Решение по дело №1750/2019 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 477
Дата: 15 април 2020 г. (в сила от 4 юни 2020 г.)
Съдия: Мария Димитрова Иванова Даскалова
Дело: 20197050701750
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 юни 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№ ............/………………………….., гр. Варна

 

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

 

Административен съд – Варна, седемнадесети състав, в открито съдебно заседание на трети декември две хиляди и деветнадесета година, в състав:

Председател: М. Иванова-Даскалова

 

Секретар: Оля Йорданова

Като разгледа докладваното от административния съдия административно дело № 1750 по описа за 2019г., за да се произнесе съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. от АПК.

Образувано е по жалба на Е.С.Р. *** с ЕГН ********** срещу Решение №Р-ЗДОИ-10/10.06.2019г. издадено от младши юрисконсулт в Община Аврен, оправомощен със Заповед № 107/12.02.2015г. на Кмета на Община Аврен за произнасяне по ЗДОИ, с което е отказано предоставянето на информацията поискана в т.1 от заявлението й с вх.№ УТ-1759(3)/29.05.2019г. и е отказано издаването на скица за УПИ ХIII-110, кв.7, по предходния план на с.Аврен, поискана в т.2 от заявлението.

След даване ход на делото в открито съдебно заседание на 03.12.2019г. пълномощникът на жалбоподателката Р. оттегля частично жалбата в частта срещу Решението в частта му на отказа по искането в т.1 от заявлението и с протоколно определение на основание чл.159, т.8 от АПК във вр. с чл.155 от АПК жалбата в частта срещу Решение №Р-ЗДОИ-10/10.06.2019г. за отказ за предоставяне на информацията, поискана по т.1 на заявление вх.№УТ-1759(3)/29.05.2019г. е оставена без разглеждане и съдебното производство в тази част е прекратено. Това протоколно определение за частично прекратяване на адм. дело №1750/2019г. по описа на Административен съд-Варна не е обжалвано от страните и е влязло в сила на 11.12.2019г.

С оглед изложеното делото е продължило по направеното с жалбата и поддържано в съдебно заседание от представителя на Е.Р. оспорване на Решение №Р-ЗДОИ-10/10.06.2019г. издадено от младши юрисконсулт в Община Аврен, в частта на отказа по т.2 от заявлението с вх.№ УТ-1759(3)/29.05.2019г. на жалбоподателката за издаване на скица за УПИ ХIII-110, кв.7, по плана на с.Аврен.

В жалбата се сочи, че искането за издаване на скица е направено в т.2 от заявлението като самостоятелно искане за извършване на административна услуга от Община Аврен, която е стандартна и за която е била заплатена административната такса. Неправилно това искане било възприето като молба за издаване на скица по реда и на основание закона за предоставяне на достъп до обществена информация. Това довело до постановяването на незаконосъобразен отказ за издаване на скицата, който молят да бъде отменен като неправилен и незаконосъобразен. Изтъква се, че Е.Р. е представила доказателства, които я легитимират като собственик на парцела, за който е поискала скицата и след като е заплатила дължимата за издаването й такса са били налице всички предпоставки за уважаването му. Поради това считат, че не са били налице пречки поисканата административна услуга да бъде извършена. Молят изричният отказ за издаване на скицата, който е постановен с  Решение №Р-ЗДОИ-10/10.06.2019г. да бъде отменен и административният орган да бъде задължен да издаде поисканата скица. В хода по същество пълномощникът на Р. моли отказа за издаване на скицата да бъде отменен като неоснователен, неправилен и незаконосъобразен. Изтъква, че за извършване на този вид административна услуга по действащите правни разпоредби не се лицето, което иска издаване на скицата да се легитимира като собственик. Позовава се на възприетото в установената съдебна практика, че не е от компетенциите на административният орган да преценява налице кои са носителите на права по отношение на имота, за който се иска издаване на скицата и налице ли е конкуренция между тях, тъй като споровете за правата се решават в отделно производство. Предвид представените със заявлението надлежен документ, който удостоверявал правото на собственост на жалбоподателката по отношение на имота, за който поискала издаване на скицата и документ за заплатена такса за това, били осъществени всички предпоставки за уважаване на искането. Претендира отмяна на Решението в частта на отказа по искането направено в т.2 от заявлението и присъждане на направените от жалбоподателката разноски, за които представя списък и договор за правна защита.

Ответникът младши юрисконсулт в Община Аврен, оправомощен от Кмета на Община Аврен за произнасяне по ЗДОИ оспорва допустимостта, а в условия на евентуалност я счита за неоснователна. Счита, че жалбата е недопустима, тъй като със заявление недопустимо по реда на ЗДОИ било поискано извършване на техническа услуга за поземлен имот. Поддържа мотивите в Решението за отказ, че ЗДОИ е специален закон спрямо АПК и за извършване на поисканата техническа услуга имало определен ред, който Е.Р. не спазила. Поради това с Решението правилно и законосъобразно бил постановен отказа за издаване на скица по реда на ЗДОИ. В хода по същество претендира отхвърляне на жалбата като неоснователна и претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

След като взе предвид становищата на страните, съобрази разпределението на доказателствената тежест между тях при оспорване на отказ и прецени приетите по делото писмени доказателства по отделно и в съвкупност, при съобразяване на приложимите правни разпоредби, съдът достигна до следните фактически установявания и изводи:

На 29.05.2019г. в Община Аврен е постъпило заявление заведено с вх.№УТ-1759(3)/29.05.2019г., с което пълномощник на Е.С.Р. *** сезиран общинската администрация /л.20 от делото/ със следните искания:

1/ на основание чл.24 ал.1 от Закона за достъп до обществена информация да бъде предоставена в писмен вид информация по посочени в седем подточки въпроси, свързани с УПИ XIII-110, кв.7 по предходния план на с.Аврен, общ. Аврен;

2/ да бъде издадена скица на УПИ XIII-110, кв.7 по предходния план на с.Аврен, общ. Аврен, на който заявителката посочила, че е собственик съгласно НА № 69, том VІІІ, дело № **** от 26.10.1977г.

По делото няма спор, че със заявлението са представени пълномощно  на изготвилия го адвокат, документа за собственост - НА №69 от 26.10.1977г., документ за платена такса в размер на 22 лева за извършване на техническата услуга - издаване на скица, удостоверение за данъчна оценка на имота, издадено на 05.12.2018г. от отдел „МДТ“ на Община Аврен.

Заявлението е разгледано по реда в Закона за достъп до обществена информация и по исканията в него е постановено Решение № Р-ЗДОИ-10/10.06.2019г. за отказ от младши юрисконсулт към общинска администрация Аврен, в качеството му на оправомощено лице със Заповед № 107/12.02.2015г. на Кмета на Община Аврен да разглежда и се произнася по исканията за предоставяне на достъп до информация по реда на Закона за достъп до обществена информация.

С Решението е отказано предоставянето на поискана в т.1 от заявлението с вх.№ УТ-1759(3)/29.05.2019г. на Р. информацията, тъй като тя не представлявала обществена информация по смисъла на чл.2 от ЗДОИ. С Решението е постановен отказ по т.2 от заявление вх.№ УТ-1759(3)/29.05.2019г. на Е.С.Р. за издаване на скица за УПИ ХІІІ-110, кв.7 по предходен план на с. Аврен, тъй като то не кореспондирало с принципите и целите на Закона за достъп до обществена информация. Решението за отказ е връчено на 12.06.2019г. на пълномощника на Р., който го оспорил с подадената на 19.06.2019г. жалба в Община Аврен, по повод на която е образувано настоящото съдебно производство.

Жалбата е депозирана в законоустановения срок 14-дневен срок от връчване на административният акт, от активно легитимирано лице и при наличие на правен интерес за оспорване на отказа, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество, жалбата срещу Решението за отказ по искането за издаване на скица в т.2 от заявлението е основателна.

Извършването на писмени справки е административно действие, представляващо административна услуга по смисъла на легалното определение на §1 т.2 б.”в” от ДР на Закона за администрацията, свързана с издаване на удостоверителен административен акт, с който се установява съществуването на определени права.

Съгласно §8 от ПЗР на АПК, производствата за издаване на индивидуални административни актове и тяхното обжалване по административен и съдебен ред са приложими и за производствата свързани с извършване на административни услуги и при обжалване на отказите за извършването им, доколкото в специалният закон не е предвидено друго.

В случая в т.2 на заявлението вх.№УТ-1759(3)/29.05.2019г. подадено от пълномощника на Е.Р. *** е направено искане за извършване на такава административна услуга – издаване на скица на УПИ XIII-110, кв.7 по предходния план на с.Аврен, общ. Аврен. Правилно с искането е сезирана общинската администрация на Община Аврен, на територията на която се намира имота, скица за който е поискана. Искането е за издаване на скица за УПИ XIII-110, кв.7 по план на с.Аврен, общ. Аврен, т.е. касае се за скица на имот по устройствен план, който тази община съхранява.

Съгласно чл.48 и следв. от Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Аврен /текста на която е обявен на сайта на Община Аврен/, издаването на скица за имот представлява техническа услуга, която се извършва от отдел „Устройство на територията“ към общината. Таксата за тази услуга са заплаща при предявяване на искането, като размерът й е различен в зависимост от срока за който се предоставя. Дължимата таксата за издаване на скица за недвижим имот за срок от 15 дни като обикновена услуга е 20лева, съгласно чл.14 т.1 от Приложение №1 към цитираната Наредба. От доказателствата по делото се установява, че таксата за издаване на скица за имота в размер на 20лв. е заплатена още на 22.05.2019г. от Р. и платежният документ доказващ това е приложен към заявлението, подадено от пълномощника на 29.05.2019г. във връзка с направеното в него в т.2 искане за издаване на скица на УПИ XIII-110, кв.7 по план на с.Аврен, общ. Аврен.

С оглед приетите по делото доказателства се налага извода, че основателно и доказано е твърдението в жалбата, поддържано от пълномощника на Р., че искането е придружено от необходимия документ за заплатена такса за техническата услуга и касае издаване на скица за имот в с.Аврен, поради което е било отправено до съответната Община-Аврен. Неправилно и незаконосъобразно по това искане в т.2 от заявлението вх.№УТ-1759(3)/29.05.2019г. за издаване на скица то е било разгледано по реда на Закона за достъп до обществена информация и по него е постановено Решение за отказ от младши юрисконсулт К.Н. в Община Аврен, който е оправомощен със Заповед № 107/12.02.2015г. на Кмета на Община Аврен за произнасяне по ЗДОИ.  Той не е длъжностно лице от отдел „Устройство на територията“ към Община Аврен, поради което не е компетентен да извърши поисканата техническа услуга, респ. да постанови отказ по него. Съгласно чл.48 от Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Аврен техническите услуги, каквато е издаването на скица за недвижим имот по чл.51 т.1 от Наредбата, както и на останалите услуги свързани с териториалното и селищно устройство, архитектурата, строителството, благоустройството, кадастъра, вкл. заверяването на преписи на документи и копия на планове и документацията към тях, са от компетентността на отдел „Устройство на територията“ към Община Аврен.

Поради това оправомощеният със Заповед № 107/12.02.2015г. на Кмета на Община Аврен за произнасяне исканията свързани с достъп до информация по ЗДОИ мл. юрисконсулт К.Н. в Община Аврен е допуснал съществено нарушение на процесуалните правила като е разгледал освен и се е произнесъл по реда на ЗДОИ с Решение за отказ не само по искането в т.1 на заявлението вх.№УТ-1759(3)/29.05.2019г., съобразно предоставените му правомощия от Кмета на Община Аврен, а и по искането в т.2 за извършване на техническа услуга по издаване на скица за имот, което не е било от неговата компетентност.

След като по силата на Заповед №107/12.02.2015г. на Кмета на Община Аврен, К.Н. е определен да организира приемането и регистрирането на устни запитвания и писмени заявления с искане за предоставяне на достъп до обществена информация, както и да изготвя решения за предоставяне и за отказ за предоставяне на заявената информация, както и да уведомява заявителите за тях, ведно с уведомленията по чл.29 ал.1 от ЗДОИ, той е следвало да приложи общото правило в чл.31 ал.2 от АПК и да изпрати заявлението с приложенията към него, свързани с искането по т.2 за извършване на техническа услуга по издаване на скица съобразно общото правило в чл.31 ал.2 от АПК по компетентност на отдел „Устройство на територията“ към Община Аврен. Като не е процедирал по този ред и е разгледал и се е произнесъл с Решение за отказ и искането в т.2 за издаване на скица, за извършване на която техническа услуга мл. юрисконсулт К.Н. в Община Аврен не е имал правомощия нито по силата на разпоредбите на Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Аврен, нито като оправомощено лице по ЗДОИ, той е постановил акт при липса на компетентност, съществено нарушение на администартивно-производствените правила и в противоречие с приложимите материални разпоредби, които са основания за отмяна по чл.146 т.1, т.3 и т.4 от АПК. Липсата на компетентност на издателя на волеизявлението е порок водещ до нищожността му, поради което и съгласно чл.168, ал.2 от АПК, Съдът следва да обяви нищожността на оспорения пред него акт дори да не е сезиран с такова искане.

Поради това и на основание чл.172, ал.2 от АПК Решение №Р-ЗДОИ-10/10.06.2019г. издадено от младши юрисконсулт в Община Аврен, в частта на отказа по искането в т.2 на заявление вх.№ УТ-1759(3)/29.05.2019г. на Е.С.Р. за издаване на скица за УПИ ХIII-110, кв.7, по плана на с.Аврен следва да бъде обявено за нищожно и съгласно чл.173, ал.4 от АПК делото като административна преписка следва да бъде изпратено на отдел „Устройство на територията“ към Община Аврен по компетентност за произнасяне по него и извършване на административната услуга.

При този изход на спора своевременно направеното искате от представителя на жалбоподателката за присъждане на разноски следва да бъде уважено. На основание чл.143, ал.1 от АПК ответната страна Община Аврен следва да заплати на Е.С.Р. сумата в размер на 310, включваща 10 лв. заплатени за държавна такса за образуване на делото и 300лв. за адвокатско възнаграждение.

Водим от гореизложеното и на основание чл.172 ал.2 и чл.173, ал.4 от АПК, Съдът

Р  Е  Ш  И :

 

ОБЯВЯВА НИЩОЖНОСТТА на Решение №Р-ЗДОИ-10/10.06.2019г. издадено от младши юрисконсулт в Община Аврен, В ЧАСТТА на отказа по искането в т.2 от заявление вх.№УТ-1759(3)/29.05.2019г. на Е.С.Р. за издаване на скица за УПИ ХIII-110, кв.7, по плана на с.Аврен.

 

ИЗПРАЩА административната преписка на Отдел „Устройство на територията“ към Община Аврен по компетентност за разглеждане и произнасяне по искането в т.2 от заявление вх.№УТ-1759(3)/29.05.2019г. на Е.С.Р. за извършване на техническа услуга - издаване на скица за УПИ ХIII-110, кв.7, по плана на с.Аврен.

 

ОСЪЖДА Община Аврен да заплати на Е.С.Р. с ЕГН ********** *** сумата в размер на 310(триста и десет)лева, представляваща заплатени държавна такса за образуване на делото в размер на 10лв. и 300лв. - за адвокатско възнаграждение.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните, по реда на глава ХІІ от АПК.

 

СЪДИЯ: