Решение по дело №176/2021 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 375
Дата: 10 май 2021 г. (в сила от 9 юли 2021 г.)
Съдия: Николинка Николова Попова
Дело: 20217150700176
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 февруари 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е №  375/10.5.2021г.

     Гр.Пазарджик, 10.05.2021 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПАЗАРДЖИК, девети състав, в открито съдебно заседание, проведено на двадесети април , две хиляди двадесет и първа  година,  в следния  състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ:  НИКОЛИНА ПОПОВА 

При секретаря А.Метанова и с участието на прокурора …………………….. като разгледа докладваното от съдия Попова     административно дело номер № 176 по описа за  2021 година, за да се произнесе, взе предвид следното: 

Производството е по реда на чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, във връзка с чл.64 ал.4 във връзка с чл. 64 ал.3 от Закона за управление на средствата  от Европейските структури  и инвестиционните фондове / ЗУСЕСИФ/.

Образувано e по жалба на Костадин Холянов в качеството му на Кмет на Община Ракитово, обл. Пазарджик, с адрес : гр. Ракитово, ул. Иван Клинчаров „ № 57 против Решение № 1002-33/01.02.2021 г. на Изпълнителни директор и Ръководител на Изпълнителна агенция Оперативна програма Наука и образование за интелигентен растеж в  частта в която е отказана верификация на разход  извършен за изработване „Ръководство за родители“ в размер на 10536,00 лв. с твърдения , че в тази част решението е неправилно и незаконосъобразно. Твърди се , че тези разходи са пряко свързани с постигането на целта на договора  и като такъв представлява допустим разход. Поддържа се още, че след като УО веднъж е приел формулировките в сключения договор  и го  е одобрил  за финансиране , не би следвало при отчитането на разходите да използва същата формулировка  като основание за непризнаване на тези разходи.Освен това се поддържа , че изработването на въпросното ръководство  е един от способите дал възможност на изпълнителя да продължи да осъществява дейността  по договора дори по време на извънредно положение  и в епидемична обстановка при спазване на всички противоепидемични мерки. Моли се съда да постанови съдебно решение, с което да отмени решението в обжалваната му част. Сочат се доказателства.   

 В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован се представлява от юрисконсулт Р. , която поддържа жалбата на основанията, посочени в нея.

Ответната страна – Изпълнителен директор и Ръководител  на Изпълнителна агенция Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“   представляван от служител с юридическо образование Н. С. – представя по делото писмен отговор, ведно с комплектовано копие от административната преписка. Оспорва жалбата и изразява становище за неоснователност на аргументите на жалбоподателя.

Административен съд - Пазарджик, като взе предвид доводите на страните, събраните по делото доказателства и съобрази закона, намира за установено от фактическа страна следното:

Със Заповед № РД12-251/30.10.2017 г. на Министъра на образованието , на основание чл. 19 ал.4,т.4, чл. 19а ал.1 и чл. 5 ал.5 от Закон за администрацията и параграф 7 от ПМС 237/ 23.10.2017 г.  за създаване на Изпълнителна агенция Оперативна програма Наука и образование за интелигентен растеж и приет УП на ИАОПОИР ,  е назначен Кирил Росенов Гератлиев  на длъжността Изпълнителен директор на АИ ОПНОИР.

               Не е спорно между страните и от представените по делото писмени доказателства се установява, че между Община Ракитово и Управляващия орган на Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“ 2014-2020 е сключен административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ за изпълнение на проект № BG05M90P001-2.018-0008-2014BG05M20P001-C05 „За по-добър живот в община Ракитово“.

              В изпълнение на Дейност 2 по Проекта, Община Ракитово, с решение №РД-25- 756/12.07.2019г. е открила процедура по възлагане на обществена чрез процедура на пряко договаряне с предмет: „Предоставяне на психологическа подкрепа на децата от етническите малцинства, чрез индивидуални и групови мероприятия, работа с родители без разлика от етническия им произход, чрез включването им в трейнинг -обучения и насърчаване активното участие на родителите в образователния процес, чрез организиране и провеждане на мероприятия“ .

            На 12.09.2019г. Община Ракитово  е сключила  договор за обществена поръчка № 26-474, с предмет: „Предоставяне на психологическа подкрепа на децата от етническите малцинства, чрез индивидуални и групови мероприятия, работа с родители без разлика от етническия им произход, чрез включването им в трейнинг -обучения и насърчаване активното участие на родителите в образователния процес, чрез организиране и провеждане на мероприятия“ с избрания за изпълнител „Ейтспланетс“ ЕООД. Описанието на услугата по този договор е дадено в техническа спецификация за услуга, неразделна част от договора.

                На 06.11.2020 г. от община Ракитово е направено искане за междинно плащане на стойност 179 218.69,00 лв. Във връзка с  изпълнението на дейност „Предоставяне на психологическа подкрепа за децата от етническите малцинства, чрез индивидуални и групови мероприятия“ по договор за услуга № 26-474/12.09.2019г. с възложител Община Ракитово и изпълнител „Ейтспланетс“ ЕООД, като  е представена фактура №№**********/11.09.2020 г. , с която  са отчетени разходи в размер на 38 236.80 лв.

               По искане на УО са представяни допълнителни документи и разяснения, включително утвърдени план- сметка, удостоверяваща количествено - стойностните разпределения за извършената услуга по осигуряване на психологическата подкрепа чрез индивидуални и групови мероприятия за отчетените по фактурата разходи.

               Бенефициерът  е представил  план –сметка, от която е видно, че са предоставени 580 бр. „индивидуална психологическа подкрепа“ на стойност 34 800,00 лв., 41 бр. „групова психологическа подкрепа“ на стойност 2460,00 лв. и изработване на „Ръководство за родители“ на стойност 10 536,00 лв.с ДДС.Представената План - сметка е на обща стойност 47 796,00 лв., представляваща дължимата сума към изпълнителя по договора за изпълнението на тази дейност. Сумата в размер на 9 559,20 лв., която е разлика между отчетената сума по План - сметка и стойността на отчетената фактура, в размер на 38 236,80 лв. е ангажимента за 20% авансово плащане по договор № 26-474/ 12.09.2020 г. с изпълнител „Ейтпланетс“ ЕООД и е заплатена с фактура № **********/01.10.2019 г.

             След преценка на представените документи от страна на общината, УО е издал оспореното решение, като е отказал да верифицира разхода за изработване на „Ръководство за родители“, в размер на 10 536.00 лв., с аргумент че той не е включен в изпълнение на одобрения проект и документите по чл.26, ал.1 от ЗУСЕСИФ, тъй като не е включен във формуляра за кандидатстване и описанието на дейността във формуляра за кандидатстване и одобрения договор за изпълнение е формулирана от бенефициента най -общо. Според основанията за неверифициране на разходите, органът посочва, че в документа  -покана за участие  в процедура за възлагане на обществена поръчка  и представената оферта на избрания изпълнител „Ейтпланетс“ ЕООД , изработването на „Ръководство за родители“  не е част от условията и начин на изпълнение  на Дейност 2 „Предоставяне психологическа подкрепа  за децата от етническите малцинства, чрез индивидуални и групови мероприятия  от административния договор БФП. Предвид изброените факти и обстоятелства  УО  е приел , че  извършеният разход за изработване на „Ръководство за родители“ не е  допустим разход по проекта. На основание чл. 57, ал. 1, т. 2 и във връзка с чл. 64, ал. 3 от ЗУСЕСИФ, УО отказвал да верифицира разход в размер на стойност 10 536,00 лв. с ДДС от отчетената сума по фактура № ********** от дата 11.09.2020 г. за изработване на „Ръководство за родители“.

                           При така установената фактическа обстановка съдът намира от правна страна следното:

                Жалбата е допустима като подадена в срок, против подлежащ на оспорване административен акт, с който се засягат права и интереси на жалбоподателя като адресат на акта. С оспорения акт се отказва верификация на извършени разходи по подадено от ОБЩИНА РАКИТОВО  искане за плащане. Съгласно чл. 21, ал. 1 от АПК индивидуален административен акт е изричното волеизявление или изразеното с действие или бездействие волеизявление на административен орган, с което се създават права или задължения или непосредствено се засягат права, свободи и законни интереси на граждани или организации, както и отказът да се издаде такъв акт. Предвид това настоящия съдебен състав приема, че Решение № 1002-33/01.02.2021 г. на Изпълнителни директор и Ръководител на Изпълнителна агенция Оперативна програма Наука и образование за интелигентен растеж,  в  частта в която е отказана верификация на разход  извършен за изработване „Ръководство за родители“ в размер на 10536,00 лв. - представлява индивидуален административен акт, подлежащ на съдебен контрол.

              Разгледана по същество, съдът намира жалбата за основателна, поради следните обстоятелства:

               Преди произнасяне по предмета на спора съдът намира за необходимо да направи следното уточнение: отказът да се верифицират суми не е част от процедурата по определяне на финансова корекция. Двете процедури се подчиняват на различни правила и имат за резултат актове с различни последици. При верификацията на разходи се потвърждава или не допустимостта им,като  УО може да изисква допълнителни документи, , както и да извършва проверки на място.

            С обжалваното решение, на основание чл. 57 ал.1 т.2 ЗУСЕССИФ във връзка с чл.64 ал.3 ЗУСЕСИФ, органът е отказал да верифицира разходи в размер на 10536,00 лв. с ДДС по фактура № ********** / 11.09.2020  г. за изработване на „Ръководство за родители“ поради тяхната недопустимост.

               Процесното решение е издадено от Ръководителя на УО по Оперативна програма " Наука и образование за интелигентен растеж" и  съдът намира, че актът е издаден от компетентен орган във връзка с разпоредите на чл. 60 ал.1 ЗУСЕСИФ и чл. 9 ЗУСЕСИФ . Обжалваният административен акт е издаден в предвидената от закона писмена форма - чл. 59, ал. 2 АПК във вр. с чл. 73, ал. 1 ЗУСЕСИФ. От формална страна актът съдържа фактически и правни основания с оглед на изискванията на чл. 59, ал. 2, т. 4 АПК. Доколко тези фактически и правни основания са материално законосъобразни и доколко обхващат всички елементи на фактическия състав на отказът за верификация на безвъзмездна финансова помощ е въпрос на материална законосъобразност на акта.

                 Уредбата на производството по верификация на разходи се съдържа в чл. 60 - чл. 68 от ЗУСЕСИФ. Съгласно цитираните разпоредби междинни и окончателни плащания се извършват след верифициране с цел потвърждаване допустимостта на извършените разходи и при наличие на физически и финансов напредък на проекта. Чрез междинни и окончателни плащания се възстановяват само допустими разходи, верифицирани от управляващия орган. Съгласно чл. 62, ал. 3 от ЗУСЕСИФ, УО извършва верифициране на разходите въз основа на проверка на документите, представени към искането за плащане и на проверки на място, когато това е приложимо.

             Общите условия за допустимост на разходите са регламентирани в чл. 57 и чл. 58 от ЗУСЕСИФ. Административният орган при обективиране на волята си  да откаже верификация на разходите , следва да подведи своите фактически установявания под хипотезата на някоя от горепосочените правни норми , като изложи и съответните мотиви , в какво точно се изразява твърдяната от него недопустимост на разхода. Тежестта да установи и докаже , че извършените от бенефициера разходи , не са допустими е на управляващия оран.

                  От разпоредбите на цитираните норми става ясно това, че за да бъде извършено едно междинно или окончателно плащане следва при условията на кумулативност да са налице следните две предпоставки по чл. 62, ал. 1 ЗУСЕСИФ: 1. Верифициране с цел потвърждаване допустимостта на извършените разходи и 2. Наличие на физически и финансов напредък на проекта.

                В случая основанието да не се извърши верифициране на процесните разходи за изработка на продукт „Ръководство за родители“ , посочено като правно такова в оспорения акт е чл. 57 ал.1 т.2 ,  във връзка с чл. 64, ал. 3 от ЗУСЕСИФ  -  т. е. разходите не са  включени за изпълнение  в одобрения проект  и документите по чл. 26 ал.1 ЗУСЕСИФ.

           За да провери верността на тези твърдения, съдът извърши проверка на договор за БФП /споразумение  и проектно предложение,формуляр за кандидатстване,   ръководство за изпълнение на договори утвърдено от ръководителя на УО на ОП , ведно с приложения към същото,  сключеният между страните административен договор,документация от проведена обществена поръчка по реда на ЗОП/ техническа спецификация /  и сключени договор от 12.09.2020 г. с изпълнител „Ейтпланетс „ ЕООД.

             В нормата на  чл.3.65 от сключения между страните административен договор , наименована „ Допутими разходи „ ,  е посочено , че без да противоречи на разпоредбите на правото на ЕС , както и на Глава Пета , Раздел първи от ЗУСЕСИФ ,  за да бъдат признати за допустими по договора , разходите трябва да отговарят на изискванията , предвидени  в Условията за кандидатстване по конкретната процедура.

          В чл.2.2.2 от договора , основните дейности по проекта са описани така : І. Дейности по ОП РЧР : 1.Активиране на икономически неактивни лица, 2. Подобряване достъпа до образование , чрез активно включване на родители  от ромската общност, 3. Психологическо подпомагане на целевата група, 4. Предоставяне на обучение  по ключова компетентност, дигитална компетентност, 5. Наемане на трудови медиатори, 6.Включване в заетост на целевата група в Община Ракитово, 7. Включване в заетост на целевата група, при работодател „Пейчинов Лес „ ЕООД, 8. Повишаване на информираността относно социалните и здравните права, насърчаване на семейно планиране, 9. Повишаване на здравната култура на целевата група, 10. Развитие на местните общности и преодоляване на негативните стереотипи. ІІ. Дейности по   ОП НОИР : 1. Допълнително обучение по български език на  децата, за които той не е майчин. , 2. Предоставяне на психологическа подкрепа за децата от етническите малцинства, чрез индивидуални и групови мероприятия, 3. Работа с родители без разлика от етническия им произход, чрез включването им тренинг обучения, 4. Насърчаване активното участие на родителите  в образователни процес , форум за мултикултурен диалог, 6. Създаване на клубове по интереси  за насърчаване на общуването, съвместните изяви и развиване на културна идентичност.

         В изпълнение на Дейност 2 от проекта , жалбоподателят е провел процедура по възлагане на обществена поръчка  с предмет „ Предоставяне на психологическа подкрепа за децата от етническите малцинства , чрез индивидуални и групови мероприяти , работа с родителите без разлика от етническия им произход чрез включването им в тренинг- обучения  и насърчаване акивното участие на родителите в образователния процес чрез организиране и провеждане на мероприятия“,  в резултат на което е сключен договор за услуга  № 26-474/12.09.2020 г. с изпълнител  „ Ейтпланетс  „ ЕООД .Описанието на услугата по договора е посочено в техническата спецификация, който представлява неразделна част от договора и при  сравнение с документите към сключения договор / покана за участие, оферта  / не се установява несъответствие с посоченото в договора описание на дейността.

         Изпълнителят по сключения договор по ЗОП е издал фактура за извършените разходи, като процесната сума в размер от 10536,00 лв. с ДДС е включена в тази фактура и представлява разход за изработката на документ наименован „Ръководство за родители“.

                   Във формуляра за кандидатстване, дейността е  формулирана от бенефициента  по следният начин: „Психологът ще провежда диагностика на психическото състояние на детето, използвайки специализирани методики. С помощта на безопасни способи той ще се стреми да разбере от какво произлиза състоянието на детето. Психологът ще провежда развиващи индивидуални и групови мероприятия с деца в предучилищна възраст /памет, внимание, творчески способности/, осъществяване на подготовка на детето за постъпване в училите. В срещите си с психолога, детето ще развие навици за общуване, усеща своята ценност и повишава самооценката си, развива творческите си способности. Тренират се успеваемостта, укрепването на паметта и вниманието. Психологът ще осъществява предварителна работа “на място”- в детски градини в общината, за намаляване на стреса и по-бърза адаптация към новата и нежелана среда; индивидуално обучение за преодоляване на проблемите: социални умения, езикова бариера /когато е необходимо/; подкрепа за реално включване в живота на групата и в учебния процес по общата учебна програма след изтичането на периода на адаптация; работа с родителите на децата, които имат нужда от психологическа подкрепа; работа с останалите деца и всички родители за взаимно разбиране, приемане и взаимна адаптация“.

              Също така е предвидена дейност за работа с родителите без разлика от етническия им произход, чрез включването им тренинг- обучения, насърчаване на активното участие на родителите в образователния процес. Изрично е предвидено , че методите , които ще се използват в психологическото подпомагане , включват  1.Симулации, 2. Ролеви игри, 3. Работилници.

               Посочените очаквани  резултати от така описаните дейности включват :  Оказване на психологическа подкрепа чрез индивидуални и групови мероприятия , която е насочена към 140 деца от етническите малцинства, изграждане на доверие е разбирателство между децата, лесно приобщаване на детето към различните хора и оценяването им в различните общности, развитие на навици за общуване, умения за себепредставяне и по-висока самооценка.Също – обучение на 160 родители , с изготвяне и връчване на сертификати , повишена компетентност на родителите по отношение на съвременните форми и методи на обучение , повишена ангажираност и осъзната отговорност на семейството за ролята му в училищното възпитание на децата и учениците и т.н.

           Изработеното  „Ръководство за родители „ ,  включва материали за психологическо консултиране за работа на родители с деца в условията на пандемия. Ръководството започва с практически указания и съвети  и включва и предложения за провеждане на ролеви игри на родителите с техните деца, като например игри за толерантност, за комуникация, за запознанство, за създаване на доверие, за инициативност и творчество и т.н. Включени са възможности и за реализиране на адекватна обратна връзка с попълване на отговори по поставени задачи.

            Не е спорно между страните , а и от представените отчетни форми  се установява, че тези печатни материали са разпространявани по време на пандемичната обстановка в страната , като назначените трудови медиатори са ги раздавали по домовете. Доказателство за реализирането на тази дейност са и представените информирани съгласия, подписани от родителите съгласни да получат тези материали в дома си по време на извънредното положение, както и изготвените и представени отчети.

          При тези фактически данни , съдът приема , че изготвените писмени материали за психологическо консултиране под формата на ръководство за родители , не са в разрез както с предмета на сключения с изпълнителя договор, така и с описанието на Дейност 2  от проекта , където е предвидена съвместна работа на психолога с децата и с активното участие на техните родители.

                 Проведената по този начин дейност -  чрез изработването на специализирани материали за обучение на родителите и по този начин - оказване на трайна и ефективна психологическа подкрепа на децата -  кореспондира с описанието на дейностите по проекта и очакваните от тях резултати. Ресурсите за осъществяване на дейностите са били насочени към реализиране на набелязаните цели, които освен това са съобразени и със сложната епидемиологична обстановка в страната през  този период. Вярно е , че в одобрения от УО административен договор и в сключения впоследствие договор по ЗОП ,  няма конкретни клаузи относно начина за постигане на целените резултати при реализиране на тази дейност, но от друга страна липсват каквито  и да било ограничения относно допустимия или желателен начин на реализация-  дали тази форма на дейността да се провежда само вербално , или само с печатни материал или е допустимо да се съчетават и двата начина. От това следва единствено извода , че страните са свободни да изберат начин на реализиране , който обаче след това трябва да е надлежно удостоверен в съответните документи и приемо- предавателни протоколи. При наличието на сключен договор в условията на епидемична обстановка, не се отменя задължението на изпълнителя да изпълни договорните си задължения   според условията и в срока определени в  договора и във връзка със заложения в договора предмет „ Предоставяне на психологическа подкрепа за децата от етническите малцинства, чрез индивидуални и групови мероприятия“. В случая безспорно това е сторено , като част от дейността е реализирана чрез изработването и  раздаване на специализирани печатни материали на целева група от 160 родители. Нещо повече – така избрания метод за изпълнение дава реална възможност да се документират, проверят и проследят резултатите от развиваната дейност, тъй като всяко едно от ръководствата съдържа част, която осигурява реализиране на такава  обратна връзка.

             По- важното в случая е , че съдът не констатира твърдяната от административния орган недопустимост , тъй като процесните разходи  касаят  изпълнение на дейности включени   в одобрения проект  и документите по чл. 26 ал.1 ЗУСЕСИФ. По делото, сред събраните доказателства липсват констатации за несъответствия на тези разходи с планираните дейности или за това , че те  не произтичат пряко от дейности по договора. Напротив, по отношение  на този разход  УО  поддържа единствено становище , че такова ръководство не е предвидено изрично, но ръководството касае допустим /без да е изрично изключен  и при липсата на изрично пояснение / метод за реализиране на специфична образователна и  възпитателна дейност, а не липсата на осъществяване на самата дейност или излизане извън нейния предмет.

              От така представените доказателства и описаните по-горе в констативната част на решението факти и обстоятелства, при съблюдаване на материалния закон, става ясно, че правните изводи на административния орган са направени при липсата на надлежни фактически установявания.

                  По изложените съображения жалбата се явява основателна и като такава следва да бъде уважена, като оспореното решение в обжалваната му част следва да бъде отменено. В случая естеството на спора не позволява разрешаването на въпроса по същество от съда , поради което и на основание чл. 173 ал.2 АПК делото като преписка следва да бъде върнато на административния орган за ново произнасяне при съобразяване на фактите и обстоятелствата релевантни към верификацията на поисканата от бенефициера сума и при спазване на предвидените от законодателя процесуално- правни и материално- правни изисквания.

                    При този изход на делото и съобразно правилото на чл.143 ал.1 от АПК на жалбоподателя се дължат разноски, но искане за тяхното присъждане не е направено до приключване на делото пред настоящата инстанция, поради което съдът не дължи произнасяне по този въпрос.

                          Воден от гореизложеното и на основание чл. 172 ал.2 вр. чл. 173 ал.2 АПК, Административен съд - Пазарджик, девети  административен състав :  

                                                                       Р    Е    Ш    И  :

                   ОТМЕНЯ по жалбата на Костадин Холянов в качеството му на Кмет на Община Ракитово, обл. Пазарджик, с адрес : гр. Ракитово, ул. Иван Клинчаров „ № 57  Решение № 1002-33/01.02.2021 г. на Изпълнителни директор и Ръководител на Изпълнителна агенция Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“ в  частта в която е отказана верификация на разход  извършен за изработване „Ръководство за родители“ в размер на 10536,00 лв.

                 ВРЪЩА ДЕЛОТО под формата на преписка за ново произнасяне  от страна на административния орган в едномесечен  срок от влизане на решението в сила, при съблюдаване на указанията за приложение на материалния и процесуалния закон, дадени в мотивите на настоящото съдебно решение.

                  Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС на РБ в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: /п/