Решение по дело №767/2021 на Районен съд - Добрич

Номер на акта: 34
Дата: 17 януари 2022 г. (в сила от 17 януари 2022 г.)
Съдия: Деница Божидарова Петкова
Дело: 20213230100767
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 12 март 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта


РЕШЕНИЕ
№ 34
гр. Добрич, 17.01.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ДОБРИЧ, XIX СЪСТАВ, в публично заседание на
петнадесети декември през две хиляди двадесет и първа година в следния
състав:
Председател:Деница Б. Петкова
при участието на секретаря Теодора С. Димова
като разгледа докладваното от Деница Б. Петкова Гражданско дело №
20213230100767 по описа за 2021 година

Производството е образувано по повод искова молба, подадена от
„ЦЕНТРАЛНА КОНСУЛТАНТСКА КОМПАНИЯ” ЕООД с ЕИК *********,
със седалище и адрес на управление в гр.София, *** представлявано от
управителя И. К. М. чрез адв. С.Т. - САК, с която срещу „ПАНДУРЬ“ ЕООД с
ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. ** представлявано
от управителя И. В. Д., са предявени обективно кумулативно съединени
искове по чл. 79, ал.1, предл. 1 във вр. с чл. 266, ал.1, пр.1 от ЗЗД и чл. 86 от
ЗЗД за заплащенето на следните суми:
сума в размер 5135.84 лева, представляваща втора вноска от
уговореното допълнително възнаграждение за успех, дължимо на основание
т.4.2 от договор за изготвяне и управление на проект от 26.10.2018г.,
съгласно проформа фактура № *******,ведно със законната лихва за забава
върху главницата, считано от датата на предявяване на иска до окончателното
изплащане на вземането;
сума в размер 272.48 лева, представляващи обезщетение за забава в
размер на законна лихва върху главницата от 5135.84 лева за периода
12.08.2020 - 18.02.2021г.
1
Претендират се сторените по делото разноски, вкл. по обезпечителното
и изпълнителното производство.
В исковата молба са изложени следните обстоятелства:
На 26.10.2018г. между „Централна Консултантска Компания” ЕООД,
като изпълнител, и „Пандурь“ ЕООД, като възложител, е сключен договор,
по силата на който ищецът е поел задължението да изготви и управлява
проект, с който дружеството ответник да кандидатства за финансиране по
Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“, Процедура:
Подобряване на производствения капацитет за МСП“. В изпълнение на
поетите с договора задължения, „Централна Консултантска Компания” ЕООД
изготвя проектно предложение за кандидатстване на „Пандурь“ ЕООД за
финансиране по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“,
Процедура № BG16RFOP002 - 2.040 - Подобряване на производствения
капацитет за МСП“ на стойност 222 330.98 лева. От посочената сума,
размерът на исканото финансиране, на безвъзмездната финансова помощ е
155 631.69 лева. Останалата сума от 66 699.29 лева до пълния размер от 222
330.98 лева се финансира със собствени средства на кандидата. На
24.04.2019г„ проектното предложение е предадено на възложителя.
Проектното предложение е подадено чрез профила на възложителя в
Информационната система за управление и наблюдение на средствата от
Европейските структурни и инвестиционни фондове /ИСУН 2020/ с
идентификационен № ****. Проектът изготвен от изпълнителя е одобрен от
Управляващия орган и на 11.02.2020г. между „Пандурь“ ЕООД и
Министерство на икономиката е сключен административен договор за
безвъзмездна финансова помощ със стойност на одобреното финансиране 155
631.69 лева. Съгласно изготвения проект, дейността за подобряване на
производствения капацитет се изпълнява чрез закупуване на дълготрайни
материални активи, а именно машина за водно рязане на стойност 161 355.98
лева и CNC Хидравлична абкантпреса на стойност 60 975.00 лева.
Продължителността по изпълнението на проекта е 12 месеца, считано от
датата на подписване на административния договор за предоставяне на
безвъзмездна финансова помощ, между одобрения за финансиране кандидат и
Управляващия орган по програмата - Министерство на икономиката. За
осъществяването на дейността по проекта, а именно закупуването на
посочените машини, е необходимо „Пандурь“ ЕООД да проведе процедура за
2
избор на външен изпълнител в съответствие с изискванията на ЗУСЕСИФ и
ПМС №160 от 01.07.2016г. за определяне правилата за разглеждане и
оценяване на оферти и сключването на договори с изпълнители. Предвид
обстоятелството, че административният договор е сключен на 11.02.2020г.,
проектът е следвало да приключи на 11.02.2021г. С Решение на Народното
събрание от 13.03.2020г. е обявено извънредно положение в Република
България, поради разрастващата се пандемия от COVID-19. С оглед на това
от страна на Управляващия орган са дадени указания, според които
бенефициентите по Оперативната програма могат да поискат временно
спиране на изпълнението на проекта изцяло или отчасти, ако възникнат
извънредни обстоятелства, които правят продължаването му твърде трудно
или рисковано, при условие, че срокът не излиза извън рамките за изпълнение
на съответната процедура по Оперативната програма. Тази възможност е
уредена в чл. 10.2 във вр. с чл. 8.6, б.„е“ от Общите условия към сключените
договори по ОП „Иновации и конкурентоспособност“ (ОПИК).
На 06.04.2020г. представител на изпълнителя изпращана на
електронния адрес за кореспонденция с „Пандурь“ ЕООД - ***** попълнен
формуляр на Искане и обосновка за изменение на договор за безвъзмездна
финансова помощ, с указание за неговото подписване от законния
представител на „Пандурь“ ЕООД. В отговор на посоченото съобщение, на
08.04.2020г. управителят на дружеството ответник - И. Д. изпраща
подписания формуляр. С искането е заявено спиране на дейностите по
проекта за срок от два месеца: от 11.04.2020г. до 11.06.2020г. Искането за
временно спиране е уважено от Управляващия орган, поради което срокът за
приключване на проекта е изменен, като е удължен от 11.02.2021г. на
11.04.2021г.
Придобиването на дълготрайните материални активи е свързано с
провеждане на процедура по избор на изпълнител, който да достави
машините. За целта е необходимо да се съберат оферти от външни
доставчици, които оферти се представят пред Управляващия орган като
приложение към проекта още на етап кандидатстване. От страна на
изпълнителя са събрани и изпратени към Пандурь ЕООД оферти от
производители и доставчици, като на 30.01.2019г. управителят на
дружеството ответник - И. Д. е изпратил електронно съобщение до ищцовото
дружество относно направения избор на доставчик.
3
След одобрението на проекта е необходимо да се проведе процедура по
избор на изпълнител, както и да се изработи тръжна документация, която да
бъде съгласувана с Управляващия орган. В изпълнение на това изискване на
29.06.2020г., представител на
Изпълнителя изпраща на електронния адрес за кореспонденция с
Пандурь ЕООД необходимите документи за тръжна процедура, а именно:
1. Проект на Оферта;
2. Проект на Методика за оценка на офертите;
3. Проект на Публична покана.
Тръжната документация е администрирана до Управляващия орган,
чрез профила на дружеството ответник в ИСУН 2020, като от страна на
органа са поставени допълнителни въпроси, както и е указана необходимостта
от пояснения в документация. В изпълнение на дадените указания на
05.08.2020г. между страните е разменена кореспонденция, свързана с искане
за изменение, в което са описани и обосновани промените в техническите
характеристики на машините, без искането да е свързано с промяна в срока на
действие на договора. От страна на изпълнителя е указано пълно съдействие.
По желание на клиента обосновката е променяна няколко пъти, видно
от разменената електронна кореспонденция от месец септември 2020г.,
Срещу предоствените консултантски услуги, съгласно чл. 3 от договора,
„Пандурь“ ЕООД се е задължило да заплати на ищцовото дружество
възнаграждение в размер 4400 лева с ДДС, платимо на две вноски в сроковете
по т. 3.1 и т.3.2 от договора. За посочената сума изпълнителят е издал към
Пандурь ЕООД фактура № ***. на стойност 2880.00 лева с ДДС, която
ответникът е платил с платежно нареждане от 08.11.2018г. и фактура №***.
на стойност 1560.00 лева с ДДС, по която е извършено плащане с платежно
нареждане от 29.11.2018г.
Отделно от това, съгласно чл. 4 от договора, при одобрен проект,
изготвен от изпълнителя, „Панурь“ ЕООД дължи допълнително
възнаграждение за успех, чийто размер се определя като процент от
одобрената субсидия. При одобрена субсидия в размер от 70001 лева до
350000 лева, възложителят дължи на изпълнителя допълнително
възнаграждение от 5.5% от одобрената за финансиране сума. С оглед
одобрения размер на безвъзмездната финансова помощ 155 631.69 лева,
размерът на допълнителното възнаграждение е 8559.74 лева без ДДС или 10
4
271.68 лева с ДДС. Посоченото допълнително възнаграждение е платимо на
две вноски при условията и в сроковете на т. 5.1 и т.5.2 от договора, а именно:
• 50% или сума в размер 5135.84 лева с ДДС в 8-дневен срок от
одобряването на проекта. За посочената сума „Централна Консултантска
Компания“ ЕООД издава фактура № ***. Ответното дружество е заплатило
първата част от допълнителното възнаграждение с платежно нареждане от
29.11.2019г.
• 50% или сума в размер 5135.84 лева с ДДС в 8-дневен срок от
получаване на първо авансово плащане по него. В случай, че не се предвижда
авансово плащане, възнаграждението е платимо в срок 6 месеца от сключване
на договора за безвъзмездна финансова помощ между възложителя и
финансиращата институция. За втората вноска от допълнителното
възнаграждение изпълнителят е издал проформа фактура № ***
Втората част от уговореното допълнително възнаграждение, ответното
дружество е следвало да заплати в срок до 11.08.2020г. На 10.08.2020г.,
представител на „Централна Консултантска Компания“ ЕООД изпраща на на
електронния адрес за кореспонденция с „Пандурь“ ЕООД - ********
проформа фактура № *****. Сумата не е платена от страна на дружеството
ответник на падежа 11.08.2020г. Към настоящия момент вземането все още не
е погасено, независимо от многократно проведените със законния
представител на Пандурь ЕООД разговори, както и разменена електронна
кореспонденция.
С оглед забавата настъпила на 12.08.2020г., на основание чл. 86 от ЗЗД,
ответното дружество дължи на ищеца обезщетение в размер на законната
лихва върху главницата от 5135.84 лева, за периода 12.08.2020г. до 18.02.2021
г.
На 29.11.2020г. - шест месеца преди крайния срок за изпълнение на
проекта, законният представител на Пандурь ЕООД в електронно съобщение
до ищеца излага съображения, че проектът няма да бъде изпълнен и заявява,
че иска да се откаже от неговото изпълнение.
В отговор на това, на 30.11.2020г. от страна на Централна
Консултантска Компания ЕООД е изпратено уверение, че процедурата по
избор на изпълнител е администрирана, като в началото на месец декември
2020г. и по конкретно до 02.12.2020г. е очакваното одобрение на протоколите
на оценителна комисия от Управляващия орган, след което до края на месец
5
декември е напълно постижимо да бъдат подписани и договорите за доставка
на машините, респ. проектът да бъде изпълнен в срок. Управителят на
дружеството ответник преустановява достъпа на ищцовото дружество до
профила на Пандуръ ЕООД в ИСУН 2020. Съгласно поетите с подписания на
26.10.2018г. договор ангажименти, възложителят се е задължил да оказва
съдействие на „Централна Консултантска Компания“ ЕООД, което включва и
осигуряване на непрекъснат достъп до профила на Пандуръ ЕООД в
системата на ИСУН 2020. Предвид обстоятелството, че цялата комуникация
между Управляващия орган и бенефициентите, свързана с управлението на
проекта - подаване на документи и информация към органа, подаване на
искания за авансови, междинни и окончателни плащания, подаване на
междинни и финален отчети по проекта се осъществява само и единствено
чрез системата ИСУН 2020, с преустановяване на достъпа до профила на
възложителя, ответникът е създал непреодолими пречки пред „Централна
Консултантска Компания“ ЕООД да изпълнява поетите с договора
задължения, както и успешно да финализира изпълнението на одобрения
проект.
На 04.01.2021г., както и на 11.01.2021 г. от страна на представителите на
изпълнителя са изпратени електронни съобщения, с които управителят на
Пандурь ЕООД е уведомен, че поради спрения достъп, Централна
Консултантска Компания ЕООД не може да изпълни поетите с договора
ангажименти.
На 03.02.2021 г., на посочения електронен адрес е изпратено съобщение,
с което длъжникът е поканен да изпълни доброволно задължението си за
плащане на втората част от уговореното допълнително възнаграждение, чийто
падеж е настъпил на 11.08.2020г. С поканата е предоставен допълнителен
тридневен срок. Отделно от това с поканата на дружеството ответник е
посочено, че съгласно чл. 6 от подписания между страните договор,
допълнителното възнаграждение се дължи и в случаите, в които
възложителят се откаже от изпълнението на одобрения проект.
Поради гореизложеното се претендира реално изпълнение, ведно с
обезщетение за забава.
За да се гарантира успешното реализиране на правните последици на
евентуално решение в ползва на „Централна Консултантска Компания“
ЕООД, от името на ищеца и подадена молба за допускане на обезпечение на
6
вземането по настоящия иск, въз основа на която пред Софийски районен съд
е образувано гр.д. № 9630/2021; 76 състав. СРС е допуснал поисканото
обезпечение за налагане на запор върху банкови сметки и въз основа на
издадената обезпечителна заповед е образувано изпълнително дело № КК
20217370400228 по описа на ЧСИ Л. Т., per. № 737 в Камарата на частните
съдебни изпълнители. За допускането и реализирането на обезпечителната
мярка, ищецът е извършил следните разноски: за обезпечителното
производство: държавна такса 40 лева и адвокатски хонорар 400 лева, в
изпълнителното производство, образувано въз основа на издадената
обезпечителна заповед: такси за образуване на изпълнително дело 81.00 лева
и адвокатски хонорар за процесуално представителство по изпълнителното
дело 200 лева.
Поради гореизложеното се претендира реално изпълнение, ведно с
обезщетение за забава, както и разноските по делото, вкл. по обезпечителното
и изпълнителното производство.
Ответникът в срока по чл. 131 от ГПК, редовно уведомен, е подал
отговор на исковата молба, с който моли за отхвърляне на предявените искове
в цялост. Признава сключването на процесния договор, предвиждащ
възнаграждение за успех за изпълнителя „Централна Консултантска
Компания“ ЕООД. Оспорва обаче твърденията на ищеца за дължимостта на
това допълнително възнаграждение.
Пояснява се, че “Пандуръ“ ЕООД осъществява дейност в областта
на хранително - вкусовата промишленост - в конструиране и изработка на
машини. През 2014г.е изобретена машина за плетене на моцарела.
Изобретението е патентовано от ответника. В световен мащаб има още един
вариант на такава машина. Ответникът е създал организация за производство
на посочената машина. Машината има пазар в целия свят. При изработката на
тази машина са нужни детайли, които се изработват на високотехнологични
машини, като машина с водно- абразивно рязане на разнородни материали и
машина за огъване на метални листи /абкант/. Това наложило да бъдат
закупени две машини- машина с водно- абразивно рязане на разнородни
материали и машина за огъване на метални листи /абкант/.
Управителят на дружеството ответник се срещнал с представител на
дружеството - ищец, който изразил становище, че с оглед икономическите
показатели на фирмата, уникалността на производството, кода на
7
производствената дейност, „Пандуръ“ ЕООД има голям шанс да се
кандидатства и получи помощ по евро програма „ Иновации и конкурентно
способност“. Така се е стигнало до подписване на процесния договор от
26.10.2018г.
Към момента на подписване на договора в Добричка и Варненска
област такава машина за водно рязане няма. Подобни машини има само в
Софийска и Пловдивска област.
Не се оспорва сключването на Административен договор за
предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по оперативна програма „
Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 между Министерството на
икономиката и ответника „ ПАНДУРЪ“ ЕООД на 10.02.2020г . Сключването
е станало година и няколко месеца след подписване на процесния договор.
Въпреки продължителния срок възражения и притеснения от ответника
не е имало.
Срокът обаче, за осъществяване на проекта е едногодишен, начиная
от 11.02.2020г. , удължен вследствие на пандемията до 11.04.2021г. В този
срок изпълнителя е следвало да управлява проекта изразяващо се в подаване
на документи и информация, към органа контролиращ и управляващ проекта,
подаване на искания за авансови и междинни и окончателни плащания,
подаване на междинни и финансови отчети.В очакване на закупуване на
машините ответника закупува помещение за тях. Помещението основно се
ремонтира, извършват се необходимите дейности за да е подходящо и да
отговаря на изискванията за електрическа мощност, дебит на вода и
канализация . Влагат се средства около 100000лв за това от ответника.
Ответното дружество твърди, че не само „успех“ по смисъла на
договора не е постигнат, но и е претърпяло загуби и е пропуснало да
реализира ползи в значителни размери вследствие поведението на
изпълнителя, който бил в забава до такава степен, че е станало невъзможно
изпълнението в срок на поетите с Административен договор за предоставяне
на безвъзмездна финансова помощ по оперативна програма „ Иновации и
конкурентоспособност“ 2014- 2020 от 10.02.2020г. сключен между
Министерството на икономиката и ответника „ ПАНДУРЪ“ ЕООД.
Срокът за осъществяване на проекта е едногодишен, начиная от
11.02.2020г., удължен вследствие на пандемията до 11.04.2021г.
В този срок ищцовото дружество, като изпълнител, е следвало да
8
управлява проекта - да подава документи и информация към органа,
контролиращ и управляващ проекта, да подава искания за авансови ,
междинни и окончателни плащания, както и междинни и финансови отчети.
В очакване на закупуване на машините ответникът закупува помещение
за тях. Помещението основно се ремонтира, извършват се необходимите
дейности, за да е подходящо и да отговаря на изискванията за електрическа
мощност, дебит на вода и канализация . Влагат се средства около 100000лв за
това от ответника.
Междувременно времето напредва, работата на изпълнителя все повече
се забавя. Почти всички изготвени от изпълнителя документи се връщат от
министерството със забележки, някои от които многократно. Има моменти в
които управителят на дружеството ответник не може да се свърже с
представител на ищеца или в най -добрия случай разговаря със секретар,
който не може да отговори на никакъв въпрос .Не се отговаря и на
електронната поща. Не отговаря на истината, посоченото в исковата молба, че
обосновката се променя по искане на ответника. Забавата е изцяло на
изпълнителя. През месец септември, изпълнителят изпраща до
Министерството на икономиката молба за удължаване на срока, оправдавайки
забавата с отсъствието на управителя на дружеството ответник от България,
което обаче според ответника не отговаря на истината.
Ответникът пояснява, че тръжната документация се довършва към
месец ноември 2020г., като към 29.11.2020 г. все още е нямало одобрение от
управляващия орган.
Управителят на „Пандуръ“ се консултирал и с друго дружество,
изготвящо подобни проекти, което го уведомило, че е абсурдно да бъде
изпълнен в срок проекта, както и да се изпълняват поетите с договора с
министерството задължения. В проекта от ищеца били заложени 500%
завишаване на производителността , 2000% завишение на износа, 160% на
оборота, което обаче било абсурдно и неизпълнимо и напрактика би довело
да санкциониране на „Пандуръ“ ЕООД да възстанови безвъзмездно
отпуснатите средства по програмата.
Идеята за закупуване на машините стартира през 2018г., а към ноември
2020г. в Добрич вече има две такива машини, във Варна също.
В края на месец ноември 2020г. по електронната поща управителят на
„Пандуръ“ ЕООД споделя с ищеца притесненията си, в отговор на което го
9
уверяват, че срокът до 14.06.2021г., ще бъде спазен.
Според ответника обаче, в действителност срокът е до 11.04.2021, а не
до 14.06.2021г.
Всички тези обстоятелства мотивират ответника да се откаже от
проекта, въпреки всички разходи, които е направил по него.
Въз основа на всичко гореизложено, се сочи, че ответникът не дължи на
ищеца претендираnите от него суми за „ успех“. Успех в действителност не е
налице, а загуби поради изключителната вина на ищеца и неговата забава.
Ответникът настоява за отхвърляне на предявените искове. Претендира
разноски за адвокатско възнаграждение.
Съдът, след като прецени събраните в процеса писмени и гласни
доказателства, поотделно и в съвкупност, прие за установено от
фактическа и правно страна, следното:
Предявените искове са с правно основание чл. 79, ал.1, предл. 1 във вр.
с чл. 266, ал.1, пр.1 от ЗЗД и чл. 86 от ЗЗД.
Между страните не е спорно, че са обвързани от сключен на
26.10.2018г. договор, по силата на който ищецът, като изпълнител, е поел
задължението да изготви и управлява проект, с който дружеството ответник,
като възложител, да кандидатства за финансиране по Оперативна програма
„Иновации и конкурентоспособност“, Процедура: Подобряване на
производствения капацитет за МСП“, съгласно който договор /чл. 5, т.2/ е
уговорено възнаграждение за „успех“.
Не се оспорва сключването на Административен договор за
предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по оперативна програма „
Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 между Министерството на
икономиката и ответника „ ПАНДУРЪ“ ЕООД на 10.02.2020г.
Съобразно правилата на чл. 154, ал. 1 от ГПК в тежест на ищеца е да
установи, в условията на пълно и главно доказване, наличието на сключен с
ответника договор за изработка с твърдяното съдържание /не е спорно/;
изпълнение на задълженията по договора /не е спорно/, както и наличието на
предвидените в процесния договор предпоставки за заплащане на дължимото
възнаграждение за успех, а именно: одобрение на изготвения проект /което
обстоятелство също не е спорно между страните/.
По иска по чл. 86 от ЗЗД: в тежест на ищеца е да докаже възникването
на главен дълг и изпадането на длъжника в забава.
10
В тежест на ответника е да установи твърденията за си за забавата на
ищеца, като изпълнител, както и останалите си правоизключващи
възражения.
Съгласно чл. 264, ал.1 от ЗЗД поръчващият е длъжен да приеме
извършената съгласно договора работа. Следователно приемането на
извършената работа е не само право, но и задължение на възложителя.
Приемането на работата обхваща както едно фактическо действие - реалното
получаване на фактическата власт върху изработеното, така и правно
действие - одобрение на изработеното, т.е. признание, че то действително
съответства на възложеното с договора. Приемане на извършената работа по
смисъла на чл. 264, ал.1 от ЗЗД е налице, както когато възложителят е
направил изрично изявление, че счита изработеното за съобразено с договора,
така и когато такова одобрение е изразено с конклудентни действия /с
подписването на издадена от изпълнителя фактура или с осчетоводяването на
такава, включването й в дневника за покупко-продажбите по ДДС и
ползването на данъчен кредит, извършване на частично плащане/.
Съдът приема, че с оглед на приетите доказателства по делото се
установява, че страните са били обвързани от валидно правоотношение по
формален договор за изработка, като същите са предвидили, че
допълнителното възнаграждение за успех /т. 4.2. от договора/ зависи
единствено от одобряване на проект, изготвен от изпълнителя, като в
договора не са предвидени каквито и да е било други предпоставки за
заплащането на такова възнаграждение. Ответникът не е оспорил
заплащането на първата част от възнаграждението. В разглеждания случай
ответникът оспорва иска с доводи за забавено изпълнение, като в хода на
делото са релевирани и редица възражения, че одобрения проект страда от
недостатъци, че е неизгоден за ответника и др.
Безспорно възложената работа е извършена. Събраните по делото
доказателства удостоверяват, че ищецът по делото действително е
предоставил на ответника договорената работа, която ответната страна е
приела без възражения, поради което за нея е възникнало задължението да я
заплати. Законът задължава поръчващият да приеме изработеното –
чл.264,ал.1 ЗЗД. Приемането като правно действие
представлява:1/фактическо получаване на изработеното и 2/признанието,че то
съответства на поръчаното. Следователно,приемане е налице,когато реалното
11
получаване на изработеното се придружава от изричното или мълчаливо
изразено изявление на поръчващия,ч е счита работата съобразена с договора.
Приемане означава одобряване. Именно,за да може да даде на приемането
значение на одобряване,законът предписва на поръчващия при предаване на
работата да я прегледа и да направи всички възражения за неправилното й
изпълнение,освен ако се касае за такива недостатъци,които не могат да се
открият при обикновения начин на приемане или се появят по-късно -
чл.264,ал.2 ЗЗД.За такива недостатъци поръчващият трябва да извести
изпълнителя веднага след откриването им.Ако не неправи такива
възражения,работата се счита за приета,т.е за одобрена,както разпорежда
уредената в чл.264,ал.3 ЗЗД необорима презумпция.В този смисъл е и
съдебната практика,напр.Решение № 1100/04.07.2003г.по гр.д.№
1876/2002г.,V г.о. на ВКС,съгласно което при договора за изработка работата
се счита приета,ако поръчващият при приемането й не направи всички
възражения за неправилно изпълнение. Ответникът не твърди преди
образуване на настоящото исково производство да е правил каквито й да е
възражения относно изпълнението на договора. Напротив,изрично признава,
че е сключил Административен договор за предоставяне на безвъзмездна
финансова помощ по оперативна програма „ Иновации и
конкурентоспособност“ 2014-2020 с Министерството на икономиката и на
10.02.2020г. по изготвен от ищеца проект, заплатил е първата част от
уговореното между страните възнаграждение за успех. Бездействието на
възложителя и липсата на каквито и да е било възражения в хода на
изпълнението на възложеното си води до предвидените в чл. 264, ал. 3 от ЗЗД
неблагоприятни последици за него – при липса на възражения за неточно
изпълнение работата се счита за приета от възложителя. В този смисъл са
разясненията обективирани в Решение № 231/13.07.2011 г., по ТД №
1056/2009 г., II т.о, ТК на ВКС, постановено по реда на чл. 290 от ГПК.
Ответникът не е направил възражения за отклонения от работата, поради
което е загубил правото да иска намаляване на възнаграждението. Останалите
наведени от ответника възражения са за лошо качество на извършената
работа, които при надлежно упражняване на правата по чл. 265 от ЗЗД биха
били самостоятелен източник на вземане. При липса на предявени от
ответника, по реда и в срока по чл. 131 от ГПК в настоящото производство,
насрещен иск или възражение за прихващане с такова вземане, обаче,
12
некачественото изпълнение е ирелевантно за размера на задължението за
плащане на възнаграждението за приетата работа. При тези съображения
съдът не следва да обсъжда останалите възражения и доказателства на
ответника като неотносими.
Предвид изложеното, съдът намира предявения иск за основателен и
доказан и следва да се постанови положително решение, като се присъди и
законна лихва от датата на подаване на исковата молба до окончателно
плащане.
Относно обусловеният иск по чл. 294 ТЗ вр. чл. 86, ал. 1, пр. 1 ЗЗД:
Предвид основателността на обуславящата искова претенция,
основателна се явява и обусловената такава, представляваща обезщетение за
забава в размер на законната лихва, върху главното парично задължение.
Акцесорната претенция по чл. 86 от ЗЗД следва да бъде уважена в
претендирания с исковата молба размер от 272,48 лв. за периода от
12.08.2020г. до 18.02.2021г.
Относно отговорността за разноски:
Наведеното от ответника възражение за прекомерност на адвокатското
възнаграждение се явява неоснователно.
На осн. чл. 78, ал.1 от ГПК в полза на ответната кооперация следва да
се присъдят разноски – 216,33 лева – заплатена държавна такса; 700 лева –
заплатено адвокатско възнаграждение.
С оглед изхода на спора в полза на ищцовото дружество трябва да се
присъдят и сторените от него разноски по обезпечителното производство по
гр. дело № 54105/2020г. по описа на СРС, а именно: 40 лева – заплатена
държавна такса; 400 лева – адвокатско възнаграждение по обезпечителното
производство , както и разноските по изпълнителното дело, образувано въз
основа на издадената обезпечителна заповед: 81,00 лева – такса за образуване
на изпълнително дело и налагане на запор върху банкови сметки; 200 лева –
адвокатско възнаграждение по изпълнителното производство.

Така мотивиран, Добричкият районен съд
РЕШИ:
ОСЪЖДА „ПАНДУРЬ“ ЕООД с ЕИК *********, със седалище и
13
адрес на управление:***представлявано от управителя И. В. Д., да заплати
на "ЦЕНТРАЛНА КОНСУЛТАНТСКА КОМПАНИЯ” ЕООД с ЕИК
*********, със седалище и адрес на управление в г**, представлявано от
управителя И. К.М., на осн. чл. 79, ал.1, предл. 1 във вр. с чл. 266, ал.1, пр.1
от ЗЗД и чл. 86 от ЗЗД, следните суми:
сума в размер 5135.84 лева, представляваща втора вноска от
уговореното допълнително възнаграждение за успех, дължимо на основание
т.4.2 от договор за изготвяне и управление на проект от 26.10.2018г.,
съгласно проформа фактура № *****,ведно със законната лихва за забава
върху главницата, считано от датата на предявяване на иска - 11.03.2021г. до
окончателното изплащане на вземането;
сума в размер 272.48 лева, представляващи обезщетение за забава в
размер на законна лихва върху главницата от 5135.84 лева за периода
12.08.2020 - 18.02.2021г.
ОСЪЖДА „ПАНДУРЬ“ ЕООД с ЕИК *********, със седалище и
адрес на управление: *** представлявано от управителя И.В. Д., да заплати
на "ЦЕНТРАЛНА КОНСУЛТАНТСКА КОМПАНИЯ” ЕООД с ЕИК
*********, със седалище и адрес на управление в ***, представлявано от
управителя И. К. М. , на осн. чл. 78, ал.1 от ГПК, съдебно - деловодни
разноски по настоящото гр. дело № 767/2021г. на ДРС, както следва: 216,33
лева – заплатена държавна такса и 700 лева – заплатено адвокатско
възнаграждение, както и сторените от разноски по обезпечителното
производство по гр. дело № 54105/2020г. по описа на СРС, а именно: 40 лева
– заплатена държавна такса и 400 лева – адвокатско възнаграждение по
обезпечителното производство , както и разноските по изпълнително дело №
20217370400228 на ЧСИ Л. Т. , образувано въз основа на издадената
обезпечителна заповед, а именно: 81,00 лева – такси за образуване на
изпълнително дело и налагане на запор върху банкови сметки; 200 лева
адвокатско възнаграждение по изпълнителното производство.

РЕШЕНИЕТО ПОДЛЕЖИ НА ОБЖАЛВАНЕ пред Добричкия окръжен
съд в двуседмичен срок от връчването му на страните.
На основание чл. 7, ал. 2 от ГПК препис от решението да се връчи на
страните.

14
Съдия при Районен съд – Добрич: _______________________
15