Решение по дело №330/2021 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 408
Дата: 12 юли 2021 г.
Съдия: Николай Янков Господинов
Дело: 20217170700330
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 23 април 2021 г.

Съдържание на акта

Р E Ш Е Н И Е

 

408

 

гр.Плевен, 12.07.2021 год.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Административен съд - гр.Плевен, първи касационен състав, в открито съдебно заседание на осемнадесети юни, две хиляди двадесет и първа година, в състав:   

                              

                       ПРЕДСЕДАТЕЛ: Николай Господинов

                                 ЧЛЕНОВЕ: Елка Братоева

                                                      Катя Арабаджиева

                    

при секретаря Бранимира Монова и с участието на прокурора Иван Шарков като разгледа докладваното от председателя касационно административнонаказателно дело № 330 по описа за 2021 г. на Административен съд - Плевен и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

         Производството е по чл.63, ал.1, изр.2 ЗАНН във връзка с чл.348 НПК и чл.208 и сл. АПК.

         С Решение № 260078 от 16.02.2021 год., постановено по НАХД № 2152/2020 год., Районен съд – гр. Плевен изменил Наказателно постановление №480405-F513192/ 27.11.2019 г., издадено от   Началник отдел Оперативни дейности на ТД на НАП Велико Търново, с което на жалбоподателя „ПРОУЧВАНЕ И ДОБИВ  НА НЕФТ И ГАЗ” АД, ЕИК:***, със седалище и адрес на управление: гр. София,  район Средец, ул. ***, представлявано от Л.Д.Ч. и П.К.Н. - изпълнителни директори на дружеството, за извършено нарушение по чл.41, ал.1 от Наредба № Н-18/13.12.2006г. на МФ, на основание чл.185, ал.2 вр. ал.1 от  ЗДДС, е наложена имуществена санкция в размер на 700 /седемстотин/лв. като намалил размера на наложената санкция на 500 / петстотин/ лева.   

Против горното решение постъпила касационна жалба от „ПРОУЧВАНЕ И ДОБИВ НА НЕФТ И ГАЗ“ АД - гр. София, , подадена чрез юрк. С.А.Г., в която се излагат доводи за неправилност и незаконосъобразност на първостепенния съдебен акт. Излагат се доводи, че при издаване на АУАН и оспореното НП са допуснати нарушения на чл.42, т.5 и чл.57, ал.1, т.6 от ЗАНН, защото не е посочено кои разпоредби на чл.118 от ЗДДС са нарушени. Твърди се, че първостепенният съд не е обсъдил тези възражения в мотивите си, както и че разпоредбата на чл.41, ал.1 от Наредба № Н-18/13.12.2006г. на МФ  не е приложима за конкретния обект.

Оспорват се доводите на първостепенния съд, свързани с липсата на нарушения на чл.42, т.3  и чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН при издаване на АУАН и НП, изразяващи се в липса на посочена дата на извършеното нарушение и се сочи, че такива са налице, което съставлява основание за отмяна на оспореното НП, тъй като съставлява съществено нарушение на процесуалните правила. Излагат се и подробни доводи, свързани с обстоятелството, че провереният обект представлява ведомствена бензиностанция, която не осъществява продажби на горива, а зарежда МПС на дружеството, поради което съкратеният месечен отчет, предмет на оспореното НП, не служи за данъчно и счетоводно отчитане на заредените горива, с оглед на което се твърди липса на щета за бюджета, поради което се изразява становище за незаконосъобразност на оспореното НП поради противоречие с целта на закона. В тази връзка се излагат подробни доводи за наличие на предпоставки за приложение на чл.28 от ЗАНН.

В заключение се прави искане да бъде отменено обжалваното решение и да бъде отменено оспореното НП.

С касационната жалба е представен незаверен препис от Решение № 7802/15.12.2017 г. по адм.д.№ 11434/2017г. на АС- София-град, което според настоящата инстанция не представлява писмено доказателство по смисъла на АПК, нито обективира обвързваща настоящия съд съдебна практика.

В съдебно заседание касаторът не се представлява.

Ответникът също не изпраща процесуален представител и не ангажира становище по основателността на жалбата.

Представителят на Окръжна прокуратура - Плевен изразява становище, че касационната жалба е неоснователна, поради което решението на РС- Плевен следва да бъде оставено в сила.

Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства и обсъди доводите на страните, намира за установено следното:

Касационната жалба е подадена в законоустановения срок, от надлежна страна, поради което е допустима.

Разгледана по същество същата е неоснователна.

Съобразно разпоредбата на чл. 218, ал.1 АПК настоящият съдебен състав следва да обсъди само посочените в жалбата пороци на решението, а съобразно чл.218, ал.2 АПК служебно следи за валидността, допустимостта и съответствието на решението с материалния закон.

Първостепенният съд е събрал всички относими към правния спор доказателства, анализирал ги е надлежно и е достигнал до правилния извод, че е налице доказано по несъмнен начин нарушение на разпоредбата на чл. 41, ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ.

Настоящият съд е съгласен с горните мотиви, поради което не намира за нужно да ги повтаря в настоящето решение с оглед разпоредбата на чл.221, ал.2 от АПК, а освен това с касационната жалба не се оспорва приетата от съда за установена фактическа обстановка. Следва да се посочи, че е ирелевантно за правния спор твърдяното от касатора обстоятелство, че се касае за ведомствена бензиностанция, която не осъществява продажби на горива, а зарежда МПС на дружеството, поради което съкратеният месечен отчет, предмет на оспореното НП, не служи за данъчно и счетоводно отчитане на заредените горива. В разпоредбата на чл.41 ал.1 от Наредба Н-18/13.12.2006 г. на МФ не са налице изключения от изискването за отпечатване на съкратен отчет на фискалната памет от всяка ЕСФП в обекта за съответния период. От разпоредбата на чл.188, ал.4, т.7 от ЗДДС е видно, че с тази наредба се определят „изискванията към софтуера за управление на продажбите в търговските обекти и към производителите, разпространителите и ползвателите на такъв софтуер“, от което следва, че за касатора като ползувател на такъв е било налице горното задължение.

Не са допуснати твърдените от касатора  нарушения на чл.42, т.5 и чл.57, ал.1, т.6 от ЗАНН. В АУАН и НП е посочено, че е осъществен състава на чл.41, ал.1 от Наредба Н-18/13.12.2006 г. на МФ, която е издадена на основание изричната законова делегация по чл.118, ал.4 от ЗДДС, поради което е спазен принципа на законоустановеност на административните нарушения.

Във връзка с оплакването на касатора за неправилна преценка от страна на първостепенният съд, че липсват нарушения на чл.42, т.3  и чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН при издаване на АУАН и НП, изразяващи се в липса на посочена дата на извършеното нарушение, следва да се посочи, че в оспореното НП е налице изложение в следния смисъл :

„Не отпечатвайки съкратен отчет на фискалната памет от действащото към момента ЕСФП….в обекта за периода 01.06.2019 г. – 30.06.2019 год. в срок от 7 дни от изтичане на м.юни (до 07.07.2019) год. „ПДНГ“ АД е нарушило състава на чл.41, ал.1 от Наредба Н-18/13.12.2006 г. на МФ“. Следователно срокът за отпечатването на месечния отчет за е посочен достатъчно ясно. Действително 07.07.2019 год. е неделя, т.е. неприсъствен ден, поради което срокът би следвало да е до 08.07.2019 год. Съдът намира, че действително горното съставлява нарушение, но то е несъществено и с него не се накърнява правото на защита на жалбоподателя. Това е така, защото и към тази дата не е бил отпечатан съкратен отчет на фискалната памет за периода  01.06.2019 г. – 30.06.2019 год. Касае се за нарушение, изпълнителното деяние на което е осъществено чрез бездействие. С оглед горното административнонаказващият орган е посочил крайната дата, до която въззивният жалбоподател е следвало да изпълни задължението си. Налице са нормативно установени правила за начина, по който се броят сроковете, поради което и за нарушителя е бил очевиден момента, от който вече е бил в нарушение. Няма как да се приеме, че е налице съществено нарушение на процесуалните правила, което да е довело до накърняване правото на защита на нарушителя, защото крайният срок, в който същият е следвало да отпечата месечния отчет е достатъчно определяем и след изтичането му, макар и един ден след датата, посочена в НП, очевидно е осъществено процесното нарушение.

Настоящият съдебен състав намира за неоснователни и оплакванията, свързани с приложимостта на чл.28, ал.1 от ЗАНН за конкретното нарушение. Районен съд- Плевен е изложил доводи в тази насока, с които настоящия съд е съгласен.

Нарушението, за което е наложено административното наказание е  формално и за съставомерността му  не се изисква настъпването на вредни последици.  При формалните нарушения са защитими с приоритет обществените отношения и в конкретния случай не са налице смекчаващи, (изключителни или многобройни) обстоятелства, които да правят нарушението такова с по-ниска степен на обществена опасност, т. е. да засягат в по- ниска степен защитените обществени отношения, в сравнение с други случаи на нарушения от същия вид. Правната теория и съдебната практика е последователна и непротиворечива по въпроса, че обстоятелствата, визирани от състава, очертават в тяхната съвкупност онова именно типично общественоопасно деяние, което нормата запретява като нарушение от даден вид.  

Съдът намира, че АУАН и НП, които са предмет на съдебното производство, са издадени от компетентни органи и в кръга на правомощията им. При съставянето им не са допуснати нарушение на правилата на ЗАНН. Нарушението е доказано по несъмнен начин и не са налице доказателства в обратната насока. Правната квалификация на извършеното нарушение е правилна, приложена е относимата санкционна норма, а наложената имуществена санкция е изменена от въззивния съд в минималния предвиден от закона размер, в която част съдебният акт на РС- Плевен не се оспорва.

 При тези съображения съдът намира, че следва да остави в сила оспореното решение като правилно и законосъобразно.

Воден от горното и на основание чл.63, ал.1, изр. 2 във връзка с чл. 222, ал.2, т.1 от АПК, съдът

Р Е Ш И:

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 260078 от 16.02.2021 год., постановено по НАХД № 2152/2020 год. по описа на Районен съд – Плевен.

РЕШЕНИЕТО не подлежи на оспорване.

         Преписи от решението да се изпратят на страните.

 

         ПРЕДСЕДАТЕЛ:                     ЧЛЕНОВЕ: 1.                 2.