Решение по дело №31/2023 на Административен съд - Разград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 3 април 2023 г. (в сила от 3 април 2023 г.)
Съдия: Ива Станчева Ковалакова-Стоева
Дело: 20237190700031
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 февруари 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е   № 48

 

Гр. Разград, 03 април 2023 година

 

В     И М Е Т О     Н А     Н А Р О Д А

 

РАЗГРАДСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД в публично заседание на двадесет и осми март две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ИВА КОВАЛАКОВА-СТОЕВА

                                                  

при секретаря Ралица Вълчева и в присъствието на прокурора ……  разгледа докладваното от съдията дело № 31 по описа за 2023 год.  и за да се произнесе взе предвид следното:

          Производството е по реда на чл.118, ал.1 от Кодекса за социално осигуряване (КСО).

Образувано е по жалба на А. Д. К. от с. С., обл. Р. против Решение №1012-16-300/2 от 12.01.2023 г. на ръководителя на ТП на НОИ-Разград, с което е потвърдено Разпореждане № 161-02-78-3 от 06.12.2022 г. на ръководителя на осигуряването за безработица, с което на основание чл. 54г, ал. 4, т. 2 от КСО  е спряно производството по отпускане на парично обезщетение за безработица (ПОБ).

В жалбата и по същество се твърди, че тези актове се явяват незаконосъобразни, като постановени при допуснати съществени процесуални нарушения, в противоречие на материалния закон и преследваната от него цел. Развиват се доводи, че всички факти от значение за правото и размера на ПОБ са установени в хода на административното производство, поради което неправилно е прието, че се налага извършването на допълнителна проверка от друг контролен орган, предвид обстоятелството, че неговият работодател и осигурител е включен в списък за наблюдение. С оглед на това моли съда да ги отмени, ведно със следващите от това законни последици. Претендира и за заплащане на деловодните разноски по производството.

          Ответникът по жалбата, чрез своя процесуален представител, заявява, че тя е неоснователна и недоказана и моли съда да я отхвърли.

Разградският административен съд, след като прецени събраните по делото доказателства, които съобрази с доводите и становището на страните, приема за установено следното:

          Жалбата е допустима, като подадена в срока по чл.118, ал.1 от КСО,  от надлежна страна срещу акт, който подлежи на съдебен контрол. Разгледана по същество тя се явява неоснователна по следните фактически и правни съображения:

          Административното производство е образувано във връзка с  подадено от жалбоподателя Заявление за отпускане на ПОБ с вх. № 161-02- 78/ 01.08.2022 г. (л. 43- л. 44), в което е декларирал, че за последно (в периода от 20.06.2022 г. до 29.07.2022 г.) е упражнявал трудова дейност в Белгия. С цел потвърждаване на тези данни е направено искане чрез електронната система ESSI до компетентната институция на Белгия и на основание чл. 54г, ал. 4, т. 1 от КСО с Разпореждане №161-02-78-1/ 05.08.2022 г. ( л.41) е спряно производството по отпускане на ПОБ до получаване на отговор от компетентната институция на Белгия относно осигурителните периоди и доходите на лицето. На 24.11.2022 г. са получени СЕД U017 и СЕД U 004, издадени от компетентната институция на Белгия, поради което с Разпореждане №161-02-78-2/ 24.11.2022 г. е възобновено производството по отпускане на ПОБ.

При преценка на доказателства е установено, че за относимия период, от който се определя правото и размера на ПОБ има подадени данни по чл. 5, ал. 4 от осигурителя „БЕРКАЙ 2010“ ЕООД, гр. Варна, който е поставен под наблюдение. Поради съмнения за нарушения на осигурителното законодателство с Писмо изх. №1056-16-189/ 06.12.2022 г. ( л. 13) административният орган е изискал от ТП на НОИ –Варна да се извърши проверка на коректността на подадените данни от този осигурител в Регистъра на трудовите договори и Регистъра на осигурените лица за лицето А. Д. К.  за периода от мес. ноември 2021 г. до мес. март 2022 г. и своевременно да бъде уведомен за резултатите от тази проверка.

          При тези факти на основание чл. 54г, ал. 4, т. 2 от КСО е издадено процесното Разпореждане №161-02-78-3 от 06.12.2022 г. на ръководителя на осигуряването за безработица, с което е спряно производството по отпускане на парично обезщетение за безработица. Този акт е обжалван пред Ръководителя на ТП на НОИ - Разград по реда на чл.117 от КСО, който със своето  Решение №1012-16-300/2 от 12.01.2023 г. е отхвърлил жалбата, като е възприел изцяло фактическите констатации и правни изводи, изложени в посоченото по-горе писмо. Това решение е предмет на съдебен контрол в настоящето производство.

Оспореното решение е валиден административен акт, като издаден в предвидената писмена форма от оправомощен административен орган, в кръга на неговата териториална и материална компетентност.  В хода на административното производство не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила и норми. То е издадено и в съответствие с  материалния закон и преследваната от него цел.

Съгласно разпоредбата на чл. 54г, ал. 4, т. 2 от КСО, разпореждане за спиране на производството по отпускането или изплащането на ПОБ се издава, когато е необходимо да бъде извършена проверка от контролен или друг компетентен орган относно обстоятелства от значение за правото или размера на обезщетението. В този случай спирането е до приключване на проверката, но за не повече от 6 месеца.

С разпоредбата на чл. 54а от КСО е посочено, че право на ПОБ  имат лицата, за които са внесени или дължими осигурителни вноски във фонд "Безработица" най-малко 12 месеца през последните 18 месеца преди прекратяване на осигуряването и които имат регистрация като безработни в Агенцията по заетостта, не са придобили право на пенсия за осигурителен стаж и възраст и не упражняват трудова дейност, за която подлежат на задължително осигуряване по КСО.

 С разпоредбата на чл. 54б се регламентира как се определя  съответното дневно парично обезщетение, като то се изчислява в размер на 60 % от среднодневното възнаграждение или среднодневния осигурителен доход, върху който са внесени или дължими осигурителни вноски във фонд "Безработица" за последните 24 календарни месеца, предхождащи месеца на прекратяване на осигуряването.

По правило преценката на правото и определянето на размера на паричните обезщетения се извършва въз основа на данните по чл. 5, ал. 4, т. 1 от КСО. При наличието на обстоятелства, които създават съмнение в достоверността на тези данни следва да се извърши допълнителна проверка от съответния компетентен за това контролен орган. В случая е установено, че осигурителят „БЕРКАЙ 2010“ ЕООД, гр. Варна е поставен под наблюдение във връзка със спазването на осигурителното законодателство. С оглед на това обосновано е прието от ръководителя  на осигуряването за безработица, че е необходимо да се извърши допълнителна проверка от съответния контролен орган при ТП на НОИ – Варна дали са коректни и достоверни подадените от него данни по чл. 5, ал. 4, т. 1 от КСО касаещи жалбоподателя А. К. и е изпратено искане за това. Въз основа на него е разпоредено да се извърши проверка, която към настоящия момент е приключила, като резултатите от нея са отразени в приложения Констативен протокол № КП -5-03-01312170/ 23.02.2023 г. С оглед на това вече са отпаднали основанията за спиране на производството по отпускане на ПОБ и то е следвало да се възобнови.

Преценката за законосъобразност на оспорения административен акт обаче следва да се извърши към датата, на която е издаден (по арг. на чл. 142, ал. 1 от АПК). Съгласно разпоредбата на чл. 54г, ал. 4, т. 2 от КСО компетентното длъжностно лице спира с разпореждане производството по отпускането или изплащането на обезщетението за безработица, когато е необходимо извършване на проверка от контролен или друг компетентен орган относно обстоятелства от значение за правото или размера на обезщетението. Установените факти сочат, че са били налице законовите предпоставки да се спре производството по отпускане и изплащане на обезщетение за безработица до приключване на възложената проверка.

Въз основа на така изложените фактически и правни съображения съдът приема, че оспореното решение е постановено в съответствие с материалния закон. Спазена е и преследваната от закона цел да се предотврати възможността да се изплаща обезщетение без правно основание и да се ограничи неправомерното разходване на средства от бюджета на ДОО.

Мотивиран така Разградският административен съд

 

Р    Е    Ш    И   :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на А. Д. К. от с. С., обл. Р. против Решение №1012-16-300/2 от 12.01.2023 г. на ръководителя на ТП на НОИ-Разград, с което е потвърдено Разпореждане № 161-02-78-3 от 06.12.2022 г. на ръководителя на осигуряването за безработица.

Решението е окончателно и не подлежи на касационно обжалване на основание чл. 119 във вр. с чл. 117, т. 2, б.“ж“ от КСО.

 

СЪДИЯ : /п/