Р Е Ш Е Н И Е
№
гр. Харманли 07.12.2020 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Харманлийския
районен съд в открито съдебно
заседание на шестнадесети ноември, две хиляди и деветнадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:МИНКА
КИТОВА
при
секретаря Т. Ч.
с
участието на прокурора,
като разгледа докладваното от районния съдия НАХД №
312 по описа на съда за 2020г., за да се произнесе взе предвид
следното:
Производството е по глава
III раздел V чл.59 и сл. от Закона за админист-ративните нарушения и наказания
.
Производството е по реда на чл. 59 и сл.
от ЗАНН.
Образувано е по жалба от И.Г.С. с ЕГН ********** с
адрес *** против наказателно постановление № 20-0271-001008
от 31.07.2020 г. издадено от Началник
група при РУ - Харманли към ОД на МВР - Хасково, с което на основание чл. 175, ал.
3, предл. 1 от ЗДвП му е наложено административно наказание -
глоба в размер на 200 лв. и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6
месеца, както и отнемане на 10 контролни точки по реда на Наредба № Iз-2539 за
нарушение на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП.
В жалбата са изложени съображения, че
наказателното постановление е
неправилно, незаконосъобразно и необосновано. Оспорва се отразената в АУАН
фактическа обстановка, като се твърди, че същият е опорочен поради допуснати
при съставянето и връчването му процесуални нарушения. По същество са наведени
доводи, че жалбоподателят не е извършил вмененото му нарушение, тъй като е
управлявал товарен автомобил марка „ Газ” модел 53 с идентификационен
номер 2672, а не с посоченият
идентификационен номер на рамата №35243. Предвид изложеното се иска отмяна на
обжалваното наказателно постановление.
В съдебно заседание пълномощникът на жалбоподателя -
адв. С.М. *** поддържа подадената жалба. Пледира за отмяна на
наказателното постановление.
Административнонаказващия орган РУ - Харманли към ОД
на МВР - Хасково, редовно
призован, не изпраща представител.
Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства
поотделно и в тяхната съвкупност, намира следното от фактическа страна:
На 16.05.2020 г. в 16:00 часа в с. Дряново жалбоподателят управлява товарен автомобил марка „ Газ” модел 53 с
идентификационен номер на рамата *** като при проверката се установило, че
товарният автомобил е без регистрационни табели и при направената справка се
установило, че е с прекратена регистрация, по реда на чл. 143, ал.
15 от ЗДвП. В резултат на проверката бил съставен АУАН №
615112/16.05.2020г., който бил връчен лично и подписан от жалбоподателя И.Г.С.
с ЕГН **********.
По случая било образувано досъдебно производство №
214/2020 г. по описа на РУ - Харманли за престъпление по чл. 345, ал.
2, вр. ал. 1 от НК. С Постановление за
отказ да се образува досъдебно производство от 13.07.2020г., прокурор в РП
– Харманли, след като
приел, че макар и деянието макар формално да осъществява признаците на
престъпление по чл. 345, ал. 2, вр. ал. 1
НК, то поради своята малозначителност се характеризирало с явно
незначителна степен на обществена опасност и това, на основание чл. 9, ал. 2 НК, изключвало определянето му като престъпление, поради което
отказал да образува наказателно производство и прекратил наказателното
производство по досъдебно производство № 214/2020 г. по описа на РУ - Харманли,
и е посочено препис от постановлението,
ведно с преписката да се изпратят на РУ- Харманли с оглед реализиране на
административнонаказателна отговорност на И.Г.С. с ЕГН ********** с адрес ***.
При издаване на наказателното постановление,
административно-наказващият орган възприел изцяло описаната в АУАН фактическа
обстановка, и наложил процесните санкции, вписвайки, че издава наказателното
постановление на
основание чл. 36, ал. 2 от ЗАНН и влязло в сила постановление за прекратяване от 13.07.2020г. на РП
– Харманли.
От приложената справка № 271р-000-5849 от 06.10.2020г.
на РУ - Харманли към ОД на МВР - Хасково се
установява, че товарен автомобил марка „ Газ” модел 53 е с идентификационен
номер на рамата 35243 и е със служебно прекратена регистрация по чл. 143, ал.
15 от ЗДвП от 01.10.2006г.
Видно от изготвената справка за нарушител/водач,
жалбоподателят И.Г.С. с ЕГН ********** с адрес *** притежава валидно СУМПС,
като многократно е наказван за нарушаване на правилата за движение по пътищата.
Изложената фактическа обстановка се установява от
показанията на разпитаните свидетели П.А.М. и Ц.Б.Г., които описват подробно и
еднопосочно извършената от тях проверка и направените констатации. Съдът изцяло
кредитира показанията на тези свидетели, които са логични, непротиворечиви и
съответстващи на наличната доказателствена съвкупност. Приетите от съда
фактически положение се установяват и посредством събраните по делото писмени
доказателства, съдържащи се в приложените административнонаказателна преписка и
досъдебно производство № 214/2020 г. по
описа на РУ - Харманли.
При така установеното от фактическа страната, съдът
прави следните правни изводи:
Жалбата е подадена в предвидения в чл. 59, ал. 2
от ЗАНН срок, от легитимирана страна и срещу подлежащ на
обжалване акт, с оглед на което е процесуално допустима. Разгледана по същество
жалбата е неоснователна.
При извършена служебна проверка съдът констатира, че
АУАН и обжалваното НП са издадени от материално компетентни лица по смисъла на
закона видно от представената Заповед № 8121з-515/14.05.2018 г. на Министъра на
вътрешните работи. Спазени са сроковете по чл. 34 от ЗАНН, като при съставянето на АУАН и издаването на НП не са
допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, които да водят до
опорочаване на административнонаказателното производство по налагане на санкция
на жалбоподателя. АУАН е издаден при спазване на императивните изисквания
на чл. 42 и чл. 43 от ЗАНН и не създава неяснота относно нарушението. Атакуваното НП
съдържа реквизитите по чл. 57 от ЗАНН и в него не съществуват съществени пороци,
накърняващи правото на защита на жалбоподателя. Описаните в НП обективни
признаци на извършеното нарушение напълно съответстват на посочената за
нарушена правна норма и приложимата санкционна разпоредба. Отразени са
достатъчно факти относно дата, място и начин, изчерпващи всички обстоятелства,
при които е извършено нарушението.
Анализът на така установената фактическа обстановка
показва, че административнонаказателното производство против И.Г.С. с ЕГН ********** е започнало със съставянето на АУАН от
16.05.2020год., като впоследствие преписката е била изпратена на прокурора, но
без образуваното производство да бъде прекратено. С оглед на това и поради
липсата на нарочен акт за прекратяване на административнонаказателното
производство, за административнонаказващия орган не е отпаднало задължението за
съставяне на наказателно постановление в 6-месечния срок по чл. 34, ал. 3 от ЗАНН. НП е съставено на 31.07.2020г., след прекратяване на наказателното производство по ДП №214/2020г.
на РУ- Харманли. Наказателното постановление е законосъобразно, тъй като макар
административнонаказващия орган да не е изпълнил императивното си задължение да
прекрати административно-наказателното производство по реда на чл. 33, ал. 2 от ЗАНН, и в последствие, въз основа на прокурорското постановление за
прекратяване на наказателното производство, да състави наказателно
постановление по реда на чл. 36, ал. 2 от ЗАНН, то НП е издадено в 6-месечния
срок от съставянето на АУАН. В тази хипотеза и при наличие на евентуално влязла
в сила осъдителна присъда по наказателното производство, двойното наказание би
било преодолимо по реда на чл. 70, б. „г“ от ЗАНН, съгласно Тълкувателно
решение № 3 от 22.12.2015 г. на ВКС по т. д. № 3/2015 г., ОСНК
На жалбоподателя е вменено нарушение на разпоредбата
на чл. 140, ал.
1 от ЗДвП, съгласно която по пътищата, отворени за обществено
ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са
регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за
това места. Според легалното определение на § 6, т. 18а
от ДР на ЗДвП, "регистрация" е административно разрешение
за превозното средство да участва в пътното движение, включващо идентификацията
на превозното средство и издаването на табели с регистрационен номер.
Нарушението е скрепено със санкцията, предвидена в чл. 175, ал.
3, предл. 1 от ЗДвП, който регламентира, че се наказва с лишаване от
право да управлява моторно превозно средство за срок от 6 до 12 месеца и с
глоба от 200 до 500 лв. водач, който управлява моторно превозно средство, което
не е регистрирано по надлежния ред.
В настоящия случай ангажирането на административнонаказателната
отговорност на нарушителя е обусловено от въведеното в чл. 145, ал.
2 от ЗДвП задължение на приобретателя на регистрирано ППС в
срок до един месец да регистрира придобитото превозно средство в службата за
регистрация на пътни превозни средства по постоянния адрес или адрес на
регистрация на собственика, освен когато пътното превозно средство е придобито
от търговец с цел продажба. При неизпълнение на това задължение в двумесечен
срок от придобиването на превозното средство, регистрацията служебно се
прекратява по реда на чл. 143, ал. 15 от ЗДвП с отбелязване в автоматизираната
информационна система. В конкретния случай безспорно се установява , че
превозното средство, управлявано от жалбоподателя е пътно превозно средство и
моторно такова и за него важи изискването за регистрация, а такава на практика
липсва, като регистрацията му е прекратена на от 01.10.2006г. Т.е. налице е
осъществен състав на административното нарушение. Следва да се отбележи, че
съгласно разпоредбата начл. 189 ал.2 от ЗДвП, редовно съставените актове по
този закон имат доказателствена сила до доказване на противното. За оборване
доказателствената сила на съставения акт за установяване на административно
нарушение, жалбоподателят нито поиска, нито се ангажираха доказателства в тази насока.
Като цяло, при издаването на процесното постановление
административно-наказващия орган е изпълнил задълженията си предвидени в ЗАНН,
преценил е събраните данни и доказателства, правилно е квалифицирал
нарушението, правилно е съобаразил и текста от закона - предвиждащ наказание за
инкриминираното нарушение. В тази връзка издаденото наказателно постановление
се явява законосъобразно и обосновано.
При определяне размера на наказанието,
административно-наказващият орган е наложил такива- минимално по отношение на
наказанието „Лишаване от право да управлява МПС”, и минимално по отношение на наказанието „Глоба”. В случая
са налице основания за точно такъв
минимален размер на наложените наказания. При определяне размера на
наказанието, АНО е съобразил тежестта на извършеното нарушение, обществената
опасност на конкретното нарушение и нарушител, смекчаващи и отегчаващи
отговорността обстоятелства, като е наложил съответните наказания в минимален
размер.Правилно е приложена и разпоредбата на чл. 6, ал. 1,
т. 5 от Наредба № Iз-2539 от 17.12.2012 г., съгласно която за
управление на моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния
ред или е регистрирано, но е без табели с регистрационен номер (чл. 175, ал.
3 от ЗДвП) се отнемат 10 контролни точки.
Предвид изложеното настоящият съдебен състав намира,
че обжалваното наказателно постановление е законосъобразно и
обосновано, поради което следва да бъде потвърдено.
Р Е
Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА
Наказателно постановление /НП/№ 20-0271-001008 от 31.07.2020г. издадено
от Началник група при РУ - Харманли към
ОД на МВР - Хасково, с
което на основание чл. 175, ал. 3, предл. 1 от ЗДвП на И.Г.С. с ЕГН **********
с адрес *** е наложено административно наказание „Глоба” в размер на 200 лв. и
„Лишаване от право да управлява МПС” за срок от 6 месеца, както и отнемане на
10 контролни точки по реда на Наредба № Iз-2539 за нарушение на чл. 140, ал.
1 от ЗДвП.
Решението
подлежи на обжалване пред Административен съд - Хасково в 14-дневен срок от
съобщаването му на страните.
СЪДИЯ: