Решение по дело №3444/2017 на Софийски градски съд

Номер на акта: 260287
Дата: 12 май 2024 г.
Съдия: Божана Костадинова Желязкова
Дело: 20171100103444
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 21 март 2017 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р     Е     Ш     Е     Н     И    Е

 

гр. София, 08.05.2024 г.

 

         В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

 

 

СОФИЙСКИ ГРАДСКИ СЪД, Гражданско отделение, 23 състав, в публично съдебно заседание на дванадесети април през две хиляди двадесет и четвърта година, в състав:

 

                         ПРЕДСЕДАТЕЛ: БОЖАНА ЖЕЛЯЗКОВА

 

 

при секретаря Ива И. като разгледа докладваното от съдията гр.д. № 3444/ 2017 г., за да постанови решение, взе предвид следното:

 

 

Предявени са искове с правно основание чл. 49 във вр. 45 ЗЗД с искане за солидарно осъждане на „Б.Д.“ ООД, ЕИК: *******, „Б.Р.К.“ ЕООД, ЕИК: *******и НАЦИОНАЛНА КОМПАНИЯ "Ж.И." ДП, ЕИК: *******да заплатят на ищцата обезщетение за причинени неимуществени вреди от смъртта на сина на ищцата Т.Ю.А., ЕГН **********, настъпила на 10.12.2016 г. при взривяване на вагони от влакова композиция в ЖП гара с. Хитрино, ведно със законната лихва, считано 10.12.2016 г. до окончателното изплащане..

          След постъпила молба от ищцата с правно основание чл. 233 ГПК, производството по делото е прекратено по отношение на ответниците Б.Д.“ ООД, ЕИК: *******, „Б.Р.К.“ ЕООД, ЕИК: *******и остава висящо срещу ответника НАЦИОНАЛНА КОМПАНИЯ "Ж.И." ДП, ЕИК: *******. Ищцата в молбата за отказ от исковете срещу тези ответници твърди, че е сключила с тях спогодба, с която се задължили да й  изплатят исканото обезщетение.

Производството е продължило срещу ответника ДП „Национална компания Ж.И.”, ЕИК *******.

          ИЩЦАТА- К.Р.Я., ЕГН **********, със адрес: ***, със съдебен адрес:***, офис 4  чрез адвокат Н.Д. от ШАК, твърди, че на 10.12.2016 г. по линия Дружба – Образцов чифлик влакова композиция ДТВ 90570 с локомотиви № 86-003 и 87-009 преминавала в 5:37 ч. през района на железопътната гара при с. Хитрино, обл. Шумен под управлението на машинистите Д.А.М., В.П.П.и Р.С.П., които били в трудово правоотношение с ответника „Б.Р.К.“ ЕООД. Сочи, че композицията дерайлира при преминаването на посочения железопътен участък и няколко от вагоните, пълни с пропилен, се взряват, което довежда до силна взривна вълна, нанесла щети по инфраструктурата на селото и отнела живота на 7 човека, сред които е и нейният син – Т.Ю.А., ЕГН **********. Намира, че описаното събитие е причинено от противоправното поведение на служители на ответника. Сочи, че машинистите Д.А.М., В.П.П.и Р.С.П., служители на  „Б.Р.К.“ ЕООД, са навлезли в  района на жп гара Хитрино със скорост над разрешената от 40 км/ч – съответно преминаване през входна стрелка № 1 с 80 км/ч , а през стрелка № 5 със 78 км/ч, не са задействали своевременно автоматичната влакова спирачка и не са предприели екстрено задържане, като същевременно, въпреки дадените указания, не са спрели на коловоз № 3, за да изчакат преминаването на насрещно движещ се пътнически влак. Твърди, че инцидентът е възникнал и поради влошеното състояние на железопътната инфраструктура, като в тази връзка навежда, че ответникът „Национална компания Ж.И.“ отговаря за поддържането на същата в технически изправно състояние, а това задължение не е било изпълнено. Ищцата твърди, че в резултат от противоправното поведение на служителите на ответниците са й причинени болки и страдания, които ще изпитва до края на живота си. Сочи, че е имала близки отношения на обич и разбирателство със своя син и е разчитала на него за морална опора в живота си. След внезапната му смърт изпитва болка, която няма да може да преодолее с времето.  Предвид твърденията за наличие на противоправно поведение от горепосочените лица, намира, че болките и страданията, които са й причинени от смъртта на сина й следва да бъдат обезщетени солидарно от тримата ответници, доколкото всеки от тях е проявил противоправно поведение в описания горе смисъл и съответно е допринесъл за настъпването на вредоносния резултат. Предвид това претендира на основание чл. 49 ЗЗД ответниците да бъдат осъдени да й заплатят солидарно сумата от 150 000 лв., обезщетение за причинени неимуществени вреди, ведно със законната лихва от Предвид твърденията за наличие на противоправно поведение от горепосочените лица, намира, че болките и страданията, които са й причинени от смъртта на сина  следва да бъдат обезщетени солидарно от Б.Д.“ ООД, ЕИК: *******, „Б.Р.К.“ ЕООД, ЕИК: *******и НАЦИОНАЛНА КОМПАНИЯ "Ж.И." ДП, ЕИК: *******,  като с първите двама е сключила споразумение, предвид което е направила отказ от иск. Претендира в рамките на настоящето производство и третото дружество, което е допринесло за настъпването на вредоносния резултат, чрез неизпълнение на задължението да поддържа железопътната инфраструктура в състояние, което да е безопасно и годно за употреба по предназначение, да бъде осъдено да й заплати претендираното обезщетение в размер на 75 000лв. Претендира разноски за производството.

ОТВЕТНИКЪТ - ДП „Национална компания Ж.И.”, ЕИК *******, представлявано от инж. З.А.К.- генерален директор, оспорва предявените срещу него искове изцяло като твърди, че посочените в исковата молба твърдения са неоснователни. Не оспорва единствено обстоятелството, че на посочената дата е станал инцидент  с дванадесет пълни вагона –цистерни от състава на товарен влак № 90570 при влизане в гара Хитрино и възпламеняването на една от тях. Излага, че железопътната инфраструктура е поддържана в нормативно изискуемото състояние, което позволява безопасната й експлоатация, като изискуемите прегледи се осъществяват регулярно. Поддържа, че процесната катастрофа се дължи на виновното и противоправно поведение на служителите на „Б.Р.К.“ ЕООД, ЕИК: ******, които не са спазили сигнализацията и се движили с превишена скорост в гарата. Представя подробно становище във връзка с направените твърдения. Оспорва размера на претендираното обезщетение като прекомерен.Претендира направените по делото разноски и юрисконсултско възнаграждение.

Съдът, като обсъди направените доводи и прецени събраните по делото доказателства съобразно разпоредбата на чл.235  от ГПК, намира за установено следното:

По делото не се спори, а и ноторен факт е ,че за ПТП в  Хитрино има постановена влязла в сила присъда по образуваното НОХД № 349/2017 г. по описа на ОС Шумен, с която двамата машинисти, служители на „Б.Р.К.“ ЕООД - Д.А.М. и Р.С.П. са признати за виновни затова, че са причинили смъртта на седем лица, както и че са причинили тежки телесни повреди на четири лица, и средни телесни повреди на десет лица.

Представена е медицинска документация, която е от значение за изготвянето на СМЕ и съдът не следва да я обсъжда отделно, тъй като за целта са необходими специални знания.

От заключението на СМЕ, ценено от съда изцяло като компетентно и обосновано, се установява, че причина за смъртта на Т.А.е тежката открита черепно - мозъчна травма, довела до разбиване на черепа и разкъсване на мозъка - състояние несъвместимо с живота. Смъртта на пострадалото лице е в пряка причинно - следствена връзка с процесното събитие.

По делото е прието  и заключение на СПЕ, според което от самоотчета на ищцата, характера на процесното събитие и проведените изследвания може да се приеме, че е преживяла тежък психичен стрес, последван от тревожно-депресивни оплаквания, представляващи Протрахирана реакция на траур. Към настоящия момент симптомите са затихнали. Продължават оплаквания от нарушен сън, за които следва да приема медикаментозно лечение. В психологичен план травматичните преживявания персистират, причиняват субективен дискомфорт и ще продължават до края на живота й.

От приетато и неоспорено по делото заключение на СТЕ се установява, че при движението на влак № 90570 в междугарието гара Плиска - гара Хитрино, не са спазени следните изисквания залегнали в Наредба 58:

-   превишена е максимално допустимата скорост на движение в междугарието. Съгласно разписанието на този влак нейната стойност не трябва да бъде по-голяма от 70 km/h. На някои места скоростта достига до 75 km/h;

-   преди навлизане в гара Хитрино, скоростта е ограничена на 60 km/h, фиг.2). Това ограничение не е спазено, влакът е навлязъл с около 78 km/h;

-   не спазено изискването за навлизане със скорост до 40 km/h в стрелките на отклонителен коловоз, което е указано от предупредителния и входен светофор на гарата.

Първопричината за възникналото дерайлиране и последвалия пробив, изтичане на пропен и взрив е превишената скорост (почти двукратно) при навлизането на влак № 90570 в гара Хитрино. Превишаването й води до голямо повишение на центробежните сили, които натоварват значително подвижния състав и железния път и като резултат се създават условия за дерайлиране. Допълнително натоварване се получава и от действието на спирачната система.

Причината за възникването на взрива е едновременното наличие на горимо вещество, окислител и източник на запалване на територията на село Хитрино. Процентното съдържание на пропен е било в рамките от 2,2 до 10,3 об. %. На въпроса: „При какви условия е било предотвратимо настъпването на процесното събитие?“ - вещите лица отговарят, че при преминаване през гарата с разрешената максимални скорост от 60 km/h процесиото събитие е било предотвратимо. На въпроса: „Какво е било състоянието на железопътната инфраструктура в процесния участък преди настъпването на произшествието?“- вещите лица  дават следното заключение: Според „ПРАВИЛА ЗА ТЕКУЩО ПОДДЪРЖАНЕ НА ЖЕЛЕЗНИЯ ПЪТ“ на ДП „НКЖИ“, Чл. 168. Системата за контрол се състои от прегледи и проверки върху състоянието на железния път, извършвани от съответните длъжностни лица. Тя има за цел да осигури непрекъснато и безопасно движение на влаковете, правилно планиране и изпълнение на работите по текущо поддържане, включително и спазване на техния предпазен характер и своевременно извършване на ремонтите по пътя и съоръженията. Контролът на железния път и съоръженията (прегледи и проверки) се подразделя на постоянен, периодичен, извънреден и специален. Той се извършва при утвърден ред, срокове по време и начин със спазване на разпределени задължения между длъжностните лица според длъжностните им инструкции. Чл. 169. Постоянният контрол се извършва ежедневно или непрекъснато, чрез обиколки и наблюдение, от длъжностни лица от ЖП секцията, работещи на смени и дежурства по одобрен график за поверените им места. Това са кантонери, охранители на слаби места, работници по ПЖПС и др., на които се възлага извършване на такъв контрол на определени участъци и обекти. Чл. 170. (1) Периодичният контрол се извършва от определени длъжностни лица през период от време, който е съобразен с класа на пътя съгласно „Инструкция за устройство и поддържане на горното строене на железния път и железопътните стрелки” и по начин, в зависимост от извършвани други контролни прегледи и проверки, включително измерванията на горното строене на пътя с различни технически средства. Периодичният контрол представлява комплекс от натурни прегледи и проверки, извършван от отделни длъжностни лица, всяко от което изпълнява своите задължения и отговаря за поверен участък от пътя и неговите съоръжения. Това са кантонери, техник ръководител група по поддържане на железния път (и или еквивалентни, съгласно актуалното разписание на длъжностите в поделение ЖПС, началници/участъци ПЖПС, контрольори на пътя и изкуствените съоръжения, ръководители отдел ПЖПС и директори на ЖП секцията или други длъжностни лица, които отговарят за измервания и проверки, извършвани с технически средства като пътеизмерителен вагон, георадарна система, лазерна лаборатория за контрол на габарита, тележки за измерване на път и стрелки, тележки или уреди за безразрушителен контрол (дефектоскоп) или други. В периодичния контрол се включват месечните и шестмесечните ревизии на коловозите, стрелките в гарите и междугарията, на сигналите и тяхната видимост, съгласно изискванията за преглед на железопътните съоръжения и устройства, както и на индустриалните железопътни клонове, коловози, стрелки и устройства в района на ЖП секцията.

Към материалите по делото са приложени протоколи за извършени периодични прегледи и проверки (месечни , шестмесечен и годишен). Съгласно приложените протоколи 1-И1 от месечните прегледи на гара Хитрино има декларация от техник ръководител група железен път за извършени ръчни измервания на коловозите и стрелките. Съгласно тези протоколи измерените параметри на стрелките и железния път са в съответствие с техническите норми и гарантират безопасно движение със заложените в Графика за движение на влаковете скорости. Извършен е шестмесечен преглед. Изправността на железния път, стрелките и съоръженията са удостоверени с подписите на членовете на комисията, извършила прегледа, освен това към материалите по делото е приложен доклад от извършена проверка от контрольора по железен път по изпълнение на служебните задължения на началниците на жп участъци и други подчинени служители. Проверката е констатирала, че се извършват измервания в съответствие с изискванията на нормативната уредба и установените отклонения са отстранени в срок.  Всички тези проверки се правят от служители на ДП „НКЖИ“ и се извършват с ръчни измервателни инструменти върху път в ненатоварено състояние. Съгласно „Правилника за текущо поддържане на железния път“ периодически е необходимо да се извършват измервания на железния път в натоварено състояние с пътеизмерителна лаборатория. Такова измерване е извършено от „Т.“ООД на 15 и 16.09.2016г. То включва гара Хитрино, като резултатите от измерването са предоставени от изпълнителя „Т.“ООД в отделен доклад за целите на разследването от Национална следствена служба. В този доклад е дадена оценка за състоянието на железния път в отсечката от км 110+000 до км 111+200, включително главен коловоз №2 до км 110+100 ( ос приемно здание), който е продължение на текущия път от междугарието Хитрино - Плиска. Съгласно този доклад „Техническото състояние е оценено като добро, т.е. стойността на обобщения качествен индекс на балната оценка не надвишава граничната за допустима безопасна експлоатация при движение на влаковете със заложените в Графика за движение на влаковете скорости. Към документите по делото е приложена справка за извършваните дейности по поддържане на железния път и стрелките в гара Хитрино през 2016г. Извършвано е ръчно укрепване на железния път и стрелките по ниво, ръчно пресяване на замърсен баласт и баластиране, регулиране на междурелсие, смяна на единични негодни елементи от горното строене, притягане на скрепления. През месец август 2016г. е извършено и механизирано укрепване на железния път с тежка пътна механизация от км 109+600 до км 110+900, в това число и втори главен коловоз и железния път до входен светофор страна Плиска ( района на произшествието).

От справката по извършени дейности по поддържане на железния път и стрелките е видно, че на стрелка №5 е извършена смяна на полуезикова уредба (език и раменна релса). По време на инцидента те са били в добро техническо състояние.

При изготвяне на Съдебно - техническа експертиза, възложена от ОС Шумен, бяха направени измервания на стрелка №5. При измерването се установиха някои отклонения от геометричното положение на стрелката, но те бяха в рамките на допустимите отклонения, съгласно нормите за горно строене на железния път. При същото измерване беше установено, че езиковата част на стрелката след инцидента не е подменена. Тя се е запазила в добро техническо състояние при инцидента.

Баластовата призма не е била добре уплътнена. Очаквало се е подбиване на стрелката, което не е извършено по график, поради неизправност в подбивната машина. Това според експертизата са доказателства за извършван контрол, както и за предприемане на действия за отстраняване за неизправностите. При изготвяне на СТЕ, възложена от ОС Шумен бяха направени изчисления за установяване на стабилността на железния път в рамките на стрелка№5, поради не доброто състояние на баластовата призма. При изчисленията беше прието, че баластовата призма е била в крайно лошо състояние и не е оказвала никакво съдействие по отношение на стабилността на железния път. При тези предположения по изчислителен път беше установена граничната скорост за загуба на общата устойчивост на железния път. Тази гранична скорост е 60 km/h. Това е максималната скорост за движение по основния коловоз. Факт е, че при скорост 78 km/h през стрелката са преминали два локомотива и пет вагона.

От подадената информация от началник жп участък Каспичан за отстранени неизправности от пътеизмерителна лаборатория ЕМ120, става ясно, че констатираните по ниво от лабораторията единични неизправности по ниво в зоната на стрелка№1 са отстранени на 30.11.2016г., като същото се доказва от справката за извършени дейности по поддържане на железния път и стрелките в гара Хитрино за 2016г.

По данни от изготвения проект за Окончателен доклад от проведено разследване на тежко железопътно произшествие - дерайлиране на товарен влак№90570 при влизане в гара Хитрино на 10.12.2016г., изготвен от Комисията за техническо разследване на тежко железопътно произшествие в Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията (Приложение №15), който е качен за обществен прочит и обсъждане на Интернет - страницата на „Специализирано звено за разследване на произшествия и инциденти в железопътния транспорт“ в МТИТИС се твърди : „Относно състоянието преди произшествието е установено, че стрелките, осигурителната техника -Релейна уредба за ключова зависимост (РУКЗ) с Разпоредителен апарат (РА) и контактна мрежа са технически изправни.

На 18.01.2017г. независими експерти, назначени от Национална следствена служба София са извършили оглед и проверка на осигурителната техника в г. Хитрино за изготвяне на Комплексна техническа експертиза. По отношение на железния път комисията е установила следното: „Преминаването на двата локомотива и първите пет вагона през двете стрелки е било възможно благодарение на здравината на железния път в зоната на стрелка №5. Вследствие на възникналите големи напречни сили релсотраверсовата скара първоначално се е изместила надясно по посока на действащата от страна на локомотивите и вагоните центробежна сила, в последствие се е деформирала и накрая се е разрушила, което е довело до дерайлиране на дванадесетте вагона на влака.

Вещите лица посочват, че инфраструктурата е отговаряла на нормативните изисквания за максимално - допустимите скорости на движение.

За работа по поддържане и ремонт на железния път, както и за експлоатацията на железопътния транспорт, има строги изисквания и правила. Всички участници в транспортния процес са длъжни да спазват тези правила, за да не се стига до инциденти. По отношение на железния път, след анализ на предоставените материали експертизата счита, че той е поддържан според нормативната уредба и отговаря на изискванията за допустимите скорости за процесния участък. Всички елементи на железопътната инфраструктура се определят, проектират и поддържат в пряка зависимост от максималната скорост на движение. Тъй като железният път е една сложна конструкция, която е изложена непрекъснато на действието на атмосферните условия и на динамични натоварвания от преминаващия подвижен състав, в съчетание с участието на много хора в транспортния процес, има заложени големи коефициенти на сигурност. Факт е, че скоростта на преминаване на влака е била два пъти по-голяма от допустимата. Дори при тази висока скорост железният път би издържал, ако не се е налагало намаление на скоростта. Вещите лица са категорични, че основната и единствена причина за настъпилата катастрофа е високата скорост на движение на влака през процесния участък.

По делото са събрани и гласни доказателства, които установяват неимуществените вреди на ищцата в резултат на процесното ПТП.

Други относими доказателства по делото не бяха ангажирани.

При така установената фактическа обстановка, от правна страна съдът намира следното:

Искът  с правно основание чл.49 вр. с чл.45 от ЗЗД  срещу ответника ДП „Национална компания Ж.И.” е неоснователен.

Ищецът се стреми да ангажира деликтната отговорност на ответника по реда на чл.49 ЗЗД вр. с чл.45 ЗЗД. Неговата отговорност е свързана с виновното и противоправно действие на други лица, на които са възложили определена работа за вредите, причинени при или по повод изпълнението на тази работа. В този смисъл отговорността ответника има обезпечително–гаранционна функция и произтича от вината на натоварените с извършването на работата лица.

Съгласно нормата на чл.49 ЗЗД този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на работата. За да бъде основателен предявеният иск, следва да се установи осъществяването на всички елементи от сложния правопораждащ фактически състав: ответникът да е възложил работа на негов служител, респ. служители; извършването на противоправно деяние от това лице, респ. лица при изпълнението на работата или по повод изпълнението на тази работа; настъпването на описаните в исковата молба вреди, както и наличието на пряка причинно – следствена връзка между деянието и вредите. Нормата на чл.45, ал.2 ЗЗД установява оборима презумпция за вина във всички случаи на непозволено увреждане, поради което ищецът не следва да установява наличието на вина.

По правилото на чл.154, ал.1, изр.1 от ГПК ищцата следваше да проведе главно и пълно доказване на обстоятелствата, които според определението на СГС съставляват фактически основания на претенцията му.

Анализирайки събраните по делото доказателства, съдът намира, че предявената искова претенция се явява недоказана и подлежи на отхвърляне, тъй като в хода на производството не бе проведено пълно и главно доказване, че вредите са настъпили по причина на работа, за чието изпълнение ответникът отговаря. В хипотезата, когато доказателствената тежест за установяване на определени предпоставки е възложена на някоя от страните в процеса, тази страна е длъжна да проведе пълно и главно доказване за настъпването на съответните обстоятелства. От приложените документи по делото е видно, че към 10.12.2016 год., техническото състояние на железния път и съоръженията отговаря на изискванията на националните нормативни документи, като регламентираните стойности на параметрите им съответстват на определените в „Таблици с технически параметри и нормативи” скорости за движение през гара Хитрино.  Вещите лица по неоспореното заключение на СТЕ посочват, че инфраструктурата е отговаряла на нормативните изисквания за максимално - допустимите скорости на движение и че основната и единствена причина за настъпилата катастрофа е високата скорост на движение на влака през процесния участък.

Предвид изложеното, съдът приема, че по делото не са доказани всички елементи от фактическия състав на правото по чл.49 вр. с чл.45 от ЗЗД и не са налице основанията за ангажирането на деликтната отговорност на ответника- ДП „Национална компания Ж.И.”.

С оглед изхода на делото и на основание чл.78, ал.3 от ГПК ищцата следва да заплати  направените от ответника разноски по делото в размер на 450лв. за  юриск. възнаграждение.

По изложените съображения съдът

 

 

Р      Е      Ш       И :

 

 

          ОТХВЪРЛЯ иска с правно основание чл. 49 вр. с чл. 45 ЗЗД, предявени от К.Р.Я., ЕГН **********, със адрес: ***, със съдебен адрес:***, офис 4, чрез адвокат Н.Д. от ШАК, срещу ДП „Национална компания Ж.И.”, ЕИК *******, представлявано от инж. З.А.К.- генерален директор, със седалище и адрес на управление:***, да заплати на ищцата обезщетение за причинени неимуществени вреди от смъртта на сина й Т.Ю.А., ЕГН **********, в размер на 75 000 лв.,  настъпили на 10.12.2016 г. при дерайлиране на влакова композиция и взривяване на вагони от нея в ЖП гара с. Хитрино, ведно със законната лихва, считано 10.12.2016 г. до окончателното изплащане, като недоказан и неоснователен.

ОСЪЖДА– К.Р.Я., ЕГН **********, със адрес: ***, да заплати на ДП „Национална компания Ж.И.”, ЕИК *******, представлявано от инж. З.А.К.- генерален директор, със седалище и адрес на управление:***, на основание чл.78, ал.3 от ГПК направените разноски по делото в размер на 450лв.( юриск. възнаграждение).

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред САС в двуседмичен  срок от съобщаването на страните за изготвянето му.

 

 

                                                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ: