Решение по дело №1094/2022 на Районен съд - Габрово

Номер на акта: 94
Дата: 22 февруари 2023 г.
Съдия: Радосвета Добрева Станимирова
Дело: 20224210101094
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 15 юни 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 94
гр. Габрово, 22.02.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ГАБРОВО в публично заседание на двадесет и първи
февруари през две хиляди двадесет и трета година в следния състав:
Председател:Радосвета Д. Станимирова
при участието на секретаря Ина П. Георгиева
като разгледа докладваното от Радосвета Д. Станимирова Гражданско дело
№ 20224210101094 по описа за 2022 година
за да се произнесе взе предвид следното:

Производството образувано по искова молба от АГЕНЦИЯ "ПЪТНА
ИНФРАСТРУКТУРА"- ЧРЕЗ ОБЛАСТНО ПЪТНО УПРАВЛЕНИЕ ГАБРОВО ПРОТИВ
ЗАД „ОЗК-ЗАСТРАХОВАНЕ" със седалище в гр. София.

Изпълнена е процедурата по чл.131 и сл. от ГПК, като в законния срок е постъпил
отговор от ответника.

В ИСКОВАТА МОЛБА СЕ ТВЪРДИ, че в резултат на ПТП възникнало на
31.10.2019г. на републикански път 1-4 „Граница- Ловеч- о.п. Севлиево -граница В. Търново"
при км 99+400, установено с Констативен протокол за ПТП с пострадали лица №
506/31.10.2019г. на РУП Севлиево ОДМВР гр. Габрово, са причинени имуществени вреди.
Увредени са на 56,00 м. ограничителна система за пътища /ОСП/. В ЗАД „ОЗК-
Застраховане" е заведена щета № 0410-190-0078/2019 за изплащане на обезщетение за
имуществени вреди причинени от водач, чиято гражданска отговорност е била застрахована
в дружеството. От приложения протокол за ПТП с пострадали лица се установява, че по
случая е образувано досъдебно производство ЗМ № 442/31.10.2019г. В хода на
разследването е установено, че водачът е нарушил разпоредбите на чл. 20, ал. 1 и ал.2 от
ЗДвП, за което е ангажирана административно наказателната му отговорност.
Наказателното производство по досъдебното производство е прекратено, тъй като
пострадалото дружество не е имало претенции към водача на застрахованото МПС.
Съгласно приложената количествено- стойностна сметка /КСС/ сумата необходима за
демонтаж на увредената ограничителна система за пътища /ОСП/, доставката и монтаж на
44,50 м. нова ОСП, доставка и монтаж на 12 м. елемент за начало/край на ОСП и всички
свързани с това присъщи разходи е в размер на 7638,08 лв. Дружеството е изплатило част
от застрахователното обезщетение в размер на 5416,52 лв., видно от банково
1
извлечение от 29.04.2021 г. С писмо изх. № A3.15-9140/18.10.2021 г. дружеството е
уведомило ищеца, че изплатеното обезщетение е определено по експертна оценка и не
следва да преразглежда становището си. АПИ е сключила борсов договор №
1055/17.12.2019г. за продажба на софийската стокова борса на метални отпадъци, добити
при ремонта и строителството на РПМ". Съгласно Приложение № 1 към поръчка-
спецификация, изкупната цена на желязото е 190 лв./т. или цената, която АПИ ще получи
след продажба на увредената ограда е 0,19 лв./кг. Причинените вреди са вследствие на
виновното и противоправно поведение на водача, чиято гражданска отговорност е била
застрахована при ответника. При частично увреждане на едно звено ограничителна система
за пътища /ОСП/, в резултат на ПТП, звеното загубва необходимата еластичност, изискуема
съгласно техническите правила за приложение на ОСП и не отговаря на БДС EN 1317,
поради което дори частично увредена, ограничителната система за пътища не би могла да
изпълни функцията си по предназначение - да ограничи последствия от нови пътно -
транспортни произшествия. При частично увреждане на едно звено ограничителна система
за пътища е необходимо същото да се подмени с ново звено. Всички единични цени, по
които се извършват ремонтните дейности по РПМ включително при аварийни ситуации, са
определени на база сключени договори от АПИ след проведени обществени поръчки по
реда на ЗОП. Предвид изложеното за АПИ възниква правен интерес от завеждане на
настоящия иск за незаплатената разлика в размер на 2221,56 лв. за претърпени имуществени
вреди в следствие на застрахователно събитие - ПТП настъпило на 31.10.2019г. на път 1-4
„Граница- Ловеч-о.п.Севлиево-граница В.Търново", при км 99+400, вследствие виновно и
противоправно поведение на водача, чиято гражданска отговорност е била застрахована при
ответното дружество. Увредената ограда представлява 14 звена всяко с тегло от 50 кг. и 16
бр. колчета всяко с тегло от 7 кг. или общото тегло на увредената ОСП е 812 кг. При
изкупна цена на желязото 0,19 лв./кг., съгласно действащия за 2019г. договор, АПИ е
получила 154.28 лв. от продажбата на металните отпадъци. След приспадане стойността на
желязото от неизплатеното обезщетение 2221.56 лв. се получава разлика от 2067.28 лв.,
която сума ищецът АПИ претендира да бъде изплатена по щета № 0410-190-0078/2019,
както и лихва за забава, считано от 31.10.2019г. до пълното изплащане на главницата.

ИСКА ДА СЕ ОСЪДИ ответника ЗАД „ОЗК-Застраховане" да заплати на
Агенция „Пътна инфраструктура" чрез Областно пътно управление Габрово, сумата
2067.28 лв. ГЛАВНИЦА,
ведно със законната лихва върху главницата, считано от датата на непозволеното
увреждане 31.10.2019г. до пълното изплащане на главницата.

В ЗАКОННИЯ СРОК Е ПОСТЪПИЛ ОТГОВОР от ответното ЗАД „ОЗК-
Застраховане", което взема становище за местна неподсъдност на делото пред Габровски РС.
След повдигнат спор за подсъдност, Габровски РС е определен за местно компетентен да се
произнесе по искането на АПИ. Ответникът оспорва изцяло предявения иск по основание и
по размер. Заявява, че го счита за неоснователин и недоказан, а размерът му е прекомерно
завишен. Твърди, че отговорността на ЗАД „ОЗК - Застраховане" АД се съизмерва със
сумата 5416,52 лв., представляваща размера на застрахователното обезщетение, която сума е
изплатена извънсъдебно на Агенция "Пътна инфраструктура" - Областно пътно управление -
Габрово.
1. Във връзка с пътнотранспортно произшествие, реализирано на 31.10.2019г. и
предявена от страна на Агенция "Пътна инфраструктура" - Областно пътно управление
- Габрово претенция за изплащане на застрахователно обезщетение, при ЗАД „ОЗК-
Застраховане" АД е заведена щета № 0410-190-0078-2019. След анализ на
представените от страна на ищеца документи, по посочената преписка, от страна на
2
застрахователя е реализирано плащане във връзка с предявената претенция. С оглед
на гореизложеното, в полза на ищеца по делото е изплатена сума в размер на 5416,52
лв. по щета № 0410-1900078-2019. Застрахователното обезщетение за имуществени
вреди, което се дължи от застраховател по застраховка „Гражданска отговорност" на
авТ.обилистите, се определя в съответствие с разпоредбата на чл. 499 от Кодекса за
застраховането и клаузите на съответния застрахователен договор. Съгласно чл. 499,
ал. 2 от КЗ обезщетението не може да надвишава действителната стойност на
причинената вреда. Съгласно разпоредбите на чл. 386, ал. 2 от Кодекса за
застраховането глава „Застрахователно обезщетение" е установено, че
„Обезщетението трябва да бъде равно на размера на вредата към датата на настъпване
на събитието", т.е. размерът на дължимото застрахователно обезщетение зависи от
размера на конкретно настъпилите вреди. Съгласно практиката на ВКС, при вреди на
имущество, застрахователното обезщетение е в размер на действително претърпените
вреди. С оглед на изложеното ответникът твърди, че с изплащането на цитираното
застрахователно обезщетение ЗАД „ОЗК - Застраховане" АД изцяло и напълно е
възмездило вредите възникнали в причинно-следствена връзка с процесното ПТП,
възникнали в резултат на гореописаното събитие, съобразно тяхната действителна
стойност, с което е изпълнило надлежно задълженията си, произтичащи от сключения
договор за застраховка „Гражданска отговорност" на авТ.обилистите. Плащане на
обезщетение в по-голям размер би довело до неоснователно обогатяване на ищцовото
дружество.
2. Ответникът заявява, че оспорва пряката причинно- следствена връзка между
твърдените от ищеца вреди и процесното ПТП. Твърди, че вредите, претендирани от
ищеца не са изцяло настъпили в резултат на процесното ПТП. По делото не са
представени доказателства за въвеждане в експлоатация на този участък от пътя,
както и кога е монтирана увредената мантинелата. По този начин не може да се
установи периода на експлоатация на същата, както и състоянието й преди
настъпване на процесното ПТП. При определяне на размера на обезщетението,
следва да се вземе предвид и амортизацията на същата.
3. Ответникът счита, че искът с основание чл. 432 ал.1 от КЗ е предявен в завишен
размер и не отговаря на действителните стойности за единица труд към датата на
настъпване на събитието. На следващо място твърди, че в представената калкулация за
извършените възстановително-ремонтни дейности са вписани завишени количества
на вложените труд и материали с оглед необходимите операции за отстраняване на
уврежданията. Поради последното, ищецът е изплатил необосновано завишен
размер за отстраняване на вредите, настъпили в резултат на процесното
ПТП.Размерът на обезщетението трябва да репарира действителните вреди към датата
на събитието и следва да се редуцират направените свръх разходи за ремонт и
завишените нормовремена на труд следва да се намалят до действително
необходимите за извършване на ремонтните операции.
4. Предвид неоснователността на главния иск по изложените по- горе съображения
според ответника неоснователен се явява и акцесорния такъв и прави искане да бъде
отхварлен.
С оглед всичко гореизложеното, ответникът счита, че не са налице
предпоставките за ангажиране отговорността на ЗАД „ОЗК - Застраховане" АД като
застраховател по застраховка „Гражданска отговорност", поради което, Моля да приемете
исковете за неоснователни и необосновани и да ги отхвърлите изцяло.

С оглед заявените от страните становища, съдът приема за безспорно
помежду им, че
3
на 31.10.2019г. на републикански път 1-4 „Граница- Ловеч-о.п. Севлиево-граница В.
Търново" при км 99+400 е възникнало ПТП, при което са увредени 56,00 м.
ограничителна система за пътища /ОСП/;
гражданската отговорност на виновния водач е била застрахована от ответното
дружество.
по заведената при ответника щета на ищеца са изплатени 5416,52 лв. застрахователно
обезщетение, видно от банково извлечение от 29.04.2021 г.

Опоравнията на ответника са:
напълно са възмездени вредите възникнали в причинно-следствена връзка с
процесното ПТП
оспорва пряката причинно- следствена връзка между твърдените от ищеца вреди и
процесното ПТП, вредите не са изцяло настъпили в резултат на процесното ПТП,
няма доказателства за въвеждане в експлоатация на този участък от пътя, както и кога
е монтирана увредената мантинелата, не може да се установи периода на експлоатация
на същата, както и състоянието й преди настъпване на процесното ПТП, следва да се
вземе предвид и амортизацията на същата.
искът с основание чл. 432 ал.1 от КЗ е предявен в завишен размер и не отговаря на
действителните стойности за единица труд към датата на настъпване на събитието;
вписани завишени количества на вложените труд и материали с оглед необходимите
операции за отстраняване на уврежданията, ищецът е изплатил необосновано завишен
размер за отстраняване на вредите, настъпили в резултат на процесното ПТП; следва
да се редуцират направените свръх разходи за ремонт и завишените нормовремена на
труд следва да се намалят до действително необходимите за извършване на
ремонтните операции.
Предвид неоснователността на главния иск по изложените по- горе съображения
според ответника неоснователен се явява и акцесорния такъв и прави искане да бъде
отхварлен.

От събраните по делото доказателства: писмени- Извадка от Договор изх. №
РД-38-20/16.10.2015г. за възлагане на обществена поръчка с предмет: „Поддържане
/превантивно, текущо, зимно и ремонтно- възстановителни работи при аварийни
ситуации/ на републиканските пътища на територията на Северен централен район,
стопанисвани от АПИ, съгласно чл. 19, ал.1,т.1 от Закона за пътищата" за обособена
позиция № 2: ОПУ- Габрово, Извадка от единичните цени на видовете работи към Договор
изх. № РД-38-20 от 16.10.2015г./шифри 7101,7203,7210/, Сертификат № 67 от 20.03.2020г.
с отчет за действително изпълнени и приети ремонтни работи / за м. ноември 2019г. на
първи клас път е използвана 9 часа техника автобагер, стойността на услугата е 810.00
лв. без ДДС или 972.00 лв. с ДДС /шифър 7210/, като техниката е използвана за да се
освободи платното за движение от увредената ОСП/, Подробна ведомост към
сертификат № 67/м. окТ.ври-ноември 2019г., Протокол № 1 към сертификат № 67/м.
окТ.ври-ноември 2019г., Работна карта, Сертификат № 71 от 16.06.2020г. с отчет за
действително изпълнени и приети ремонтни работи / за м. януари 2020г. на първи клас път
е използвана 3 часа техника автобагер, стойността на услугата е 270.00 лв. без ДДС или
324.00 лв. с ДДС /шифър 7210/ за доразчистване на увредената ОСП/, Подробна ведомост
към сертификат № 71, Протокол № 1 към сертификат № 71, Работна карта, Извадка от
Договор изх. № Д-69/01.08.2019г. за възлагане на обществена поръчка с предмет:
„Определяне на изпълнител за доставка и монтаж на ограничителни системи за пътища
на републиканските пътища на територията на страната, стопанисвани от АПИ,
съгласно чл. 19, ал.1,т.1 от Закона за пътищата", за обособена позиция: Обособена
4
позиция № 2 - Северен централен район, включващ области В. Търново, Габрово, Разград,
Русе и Силистра, Ценово предложение /Образец № 3/ към Договор изх. № Д-69/01.08.2019г.
/шифри 1004; 1005; 1058, 1070/- цените са без вкл. ДДС, Двустранен констативен протокол
от участъци с изградени нови ограничителни системи за пътища, възстановени или
подменени елементи от съществуващи такива № 2/28.02.2020г., съгласно Договор изх. №
Д-69/01.08.2019г. По шифър 1004 от км 99+392 до км 99+436 - дясно е доставена и
монтирана нова 44,00 м. ОСП - единична N2 W5 за пътна част и всички свързани с това
присъщи разходи. По шифър 1005 от км 99+380 до км 99+392 - дясно са доставени и
монтирани нови 12.00м. елементи за начало/край на ОСП - единична със степен на
задържане N2 W5 за пътна част и всички свързани с това присъщи разходи. По шифър
1058 от км 99+392 до км 99+436,50-дясно е демонтирана стара 44.50 м. ОСП, Отчет № 2-
1/28.02.2020г. за действително изпълнените и приети ремонтни работи по Договор изх. №
Д-69/01.08.2019г., Сертификат № 5/28.05.2020г., съгласно Договор изх. № Д-
69/01.08.2019г., Гаранционен протокол към Сертификат № 5/28.05.2020г. за установяване
и следене на гаранционните срокове на видовете работи. Съгласно приложената
количествено-стойностна сметка и извадка от Ценово приложение /Образец № 3/,
единичните цени за отделните видове работи по шифри са както следва:, Шифър 1058
единичната цена за демонтаж на стара ОСП за пътища в пътна част без транспорт и
всички свързани с това присъщи разходи е 15,31 лв./м.;,Шифър 1070 единичната цена за
транспортни разходи е 3,70 лв./км.;,Шифър 1004 единичната цена за доставка и монтаж
на нови ОСП за пътища единични N2W5 за пътна част и всички свързани с това присъщи
разходи е 83,67 лв./м.,Шифър 1005 единичната цена за доставка и монтаж на нови
елементи за начало/край на ОСП за пътища - единична със степен на задържане N2 за
пътна част и всички свързани с това присъщи разходи е 156,35 лв./м.,Единичните цени са с
включен ДДС и са определени съгласно ценовите предложения към Договор № РД-38-
20/16.10.2015г. за поддържане на РПМ на територията на северен централен район,
стопанисвани от АПИ, съгласно чл. 19, ал.1,т.1 от Закона за пътищата и Договор изх. №
Д- 69/01.08.2019г. за доставка и монтаж на Ограничителна система за пътища /ОСП/,
Уведомление за щета № 0410-190-0078/2019 с КСС, Констативен протокол за ПТП с
пострадали лица № 506/31.10.2019г. на РУП Севлиево; Извлечение по сметка № 36 от
29.04.2021г.; Отговор на покана № A3.15-9140/18.10.2021 г., Извадка от Договор изх. № РД-
38-20/16.10.2015г.,извадка от ед. цени на видовете работи към Договор изх. № РД-38-20 от
16.10.2015г. и заключението на вещото лице Б. И., изготвено въз основа на писмените
доказателства се установя, че:

Стойността на нанесените вреди, причинена при ПТП протекло па 31.10.2019 г.,
па републикански път 1-4, "Граница Ловеч - о. п. Севлиево - граница Велико Търновопри
+40
километър 99", е 7638,08 лв. /седем хиляди шестстотин и тридесет и осем лв. и осем cт./
В материалите по делото няма данни за датата на монтаж и срока на
експлоатация до момент на произшествието на увредената мантинела. ОСП не се зачисляват
като дълготрайни материални активи и в този аспект не се отчита амортизиционна норма и
съответно „овехтяване".
При частично увреждане на елементи от ОСП, с оглед предназначението и
изискванията за функционалносгга на тези съоръжения не се извършват ремонтни дейности
за възстановяването им. Това определя, че при увреждане и подмяна е предвидено тяхното
бракуване.
С оглед на изложеното, не е възможно определяне на степен на овехтяване на
елементите от ОСП на база отчитане на амортизация.
Съгласно изискванията в Република България, физически лица не могат да
5
предават на скраб елементи от инфраструктурата.
Това може да се извърши от страна на АПИ. В материалите по делото е
представено копие от бланков договор № 1055/17.12.2019 г. за продажба на софийска
стокова борса на метални отпадъци, добити при ремонта на и строителството на
републиканската пътна мрежа.
Съгласно Приложение 1 към поръчка-спецификация, изкупната цена на
металните елементи е на цена 0,19 лв. за килограм.
Масата на увредените звена и колчета при произшествието е 812 кг (14 звена със
средна маса 50 кг на звено и 16 броя колчета със средна маса 7 кг).
За приведена маса към килограм сила- тегло на металните елементи 812 кг и цена
0.19 лв. за килограм, ищеца по делото при реализация би получил 154,28 лв.
Тази сума е стойност на увредените елементи от ОСП като метален отпадък при
бракуването им.

Съдът счита, с оглед изложеното по-горе, че ответникът застраховател не е
възмездил вредите, възникнали в причинно-следствена връзка с процесното ПТП, за което
той отговаря.
Налице е пряка причинно- следствена връзка между твърдените от ищеца вреди и
процесното ПТП, вредите са изцяло настъпили в резултат на процесното ПТП.
Въвеждането в експлоатация на този участък от пътя, кога е монтирана
увредената мантинелата, какъв е периода на експлоатация на същата и състоянието й преди
настъпване на процесното ПТП и амортизацията на същата нямат значение за размера на
дължимото застрахователно обезщетение. Не са претендирани над действителните
стойности за единица труд към датата на настъпване на събитието, завишени количества на
вложените труд и материали с оглед необходимите операции за отстраняване на
уврежданията. Ищецът не е изплатил завишен размер за отстраняване на вредите, настъпили
в резултат на процесното ПТП. Не следва да се редуцират направени свръхразходи за
ремонт и завишени нормовремена на труд

При решаване на въпроса за размера на дължимите обезщетения за имуществени
вреди съдът съобрази задължителната практиката на ВКС, постановена по реда на чл.290 от
ГПК - Решение № 115 от 9.07.2009 г. на ВКС по т. д. № 627/2008 г., II т. о., ТК, докладчик
съдията Емилия Василева, а именно, че при частични вреди или при пълно унищожаване на
имущество, обезщетението не може да надвиши действителната стойност на увреденото
имущество, като действителната стойност на увреденото имущество не може да бъде по-
голяма от пазарната му стойност към деня на настъпване на събитието. За действителна
се смята стойността, срещу която вместо застрахованото имущество може да се купи друго
със същото качество, а за възстановителна- цената за възстановяване на имуществото
от същия вид, в това число всички присъщи разходи за доставка, строителство, монтаж и
други, без прилагане на обезценка.

Ответникът отговаря спрямо ищеца за обезщетение за причинените
имуществени вреди за възстановяване на повреденото при ПТП имущество в размер на
7638,08 лв., без прилагане на обезценка- остатъчна стойност, овехтяване и др. подобни и за
възстановяването му във възможно най-близко състоянието до произшествието.
6
При пълно унищожаване на имущество, каквото е налице в случая и в този
смисъл основателно възразява ответника, обезщетението не може да надвиши
действителната стойност на увреденото имущество, като действителната стойност на
увреденото имущество не може да бъде по-голяма от пазарната му стойност към деня на
настъпване на събитието, поради което обезщетението в случая е в размер на 7638,08
лв.
От тази сума следва да приспаднат получените от ищеца преди завеждане на делото-
5416,52 лв. - обезщетение от ответния застраховател и 154,28 лв. от продажбата на металните
отпадъци, поръди което ответника следва да бъде осъден да заплати на ищеца остатъка от
2067,28 лв.
Ответникът следва да бъде осъден да заплати на ищеца претендираната сума
изцяло, ведно със законната лихва, считано от завеждане на исковата молба- 14-12-2021
год. до окончателното изплащане на основание чл. 86 във вр. с чл. 84 ал. 3 от ЗЗД.
Лихвата за забава се дължи съобразно правилата на ЗЗД, тъй като отговорността
на застрахователя в случая е същата като на деликвента по чл. 45 от ЗЗД.

РАЗНОСКИ
Ответникът следва да заплати на ищеца направените от него разноски по делото,
съобразно уважаването на иска, списъка по чл. 80 от ГПК и разходните документи, в размер
на 582,69 лв. на основание чл. 78,ал.1 от ГПК.

Водим от горното съдът
РЕШИ:
ОСЪЖДА ЗАД „ОЗК- ЗАСТРАХОВАНЕ" седалище и адрес на управление: гр.
София, ул. Света София № 7, ет.5 да заплати на АГЕНЦИЯ "ПЪТНА
ИНФРАСТРУКТУРА", Чрез Областно пътно управление- Габрово, представлявано от
инж. Деян Георгиев - Директор, Съдебен адрес: 5300 гр. Габрово, ул.Христо Смирненски №
3; ЗАСТРАХОВАТЕЛНО ОБЕЗЩЕТЕНИЕ за причинени ИМУЩЕСТВЕНИ ВРЕДИ в
размер на 2067,28 лв. във връзка с настъпило ПТП на 31.10.2019 г. на републикански път
1-4 „Граница- Ловеч- о.п. Севлиево -граница В. Търново" при км 99+400, на основание чл.
405 от КЗ, ведно със законната лихва считано от подаване на исковата молба на 14 декември
2021 год. до окончателното изплащане, на основание чл. 86 във вр. с чл.84 ал.3 от ЗЗД и
разноски по делото в размер на 582,69 лв. на основание чл.78, ал.1 от ГПК.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред ГОС в двуседмичен срок от
връчването му на страните.
Съдия при Районен съд – Габрово: _______________________
7