№ 454
гр. Бургас, 17.05.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БУРГАС, LI НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на двадесет и четвърти април през две хиляди двадесет и трета
година в следния състав:
Председател:АНДОН В. ВЪЛКОВ
при участието на секретаря МИЛИЦА Т. Д.А
като разгледа докладваното от АНДОН В. ВЪЛКОВ Административно
наказателно дело № 20232120200954 по описа за 2023 година
Производството е по реда на чл. 58д и сл. от ЗАНН.
Образувано е по повод на подадена жалба от С. Б. Т., ЕГН **********, срещу
Наказателно постановление № 001755/06.01.2023 г., издадено от директора на Национално
тол управление /НТУ/ към Агенция „Пътна инфраструктура“ /АПИ/, с което за нарушение
на чл. 139, ал. 6 от Закона за движението по пътищата /ЗДвП/, на жалбоподателя е наложено
административно наказание глоба в размер на 300 лв.
В жалбата се излагат съображения за незаконосъобразност на обжалваното НП.
Жалбоподателят редовно уведомен, не се явява и не се представлява. По делото е
изразено писмено становище за отмяна на НП.
Административнонаказващият орган, редовно призован, се представлява от юк. К.
Д.а, която моли за потвърждаване на НП. По делото е изразено и писмено становище за
потвърждаване на НП.
Съдът, като прецени събраните по делото доказателства и като съобрази доводите на
страните, намира за установено следното от фактическа страна:
На 14.07.2022 г., в гр. Велико Търново, св. С. Г. - инспектор в сектор „Контрол и
правоприлагане - Велико Търново“, съставил на жалбоподателя С. Т. акт за установяване на
административно нарушение за това, че на 05.07.2022 г., в 12:01 ч., по път II-99: Бургас-
Атия, е управлявал лек автомобил БМВ с рег. № .........., без заплатена пътна такса. АУАН e
съставен за нарушение на чл. 136, ал. 6 от ЗДвП. На 06.01.2023 г.
административнонаказващият орган счел фактическите констатации за безспорно
1
установени и издал обжалваното НП.
Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на събраните
по делото доказателства.
Съдът, въз основа на императивно вмененото му задължение за цялостна проверка на
издаденото НП, относно законосъобразност и обоснованост, както и относно
справедливостта на наложеното административно наказание, и предвид така установената
фактическа обстановка, направи следните правни изводи:
Жалбата е подадена в рамките на 14-дневния срок за обжалване по чл. 59, ал. 2 от
ЗАНН, от легитимирано да обжалва лице и срещу подлежащ на обжалване акт, поради което
следва да се приеме, че същата се явява процесуално допустима. Разгледана по същество
жалбата е основателна по следните съображения:
Съдът намира, че в случая актосъставителят не е разполагал с компетентност да
съставя актове за установяване на административни нарушения, извършени на територията
на друго населено място. Съгласно разпоредбата на чл. 37, ал. 1 от ЗАНН, актове могат да
съставят длъжностните лица: посочени изрично в съответните нормативни актове, както и
определени от ръководителите на ведомствата, организациите, областните управители и
кметовете на общините, на които е възложено приложението или контрола по приложението
на съответните нормативни актове. В случая актът за установяване на административното
нарушение е съставен за нарушение на разпоредбата на чл. 139, ал. 6 от ЗДвП, а съгласно
разпоредбата на чл. 189, ал. 1 от ЗДвП, актовете, с които се установяват нарушенията по
този закон, се съставят от длъжностните лица на службите за контрол, предвидени в този
закон. Съгласно чл. 167а, ал. 2 от ЗДвП, при изпълнение на функциите си по този закон
определените от председателя на управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура"
длъжностни лица осъществяват контрол по спазване на задълженията за заплащане на
таксите по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата, както и съставят и връчват актове за
установяване на административни нарушения и връчват електронни фишове за нарушения
по чл. 179, ал. 3 - 3в. С приложената по делото Заповед № РД -11-486/20.04.2021 г.
председателят на управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" е определил не
само длъжностните лица, които имат право да осъществяват контрол за заплащане на таксата
за ползване на платената пътна мрежа /винетна такса/, но и тяхната териториална
компетентност. В конкретния случай актосъставителят С. Д. Г. /инспектор в сектор Контрол
и правоприлагане - Велико Търново/ е имал материална компетентност, но не и
териториална такава, тъй като не е бил овластен с нарочен акт да съставя АУАН за деяния,
извършени на територията на Сектор Контрол и правоприлагане - Бургас. Деянието е
осъществено на 05.07.2022 г. по път II-99: Бургас-Атия, т.е. местоизвършването е на
територията на Сектор Контрол и правоприлагане - Бургас, а териториалната компетентност
на длъжностното лице за осъществяване на контрол относно заплащането на винетната такса
е единствено за НТУ - Велико Търново. С оглед на обстоятелството, че АУАН е съставен от
държавен служител, който е нямал териториални правомощия да издава съответния акт, то
същият се явява по същество съставен от неправоимащо /некомпетентно/ лице, а като
2
правна последица процесното НП се явява незаконосъобразно, поради което следва да бъде
отменено.
Така мотивиран, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 001755/06.01.2023 г., издадено от
директора на НТУ към АПИ, с което за нарушение на чл. 139, ал. 6 от ЗДвП, на
жалбоподателя С. Б. Т. е наложено наказание глоба от 300 лв.
РЕШЕНИЕТО може да бъде обжалвано пред Административен съд - Бургас в 14-
дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Бургас: _______________________
3