Решение по дело №12/2024 на Районен съд - Харманли

Номер на акта: 93
Дата: 17 май 2024 г.
Съдия: Минка Иванова Китова
Дело: 20245630200012
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 8 януари 2024 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 93
гр. Харманли, 17.05.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ХАРМАНЛИ, ЧЕТВЪРТИ НАКАЗАТЕЛЕН
СЪСТАВ, в публично заседание на двадесет и девети април през две хиляди
двадесет и четвърта година в следния състав:
Председател:Минка Ив. Китова
при участието на секретаря Т.Г.Ч.
като разгледа докладваното от Минка Ив. Китова Административно
наказателно дело № 20245630200012 по описа за 2024 година
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН, вр. чл.261 ал.3 от ЗОП

Образувано е по жалба от В. С. П., ЕГН:********** от гр.Харманли, ул.*** чрез
адв.М. К. против Наказателно постановление №11-01-753 от 12.12.2023г. на Директора на
Агенция за държавна финансова инспекция, с което на жалбоподателя за нарушение на чл.27
от Закона за обществените поръчки, на основание чл.256а от Закона за обществените
поръчки, вр. чл.261,ал.2 от ЗОП е наложено административно наказание „ глоба“ в размер на
200,00 лева.
Жалбоподателят твърди, че НП е неправилно и незаконосъобразно и
постановено при допуснати съществени нарушения процесуалния и материалния закон.
Предвид изложеното моли за отмяна на НП като незаконосъобразно и неправилно.
В съдебно заседание жалбоподателят чрез пълномощника си адв. М. К. поддържа
въззивната жалба, моли за уважаването й и за присъждане на разноските по делото.
Административнонаказващият орган /АНО/ Директор на Агенция „ Държавна
финансова инспекция“ гр. София, редовно призован, чрез процесуалния си представител
юрк. Н. С. оспорва жалбата като неоснователна, моли за отхвърлянето й и за присъждане на
разноските по делото.
Съдът, след като прецени поотделно и в тяхната съвкупност събраните по делото
доказателства, установи следното от фактическа страна :
На 16.06.2023г. е съставен АУАН № 11-01-753 с нарушител жалбоподателя В. П.
за това, че на 05.01.2021 г. в град Харманли. В. П., в качеството на директор на СУ „Неофит
Рилски“ гр. Харманли и публичен възложител по смисъла на чл. 5. ал. 2, т. 14 от Закона за
обществените поръчки /ЗОП/. не е изпратила до Агенцията по обществени поръчки /АОП/ за
публикуване в Регистъра на обществените поръчки /РОП/ информация по образец -
1
обявление за изменение на договор № 1/25.11.2020 г., с предмет „Специализиран превоз на
ученици по местоживеене в община Харманли до СУ „Неофит Рилски“, гр. Харманли и
обратно през учебната 2020/2021 г.". С така описаното деяние е прието, че е извършено
нарушение по чл.27 от ЗОП.
АУАН е съставен в присъствие на нарушителя, като препис от него е връчен на
жалбоподателя на същата дата и актът е подписан без възражения.
Административнонаказващият орган (АНО) в издаденото от Директора на
Агенцията за държавна финансова инспекция Наказателно постановление №11-01-753 от
12.12.2023г. година е приел за доказана описаната в АУАН фактическа обстановка и
констатираното е него нарушение. По аналогичен начин е описано самото нарушение и
обстоятелствата, при които е било извършено. С така извършеното АНО е приел за нарушен
също чл.27 от ЗОП. Предвид това и на основание чл.256а от ЗОП, вр. чл.261 ал.2 от ЗОП на
жалбоподателя е наложено административно наказание глоба в размер на 200 лв.
Гореописаната в НП фактическа обстановка безспорно се установи от събраните
по делото писмени доказателства, находящи се в АНП по издаването им - справка за
отговорните длъжностни лица при СУ „Неофит Рилски“-гр.Харманли за периода от
01.01.2020г. до 31.03.2023г обява за събиране на оферти за обществена поръчка е предмет
„специализиран превоз на ученици по местоживеене в община Харманли до СУ „Неофит
Рилски“-гр.Харманли и обратно през учебната 2020/2021г.“, договор №1/25.11.2020г.,
сключен между СУ „Неофит Рилски“-гр.Харманли, като възложител, и „Торре“ ЕООД, като
изпълнител, е предмет специализиран превоз на деца и ученици по местоживеене в община
Харманли до СУ „Неофит Рилски“-гр.Харманли и обратно през учебната 2020/2021г. по
утвърдени маршрутни разписания, Анекс №1 към договор №1/02.12.2020г. за изменение на
чл.1 от договора, съгласно което изпълнителят приема да извършва „специализиран превоз
на ученици по местоживеене в община Харманли до СУ „Неофит Рилски“-гр.Харманли и до
ПГЕТ „Захари Стоянов“-гр.Харманли и обратно през учебната 2020/2021г. по утвърдени
маршрутни разписания. Изменен е и чл.11 от договора, като е променено мястото на
изпълнение на договора и посочените маршрути.
Събрани по делото бяха и гласни доказателства чрез разпита на свидетелите Д.
М. и Н. Д. - служители на АДФИ-София, ИРМ-Хасково, които потвърдиха горепосочените
обстоятелства и чиито показания съдът кредитира е доверие като непротиворечиви и
вътрешно убедителни.
Доказателствената съвкупност е вътрешно непротиворечива относно
подлежащите на доказване обстоятелства, поради което и per argumentum a contrario от
разпоредбата на чл.305, ал.3 НПК, подробен неин анализ не се налага.
Въз основа на горе установената фактическа обстановка настоящият състав прави
следните правни изводи:

По допустимостта на жалбата
Същата е процесуално допустима, доколкото е подадена от надлежно
легитимирана страна – наказаното юридическо лице, в преклузивния срок по чл.59, ал.2
ЗАНН, както и срещу подлежащо на обжалване НП. С оглед на това жалбата е породила
присъщия й суспензивен (спира изпълнението на НП) и деволутивен (сезиращ съда) ефект.

По приложението на процесуалния и материалния закон
Разглеждайки обжалваното наказателно постановление и актът, въз основа на
който същото е било издадено, съдът намира, че не са налице съществени нарушения на
процедурата по издаването на НП и АУАН по ЗАНН. Налице са достатъчно пълни и точни
2
словесни описания на нарушението; актът и наказателното постановление съдържат всички
реквизити, изисквани от ЗАНН; издадени са от компетентни за всяко от действията
съответни органи (съобразно разпоредбите на чл. 261, ал. 1 и ал. 2 от ЗОП и приложеното
заверено копие на Заповед № 3МФ-454/21.06.2023 г. на министъра на финансите, относно
компетентността на Стефан Белчев, директор на АДФИ, като АНО); АУАН АУАН № 11-01-
753 от 16.06.2023 г. е издаден в специалните преклузивни срокове по чл. 261, ал. 1 от ЗОП,
или в шестмесечен срок от установяване на нарушителя, както и в рамките на субсидиарния
тригодишен срок от извършването на нарушението (с посочена дата 05.01.2021 г.); НП е
издадено в шестмесечния преклузивен срок по чл. 34, ал. 3 от ЗАНН, тоест не се констатират
съществени нарушения по чл. 42 и 57 от ЗАНН.
Актът е съставен в присъствие на жалбоподателя и свидетеля Николай Т. Д.,
поради което са налага извода, че е спазена разпоредбата на чл.40, ал.1 от ЗАНН. Актът за
установяване на административно нарушение съдържа всички задължителни реквизити,
предвидени в разпоредбата на чл. 42 от ЗАНН. Актът е предявен и връчен на жалбоподателя
срещу подпис, като е спазен и 3-дневния срок за възражения.
При издаване на наказателното постановление също не са допуснати нарушения
на процесуалните правила, налице са задължителните реквизити по смисъла на чл. 57 от
ЗАНН. Извършеното нарушение е индивидуализирано е оглед на време, място и начин на
извършване.
Спазени са давностните срокове по чл.34 от ЗАНН.
На жалбоподателя е вменено нарушение на разпоредбата на чл.27 от ЗОП,
съгласно който възложителите изпращат за публикуване обявление за изменение на договор
за обществена поръчка или рамково споразумение по чл. 116, ал. 1 в срок 30 дни от
подписване на допълнителното споразумение.
От събраните в хода на настоящото производство доказателства по категоричен и
безспорен начин се установява, че жалбоподателят Валентина С. П. в качеството й на
Директор на СУ „Неофит Рилски“-гр.Харманли,поради което има качеството на възложител
по смисъла на чл.5, ал.2, т.14 от Закон за обществените поръчки вр. парагр.2, т.43 от ДР на
ЗОП, на обществена поръчка е предмет „Специализиран превоз на ученици по
местоживеене в община Харманли до СУ „Неофит Рилски“, гр. Харманли и обратно през
учебната 2020/2021г.“ Тези факти не се и оспорват от жалбоподателя и се потвърждават от
справка за отговорните длъжностни лица при СУ „Неофит Рилски“- гр.Харманли за периода
от 01.01.2020г. до 31.03.2023г., обява за събиране на оферти за обществена поръчка е
предмет „специализиран превоз на ученици по местоживеене в община Харманли до СУ
„Неофит Рилски“-гр.Харманли и обратно през учебната 2020/2021г.“, договор
№1/25.11.2020г„ сключен между СУ „Неофит Рилски“- гр.Харманли, като възложител, и
„Торре“ ЕООД, като изпълнител.
Ангажираните в производството гласни доказателства, съответни на отразеното в
констативен протокол от 05.05.2023г. за извършената проверка, по несъмнен начин
установяват, че жалбоподателят В. П. не е изпълнила вмененото и задължение да изпрати до
Агенцията по обществени поръчки за публикуване в Регистъра на обществените поръчки
информация по образец - обявление за изменение на договор №1/25.11.2020г. с предмет
„специализиран превоз на ученици по местоживеене в община Харманли до СУ „Неофит
Рилски“-гр.Харманли и обратно през учебната 2020/2021г.“. Неизпълнението на това
задължение по същество не се оспорва и от страна на жалбоподателя, като не са представени
и доказателства в обратна насока, установяващи изпълнението на това задължение на
възложителя.
С оглед на изложеното съдът счита, че жалбоподателят Валентина П. е
осъществила от обективна страна състава на вмененото й административно нарушение по
3
чл. 27 от Закон за обществените поръчки. Безспорно е установено от обективна страна, че
административно-наказателно отговорното лице, в качеството си па публичен възложител
по смисъла на чл. 5. ал. 2. т. 14 от Закона за обществените поръчки /ЗОП/, на 04.10.2022 г. в
град Харманли, не е изпратила до Агенцията по обществени поръчки /АОП/ за публикуване
в Регистъра на обществените поръчки /РОП/ информация по образец - обявление за
изменение на договор № 1/25.11.2020 г„ с предмет „Специализиран превоз на ученици по
местоживеене в община Харманли до СУ „Неофит Рилски“, гр. Харманли и обратно през
учебната 2020/2021 г.".
Една от основните цели на ЗОП е спазването на принципите на публичност и
прозрачност, гарантирани от подобно разписаните процедури и административно-
наказателните разпоредби на закона. Неизпращане на информация в законово установения
срок, в случая обявление за изменение на договор за обществена поръчка за публикуване в
регистъра е пряко нарушение на принципа на публичност.
От субективна страна нарушението е извършено виновно, съгласно чл.11 от
ЗАНН, вр. чл. 11 от НК, което се потвърди от всички събрани доказателства по делото.
Съгласно разпоредбата на чл. 256а от ЗОП, действаща към момента на деяниято
(ДВ бр. 86 от 2018 г., в сила от 01.03.2019 г.): „Възложител, който не изпрати в срок
информацията, подлежаща на публикуване в Регистъра на обществените поръчки или в
"Официален вестник" на Европейския съюз, се наказва с глоба в размер от 200 до 1000 лв.“.
С оглед значимостта на охраняваните обществени отношения, отчетността на проведените
обществени поръчки, настоящият състав на съда счита, че определеното от
административнонаказващия орган административно наказание "Глоба" в минималния
размер от 200 лв. напълно съответства на тежестта на извършеното нарушение.
Така изложеното налага извода, че от страна на АНО е дадена правилна правна
квалификация на нарушението като такова по чл.27 от ЗОП и съответно на същата правилно
е била приложена и санкционната разпоредба на чл.256а от ЗОП в редакцията й, действаща
към момента на деянието (ДВ бр. 86 от 2018 г., в сила от 01.03.2019 г.).
Съдът не намира основания за приложението на разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН,
доколкото извършеното нарушение не се отличава с по-ниска степен на обществена
опасност от обикновените случаи на извършени нарушения от този вид. Следва да се
посочи, че няма данни и към настоящия момент да е било изпълнено задължението за
подаване на обявлението за изменение на договора. Ирелевантно е обстоятелството за
липсата на настъпили вредни последици от извършеното административно нарушение,
доколкото последното е формално такова и законодателят не е предвидил настъпването на
каквито и да е последици от същото. С оглед на това наказващият орган правилно не е
приложил разпоредбата на чл.28 от ЗАНН, доколкото извършеното нарушение не
представлява маловажен случай.
По изложените по-горе съображения настоящият състав намира обжалваното
постановление за правилно и законосъобразно и като такова следва да бъде потвърдено.
С оглед изхода на делото и предвид направеното искане в тази насока, на
основание чл.63д ал.4 и ал.5, вр. ал.1 от ЗАНН и чл.37 ал.1 от ЗПП и чл.27е от Наредбата за
заплащане на правната помощ, следва в тежест на жалбоподателя да се присъдят разноските
на АНО за юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лв.
Водим от горното и на основание чл.63, ал.2, т.5 от Закон за административните
нарушения и наказания, съдът
РЕШИ:
4
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление №11-01-753 от 12.12.2023г. на
Директора на Агенция за държавна финансова инспекция, с което на В. С. П.,
ЕГН:**********, адрес: гр.Харманли, ул. ***, за нарушение на чл.27 от Закона за
обществените поръчки, на основание чл.256а (обн. ДВ бр.13 от 16.02.2016г., изм. - ДВ бр. 86
от 2018 г., в сила от 01.03.2019 г.), във връзка с чл.261 ал.2 от Закона за обществените
поръчки, е наложено административно наказание „ГЛОБА” в размер на 200 лв.
ОСЪЖДА В. С. П., ЕГН:********** от гр.Харманли, ул. *****, на основание
чл.63д ал.4 от ЗАНН, да заплати на Агенция за държавна финансова инспекция разноски в
размер на 100 лв. за юрисконсултско възнаграждение.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд -
Хасково в 14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му.
Съдия при Районен съд – Харманли: _______________________
5