Решение по дело №433/2023 на Административен съд - Русе

Номер на акта: 234
Дата: 15 септември 2023 г. (в сила от 15 септември 2023 г.)
Съдия: Диана Борисова Калоянова-Христова
Дело: 20237200700433
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 юли 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

 

Номер   234                           15.09.2023 г.                        град Русе

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Русе, четвърти  състав, на единадесети септември две хиляди двадесета и трета година, в публично заседание, в състав:

 

                                                              СЪДИЯ: Д. Калоянова

 

при секретаря Мария Станчева, като разгледа докладваното от съдия Калоянова  административно дело № 433 по описа за 2023 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл. 38 от Закона за държавната собственост ЗДС).

Образувано е по жалба на Н.Г.И., ЕГН **********, с адрес *** и адрес за кореспонденция и връчване на книжа гр. Русе, ул. „Олимпи Панов“ № 19, ет. 4, офис 17  срещу против Решение № 434/15.06.2023 г. на Министерски съвет на Република България за отчуждаване на имоти и части от имоти - частна собственост за държавна нужда за изграждане на Обект „Автомагистрала „Русе-Велико Търново“, участъци „Русе-Бяла“ и обход на град Бяла от км 0+500 до км 76+040“ в участък „Обход на гр. Бяла“ от км 49+497 до км 58+122, от км 59+253 до км 65+435 и от км 65+435 до км 69+696, на територията на Община Ценово, Област Русе.  Решението се обжалва в частта относно определените размери на паричните обезщетения в полза на Н.И. относно два процесни имота в землището на  с. Ценово, общ. Ценово, обл. Русе, както следва:

1.   Имот с идентификатор 78361.13.799 (стар идентификатор 13.25) с посочена позиция 145;

2.   Имот с идентификатор 78361.42.843 (стар идентификатор 42.14) с посочена позиция 339

като в жалбата се твърди, че имотите са „подробно описани в Приложение по вид, площ, местонахождение, размер на паричното обезщетение и собственици.“

Решението се обжалва като незаконосъобразно, неправилно и издадено в противоречие с действащата нормативна уредба - при нарушение на материалния закон, като до съда е отправено следното искане „…моля да отмените Решение № 434 от 15.06.2023г. за отчуждаване.“

В съдебно заседание процесуален представителна жалбоподателката - адв. Н. Б.,***, поддържа жалбата на основания, изложени в нея, ангажира доказателства, включително съдебно-оценъчна експертиза и иска обжалваното решение да бъде изменено в частта относно определения размер на обезщетението за посочените имоти. Претендира присъждане на разноски      по представен списък.

Ответникът - Министерски съвет на Република България (МС), редовно уведомен, не изпраща процесуален представител, представя  административната преписка с придружително писмо с изх. № 20Н-9/21.07.2023 г., вх. № 3170/24.07.2023 г.), в което е изложено становище по оспорването, като се сочи, че същото е неоснователна.

Заинтересованата страна – министърът на регионалното развитие и благоустройството, редовно уведомен, не изпраща представител, ангажира писмено становище с вх. № 3648/04.09.2023 г., в което се сочи, че жалбата се оспорва изцяло като неоснователна и недоказана. Представят се доказателства относно публикуване на обявление за започване на отчуждаване на имоти и части от имоти – частна собственост за задоволяване на държавната нужда във връзка с процесната автомагистрала. Претендира се присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Заинтересованата страна – министърът на финансите, редовно уведомен, не изпраща представител, ангажира писмено становище с вх. № 3649/04.09.203 г., в което жалбата се оспорва като неоснователна и недоказана. Иска се от съда да потвърди обжалвания административен акт като правилен и законосъобразен.

Заинтересованата страна – Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ), редовно уведомена, се представлява в процеса от юрисконсулт Р.П., надлежно упълномощена, която представя писмено становище и оспорва жалбата като неоснователна. Иска от съда решението на МС в обжалваната част да бъде оставено в сила. Претендира юрисконсултско възнаграждение и прави възражение относно размера на адвокатското възнаграждение.

Жалбата е подадена от активно легитимирано лице, с интерес и право на оспорване; в предвидения по чл. 149, ал. 1 от АПК срок и отговаря на изискванията на чл. 150 от АПК за форма и реквизити и на чл. 151 от АПК за необходимите приложения. По изложените причини същата е процесуално допустима за разглеждане, но неоснователна по същество.

От фактическа страна по делото се установява следното:

                С Нотариален акт № 89/09.03.2010 г. (л. 50 ) за продажба на земеделски земи, Н.И. е закупила два имота в землището на с. Ценово, обл. Русе, както следва: имот с идентификатор 005012 (нива в местността „Питан борун“ с площ 12,999 декара) и имот с идентификатор 042014 (нива в местността „Четменски салкъми“  с площ 10,025 декара).

С Нотариален акт № 105/25.11.2011 г. (л. 55 ) за продажба на земеделска земя, Н.И. е закупила поземлен имот с идентификатор 013025, разположен в местността „Батински път“ в землището на с. Ценово, обл. Русе, като имотът представлява лозе с площ 3,990 декара. Вписано е съществуващо ограничение – трайните насаждения да се опазват и стопанисват в съответствие с чл. 18 от ЗСПЗЗ до изтичане на амортизационния срок.

В административната преписка, изпратена от ответника е представен Договор за възлагане на обществена поръчка изх. № РД-37-30/16.08.2022 г. с предмет „Изготвяне на оценителски доклади от независими оценители, определящи равностойното парично обезщетение за имоти или части от имоти -собственост на физически или юридически лица, засегнати от процедурите по теренното осигуряване изграждането на линейни инфраструктурни обекти“ с възложител АПИ, за обособена позиция №1: „Автомагистрала „Русе-Велико Търново”, участъци „Русе - Бяла” и обход на гр. Бяла от км 0+400 до км 76+200, участък Обход на гр. Бяла, от пресичане с път 1-5 до пресичане с път 1-5, от км 40+640 до км 76+040, от проекта се засягат: поземлени имоти - земеделски земи - 880 бр., поземлени имоти - земеделски земи с трайни насаждения - 195 бр., поземлени имоти в горски територии - 15 бр., намиращи се на територията на област Русе“. Възложител по договора е АПИ, а изпълнител „Бачовски консул“ ООД.

С Решение на МС № 660/15.09.2022 г. на основание § 5, т. 62 от Допълнителните разпоредби (ДР) на Закона за устройство на територията (ЗУТ) и § 1 от ДР на ЗДС обект „Автомагистрала „Русе - Велико Търново“, който ще бъде изграден на територията на Република България, е обявен за обект с национално значение и за национален обект.

Със Заповед № РД-02-15-110/10.10.2022 г. министърът на регионалното развитие и благоустройството е одобрил проект на подробен устройствен план - парцеларен план за обект „Автомагистрала „Русе - Велико Търново“, участъци „Русе - Бяла“ и обход на град Бяла от км 0+500 до км 76+040“, в землищата на гр. Мартен, с. Николово, гр. Русе, с. Басарбово, община Русе; с. Красен, с. Божичен, с. Иваново, с. Тръстеник, община Иваново; гр. Две Могили, община Две Могили; с. Екзарх Йосиф, с. Обретеник, община Борово; с. Ценово, с. Белцов, с. Пиперково, с. Долна Студена, община Ценово; с. Стърмен, гр. Бяла, с. Полско Косово, с. Пейчиново, община Бяла, съгласно приетите и одобрени текстови и графични части, представляващи неразделна част от същата заповед. Допуснато е предварително изпълнение на заповедта. На основание чл. 129, ал. 4 от ЗУТ, заповедта е обнародвана в Държавен вестник, бр. 82/14.10.2022 г. като по делото е приложено копие на заповедта, публикувано в Държавен вестник.

С писмо изх. № АУ13-8/03.11.2022 г. посочената заповед е изпратена до председателя на Управителния съвет (УС) на АПИ, в което се сочи, че след обнародването на заповедта същата не е обжалвана и е влязла в сила на 29.10.2022 г.

За имотите на И., разположени в с. Ценово, общ. Ценово, обл. Русе,  съгласно кадастралната карта и кадастралните регистри (КККР), одобрени със Заповед РД-18-555/14.08.2019 г. на изпълнителния директор на АГКК, са представени следните скици, издадени от СГКК Русе:

Û   Скица на поземлен имот № 15-1369384/24.11.2022 г. за поземлен имот с идентификатор 78361.42.843 с предишен идентификатор 78361.42.14 и номер по предходен план 042014. Имотът е разположен в местност „Четменски салкъми“; площ 3232 кв. м; трайно предназначение на територията – земеделска; начин на трайно ползване - друг вид трайно насаждение. Посочено е, че Н.И. е единствен собственик и имотът е придобит от нея с  Нотариален акт № 89/09.03.2010 г. за продажба на земеделски земи.

Û   Скица на поземлен имот № 15-1367197/24.11.2022 г. за поземлен имот с идентификатор 78361.13.799 с предишен идентификатор 78361.13.25 и номер по предходен план 013025. Имотът е разположен в местност „Батински път“; площ 328 кв. м; трайно предназначение на територията – земеделска; начин на трайно ползване - лозе. Посочено е, че Н.И. е единствен собственик съгласно КРНИ и имотът е придобит от нея с  Нотариален акт № 105/25.11.2011 г. за продажба на земеделска земя.

         С Възлагателно писмо с изх. № 53-00-14574/02.12.2022 г. председателят на УС на АПИ е уведомил „Бачовски консулт“ ООД за влязлата в сила Заповед № РД-02-15-110/10.10.2022 г. на министърът на регионалното развитие и благоустройството, с която е одобрен проект на подробен устройствен план - парцеларен план за обект „Автомагистрала „Русе - Велико Търново“, участъци „Русе - Бяла“, като въз основа на сключения Договор №РД-37-30/16.08.2022 г. е възложил на дружеството да изготви оценителски доклади, определящи равностойни парични обезщетения, полагащи се при отчуждавания на имоти и части от имоти, находящи се в землищата на посочени населени места, сред които и с. Ценово, общ. Ценово, област Русе.

В изпълнение на сключения договор, „Бачовски консулт“ ООД представя Доклад по предмета на обществената поръчка. В доклада като отделни части са представени дефиниране на заданието за оценка (обект, възлагане и предназначение, дата, ограничителни условия, информационни източници), методика на оценката, предмет на оценката; оценка на обезщетенията за имотите и рекапитулация на стойността, приложения и сертификати.

Като приложения към същия са посочени както следва:

1. Възлагателно писмо с изх. № 53-00-14574/02.12.2022 г.

2. Решение № 660/15.09.2022 г. на Министерски съвет.

3. Заповед № РД-02-15-110/10.10.2022 г. на министъра на регионалното развитие и благоустройството, ведно с публикацията им в Държавен вестник и писмо от МРРБ за влизането й в сила.

4. Регистри на засегнатите имоти - земеделска територия, неразделна част от одобрения ПУП-ПП за обекта, за землища с. Ценово и с. Долна Студена.

5. Регистър на имотите, подлежащи на обезщетение - по землища.

6. Кореспонденция с Агенция по вписванията - София и Служба по вписванията Бяла.

7. Използвани сделки като пазарни аналози - по землища.

8. Работна таблица - Регистър на засегнатите имоти по землища, оценени въз основа на получени осреднени цени от използваните пазарни аналози и получени данъчни оценки.

9. Обобщен Регистър на засегнатите имоти, оценени в съответствие с разпоредбите на ЗДС.

В доклада е посочено изключителното значение на обекта за икономиката на страната и за развитието на обществото, като е представен в графичен вид трасето на магистралата. Посочено е, че докладът и оценката, включена в него са изготвени към 09.05.2023 г. на база информацията, предоставена от възложителя АПИ и оценката, съгласно чл. 34, ал. 3, т. 2 от ЗДС е със срок на валидност три месеца от датата на изготвянето й. Като нормативна база, която е използвана за целта в доклада е посочена гл. ІІІ, раздел І от ЗДС и гл. VІІ, раздел ІІ от Правилника за прилагане на ЗДС (ППЗДС). Представено е обобщено описание на имотите в с. Ценово и в с. Долна Студена, като от значение в конкретния случай са само имотите в с. Ценово. Обобщено е посочено, че имотите, подлежащи на отчуждаване в землището на това населено място са ниви, лозя и такива с други трайни насаждения, като последните са орехи.

Във връзка с извършената оценка и в изпълнение на § 1а, т. 4, буква А от ДР на ЗДС с писмо с изх. № 24-00-3091/02.12.2022 г. на АПИ до Агенцията по вписванията - София, с копие до Служба по вписванията - Бяла, са поискани копия от всички вписани сделки с имоти - земеделски територии, находящи се в землището на с. Ценово. В отговор, с придружително писмо с изх. № 011-105/ 06.12.2022 г. (регистрирано в деловодството на АПИ с № 24-00-3107/06.12.2022 г.), Агенцията по вписванията е представила всички сделки за посочените землища, в определения от закона период, в конкретния случай от 02.12.2021г. до 02.12.2022 г. След обработка на получената информация, АПИ с писмо с изх. № 24-00-3168/14.12.2022 г. е поискала от съответната Служба по вписванията - Бяла всички сделки, които по вид и характеристики отговарят на критериите, посочени в § 1а, т. 2 от ДР на ЗДС. С писмо с изх. № 011-1/05.01.2023 г. (вх. № 24-00-38/09.01.2023 г. на АПИ) посочената служба е представила необходимата информация. Посочената кореспонденция е обособена в Приложение № 6 към доклада.

Представена е обобщена информация относно цялото землище на с. Ценово, като е посочено, че се засягат само земеделски територии. Отделено е специално внимание на някои от имотите, сред които и този на Н.И. със стар идентификатор 78361.42.14, нов идентификатор 78361.42.483, местност „Четменски салкъми“  с начин на трайно ползване – друг вид трайни насаждения, които са орехи, насажденията са изоставени и почти изцяло липсващи насаждения. Може да се направи извод, че за този имот трайните насаждения не са оценявани.

Относно имотите, които представляват лозя и са разположени в местността „Батински път“ (сред които другия имот на Н.И.) е посочено, че е направена справка в Общинска служба „Земеделие“- Ценово и оглед на масивите на място. Установено е, че насажденията са отдавна амортизирани и изоставени; липсват на терена почти изцяло, поради което не са оценени и за тях не са предвидени обезщетения. Посочено е, че тези насажденията са завършили експлоатационния си период, поради което собствениците им, при наличие на интерес от тяхна страна, могат да усвоят негодния дървен материал само като дърва за огрев. По посочената причина предмет на оценката, изготвена по реда на ЗДС са само земеделските земи, т.е. терените, върху които са създадени тези погинали вече насаждения.

         След извършена проверка на информацията е установено, че част от представени сделки отговарят на критериите, зададени в ЗДС, поради което е възможно определянето на равностойното парично обезщетение за засегнатите имоти по реда на чл. 32, ал. 2 от ЗДС. Информацията за използвани сделки, като пазарни аналози за землище Ценово е представена в следната таблица:

Акт/том/

Вх.рег. №

Идентнфн катор/№ на имота

Документ

Дата

Вид територия

Начин на трайно ползване

Страни по сделката

Площ

Материален интерес, лв

Цена, лв/дка

КВ.М

акт № 29, том ХШ, вх.per. № 4457

78361.35.198

НА за покупко- продажба

27.10.2022

земеделска

нива

ФЛ/ЮЛ

3541

7080

1 999,44

акт № 65, том IV, вх. per. № 1334

78361.16.139

НА за покупко- продажба

13.04.2022

земеделска

нива

ФЛ/ЮЛ

10995

60000

2 073,83

78361.12.29

земеделска

нива

ФЛ/ЮЛ

6481

7836126,34

земеделска

нива

ФЛ/ЮЛ

3005

78361.7.126

земеделска

нива

ФЛ/ЮЛ

5447

78361.37.62

земеделска

нива

ФЛ/ЮЛ

3004

 

 

 

 

 

 

Осреднена цена:

2 036,63

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Установена е осреднена цена за един декар за землището в с. Ценово в размер на 2 036,63 лева.

В доклада е извършена оценка и на трайни насаждения – орехи, но както вече беше посочено, тези насаждения в имота на Н.И. не са оценявани поради факта, че са изоставени/липсващи.

         Представена е рекапитулация на всички засегнати имоти в Ценово, като обобщеният регистър на засегнатите имоти за това землище, оценени в съответствие с разпоредбите на ЗДС са представени в Приложение № 9 към доклада.

Данните за използваните сделки като пазарни аналози за с. Ценово са представени в Приложение № 7.1 към доклада (л. 101 – л. 104). В Приложение № 8.1 към доклада се съдържа Регистър на засегнатите имоти в землището на с. Ценово, оценени въз основа на получени осреднени цени от използваните пазарни аналози. Последното приложение на доклада - № 9 съдържа Обобщен  регистър на засегнатите имоти, оценени в съответствие с разпоредбите на ЗДС.

С писмо с вх. № 53-00-5833/17.05.2023 г. дружеството оценител е изпратило доклада за определяне на равностойните парични обезщетения на имотите и части от имотите на възложителя АПИ.

По делото е представено Мотивирано искане с вх. № 90-05-801/ 22.05.2023 г. на МРРБ, с което председателят на УС на АПИ, на основание чл. 34 от ЗДС е представил обяснения относно изграждането на автомагистрала „Русе – Велико Търново“ и предприетите действия във връзка с поетапно теренно осигуряване на нейното изграждане от страна на АПИ в качеството си на инвеститор на обекта – осигурена е информация на база на която да се извърши оценяването чрез копие на нотариални актове за извършени сделки в периода 02.12.2021 г.. – 02.12.2022 г.; актуални скици на имотите; изготвен е оценителски доклад; установени са данни за собствениците на засегнатите имоти и др. С искането се предлага провеждане на процедура по принудително отчуждаване за засегнатите имоти - частна собственост, находящи се в землищата на с. Ценово и с. Долна Студена, общ. Ценово, област Русе, попадащи в обхвата на одобрения ПУП - парцеларен план. Общата стойност на определеното равностойно парично обезщетение и начина на неговото обезпечаване са посочени във финансовата обосновка, неразделна част от представеното искане. Преписката за отчуждаване е окомплектована съгласно изискванията на чл. 34, ал. 1 и ал. 2 на ЗДС. Предложен е проект на решение, което да бъде взето от Министерски съвет. Изрично е посочено, че предложеният проект на акт няма да доведе до пряко и/или косвено въздействие върху държавния бюджет. Няма да се наложат и допълнителни разходи, трансфери и други плащания по бюджета на първостепенния разпоредител или по сметка за средства от Европейския съюз.

Със Заповед № РД-02-15-72/30.05.2023 г. на министъра на регионалното развитие и благоустройството, публикувана в ДВ, бр. 48/2023 г. е допусната поправка на очевидни фактически грешки в Заповед № РД-02-15-110/ 10.10.2022 г. на министъра на регионалното развитие и благоустройството.

По делото е представена Финансова обосновка на проекта, предложена от министъра на регионалното развитие и благоустройството и одобрена от министъра на финансите. Представена е хронологията на предприетите действия относно процесния проект на автомагистрала. Посочено е, че в резултат на приемането на решение на Министерски съвет, засегнатите имоти и части от имоти ще бъдат принудително отчуждени, с което ще се осигури теренно участъка от проектния път и ще се обезпечи неговото изграждане, като това решение ще бъде съобщено от АПИ индивидуално на всички собственици на засегнатите имоти, съгласно разпоредбите на чл. 346 от ЗДС, по реда на чл. 61, ал. 1 и 2 от АПК. Във връзка с финансирането на проекта е посочено, че необходимите средства ще се осигурят в рамките на разходните тавани за 2023 г. на МРРБ, респективно на АПИ. Необходимата сума за обезщетяване на засегнатите имоти и части от имоти се осигурява на правоимащите лица от АПИ, в съответствие с чл. 39 от ЗДС, като реална необходимост от нея ще възникне в края на второто тримесечие на 2023 г. Сочи се още, че разходите ще са съобразени с разпоредбите на чл. 87 от Закона за публичните финанси и Закона за прилагане на разпоредби на Закона за държавния бюджет на Република България за 2022 г., Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2022 г. и Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2022 г. и Решение на Министерски съвет № 103/02.02.2023 г. за одобряване на финансиране на дейности на МРРБ. Установено е, че не са необходими допълнителни разходи, трансфери и други плащания, като този проект не води до въздействие върху държавния бюджет. Поради настъпила кадрова промяна в МС, председателят на УС на АПИ е представил с писмо с вх. № 90-05-801/6/09.06.2023 г. за ново съгласуване коригирана финансова обосновка.

В административната преписка е наличен Доклад (без дата и номер) от двама министри – на финансите и на регионалното развитие и благоустройството, с който на основание чл. 31, ал. 2 от Устройствения правилник на Министерския съвет и на неговата администрация (УПМСНА) е внесен за разглеждане проект на решение на МС за отчуждаване на имоти и части от имоти - частна собственост, за държавна нужда за изграждане на обект автомагистрала „Русе – Велико Търново“. В доклада е посочено значението на реализацията на проекта и финансовата му обосновка. Според вносителите проекта на решение не води до въздействие върху държавния бюджет, поради което е приложена финансова обосновка по Приложение № 2.2 към чл. 35, ал. 1, т. 4, буква Б от УПМСНА. Предвид естеството на проекта на решение на Министерския съвет, по проекта на решение не е проведено обществено обсъждане, както и не е изготвена справка за съответствие с европейското право, тъй като не се предлага хармонизация на регламентираната материя с актове на Европейския съюз. Направено е предложение проекта на решение да бъде разгледан и приет от МС. Към доклада са приложени проект на решение на МС; проект на съобщение до средствата за масово осведомяване; одобрена финансово обосновка  и преписката. 

С писмо с вх. № 104.13-60/13.06.2023 г. главния секретар на МРРБ е изпратил на главния секретар на МС съвместен доклад на министъра на регионалното развитие и благоустройството и министъра на финансите относно проекта; проект на решение на МС; финансовата обосновка на проекта; проект на съобщение до средствата за масово осведомяване и копие на преписката по проекта. С Протокол №27/14.06.2023 г. (т. 7) МС е приел предложеното решение.

На основание чл. 34а, ал. 1 във връзка с чл. 346 от ЗДС  и § 1 от ДР на ЗДС, с Решение № 434/15.06.2023 г. на МС се отчуждават за държавна нужда за изграждане на Обект „Автомагистрала „Русе-Велико Търново“, участъци „Русе-Бяла“ и обход на град Бяла от км 0+500 до км 76+040“ в участък „Обход на гр. Бяла“ от км 49+497 до км 58+122, от км 59+253 до км 65+435 и от км 65+435 до км 69+696, на територията на община Ценово, област Русе“, съгласно подробен устройствен план - парцеларен план, одобрен със Заповед № РД-02-15-110/10.10.2022 г. на министъра на регионалното развитие и благоустройството, изменена със Заповед № РД-02-15-72/30.05.2023 г. на министъра на регионалното развитие и благоустройството с влязло в сила разпореждане за допускане на предварително изпълнение, имоти и части от имоти - частна собственост, намиращи се в землищата на с. Ценово и с. Долна Студена, община Ценово, област Русе, подробно описани в приложението по вид, площ, местонахождение, размер на паричното обезщетение и собственици (т. 1). Посочено е, че средствата, необходими за финансиране на процедурата по отчуждаване на имотите и частите от имоти се осигуряват от АПИ (т. 2). Съобщаването на решението следва да се извърши от АПИ, като то може да се обжалва пред административния съд по местонахождението на имотите в 14-дневен срок от съобщаването му на заинтересуваните лица по реда на Административнопроцесуалния кодекс (т. 3).  В Приложение към т. 1 от решението са посочени засегнатите имоти.  В посочения списък са отразени и имотите на Н.И., както следва:

№ 145 – имот с идентификатор 78361.13.799 (лозе) с площ 0,328 декара и парично обезщетение в размер на 668,00 лева и

№ 339 - имот с идентификатор 78361.42.843 (други трайни насаждения) с площ 3,232 декара и парично обезщетение в размер на  6 582,00 лева.

Решение № 434/15.06.2023 г. на МС е съобщено на И. с писмо с изх. № 94-00-9110/19.06.2023 г., получено от нея на 30.06.2023 г. съгласно известие за доставяне R PS 1040 800MGJ0 F. Доказателствата относно надлежното връчване на процесното решение на МС на И. са представени пред съда с писмо с вх. № 3524/22.08.2023 г. на АПИ ОПУ Русе.

От МРРБ са представени доказателства във връзка с публикуване на обявление за започналата процедура по отчуждаване на имоти и части от имоти — частна собственост, за държавна нужда за изграждане на Обект „Автомагистрала „Русе-Велико Търново“, участъци „Русе-Бяла“, както следва:

ü  Писмо с изх. № 90-05-801(10)/27.06.2023 г. на заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройството, заедно с обявление на министъра на регионалното развитие и благоустройството.

ü  Извадка от интернет страницата на МРРБ, съдържаща обявление за започналата процедура по отчуждаване на имоти и части от имоти - частна собственост, за държавна нужда за изграждане на Обект „Автомагистрала „Русе-Велико Търново“, участъци „Русе-Бяла“.

ü  Писмо с изх. № 1242/30.06.2023 г. от Община Ценово, заедно с приложение, от което е видно, че обявлението за започналата процедура по отчуждаване на имоти и части от имоти — частна собственост на територията на Община Ценово, област Русе е публикувано на електронната страница на Община Ценово и е поставено на информационното табло в сградата на с. Ценово и с. Долна Студена.

Недоволна от размера на така определеното обезщетение за нейните два имота, части от които подлежат на отчуждаване, Н.И. обжалва решението в частта за своите имоти с доводи за незаконосъобразност, неправилност и издадено в противоречие с действащата нормативна уредба при нарушение на материалния закон. Според И. определените размери на паричните обезщетения по отношение на нейните отчуждавани имоти са занижени и несъобразени с нормативните изисквания за това. До съда е отправено следното искане „…моля да отмените Решение № 434 от 15.06.2023г. за отчуждаване.“

Съдът, с Разпореждане № 839/27.07.2023 г. е дал указания на жалбоподателката да отстрани нередовностите на жалбата. С молба с вх. № 3336/04.08.2023 г. И. е внесла по делото необходимата държавна такса и потвърдила действията на ненадлежно упълномощения до този момент процесуален представител, като поради отсъствие на последния от страната е поискала удължаване на срока за изпълнение указанията на съда. С Определение № 875/07.08.2023  г. съдът е уважил така направеното искане.

С молба с вх. № 3507/21.08.2023 г. жалбоподателката И. е направила уточнение на петитума на жалбата – оспорва Решение № 434/15.06.2023 г. на Министерски съвет на Република България само в частта относно собствените й имоти с идентификатори 78361.13.799 и 78361.42.843 относно определеното парично обезщетение за същите, като ги възприема  занижени и несъобразени с нормативните изисквания за това. Предявено е искане за допускане на съдебно-оценителска експертиза с цел доказване на релевираните възражения относно определения размер за обезщетение на имотите, собственост на Нинова. Експертизата е допусната с Определение от 856/22.08.2023 г.

Постъпило е заключение по съдебно-оценителската експертиза с вх. № 3672/05.09.2023 г. В констативно-съобразителната част е посочено, че оценката за определяне на равностойно парично обезщетение за отчуждените имоти е направена въз основа на разпоредбите на ЗДС. В доклада са приложени два акта за реализирани сделки, използвани като пазарни аналози общо за шест имота. Изведена е осреднена цена от 2036.63 лв/дка за равностойно парично обезщетение за засегнат имот с начин на трайно ползване нива. За определяне на стойност за обезщетения за засегнати имоти с трайни насаждения е описан само един имот, а именно с идентификатор 78361.13.34  (нов имот по КККР 78361.13.798) с насаждения от орехи. В оценителския доклад е описано, че „имотите с НТП „лозе” в местност „Батински път” са отдавна амортизирани и изоставени, липсват на терена почти изцяло, поради което не са оценени и за тях не са предвидени обезщетения”. За имот с идентификатор 78361.42.14, м. ”Четменски салкъми” с НТП „Друг вид трайно насаждение” е записано, че „насажденията са изоставени, почти изцяло липсващи”. Вещото лице е установило, че от имот с идентификатори 78361.13.25 предмет на отчуждаване е имот с идентификатор 78361.13.799 с площ 329 кв.м. по КККР на с. Ценово на стойност 668 лева. От другия имот – този с идентификатори 78361.42.14 предмет на отчуждаване е имот с идентификатор 78361.42.843 с площ 3232 кв.м. по КККР на с. Ценово на стойност 6 582 лева. Посочено е, че с писмо с изх. № 011-79/28.08.2023 г. Служба по вписванията Бяла е представила на вещото лице три нотариални акта (представени към заключението), както следва:

1.   Нотариален акт за покупко-продажба на недвижими имоти, вписан под № 65, том 4, дело 646 от 13.04.2022 г., сключен между Димитринка Александрова Ангелова и „Балджиеви-91” ООД, гр. Севлиево за пет имота в землището на с. Ценово .

2.   Нотариален акт за покупко-продажба на недвижими имоти, вписан под № 29, том 13, дело 2364 от 27.10.2022 г., сключен между Богдана Тодорова Узунангелова и „Агрофактор” ЕООД, гр. Бяла за един имот в землището на с. Ценово.

3.   Нотариален акт за покупко-продажба на недвижими имоти, вписан под № 15, том 16, дело 2949 от 16.12.2022 г., сключен между Димитър Ангелов Великов, Райна Асенова Евгениева и Мирослав Асенов Евгениев и ЕТ „Торнадо-Георги Георгиев”, с. Ценово за 2/3 идеални части от три имота в землището на с. Ценово. Този нотариален акт не може да бъде използван за определяне на пазарните цени тъй като се отнася за идеални части от имота.

Вещото лице сочи, че е посетило на място Областна дирекция „Земеделие“ Русе и Община Ценово за да извърши възложените му от съда проверки. Направен е оглед на имотите в присъствието на жалбоподателката И., техен собственик. Вещото лице е установило, че имотът в местност „Батински път” се използва като нива и на терена няма лози. Имотът в местност „Четменски салкъми” е бил засаден с лешници, но през 2021 г. храстите са изкоренени и в момента няма трайни насаждения, поради което се ползва като нива. Експертът посочва, че за двата имота има сключен договор за наем с Румен Ламбев И. от с. Ценово, като е подадено заявление за подпомагане в Информационната система за администриране и контрол ИСАК.

В табличен вид е представена информацията за използваните сделки като пазарни аналози, както и за определяне на осреднената цена за един декар земеделска земя – нива.

В заключение вещото лице е определило следните цени на имотите:

За имот е идентификатор 78361.13.799 с площ 328 кв.м. по КККР на с. Ценово на стойност 0,328 дка * 2036,63 лева = 668 лева.

За имот с идентификатор 78361.42.843 с площ 3 232 кв.м. по КККР на с. Ценово на стойност 3,232 дка * 2036,63 лева = 6 582 лева.

В проведеното на 11.09.2023 г. съдебно заседание процесуалният представител на жалбоподателката е направил изявление, че жалбата се поддържа само в частта по отношение на факта, че в оспореното решение не е спазена разпоредбата на чл. 42а, ал. 1 от ЗДС като не е предвидено равностойно имотно обезщетение.

При така установената фактическа обстановка, съдът формира следните правни изводи:

Съгласно чл. 168, ал. 1 от АПК Съдът не се ограничава само с обсъждане на основанията, посочени от оспорващия, а е длъжен въз основа на представените от страните доказателства да провери законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл. 146.

Предмет на съдебен контрол за законосъобразност е Решение № 434/15.06.2023 г. на Министерски съвет на Република България за отчуждаване на имоти и части от имоти - частна собственост за държавна нужда за изграждане на Обект „Автомагистрала „Русе-Велико Търново“, участъци „Русе-Бяла“ и обход на град Бяла от км 0+500 до км 76+040“ в участък „Обход на гр. Бяла“ от км 49+497 до км 58+122, от км 59+253 до км 65+435 и от км 65+435 до км 69+696, на територията на Община Ценово, Област Русе.  Решението се обжалва в частта относно определените размери на паричните обезщетения в полза на Н.И. относно два имота в землището на  с. Ценово, общ. Ценово, обл. Русе, с идентификатори 78361.13.799 и 78361.42.843.

Съгласно чл. 34а, ал. 1 от ЗДС Отчуждаването на имоти и части от имоти - частна собственост, предназначени за изграждането на национални обекти, се извършва с решение на Министерския съвет по предложение на министъра на регионалното развитие и благоустройството и министъра на финансите.

Разпоредбата на § 1 от ДР на ЗДС въвежда легална дефиниция на понятието национален обект - "Национален обект" е обект, определен като такъв със закон, както и инфраструктурни обекти: изграждане и преустройство на транспортно-комуникационни мрежи и съоръжения - пътища от републиканската пътна мрежа, железопътни линии и обекти на железопътната инфраструктура, пристанища, летища и съоръжения към тях; на други мрежи и съоръжения на техническата инфраструктура - водоснабдяване, канализация, пречистване на питейни и отпадъчни води, третиране на отпадъци, електрификация, топлофикация, газификация и електронни съобщителни мрежи и физическата инфраструктура за разполагането им, индустриални зони, технологични паркове или индустриални паркове по Закона за индустриалните паркове с необходимата техническа инфраструктура за привличане на инвестиции, определени като национални обекти с решение на Министерския съвет. С Решение на МС № 660/15.09.2022 г. на основание § 5, т. 62 от ДР на ЗУТ и § 1 от ДР на ЗДС обект „Автомагистрала „Русе - Велико Търново“, който ще бъде изграден на територията на Република България, е обявен за обект с национално значение и за национален обект.

Съдът приема, че оспореното решение е издадено от материално и териториално компетентен орган, като постановено от МС във връзка с отчуждаване на имоти и/или части от тях – частна собственост, предназначени за изграждане на национален обект, т.е. изпълнено е изискването на чл. 34а, ал. 1 от ЗДС.

         Не е въведена специална форма за решения, с които се предвижда отчуждаване на имоти – частна собственост за задоволяване на държавни нужди. В този случай са приложими разпоредбите на чл. 59 от АПК. Единственото специално изискване е въведено с нормата на чл. 34б, ал. 1 от ЗДС В решението на Министерския съвет по чл. 34а, ал. 1 се посочват държавната нужда, за която се отчуждават имотите, видът, местонахождението, размерът, цената (размерът на обезщетението) и собствениците на всеки от имотите, което условие е спазено в обжалваният административен акт.

Съдът не установи съществени нарушения на административно производствените правила, които да са самостоятелно основание за отмяната на решението. Напротив, в пълна степен са спазени изискванията, предвидени в чл. 34, чл. 34а и чл. 34б, ал. 2 от ЗДС.

Съдът намира, че решението в обжалваните му части е съответно на материалния закон по следните причини:

Нормата на чл. 32, ал. 1 от ЗДС предвижда, че Имоти и части от имоти - собственост на физически или юридически лица, могат да се отчуждават принудително за задоволяване на държавни нужди, които не могат да бъдат задоволени по друг начин, след предварително и равностойно обезщетение. Законодателят е предвидил легална дефиниция на понятието равностойно парично обезщетение в § 1а, т. 1 от ДР на ЗДС - цената на отчуждаваните имоти или на части от имоти, определена по реда на този закон. Според ал. 2, чл. 32 от ЗДС Равностойното парично обезщетение по ал. 1 се определя в съответствие с предназначението на имотите преди влизането в сила на подробния устройствен план, съответно преди одобряването на подробен устройствен план, който предвижда изграждане на национален обект и за който е налице влязло в сила разпореждане за допускане на предварително изпълнение, въз основа на пазарните цени на имоти с подобни характеристики, намиращи се в близост до отчуждавания. Дефинирано е и понятието пазарни цени § 1а, т. 2 от ДР на ЗДС – осреднените цени от всички сделки с имоти за покупко-продажба, замяна, учредяване на вещни права или прехвърляне на собственост срещу задължение за строителство, ипотека – обезпечаваща покупко-продажба на имот, продажбите чрез търг от държавни и частни съдебни изпълнители, държавните институции и общините, както и други възмездни сделки, с изключение на тези с предмет идеални части от имоти, по които поне една от страните е търговец, сключени в рамките на 12 месеца преди датата на възлагане на оценката и вписани в службата по вписванията по местонахождението на имота. Ако в рамките на 12 месеца преди датата на възлагане на оценката в службата по вписванията по местонахождението на имота са вписани повече от 20 сделки, при определяне на пазарната цена се вземат предвид последните 20 вписани сделки. Осредняването се извършва въз основа на не по-малко от две относими сделки. Следва да се отбележи, че целта на посоченото изброяване е да се обхванат възможно най-широк кръг правни сделки, които отговарят на определените от закона критерии, за да бъде определено справедливо парично обезщетяване за имота и бъдат защитени интересите на засегнатите собственици като същите бъдат възмездени парично с цена близка до цената, която биха получили при свободно договаряне на пазара на недвижими имоти, при отсъствие на каквато и да било принуда. По този начин би се установила действителната пазарна цена на свободния пазар на недвижимите имоти.

Съгласно § 1а, т. 4, б. „в“ от ДР на ЗДС, приложим с оглед изискването на чл. 32, ал. 2 от ЗДС и съотнесен към настоящия случай, Имоти, намиращи се в близост до отчуждавания" са имотите, които са разположени в едно и също землище в земеделските територии и горските територии. Видно е от изготвената в хода на административното производство експертна оценка, въз основа на чието заключение е определено обезщетението в оспореното решение, че оценителят правилно и след като е установил, че има вписани сделки за имоти със сходни характеристики в същото землище, е приложил сравнителния (пазарен) метод. Оценката е изготвена по реда на чл. 32, ал. 2 от ЗДС във връзка с § 1а от ДР на ЗДС, като са използвани пазарни аналози, предоставени от Агенция по вписванията, Служба по вписванията Бяла, съгласно задълженията й по чл. 32, ал. 4 от ЗДС.

В конкретния случай според приложения по делото оценителски доклад, равностойното парично обезщетение за процесния имот, предвид наличието на две сделки със земеделски земи в землището на с. Ценово в период една година назад от датата на възлагането на оценката (от 02.12.2021 г. до 02.12.2022 г.), отговарящи на изискванията на § 1а, т. 1 и т. 2 от ДР на ЗДС, е определено по този ред – въз основа на пазарните цени на имоти с подобни характеристики от последните двадесет сделки. Установена е осреднена цена от 2 036.63 лева за декар. Съобразно изготвената оценка, в решението на МС в оспорената му част за отчуждаване на имот с идентификатор 78361.13.799 е определено обезщетение в размер на 668 лева, а за имот с идентификатор 78361.42.843 в размер на 6 582 лева.

Във връзка с оспорването на размера на обезщетението съдът е допуснал съдебно-оценителската експертиза, която да даде заключение за равностойното парично обезщетение, определено по реда на чл. 32, ал. 2 от ЗДС във връзка с § 1а от ДР на ЗДС, която експертиза е извършена от вещо лице – оценител, отговарящо на условията в § 1а, т. 3 от ДР на ЗДС. При съобразяване на извършените от експерта проверки и резултатите от тях, на база изискванията на ЗДС, вещото лице е достигнало до точно същите резултати, до които е достигнал и административният орган, както следва:

За имот е идентификатор 78361.13.799 с площ 328 кв.м. по КККР на с. Ценово на стойност 0,328 дка * 2036,63 лева = 668 лева.

За имот с идентификатор 78361.42.843 с площ 3 232 кв.м. по КККР на с. Ценово на стойност 3,232 дка * 2036,63 лева = 6 582 лева.

Напълно идентични са пазарните сделки като аналози, които са използвани от административният орган и от вещото лице като база за определяне размерите на обезщетенията за имотите. Както в доклада на експерта – оценител, така и в заключението на вещото лице подробно са описани начините за определяне на пазарните аналози, относими за конкретния казус като съдът е изложил мотиви в тази насока при описанието на фактическата обстановка.

         В жалбата до съда се сочи, че решението е незаконосъобразно, неправилно и издадено в противоречие с действащата нормативна уредба – при нарушение на материалния закон. За нито един от така посочените пороци жалбоподателката не е изложила конкретни възражения. Твърди се още, че определените размери на паричните обезщетения по отношение на отчуждаваните имоти на И. са занижени и несъобразени с нормативните изисквания за това. Както предходното, така и това оплакване не е конкретизирано. Съдът намира релевираните възражения за бланкетни, като в хода на съдебното дирене същите бяха опровергани по категоричен начин.

         В молба с вх. № 3507/21.08.2023 г. е заявено, че експертната оценка е неправилна, но неправилността е обоснована само теоретично чрез няколко възражения относно:

1. Направената експертна оценка от органа не е съобразена с всеки вид имот, а е изготвена общо за землището на с. Ценово и осреднява стойностите без да се отчита конкретния частен интерес – напълно бланкетно твърдение, тъй като самата жалбоподателка няма реална представа колко сделки може да са извършени със земеделски земи в землището на с. Ценово, които сделки да отговарят на условията за пазарни аналози. Както административният орган, така и вещото лице са установили три сделки при условията на нормите на ЗДС, като само две от тях могат да се използват за пазарни аналози. В жалбата не се визират конкретни сделки, които административният орган е пропуснал да съобрази.

2. Законовият срок, посочен в чл. 34а, ал. 4, т. 3 от ЗДС не е спазен – съдът счита, че определения с посочената норма срок е спазен и това се установява  от доказателствата по делото.

3. Липсата на мотиви дали обезщетението е било възможно чрез предоставяне на друг, равностоен имот – претенцията, макар и предвидена в чл. 42а, ал. 1 от ЗДС, е само възможност, тъй като в текста на посочената норма законодателят е използвал израза „може“. Следователно, административният орган разполага с оперативна самостоятелност да прецени как да обезщети собственика на отчуждавания имот – с друг имот или с парично обезщетение. Не е въведен порядък, който административният орган задължително трябва да приложи и в този смисъл административният орган няма задължение да излага мотиви защо не е обезщетил И. с равностоен имот. По тази причина оплакването е неоснователно.

Това възражение е единственото, което се поддържа окончателно от жалбоподателката в проведеното съдебно заседание. Според процесуалния защитник на И., непроизнасянето на административния орган относно възможността за равностойно имотно обезщетение е съществено нарушение, което обуславя отмяната на оспорваното решение в обжалваната част. Твърди се, че подобно обезщетение ще бъде значително по-изгодно за И.. Съдът вече изложи мотиви за неоснователността на подобно твърдение, но следва да допълни същите, че за административният орган не съществува задължение да извърши преценка какъв вид обезщетение е по-изгодно за жалбоподателката, след като то е равностойно.

4. Наличието на трайни насаждения в единия от имотите на И., които не са оценени. На първо място жалбоподателката И. съзнателно  изразява твърдение в посочената молба, което не отговаря на действителността. Процесният имот с идентификатор 78361.42.483 е отдаден по договор за наем за обработване на друго лице още през 2022 г. не като имот с трайни насаждения, а като нива. За същият имот изрично в доклада на експерт-оценителя, определен от административният орган, е посочено, че на място не се установяват трайни насаждения., което е потвърдено и в заключението на вещото лице. В този смисъл оплакването е несъстоятелно.

Следователно, възраженията на жалбоподателката, изложени в посочената молба, също следва да се отхвърлят.

         Съдът счита, че обжалваното решение в частта относно имотите на Н.Г.И. е законосъобразно и правилно, издадено в съответствие с действащата нормативна уредба, като определените размери на паричните обезщетения за всеки от двата имота са точни съобразно приложимите нормативните изисквания.

Мотивиран от изложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд - Русе, четвърти състав,

 

РЕШИ:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Н.Г.И., ЕГН **********, с адрес *** и адрес за кореспонденция и връчване на книжа гр. Русе, ул. „Олимпи Панов“ № 19, ет. 4, офис 17  срещу против Решение № 434/15.06.2023 г. на Министерски съвет на Република България за отчуждаване на имоти и части от имоти - частна собственост за държавна нужда за изграждане на Обект „Автомагистрала „Русе-Велико Търново“, участъци „Русе-Бяла“ и обход на град Бяла от км 0+500 до км 76+040“ в участък „Обход на гр. Бяла“ от км 49+497 до км 58+122, от км 59+253 до км 65+435 и от км 65+435 до км 69+696, на територията на Община Ценово, Област Русе.  в частта относно определените размери на паричните обезщетения в полза на Н.И. относно имот с идентификатор 78361.13.799 и относно имот с идентификатор 78361.42.843

ОСЪЖДА Н.Г.И., ЕГН **********, с адрес *** и адрес за кореспонденция и връчване на книжа гр. Русе, ул. „Олимпи Панов“ № 19, ет. 4, офис 17  да заплати на Министерски съвет на Република България юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 (сто) лева.

ОСЪЖДА Н.Г.И., ЕГН **********, с адрес *** и адрес за кореспонденция и връчване на книжа гр. Русе, ул. „Олимпи Панов“ № 19, ет. 4, офис 17 да заплати на Министерството на регионалното развитие и благоустройството юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 (сто) лева.

ОСЪЖДА Н.Г.И., ЕГН **********, с адрес *** и адрес за кореспонденция и връчване на книжа гр. Русе, ул. „Олимпи Панов“ № 19, ет. 4, офис 17  да заплати на Агенция „Пътна инфраструктура“ юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 (сто) лева.

 

Решението е окончателно съгласно чл. 38, ал. 8 от ЗДС.

 

 

 

 

                                                                  СЪДИЯ: