Решение по дело №2734/2020 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 1148
Дата: 20 юли 2020 г. (в сила от 8 август 2020 г.)
Съдия: Георги Росенов Гетов
Дело: 20205330202734
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 май 2020 г.

Съдържание на акта

   Р Е Ш Е Н И Е  № 1148

                                                     20.07.2020 г., гр. Пловдив

 

В  И М Е Т О  НА  Н А Р О Д А

 

ПЛОВДИВСКИ РАЙОНЕН СЪД, НАКАЗАТЕЛНО ОТДЕЛЕНИЕ, XXI наказателен състав, в открито съдебно заседание на двадесет и трети юни две хиляди и двадесета година, в състав:         

 

       РАЙОНЕН СЪДИЯ: ГЕОРГИ ГЕТОВ

 

при секретаря Христина Близнакова, като разгледа докладваното от съдията АНД № 2734/2020 г. по описа на съда, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.

Образувано е по жалба от Р.К.К., ЕГН: **********, с адрес: *** против Електронен фиш Серия К, № 2424245 за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система, издаден от ОДМВР – Пловдив, с който на основание чл. 189, ал. 4 вр. чл. 182, ал. 1, т. 3 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП) на жалбоподателя е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 100 (сто) лева за нарушение по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП.

В жалбата се навеждат бланкетни доводи за незаконосъобразност на атакувания електронен фиш (ЕФ) и се моли за неговата отмяна. В съдебно заседание, редовно призован, жалбоподателят не се явява и не се представлява.

Въззиваемата страна в писмено становище с рег. № 317000-6928/14.05.2020 г. от старши юрисконсулт Г. Б., с пълномощно по делото, оспорва жалбата и поддържа електронния фиш. Взема становище при издаването му да не са допуснати съществени процесуални нарушения, ЕФ да съдържа всички задължителни реквизити на съдържанието си, а нарушението да е установено с одобрен тип средство за измерване, преминало метрологична проверка и след изваждане на максимално допустимата грешка като гаранция за правилно измерена скорост. Моли жалбата да бъде оставена без уважения, а ЕФ да бъде потвърден. Претендира разноски за юрисконсултско възнаграждение. В съдебно заседание, редовно призована, въззиваемата страна не се представлява.

СЪДЪТ, след като обсъди доводите на страните и събраните по делото доказателствени материали, поотделно и в тяхната съвкупност, приема за установено следното:

Жалбата е подадена от Р.К.К., спрямо когото е наложено административното наказание, следователно от лице с надлежна процесуална легитимация. Екземпляр от електронния фиш е връчен на жалбоподателя на 17.03.2020 г., установено от изпълненото лично от жалбоподателя изявление „17.03.2020 г. получих лично“, а жалбата е подадена на 24.03.2020 г. (пред Районен съд – Пловдив и препратена за окомплектоване на административнонаказващия орган), поради което срокът по чл. 189, ал. 8 от ЗДвП е спазен, а жалбата е допустима. Разгледана по същество, същата е основателна, поради което атакуваният електронен фиш следа да бъде отменен по следните съображения:

 

От фактическа страна съдът приема за установено следното:

На 05.12.2018 г. в 00:18 часа в гр. Пловдив, на бул. „Цариградско шосе“ № 108 в посока ул. „Удроу Уилсън“ жалбоподателят Р.К.К. управлявал собствения си лек автомобил „Форд Фокус“ с рег. № ***със скорост на движение от 76 км/ч при разрешена скорост от 50 км/ч. Движението му с посочената скорост било заснето и установено с преносима система за контрол на скоростта на МПС с вградено разпознаване на номера и комуникации тип ARH CAM S1 с фабричен номер ***. Стойността на измерената скорост от техническото средство била 79 км/ч, като след приспадната максимално допустима грешка от „минус“ 3 км/ч била установена стойност на скоростта на движение от 76 км/ч, при което било изчислено, че е налице превишаване на разрешената скорост с 26 км/ч.

За това деяние и на основание чл. 189, ал. 4 вр. чл. 182, ал. 1, т. 3 от ЗДвП против жалбоподателя К. бил издаден електронен фиш серия К № 2424245, с който му било наложено административно наказание „глоба“ в размер на 100 лева.

За използването на мобилната система за контрол тип ARH CAM S1 не бил попълнен протокол съгласно приложението към чл. 10, ал. 1 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата (Обн. ДВ бр. 36 от 19.05.2015 г., изм. и доп. ДВ бр.6 от 16.01.2018 г.).

 

По доказателствата:

Описаната фактическа обстановка съдът приема за установена въз основа на събраните по делото и непротиворечиви писмени доказателства:

От Удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 17.09.5126 се установява, че процесното техническо средство, с което е била измерена скоростта на движение на лекия автомобил с рег. № ***, е от одобрен тип и със срок на валидност до 07.09.2027 г.

От Протокол от проверка № 59-С-ИСИ/11.10.2018 г. (лист 18 от делото) се изяснява, че процесното техническо средство тип ARH CAM S1 с фабричен номер *** е преминало последваща периодична проверка на 11.10.2018 г. със заключение, че същото съответства с одобрения тип, както и че са налични всички необходими надписи и означения върху средството за измерване, включително защитни стикери. Установява се и че максимално допустимата грешка при измерване на скоростта е +/- 3км/ч при движение до 100 км/ч.

От приложения към преписката снимков материал с № 0111215 се изяснява, че измерената скорост на движение на процесния лек автомобил с рег. № ***е 79 км/ч, а заснемането е извършено на 05.12.2018 г. в 00:18 часа.

От справка за собственост на МПС с рег. № ***се установява, че същото е собственост на жалбоподателя Р.К.К..

От писмо с рег. № 103000-8210/27.05.2020 г. от Началник сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Пловдив (лист 13 от делото) се установява, че за използването на процесното техническо средство ARH CAM S1 с фабричен номер *** на дата 05.12.2018 г. не е съставен протокол за използване на автоматизирано техническо средство или система по чл. 10, ал. 1 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г.

 

При така установените факти съдът приема следното от правна страна:

От събраните и проверени по делото доказателства се установява, че на описаните в ЕФ време и място – на 05.12.2018 г. в 00:18 часа в гр. Пловдив, на бул. „Цариградско шосе“ № 108 в посока ул. „Удроу Уилсън“, жалбоподателят К. е управлявал собствения си лек автомобил „Форд Фокус“ с рег. № ***. Изяснява се още, че той се е движил със скорост от 76 км/ч в населено място, където при избиране скоростта си на движение на водача е било забранено да превишава скоростта от 50 км/ч.

Въпреки това съдът намира, че в хода на производството по осъществяване на административнонаказателната отговорност на жалбоподателя е било допуснато съществено процесуално нарушение, което не може да се санира едва във въззивното производство, влече незаконосъобразност на обжалвания електронен фиш и представлява самостоятелно основание за неговата отмяна. С тълкувателно решение № 1 от 2014 г. на ВАС се потвърди  принципното положение, че поставянето на технически средства, които автоматично да записват административни нарушения, трябва да се извършва по определена процедура и с оглед спазването на определени изисквания (арг. чл. 32, ал. 2 от Конституцията на Република България). Във връзка с използването на мобилни технически средства правилата трябва ясно и непротиворечиво да дават указания на гражданите за условията и обстоятелствата, при които контролните органи имат право да ги използват. Тези правила бяха регламентирани с приемането на Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. и от тях се установява, че за да е законосъобразно използването на мобилно средство за видеоконтрол, следва да са спазени следните условия:

  -  използваното техническо средство да е от одобрен тип;

  - техническото средство да е преминало през последваща метрологична проверка;

  - да са спазени изискванията на чл. 10, ал. 1 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. като надлежно е попълнен протокол за използване на автоматизирано техническо средство или система;

  - техническото средство да е разположено и използвано съгласно изискванията на производителя и нормативните предписания чл. 6 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г.

Съдебната практика трайно приема, че всяко едно от гореизброените изисквания е императивно, като само при кумулативното им наличие използването на мобилното техническо средство е законосъобразно. Неспазването на което и да е от тези изисквания опорочава процедурата и създава основание за отмяна на електронния фиш. В настоящия случай не е попълнен протокол по чл. 10, ал. 1 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г., което представлява самостоятелно нарушение на процедурата по установяване на нарушението и неговото санкциониране с електронен фиш. От своя страна по необходимост това влече и следващ порок – липса на доказателство за спазването на чл. 6 от Наредбата, поради което кумулативните изисквания за законосъобразно използването на мобилно АТСС не са спазени по делото.

С чл. 10, ал. 1 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. е въведено задължение за контролния орган при всяко използване на мобилно АТСС да съставя протокол съгласно приложението. Предвидено е протоколът да се попълва при всяка смяна на мястото/участъка за контрол (чл. 10, ал. 2), като при работа с временно разположени на участък от пътя автоматизирани технически средства и системи за контрол на скоростта е предвидено протоколът да се попълва за всяко място за контрол и да се съпровожда със снимка на разположението на уреда (чл. 10, ал. 3). В настоящия случай, въпреки въведеното императивно задължение за съставянето на протокол по чл. 10, ал. 1 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г., за използването на процесното мобилно АТСС такъв протокол липсва. Изискването за съставянето на протокола по чл. 10, ал. 1 от Наредбата не е самоцелно, тъй като той изпълнява важна доказателствена функция в процеса. Липсата на редовно съставен протокол означава и липса на доказателство по делото за спазването на нормативно предвидения ред за установяване на нарушението чрез използването на мобилно техническо средство за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение. Същевременно доказателствената тежест в процеса се носи единствено от административнонаказващия орган, поради което той следва да понесе и последиците от доказателствената непълнота за законосъобразното провеждане на процедурата. Доколкото изискването за попълване на протокол по чл. 10, ал. 1 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. е установено като елемент от процедурата при използване на мобилно АТСС за контрол, то несъставянето му винаги ще съставлява процесуално нарушение. Настоящият съдебен състав приема, че това нарушение е от категорията на съществените, поради което то влече незаконосъобразност на ЕФ, издаден в резултат на така опорочената процедура. Това е така, защото протоколът по чл. 10, ал. 1 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. служи като доказателство за редица съществени за преценката за законосъобразното провеждане на производството обстоятелства, които не могат да бъдат установени по друг начин.

На първо място съставянето на протокола по чл. 10, ал. 1 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. е задължително, защото той е доказателство относно мястото и времето на извършване на нарушението, мястото на контрол и къде е разположено техническото средство, посоката на движение на контролираните МПС, с какво по вид АТСС е заснето нарушението, относно въведените ограничения на скоростта на движение, режима на измерване, начало и край на работа, дали техническото средство, с което е било заснето нарушението, е използвано от служител, оправомощен да борави с такива средства, къде е било разположено техническото средство – в лек автомобил, на мотоциклет или е било временно разположено на пътя, във време на движение ли е направено заснемането или не, доколкото е предвиден различен ред за ангажиране на отговорността в тези случаи. По делото се твърди, че заснемането е извършено с АТСС временно разположено на участък от пътя (тип ARH CAM S1), но информация относно мястото на контрол не би могла да се изведе и по реда на чл. 10, ал. 3 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г., т.е. от снимката на разположението на уреда, тъй като такава също липсва. С разпоредбата на чл. 189, ал. 8 от ЗДвП е регламентирано изрично задължение за директора на съответната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, в съпроводителното писмо да посочи включително разположението на автоматизираното техническо средство, посоката на движение на автомобила, действащото ограничение на скоростта, както и да представи доказателствата за тези обстоятелства. При липсата на попълнен протокол по чл. 10, ал. 1 от Наредбата се явяват незаконосъобразни и последващите действия на контролните органи, като осъществени при съществени нарушения на разпоредбите, регламентиращи условията, реда и начина за използването на мобилни АТС и системи за контрол на правилата за движение.

На следващо място по делото не се доказа, че е спазено изискването по чл. 6 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г., а именно използваното техническо средство да е било разположено и настроено съгласно изискванията за обслужване на производителя и нормативните предписания. Нормативната уредба предписва спазването на редица технически изисквания към монтажа и експлоатацията на АТСС, регламентирани с Наредбата и инструкцията за експлоатация, като тяхното съблюдаване представлява гаранция за законосъобразното измерване при използването на процесната мобилна система за контрол на скоростта на МПС. В тази връзка законодателят е предвидил улеснен ред за доказване надлежното изпълнение на тези изисквания, като в съдържанието на протокола по чл. 10, ал. 1 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. следва да бъде удостоверено чрез попълване на нарочно поле и полагане на подпис, че автоматизираното техническо средство е използвано съгласно нормативните изискванията, установени в инструкцията за експлоатация. Само при спазването на тези изисквания биха съществували достатъчно гаранции, че измерванията с техническото средство са точни и не са налице изкривявания, дължащи се на неправилен монтаж или експлоатация. При надлежно попълване в протокола на посоченото поле до доказване на противното се смята, че всички нормативни и технически изисквания са спазени и са налице достатъчно гаранции за точност на измерването. При липса на подобно попълване обаче спазването на техническите изисквания, явяващи се гаранция за изправност на техническото средство и прецизност на измерванията, не може да се презюмира. В съдебната практика е изяснено, че дори ненадлежното попълване на протокола в тази му част – когато липсва удостоверяване или подпис на извършилото го лице, то отново не може да бъде извършена проверка за спазване изискванията на чл. 6 от Наредбата, поради което е допуснато съществено процесуално нарушение – така Решение № 4424 от 27.06.2019 г. по к.а.н.д. № 4318/2019 г. на Административен съд – София; Решение № 541 от 18.03.2019 г. по к.а.н.д. № 277/2019 г. на Административен съд – Варна. На още по-силно основание, когато протокол въобще не е съставен, то нарушението на процесуалните правила отново следва да се квалифицира като съществено.

Съгласно чл. 9, ал. 2 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. служителят включва автоматизираното техническо средство или система и извършва необходимите първоначални настройки за започване на автоматизирания контрол. Неясно остава по делото дали са били извършени необходимите първоначални настройки и от кое лице. При липса на протокол по чл. 10, ал. 1 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г., както и на каквито и да било други доказателства в тази насока, то изводът дали АТСС е монтирано и използвано съгласно нормативните и изискванията на инструкцията за експлоатация би почивал единствено на предположения. Административнонаказателната отговорност от своя страна обаче не може да бъде осъществена въз основа на предположения. По тези съображения ангажирането на отговорността на жалбоподателя, но без по делото да е доказано, че са били спазени предвидените изисквания при монтажа и експлоатацията на процесното АТСС, съществено нарушава правото на защита на наказаното лице.

На следващо място липсата на попълнен протокол по чл. 10, ал. 1 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. препятства възможността да се извърши преценка дали е спазено правилото по чл. 11, ал. 2 от Наредбата. Разграничават се три хипотези на установяването и заснемане на нарушения: 1) от статични АТТС; 2) от мобилни АТСС, временно разположени на участък от пътя и 3) от мобилни АТТС, прикрепени към превозно средство и във време на движение. В първите две хипотези за установените от АТСС нарушения на правилата за движение по пътищата се издават електронни фишове. Изключение от реда за издаване на електронен фиш е въведено единствено за нарушения, установени с мобилни АТТС във време на движение, за които нарушения електронни фишове не се издават. Обстоятелството към коя от разгледаните хипотези попада всеки отделен случай се установява отново от съдържанието на протокола по чл. 10, ал. 1 от Наредбата. Тъй като в настоящата хипотеза такъв протокол липсва в обективната действителност, то отново може единствено да се предполага дали процедурата е била спазена. От своя страна санкционирането с ЕФ на деяние, попадащо в хипотезата на чл. 11, ал. 2 от Наредбата, би съставлявало съществено процесуално нарушение. Досежно и това обстоятелство при липса на съставен протокол по чл. 10, ал. 1 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. надлежното изпълнение на процедурата по установяване на нарушение с мобилно автоматизирано техническо средство не може да бъде установено по друг начин, а доказателствената непълнота - да бъде санирана. Това отново доказва съществения характер на допуснатото процесуално нарушение. В този смисъл Решение № 1412 от 24.06.2019 г. по к.а.н.д. № 1253/2019 г. на Административен съд – Пловдив.

В заключение не би могло да се приеме, че несъставянето на протокол по чл. 10, ал. 1 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. не е процесуално нарушение от категорията на съществените. Противното би обезсмислило съществуването на разпоредбата, както и необходимостта от попълването за в бъдеще на посочения протокол при използването на мобилни АТСС за контрол, ако липсата на протокола не влияеше съществено на законосъобразността на процедурата. Подобно становище от гледна точка на последиците си би могло да се равнява и на мълчалива отмяна на разпоредбата на чл. 10, ал. 1 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. Същевременно трайна е съдебната практика на административните съдилища в страната относно характера на липсата на съставен протокол по чл. 10, ал. 1 от Наредбата като самостоятелно съществено процесуално нарушение – така Решение № 2406 от 19.12.2016 г. по к.а.н.д. № 2827/2016 г. на Административен съд – Пловдив; Решение № 2017 от 28.10.2019 г. по к.а.н.д. № 2314/2019 г. на Административен съд – Варна; Решение № 115 от 22.10.2019 г. по к.а.н.д. № 119/2019 г. на Административен съд – Ямбол; Решение № 229 от 05.05.2017 г. по к.а.н.д. № 146/2017 г. на Административен съд – Пазарджик; Решение № 32 от 20.02.2019 г. по к.а.н.д. № 5/2019 г. на Административен съд – Кърджали; Решение № 533 от 08.05.2018 г. по к.а.н.д. № 228/2018 г. на Административен съд София – област; Решение от 18.11.2019 г. по к.а.н.д. № 97/2019 г. на Административен съд – Силистра; Решение № 273 от 25.10.2019 г. по к.а.н.д. № 246/2019 г. на Административен съд – Кюстендил.

Съдът в изпълнение на задълженията си по чл. 13, чл. 14 и по чл. 314, ал. 1 от НПК за цялостна служебна проверка на законосъобразността и обосноваността на електронния фиш е дал указания на АНО за попълване на делото с необходимите доказателства, като с разпореждането на съдията-докладчик от 19.05.2020 г. (лист 9 от делото) е указано да бъде представен протоколът по чл. 10, ал. 1 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г., като е определен и срок за това действие. До приключване на въззивното съдебно следствие протоколът не е представен, като същевременно наказващият орган е уведомил съда, че такъв протокол въобще не е наличен (с писмо на лист 13 от делото). Съгласно Решение № 1470 от 20.07.2016 г. по к.а.н.д. № 1381/2016 г. на Административен съд – Пловдив крайният момент, до който страната е могла да установява тези съставомерни обстоятелства, е приключването на съдебното следствие пред въззивната инстанция. Предвид постъпилата по делото изрична информация за липса на протокол по чл. 10, ал. 1 от Наредбата, то евентуалното му по-късно представяне би означавало да е попълнен след приключването на въззивното съдебно следствие, независимо от вписаната в него дата.

По тези съображения съдът намери жалбата за основателна, като при издаването на процесния ЕФ № 2424245 е допуснато съществено процесуално нарушение, поради което последният е незаконосъобразен и като такъв трябва да бъде отменен.

С оглед изхода на делото право на разноски възниква единствено за жалбоподателя, но той не е направил такова искане, нито е доказано извършването на разноски.

Така мотивиран и на основание чл. 63, ал. 1, изр. 1, предл. трето от ЗАНН, съдът

                  

Р  Е  Ш  И:

 

ОТМЕНЯ Електронен фиш Серия К № 2424245 за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система, издаден от ОДМВР Пловдив, с който на Р.К.К., ЕГН: **********, с адрес: *** на основание чл. 189, ал. 4 вр. чл. 182, ал. 1, т. 3 от Закона за движението по пътищата е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 100 (сто) лева за нарушение на чл. 21, ал. 1 от Закона за движението по пътищата.

 

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба на основанията, посочени в Наказателно-процесуалния кодекс, по реда на Административнопроцесуалния кодекс пред Административен съд – Пловдив в 14-дневен срок от получаване на съобщението от страните, че решението е изготвено.

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ:

 

 

 

ВЯРНО С ОРИГИНАЛА! Е. А.