Решение по дело №350/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 646
Дата: 31 март 2021 г. (в сила от 29 септември 2022 г.)
Съдия: Явор Иванов Колев
Дело: 20207180700350
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 февруари 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р     Е     Ш     Е     Н     И     Е

 

Номер    646             Година  2021, 31.03.       град  ПЛОВДИВ

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ІІ отд., VІІ състав

 

   на 11.01.2021 година

 

в публичното заседание в следния състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯВОР КОЛЕВ

 

Секретар: СЪБИНА СТОЙКОВА

                                     

като разгледа докладваното от СЪДИЯ ЯВОР КОЛЕВ адм. дело номер 350 по описа за 2020 година и като обсъди:  

 

                                        Производство пред първа инстанция.

Постъпила е жалба от „ДП 17“ООД със седалище и адрес на управление град Пловдив, ул.“Одрин“ №6, срещу Акт за установяване на задължение по декларация №926 от 15.11.2019г., издаден от Т.Д.П.-Г.на длъжност главен инспектор в „Ревизии и контрол“, отдел „Финансова политика“, сектор „МДТ – Събиране и контрол“ на Община „Родопи“, потвърден с Решение №002/07.01.2020г. на Началник отдел „Финансова политика“ при Община „Родопи“ в частта относно установени задължения за такса битови отпадъци/ТБО/ за компонентите чистота на териториите за обществено ползване и за обезвреждане на битови отпадъци в депа и др. съоръжения за периода 01.01.2019г. – 31.12.2019г. в общ размер на 4 117,29 лева, ведно с прилежащите лихви към 15.11.2019г. в размер на 86,91 лева.

Недоволен от така издаденото решение жалбоподателят обосновава твърдения за неговата незаконосъобразност, поради което настоява за отмяната му. Твърди се, че услугите, за които са начислени спорните такси, не се извършват за стопанисваните от дружеството имоти и в тази връзка се иска прилагане разпоредбите на чл.71 т.2 и т.3 ЗМДТ в приложимите редакции. Претендират се сторените по делото разноски, съгласно приложен списък. Допълнителни съображения са изложени в депозирани по делото писмени бележки.

Ответникът - Началник отдел „Финансова политика“ при Община „Родопи“ намира жалбата за неоснователна и настоява за отхвърлянето и. Претендира разноски, съгласно представен списък. Подробни съображения са изложени в депозирана по делото писмена защита.

Пловдивският административен съд – Второ отделение, седми състав, след като прецени поотделно и в съвкупност събраните в настоящото производство доказателства, намира за установено следното.

Актът за установяване на задължения по декларация е обжалван в предвидения за това срок пред контролния в общинската администрация орган, който с решението си го е потвърдил в обжалваната част. Така постановеният от Началник Отдел “Финансова политика” при Община „Родопи“ резултат и подаването на жалбата в рамките на предвидения за това преклузивен процесуален срок и от лице, имащо правен интерес от оспорването, налагат извод за нейната процесуална ДОПУСТИМОСТ. Разгледана по същество жалбата е ЧАСТИЧНО ОСНОВАТЕЛНА, поради следните съображения.

Не е спорно между страните, че от „ДП 17“ООД е депозирано искане за издаване на АУЗД по реда на чл.107 ал.3 изр.2 ДОПК/л.7/, във връзка с което е извършена проверка в масивите на сектор „МДТ – Събиране и контрол“ на община „Родопи“ за периода 2018г. – 2019г., в хода на която по отношение на оспорените в настоящото производство задължения, а именно: ТБО за компонентите чистота на териториите за обществено ползване и за обезвреждане на битови отпадъци в депа и др. съоръжения за периода 01.01.2019г. – 31.12. 2019г. в общ размер на 4117,29 лв. и лихви 86,91 лв., е констатирано следното:

Недвижимите имоти, стопанисвани от „ДП 17“ООД са декларирани, както следва:

- с декларация по чл.14 ЗМДТ с вх.№7275/20.11.2018г. е деклариран недвижим имот с кадастрален №134.235, извън строителни граници на с.Цалапица, състоящ се от земя с площ 41 198 кв.м. и сгради със застроена площ 2903 кв.м., представляващи: селскостопански обект – РЗП 581,00 кв.м.; сграда за ВиК – РЗП 58,00 кв.м.; селскостопански обект – РЗП 1026,00 кв.м.; сграда за ВиК – РЗП 10,00 кв.м.; сграда за ВиК – РЗП 10,00 кв.м.; селскостопански обект – РЗП 38,00 кв.м.; склад – РЗП 60,00 кв.м.; второстепенна постройка – РЗП 9,00 кв.м.; селскостопански обект – РЗП 1031,00 кв.м.; селскостопански обект – РЗП 49,00 кв.м.; селскостопански обект – РЗП 31,00 кв.м.; склад – РЗП 1197,00 кв.м./л.15-47/.

За имота има открита партида №6612F39971. Начало на облагане 01.10.2018г. Служебно на 21.10.2019г. е направена корекция в идентификатора на имота от 134.235 на 137.235. Партидата не е закрита към момента на проверката;

– с декларация по чл.14 ЗМДТ с вх.№9896/09.07.2019г. е деклариран недвижим имот кадастрален №137.225, извън строителни граници на с.Цалапица, състоящ се от земя с площ 11549 кв.м./л.48-57/.

За имота има открита партида №6612F44604. Начало на облагане 01.10. 2018г. Служебно на 23.07.2019г. е закрита партидата с облагане до 30.06.19г.;

– с декларация по чл.14 ЗМДТ с вх.№10009/18.07.2019г. е деклариран недвижим имот кадастрален №137.240, извън строителни граници на с.Цалапица, състоящ се от земя с площ 11349 кв.м./л.58-69/.

За имота има открита партида №6612F44881. Начало на облагане 01.07. 2019г. Партидата не е закрита към момента на проверката;

– с декларация по чл.14 ЗМДТ с вх.№10010/18.07.2019г. е деклариран недвижим имот кадастрален №137.239, извън строителни граници на с.Цалапица, състоящ се от земя с площ 201 кв.м./л.70-81/.

За имота има открита партида №6612F44843. Начало на облагане 01.07.2019г. Партидата не е закрита към момента на проверката.

С подадените декларации по чл.14 ЗМДТ „ДП 17“ООД декларира, че е едноличен собственик на описаните имоти, намиращи се в с.Цалапица, община „Родопи“, област Пловдив.

 При определянето на ТБО, органът по приходите се е позовал на чл.21 ал.1 ЗМДТ, според който данъчната оценка на недвижимите имоти на предприятията, е по-високата между отчетната им стойност и данъчната оценка. В тази връзка е посочено, че за проверявания период размерът на дължимата ТБО се определя върху отчетната стойност, съгласно Наредба №7 на Общински съвет „Родопи“ за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги/наричана по-долу за краткост само Наредба №7/. Тук е мястото да се посочи, че съдът констатира, че отчетната стойност е ползвана само за един от стопанисваните от дружеството-жалбоподател имоти, а по отношение на останалите три имота, стойността, върху която е определена ТБО, е данъчната оценка.

Съгласно Приложение №3 на Решение №428, прието с Протокол №20 от 27.12.2018г. на ОбС „Родопи“, за недвижимите имоти на юридически лица в с.Цалапица, размерът на ТБО е 11,6 на хиляда, от които за сметосъбиране и сметоизвозване 0,2 на хиляда; за обезвреждане на битови отпадъци в депа и др. съоръжения 7,5 на хиляда и за чистотата на териториите за обществено ползване 3,9 на хиляда.

Границите на районите, в които се предлагат всички услуги по ТБО, са определени със Заповед №1079/09.10.2018г. на Кмета на Община „Родопи“ /л.82-89/.

За имот с партиден №6612F39971, стойността върху която е определена ТБО е отчетната такава/338 400 лв./ и е установена дължимост за обезвреждане битовите отпадъци в депа или други съоръжения в размер на 2 538 лв. и за чистотата на териториите за обществено ползване в размер на 1 319,76 лв., ведно с прилежащите лихви за несвоевременно разчитане съответно 53,58 лв. и 27,86 лв.

За имот с партиден №6612F44604, стойността върху която е определена ТБО е данъчната оценка/22 765,40 лв./ и е установена дължимост за обезвреждане битовите отпадъци в депа или други съоръжения в размер на 85,37 лв. и за чистотата на териториите за обществено ползване в размер на 44,39 лв., ведно с прилежащите лихви за несвоевременно разчитане съответно 3,25 лв. и 1,68 лв.

За имот с партиден №6612F44841, стойността върху която е определена ТБО е данъчната оценка/22 371,10 лв./ и е установена дължимост за обезвреждане битовите отпадъци в депа или други съоръжения в размер на 83,89 лв. и за чистотата на териториите за обществено ползване в размер на 43,62 лв., ведно с прилежащите лихви за несвоевременно разчитане съответно 0,35 лв. и 0,18 лв.

За имот с партиден №6612F44843, стойността върху която е определена ТБО е данъчната оценка/396,20 лв./ и е установена дължимост за обезвреждане битовите отпадъци в депа или други съоръжения в размер на 1,49 лв., ведно с прилежащите лихви в размер на 0,01 лв., както и за чистотата на териториите за обществено ползване в размер на 0,77 лв.

Въз основа на тези данни е издаден оспореният АУЗД. Недоволен от така постановения резултат, жалбоподателят го е оспорил по административен ред, като с Решение №002/07.01.2020г. Началникът на Отдел “Финансова политика” при Община „Родопи“ го е потвърдил в обжалваната в настоящото производство част.

В хода на съдебното производство по делото са приобщени, представени от ответника с молба вх.№6801/22.05.2020г. доказателства, касаещи фактическото предоставяне от Община „Родопи“ на услугата по поддържане чистотата на обществените територии за периода, а именно трудови договори, ведно с допълнителни споразумения към тях и длъжностни характеристики на работници чистота в кметство с.Цалапица и дневни протоколи за приемане на извършената работа на работници чистота в с.Цалапица за месеците октомври, ноември и декември 2019г., както и доказателства за поддържане, респ. използване на депа за неопасни отпадъци от община „Родопи“ относно таксата за обезвреждане на битовите отпадъци в депа и други съоръжения, а именно договор №19ДГ280/21.03.2019г. за приемане и депониране на битови отпадъци на регионално депо за неопасни отпадъци в землището на с.Цалапица, сключен между община „Родопи“ и Община Пловдив, както и месечни справки за приети и депонирани количества битови отпадъци от община „Родопи“ на Депо за неопасни отпадъци от м.01 до м.12.2019г./л.124 и сл./.

Други доказателства не са ангажирани в хода на съдебното производство, въпреки дадените на страните указания, в т.ч. на ответника, че следва да представи доказателства за предоставяне на спорните услуги за целия проверяван период/2019г./ в случай, че такива са налични. Съгласно нарочно изявление на процесуалния представител на ответника, преди м.10.2019г. няма съставени протоколи или други писмени документи, които да установяват предоставяне на спорните услуги, поради което и не се представят доказателства.

При така установеното от фактическа страна, съдът формира следните правни изводи.

Оспореният в настоящото производство административен акт е издаден от административен орган, снабден с необходимите правомощия за това, в рамките на съответното нормативно уредено производство и е обективиран в предвидената от закона форма. Впрочем, спор по тези обстоятелства не се формира между страните. Не се спори и относно начина, по който е определен самият размер на дължимите такси. Спорна е единствено дължимостта на определените с АУЗД задължения за ТБО за компонентите „Обезвреждане на твърди битови отпадъци в депа или други съоръжения за битови отпадъци“ и „Поддържане на чистота на териториите за обществено ползване“.

В тази връзка следва да бъде съобразено на първо място, че съгласно чл.62 ЗМДТ/в приложимата редакция - ДВ, бр.153 от 1998г., доколкото изменението на разпоредбата, сторено с §2 от ЗИД ЗМДТ, обн. ДВ, бр.88 от 2017г. е в сила от 1.01.2022г., съгласно §21 от същия закон, последния изм. с §39 т.22 б.“г“ обн. ДВ, бр.98 от 2018г., който от своя страна е в сила от 01.01.2019г./, таксата се заплаща за услугите по събирането, извозването и обезвреждането в депа или други съоръжения на битовите отпадъци, както и за поддържането на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места.  Размерът на таксата се определя по реда на чл.66 за всяка услуга поотделно - сметосъбиране и сметоизвозване; обезвреждане на битовите отпадъци в депа или други съоръжения; чистота на териториите за обществено ползване.

А съгласно чл.63 ал.1 и ал.2 ЗМДТ/в редакцията ДВ, бр.105 от 2014г., в сила от 01.01.2015г./, за имоти, намиращи се извън районите, в които общината е организирала събиране и извозване на битови отпадъци, се събира такса за ползване на депо за битови отпадъци и/или за поддържането на чистотата на териториите за обществено ползване. Като границите на районите и видът на предлаганите услуги по чл.62 в съответния район, както и честотата на сметоизвозване се определят със заповед на кмета на общината и се обявяват публично до 31 октомври на предходната година.

В тази връзка е издадена и Заповед №1079/09.10.2018г. на Кмета на Община „Родопи“/л.82 и сл./, с която са определени предлаганите услуги, границите на районите, както и честотата на сметосъбиране и сметоизвозване.

За 2019г. са конкретизирани следните услуги: сметосъбиране и сметоизвозване на твърди битови отпадъци; обезвреждане на твърди битови отпадъци в депа или други съоръжения за битови отпадъци и поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване, като е уточнено, че в населените места се предвижда зимно и лятно поддържане чистота на улици, тротоари, автобусни спирки, площади, паркове, градинки, детски площадки, зелени площи и др. площи, предназначени за обществено ползване, а извън населените места – зимно и лятно почистване на местните пътища, автобусни спирки, отбивки и т.н., ликвидиране на нерегламентирани сметища, почистване на замърсени терени и други дейности по поддържането на чистотата на територии за обществено ползване.

По отношение на с. Цалапица в т.19 са определени следните райони, за които ще се извършват всички услуги: имоти в регулация на населеното място; имоти в Стопански дворове от I до VII; фабрика за лепило „Агроден“ООД – местността „Зелен пояс“; дърводелски цех „Кеми-Р“, местност „Лъката“.

Поради спецификата на теренните условия, както и за имоти, непопадащи в определените граници, са определени граници на районите, в които ще се предлагат и извършват само услугите: „Обезвреждане на битови отпадъци в депа или други съоръжения за битови отпадъци“ и „Поддържане на чистота на територии за обществено ползване“, както следва: имотите, които не са посочени по-горе в т.19; незастроени УПИ в регулацията на населените места; незастроени УПИ в земеделски земи и горски територии; незастроени имоти, попадащи в земеделски земи и в горски територии.

И най-сетне, случаите, при които не се събира такса за някоя от услугите, са посочени в т.1 до т.3 на чл.71 ЗМДТ/в приложимата редакция ДВ, бр.101 от 2013г., в сила от 1.01.2014г./, както следва: 1/ сметосъбиране и сметоизвозване, когато услугата не се предоставя от общината или ако имотът не се ползва през цялата година и е подадена декларация по образец от собственика или ползвателя до края на предходната година в общината по местонахождението на имота; 2/ поддържане чистотата на териториите за обществено ползване – когато услугата не се предоставя от общината; 3/ обезвреждане на битовите отпадъци и поддържане на депа за битови отпадъци и други съоръжения за обезвреждане на битови отпадъци - когато няма такива.

На първо място, по отношение на задължението за заплащане на такса за „Обезвреждане на твърди битови отпадъци в депа или други съоръжения за битови отпадъци“, жалбата се явява неоснователна, тъй като не е налице изключението по чл.71 т.3 ЗМДТ.

По смисъла на чл.71 т.3 ЗМДТ за обезвреждане на битовите отпадъци и поддържане на депа за битови отпадъци, както вече се посочи и по-горе, не се събира такса само тогава, когато няма такива, като заплащането не е обвързано от използването му, а от наличието на депо. Казано с други думи, релевантният факт е общината да не поддържа депа за битови отпадъци, а фактът дали депата са ползвани от дружеството-жалбоподател, не е основание за освобождаване от заплащането на таксата за изграждане и поддръжка на депа за битови отпадъци.

По делото не е спорно, че стопанисваните от дружеството-жалбоподател имоти са извън границите, в които се предоставят всички услуги, определени със Заповед №1079/09.10.2018г. на Кмета на Община „Родопи“. Впрочем, това е и причината АУЗД да е отменен в частта на определените задължения за ТБО за компонента „Сметосъбиране и сметоизвозване на твърди битови отпадъци“ за 2019г.

В същата заповед обаче е определено предлагането на другите две услуги, а именно „Обезвреждане на твърди битови отпадъци в депа или други съоръжения за битови отпадъци“ и „Поддържане на чистота на териториите за обществено ползване“ за останалите имоти, за които не се предлага услугата по сметосъбиране и сметоизвозване на твърди битови отпадъци, в т.ч. незастроени УПИ в регулацията на населените места; незастроени УПИ в земеделски и горски територии и незастроени имоти, попадащи в земеделски земи и в горски територии.

Представени са и доказателства не само за предлагането на услугата „Обезвреждане на твърди битови отпадъци в депа или други съоръжения за битови отпадъци“, но и за нейното предоставяне. Видно от Договор №19ДГ280/ 21.03.2019г. за приемане и депониране на битови отпадъци на Регионално депо за неопасни отпадъци в землището на с.Цалапица, сключен между Община Пловдив и Община „Родопи“, същият е със срок от 01.01.2019г. до 31.12.2019г. и има за предмет предаване за депониране на неопасни битови отпадъци на Регионално депо за неопасни отпадъци в землището на с.Цалапица от страна на Община „Родопи“ и съответно приемането и депонирането им, съгласно условията на договора от страна на Община Пловдив. Представени са също така и 12 бр. справки за приети и депонирани количества от Община „Родопи“ за всеки един от месеците на 2019г., включващи и отпадъци от с.Цалапица, в т.ч. при извършена кампания на 14.09.2019г. са генерирани допълнителни количества отпадъци от село Цалапица в размер на 21 040 кг., които също са били депонирани в договореното Регионално депо за неопасни отпадъци в землището на с.Цалапица.

За пълнота следва да се посочи, че дължимостта на разглежданата такса не зависи от това дали имотите се ползват или не, а от тяхната принадлежност към територия, в която тази услуга се извършва, т.е. дължимостта и е обусловена единствено от наличието или липсата на депо, в какъвто смисъл е и трайната практика на ВАС/така Решение №9015/24.07.2015г. по адм.д.№10782/ 2014г., Решение №4224/26.03.2013г. по адм.д.№1639/2013г., Решение №50/ 06.01.2014г. по адм.д.№7577/2013г. и др./.

Що се касае до акцесорните задължения за лихви за забава – съгласно чл.162 ал.2, т.1 и т.3 ДОПК, вземанията за ДНИ и за ТБО са публични общински вземания. За неплатените в законоустановените срокове публични задължения се дължи лихва в размер, определен в съответния закон/чл.175 ДОПК/. Сроковете за заплащане на ДНИ и ТБО са изрично регламентирани. При неплащането им в срок задълженото лице изпада в забава и дължи лихва.

Предвид посоченото, правилно с АУЗД е установено, че невнесената ТБО по силата на чл.4 ал.2 ЗМДТ във връзка с чл.9б ЗМДТ се събира заедно с лихвите по Закона за лихвите върху данъци, такси и други подобни държавни вземания. От жалбоподателя не е оспорено, че посочените в АУЗД лихви върху главниците са правилно изчислени.

Изложеното до тук налага извод за законосъобразност на оспорения АУЗД досежно определената такса за „Обезвреждане на битовите отпадъци и поддържане на депа за битови отпадъци и други съоръжения за обезвреждане на битови отпадъци”. Или, жалбата на „ДП 17“ООД срещу АУЗД, потвърден с решението на Началник отдел „Финансова политика“ при Община „Родопи“ в частта относно установени задължения за такса битови отпадъци за компонента обезвреждане на битови отпадъци в депа или др. съоръжения за периода 01.01.2019г. – 31.12.2019г. в размер на 2 708,75 лева, ведно с прилежащите лихви към 15.11.2019г. в размер на 57,19 лева, следва да се отхвърли, като неоснователна.

Относно следващата спорна услуга, а именно „Поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване“ във връзка с цитираната нормативна уредба, е необходимо да се посочи, че за да е налице задължение за заплащането на тази услуга, е необходимо общината да е престирала същата. Без да е предоставяна тази услуга, за лицето не възниква задължение за заплащането и, предвид изрично регламентираното в разпоредбата на чл.71 т.2 ЗМДТ. Кметът на Общината трябва да е включил услугата в заповедта си по чл.63 ал.2 ЗМДТ и да е определил границите на районите, в които услугата ще се предоставя. Необходимо е недвижимият имот, за който се заплаща таксата, да бъде в рамките на границите на района, определен от кмета на общината и общината фактически да е извършвала дейността.

Както вече се посочи по-горе, със Заповед №1079/09.10.2018г. на Кмета на Община „Родопи“, е определено предлагането на услугата „Поддържане на чистота на териториите за обществено ползване“ за останалите имоти, за които не се предлага услугата по сметосъбиране и сметоизвозване на твърди битови отпадъци, в т.ч. незастроени УПИ в регулацията на населените места; незастроени УПИ в земеделски и горски територии и незастроени имоти, попадащи в земеделски земи и в горски територии.

Представени са и доказателства за реално предоставяне на тази услуга, в т.ч. трудови договори, допълнителни споразумения и длъжностни характеристики за лица, назначени като общи работници/А.Г., Й.Н., Л.Г., З.Д.и Й.Д./ и тракторист /Т.Г./ за целия процесен период, с изключение на Й.Д., трудовият договор на който е прекратен, считано от 01.06.2019г./л.140 и сл./

Установява се също така от представените дневни протоколи за приемане на извършената работа по всеки един от сключените трудови договори, че назначените лица са почиствали улици, площад, паркове, автогарата, кметството, пазара, паметника и др. в с.Цалапица, косили са трева, боядисвали са бордюри, разглобявали са навес на пазара, засаждали са храсти, рози и дървета в парка и др. Или, представени са надлежни доказателства, установяващи реалното предоставяне на услугата „Поддържане на чистота на териториите за обществено ползване“.

Настоящият съдебен състав констатира обаче, че представените по делото дневни протоколи за приемане на извършената работа касаят единствено и само периода от м.октомври до м.декември 2019г., т.е. няма данни услугата „Поддържане на чистота на териториите за обществено ползване“ да е била предоставяна в периода от м.януари до м.септември 2019г.

Както вече се посочи и по-горе, ответникът, комуто е доказателствената тежест да установи фактът на предоставянето на услугите, не представя такива доказателства, в т.ч. чрез своя процесуален представител изрично заявява, че такива не са налични. При това положение, не следва да бъде начислявана такса за този компонент за периода м.01.2019г. до м.09.2019г. вкл., доколкото не се установява по безспорен начин услугата „Поддържане на чистота на териториите за обществено ползване“ да е била предоставяна. Като не е съобразил изложеното, органът на общинската администрация е постановил незаконосъобразен АУЗД, досежно определената такса за услугата „Поддържане на чистота на териториите за обществено ползване“ в периода от м.01.2019г. до м.09.2019г. вкл. Той ще следва да бъде изменен в обсъжданата част.

Установената от съда недължимост на таксата за услугата „Поддържане на чистота на териториите за обществено ползване“ за периода от м.01.2019г. до м.09.2019г. вкл., влече след себе си и изменение на акта в частта на определените лихви за забава.

Така, за имот с партиден №6612F39971, с отчетна стойност 338 400 лв. дължимата такса за чистотата на териториите за обществено ползване за периода м.10, м.11 и м.12.2019г. е в размер на 329,94 лв./(338400х3,9):1000=1319,76; (1319,76:12)х3=329,94 лв./. Лихвата за забава на така определения размер на задължението е в размер на 1,37 лв., изчислена с общодостъпния лихвен калкулатор на НАП в съответствие с нормативните периоди – 30 юни и 31 октомври на годината, за която е дължимо, съгласно разпоредбите на чл.28 ал.1 ЗМДТ за ДНИ и чл.69, във връзка с чл.28 ЗМДТ и чл.10 ал.10 от Наредба №7 за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги в Община „Родопи“ – Пловдив.

За имот с партиден №6612F44604 с данъчната оценка 22 765,40 лв. не се дължи такса за чистотата на териториите за обществено ползване, доколкото служебно на 23.07.2019г. е закрита партидата с облагане до 30.06.2019г., а услугата е предоставяна в последстващ период/м.10-м.12.2019г./.

За имот с партиден №6612F44841, с данъчната оценка 22 371,10 лв. дължимата такса за чистотата на териториите за обществено ползване за периода м.10, м.11 и м.12.2019г. е в размер на 21,81 лв./(22371,10х3,9):1000=87,25; (87,25:12)х3=21,81 лв./. Лихвата за забава на така определения размер на задължението е в размер на 0,09 лв., изчислена с общодостъпния лихвен калкулатор на НАП в съответствие с нормативните периоди – 30 юни и 31 октомври на годината, за която е дължимо, съгласно разпоредбите на чл.28 ал.1 ЗМДТ за ДНИ и чл.69, във връзка с чл.28 ЗМДТ и чл.10 ал.10 от Наредба №7 за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги в Община „Родопи“ – Пловдив.

За имот с партиден №6612F44843, с данъчна оценка 396,20 лв. дължимата такса за чистотата на териториите за обществено ползване за периода м.10, м.11 и м.12.2019г. е в размер на 0,39 лв./(396,20х3,9):1000=1,55; (1,55:12)х3=0,39 лв./. Лихва за забава за това задължение не е определяна.

Изложените до тук съображения налагат изменение на оспорения АУЗД в тази част, като установеното задължение за чистотата на териториите за обществено ползване за 2019г. в общ размер на 1 408,54 лв. ще следва да бъде намалено на 352,14 лева, съответно прилежащите лихви в общ размер на 29,72 лв. ще следва да бъдат намалени на 1,46 лв.

С оглед констатираната частична незаконосъобразност на оспорения административен акт и претенциите на страните за присъждане на разноски по делото, съдът намира, че такива им се дължат, съобразно уважената, респ. съответно отхвърлената част на жалбата.

Така, за жалбоподателя разноските се констатираха в размер на 116,10 лева(от общо извършени 450 лв. – 50 лв. ДТ и 400 лв. адвокатско възнаграждение), а за ответника – 296,80 лева (от общо извършени 400 лв. – адвокатско възнаграждение). Или по компенсация на ответника се дължат разноски от страна на жалбоподателя в размер на 180,70 лева.

Ето защо и поради мотивите, изложени по – горе ПЛОВДИВСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД –  ІІ отд., VІІ състав:

 

Р      Е      Ш      И

 

ИЗМЕНЯ Акт за установяване на задължение по декларация №926 от 15.11.2019г., издаден от Т.Д.П.-Г.на длъжност главен инспектор в „Ревизии и контрол“, отдел „Финансова политика“, сектор „МДТ – Събиране и контрол“ на Община „Родопи“, потвърден с Решение №002/ 07.01.2020г. на Началник отдел „Финансова политика“ при Община „Родопи“ в ЧАСТТА относно установени задължения на „ДП 17“ООД със седалище и адрес на управление гр.Пловдив, ул.“Одрин“ №6, за такса битови отпадъци за компонента чистота на териториите за обществено ползване за периода 01.01.2019г. – 31.12.2019г. в общ размер на 1 408,54 лева, ведно с прилежащите лихви към 15.11.2019г. в размер на 29,72 лева, като НАМАЛЯВА установените задължения за такса битови отпадъци за компонента чистота на териториите за обществено ползване за периода 01.01.2019г. – 31.12.2019г. от 1 408,54 лв. на 352,14 лв., а прилежащите лихви от 29,72 лв. на 1,46 лв.

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „ДП 17“ООД със седалище и адрес на управление гр.Пловдив, ул.“Одрин“ №6 срещу Акт за установяване на задължение по декларация №926 от 15.11.2019г., издаден от Т.Д.П.-Г.на длъжност главен инспектор в „Ревизии и контрол“, отдел „Финансова политика“, сектор „МДТ – Събиране и контрол“ на Община „Родопи“, потвърден с Решение №002/07.01.2020г. на Началник отдел „Финансова политика“ при Община „Родопи“ в частта относно установени задължения за такса битови отпадъци за обезвреждане на битови отпадъци в депа или др. съоръжения за периода 01.01.2019г. – 31.12.2019г. в размер на 2 708,75 лева, ведно с прилежащите лихви към 15.11.2019г. в размер на 57,19 лева, като НЕОСНОВАТЕЛНА.

ОСЪЖДАДП 17“ООД със седалище и адрес на управление гр.Пловдив, ул.“Одрин“ №6 да заплати на Община „Родопи“ сумата от общо 180,70/сто и осемдесет лева и седемдесет стотинки/ лева разноски по делото по съразмерност и компенсация.

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред ВАС на РБ в 14 – дневен срок от съобщението до страните за постановяването му.

 

 

                                      АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ :