РЕШЕНИЕ
№ 1796
Варна, 19.12.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд -
Варна - III състав, в съдебно
заседание на двадесет
и осми ноември две хиляди и двадесет и трета година в
състав:
Съдия: |
ДАРИНА
РАЧЕВА |
При секретар ДЕНИЦА КРЪСТЕВА
като разгледа докладваното от съдия ДАРИНА РАЧЕВА административно дело № 20237050702334 / 2023 г., за да
се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 145 и следващите
от Административнопроцесуалния кодекс, вр. чл. 13, ал. 6 от Закона за социално
подпомагане.
В жалбата се твърди, че жалбоподателката е
вдовица и живее сама, здравословното й състояние не позволява да работи след
пенсиониране и не може да покрива разходите си за отопление. Моли заповедта да
бъде отменена.
В писмено становище ответникът, Директорът
на Дирекция „Социално подпомагане“ – Варна твърди, че жалбата е неоснователна.
Посочва, че доходите на жалбоподателката надвишават диференцирания доход за
отопление и административният орган правилно е приложил материалните норми.
Моли жалбата да бъде отхвърлена като неоснователна.
Съдът, след като се съобрази с изложените в
жалбата основания, доводите на страните и събраните доказателства, приема за
установено следното:
Предмет на обжалване в производството е Заповед № ЗСП/Д-В/4751/08.09.2023 г.,
издадена от Директора на Дирекция „Социално подпомагане“ – Варна.
Заповедта е издадена по заявление-декларация
от К.Х.С. вх. № ЗСП/Д-В/4751/28.08.2023 г. за отпускане на целева помощ за
отопление с твърдо гориво за отоплителен сезон 2023/2024 г. на основание
Наредба № РД-07-5/16.05.2008 г. за условията и реда за отпускане на целева
помощ за отопление.
Съгласно мотивите на обжалваната заповед
средномесечният доход на лицето за предходните 6 месеца преди месеца на
подаване на заявлението-декларация е 260,10 лева и е по-висок от диференцирания
доход за отопление 260,06 лева, поради което на основание чл. 12, ал. 2, т. 1
от Закона за социално подпомагане, вр. чл. 2, ал. 1 от наредбата е отказана
целева помощ за отопление.
В административната преписка са представени
заявлението-декларация, в което са декларирани обстоятелствата, преценявани по
реда на наредбата, и по-конкретно социална група, здравословно състояние,
наличие на съжител – син, брутни доходи и собственост. Представен е социален
доклад от 05.09.2023 г., в който са отразени установените доходи от трудова
дейност и пенсии, имущественото състояние и собствеността, като е посочено, че С.
не притежава собственост, която може да бъде източник на допълнителни доходи. В
социалния доклад е отразено предложението да не се отпуска целева помощ за
отопление поради превишение на доходите на С. над диференцирания доход за
отопление.
Въз основа на заявлението-декларация и
социалния доклад е издадена обжалваната заповед. Заповедта е връчена на С. по
пощата на 20.09.2023 г. В срока по чл. 84 от Административно-процесуалния
кодекс е подадена жалба вх. № 03-94К-00-1998/21.09.2023 г., в която С. моли за
преразглеждане на заповедта, като излага изрично обстоятелството, че живее
сама. По жалбата е постановено описаното по-горе решение на Директора на
Регионалната дирекция за социално подпомагане, в което са изложени същите
мотиви за превишение на средномесечния доход на С. за шестте месеца преди
подаване на заявлението над диференцирания доход за отопление. В решението е
посочено, че С. е заявила съжителстващо лице – син, което води до приложимост
на чл. 2, ал. 4, т. 2 от наредбата, тоест определяне на диференцирания доход за
отопление в размер на 172 % от основата за подпомагане.
Решението е връчено на С. по пощата на
06.10.2023 г. Жалбата до съда е подадена на 20.10.2023 г.
При така установените факти и в рамките на
задължителната проверка по чл. 168 от АПК съдът приема следното:
Жалбата е подадена в срока по чл. 149, ал. 1
от АПК, във връзка с чл. 13, ал. 6 от ЗСП от лице с правен интерес – адресат на
оспорения индивидуален административен акт. Жалбата е допустима, а разгледана
по същество е основателна.
Обжалваната заповед е издадена от компетентен
орган съгласно чл. 4, ал. 4 от Наредба № РД-07-5/16.05.2008 г. за условията и
реда за отпускане на целева помощ за отопление – Директора на Дирекция
„Социално подпомагане“ – Варна.
Заповедта е в писмена форма и съдържа
изложение на фактическите и правни основания за издаването си в достатъчен
обем, за да позволи съдебен контрол.
Съдът обаче счита, че в хода на
административното производство и при административния контрол са допуснати
съществени процесуални нарушения във връзка с установяване и обсъждане на
всички факти и обстоятелства от значение за случая, при неизпълнение на
изискванията на чл. 35 и 36 от АПК.
От преписката се установява, че в
обжалваната заповед диференцираният доход за отопление за С. е определен въз
основа на декларираното обстоятелство, че съжителства със сина си. Така
диференцираният доход е изчислен при прилагане на коефициент 172 % към основата
за подпомагане, в размер на 260,06 лева (172 % х 151,20 лева).
В представения в преписката социален доклад
е посочено, че декларираното в заявлението-декларация относно съжителстващото
лице отговаря на действителното положение. Съгласно чл. 27, ал. 1 от Правилника
за прилагане на ЗСП, приложим по препращане от чл. 4, ал. 3 от наредбата,
фактите, относими към правото на подпомагане на заявителя са установяват чрез
социална анкета, която включва проверки в дома на лицето, проучване и
анализиране на документи и събиране на информация. Данни кои от тези способи са
използвани при установяване на обстоятелството, че С. живее със сина си, в
социалния доклад не се съдържат.
В жалбата си по административен ред С.
изрично посочва, че живее сама. Независимо дали това обстоятелство е
новонастъпило след подаване на заявлението-декларация или е съществувало при
декларирането, то е следвало да бъде обсъдено както от Директора на Дирекция
„Социално подпомагане“ по реда на чл. 91 от АПК, така и от горестоящия Директор
на Регионална дирекция „Социално подпомагане“ в производството по обжалване по
административен ред. За проверка на това твърдение на жалбоподателката е
следвало да бъде указано да представи доказателства или такива да бъдат
изискани и събрани служебно.
Допълнителната служебна проверка на
твърденията на жалбоподателката, че живее сама, е била задължителна, предвид
факта, че съжителството с друго лице води до прилагане на различен коефициент
при определяне на диференцирания доход за отопление. Прилагането на коефициента
по чл. 2, ал. 4, т. 1 от наредбата, вместо този по т. 2, би довело до напълно
различен резултат за С.. Такава проверка е следвало да бъде извършена на още
по-голямо основание, доколкото в доходите й за последните шест месеца преди
подаването на заявлението е включена еднократна минимална сума от трудова
дейност, каквато жалбоподателката едва ли би получавала редовно, предвид
здравословното й състояние и възрастта й, и доколкото към момента на
произнасяне и на административния, и на горестоящия орган не е бил изтекъл
срокът за подаване на заявления по чл. 5 от наредбата. При извършване на тази
проверка в рамките на социалната анкета или в производството пред горестоящия
орган социалните работници е следвало да съберат информация, при необходимост
от съответните служби, органи, организации и лица, и да я обсъдят, за да
обосноват извода кои точно са приложимите в случая условия за правото на С. на
целева помощ за отопление.
Доколкото в административното производство и
в производството по обжалване по административен ред не е проверено и
установено безспорно дали С. съжителства със сина си или живее сама, за което
заявлението-декларация и жалбата си противоречат, нарушени са изискванията на
чл. 35 и 36 от АПК. Подаденото заявление-декларация не обвързва и не
ограничава административния орган да установи други относими факти, включително
по-благоприятни за заявителя от декларираните, нито го освобождава от
задължението служебно да изясни фактите и обстоятелствата от значение за
правилното определяне на приложимата норма и да приложи материалния закон
спрямо установените факти.
Нарушенията на административно-производствените
правила са съществени, тъй като са оказали влияние върху съдържанието на
обжалваната заповед и потвърждаващото я решение. Установяването на
действителните факти би могло да доведе до прилагане на друга материална норма
и съответно до друг краен резултат, тъй като отказът е обоснован с конкретен
диференциран доход за отопление, изчислен в хипотеза на съжителство, а не на
живеещо само лице, и няма спор, че жалбоподателката отговаря на останалите
условия за отпускане на целева помощ за отопление. Така констатираните
съществени процесуални нарушения в административното производство и при
разглеждането на жалбата по административен ред са абсолютно основание за
отмяна на заповедта и потвърждаващото я решение.
Това налага отмяна на обжалваната заповед и
потвърждаващото я решение и връщане на преписката за ново произнасяне на
административния орган. При новото разглеждане на заявлението-декларация
социалните работници и административният орган следва да упражнят правомощията
си по чл. 27 от ППЗСП, като съберат служебно и обсъдят обективно необходимата
информация и доказателства относно обстоятелството дали С. живее в съжителство
със сина си или сама, и в съответствие с изводите си от фактическа страна да се
произнесат по правото й на подпомагане за отопление.
Въз основа на гореизложеното и на основание
чл. 172, ал. 2 от Административнопроцесуалния кодекс, съдът
Р Е Ш И:
Отменя по жалба от К.Х.С. ***, ЕГН **********,
Заповед № ЗСП/Д-В/4751/08.09.2023 г., издадена от Директора на Дирекция
„Социално подпомагане“ – Варна, потвърдена с Решение № 03-РД06-0043/03.10.2023
г. на Директора на Регионална дирекция за социално подпомагане – Варна.
Връща преписката на Директора на Дирекция
„Социално подпомагане“ – Варна за ново произнасяне по Заявление-декларация от К.Х.С.
вх. № ЗСП/Д-В/4751/28.08.2023 г. за отпускане на целева помощ за отопление с
твърдо гориво за отоплителен сезон 2023/2024 г. на основание Наредба №
РД-07-5/16.05.2008 г. за условията и реда за отпускане на целева помощ за
отопление, при спазване задължителните указания по тълкуването и прилагането на
закона, изложени в мотивите на настоящото решение.
На основание чл. 13, ал. 6 от Закона за
социално подпомагане, решението на административния съд е окончателно.
Съдия: |
|