Р Е
Ш Е Н И Е №
125
гр. Самоков, 02.07.2019г.
В И М Е Т О Н А Н А
Р О Д А
Самоковският
районен съд, втори състав, в публичното съдебно заседание, проведено на шестнадесети
октомври две хиляди и осемнадесета година в състав:
РАЙОНЕН СЪДИЯ:МАРИНА ТРИФОНОВА
при участието на секретаря Параскева
Георгиева, като разгледа докладваното от съдия Трифонова АНД № 233по описа на Самоковския районен съд за 201. година, за
да се произнесе взе предвид следното:
Производството е
по чл. 59 и сл. от Закона за административните нарушения и наказания. Делото е
образувано по жалбата на "Д.Е.О." ЕООД,представлявано от Й. И. Г. ,седалище
и адрес на управление –гр.С.,ул.”И.Д.” № 41, с която е обжалвано наказателно постановление № F37..../13.03.201.
г. издадено от заместник директор на ТД на НАП София,
с което на жалбоподателя е наложена имуществена санкция в размер на 500 лв. на
основание чл.1.5, ал.2 от
ЗДДС
за извършено нарушение на чл.33,ал.1 от Наредба № Н1./13.12.2006 год. на МФ.
В жалбата се
твърди ,че обжалваното наказателно постановление е незаконосъобразно и
неправилно, издадено при съществени нарушения на процесуалните правила.Поддържа
се ,че дружеството жалбоподател не е извършило административното нарушение ,за
което е съставен АУА Н и е издадено НП.Сочи се ,че АУАН не е връчен по
надлежния ред и наказанието е несправедливо.Иска изцяло да бъде отменено
атакуваното наказателно постановление.
В съдебно
заседание процесуалният представител на жалбоподателя адв.Механджийски
поддържа жалбата и моли з отмяна на атакуваното наказателно постановление,като
неправилно и незаконосъобразно.
Ответникът по
жалбата не се представлява в съдебното заседание. Представя писмена защита с
подробни съображения за правилност и законосъобразност на наказателното
постановление.
С.ският районен съд,
като взе предвид доводите на страните, прецени събраните по делото
доказателства поотделно и в тяхната съвкупност,като провери служебно
атакуваното наказателно постановление, намира за установено следното от
фактическа страна:
С наказателно
постановление № F37.... от 13.03.201. год.,издадено
на заместник директора на ТД на НАП София, на дружеството жалбоподател „Д.Е.О." ЕООД,представлявано
от Й. И. Г.,седалище и адрес на управление –гр.С.,ул.”И.Д.” № 41,за извършено нарушение на чл.33,ал.1от Наредба № Н1./13.12.2006 год. на МФ му е
наложено административно наказание- имуществена санкция в размер на 500 лв. на
основание чл.1.5, ал.2 от ЗДДС.В обстоятелствената част на наказателното
постановление е отразено, че на 29.01.201. год. в
16.00 часа е извършена проверка на търговски обект по смисъла на параграф 1,
т.4 от ДР на ЗДДС-бензиностанция ,находяща се в гр.С. ,ул.”Я.” № 5,стопанисвана от „Д.Е.О." ЕООД.При проверката е установено ,че дневният оборот към
момента на проверката от монтирания в обекта ЕСФП модел „О.с.
1.0-Д-КЛ”, с ИН на ФУ ОS000... и ФП № 58000... и потвърждение към приходната
администрация № 31.4.../25.02.2012год.,съгласно
дневен финансов отчет Z № 0508.../29.01.201.
год. е в размер на
1 403.70 лева .Съгласно изготвен опис на парите в касата ,фактическата
наличност на пари в касата на обекта към момента на проверката /29.01.201. г. в 16.04
ч. е в
размер на 1 226.43 лева.От горецитирания номер е видно ,че притежава и е
активирана функцията „служебно изведени” суми.Установената промяна в касовата
наличност е в размер на 177.27 лева и представлява извеждане на пари от касата
,което не е отразено чрез фискалното устройство в момента на
извършването.Отразено е ,че дружеството жалбоподател не е изпълнило
задължението си ,извън случаите на продажби ,да отбележи всяка промяна на
касовата наличност ,извеждане на пари в касата на ФУ чрез операцията „служебно
изведени” суми
Наказателното
постановление е издадено въз основа на акт № F37.... за
установяване на административно нарушение на 30.01.201. год. от С.А.К. ,на
длъжност инспектор по приходите в Национална агенция за приходите при
Териториална дирекция –София ,в присъствието на свидетелите –Й.Г.Х.
/свидетел при констатиране на нарушението и съставяне
на акта/ и Т.Е.М./свидетел
при съставяне и връчване на АУАН/.Констатациите в АУАН са идентични с
отразените в НП констатации.Актът е връчен на управителя на дружеството
жалбоподател.
За извършената
проверка е съставил протокол за извършена проверка сер.
АА №0316.../29.01.201. г. на основание чл. 110, ал. 4, вр. чл. 50, ал. 1 от ДОПК.
По делото е
представен опис на паричните средства в касата към момента на започване на
проверката на търговски обект –бензиностанция, стопанисвана на от дружеството
жалбоподател,от който е видно ,че фактическата наличност на паричните средства
в касата за ФУ с инд.№ ОS000...
е 1226.43 лева.
По делото са
разпитани свидетелите С.А.К.-актосъставител и Й.Г.Х. –свидетел при констатиране на нарушението и
съставяне на акта ,показанията на които потвърждават констатациите в АУАН и НП.Посочват,
че е установена разлика между фактическата наличност в касата и разчетената
касова наличност от фискалното устройство която била в размер на около 177.27
лв.
От показанията
на свидетеля П.К.З.–служител,на
длъжност касиер в проверявания обект-бензиностанция ,стопанисвана от
дружеството жалбоподател към момента на извършване на проверката, се установява
,че по време на работния процес служители на НАП са влезли в обекта и са
извършили проверка.По това време имало клиенти ,които свидетелят
обслужвал.Проверяващите поискали да се спре работния процес,докато трае
проверката.Сочи още ,че по същото време е приемал доставка по извършена
заявка.При доставка на стоката се издава фактура и се плаща на момента от
касовата наличност.Свидетелят сочи ,че преди да дойдат проверяващите е приел
доставка на заявена стока и е платил от наличните парични средства от касата,но
е забравил да изведе парите от касата ,което не е отразено чрез фискалното
устройство в момента на извършването.
При така
установената фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи:
Жалбата е
допустима. Жалбата е подадена е от лице с правен интерес от обжалване на
наказателното постановление и е подадена в законоустановения срок. Въз основа
на служебно извършената проверка по законосъобразността на обжалваното
Наказателно постановление, съдът намира следното:
В хода на
административно-наказателната процедура се установи че не са допуснати съществени нарушения на
процесуалните правила, довели до ограничаване на правата на административно
наказаното лице. Административно-наказателното производство е започнало,
протекло е и е приключило в съответствие на процесуалните изисквания на ЗАНН.
Актът е съставен при спазване на изискванията на чл. 40-45 ЗАНН, при
постановяване на наказателното постановление са спазени изискванията на
чл.57-58 ЗАНН.Установи се материалната компетентност на актосъставителя и
наказващия орган. АУАН отговаря на изискванията на чл. 42, т. 3, 4 и 5 от ЗАНН.В него е описано нарушението и обстоятелствата, при които е извършено,
като направените фактически констатации съответстват на посочената като
нарушена разпоредба.
За установеното
нарушение против жалбоподателя е издадено НП в рамките на законоустоновения
6-месечен преклузивен срок.
НП е издадено от
компетентен орган, без НП да съдържа нови фактически обстоятелства, против
които в административно-наказателното производство жалбоподателят да не е могъл
да се защитава. НП отговаря на изискванията на чл. 57 от ЗАНН относно неговото
съдържание.
Разгледана по
същество, жалбата е основателна.
Следва да се приеме безспорно, че
е извършено нарушението така, както е описана в акта за установяване на
административно нарушение и в наказателното постановление.
Разпоредбата на чл.33, ал.1 от
Наредба № Н-1. от 13.12.2006г. на МФ за регистриране
и отчитане на продажбите в търговските обекти чрез фискални устройства на МФ
гласи: „Извън случаите на продажби всяка промяна на касовата наличност (начална
сума, въвеждане и извеждане на пари във и извън касата) на ФУ се регистрира във
ФУ чрез операциите „служебно въведени“ или „служебно изведени“ суми...“.От събраните по делото писмени и гласни
доказателства се установи ,че дневният оборот от
монтираните в обекта ЕСФП и ИН на ФУ ОS000... и ФП № 58000... и ДФО е в размер
на 1403.70 лева.Фактическата наличност ,установена чрез изготвения опис на
паричните средства в каса е в размер на 1226.43 лева.Установи се ,че разликата между
разчетената касова наличност от фискалното устройство и фактическата наличност
е в размер на 177.27 лева, които не са били отразени във фискалното устройство
като „служебно изведени суми”. Казано по друг начин, намерената
парична сума в касата е в по-малко от отчетената от фискалното устройство, а
видно от приложения при проверката дневен финансов отчет на фискалното
устройство за 29.01.201.г., то разполага с
операциите „служебно въведени” и „служебно изведени” суми, но наличните суми не
са били изведени служебно през деня, нито са били отчетени като извършени
продажби с издаването на фискален касов бон.
От текста на НП е видно, че
административно наказващият орган е приел, че е извършено нарушение по чл.33, ал.1 от Наредба Н-1./13.12.2006 год. на МФ, във вр. с чл.1.5, ал.2, във вр. с чл.1.5, ал.1, предл.2 от ЗДДС, във вр. с чл.11., ал.4 от ЗДДС.От анализа на посочените правни норми
се установява, че жалбоподателят действително е допуснал нарушение на чл.33, ал.1 от Наредба Н-1./13.12.2006 год. на МФ, като в разрез със задължението си е пропуснал
да отрази промяна на касовата наличност (извеждане на пари от касата) на ФУ,
която е следвало да се регистрира във ФУ чрез операцията „служебно изведени“ суми.Нормата на чл.11., ал.4 от ЗДДС въвежда правното основание за издаване на цитираната Наредба на МФ и е
цитирана, за да се запознае нарушителя с корелативната връзка между закона и
подзаконовия нормативен акт.Разпоредбата на чл.1.5, ал.2 от ЗДДС регламентира
вида и размера на наказанието за конкретно извършеното от жалбоподателя
нарушение.
При
определяне на вида и размера на налаганото на жалбоподателя наказание изрично е
записано, че това наказание се налага на основание чл.1.5,
ал.2, във връзка с чл.1.5, ал.1, предл.2 от ЗДДС, т.е.
коректно е изписана правната норма, която указва вида и размера на наказанието,
което следва да се наложи за допуснатото нарушение на по-горе цитираните правни
норми.
Съгласно
разпоредбите на чл.1.5, ал.2,
във вр. с ал.1 от ЗДДС, във връзка с чл.33, ал.1 от
Наредба №Н-1./13.12.2006г.
на МФ, за допуснато такова нарушение търговецът са наказва с имуществена
санкция в размер от 500,00 /петстотин/ лева до 2000,00
/две хиляди/ лева.В конкретния случай имуществената санкция е определена в
минимален размер-500 лева.
Мотивиран
от горното ,съдът
Р Е
Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА наказателно
постановление № F37.... от 13.03.201. год.,издадено от заместник директора на ТД на НАП
София, с което на „Д.Е.О." ЕООД,представлявано
от Й. И. Г.,седалище и адрес на управление –гр.С.,ул.”И.Д.” № 41,за извършено нарушение на чл.33,ал.1от Наредба № Н1./13.12.2006 год. на МФ му е
наложено административно наказание- имуществена санкция в размер на 500 лв. на
основание чл.1.5, ал.2 от
ЗДДС.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред
Административен съд София област в 14-дневен срок от съобщението до страните.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: