотивира съда да приеме, че фактическата констатация на административния орган
по отношение на парцел № 04337-803-15-1 в землище на с.
Б. е както правно необоснована, така и несъответна на получените при
дешифрирането на ЦОФК данни.
Допустимите за подпомагане площи от процесните
парцели следва да се определят въз основа на заключението на вещото лице, като
формирано въз основа на приложените по делото изображения от актуализираната
през 2021 г. ЦОФК, послужили за дешифрация и на
експертите от МЗ, както и при съобразяване с приложени към експертизата
графични изображения в среда на Google Earth.
По изложените съображения съдът
намира жалбата за частично основателна по отношение на парцел № 04337-803-15-1
в землище на с. Б., в която част заповедта се явява материално
незаконосъобразна, поради неправилно определяне на недопустимата на подпомагане
площ, определена от експерта и. Ж. на 0.16 ха. По отношение на парцели с
идентификатори 04337-4-13-1,
04337-798-4-1, 04337-840-18-1, 04337-852-4-1 в землище на с. Б., 35537-26-1-1,
35537-506-7-1 в землище на с. К. и 72816-1172-17-1 в землище на с. Т. заповедта е съответна на материалния закон
и на неговата цел. При спазване на изискванията на чл. 33а, ал. 1 и 2 ЗПЗП, МЗ
е създал в системата за идентификация на земеделските парцели специализиран
слой "Площи, допустими за подпомагане", който включва допустимите
площи, определени въз основа на критериите по Наредба № 2/2015 г. Данните в
системата за идентификация на земеделските парцели са преминали обновяване чрез
извършване дешифриране на актуална цифрова ортофото
карта. След като съдържа недопустими за подпомагане елементи, законосъобразно
части от парцелите са останали извън допустимия за подпомагане слой, същото се
потвърждава и от обсъдената по горе съдебна инженерно – техническа експертиза.
Жалбата по отношение на тези парцели е неоснователна и следва да бъде отхвърлена. Заповедта в частта й досежно парцел
№ 04337-803-15-1 като незаконосъобразна следва да бъде отменена, а преписката
да се върне на административния орган за ново произнасяне при съобразяване с
установеното от вещото лице, както и при спазване на указанията на съда по
тълкуване и прилагане на закона.
При този изход на спора - частична
основателност на жалбата, настоящият съдебен състав счита, че претенцията на
оспорващата страна за разноски се явява основателна. Такава претенция
административният орган не е отправил към съда. Разноските на дружеството –
жалбоподател следва да се определят съразмерно с уважената част на жалбата.
Реално извършените такива по делото възлизат общо на 1 060,00 (хиляда и
шестдесет) лева, от които 50,00 (петдесет) лева заплатена държавна такса,
600,00 (шестстотин) лева платено в брой адвокатско възнаграждение и 410,00 (четиристотин
и десет) лева внесен депозит за съдебна експертиза. С оглед изхода на делото и
съразмерно с уважената част на жалбата, ответникът следва да бъде осъден да
заплати на жалбоподателя сумата от 106,00 (сто и шест) лв.
Водим от горното, съдът
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ по жалба на СД „К. – МН и с-ие“, със седалище гр. Сливен Заповед № РД 09-150 от 25.02.2022
г. на министъра на земеделието в частта й, в която извън одобрения окончателен
специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане" за кампания 2021
г. е останал парцел № 04337-803-15-1 с площ от 0.16 ха, находящ се в землището
на с. Б..
ВРЪЩА преписката на министъра на
земеделието в тази й част за ново произнасяне при спазване на указанията,
дадени от съда по тълкуване и прилагане на закона.
ОТХВЪРЛЯ като неоснователна жалбата
на СД „К. – МН и с-ие“, със седалище в гр. Сливен
срещу Заповед № РД 09-150/25.02.2022 г. на министъра на земеделието в
останалата й част.
ОСЪЖДА Министерство на земеделието
да заплати на СД „К. – МН и с-ие“, със седалище и
адрес на управление гр. Сливен, ул. „Б.“ № …, ЕИК ********* разноски по делото
в размер на 106,00 (сто и шест) лева.
Решението може да се обжалва с
касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от
съобщаването му на страните.
Административен
съдия: