Решение по дело №1137/2020 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 4 март 2021 г. (в сила от 4 март 2021 г.)
Съдия: Пенка Колева Костова
Дело: 20207260701137
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 декември 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№75

гр. Хасково, 04.03.2021г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ХАСКОВО, в публично заседание на пети февруари, през две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

                                                                 СЪДИЯ: ПЕНКА КОСТОВА

 

При участието на секретаря Гергана Тенева, като разгледа докладваното от съдия Костова адм. дело №1137 по описа на съда за 2020 година, за да се произнесе, съобрази следното:

Производството е по реда на чл.145 от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.211 от Закона за Министерството на вътрешните работи /ЗМВР/.

Образувано е по жалба от Д.П.Г. ***, подадена чрез пълномощник адв. А.Г., с посочен съдебен адрес: ***, против Заповед № 4074з-1654/23.11.2020г., издадена от За директор на Регионална дирекция „Гранична полиция“ – С., с която му е наложено дисциплинарно наказание „порицание“ за срок от 9 месеца.

В жалбата са наведени съображения за незаконосъобразност на оспорения акт. Твърди се, че е налице съществено нарушение на процесуалните правила, изразяващо се в несъответствие между описаната фактическа обстановка и дадената правна квалификация. Сочи се, че наложеното дисциплинарно наказание е несъразмерно с нарушението. Излагат се доводи за противоречие на издадената заповед с целта на закона. По подробно изложените в жалбата доводи се моли за отмяна на оспорената заповед. Претендират се направените във връзка с воденето на делото разноски.

Ответникът – За директор на Регионална дирекция „Гранична полиция“ – С., редовно призован за съдебно заседание не се явява, не се представлява. По делото от ответника и процесуалния му представител са депозирани молба-становище и писмени бележки, в които се изразяват становища за неоснователност на жалбата. Моли се за присъждане на юрисконсултско възнаграждение. Прави се възражение за прекомерност на претендираните от жалбоподателя разноски за адвокатско възнаграждение.

Административен съд – Хасково, след като взе предвид изложеното в жалбата, становището на страната в с.з. и след като анализира събраните писмени доказателства по делото поотделно и в тяхната съвкупност, приема за установено от фактическа страна следното:

Във връзка с получена оперативна информация в РДГП – С. за нерегламентиран достъп до АИС на МВР от служители на ГКПП-К. П. в. от ГПУ – Н. с. при РДГП – С., началник на сектор „ОИД“ е направил предложение до директора на РДГП – С. да се направи проверка за установяване на извършено дисциплинарно нарушение на служители от ГКПП.

В тази връзка от директора на РДГП – С. е издадена Заповед №4074з-1191/08.09.2020г., с която е разпоредено да се извърши проверка за изясняване на постъпилите данни с докладна записка УРИ 4074з-12064/04.09.2020г., както и има ли допуснати нарушения на служебната дисциплина от страна на мл. експерт Д.П.Г. – командир на отделение в ГКПП – К. П. в. от ГПУ – Н. с. при РДГП – С. и от Д. Д., Д. С., К. П. служители в ГКПП – К. П. в. от ГПУ – Н. с. при РДГП – С.. Проверката е възложена на комисия в състав: В. С. – началник сектор „Гранични проверки“ при РДГП – С. и членове: инспектор Г. Н. Д. и старши експерт А. В. К. служители в РДГП – С.. Със заповедта е определен срок за приключване на проверката и изготвяне на писмена справка до 02.10.2020г. Жалбоподателят Д.Г. е запознат със заповедта на 30.09.2020г., видно от направеното отбелязване.

В хода на проверката от жалбоподателя с рег. № 4537р-12120/01.10.2020г. до директора на РДГП – С. са дадени обяснения, в които същия е посочил, че е запознат с Организационно – технологическите правила за работа с АИС „ГК“, утвърдени със Заповед № 8121з-52/16.01.2019г., извършил е разширени проверки на втора линия и не е извършвал проверки в АИС „ГК“ на първа линия.

На 02.10.2020г. определената комисия е изготвила и представила до директора на РДГП – С. справка рег. № 4074р-13452/02.10.2020г., в която са обобщени данните от възложената ѝ проверка. В същата е посочено, че след обобщаване на събраните в хода на проверката материали комисията намира, че извършените на 18.06.2020г. в 00:40 часа, на 20.07.2020г. в 03:00 часа и на 31.08.2020г. в 19:03 часа проверки в масивите на КАТ – ЦР, ЦРН и ГК от мл. експерт Д.П.Г. – командир на отделение на ГКПП „К. П. в.“ са в нарушение на чл.8, т.5а и т.5в от утвърдените с министерска заповед № 8121з-52/16.01.2019г. Организационно-технологични правила за работа с АИС – ГК, което представлява дисциплинарно нарушение по чл.194, ал.2, т.1 от ЗМВР. Поради това комисията е предложила на Д.П.Г. да му бъде наложено дисциплинарно наказание „порицание“ на основание чл.200, ал.1, т.11, предл. второ от ЗМВР за неизпълнение на заповед и разпореждания на министъра на вътрешните работи.

Жалбоподателят Д.Г. е запознат със справката на 30.10.2020г., видно от отбелязването направено в нея, като същият изрично е удостоверил, че е уведомен за възможността в сок от 24 часа да даде писмени възражения или обяснения. По делото няма данни жалбоподателя да се е възползвал от дадената му възможност да представи пред дисциплинарнонаказващия орган писмени обяснения във връзка с направените констатации в справката от извършената проверка. Към представената административна преписка липсва приложен протокол на комисията отразяващ това обстоятелство.

С оспорената в настоящото производство Заповед №1654/23.11.2020г. на мл. експерт Д.П.Г. – командир на отделение на ГКПП „К. П. в.“ от ГПУ – Н. с. при РДГП – С. за извършените по време на дежурствата на 18.06.2020г., 20.07.2020г. и на 31.08.2020г. нарушения на служебната дисциплина, установени със справка с рег. № 4074р-13452/02.10.2020г., на основание чл. 194, ал.2, т.1, чл.197, ал.1, т.3 и чл.200, ал.1, т.11, предл. второ и чл.204, т.4 от ЗМВР е наложено дисциплинарно наказание „порицание“ за срок от 9 месеца. За да наложи това дисциплинарно наказание дисциплинарно наказващият орган е приел, че Д.Г., в качеството си на длъжностно лице от състава на дежурната смяна на ГКПП – К. П. в. на датите 18.06.2020г. в 00:40 часа, на 20.07.2020г. в 03:00 часа и на 31.08.2020г. в 19:03 часа е извършил справки в информационните масиви на МВР / КАТ – ЦР, ЦРН и ГК/ на българско и чуждо превозни средства, които на посочените дати и часове не са преминали през ГКПП- К. П. в. от работно място на АИС „ГК“ на първа линия, без съответната служебна необходимост. Като с деянието си мл. експерт Д.Г. е нарушил разпореденото в чл.8, т.5а и т.5в, които гласят, че при необходимост чрез работно място на АИС „Граничен контрол“ на първа линия може да се извърши допълнителна справка: а) в масивите на АИС КАТ – регистрация на превозни средства и собствениците им за превозно средство с българска регистрация – вид, цвят, № на рама, № на двигател, марка, модел и собственост; в) в масивите на АИК „Граничен контрол“ за предишни пътувания през последната една година. За лица - чужди граждани, получава информация за броя на дните, осъществен престой на територията на Република България. При необходимост може да се изведе детайлна справка за регистрираните в АИС „Граничен контрол“ преминавания на лицето от Организационно – технологичните правила за работа с АИС „Граничен контрол“, утвърдени със заповед № 8121з-52/16.01.2019г. на министъра на вътрешните работи. Екземпляр от обжалваният акт е получен от жалбоподателя на 27.11.2020 г., видно от отбелязаното върху акта, а жалбата срещу него е депозирана на 11.12.2020 г..

От така установената фактическа обстановка съдът направи следните правни изводи:

Жалбата е допустима като подадена в законоустановения 14-дневен срок от съобщаването на заповедта и от лице с правен интерес, за което административният акт е неблагоприятен.

Разгледана по същество, се явява основателна.

Съгласно чл. 168, ал. 1 от АПК, съдът проверява законосъобразността на оспорения административен акт не само на посочените от жалбоподателя основания, а на всички основания по чл. 146 АПК като преценява дали е издаден от компетентен орган, спазена ли е установената форма, спазени ли са процесуалните и материалноправните разпоредби по издаването, и съобразен ли е с целта на закона.

Обжалваната заповед е издадена от компетентен орган по смисъла на чл. 204, т. 4 от ЗМВР, с установена по делото компетентност, съгласно представената по делото заповед № 3282з-3355/13.11.2020г. на директора на ГД „Гранична полиция, / лист 19 по делото / от която е видно, че за времето от 20.00 часа на 15.11.2020г. до завръщане на титуляра е определен Зам. директора на Регионална дирекция „Гранична полиция“ – С. при ГД „Гранична полиция“ МВР да замества и изпълнява длъжностните задължения на директора на РДГП – С.. Поради изложеното съдът намира, че заповедта е издадена от териториално и материално компетентен орган, упражняващ дисциплинарната власт по отношение на служителя.

Заповедта е издадена в изискуемата писмена форма.

Спазени са и преклузивните срокове по чл. 195, ал. 1 от ЗМВР. Съгласно разпоредбата на чл. 195, ал. 1 от ЗМВР за извършено нарушение на служебната дисциплина, дисциплинарното наказание се налага не по-късно от два месеца от откриване на нарушението и не по-късно от една година от извършването му. Сроковете по ал. 1 и ал. 2 не текат, когато държавният служител е в законоустановен отпуск или му е наложена мярка за неотклонение задържане под стража или домашен арест /чл. 195, ал. 3 от ЗМВР/. Съгласно разпоредбата на чл. 196, ал. 1 от ЗМВР, дисциплинарното нарушение се смята за открито, когато органът компетентен да наложи дисциплинарното наказание, е установил извършеното нарушение и самоличността на извършителя. Съгласно ал. 2 от същата разпоредба, дисциплинарното нарушение е установено, когато материалите по дисциплинарното производство постъпят при компетентния дисциплинарно наказващ орган. В настоящия случай твърдяното нарушение е установено от дисциплинарно наказващият орган на 09.10.2020 г., видно от поставената резолюция "Да" на справка рег. №4074р-13452 от 02.10.2020г. Процесната заповед е издадена на 23.11.2020г. Следователно двумесечният срок е спазен.

Съгласно чл. 206, ал. 1 от ЗМВР, дисциплинарно наказващият орган е длъжен преди налагане на дисциплинарното наказание да изслуша държавния служител или да приеме писмените му обяснения. В конкретния случай, видно от данните по преписката жалбоподателят е представил писмени обяснения на 01.10.2020г., които са приети от дисциплинарно наказващият орган, преди издаване на процесната заповед.

Разпоредбата на чл. 194, ал. 1 ЗМВР предвижда налагане на дисциплинарни наказания за нарушаване на служебната дисциплина, а нарушенията, за които се налагат наказания са изброени съответно в ал. 2. Видовете дисциплинарни наказания са посочени в чл. 197, ал. 1 от с. з. На жалбоподателя е наложено наказание "порицание". Конкретни хипотези, при осъществяването, на които от обективна страна се налага именно наказание "порицание", са изброени изчерпателно в чл. 200, ал. 1 на ЗМВР. С описанието на дисциплинарното обвинение, цитирано по – горе, деянието е квалифицирано като такова по чл. 200, ал. 1. т. 11, предл. второ ЗМВР – "неизпълнение на заповеди". Тежестта да установи и докаже дисциплинарното обвинение е на наказващия административен орган. Съдът приема, че дисциплинарното обвинение не е доказано по несъмнен начин от страна на ответника (чл. 170, ал. 1 АПК) и оспорената заповед не съдържа мотиви, от които да се разбере, защо наказващият административен орган е приел еднозначно, че с деянието си Д.Г. е нарушил текста на чл.8, т.5а и т.5в от Организационно – технологичните правила за работа с АИС „Граничен контрол“, утвърдени със заповед № 8121з-52/16.01.2019г. на министъра на вътрешните работи, а именно, че извършените от Г. справки са без служебна необходимост. От изложеното в оспорената заповед не става ясно ДНО какво разбира под „служебна необходимост“ и кога възниква тя. В случая не е изяснен въпроса на посочените в заповедта дати 18.06.2020г., 20.07.2020г. и 31.08.2020г., защо служителя Г. е извършил справки в АИС „Граничен контрол“ и била ли е налице служебна необходимост за това. Следва да бъде посочено, че при изпълнение на служебните си задължения, с оглед спецификата на работата му, служителя е задължен да извършва редица справки и тези справки винаги могат да се обосноват с използвания в случая израз „при служебна необходимост“. В тази връзка по делото липсват преки доказателства, които да сочат, че наказания служител е нарушил служебната дисциплина, извършвайки справки в АИС „ Граничен контрол“ на датите 18.06.2020г., 20.07.2020г. и 31.08.2020г., без служебната необходимост за това. Действително, за да обоснове дисциплинарното нарушение ответникът се е позовал на съдържанието на справка, рег. №4074р-13452/02.10.2020г., без да цитира детайли от нея, но предявяването на дисциплинарно обвинение изисква (чл. 210, ал. 1 ЗМВР) дефиниране (описание) на обстоятелствата, релевантни за вмененото нарушение, както и на доказателствата, които установяват виновно нарушение на служебната дисциплина и препращането към други документи не удовлетворява изискването за форма на заповедта. Дисциплинарнонаказващият орган дължи да формулира и обоснове обвинението ясно и недвусмислено. Това задължение има пряко отношение към правото на полицейския служител да разбере дисциплинарното обвинение и да се защити адекватно. Липсата на мотиви в този смисъл препятства осъществяването на съдебния контрол за законосъобразност.

Процесната заповед, макар да е издадена от материално компетентен орган, не съответства изцяло на изискванията за форма (чл. 210, ал. 1 ЗМВР), понеже не са изяснени всички, релевантни за случая обстоятелства, относно вмененото дисциплинарно нарушение, което не е доказано безспорно. Налице са основанията за отмяна, дефинирани с чл. 146, т. 2, т. 4 АПК.

Съдът намира също, че при издаването на оспорената заповед не са спазени изискванията и на чл. 206, ал. 2 от ЗМВР. Посочено е общо, че са взети предвид тежестта на нарушението и настъпилите от него последици, без да е посочена формата на вината и цялостното поведение на държавния служител, както и липсва обосновка какво точно по всяко едно от изброените обстоятелства е приел дисциплинарно наказващият орган. Липсват изводи за това как е определен видът и размерът на наказанието, съобразено с конкретно извършеното нарушение, настъпилите от него вредни последици, изложение на обстоятелствата, при които е извършено, както и оценка на цялостното поведение на служителя по време на службата. Не е обсъдено дали има виновно поведение изобщо от страна на жалбоподателя, каква е формата на вината и не е взета предвид тежестта на нарушението. Ето защо оспореният административен акт не отговаря на изискванията на чл. 146, ал. 1, т. 2 и т. 4 от АПК, което също представлява основание за отмяната му.

По изложените съображения настоящият състав намира, че обжалваната заповед е валиден административен акт, но е издаден в нарушение на административнопроизводствените правила и в противоречие с материалния закон. Поради изложеното жалбата следва да бъде уважена и атакуваната заповед следва да бъде отменена като незаконосъобразна.

Предвид изхода на делото, на жалбоподателя следва да бъдат присъдени съдебно - деловодни разноски, като съдът намира своевременното направеното възражение от ответника за прекомерност на заплатения адвокатски хонорар в размер на 810 лева за основателно. Размерът му не е съобразен с чл. 8, ал. 2, т. 3 от Наредба № 1/2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения. Въз основа на изложеното, настоящата инстанция счита, че с оглед фактическата и правна сложност на делото размерът на адвокатското възнаграждение следва да се намали, като се присъди в размер на 400 лева. При това положение и на основание чл. 143, ал. 1 АПК, на жалбоподателя следва да се присъдят направените по делото разноски в размер на 410 лв., представляващи заплатено адвокатско възнаграждение и държавна такса.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд Хасково

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Заповед № 4074з-1654/23.11.2020г., издадена от За директор на Регионална дирекция „Гранична полиция“ – С., с която на Д.П.Г. е наложено дисциплинарно наказание „порицание“ за срок от 9 месеца.

ОСЪЖДА Регионална дирекция „Гранична полиция“ – С. да заплати на Д.П.Г., ЕГН ********** *** направените по делото разноски в размер на 410 /четиристотин и десет/ лева.

Решението на основание чл.211, ал.1, изр. последно от ЗМВР е окончателно и неподлежи на касационно оспорване.

 

                                                        СЪДИЯ: