Определение по дело №370/2025 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 1393
Дата: 9 април 2025 г.
Съдия: Райна Тодорова
Дело: 20257240700370
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 април 2025 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

№ 1393

Стара Загора, 09.04.2025 г.

Административният съд - Стара Загора - V състав, в закрито заседание в състав:

Съдия: РАЙНА ТОДОРОВА

като разгледа докладваното от съдията Райна Тодорова административно дело370/2025 г. на Административен съд - Стара Загора, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.166 от Административнопроцесуалния кодекс АПК).

Производството по административно дело № 370/ 2025 година по описа на Административен съд – Стара Загора е образувано по жалба на Т. Д. М. [ЕГН], с адрес гр. Стара Загора, [улица], подадена чрез пълномощника му адв. Е. И. К. от АК – Пловдив, против Заповед № 10-00-831 от 14.03.2025г., издадена от Заместник кмета на Община Стара Загора. С жалбата е направено искане да бъде спряно изпълнението на оспорената заповед.

Съдът намира, че направеното искане за спиране изпълнението на Заповед № 10-00-831/ 14.03.2025г. на Заместник кмета на Община Стара Загора, е процесуално недопустимо, по следните съображения:

С оспорената Заповед № 10-00-831 от 14.03.2025г., издадена от Заместник кмета на Община Стара Загора, на основание чл.225а, ал.1 от ЗУТ във вр. с чл.225, ал.2, т.1 и т.2 от ЗУТ във вр. с чл.223, ал.1, т.8 от ЗУТ, е разпоредено да бъде премахнат строеж „Паянтова стопанска сграда № 9“, находящ се в поземлен имот с [идентификатор] по кадастралната карта на гр. Стара Загора – частна държавна собственост, вид територия: горска, НТП широколистна гора.

Един от основните принципи в съдебния административен процес, регламентиран в разпоредбата на чл.166, ал.1 от АПК, е че обжалването спира изпълнението на оспорения административен акт. Изключение от това правило се допуска, когато изрична законова норма предвижда, че обжалването не спира изпълнението, както и когато е допуснато предварително изпълнение с разпореждане на административния орган постановил акта, по реда и на основание чл.60 от АПК или с определение на съда по чл.167 от АПК.

В случая оспорената Заповед № 10-00-831/ 14.03.2025г. на Заместник кмета на Община Стара Загора, не е от категорията административни актове, по отношение на които е налице законово установено изключение от принципа за суспензивния ефект на подадената жалба. В специалния закон – Закона за устройство на територията, по реда и на основание на който закон е издадена заповедта, не е предвидено, че подаването на жалба против заповед по чл.225а от ЗУТ за премахване на незаконни строежи, не спира изпълнението на заповедта. Административните актове по ЗУТ, жалбите и протестите срещу които не спират тяхното изпълнение, са изрично и изчерпателно регламентирани с разпоредбата на чл.217, ал.1 от ЗУТ. Видно от съдържанието на обжалвания акт, няма и разпореждане за неговото предварително изпълнение на основание чл.60, ал.1 от АПК. Следователно при прилагане на общото правило на чл.166, ал.1 от АПК, че оспорването спира изпълнението на административния акт, следва да се счита, че с подадената жалба срещу Заповед № 10-00-831 от 14.03.2025г., издадена от Заместник кмета на Община Стара Загора, е спряно по силата на закона изпълнението на оспорената заповед.

По изложените съображения съдът приема, че искането за спиране изпълнението на Заповед № 10-00-831/ 14.03.2025г. на Заместник кмета на Община Стара Загора, е процесуално недопустимо поради липса на предмет, с оглед на което следва да бъде оставено без разглеждане.

Водим от горното, съдът

О П Р Е Д Е Л И:

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ искането на Т. Д. М. [ЕГН], с адрес гр. Стара Загора, [улица], за спиране изпълнението на обжалваната Заповед № 10-00-831 от 14.03.2025г., издадена от Заместник кмета на Община Стара Загора, като недопустимо.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховен административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

Съдия: