Решение по дело №7915/2019 на Софийски градски съд

Номер на акта: 260649
Дата: 22 февруари 2022 г.
Съдия: Елена Николаева Андреева
Дело: 20191100107915
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 14 юни 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

........................../22.02.2022г., гр. София

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

 

Софийски градски съд, Гражданско отделение, I-27 състав, в публичното заседание, проведено на четиринадесети юни през две хиляди двадесет и първа година, в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЕЛЕНА АНДРЕЕВА

 

при участието на секретаря Нина Светославова, като разгледа докладваното от съдията гр.дело № 7915 по описа на съда за 2019 год., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

Производството по делото е образувано по предявен от Д.М.П. ***, М.Р.Р.Б.то и Областна администрация – В., иск с правно основание чл.49 вр.чл.53 от ЗЗД, за осъждане на ответниците солидарно да заплатят на ищцата сумата от 300 000лв., представляваща обезщетение за причинените й неимуществени вреди, вследствие смъртта на сина й М.Д.М., ведно със законната лихва върху сумата, считано от датата на събитието – 19.06.2014г., до окончателното й изплащане. В условията на евентуалност, ако съдът счете, че ответниците не следва да носят солидарна отговорност, ищцата заявява, че предпочитан ответник е Община В., първи по ред евентуален ответник - М.Р.Р.Б.то/МРРБ/, а втори по ред евентуален ответник - Областна администрация – В..

В исковата молба се твърди, че на 19.06.2014г. в гр. В., поради насъбрали се дъждовни води, които е нямало къде да се оттекат безопасно, е бил наводнен кв.“Аспарухово“. Образувала се огромна няколкометрова приливна вълна, която за изключително кратко време заляла множество жилищни постройки в квартала, като това събитие и последиците от него били непредвидими и неизбежни за жителите в Аспарухово, по-голяма част от които посрещнали ударната вълна в домовете си. Придошлата водна маса, примесена с кал, отпадъци, отчупени дървета, отломки от сгради разрушила над 600 жилища и наводнила всички постройки по пътя си. В резултат на наводнението в кв.“Аспарухово били причинени имуществени вреди и починали 13 човека, един от които бил малолетният син на ищцата М.Д.М.. Във връзка с настъпилото събитие било образувано досъдебно производство/ДП/ № 364/2014г. по описа на 4 РУП към ОД на МВР В., пр.пр.№ 2540/2014г. по описа на ВОП, водено срещу неизвестен извършител за престъпление по чл.123 ал.1 от НК, което след четири години разследване било прекратено, поради липса на установени данни за извършено престъпление. В хода на наказателното производство били събрани доказателства, че причините за настъпилото събитие са комплексни и се дължат на пропуски от страна на компентентните държавни и общински органи в лицето на МРРБ, Областна администрация В. и Община В.. Според ищцата МРРБ не е изпълнило задълженията си по Закона за защита при бедствия да извърши адекватна оценка и картографиране на геоложкия риск на територията на гр. В.. Поради липсата на адекватна оценка не са предприети и последващи активни действия по превенция и обезопасяване на този риск. Твърди се, че причина за наводнението са и активиралите се свлачища при обилния валеж, които попадат в обхвата на геоложкия риск. Не са били изградени адекватни съоръжения за противодействие, поради което свлеклите се земни маси значително са попречили на безпроблемното и безопасно оттичане на водата като са намалили водопроводимостта на деретата. Поддържа се, че Община В. от 2011г. не е провеждала необходимите тръжни процедури за възлагане на поръчки за почистване на каналите и деретата, които са служели за отводняване. В самите дерета са били налични незаконни постройки, които Община В. не е премахнала своевременно, а същите значително са влошили защитните функции на деретата. Установена била също и продължителна неконтролируема незаконна сеч на прилежащи горски масиви и неправомерно изхвърляне на отпадъци в деретата, което общината не е контролирала, като това допълнително е затруднило оттичането на водата. Въпреки, че валежите продължили няколко дни и бедствието било лесно предвидимо, населението не било своевременно предупредено нито от Община В., нито от Областна администрация В., в нарушение на задълженията им по Закона за защита от бедствия/ЗЗБ/. Твърди се, че наводнението е последица от пропуски от страна на компетентните държавни и общински органи в областта на превенцията и обезопасяването на населението и в пряка причинно-следствена връзка със смъртта на сина на ищцата.  При разследването прокуратурата е установила нарушения на координацията на превантивните дейности по защитата на общинско, областно и национално ниво, както и че действащият към датата на събитието общински план не е предвиждал евакуация при поройни наводнения. Излага се, че отговорността за защита от наводнения се носи от собственика на съоръженията, а дерето е публична общинска собственост, поради което и следва да бъде ангажирана отговорността на Община В. за причинените на ищцата неимуществени вреди от смъртта на детето й. В хода на разследването било установено, че дерето било обрасло с ниска и средновисока растителност, профилът му не бил почистен и на много места бил застроен, което е намалило пропускателната му способност, и че бездействията на ответната община във връзка с неизпълнение на задълженията за разчистване и поддръжка на дерето са довели до настъпването на твърдените от ищцата вреди. Ищцата излага, че причина за смъртта на сина й е механична асфикция от запушване на дихателните пътища с течност/удавяне/, установено в хода на наказателното производство, посредством съдебно-медицинска експертиза. Твърди се, че ищцата не може да преживее загубата на детето си, страда от факта, че завинаги е лишена от любовта, грижата и помощта на своя син. И до момента ищцата страда от посттравматичен стрес, изразяващ се в нарушения на съня, често главоболие, тревожност. Преди настъпилото събитие тя била изключително жизнена и контактна, радвала се на спокоен живот, но след смъртта на детето си станала затворена и отчуждена. Прави се искане за уважаване на предявения иск и за присъждане на сторените по делото разноски.

В срока по чл.131 от ГПК са постъпили отговори от ответниците, които оспорват иска.

Ответникът Община В. твърди, че основната причина за настъпване на бедственото положение в кв.“Аспарухово“ на гр. В. на 19/20.06.2014г. са интензивните дъждове. Твърди, че преливната вълна е прииждала откъм гората, поради което причината за наводнението не е било дерето между улиците „Ясен“ и „Калач“, тъй като почистването на деретата в горските територии и поддържането на тяхната проводимост с оглед поемане и провеждане на високи води, не е дейност, чието извършване е отговорност на общината. Оспорва се наличието на причинна връзка между вмененото на ответника бездействие и настъпилите за ищцата вреди, като те са в резултат от съвкупното въздействие на множество фактори. Прави се искане за отхвърляне на предявените искове.

Ответникът М.Р.Р.Б./МРРБ/ оспорва исковете. Твърди, че липсва неизпълнено от страна на служителите на министерството задължение, което да е в причинна връзка с вредоносния резултат. Сочи, че дейността по почистване на Западното дере, в частта му, заемаща урбанизираната територия, е в компетентността на Община В., а в неурбанизираната му част – на областния управител на гр. В.. Твърди, че МРРБ е изпълнило задълженията си за оценка и картографиране на геоложкия риск, като сочи, че според разпоредбата на пар.2 и пар.3 от ПЗР на Наредбата за условията, реда и органите за извършване на анализ, оценка и картографиране на рисковете от бедствия /приета с ПМС 264/25.10.2012г./ срокът за извършване на анализа и оценката е до 31.12.2015 г. и към момента на настъпване на процесното събитие не е изтекъл. Излага се, че посочената в исковата молба разпоредба на чл.6а от ЗЗБ не е съществувала към момента на събитието, доколкото е влязла в сила едва на 05.07.2016г. Сочи, че в изпълнение на задълженията си по чл.95 ал.2 от ЗУТ чрез дружество „Геозащита“ ЕООД - В. МРРБ е поддържало регистъра на свлачищните райони. Излага се, че със Заповед № 0766/05.03.2013г. на кмета на община В. е назначена комисия за установяване причините за деформациите на сградите в района и е изготвено становище за геодинамичното състояние на територията. МРРБ е възложило на експлоатационните дружества да инспектират и наблюдават техните проводи, а на кмета на Община В. – да почисти района на дерето. Наводнението е настъпило вследствие на природно стихийно бедствие с екстремен характер, което не е могло да бъде предвидено, а настъпилите от него вреди не са причинени от действие или бездействие на служители при ответниците. Ответникът МРРБ оспорва твърдяната солидарна отговорност на тримата ответници, като посочва, че всеки от ответниците има определени и разграничени в закона компетенции. Моли съда да отхвърли предявените искове.

Ответникът Областна администрация В. оспорва надлежната си пасивна материално-правна легитимация. Оспорва твърдението, че наводнението е последица от пропуск на държавни органи, в частност от действията или бездействията на Областна администрация В.. Твърди, че наводнението е настъпило в резултат на природно стихийно бедствие, на непреодолима сила, като същото е било непредвидимо. В Областна администрация не е постъпвала информация от Министерство на околната среда и водите /МОСВ/ за опасни явления, като за получената информация на 18.06.2014г. за интензивен дъжд не е посочено конкретно застрашено селище или район. Твърди, че незабавно след уведомяване за приливната вълна и наводнените къщи е събран областния щаб и е въведен в действие плана за защита при бедствия и е обявено бедствено положение. Сочи, че областният управител е изпълнил и задълженията си във връзка с активизиралите се по-рано в района свлачищни процеси, както и че липсва задължение по закон, към момента на събитието, за организиране на обучение на населението за защита при бедствия.

Съдът, като взе предвид становищата страните и след запознаване с доказателствата по делото, намира за установено от фактическа и правна страна, следното:

Между страните не се спори, а и се установява от представените по делото доказателства – акт за смърт № 0403/27.06.2019г., препис-извлечение от акт за смърт, удостоверение за наследници и заключението на допуснатата по делото съдебно-медицинска експертиза, неоспорено от страните и прието от съда като обективно и компетентно дадено, че синът на ищцата М.Д.М., роден на ***г., е починал на 19.06.2014г. в резултат на механична асфикция вследствие от удавяне.

Не е спорно и се установява от представеното определение № 293/24.08.2018г. на ВнАС по ВЧНД № 167/2018г., че е образувано и водено ДП № 364/2014г. по описа на ІV РУП В. и ДП № 43/16г. на ОСлО при ОП В. срещу неизвестен извършител за това, че на 19 - 20.06.2014г. на територията на кв.“Аспарухово“ в гр. В., причинил смърт на тринадесет поименно изброени лица, между които и М.Д.М., поради незнание или немарливо изпълнение на занятие или на друга правно регламентирана дейност, представляваща източник на повишена опасност - престъпление по чл.123 ал.1 от НК. Воденото наказателно производство срещу неизвестен извършител е прекратено поради липса на извършено престъпление, като е прието въз основа на заключение на вещи лица по комплексна експертиза, че основната причина за бедствието е екстремността на природното явление, а останалите установени фактори не се явяват такава основна причина.

Прекратяването на наказателното производство не обвързва гражданския съд, за когото задължителна сила има единствено влязла в сила присъда, съгласно разпоредбата на чл.300 от ГПК, каквато в настоящия случай не е постановявана.

Не е спорно по делото, че на 19.06.2014г. в кв.“Аспарухово“, гр. В., са паднали обилни валежи и е настъпило наводнение, като от доказателствата по делото се установи, че вследствие наводнението е починал синът на ищцата - М.Д.М..

От събраните по делото писмени доказателства, представени от страните и приложени по делото, се установява, че със Заповед № РД-14-7706-234/19.06.2014г. на областния управител на област с административен център В. е обявено бедствено положение на територията на район „Аспарухово“, гр. В., вследствие наводнението, считано от 22.00 ч. на 19.06.2014г.

Не се спори, а и от представените по делото доказателства се установява, че преди настъпването на наводнението жители на гр. В. са подавали сигнали до кметовете на Община В. и район „Аспарухово“ при общината, както и до други органи на изпълнителната власт за осъществявано затрупване на намиращото се в квартала дере с различни отпадъци и необходимостта от тяхното почистване, като такива данни се съдържат и в представената преписка от МРРБ.

В периода 2012г. – 2014г. са били подавани и сигнали за активизирани свлачищни процеси по ул.“Розова долина“ в кв.“Аспарухово“, гр. В.. За обследване на активизираните на 09.05.2012г. свлачищни процеси и прилежащите към компрометирания участък терени от кмета на Община В. била назначена комисия, като в обследването участвали и представители на „Геозащита“ ЕООД – В..

Със Заповед № 766/05.03.2013г. на кмета на Община В. е назначил комисия, която да обследва зоната с активирани свлачищни процеси в района на кв. „Аспарухово“, ул.“Розова долина“ и прилежащите към компрометирания участък терени, и да изготви протокол с констатации, препоръки и предложения за провеждане на дейности и мероприятия за укрепване и стабилизиране.

От извършеното на 06.03.2013 г. обследване било установено, че свлачището се проявило по десния бряг на дере с постоянен воден отток – Западен охранителен канал. Констатирано било ново активизиране на свлачището във вече проявените през 2012г. граници, при което свлачищните маси били водонаситени и в основата им имало заблатяване, като на много места били дренирани води с неизяснен произход. Като основна причина на свлачищните процеси се посочвало преовлажняване на земните маси с води от неизяснен произход. Въз основа на направените от комисията констатации, от МРРБ било предписано на Община В. да предприеме необходимите действия за почистване на дерето от битови и строителни отпадъци и осигуряване на оттока му и за обозначаване на засегнатия от свлачищни процеси район и недопускане натрупване на отпадъци по склона на дерето, видно от приложените по делото писма от 19.03.2013г.

С писмо от 05.04.2013г. Община В., Дирекция „Инженерна инфраструктура и благоустрояване“, е уведомила МРРБ, че една авария по водопреносната мрежа е отстранена, но дренирането на води продължава, като все още не е ясен произхода им, районът е обезопасен, живущите в района са уведомени, а разчистването на дерето ще се осъществи при първа възможност.

Със заповед № 268/04.02.2014г. кметът на Община В. е назначил нова комисия, която да обследва активираните свлачищни процеси в района на ул.“Розова долина“. Видно от протокол от 12.02.2014г. Комисията е установила активност на регистрираните вече две свлачища, както и новообразували се други две свлачища по ул.“Розова долина“ №№ 51 и 78. Комисията е дала препоръки да се разчистят изтеклите земни маси и да се отстранят авариите по ВиК съоръженията и водоема на платото над свлачищата по  ул.“Розова долина“, да се изготви проект за обща укрепителна схема, която да стабилизира свлачищата.

През м.март 2014г. „Геозащита“ ЕООД В. е сигнализирало Община В. и МРРБ с писма, че по склона на ул.“Розова долина“ има четири броя свлачища, в обсега на които дренира вода с неясен произход и че поради липсата на геоложки предпоставки за подобен приток на подземни води, се касае за проблеми с ВиК системата.

След получаване на доклада на  „Геозащита“ ЕООД - В., МРРБ е указало на кмета на Община В. да предприеме действия по извършване на цялостна ревизия на водопреносната мрежа и съоръженията в района и да отстрани причините, които оказват влияние върху активизирането на свлачищните процеси в района /писмо от 28.03.2014г./.

Видно от писмо от 13.03.2014г. МРРБ е наредило на Областния управител на област В., с копие изпратено и до други институции, вкл. и кмета на Община В.,  да извърши спешна проверка какви действия са предприети от компетентните органи, вкл. и от Община Врана, считано от 2012г., когато е регистрирано едно свлачище, до 2014г., когато са регистрирани четири свлачища, за предотвратяване на риска от свлачищните процеси по ул.“Розова долина“ в кв.“Аспарухово“.

С писмо от 10.04.2014г. Община В. е уведомила областния управител на В. за предприетите мерки във връзка с активизираните свлачищни процеси, като в писмото е посочено, че се работи по отстраняване на авариите във водопреносната мрежа, че свлачището е регистрирано в регистъра на министерството, а за извършването на противосвлачищни мероприятия е необходим сериозен финансов ресурс, който не е предвиден в бюджета на Община В.. Посочено е, че обхвата на свлачището е голям, като по-голямата част е извън зоната на регулация на район „Аспарухово“.

Във връзка с възложената от МРР проверка, областният управител на В. е назначил комисия, която видно от представения протокол от 15.04.2014г., не е установила причините за теча на вода в свлачищните райони, респ. за причините за активизиране на свлачищата.

С писмо от 23.04.2014г. ВиК В. - ООД е уведомило МРР, че въпреки подмяната на тръби и изпразването на резервоара, находящ се на платото над ул.“Розова долина“, течът на вода от свлачищните райони не е спрял, поради което счита, че свлачищните процеси не се дължат на аварии по водопроводната мрежа.

Във връзка с необходимостта от неотложно почистване на замърсените участъци на отводнителните дерета по ул. „Горна Студена“ и ул. „Моряшка“, кметът на район „Аспарухово“ при Община В. е поискал от Дирекция „Управление на сигурността и контрол на обществения ред“ при общината предвиждане на финансови средства за тяхното почистване, каквото почистване на деретата било осъществявано до 2011г., но не и след това, поради непровеждане от Община В. на необходимите тръжни процедури, макар в дерето да имало свлечени земни маси.

От заключението на допуснатата комплексна съдебно-техническа експертиза, неоспорено от страните по делото и прието от съда като обективно и компетентно дадено, се установява, че причините, довели до наводнението в кв. „Аспарухово“ на гр. В. са комплексни и е трудно да се открои само една от тях. То е възникнало поради неблагоприятното комбиниране на метеорологични, хидрологични, хидравлични, хидрогеоложки, антропогенни фактори, промени в земното покритие и урбанизираната територия. От метеорологична гледна точка количествата на валежа паднали в района на кв. „Аспарухово“ са значителни 232 mm за периода от 15.06.2014 -20.06.2014г, с голям интензитет на 19.06.2014 г. от 2.31mm/min. Оценените валежи показват съществени валежни 24-часови суми и в предходните дни (15.06.2014 г. - 43.8% от нормата за юни, 16.06.2014 г. — 81.5%, 18.06.2014 г. — 100.2%). Хидрологичните фактори, които са довели до наводнението са значителните количества валеж паднали върху малка площ (3.55 km2) за кратко време и големия среден наклон на водосборната област (9%). От хидравлична гледна точка формиралите се водни обеми от падналите валежи не са се отекли безпрепятствено, а са се задържали в дерето поради малката му проводимост, която е довела до подприщване на водния поток.

От гледна точка на устройството на територията има нерегламентирано застрояване, което е в противоречие с нормативните изисквания. Не е осъществен нормативно определения контрол по предотвратяване на незаконното строителство. Не са проведени предвидените в устройствените планове мероприятия за предотвратяване на жертви и намаляване на отрицателните икономически последици от евентуални екстремни природни събития, а ако е било необходимо да бъдат одобрени нови подробни устройствени планове, за да бъдат осъществени мерки по защита на населението, същите не са били процедирани.

По време на наводнението на 19.06.2014г., съществуващите водоотвеждащи хидротехнически съоръжения са, както следва: западен охранителен канал, който представлява коригирано речно корито с правоъгълен напречен профил до плочестия водосток по ул. „Перекоп“ и некоригиран естествен профил след водостока до ул. „Гривица“, което е видно от снимките, взети от Гугъл Уърд, направени през м. март 2012г.

Причините за настъпилото наводнения са комплексни: Паднало количество интензивен валеж, хидротехническите съоръжения не са с необходимата проводимост, или не са изградени, строежи в непосредствена близост до талвега на дерето, без да са определяни оразмерителни водни количества, които да бъдат отвеждани, наблюдава се строителство извън урбанизираната територия вследствие се формира висока вълна, чийто обем не е само от водна маса, но и от носените от водното течение земни маси, дървета, битови и строителните отпадъци, които са довели до подприщване на водното течение при съоръженията и са намалили водопроводимоста им в извън урбанизираната и в урбанизираната част на дерето.

Съществуващите водоотвеждащи хидротехнически съоръжения западен охранителен канала, плочест водосток под ул. „Перекоп“ и закрит канал започващ от ул. „Гривица“ с две тръби ф 600 мм.

За да се оценят хидротехническите съоръжения и тяхното оразмеряване е необходимо да се разполага с предварителни геоложки изследвания, геодезическо заснемане, хидроложки и хидравлични изчисления на Темелково дере, но съгласно нормите за проектиране на мостове и водостоци чл.24 и чл.25, наличните съоръжения са с по-малка водопроводимост. Необходимо е било да бъдат извършени отчуждавания на имотите в определените с подробен устройствен план/ПУП/ територии, който да е съобразен с програмите и плановете от по-високо ниво, както и да не се допуска застрояването им. Необходимо е възлагане на инженерно хидрогеоложко проучване/ХГП/ на регистрираните свлачища, реализиране на превантивни противосвлачищни мероприятия на база ХГП, проектиране и изграждане на КИС за следене за движението на земни маси и нивата на подземните води.

Възможно е било намаляване на негативните последици от наводнението, ако е бил изграден охранителен канал, ако не е било допускано строителство извън установените норми, ако дерето е било поддържано и почиствано. Тъй като в района е имало регистрирани значителни количества валеж, е необходимо да се осъществява мониторинг и да бъде възстановена метеорологичната станция в кв. „Аспарухово“ - гр. В.. Това би допринесло за навременното действие на отговорните институции и за намаляване на последиците при бъдещи екстремни събития от хидрометеорологичен характер.

Денонощното количество на валежа в квартал „Аспарухово“ за 19.06.2014 г. е оценено на 81.0 mm (176.1% от месечната норма за юни в град В. - N). В същото време съществувалата от 1949г. до 2006г. в този квартал валежомерна станция е измерила и по- големи количества за 24 часа - на 03.06.1971г. сумата от 88.0 mm (191.3% от N) и на 25.06.1979г. сумата от 99.0 mm (215.2% от N).  През лятото в района на гр. В. има и два други регистрирани случая с по-голям денонощен валеж - на 21.08.1951г. в централните части на града денонощна валежна сума достига 257.8 mm, а в северните райони, където е станцията „Слънчев ден“ (сега к.к. „Св. Константин и Елена“) на същия ден е измерено денонощно валежно количество от 342.0 mm. Друг подобен случай с интензивен валеж е имало на 23.08.1899 г. в двореца „Евксиноград“, когато са паднали 97,9 mm за 24 часа.

Извършеният анализ и прегледа на наличната метеорологична информация за района около кв. „Аспарухово“ на гр. В., показва че в този район са се случвали и преди подобни интензивни валежи, което е причина вещите лица да не категоризират процесния валеж като инцидентен. Подобни интензивни валежи имат своето място в режима на валежите в района на гр. В. и в частност на кв. „Аспарухово“ и те би следвало да се очакват в този район, въпреки че е много трудно да се прогнозират като време и място на проявление.

Продължителни интензивни валежи са закономерна предпоставка за активизирането на свлачищни процеси в съответствие с морфологичните и геоложки фактори на потенциален свлачищен масив, който може да бъде изведен от състояние на устойчивост, вследствие акумулирането на допълнителен товар от поетите водни маси от свлачищното тяло, инфилтриране на води до потенциална свлачищна повърнина /повърхнини при което отношението на резултантните от активните към пасивните сили достигне коефициент на устойчивост по-малък от 1 /единица/. За да бъде предвидим свлачищен процес, е необходимо да има индикации за неговото проявяване, а след като е проявен, извършване на инженерно геоложко проучване с цел установяване параметрите на установеното свлачище. До процесния период в района на процесния участък са установени и регистрирани от Геозащита В. 4 бр. свлачища, за които са съставени регистрационни карти. Най-близо отстоящото регистрирано свлачище VAR 06.10135-37 на ул.“Калач“, с географски координати N 43°10'48.89” и Е 27 °52'47.95”, е възникнало в резултат от падналите интензивни валежи по данни от геоложкия доклад, изготвен във връзка с обект „Възстановяване проводимостта и корекция на Западен охранителен канал...“. Настоящи геодезически измервания показват, че няма движение на свлачищен масив. Намира се в състояние на временна стабилизация.

Свлачищните процеси попадат в предмета на геоложкия риск. В съответствие с Наредбата за условията, реда и органите за извършване на анализ, оценка и картографиране на рисковете от бедствия, Раздел I, чл. 1, ал. 2, т. 2 и т. 4 рисковете от бедствия, подлежащи на анализ, оценка и картографиране, са съответно риск от наводнение и геоложки риск (свлачища, срутища, активни разломи и други геоложки процеси).

Според експертите, към датата на събитието може да се твърди, че геоложкия риск на територията на гр. В. е адекватно картографиран. Адекватна оценка на геоложки риск по отношение на свлачищата може да се направи след инженерно геоложкото им проучване, проектиране и изграждане на система за наблюдение /КИС/ и мониторинг.

Подробно описание по дни часове на синоптичната обстановка е представено в изложението към отговора на въпрос № 1.

На 18.06.2014 г. над Източна България се наблюдава слабоградиентно циклонално барично поле при земята и влажна и неустойчива въздушна маса. Въздушният поток в средната тропосфера е слаб от югозапад. Облачността временно се разкъсва в предиобедните часове, но денят като цяло е облачен. На много места са регистрирани краткотрайни превалявания, а в отделни райони и интензивни краткотрайни валежи с гръмотевични бури, временно усилване на вятъра и градушки. По-значителни валежи се наблюдават в източната част на страната и в частност района около гр. В..

Като цяло времето на 19.06.2014г. се определя от преминаващ над страната сравнително бързоподвижен циклонален вихър от средиземноморски произход, засягащ особено силно Източна България. Атмосферата над страната е силно неустойчива, на много места със значителни валежи, придружени от силен вятър. В сутрешните часове на деня и особено привечер в град В. е регистриран интензивен валеж от дъжд, придружен с гръмотевична дейност и силен вятър. Във височина над Балканския полуостров се настанява долина на студ от север, а при земята циклоналният вихър от Средиземно море преминава южно от страната, придвижвайки се на изток-североизток към акваторията на Черно море. Наблюдават се добре изразени конвергентни потоци на атмосферния въздух на Балканския полуостров и страната, в частност. Притокът на топъл и влажен въздух от морето към сушата обуславя възникването по атмосферната фронтална зона на локален циклонален вихър над Източна България. Вечерта около 18 часа местно време над Източна България се развива мощна облачна система от конвективни облаци с голямо вертикално развитие, при което в Североизточните райони на страната се създава много тежка метеорологична обстановка с локални интензивни валежи (значителни по количества), довели до наводнения, причинили големи материални щети и довело до човешки жертви (В., Добричко и Великотърновско).

На 20.06.2014г. средиземноморският циклонален вихър постепенно се изнася на север-североизток от страната, първоначално по-бързо, но в последствие е блокиран от образувание с повишено атмосферно налягане в североизточна посока. Това води до по-голям баричен градиент и по-съществени валежи в ранните часове на деня над Североизточна България. Блокираният циклон стационира, еволюира и се запълва, като продължава много бавно да се придвижва на североизток. По-късно през деня валежната му зона се измества над акваторията на Черно море и валежите над района на гр. В. спират.

Подробно описание по дни и часове на валежите по данни от метеорологичната станция в гр. В. е представено в Табл.1 - продължителността на валежа, неговото начало и край, интензивност (определена от наблюдателя), както и вид на валежа отчетени в станцията.

За изготвянето на оценка на валежните количества, паднали в района на кв.„Аспарухово“ са използвани сателитните изображения на Meteosat. В Табл. 2 са представени оценките на количеството на валежа в района на кв. „Аспарухово", описани по дни и часове за периода от 18.06.2014г. до 20.06.2014г.

Изчисляването на формирания воден обем по часове не може да има представителност, тъй като процеса на трансформиране на валежа в отток е непрекъснат. Липсата на мониторинг в района за осъществяване на непосредствено наблюдение на такова екстремно явление реализирало се за часове е от съществена важност за разчитането на процеса валеж - отток.

В изчислените дневни водни обеми не е взето в предвид носените от водния поток земни маси, клони и битов боклук.

Максималният интензитет на валежа, регистриран от автоматичната станция в парка на синоптична станция В. - НИМХ на 18.06.2014г. е измерен за валежа от 16:30 до 17:00 часа на същия ден - 96.8 mm/h (1.61 mm/min).

На 19.06.2014г. максимален интензитет за деня е регистриран при валежа от 18:30 до 19:00 часа, когато максималният интензитет достига 138.8 mm/h (2.31 mm/min).

Оценките на количествата на валежите по метода на мултиспектрална оценка на Meteosat (МРЕ) за района на кв. „Аспарухово“ показват, че денонощните валежни количества паднали през периода 15-18.06.2014 г. са, както следва (Таб. 5): на 15.06.2014 г. - 20.2 mm (43.8 % от нормата за юни - N), 16.06.2014 г. - 37.5 mm (81.5 % от N), 17.06.2014 г. - 2.3 mm (4.9 % от N), 18.06.2014 г. - 46.1 mm (100.2 % от N), или общо за целия период - 106.1 mm (230.7 % от N).

Оценките на валежа по метода МРЕ на Meteosat, показват, че оцененото денонощно валежно количество (24 часа) за района на в кв. „Аспарухово“ за 18.06.2014 г. е 46.1 mm (100.2 % от нормата за гр. В. - N), на 19.06.2014 г. 81.0 mm (176,1 % от N) и на 20.06.2014г. 45.1 mm (97.9 % от N). Общо за трите дни са паднали 172.2 mm (374.3 % от N).

Има формирана висока вълна на 19.06.2014г. на Темелково (Западно) дере, респективно кв.“Аспарухово“. Височината на водното ниво на преминалата висока вълна, определена по останали белези по сградите е от 1.30 м до 2.80 м.

Причините за формираната висока вълна са формираният воден поток заедно с носените от водното течение земни маси, дървета, битови и строителните отпадъци и подприщване на водното течение и намалената водопроводимост в извънурбанизираната и в урбанизираната част на дерето.

Според експертите, ако в горната гориста част на дерето са били изпълнени необходимите противосвлачищни мероприятия, а също така и съоръжения, намаляващи скоростта на водния поток, а в урбанизираната част - охранителен канал с необходимото сечение, наводнението е можело да има по-малки последствия за хората и наличната инфраструктура, както и осигуряване на необходимата проводимост на коритото на дерето. За да се избегнат жертвите и да се намалят икономическите щети, е било необходимо да се спазят изискванията по отношение на провеждане на градоустройствените политики и недопускане на незаконно строителство.

По данни от синоптичните наблюдения в станция В. - НИМХ са представени моментите на начало, край, продължителност на валежа, както и метеорологичните явления отчетени в станцията (Табл. 6). В същата таблица са показани и стойностите на максималният интензитет на валежа отчетен от автоматичната станция DAVIS във В. - НИМХ. Допълнително са изследвани и записите от плювиографните ленти на самопишещите валежомери в същата станция. Валежът по данни от автоматичната станция в град В. на 19.06.2014г. между 18:00 и 19:00 часа (зимно време) е проливен (интензивен). Такива са били и валежите между 15:50 и 16:00, и 16:35 и 16:50 (Табл. 6).

На 19.06.2014г. от 18:00 до 18:20 часа вали за 20 минути умерен краткотраен дъжд с максимален интензитет (за периода 18:00 — 18:30) от 1.67 mm/min (Табл. 7), след което интензитетът на валежа се усилва. От 18:20 до 19:00 часа за 40 минути вали силен краткотраен дъжд с максимален интензитет (в периода 18:30 - 19:00) 2.31 mm/min. После валежът спира в 19:00 часа и се подновява отново като умерен краткотраен дъжд от 19:20 до 19:30 часа. В интервала от 19:00 до 19:30 часа интензитета на валежа е вече 0.1 mm/min.

Сам по себе си валежът, паднал на 19.06.2014г., е екстремен (със значително валежно количество и интензитет) и може да се квалифицира, като рядко срещано екстремно явление, но отчетен като съчетание с предходните няколко валежни дни, когато падат значителни количества дъжд за 24 часа (общо от 15.06.2014г. до 19.06.2014г., включително са паднали 187.1 mm, което е 406.7% от нормата за юни в гр. В.) и като се добави регистрирания най-голям интензитет на валежа, измерван в станция В. от 2.31 mm/min, то тогава той може да се характеризира като събитие от извънреден характер.

По оценките за Аспарухово по метода за мултиспектрална оценка на валежите (МРЕ) на Meteosat се установява, че от 18:00 до 19:00 (местно време, т.е. лятно часово време) са паднали 26.8 mm (33.1% от така оценената денонощна валежна сума по МРЕ). Оценката за денонощното валежно количество дава за кв.“Аспарухово“ 81.0 mm на 19.06.2014г. По оценките за валежното количество в квартала от 18:00 до 18:30 са паднали 12.3 mm (15.2% от денонощната валежна сума), а от 18:30 до 19:00 часа са паднали 14.5 mm (17.9% от нея).

По данни от извършените инженерно геоложки проучване с оценка на хидрогеложките условия във връзка с реализирането на обект „Възстановяване водопроводимостта на Западен охранителен канал на територията на квартал Аспарухово, град В.“, поява на водно ниво и установено водно ниво в инженерно геоложки разновидности, явяващи се колектор на подземни води в регулираната част на кв. „Аспарухово“ се явяват от около 1,8 - 4,0 м до около 12,9 - 16,70 м от кота терен. Не са правени нарочни хидрогеложки проучвания за процесния обект, както и от експертите, изготвили заключението.

Хидрогеоложката структура, която изгражда територията на Темелково (Западно) дере е Варненският артезиански басейн, който се характеризира с етажно разположени водоносни хоризонти и комплекси.

По-конкретно значение има само най-горният водоносен хоризонт, оформен в миоценските материали на Галатската свита, който и се включва в обсега на подземно водно тяло BG2G000000N019 - Порови води в неоген - миоцеп – Галата - Долен чифлик. Проучванията /м. 08.2014г., Геотехника АВС“ ООД/ показват, че левия борд на западното дере е оформен основно в палеогенски мергелни и песъчливи глини, а десния в делувиални материали със значителна мощност, докато коритото на дерето е запълнено с техногенни насипи, смесени с алувиално пролувиални наноси. По източния склон на дерето подземните води се акумулират в насипите в основата на склона, като водното ниво се установява на 4,0 м от кота терен. В западния склон подземната вода се акумулира в делувиалните материали при установени водни нива между 13 м и 17 м от терена.

Скоростта на инфилтрация винаги е много по-ниска от свободното почти безпрепятствено движение на водите по повърхността на терена. При проливен дъжд филтрационните свойства имат пренебрежимо значение и се образува повърхностен склонов отток, както е в конкретния случай.

В структурно отношение районът на изследване попада в обсега на т.нар. Варненска депресия. Геоложката основа на гр. В., по-специално в района на кв. „Аспарухово“, е изградена от пясъци с прослойки от глини, пясъчници и рядко конгломерати (Галатска свита, gNl). Скалите от Галатската свита по показател коефициент на филтрация се категоризират като средноводопроницаеми до слабоводопроницаеми скали.

Скоростта на инфилтрация винаги е много по-ниска от свободното почти безпрепятствено движение на водите по повърхността на терена. При проливен дъжд филтрационните свойства имат пренебрежимо значение и се образува повърхностен склонов отток.

Формирането на висока вълна не зависи от хидрогеоложките условия, а от релефа, площта на водосбора, количеството на дъжда и др. Причината за формирането на висока вълна е комплексна и не зависи само от хидрогеоложките условия, а от релефа, площта на водосбора, количеството на дъжда и др. обстоятелства.

В конкретния случай, водният поток заедно с носените от водното течение земни маси, цели дървета, изсъхнали клони и полусухи листа, заедно с битовите и строителните отпадъци са допринесли за преграждането и намаляването на водопроводимостта на водостока под ул. „Перекоп“ и формиране на висока вълна. Използването на горските ресурси в басейна на Темелково (Западно) дере не предизвиква обезлесяване, напротив планираната сеч в ЛУП, 2007-2017 г. поддържа и подобрява състоянието на горите.

Общото количество добита дървесина за периода 2008 - 2014 г. е 4 325,86 куб. m . (Табл.20) при планирана в ЛУП, 2007 г. — 5 820, 00 куб. ш. Използването на горските ресурси в басейна на Темелково (Западно) дере не предизвиква обезлесяване, напротив планираната сеч в ЛУП, 2007 г. поддържа и подобрява състоянието на горите.

Извършената незаконна сеч не е повлияла върху състоянието на горската система, тоест не е настъпило обезлесяване на територията на кв. „Аспарухово“ гр. В. за периода от 2008г. до 2014г.

Горският масив в землището на кв. Аспарухово е бил в добро здравословно състояние.

При изготвяне на ПУРН 2016-2021 дъждовните наводнения не са включени и не са били определени РЗПРН отнасящи се до такива наводнения.

Теренът на който е застроен имота, находящ се на ул. „Горна студена“ № 46, кв.“Аспарухово“, гр.В. по регулационен и кадастрален план одобрен със Заповед № 115/07.08.1978г. на Председателя на ИК на ГНС е одобрен регулационен и кадастрален план на 27 и 28 подрайон на кв. „Аспарухово“ е било предвидено северната част от имот пл. № 472 да попадне в обхвата на ул. „Галац“. На регулационния и кадастрален план от 1978г. е видно, че в имот пл. № 472 е отразена едноетажна паянтова жилищна постройка.

Впоследствие с план за регулация и застрояване и изменение на улична регулация, одобрен със Заповед № Г-489/21.12.2007г. на Главния архитект на община В., за имот с пл. № 472 е отреден УПИ I — за озеленяване и също така е изменена уличната регулация ул. „Галац“, ул. „Горна студена“, като регулационния план не е приложен.

С одобряването на кадастрална карта и кадастрални регистри на гр. В., на основание Заповед № РД-18-73/23.06.2008г. на Изпълнителния директор на АГКК, стар имот с пл. № 472 е отразен като поземлен имот с идентификатор 10135.5502.419, с площ от 72 кв.м, в имота е нанесена сграда с идентификатор 10135.5502.419.1 с площ от 31 кв.м, чийто контур се различава от този на едноетажната жилищна постройка по плана от 1978г.

Съгласно одобрения ОУП на гр. В. със Заповед № РД-02-14-2200/03.09.2012г. на Министъра на РРБ поземлен имот с идентификатор 10135.5502.419, ул. „Горна студена“ № 46, кв.“Аспарухово“, гр. В. попада в устройствена зона Жс (Жилищна зона с преобладаващо средноетажно застрояване със средна височина до 15м).

В кадастралните регистри за поземлен имот с идентификатор 10135.5502.419 за собственици са записани: Али Хасан Хасан за 1/3 ид. част, площ 320 кв. м от правото на собственост, нот.акт № 8 том 13 от 01.01.1888г., издаден от РС - В.; Сюлейман Хасанов Ибрямов за 1/3 ид. част, площ 320 кв. м от правото на собственост, нот. Акт № 8 том 13 от 01.01.1888г., издаден от РС - В.; Сюлейман Хасан за 1/3 ид. част, площ 320 кв. м от правото на собственост, нот. акт № 1 от 01.01.1888г., издаден от РС - В.; Община В. за 72 кв. м ид. част от правото на собственост, Акт за частна общинска собственост/АЧОС/ № 115, том XV peг. 6262, дело 3080 от 20.03.2018г., издаден от Служба по вписванията гр.В..

При извършените справки в архив инвестиционни проекти и строителни книжа в район „Аспарухово“, община В. експертите не са открили съгласувани и одобрени инвестиционни проекти, разрешения за строеж и други строителни книжа за изградените постройки в административен адрес ул. „Горна студена“ № 46, кв. Аспарухово, гр. В..

Според експертите, падналите интензивните валежи на 18 и 19.06.2014г са значителни по количества. Хидротехническите съоръжения не са с необходимата проводимост. Не са следвани заложените в програмите и плановете от високо ниво политики. Не са приложени подробните устройствени планове, а ако е било необходимо да бъдат одобрени нови подробни устройствени планове, за да бъдат осъществени мерки по защита на населението, същите не са били процедирани. Допуснато е строителство извън установените норми. Формирала се е висока вълна в дерето. Този значителен обем е съвкупност не само от вода, но и от носените от водиото течение земни маси, дървета, битови и строителните отпадъци, които са довели до подприщване на водното течение и намалената водопроводимост в извън урбанизираната и в урбанизираната част на дерето.

Използването на горските ресурси в басейна на Темелково (Западно) дере не предизвиква обезлесяване, напротив планираната сеч в ЛУП, 2007г. поддържа и подобрява доброто здравословно състояние на горите.

От показанията на свид. И., които съдът изцяло кредитира, се установява, че на 19.06.2014г. ищцата, заедно с малолетния си син Марин била отседнала при свои роднини в кв.“Аспарухово“, гр. В., като при наводнението, при което били завлечени коли и къщи, детето изчезнало. Свидетелят, ищцата и други хора няколко дни издирвали детето, но не успели да го намерят, като от кмета, който отишъл при тях на моста, разбрали, че са го открили, но трупа му свидетелят и ищцата не видели. След инцидента тя постоянно говорела за случилото се, била разтревожена, казвала, че не иска да живее, често губела мисълта си, постоянно плачела, пиела хапчета, наложило се да викат линейка поради влошеното й състояние, ищцата посещавала психолог, спряла да общува с познати и роднини, не искала да се връща на мястото, където починал сина й, постоянно говорела за него. След смъртта му нямала стимул да живее, като от около две години се преместила с дъщеря си, която била по-малка от починалото дете, да живее в Германия.

Въз основа на така възприетата фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Отговорността по чл.49 от ЗЗД е обективна, има гаранционно-обезпечителен характер и е за чуждо противоправно поведение. За ангажиране отговорността на възложителя по чл.49 от ЗЗД е необходимо да се установи, че в причинна връзка с действието или бездействието на лица, на които ответниците са възложили изпълнението на определена работа е настъпила смъртта на сина на ищцата, от която тя е претърпяла неимуществени вреди. Размерът на обезщетението се определя от съда по справедливост, съгласно чл.52 от ЗЗД, при спазване критериите, посочени в ППВС 4/1968г.

Тежестта на доказване на горепосочените факти е за ищцата, като на основание чл.45 ал.2 от ЗЗД вината се предполага до доказване на противното.

В тежест на ответниците е оборването при условията на пълно главно доказване на презумпцията за вина, като докажат, че са изпълнили всички свои задължения, произтичащи от закона, както и че противоправният резултат е настъпил единствено вследствие настъпването на случайно събитие.

По делото не се спори, че на 19.06.2014г. при проливен дъжд в кв.“Аспарухово“ по протежението на Темелково дере се е формирала висока и опустошителна вълна с височина 1.30м. до 2.80м., като от писмените доказателства и от заключението на допуснатата по делото съдебно-медицинска експертиза се установи, че в резултат на наводнението е починал петгодишния син на ищцата М.Д.М..

Съдът, въз основа на неоспореното заключение на допуснатата комплексна съдебно-техническа експертиза, намира за установено, че причините, довели до наводнението на 19.06.2014г. в кв.“Аспарухово“, гр. В. са комплексни и се изразяват в неблагоприятното комбиниране на няколко групи фактори – метеорологични, хидрологични, хидравлични, хидрогеоложки, антропогенни фактори, промени в земното покритие и урбанизираната територия. Установи се по несъмнен начин, че в основата на причинния процес са количеството валежи, паднали в района на кв.“Аспарухово“, гр. В. в периода 15.06.2014г. – 20.06.2014г., които са с най-голям интензитет на 19.06.2014г., паднали са върху малка площ, за кратко време и при голям среден наклон на водосборната област. От хидравлична гледна точка, формиралите се водни обеми от падналите валежи не са се оттекли безпрепятствено, а са се задържали в дерето, поради малката му проводимост, която е довела до подприщване на водния поток, поради непочистването на дерето, както в горската – неурбанизирана територия, така и в урбанизираната територия. Установи се, че причина за намалената проводимост на дерето е наличието на нерегламентирано застрояване и непровеждане на градоустройствените мерки по градоустройствените планове, по които в заливната площ на дерето се предвижда резервиране на територии, освободени от застрояване и отредени за озеленяване. Друга причина за настъпване на събитието при този интензитет и последици е ниската проводимост на налични хидротехнически съоръжения, които не са изградени, съобразно нормативните изисквания. Пречка за свободното оттичане на водния поток се е оказало и наличито на близкостоящи свлачища, попадащи както в урбанизираната територия, така и извън урбанизираната територия, по които не са изградени противосвлачищни съоръжения, земни маси от които са попаднали във вълната на водния поток още в горната част на дерето.

Съдът, като съобрази установеното от фактическа страна, въз основа на събраните по делото доказателства, намира за неоснователни възраженията на ответниците, че е налице „случайно събитие“, изключващо вината и отговорността обстоятелство, тъй като такова е налице, когато се установи наличието на непредвидима и непредотвратима, според конкретните обстоятелства причина, при която е налице невъзможност да се предприемат необходимите мерки за преодоляване на противоправния резултат при полагане на дължимата грижа. От значение е доказването на непредвидимостта и непредотвратимостта не на самото събитие, а на неговото влияние, т.е. на възможността да се предвидят и избегнат неговите последици, независимо, че самото събитие е конкретно непредвидимо и неотстранимо.

В случая, от заключението на комплексната експертиза се установява, че предотвратяването на наводнението е било възможно ако е бил изграден охранителен канал, ако не е било допуснато строителство извън установените норми и ако дерето е било поддържано и почиствано, както и че последствията биха били по-малки, ако в горната гориста част на дерето са били изпълнени необходимите противосвлачищни мероприятия, а така също и съоръжения, намаляващи скоростта на водния поток, а в урбанизираната част – ако охранителния канал е бил с необходимото сечение.

Като съобрази горното, съдът счита, че процесното наводнение и конкретния противоправен резултат биха могли да бъдат предотвратени чрез предприемане, от страна на компетентните държавни и общински органи, на мерки по почистване и предотвратяване/премахване на незаконното строителство в западното дере, както и по изграждане на охранителен канал с подходящо сечение, изпълнение на противосвлачищни мероприятия и изграждане на съоръжения, намаляващи водния поток.

Не се спори между страните, а и се установява от събраните по делото доказателства, в т.ч. и от заключението на комплексната съдебно-техническа експертиза, че урбанизираната част от Темелково /Западното/ дере е публична общинска собственост на община В., предвид естеството му на съоръжение за задоволяване на обществени потребности от местно значение - чл.3 ал.2 от ЗОС, което изрично е посочено и в Кадастралната карта и кадастрални регистри на община В.. Дерето представлява отводнително съоръжение, което в едната си част попада в урбанизираната територия на община В., а в другата си част е извън нея, в горска територия.

Съгласно чл.137 ал.1 от Закона за водите /ЗВ/, в редакцията му към 19.06.2014г., защитата от вредоносното въздействие на водите е оперативна и постоянна и включва защита от наводнения - чл.137 ал.1 т.1 и чл.138 ал.1 от ЗВ. Постоянната защита включва изграждане и поддържане на диги, корекции на реки и дерета и други хидротехнически и защитни съоръжения, както и мерки за предотвратяване и ограничаване на щетите, нанесени от природните наводнения, провеждани в съответствие с плановете за управление на риска от наводнения.

Съгласно чл.139 ал.1 от ЗВ поддръжката и ремонтно-възстановителните дейности на съоръженията по чл.138 ал.4 т.1 се осъществяват от собственика или ползвателя им, а в ал.2 е предвидено, че лицата по ал.1 поддържат и проводимостта на речното легло, диги, корекции на реки и дерета и други хидротехнически и защитни съоръжения в съответствие с параметрите на преливните съоръжения. От горната рапоредба  се налага извода, че отговорността за защита от наводнения, включваща поддръжка на деретата и тяхната проводимост се носи от собственика на съоръженията или техния ползвател, а извън границите на урбанизираната територия дейностите по почистване следва да бъдат планирани и организирани от областния управител/чл.138 ал.5 вр.ал.4 и чл.140 ал.5 от ЗВ/.

Установи се по делото, че долната част от Темелково дере е собственост на Община В., а останалата част от дерето – в извънурбанизираната/горската/ територия, е държавна собственост.

За извършването на дейностите по почистване е необходимо назначаване на междуведомствена комисия, като след извършване на анализ и оценка се възлагат дейностите по почистване чрез обществена поръчка.

От приложените по делото писмени доказателства се установи, че до кмета на Община В., още от 2011г., са изпращани множество сигнали от граждани на кв.“Аспарухово“, че дерето се използва за сметище и е опасно замърсено, като ответниците не твърдят и не представят доказателства да са възлагини обществени поръчки и дейности по почистване на дерето от 2011г. до датата на процесното събитие.

Видно от заключението на приетата и неоспорена комплексна съдебно-техническа експертиза е, че една от причините за образуване на голяма приливна вълна при продължителните валежи през периода 16-19.06.2014г., е замърсяването по протежението на Западното дере, както в горската му част, така и по протежението му в урбанизираната територия, както и че интензитета и количеството на материалните щети биха били по-малки, ако дейностите по почистване и осигуряване проводимостта на дерето са били извършени.

Като съобрази горното, съдът намира, че е налице причинна връзка между бездействието на Община В., като собственик на дерето и задължено лице по чл.139 ал.1 от ЗВ за организиране на дейността по почистване на Темелково дере в урбанизираната територия, както и по изграждане и оразмеряването му, съобразно нормативните изисквания, както и в бездействието на областния управител на административен център В., по отношение на горската му територия, с вредоносния резултат, поради което и Община В. следва да отговаря за вредите, причинени от наводнението, настъпило в кв.“Аспарухово“ на 19.06.2014г. и конкретно за смъртта на сина на ищцата М.Д.М..

Установи се по делото, че в част от имотите в урбанизираната част на Темелково дере е налице незаконно строителство на постройки, които са намалили проводимостта на отводнителното съоръжение.

Съгласно чл.225 ал.1 и чл.225а ал.1 от ЗУТ началникът на Дирекция национален строителен контрол /ДНСК/, респ.кметът на общината, са органите, компетентни да издадат заповеди за премахване на незаконни строежи, в зависимост от категорията му, сслед съставяне на констативен акт. В случая не се твърди и липсват доказателства такива заповеди да са били издавани, като с оглед изложеното и доказателствата по делото, съдът намира, че отговорността за бездействията във връзка с контрола и премахването на незаконни постройки е на Община В..

Установи се по делото, че със Заповед № РД-14-7706-234/19.06.2014г. на облостния управител  на област с административен център В., е обявено бедствено положение на територията на район „Аспарухово“, гр. В., вследствие наводнението, считано от 22.00 ч. на 19.06.2014г., което е сторено и със заповед № 2068/20.06.2014г. на кмета на община В..

Съгласно чл.5 от Закона за защита при бедствия/ЗЗБ/ защитата се извършва на национално, областно и общинско ниво и се изразява в предприемане на действия по превантивна дейност, такава за готовност за реагиране при бедствия, подпомагане и възстановяване, ресурсно осигуряване и предоставяне на помощи. От значение в случая е изпълнението на задълженията, свързани с превантивната дейност и готовността за реагиране при бедствия. Дейностите по планиране са посочени в чл.6 от ЗЗБ, като в Наредбата за условията, реда и органите за извършване на анализ, оценка и картографиране на рисковете от бедствия са посочени компетентите органи, с оглед вида на риска, условията и реда за анализ и оценка. Според чл.2 т.1 от Наредбата компетентен орган да извърши анализ и оценка на геоложкия риск е МРРБ, а на риска от наводнения – МОСВ, като в чл.3 е предвидено, че органите по чл.2 анализират и координират извършването на анализ и оценка по утвърдена от тях методика. В пар.2 от ПЗР на Наредбата, в редакцията, действаща към момента на деликта, срокът за извършване на анализът и оценката е 31.12.2015 г.

Поради това, че срока за извършване на анализ на геоложкия риск, имащ отношение към ангажиране отговорността на МРРБ, не е изтекъл към момента на увреждането, съдът намира, че отговорността на този ответник на посоченото основание не може да бъде ангажирана.

Не се установява нарушение на компетентните органи по ЗЗБ при настъпилото вече събитие, което да е в причинна връзка с вредоносния резултат.

Установи се по делото, че в района на кв. „Аспарухово“ и в непосредствена връзка със западното дере от години/преди наводнението/ е имало свлачищни процеси. Видно от събраните по делото писмени доказателства е, че във връзка с ново активизиране на свлачищните процеси през м. март 2013г. през м. януари 2014г. са дадени указания от министъра на регионалното развитие и благоустройството за координация между отделните ведомства за ограничаване на свлачищата в Република България. Областният управител на В. е свикал комисия и е било извършено проучване от „Геозащита“ ЕООД - В., което е установило, че причина за тези процеси е преовлажняване на насипните земни маси от води с неизяснен произход, като са дадени предписания на ВиК дружествата, както и на Община В. за почистване на дерето от битови отпадъци.

Съгласно чл.95 ал.1 от ЗУТ /приложима редакция, в сила от 26.07.2013г./ дейностите по регистрирането и мониторинга на свлачищните райони на територията на Република България, в т.ч. абразионните и ерозионните процеси по Черноморското и Дунавското крайбрежие, като превантивни мерки за предотвратяване на аварии и щети се осъществяват от Министерството на регионалното развитие/МРР/ чрез държавните дружества за геозащита. Според ал.3, с.р. мониторингът по ал.1 се осъществява чрез наблюдение, анализи и оценка на резултатите от извършени подробни инженерно-геоложки, хидрогеоложки и хидроложки проучвания, инженерно-геодезически измервания и наблюдения н изградени стационарни реперни мрежи и контролно-измервателни системи. Данните от извършения мониторинг, в т.ч. на територии с изпълнени геозащитни мерки и дейности за стабилизиране на свлачищата, се предоставят на съответните държавни дружества за геозащита за отразяване в регистъра по ал.2. Според ал.5 координацията между отделните ведомства за ограничаване на свлачищата на територията на Република България, в т.ч. абразионните и ерозионните процеси по Черноморското и Дунавското крайбрежие, и за предотвратяване на аварии и щети се осъществява от МРР.

В чл.96 ал.1 от ЗУТ /приложима редакция, в сила от 26.07.2013г./ е предвидено, че геозащитните мерки и дейности за ограничаване на свлачищата, ерозионните и абразионните процеси и за предотвратяване на аварии и щети се осъществяват от МРР, като според ал.2 изискванията към геозащитните мерки и дейности, техническите изисквания за проектиране, изпълнение, експлоатация и поддържане на геозащитни строежи, сгради и съоръжения в свлачищните райони се определят с наредба на министъра на регионалното развитие.

Следователно за МРРБ, освен по силата на специалния закон за защита при бедствия, е съществувало задължение за предприемане на действия по регистриране, мониторинг и защита от щети при свлачища и по ЗУТ.

По делото не са ангажирани доказателства да е било извършено инженерно-геоложко проучване на регистрираните свлачища към датата на процесното събитие, при което да се установят параметрите на самите свлачища, след установяване на които следва да се прецени предприемането на действия по проектиране и реализация на противосвлачищни съоръжения, каквито и не са изградени.

Предвид изложеното, съдът намира, че от страна на МРРБ не са предприети необходимите геозащитни мерки и дейности, като в тази връзка не е извършен надлежен мониторинг по смисъла на чл.12 от Наредба № РД-02-20-1/19.06.2014 г. за условията и реда за вписване и поддържане на регистър на свлачищните райони на територията на Република България, на районите с абразионни и ерозионни процеси по Черноморското и Дунавското крайбрежие и мониторинга им, с оглед преценката за потенциалната опасност и необходимост от укрепване чрез предприемане на последващи действия по чл.96 ал.1 от  ЗУТ.

Извършването на дейността по картографиране на свлачищата, без извършване на останалите дейности по мониторинг и геодезична защита не представлява пълно и точно изпълнение на законовите задължения на МРРБ, поради което съдът намира, че е налице бездействие на служители на ответника МРРБ, свързано с възлагането и извършването на надлежен мониторинг и предприемане на мерки за геозащита при свлачища по чл.96 ал.1 от ЗУТ, в причинна връзка с което е настъпил конкретния противоправен резултат – смъртта на сина на ищцата.

Съдът намира, че предявените искове срещу Областна администрация – В. са неоснователнии следва да бъдат отхвърлени, доколкото областната администрация, съгласно чл.57 от Закона за администрацията/ЗА/, подпомага областния управител при осъществяване на неговите правомощия. Както в Закона за водите, така и в Закона за защита на населението при бедствия и аварии, дейностите по почистване на отводнителните съоръжения, както и по разработване на областен план за защита при бедствия, са възложени на областния управител, а не на подпомагащата го администрация, поради което и не би могла да бъде ангажирана отговорността на посочения ответник за обезщетяване на вредите от смъртта на детето на ищцата.

Съгласно разпоредбата на чл.53 от ЗЗД, когато увреждането е причинено от неколцина те отговарят солидарно, като от събраните по делото доказателства се установи, че са налице кумулативните предпоставки за ангажиране на отговорността за непозволено увреждане на двама от ответниците – Община В. и МРРБ.

По делото не се установи да е налице противоправно поведение на починалия М.Д.М., което да е в причинна връзка с настъпването на противоправния резултат.

Съдът счита, че справедливият размер на обезщетението за претърпените от ищцата неимуществени вреди от смъртта на малолетния й син М.Д.М. е сумата от 100 000лв. За да определи обезщетението в този размер, съдът съобрази, че мъката от загубата на дете е непреодолима, а ищцата, единствен родител на починалото дете, е била силно привързана към сина си. След смъртта му, видно от показанията на разпитания по делото свидетел, тя постоянно говорела за случилото се, била разтревожена, споделяла, че не иска да живее, често губела мисълта си, постоянно плачела, посещавала психолог, спряла да общува с познати и роднини, не искала да се връща на мястото, където починал сина й. Обезщетение в определения размер съдът намира, че би репарирало причинените неимуществени вреди на ищцата и не би довело до неоснователното й обогатяване, като сумата от 100 000лв. е дължима, ведно със законната лихва, считано от датата на увреждането – 19.06.2014г., до окончателното й изплащане. Искът за разликата над присъдената сума до претендираната от ищцата – 300 000лв., следва да бъде отхвърлен като неоснователен, включително по отношение на един от ответниците – Областна администрация – В., по изложените по-горе мотиви.

С оглед изхода на спора и направените искания от страните за присъждане на сторените по делото разноски, ответниците Община В. и МРРБ следва да бъдат осъдени да заплатят солидарно на адв. Н.Н.Д., осъществил безплатна правна помощ и процесуално представителство на ищцата, сумата от 4236лв., представляваща адвокатско възнаграждение, определено в този размер, съобразно уважената част от иска и разпоредбата на чл.7 ал.2 т.5 от Наредба № 1/2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждение и пар.2а от ДР на същата наредба, на основание чл.38 ал.2 вр.ал.1 т.2 от Закона за адвокатурата.

Ищцата следва да бъде осъдена да заплати на МРРБ направените по делото разноски, съобразно отхвърлената част от иска, а именно: сумата в размер общо на 10 837,23лв., от които 1158лв. – за възнаграждения на вещите лица по допуснатите съдебно-техническа и съдебно-медицинска експертиза и 9679,23лв. – адвокатско възнаграждение с ДДС, на основание чл.78 ал.3 от ГПК. Същевременно с това и с оглед разпоредбата на чл.78 ал.6 от ГПК, като съобрази, че ищцата е освободена от заплащане на държавна такса, съдът намира, че ответниците Община В. и МРРБ следва да бъдат осъдени да заплатят солидарно на Софийски градски съд сумата от 4000лв., представляваща дължимата държавна такса.

Воден от горното, съдът

 

Р   Е   Ш   И  :

 

ОСЪЖДА Община В., с адрес: гр. В., ул. „*******и М.Р.Р.Б., с адрес: гр. София, ул. „*******, да заплатят солидарно на Д.М.П., ЕГН **********,***, на основание чл.49 вр.чл.53 от ЗЗД сумата в размер на 100 000лв./сто хиляди лева/, представляваща обезщетение за причинените й неимуществени вреди, вследствие от смъртта на сина й М.Д.М., ведно със законната лихва върху сумата, считано от датата на увреждането – 19.06.2014г., до окончателното й изплащане, като ОТХВЪРЛЯ исковете за разликата над 100 000лв./сто хиляди лева/ до 300 000лв./триста хиляди лева/, за присъждане на законна лихва в същата част и за солидарното осъждане на Областна администрация – В. с другите двама ответници.

ОСЪЖДА Община В., с адрес: гр. В., ул. „*******и М.Р.Р.Б., с адрес: гр. София, ул. „*******, да заплатят солидарно на адв. Н.Н.Д., адрес: ***, офис 4, сумата от 4236лв./четири хиляди двеста тридесет и шест лева/ с ДДС, представляваща адвокатско възнаграждение, на основание чл.38 ал.2 вр.ал.1 т.2 от Закона за адвокатурата.

ОСЪЖДА Д.М.П., ЕГН **********,***, да заплати на  М.Р.Р.Б., с адрес: гр. София, ул. „*******, сумата в размер общо на 10 837,23лв./десет хиляди осемстотин тридесет и седем лева и 23ст./, представляваща направени по делото разноски, съобразно отхвърлената част от иска, на основание чл.78 ал.3 от ГПК.

ОСЪЖДА Община В., с адрес: гр. В., ул. „*******и М.Р.Р.Б., с адрес: гр. София, ул. „*******, да заплатят солидарно на Софийски градски съд дължимата по делото държавна такса в размер на 4000лв./четири хиляди лева/, на основание чл.78 ал.6 от ГПК.

Решението подлежи на въззивно обжалване пред Софийски апелативен съд, в двуседмичен срок от връчването му на страните.

 

 

                                                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ: