Решение по дело №2094/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 3
Дата: 4 януари 2021 г. (в сила от 28 септември 2021 г.)
Съдия: Любомира Кирилова Несторова
Дело: 20207180702094
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 август 2020 г.

Съдържание на акта

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ

Р Е Ш Е Н И Е

 

3

 

04.01.2021г., гр. Пловдив

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

      

  АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ, ХV състав, в открито заседание на осми декември две хиляди и двадесета година, в състав

        

Административен съдия: Любомира Несторова

 

при секретаря М.Г., като разгледа докладваното от съдията административно дело № 2094 по описа на съда за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

   Производството е по реда на чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс.

    Образувано е по жалба на „БИО ТЕРРА НИЛ“ ЕООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: ***, ет.4, ап.10, представлявано от управителя С.М.С., против Акт за установяване на публично държавно вземане №01-2600/3682 от 25.06.2020г. на  Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, с който на основание чл. 14, ал.1, т.3 от Наредба № 11 от 03.04.2008г., чл. 59, ал.1 и ал.2 от АПК във вр. с чл. 166 от ДОПК, чл. 20а, ал.6 и ал.5 предложение първо във вр. с ал.2 и ал.1 от Закона за подпомагане на земеделските производители, е изключен от „БИО ТЕРРА НИЛ“ ЕООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: ***, ет.4, ап.10, определено е публично държавно вземане в размер на 1721.30лв., представляващ 50% от общата изплатена сума по мярка 211 за кампании 2012, 2013 и 2014г, на основание чл. 14, ал.1, т.3 от Наредба № 11 от 03.04.2008г.

   Жалбоподателят твърди, че оспорения акт е издаден при съществено нарушаване на административнопроизводствените правила и материалния закон. Посочва, че площите, които стопанисва като земеделец, е обработвал и ползвал съгласно изискванията на ДФ „Земеделие“. Част от тези площи се намират в землището на гр. Павел баня и са продадени на други лица като поради тези обективни и независещи от него причини, не е довършил програмата и не е заявил суми за помощи през 2013г и 2014г.

    Претендира се отмяната на оспорения акт.

    Ответникът, чрез процесуалния си представител, намира жалбата за неоснователна, а оспореният административен акт за правилен и законосъобразен.

    Претендира отхвърляне на жалбата и юрисконсултско възнаграждение в размер на 100лв.

    Административен съд Пловдив намира, че е сезиран с жалба, подадена от активно легитимирана страна, чиито права и законни интереси пряко се засягат от оспорения акт. Административният акт е съобщен на 17.07.2020г /известие за доставяне на л. 11 по делото/, а жалбата е депозирана чрез административния орган на 31.07.2020г, следователно е подадена в срок и е допустима.

    От приложената по делото административна преписка се установи, че жалбоподателят е регистриран с Уникален регистрационен номер /УРН/ 565615 в Интегрираната система за администриране и контрол /ИСАК/.

    От приетата по делото административна преписка се установи, че жалбоподателят за 2012г и 2013г., 2014 е подал заявление за подпомагане по мярка 211, по Наредба № 11 от 03.04.2008г. за условията и реда за прилагане на мярка 211 "Плащания на земеделски стопани за природни ограничения в планинските райони" и мярка 212 "Плащания на земеделски стопани в райони с ограничения, различни от планинските райони" от Програмата за развитие |на селските райони за периода 2007 - 2013 г.

    По мярка 211 „Плащания на земеделски стопани за природни ограничения в планинските райони" по години са изплатени следните суми: първа година от ангажимента-подадено заявление с УИН 16/310512/19566 за кампания 2012, изплатена сума 1655.19лв.; втора година от ангажимента – подадено заявление с УИН 16/180613/34694 за кампания 2013г., изплатена сума 1787.41лв., трета година от ангажимента – подадено заявление с УИН 16/170614/47048 за кампания 2014г., изплатена сума 0.00лв.,   което се установи от приетите по делото доказателства.

   Общата сума, която е изплатена е в размер на 3442,60лв.

   За кампания 2015г. не е подадено заявление. В хода на съдебното производство жалбоподателят не ангажира доказателства за подадено в срок заявление за кампания 2015г.

   В хода на извършена административни проверки, на основание чл. 37, ал. 2 от Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/, е установено, че за кампания 2015 кандидатът не е подал заявление за подпомагане по мярка 211, регламентирана в Наредба № 11 от 03.04.2008 г. за условията и реда за прилагане на мярка 211 "Плащания на земеделски стопани“ за природни ограничения в планинските райони" и мярка 212 "Плащания на земеделски стопани в райони с ограничения, различни от планинските райони" от Програмата за развитие |на селските райони за периода 2007 - 2013 г.

   На основание чл. 26, ал.1 от АПК е открито административно производство и „БИО ТЕРРА НИЛ“ ЕООД е уведомено с писмо с изх. № 01-2600/3682 от 27.06.2019г., известие за доставяне е върнато без отбелязване.  От приетите по делото Констативен протокол от 29.07.2019г. е видно, че  е извършвано уведомяване по телефон 08880801018, който номер е посочен в заявлението за подпомагане на л. 92 по делото. Констатирано е, че номерът не отговаря. Изготвен е Протокол № 11 /л. 91 по делото/.  Поставено е съобщение на таблото за уведомяване на ОД „ДФ „Земеделие“ гр. Пловдив.  Посочен е 14-дневен срок за явяване на кандидатите за получаване на уведомителните писма, считано от 12.08.2029г. Изготвен е Протокол № 11.

   В указания срок, управителят на дружеството - С.С. не се  явил за получаване на Уведомителното писмо.

    Последвало е издаването на оспорения Акт за установяване на публично държавно вземане №01-2600/3682 от 25.06.2020г. на  Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“.

            С оглед установеното от фактическа страна Съдът прави следните правни изводи:  Във връзка с обстоятелството, че оспореният АУПДВ е издаден от Заместник изпълнителния директор на ДФ “Земеделие” е приета по делото Заповед № 03-12/715 от 27.06.2017г. на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ /л.62 по делото/, с която Петя Славчева-заместник изпълнителен директор на ДФЗ е оправомощена да издава актове за установяване на публични държавни вземания по всички схеми и мерки по директните плащания.

             Според разпоредбата на чл. 27 ал.3 и ал.4 от Закона за подпомагане на земеделските производители Разплащателната агенция е длъжна да предприеме необходимите действия за събирането на недължимо платените и надплатените суми по схеми за плащане и проекти, финансирани от европейските фондове и държавния бюджет, както и глобите и другите парични санкции, предвидени в законодателството на Европейския съюз, вземанията на Разплащателната агенция, които възникват въз основа на административен акт, са публични държавни вземания и се събират по реда на ДОПК. Според нормата на чл. 162 ал.2 т.8 от ДОПК публични са вземанията за недължимо платени и надплатени суми, както и за неправомерно получени или неправомерно усвоени средства по проекти, финансирани от средства на Европейския съюз, включително свързаното с тях национално съфинансиране, които възникват въз основа на административен акт, включително финансови корекции, надплатен аванс, надхвърлени процентни ограничения, превишени позиции по бюджета на проекта, кръстосано финансиране, както и глобите и другите парични санкции, предвидени в националното законодателство и в правото на Европейския съюз;

            Според чл. 166 ал.1 от ДОПК установяването на публичните вземания се извършва по реда и от органа, определен в съответния закон. Ал.2 от същата правна норма определя, че ако в съответния закон не е предвиден ред за установяване на публичното вземане, то се установява по основание и размер с акт за публично вземане, който се издава по реда за издаване на административен акт, предвиден в АПК. Ако в съответния закон не е определен органът за издаване на акта, той се определя от кмета на общината, съответно от ръководителя на съответната администрация. В конкретния казус, с оглед цитираните по-горе писмени доказателства и коментираните правни норми и  съгласно чл. 27 ал.3 от ЗПЗП, компетентен орган е Разплащателната агенция, като функциите, съгласно чл. 11 ал.2 т.4 от ЗПЗП се изпълняват от ДФ “Земеделие”. Съгласно чл. 20а от ЗПЗП Изпълнителният директор на фонда е изпълнителен директор на Разплащателната агенция. Изпълнителният директор на Разплащателната агенция организира и ръководи дейността на Разплащателната агенция, представлява Разплащателната агенция, съгласно чл. 20а ал.2 т.1 и т.2 от ЗПЗП. Оспореният АУПДВ е издаден от заместник изпълнителния директор на ДФ “Земеделие” с делегирани правомощия, следователно е издаден от компетентен административен орган. Оспореният акт е издаден в необходимата писмена форма, същият е мотивиран и доказан.

            Това е така, защото от приетите по делото доказателства се установи, че жалбоподателят за 2015г. не е подал заявление за подпомагане по мярка 211 "Плащания на земеделски стопани“ за природни ограничения в планинските райони" и мярка 212 "Плащания на земеделски стопани в райони с ограничения, различни от планинските райони" от Програмата за развитие |на селските райони за периода 2007 - 2013 г. 

             Безспорно са нарушени изискванията на чл.4, т.З от Наредба № 11 от 03.04.2008 г. за условията и реда за прилагане на мярка 211 "Плащания на земеделски стопани за природни ограничения в планинските райони" и мярка 212 "Плащания на земеделски стопани в райони с ограничения, различни от планинските райони" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 - 2013 г. /Наредба № 11 от 03.04.2008г./, според които кандидатите за подпомагане са длъжни да подават заявление за подпомагане с декларирани площи в съответния необлагодетелстван район всяка година след първото компенсаторно плащане, както и да извършват земеделска дейност в съответния необлагодетелстван район за период от най-малко пет последователни години от първото компенсаторно плащане.

             При неизпълнение на  изискванията чл.4, т.З от Наредба № 11 от 03.04.2008 г. се прилага санкцията по чл. 14, ал.1 от Наредба № 11 от 03.04.2008 г., съгласно която земеделски стопанин, който не подаде заявление за подпомагане по време на поетия петгодишен ангажимент, се изключва от подпомагане по тази наредба и се задължава да възстанови получените до момента компенсаторни плащания за необлагодетелстваните райони или част от тях в зависимост от годината, в която e прекратил участието си в мерките, както следва:1) след първата година - 100 %;2) след втората година - 75 %;3) след третата година - 50 %;4) след четвъртата година - 25 %.

             Така изложените в АУПДВ фактически и правни основания са достатъчно ясни и подробни, и същите дават на жалбоподателя възможност да разбере какви са фактите, мотивирали административния орган да приложи правната норма.

             В процедурата по издаване на административния акт не са допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила, като органът е изпълнил и задълженията си да уведоми кандидата на посочения от него адрес. Освен това в настоящото съдебно производство жалбоподателят може да ангажира доказателства, опровергаващи установените факти в административното производство. Такива не са представени.

             Съдът намира, че издаването на процесния АУПДВ нее предпоставено от издаването на акт за прекратяване на многогодишен ангажимент. Издаването на такъв акт е бил предвиден в предходната редакция на  чл. 14, ал. 1 от Наредба № 11 от 03.04.2008 г., но не и в редакцията на нормата, действаща към датата на издаване на процесния акт.

            Изложените факти в административния акт не се опровергаха. Действително е извършено плащане по мярка 211 „Плащания на земеделски стопани за природни ограничения в планинските райони" по години така: първа година от ангажимента-подадено заявление с УИН 16/310512/19566 за кампания 2012, изплатена сума 1655.19лв.; втора година от ангажимента – подадено заявление с УИН 16/180613/34694 за кампания 2013г., изплатена сума 1787.41лв., трета година от ангажимента – подадено заявление с УИН 16/170614/47048 за кампания 2014г., изплатена сума 0.00лв.

Общата сума, която е изплатена е в размер на3442,60лв.

           При безспорно установеното, че жалбоподателят въобще не е подал заявление за подпомагане по мярка 211 по време на поетия  ангажимент, за кампания 2015 г., без доказани форсмажорно или изключително обстоятелство за това, то по отношение на нея е приложима хипотезата на  чл. 14, ал. 1 от Наредба № 11 от 03.04.2008г. и същия се изключва от подпомагане по тази наредба и се задължава да възстанови част от получените до този момент компенсаторни плащания. Дължимите суми се изчисляват като 50 % от получените плащания, тъй  като участието в мярката е прекратено след третата година.

            Като е изключил от подпомагане жалбоподателят и е установил публично държавно вземане в размер на 1721.30лв. (= 50% от 3442,60 лв.), компетентният орган правилно е приложил материалният закон спрямо установените в производството факти.

            Постановеният акт за установяване на публично държавно вземане е в съответствие със закона и неговата цел. Подадената срещу него жалба следва да бъде отхвърлена като неоснователна.

            Предвид изхода на делото, съгласно чл. 78, ал. 8 от ГПК, във вр. с чл. 144 от АПК, основателна е претенцията на ответника и в негова полза  следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение, платимо от жалбоподателя. Съгласно чл. 78, ал. 8, изр. второ от ГПК  във връзка с чл. 25, ал. 1 от Наредбата за заплащането на правната помощ, вр. чл. 37, ал. 1 от ЗПП, съдът определя възнаграждението в размер на 100 лв. /сто лева/.

           Воден от изложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Съдът

 

Р Е Ш И :

 

  ОТХВЪРЛЯ жалбата на „БИО ТЕРРА НИЛ“ ЕООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: ***, ет.4, ап.10, представлявано от управителя С.М.С., против Акт за установяване на публично държавно вземане №01-2600/3682 от 25.06.2020г. на  Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“.

  ОСЪЖДА „БИО ТЕРРА НИЛ“ ЕООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: ***, ет.4, ап.10, представлявано от управителя С.М.С., да заплати в полза на   Държавен Фонд  “Земеделие” сумата в размер на 100 лв. /сто лева/.

   Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд с касационна жалба в 14-дневен срок от съобщаването.

 

 

 

 

                               Административен съдия: