АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН |
||||||||||
РЕШЕНИЕ № 8 |
||||||||||
гр. Видин,
22.01.2020 г. |
||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
||||||||||
Административен съд – Видин, |
административнонаказателен
състав |
|||||||||
в открито заседание на тттридесетиддвадеседва |
тринадесети януари |
|||||||||
през две хиляди и двадесета година в състав: |
||||||||||
Председател: |
Антония Генадиева |
|||||||||
Членове: |
Биляна Панталеева Росица Славчева |
|||||||||
при секретаря |
Мария Иванова |
и в присъствието |
||||||||
на прокурора |
Кирил К. |
като разгледа докладваното |
||||||||
от съдия |
Антония Генадиева |
|
||||||||
Касационно АНД
№ |
259 |
по описа за |
2019 |
година |
||||||
и за да се произнесе, съобрази следното: Делото е образувано по жалба с правно основание
чл.63,ал.1,изр. ІІ - ро от ЗАНН, подадена от ОД на МВР – Видин против решение
№ 303 / 10.10.2019г. по АНД № 210/ 2019г. по описа на Районен съд – Видин, с
което е отменен изцяло Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение,
установено с автоматизирано техническо средство серия К № 1626086 на ОДМВР -
Видин, с който на ответника по жалбата е наложено административно наказание
„глоба” в размер на 600 лева на основание чл.189,ал.4, вр. с чл.182,ал.1,т.5
от ЗДвП. В жалбата се развиват съображения, че решението на
ВРС е незаконосъобразно. Твърди се от касатора, че по делото е установена
фактическата обстановка и нарушението е безспорно доказано, но съдът неправилно
не е съобразил събраните по делото писмени доказателства и липсата на
съществени процесуални нарушения и електронният фиш е отменен. Иска се да бъде отменено решението на ВРС, а
електронният фиш да бъде потвърден. Ответникът по касационната жалба моли тя да не бъде
уважавана, тъй като при издаването на електронния фиш са допуснати
процесуални нарушения от една страна, а от друга – нарушението не е доказано. Представителят на Окръжна прокуратура – гр.Видин
дава заключение, че жалбата е неоснователна и не следва да бъде уважена. От събраните по делото писмени доказателства,
преценени поотделно и взети в тяхната съвкупност, доводите на страните и
посочените касационни основания в жалбата, Административният съд прие за
установено следното : Жалбата, като подадена в срока, е процесуално
допустима. Разгледана по съществото си, същата е неоснователна. Районен съд - Видин е направил правилна преценка на
доказателствата по делото. Фактическата обстановка, която е приел за
установена са базира на тях. Административния съд я споделя и не намира за
необходимо да я преповтаря в настоящото решение. Установено е, че на 08.06.2017г. в 10,50 часа по път
II – 11, с.Арчар при ограничение на скоростта 40 км/ч,
въведено с пътен знак „В26“ МПС е преминало с 85 км/ч. Видно от приложения
към преписката клип № 9912 от радар № 559 е, че е преминал автомобил ВН 9777
АА. Отчетено е превишаване на скоростта с 45 км/ч. Техническото средство №
559 било монтирано на л.а. на полицията. Последвало издаването на Електронен
фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо
средство, в което е отчетена и грешката при измерването на скоростта от 3
км/ч, която е приета в полза на водача, респ. прието е, че наказуемата
скорост е 82 км/ч, а превишението е 42 км/ч. По делото е изискана справка от АПИ, ОПУ – Видин, от
която е видно, че към 08.06.2017г. пътен знак „В26“ на посоченото място е
липсвал. Той е възстановен, след получен сигнал от ПП при ОДМВР Видин на
16.02.2018г., видно от Протокол за поставени нови пътни знаци от същата дата. Въз основа на приетата фактическа обстановка и
правилното тълкуване на закона, въззивният съд е стигнал до верните
юридически изводи въпреки, че с решението си е отменил електронния фиш, като
краен резултат. Касационната инстанция споделя доводите на
въззивната такава, че електронният фиш е незаконосъобразен. В подкрепа на
направените констатации в електронния фиш са представени клип № 9912 от радар
№ 559, протокол от 01.10.2017г. за проверка на мобилна система за
видеоконтрол TFR1 - M, протокол за използване на автоматизирано техническо
средство TFR1 - M от 09.06.2017г. и докладна записка относно заснетите
нарушения с него от 09.06.2017г. На Х.М. е наложено
административно наказание с електронен фиш. Възможността на контролните органи да установяват нарушения на ЗДвП
чрез използване на технически средства е въведена с чл.165,ал.2,т.6 от ЗДвП. Доколкото обаче
процедурата е значително по-олекотена от тази по ЗАНН, то законът определя
точно и изчерпателно условията, при които се издава електронен фиш и
съдържанието на същия. Съгласно чл.189,ал.4 от ЗДвП при нарушение, установено и заснето с автоматизирано
техническо средство или система, в отсъствието на контролен орган и на
нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен
за съответното нарушение. С изменението на ЗДвП /ДВ
бр. 19/ 2015г./ е дадена легална дефиниция на понятието АТСС. Съгласно т.65
от §.1 на ДР на ЗДвП "Автоматизирани
технически средства и системи" са уреди за контрол, работещи самостоятелно
или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията,
които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие
на контролен орган и могат да бъдат, както стационарни – прикрепени към
земята и обслужвани периодично от контролен орган, така и мобилни –
прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя,
установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя
начало и край на работния процес. Предвид тази легална дефиниция на понятието
АТСС и предвидената възможност за издаване на електронен фиш за нарушение,
заснето с АТСС като цяло няма значение неговият вид, респ. дали АТТС е
стационарно монтирано или е мобилно такова. Съгласно чл.189,ал.4, изр.2 от ЗДвП електронният фиш
следва да съдържа данни за: териториалната структура на МВР, на чиято
територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване
на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство,
собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на
нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката или
мястото на доброволното ѝ заплащане. Електронният фиш има значението на
наказателно постановление (чл. 189,ал.11 от ЗДвП) и на неговите последици.
При това положение, специалният ред на издаването на електронният фиш
дерогира общите разпоредби на ЗАНН по отношение на установяването на
нарушението и на издаването на наказателното постановление, включително и на
неговото съдържание. С изрична законова разпоредба е определено съдържанието
на електронния фиш и същата има характер на специална спрямо общата на
чл.57,ал.1 от ЗАНН. В конкретния случай
районният съд е констатирал нарушения, които водят до незаконосъобразност на
издадения електронен фиш, съответно и до отмяната му. От събраните
доказателства пред въззивната инстанция не се установява по категоричен начин
извършването на твърдяното нарушение от М.. В обжалвания електронен фиш е посочено, че нарушението е извършено от М.,
в качеството ѝ на собственик на л.а. с рег. № ВН 9777 АА, а от клипа с
№ 9912, който се предполага, че касае конкретния случай е видно, че в него
липсва посочване на регистрационния номер на заснетото превозно средство.
Т.е. не става ясно засечената и заснета скорост дали е на процесния автомобил
или на друг такъв. Предвид обстоятелството, че в ЕФ е посочено, че
ограничението на скоростта от 40 км./ч. е въведена с пътен знак „В26“, който
именно знак се твърди, че е нарушен от ответницата по касация, то и липсата
на такъв знак, води до несъставомерност на деянието. Безспорно по делото се
доказва, че към момента, в който се твърди, че е извършено нарушението –
08.06.2017г., на такъв знак „В26“, на път II – 11, с. Арчар, такъв знак не е имало поради това, че е бил
унищожен. Знакът е възстановен и то именно по сигнал на ПП при ОДМВР Видин,
но едва на 16.02.2018г., видно от приложения по делото протокол за това. Така описаното обстоятелство правилно е съобразено
от ВРС и е довело и до отмяната на електронния фиш, поради недоказаност и
необоснованост. Няма как да бъде нарушен пътен знак, който не е бил на
мястото, на което се твърди, че е било извършено нарушението, по време на
извършването му и за чието съществуване и евентуалните му предписания,
съответно забрани, ограничения и т.н. участниците в движението няма как да
предполагат. Според Административния съд
посочените по – горе доводи са достатъчни за оставяне в сила на решението на
ВРС, с което е постановена отмяната на електронния фиш, поради което не е
необходимо обсъждането на останалите доводи и твърдения на страните. Липсата на доказателства за извършване на
нарушението и според настоящият състав на АС – Видин, води до
незаконосъобразност на електронния фиш и обосновава и правилността на
направения извод от районния съд, с който е постановена отмяна. Неоснователни са доводите, развити в
касационната жалба относно неправилността на решението на ВРС. От една страна
при постановяване на решението си ВРС се е съобразил със събраните по делото
доказателства и с представената от административно – наказващият орган
преписка, като е съобразил изводите си с тях. По делото липсват доказателства
в подкрепа на твърдението на наказващия орган за извършване на нарушението,
каквито се твърди в касационната жалба, че съществуват и го доказват по
категоричен начин. В случая са представени доказателства, които обаче не са
достатъчни и не биха могли да бъдат използвани за доказване на нарушението.
ВРС е обсъдил достатъчно подробно нарушенията, които са допуснати от
административно - наказващия орган, които са налице и според АС – Видин. Следва да се отбележи, че нарушителят не е длъжен да
доказва неизвършването на нарушението, а административно - наказващият орган
е този, който следва да събере доказателства за неговото извършване от
нарушителя, т.е. тежестта на доказване на нарушението лежи върху наказващия
орган. Електронния фиш не се ползва с доказателствена стойност относно
възприетите в него фактически положения, поради което и в тежест на издателя
му е да бъдат установени по недвусмислен начин всички белези и признаци от
обективна страна на нарушението, чрез предвидените доказателствени средства. В този смисъл неоснователно е
твърдението в касационната жалба относно правилността на електронния фиш и
безспорното доказване на нарушението, както и липсата на процесуални
нарушения. С оглед горните съображения оплакванията в жалбата
се явяват неоснователни, поради което и решението на ВРС следва да бъде
оставено в сила. Водим от горното и на основание чл.63,ал.1, изр. ІІ
- ро от ЗАНН във вр. с чл.208 АПК, Административен съд - Видин Р Е Ш И : ОСТАВЯ В СИЛА решение № 303 / 10.10.2019г. по АНД №
210/ 2019г. по описа на Районен съд – Видин, с което е отменен изцяло Електронен
фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо
средство серия К № 1626086 на ОДМВР - Видин, с който на Х.М.М. *** е наложено
административно наказание „глоба” в размер на 600 лева на основание
чл.189,ал.4, вр. с чл.182,ал.1,т.5 от ЗДвП. Решението не подлежи на обжалване. ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ: 1.
2. |
||||||||||
Решение по дело №259/2019 на Административен съд - Видин
Номер на акта: | 8 |
Дата: | 22 януари 2020 г. (в сила от 22 януари 2020 г.) |
Съдия: | Антония Благовестова Генадиева |
Дело: | 20197070700259 |
Тип на делото: | Касационно административно наказателно дело |
Дата на образуване: | 10 декември 2019 г. |