Решение по дело №731/2021 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1158
Дата: 8 юни 2021 г.
Съдия: Николай Колев Стоянов
Дело: 20217180700731
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 22 март 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 1158

 

гр. Пловдив, 08 юни 2021 год.

 

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

 

ПЛОВДИВСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, ХХ касационен състав, в публично съдебно заседание на единадесети май две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

 

                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ДИЧО ДИЧЕВ

                                                              ЧЛЕНОВЕ: ЙОРДАН  РУСЕВ

НИКОЛАЙ  СТОЯНОВ     

                                                                                     

 

при секретаря ТЕОДОРА ЦАНОВА и участието на прокурор ИЛЯНА ДЖУБЕЛИЕВА, като разгледа КАНД № 731 по описа на съда за 2021г., докладвано от съдия Н. Стоянов, за да се произнесе, взе предвид следното:  

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от АПК, във връзка с чл. 63, ал. 1, пр. 2 от ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба от З.В.В., ЕГН ********** ***, чрез адвокат В.  против Решение №260167 от 03.02.2021 г., постановено по АНД № 1622/2020г. по описа на Районен съд - Пловдив, II наказателен състав, с което е потвърден Електронен фиш серия К № 2231594, издаден от ОДМВР- Пловдив, като за административно нарушение на чл.21 ал.2, във вр. с ал.1 от Закона за движение по пътищата /съкратено ЗДвП/ на основание чл.189 ал.4, вр. чл.182 ал.2 т.2 от ЗДвП му е наложено административно наказание глоба.

            Касаторът в подадената жалба счита, че обжалваното решение е постановено в нарушение на материалния закон и при противоречие със съдопроизводствените правила. Твърди се, че районният съд не е съобразил правилно събраните доказателства. Твърди, че липсват данни за това дали използваното на АТСС/ автоматизирано техническо средство или система/ е технически годно. Иска се отмяна на обжалваното съдебно решение и на потвърдения с него административен акт. Претендира разноски.

Ответникът по касационната жалба – ОД МВР-Пловдив не взима становище по допустимостта и основателността на жалбата. Редовно призован, не изпраща представител и не взима допълнително отношение по съществото на спора. Не се претендират разноски от негова страна.

Контролиращата страна чрез участвалият по делото прокурор при Окръжна прокуратура гр. Пловдив дава заключение, че жалбата е неоснователна и предлага оспореният съдебен акт да бъде оставен в сила.

Касационната съдебна инстанция, като се запозна със становищата на страните и обжалваното съдебно решение, обсъди наведените касационни основания, при спазване на изискванията на чл.218 от АПК, намира за установено следното:

Касационната жалба е подадена в преклузивния 14-дневен срок по чл. 211 от АПК от надлежна страна и в съответствие с изискванията за форма и реквизити, поради което се явява процесуално допустима.

Разгледана по същество, тя е неоснователна.

Районният съд е бил сезиран с жалба, подадена от З.В.В. срещу процесният ЕФ с искане да бъде отменен поради съществени  нарушения на административно наказателното производство. Съгласно обстоятелствата, изложени в обжалвания административен акт по установеното административно нарушение на чл.21 ал.2 от ЗДвП, те са се изразили в това, че на 08.08.2018г. в 12:18 часа в път 2-64, км.35+500, посока на движение от с.Граф Игнатиево към с.Черноземен , при въведено ограничение на скоростта 60 км/ч, с пътен знак В 26, като водач на лек автомобил ХЮНДАЙ ТУКСОН, рег. № ***** е извършил нарушение за скорост, като при разрешена скорост 60км/ч се е предвижвал със скорост от 80 км/ч и при приспаднат в негова полза толеранс от 3% е налице превишение от 20 км/ч.  Нарушението е установено и заснето с автоматизирано техническо средство с № TFR-M № 511. По делото са представени като доказателства Електронен фиш със снимков материал, снимков материал  от видеоклип №1191 с посочени координати. Удостоверение от регистър на одобрените типови средства за измерване на БИМ-София №10.02.4835/24.02.2010г., Протокол №4-33-18/02.04.2010г. за проверка на мобилна система за видеоконтрол, Протокол рег.№273р-6640/09.08.2018г за използвано на 08.08.2018 г. на одобрен тип средство за измерване. За да потвърди атакувания ЕФ, след анализ на така събраните писмени доказателства, районният съд е приел, че по безспорен и категоричен начин е установено извършеното административно нарушение и неговия автор, законосъобразно е определена и наложена и съответната санкция, с което са изпълнени всички законови изисквания по неговото издаване.

Решението на съда е правилно.

Наведените в касационната жалба оплаквания, се явяват неоснователни.

Първоинстанционният съд е изпълнил служебното си задължение да проведе съдебното следствие по начин, който е осигурил обективно, всестранно и пълно изясняване на всички обстоятелства, включени в предмета на доказване по конкретното дело, при точното съблюдаване на процесуалните правила относно събиране, проверка и анализ на доказателствата. Фактите са установени в пълнота и правилно от районния съд, като на същите е правена съвкупна преценка, въз основа на които са дадени законосъобразни правни изводи за съставомерност за извършено административно нарушение от конкретното административнонаказано лице. В дадения случай, по отношение на направените изводи за установяване на нарушението, автора на административно нарушение, неговото виновно поведение и приложимостта на санкционните разпоредби, изводите на първоинстационния съд са законосъобразни. Те са направени на база събраните по делото доказателства и са съответни на установената съдебна практика. Въззивният съд законосъобразно е приел, че по преписката и по делото са събрани необходимите доказателства относно механизма на извършване на нарушението, което е довело до законосъобразно изпълнение на административно – производствените правила. Съобразно правилата възведени с разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, в отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката начините за доброволното и заплащане. Образецът на електронния фиш се утвърждава от министъра на вътрешните работи. Спазена е процедурата по издаване на атакувания електронен фиш. Ето защо, фактическите констатации и правните изводи на  районния съд, се споделят и от настоящата съдебна инстанция, като не е необходимо тяхното преповтаряне.

Наведените в касационната жалба оплаквания, се явяват неоснователни. Нарушението е извършено на 08.08.2018 г. С изменението на разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП (нова - ДВ, бр. 10 от 2011 г., изм., бр. 19 от 2015 г., бр. 101 от 2016 г., в сила от 21.01.2017 г., бр. 54 от 2017 г.) е предвидено при констатиране на нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, да се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Единственото изискване, за да се издаде ЕФ, е нарушението да е установено и заснето с Автоматизирани технически средства и системи /АТСС/. Легалната дефиниция на АТСС се съдържа в § 6, т. 65 от ДР на ЗДвП и според нея те са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни – прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес. Не се спори и се установява от доказателствата, приобщени по делото на РС, че превишението на скоростта на процесния автомобил е установено с ATCC TFR-1M и това изрично е записано в електронния фиш. Последното, видно от Удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 10.02.4835 е вписано под № 4835 в Регистър на одобрените средства за измерване на Българския институт по метрология.

Във  връзка с възраженията на касатора, поддържани пред настоящата инстанция, следва в случая да се посочи, че представеното Удостоверение №10.02.4835 за одобрен тип техническо средство е напълно достатъчно, за да се приеме, че се касае за такова, минало техническите изпитания и притежаващо съответната годност за осъществяване замерването на скоростта. Неоснователно е възражението, че неговият срок за валидност е изтекъл към датата на извършване на нарушението, тъй като видно от посоченото по –горе удостоверение, срокът на валидност е до 24.02.2020година. Ето защо следва да се приеме за годно техническо средство за измерване към датата на нарушението- 08.08.2018 г.

Досежно възражението на касатора за непредставането на снимка на разположението на уреда на контролните органи по смисъла на  чл. 10, ал. 3, предл. 2 от Наредба № 8121з-532 от 2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, съдът намира следното. В действителност към административната преписка не е представена снимка на разположението на уреда на мястото на заснемане, съгласно изискването на чл. 10, ал. 3 пр. 2-ро от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г., но в случая съдът приема, че този пропуск, не е съществен и не води до опорочаване на производството по налагане на административно наказание или до съществено нарушаване правото на защита на наказаното лице. Видно е, че в протокола за използване на автоматизирано техническо средство или система е посочено мястото на контрола - път II-64, Карловско шосе, км.35+500, посока на движение от с.Граф Игнатиево към с.Черноземен.

С оглед на това, като взе предвид събраните по делото писмени доказателства, съдът намира, че АТСС, заснела процесното нарушение на 08.08.2018 г. в 12,18 часа на път II-64, Карловско шосе, км.35+500, посока на движение от с.Граф Игнатиево към с.Черноземен е правилно експлоатирана, поради което и производството по ангажиране на административнонаказателна отговорност чрез издаването на електронен фиш, се е развило при спазване на установените процесуални правила.

Касационната инстанция намира, че от приобщените по делото доказателства е доказано и авторството на вмененото на З.В.  нарушение. Установява се от клип 1191, удостоверяващ автомобила, с който е извършено нарушението-превишение на скоростта, че това е МПС с рег. № *****.

С оглед на изложеното оспореният ЕФ за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система серия К № 2231594, издаден от ОД на МВР Пловдив, се явява правилен и законосъобразен и следва да бъде потвърден. 

С голед изхода на спора, разноски се дължат на ответника, но тъй като такива не се претендиран, не следва да се присъждат.

 

Предвид на изложеното и на основание чл.221 ал.2 от АПК, Съдът

РЕШИ :

 ОСТАВЯ В СИЛА   Решение №260167 от 03.02.2021 год., постановено по АНД № 1622/2020 година по опис на Районен съд – Пловдив, II- ви н.с.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протестиране.

ПРЕДСЕДАТЕЛ: /П/

     ЧЛЕНОВЕ: 1. /П/

                           2. /П/