Решение по дело №3682/2020 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 260319
Дата: 2 октомври 2020 г. (в сила от 13 януари 2021 г.)
Съдия: Елена Димитрова Герцова
Дело: 20205330203682
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 24 юни 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

РЕШЕНИЕ

 

 

Номер 260319                           02.10.2020 година                         Град Пловдив

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Пловдивски Районен съд                                        ХХІІ наказателен състав

На четвърти август                                       две хиляди и двадесета  година

В публично заседание в следния състав:

 

     ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЕЛЕНА ГЕРЦОВА

 

Секретар: ТАНЯ СТОИЛОВА

като разгледа докладваното от съдията

НАХ дело номер 3682 по описа за 2020 година

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ  Наказателно постановление № 497715-F533926 от 02.03.2020г. на Директора на Дирекция „Обслужване” при ТД на НАП – гр.Пловдив, с което на „ИНДУСТРИАЛЕН  ВЪЖЕН  ДОСТЪП, ОБУЧЕНИЕ И ОБСЛУЖВАНЕ В ОТКРИТО МОРЕ-ИРАТОС“ ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр.Пловдив, ул.“Горолом“ № 8, ет.2, представлявано от Л.Б.М., ЕГН **********,  на основание чл.180, ал.2, вр. чл.180, ал.1 от Закона за данък върху добавената стойност /ЗДДС/ е наложена „Имуществена санкция“ в размер на 500 /петстотин/ лева за извършено административно нарушение по чл.180, ал.2, вр. чл.180, ал.1, вр. чл.102, ал.3, т.1, вр. чл.86, ал.1 и ал.2, вр. чл.117, ал.1, т.1 от ЗДДС.

 Решението подлежи на обжалване пред Административен съд – гр.Пловдив в 14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му, по реда на Глава ХІІ от АПК.

         

 

                                                  РАЙОНЕН СЪДИЯ:

 

 

Вярно с оригинала, ХБ

 

 

МОТИВИ:

Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

Обжалвано е Наказателно постановление № 497715-F533926 от 02.03.2020г. на Директора на Дирекция „Обслужване” при ТД на НАП – гр.Пловдив, с което на „ИНДУСТРИАЛЕН  ВЪЖЕН  ДОСТЪП, ОБУЧЕНИЕ И ОБСЛУЖВАНЕ В ОТКРИТО МОРЕ-ИРАТОС“ ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр.Пловдив, ул.“Горолом“ № 8, ет.2, представлявано от Л.Б.М., ЕГН **********,  на основание чл.180, ал.2, вр. чл.180, ал.1 от Закона за данък върху добавената стойност /ЗДДС/ е наложена „Имуществена санкция“ в размер на 500 /петстотин/ лева за извършено административно нарушение по чл.180, ал.2, вр. чл.180, ал.1, вр. чл.102, ал.3, т.1, вр. чл.86, ал.1 и ал.2, вр. чл.117, ал.1, т.1 от ЗДДС.

Жалбоподателят,  обжалва издаденото наказателно постановление и моли същото да бъде отменено като необосновано и незаконосъобразно с твърдения за допуснати съществени нарушения на процесуалните правила и нарушения на материалния закон. В съдебно заседание, чрез упълномощения представител адв.П. прави същото искане, като поддържа изложените в жалбата доводи.

Въззиваемата страна – ТД на НАП гр. Пловдив, редовно призована, изпраща процесуален представител, който моли наказателното постановление да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно, като излага съображения в тази насока. Претендира присъждане на разноски за осъществена юрисконсултска защита.

Съдът, като прецени материалите по делото и законосъобразността на обжалвания административен акт, с оглед произнасяне по същество, намира и приема за установено следното:

ЖАЛБАТА Е ОСНОВАТЕЛНА.

Атакуваното Наказателно постановление е издадено против „Индустриален въжен достъп, обучение и обслужване в открито море-Иратос“ ООД за това, че като данъчнозадължено по ЗДДС лице не е начислило ДДС в размер на 134,63 лв. по получени доставки на услуги по чл.82, ал.2, т.3 от ЗДДС със стойност 807,75 лв. през периода 01.03.2019 г. – 31.03.2019 г., когато ДЗЛ не е било регистрирано по ЗДДС, тъй като не е подало заявление за регистрация, въпреки че е било  длъжно.

При извършена проверка, документирана с Протокол № **********/31.10.2019 г. и последваща проверка документирана с Протокол № **********/16.12.2019 г. е установено, че данъчнозадълженото лице по смисъла на чл.3, ал.1 от ЗДДС „Индустриален въжен достъп, обучение и обслужване в открито море-Иратос“ ООД е установено на територията на страната, получава услуги с място на изпълнение на територията на страната, които са облагаеми и за които данъкът е изискуем от получателя по чл.82, ал.2 от ЗДДС.

ЗЛ не е подало заявление за регистрация по ЗДДС в ТД на НАП-Пловдив в 7-дневен срок преди датата, на която данъкът за доставката става изискуем /датата на авансовото плащане или датата на данъчното събитие/, като данъчната основа на получената услуга подлежи на облагане с данък.

Заявлението за регистрация по ЗДДС по реда на чл.97, ал.1 от ЗДДС е следвало да се подаде не по-късно от 17.01.2018 г. включително. На 17.10.2019 г. е подадено Заявление за регистрация на основание чл.100, ал.1 от ЗДДС с № 163911902530432/17.10.2019 г. За извършеното нарушение на чл.97а, ал.1 от ЗДДС е съставен АУАН.

„Индустриален въжен достъп, обучение и обслужване в открито море-Иратос“ ООД с ЕИК ********* е регистриран на 06.11.2019 г. с връчването на Акт за регистрация  по ЗДДС № 160421902728420/31.10.2019 г. За периода 22.01.2018 г.  /датата, следваща датата, до която е следвало да бъде издаден актът за регистрация по ЗДДС, ако лицето е подало заявлението за регистрация в срок/, до 05.11.2019 г. /датата, предхождаща датата, на която е регистрирано лицето /06.11.2019 г./ същото е следвало да начислява ДДС за получени доставки на услуги по чл.82, ал.2, т.3 от ЗДДС, за който данъкът е изискуем от получателя/по аргумент от разпоредбата на чл.102, ал.3, т.1 от ЗДДС/.

За данъчен период 01.03.2019 г. – 31.03.2019 г. задълженото лице е получило услуги с място на изпълнение на територията на страната, които са облагаеми и за които данъкът е изискуем от получателя по чл.82, ал.2, т.3 от ЗДДС на стойност 807,75 лв. и е изискуем ДДС в размер на 134,63 лв. Посоченият данък е изискуем от лицето като платец по глава осма от ЗДДС, но с оглед на факта, че от момента на възникване на задължението за подаване на заявление за  регистрация, лицето е следвало да се регистрира на основание чл.97а, ал.1 от ЗДДС и предвид изричната разпоредба на чл.70, ал.4 от ЗДДС, ДЗЛ няма право на данъчен кредит за обследваните периоди.

Ако през периода 01.03.2019 г. – 31.03.2019 г. лицето беше регистрирано по ЗДДС за него щеше да възникне задължение за начисляване на данъка на основание чл.86, ал.1 от ЗДДС в размер на 134,63 лв., като същото е следвало да издаде протоколи на основание чл.117, ал.1, т.1 от ЗДДС, не по-късно от 15 дни от датата, на която данъка е станал изискуем, впише внего вида на услугата, датата на възникване на данъчното събитие по доставката, данъчната основа, ставката на данъка, основанието за начисляване на данъка и размера на данъка и отрази в дневника за продажби за данъчен период м.03/2019 г. получените доставки на услуги, за които данъкът е изискуем от получателя по чл.82,  ал.2, т.3 от ЗДДС, посочи данъчната основа и начисления данък в справката – декларация по ЗДДС за данъчен период м.03.2019 г., като справката-декларация и дневника за продажби е следвало да подаде в ТД на НАП-Пловдив в срок до 14-то число на месеца, следващ съответния данъчен период, а именно до 15.04.2019 г. вкл. /14.04.2019 г. неработен ден/.

На основание чл.67, ал.2 от ЗДДС когато при договаряне на доставката не е изрично посочено, че данъкът се дължи отделно, приема се, че той е включен в договорената цена.

Нарушението е извършено на 16.04.2019 г. в гр.Пловдив. Констатирано в ТД на НАП гр.Пловдив на 16.12.2019 г. и размерът на неначисления в срок ДДС е определен с протокол № **********/16.12.2019 г.

С това е нарушен състава на чл.180, ал.2, вр. чл.180, ал.1, вр. чл.102, ал.3, т.1, вр. чл.86, ал.1 и ал.2, вр. чл.117, ал.1, т.1 от ЗДДС.

Наказателно постановление е издадено въз основа на АУАН № F533926 от 13.01.2020г., съставен от М.С.А. - *** в ***, в който по идентичен начин е описана, посочената по-горе фактическа обстановка.

Така изложените фактически положения на изследваното нарушение, съдът намира за безспорно установени от събрания доказателствен материал, преценяван самостоятелно и в съвкупност, като цени както свидетелските показания на актосъставителя А., така и приложените по делото писмени доказателства, тъй като всички те са обективни, логични, непротиворечиви и взаимноподкрепящи се.

При извършена служебна проверка на АУАН и НП съдът констатира допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, касаещи неизпълнение на задължителните изисквания на чл.42, т.4 и чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН, които водят до незаконосъобразност на атакувания административен акт и налагат неговата отмяна. И в акта, и в НП липсва пълно и ясно описание на нарушението и обстоятелствата, при които е извършено, както и на доказателствата, които го потвърждават. Това е така, тъй като основният съставомерен факт, за да възникне отговорността на жалбоподателя по ЗДДС в процесния казус е да се установи, че за процесния период 01.03.2019г- 31.03.2019г. същият е получил услуги с място на изпълнение на територията на страната, които са облагаеми и за които данъкът е изискуем от получателя на обща стойност 134,63 лв. И в двата акта на администрацията обаче е налице пълна липса на изложение на факти, от които да се направи проверка на този правен извод, а именно да се извърши преценка получени ли са били от дееца за процесния период услуги за конкретно сочената стойност, и ако да,  действително ли са били с място на изпълнение на територията на страната, били ли са те облагаеми и ДДС бил ли е дължим за начисляване от получателя, а не от доставчика. За проверка на тези обстоятелства в АУАН и НП е трябвало да бъдат посочени броя на конкретните доставки, извършени от наказания субект, техния вид, с конкретизиране на предмета на доставката, и дата на извършване, което в случая не е било сторено.

От изложеното като фактическа обстановка  в АУАН и НП не става ясно и дали в конкретния случай действително са били налице доставки на услуги на сочената стойност или са били налице изключенията на чл.10, 10а, 10б от ЗДДС, в които законът макар да е налице разместване на блага приема, че доставка за нуждите на ЗДДС изобщо не е извършена, както и дали получените доставки действително са били облагаеми по смисъла на чл.12 от ЗЗДС. От посочената от актосъставителя и наказващия орган фактическа установеност не става ясно и дали в  зависимост от конкретния вид и предмет на доставките, те не са били с нулева ставка по смисъла на чл. 28- 37 от ЗДДС или  освободени доставки по смисъла на чл. 38-50 от ЗДДС.

Липсата на описани съставомерни елементи от деянието възпрепятстват и извършването на проверка за наличие на условията по чл.82 от ЗДДС,  а именно дали акцизът да се дължи от получателя, а не от доставчика, съгласно общото правило на чл.3 от ЗДДС, както и дали за конкретните доставки лицето има право на данъчен кредит, което би обусловило приложението на съвсем различна санкционна норма – тази на чл.180а от ЗДДС, предвиждаща санкция в значително по-нисък размер.

При липса на изложени факти в АУАН и НП колко на брой, кога са били извършени и най-вече какви са били по естество доставките, за които наказващия орган твърди, че са облагаеми, наказаното лице е поставено в невъзможност да разбере кои са правнозначимите факти и обстоятелства, които следва да оборва, за да организира и реализира пълноценно защитата си,  като липсата на описание прави невъзможна и проверката дали е наложена законосъобразна санкция в съответния законов размер, което накърнява правото на защита на санкционираното дружество и налага отмяна на НП.

Предвид изхода от спора, искането на въззиваемата страна за присъждане на разноски по делото, представляващи юрисконсултско възнаграждение, се явява неоснователно и не следва да бъде уважено.

С оглед на всичко гореизложено настоящият съдебен състав счита, че атакуваното Наказателно постановление № 497715-F533926 от 02.03.2020г. на Директора на Дирекция „Обслужване” при ТД на НАП – гр.Пловдив, с което на „ИНДУСТРИАЛЕН  ВЪЖЕН  ДОСТЪП, ОБУЧЕНИЕ И ОБСЛУЖВАНЕ В ОТКРИТО МОРЕ-ИРАТОС“ ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр.Пловдив, ул.“Горолом“ № 8, ет.2, представлявано от Л.Б.М., ЕГН **********,  на основание чл.180, ал.2, вр. чл.180, ал.1 от Закона за данък върху добавената стойност /ЗДДС/ е наложена „Имуществена санкция“ в размер на 500 /петстотин/ лева за извършено административно нарушение по чл.180, ал.2, вр. чл.180, ал.1, вр. чл.102, ал.3, т.1, вр. чл.86, ал.1 и ал.2, вр. чл.117, ал.1, т.1 от ЗДДС, следва да бъде ОТМЕНЕНО, като незаконосъобразно.

За изложените изводи съдът съобрази всички доказателства по делото.

По застъпените мотиви съдът постанови решението си.

 

                                     

                                                  РАЙОНЕН СЪДИЯ:

Вярно с оригинала, ХБ