Решение по дело №210/2018 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 15 октомври 2018 г. (в сила от 28 октомври 2019 г.)
Съдия: Иван Никифоров Цонков
Дело: 20187090700210
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 18 юли 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                               Р Е Ш Е Н И Е  № 149

Габрово, 15.10 .2018 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДГАБРОВО ………………..колегия  в открито съдебно заседание на  двадесет и пети септември две хиляди и осемнадесета година,  в състав:        

                                                             ПРЕДСЕДАТЕЛ :    ИВАН ЦОНКОВ

при секретаря Радослава Кънева и при участието на прокурор ………………………, като разгледа докладваното от председателя  административно дело   210  по описа за 2018 година, за да се произнесе, взе предвид следното :

            Производството е по реда на чл.145 -178 от Административно-процесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл. 45, ал.11 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА).

            Образувано е по жалба на Народно читалище /НЧ/ „******“, град Дряново, ул.“******“ № *, Булстат ******, представлявано поотделно от Й.П.М. – Председател и Р.Ж.К. - Секретар, депозирана чрез процесуален представител – адвокат Г.Н. от ВТАК, с адрес *** А, против Решение № 483 от 29.06.2018 год. по Протокол № 55 на Общински съвет - Дряново. С така обжалваното Решение на Общ.съвет- Дряново е решил да се прекрати сключеният между Община Дряново и НЧ “******“ Договор № 102 от 17.07.2014 година за безвъзмездно предоставяне управление върху имот публична общинска собственост, считано от 01.08.2018 г. и е възложил на кмета на община Дряново да извърши всички правни и фактически действия по реализиране на решението по т.1 и срокът на действията по т.2 – не по късно от 01.09.2018 година.

            С жалбата са наведени доводи за нищожност и незаконосъобразност на обжалваното решение, като издадено при липса на компетентност, при неспазване на установената форма, издадено при съществено нарушение на административно производствените правила, при противоречие с материално  правни разпоредби и при несъответствие с целта на закона – решението било немотивирано, липсвали фактически и правни основания обосноваващи приемането му, а доколкото такива били посочени, те били изцяло неотносими към конкретния случай. В тази връзка се сочи законовата регламентация относно редът за придобиване, управление и разпореждане с имоти и вещи общинска собственост. Считат също, че Общински съвет- Дряново не разполага с материално-правната компетентност да приеме оспореното решение и единствено кмета на общината притежава компетентността по всички въпроси относно управлението на общински имоти, т.к. съгласно ЗОС и Наредбата по чл.8, ал.2  приета от същия Общински Съвет,същият не притежава правомощия да предоставя безвъзмездно право на управление, нито да го изменя или прекратява, а тази компетентност била предоставена единствено и само в правомощията на кмета. Също така в договора между общината и читалището били посочени изрично основанията за прекратяване на същия, каквито в случая не били налице, а чл.15 от договора, предвиждащ прекратяването му едностранно след решение от Общинския съвет, намират за нищожен, тъй като с тази разпоредба се създавали компетентност и права, които не били предвидени в ЗОС и Наредбата по чл.8, ал.2 от ЗОС на община Дряново. Заповедта на кмета на общината, с която последният е разпоредил да бъде сключен договорът за безвъзмездно ползване на сградите предоставени на читалището, не е отменена по надлежният ред и била стабилен административен акт, като именно въз основа на нея е възникнало и е било учредено правото на ползване и управление върху предоставения имот на читалището и то произтича именно от този акт, чрез проведена въз основа на него административна процедура, като така учреденото право на управление се погасява единствено с прекратяване на читалището. По така изложените съображения молят за прогласяване на нищожността на оспореното решение, респективно за отмяната му като незаконосъобразно.

            В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от Р.К. – секретар и от упълномощен процесуален представител – адвокат Г.Н. от ВТАК, които поддържат жалбата по съображенията изложени в същата и молят за отмяна на обжалваното решение.

            Ответната по жалбата страна – Общински съвет- Дряново, чрез процесуалния си представител- адвокат М. Д. от ГАК изразява становище за неоснователност на жалбата и моли обжалваното решение на Общински съвет- Дряново да бъде потвърдено, а жалбата оставена без уважение като неоснователна.

            От съвкупната преценка на събраните по делото доказателства и след като обсъди доводите на страните, съдът приема за установено от фактическа страна следното:

            Жалбата срещу обжалваното Решение  № 483 от 29.06.2018 год. на Общински съвет- Дряново е подадена в срока по чл. 149, ал.1 от АПК. Същата е подадена от надлежна страна и е процесуално допустима, поради което следва да бъде разгледана.

             Разгледана по същество същата е неоснователна.

             Предмет на оспорване в настоящото производство е Решение № 483 от 29.06.2018 год. на Общински съвет- Дряново, прието по протокол № 55 от същата дата/л.8/, с което на основание чл.21, ал.1, т.8 от ЗМСМА и чл.15 от Договор за безвъзмездно предоставяне управление върху имот публична общинска собственост - Договор № 102 от 17.07.2014 г., сключен между Община Дряново и Народно читалище „******“, Общинският съвет е решил същият договор да бъде прекратен считано от 01.08.2018 г., като е възложил на Кмета на община Дряново да извърши всички правни и фактически действия по реализиране на решението, съгласно т.1 и т.2 от същото.

            С Акт № 2288 от 15.06.2015 г. за публична общинска собственост /предишен Акт № 720/22.02.2006г./ е актуван като публична общинска собственост Поземлен имот с идентификатор № 23947.501.1827 по КККР на гр. Дряново – земя и сгради, с площ от 14238 кв.м.- Урбанизирана територия, начин на трайно ползване: За обект комплекс за образование /л.55-56/. На основание чл.44, ал.2 от ЗМСМА, чл.11, чл.12, ал.3 от ЗОС и чл.12, ал.5 и чл.19 от Наредбата за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на Общински съвет – Дряново, със Заповед № 323 от 17.07.2014 г. на Кмета на Община Дряново обособена част от същия имот – сгради, е предоставен за управление на НЧ „******“/л.9-10/. Въз основа на същата заповед между представляваната от Кмета Община Дряново и читалището жалбоподател е сключен Договор № 102 от 17.07.2014 г. - вписан в съответните книги към съдията по вписвания /л.11-16/. Съгласно сключения договор собственикът – Община Дряново предоставя за безвъзмездно управление на НЧ „******“ за срок от пет години част от построената в посочения ПИ сграда с идентификатор № 23947.501.1827.1- помещения с обща площ от 403 кв.м. Съгласно чл.15 от раздел V на договора, същият може да бъде прекратен едностранно от собственика- в случая Община Дряново, без предизвестие, с писмено уведомление до НЧ „******“, въз основа на Решение на Общински съвет Дряново или при настъпването на някое от посочените в чл.15.1; 15.2 и 15.3 други основания., тоест за едностранното му прекратяване след решение на Общинския съвет не е необходимо наличието на някое от посочените в т.1, 2 и 3 на чл.15 условия. Именно на основание посочения чл.15 от договора, след обсъждане на внесено Предложение от Кмета на община Дряново в Общински съвет-Дряново/л.26/, последният е взел Решение за прекратяване на договора. Като основание за прекратяване на договора в предложението на Кмета на община Дряново е посочено обстоятелството, че съгласно одобрен проект за финансиране, сградата отдадена на читалището за ползване ще бъде реиновирана въз основа на сключен от общината Договор 07/07/2/0/900880 от 11.12.2017 г. по Проект Реконструкция, ремонт, обзавеждане и оборудване на СУ „Максим Райкович“, съгласно посочената в предложението подмярка 7.2 от мярка 7 „Основни услуги и обновяване на селата в селските райони“ от Програмата за развитие на селските райони 2014-2020 г. В предложението е посочено също, че  издадената заповед № 323/17.07.2014 г. и сключеният договор между общината и читалището за безвъзмездно предоставяне управлението върху имот публична общинска собственост е без валидно правно основание, т.к. обстоятелството, че читалището е регистрирано като сдружение с нестопанска цел и получава субсидия в определен размер от държавния бюджет, не го прави юридическо лице на бюджетна издръжка по смисъла на чл.12, ал.3 от ЗОС, в каквато насока е посочил и съдебна практика на ВАС. Въз основа на тези мотиви, Кметът на община Дряново е предложил Общински съвет – Дряново да вземе решение, с което на основание чл.15 от договора, същият да бъде прекратен. След обсъждане в постоянните комисии на Общински съвет – Дряново и приемане на съответните становища от комисиите, предложението на Кмета на общината е разгледано на заседание на Общински съвет –Дряново и е прието оспореното в настоящото производство негово Решение № 483 от 29.06.2018 год. по Протокол № 55 от същата дата/л.8/, т.10 от протокола, с което на основание чл.21, ал.1, т.8 от ЗМСМА и чл.15 от Договор за безвъзмездно предоставяне управление върху имот публична общинска собственост - Договор № 102 от 17.07.2014 г., сключен между Община Дряново и Народно читалище „******“, Общинският съвет е решил същият договор да бъде прекратен считано от 01.08.2018 г. С така приетото решение Общинският съвет е възложил на Кмета на община Дряново да извърши всички правни и фактически действия по реализиране му съгласно т.1 и т.2 от същото. Решението е прието със седем гласа „За“ и един глас „въздържал се“, при присъствали на заседанието осем от общо тринадесет общински съветници/л.23/. На същото заседание на Общински съвет- Дряново е прието и Решение № 484 /л.24/ за откриване на процедура по отдаване под наем за ползване от читалището на друг недвижим имот общинска собственост.

            Оспореното решение е издадено от компетентен орган по смисъла на чл. 21, ал.1, т.8 от ЗМСМА, в кръга на неговите правомощия и в предвидената от закона форма и съдържание, поради което не са налице основания за отмяна / обявяване на нищожност на акта съгласно чл. 146, т.1 и т.2 от АПК, при липса на допуснати нарушения на административно-производствените правила, в съответствие с изискванията на чл.59, ал.2, т.4 от АПК и липсват основания, които да го правят нищожно или незаконосъобразно, противно на твърдяното в жалбата. Същото съдържа фактически и правни основания, които са изложени както в самото решение, така и в предложението на Кмета на община Дряново до Общински съвет- Дряново за приемане на решението, а също така и в протоколите от обсъжданията проведени в постоянните комисии при Общински съвет- Дряново, съответно в проведеното от общинския съвет обсъждане преди приемането на решението. Именно общинският съвет като орган на местното самоуправление притежава правото на собственост и съответно упражнява това право по отношение на имотите общинска собственост. Именно съобразно посочената като правно основание разпоредба на чл.21, ал.1, т.8 от ЗМСМА в рамките на своята компетентност „Общинският съвет приема решения за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество и определя конкретните правомощия на кмета на общината и кметовете на райони и кметства“, каквото се явява и оспореното в настоящото производство решение за разпореждане с имот публична общинска собственост. Същото е прието на основание чл.15 от сключения Договор за безвъзмездно предоставяне на право на управление върху имот публична общинска собственост № 102 от 17.07.2014 г., сключен между Община Дряново и Народно читалище „******“ и чл.21, ал.1, т.8 от ЗМСМА и съвсем естествено, с оглед на посоченото относно наличието на влязъл в сила и ползващ се със стабилитет административен акт - Заповед № 323/17.07.2014 г. на Кмета на община Дряново, приетото решение от Общински съвет- Дряново следва да предхожда отмяната на заповедта на Кмета на общината за безвъзмездно предоставяне на имота на читалището за управление и същата заповед именно на основание приетото решение следва да бъде отменена. Предвид посоченото, не може да бъде споделено твърдението, че с разпоредбата на чл.15 от Договора се създават права и компетентност на Общинския съвет, каквито ЗОС не предвижда, т.к. като принципал на общинската собственост съгласно посочената като правно основание разпоредба на чл.21, ал.1, т.8 от ЗМСМА, именно Общинският съвет е този орган, на когото е предоставена компетентност за вземане на решения относно управлението, разпореждането и пр. с имоти общинска собственост. Липсват и каквито и да са аргументи относно направеното възражение за нищожност на чл.15 от Договора между общината и читалището, тъй като същата е включена в договора по волята на двете страни, а липсва и твърдяното противоречие на същия член със ЗОС или други закони и общинската наредба по чл.8, ал.2 от ЗОС С оглед редакцията на посочения като правно основание чл.15 от договора, не е необходимо и наличието на някое от посочените в чл.15.1, 15.2 и 15 3 условия за едностранното му прекратяване от Общински съвет- Дряново, както се твърди в жалбата, т.к. това са отделни основания и допълнителна възможност за прекратяването му при наличие на някое от тези обстоятелства. Освен това съгласно чл.8, ал.1 от ЗОС „Придобиването, управлението и разпореждането с имоти и вещи - общинска собственост, се извършват под общото ръководство и контрол на общинския съвет“, независимо, че съгласно чл.12, ал.4 от ЗОС „Редът за предоставяне за безвъзмездно управление на имоти и вещи общинска собственост  се определя от общинския съвет с наредбата по чл.8, ал.2 от ЗОС, а съгласно чл.12, ал.5 от същата Наредба на община Дряново- Наредба за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество „безвъзмездно управление на имоти и вещи публична общинска собственост се предоставя от Кмета на общината на юридически лица и звена на общинска бюджетна издръжка, на държавни органи, юридически лица на бюджетна издръжка или на техни териториални структури, по ред и условия определени в чл.19 от тази наредба“ и това е със заповед на кмета. В тази връзка следва да се посочи и че основателно в предложението на кмета на общината до Общински съвет – Дряново се сочи, че сключения договор между общината и читалището и издадената в тази връзка заповед на кмета за предоставяне безвъзмездно право на управление върху имота, са без валидно правно основание, т.к. читалището действително не попада в кръга от визираните в чл.12, ал.5 от Наредбата юридически лица, поради финансирането му от други източници- членски внос, дарения и пр. и не е такова единствено на бюджетна издръжка, предвид получаваната субсидия от държавния бюджет. Неоснователно е твърдението и че оспореното решение противоречи на материално-правни разпоредби – в частност на § 4, ал.1 и ал.2 от ПЗР на Закона за народните читалища, съгласно която „На народните читалища по реда на Закона за държавната собственост и Закона за общинската собственост безвъзмездно се отстъпва право на ползване върху сградите и другите недвижими имоти, предоставени им за ползване  преди влизане в сила на този закон от държавата или общинските органи за читалищни нужди“, а съгласно ал.2 „Правото на ползване се погасява с прекратяването на читалището“. Настоящият случай не попада в тази хипотеза, т.к. законът е влязъл в сила значително преди на читалището да бъде предоставен този имот – през 2009 г., а имотът  му е предоставен за управление едва през 2014 година.

Предвид горното, при извършения преглед и съдебен контрол на административната преписка, съдът приема, че не са налице и съществени процедурни нарушения, налагащи отмяната на заповедта съгласно чл. 146, т.3 от АПК. Същата е съобразена и с материалния закон, както и с целта на закона, поради което не са налице основания за отмяна и съгласно чл. 146, т.4 и т.5 от АПК. Не могат да се споделят твърденията на жалбоподателя и за липсата на мотиви на акта, доколкото същият е мотивиран с цялата предхождаща издаването му административна процедура, описана по-горе, съответно документите, съставени в хода й, за което и по-горе бе упоменато.

                С оглед на посоченото постановеното и обжалвано в настоящото производство Решение на Общински съвет - Дряново, с което последният е решил да бъде прекратен Договор № 102 от 17.07.2014 година за безвъзмездно предоставяне управление върху имот публична общинска собственост, сключен между Община Дряново и НЧ “******“, считано от 01.08.2018 г. и е възложил на Кмета на община Дряново да извърши всички правни и фактически действия по реализиране на решението по т.1 и срокът на действията по т.2 – не по-късно от 01.09.2018 година, се явява правилно и законосъобразно,  а жалбата като неоснователна следва да бъде отхвърлена.

Предвид този изход на делото, основателна е претенцията на процесуалния представител на ответната страна – адвокат М. Д. за присъждане на разноските сторени в настоящото производство от ответната страна – Общински съвет- Дряново на основание чл.143, ал.3 от АПК, каквито следва да бъдат присъдени съобразно представения списък на разноските или такива в размер на 600 лева – заплатен адвокатски хонорар, съгласно представени платежни документи. С оглед този изход на делото неоснователно се явява искането на процесуалния представител на жалбоподателя – адвокат Н. за присъждане на разноски за заплатени адвокатски хонорар и държавна такса общо в размер на 560 лева се явява неоснователно и такива не следва да бъдат присъждани в полза на жалбоподателя.

Мотивиран така и на основание чл. 172, ал.2, пр. първо, във вр. с ал.1 от АПК, съдът

 

                                                      Р Е Ш И:

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Народно читалище „********“, град Дряново, ул.“******“ №*, Булстат ******, представлявано поотделно от Й.П.М. – Председател и Р.Ж.К. - Секретар, депозирана чрез процесуален представител – адвокат Г.Н. от ВТАК, с адрес *** А, с която е оспорено Решение № 483 от 29.06.2018 година по Протокол № 55 на Общински съвет - Дряново, като неоснователна и недоказана.

ОСЪЖДА Народно читалище „********“, град Дряново, ул.“******“ № *, Булстат ******, представлявано поотделно от Й.П.М. – Председател и Р.Ж.К. – Секретар да заплати в полза на Общински съвет- Дряново при Община Дряново, с адрес гр.Дряново, ул.“Бачо Киро“ № 19, представляван от Георги Бориславов Казаков – Председател, сумата от 600 /шестстотин/ лева, разноски за адвокатско възнаграждение.

Решението може да се обжалва пред Върховен административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

                                                                             

                                                                              СЪДИЯ: