Р
Е Ш Е Н И Е
№ 172 10.02.2020г. гр.
Бургас
В И М
Е Т О Н А Н
А Р О Д А
Бургаски
районен съд
НО, XVII - ти
състав
на двадесети
януари Година 2020
в
открито съдебно заседание в състав:
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: АНАТОЛИ БОБОКОВ
Секретар:
Д.М.
като
разгледа докладваното от съдията НАХД № 5522 по описа на БРС за 2019 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл. 59-63 от ЗАНН.
Образувано
е по жалба на ***, ЕИК ***, против Наказателно постановление (НП) № 437250-F460757
от 9.05.2019 г. на ТД на НАП, гр. Бургас, с което на жалбоподателя на основание
чл. 185, ал. 1 от ЗДДС е наложено административно наказание – „имуществена
санкция” в размер на 500,00 лева за нарушение на чл. 25, ал. 1 т.1 от Наредба
Н-18 от 13.12.2006г. на МФ, вр. чл. 118, ал. 1 от ЗДДС.
Жалбоподателят е депозирал жалба, в която сочи,
че нарушението е недоказано, а НП е издадено при допуснати съществени нарушения
на процесуалните правила. Излага подробни съображения, като моли за отмяна на атакуваното
НП.
В съдебно заседание жалбоподателя не се
представлява.
Административнонаказващият орган – ТД на НАП,
гр. Бургас, редовно уведомен, изпраща представител, който пледира за
потвърждаване на НП.
Съдът, след като съобрази изложените в жалбата основания, доводите на
страните и като обсъди събраните доказателства, намира жалбата за допустима – същата е подадена от
легитимно да обжалва НП лице и съдържаща изискуемите в закона реквизити. Спазен
е и 7-дневният преклузивен срок за подаване на жалбата.
След
отделна и съвкупна преценка на събраните по делото доказателства и направената
служебна проверка, съдът, приема за установено от фактическа и правна страна
следното:
На 7.12.2018г. била извършена проверка в обект
на жалбоподателя – бирария ***, намиращ се в гр.Бургас, ***. Била извършена
контролна покупка на различни стоки на обща стойност 10,84 лв. Въпреки
наличното и работещо ЕКАФП, сервитьорът не издала касов бон за така направената
покупка, а предоставил бележка от нефискален принтер. С
АУАН от 14.12.2018г., съставен от св.А., в качеството му на „Инспектор
по приходите” при ТД на НАП, гр. Бургас, въз основа на протокол за извършена проверка на
обекта, стопанисван от жалбоподателя, е установено, че при контролна покупка не е издаден фикален бон.
Наказващият орган
издал обжалваното понастоящем НП, с което административнонаказващият орган за нарушаване
на чл. 25, ал. 1 от Наредбата, вр. чл. 118, ал. 4 от ЗДДС,
на основание чл. 185, ал. 1 ЗДДС е наложил на търговеца имуществена санкция в
размер на 500,00 лв.
Изложената
фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на изслушаните по
делото свидетелски показания, както и от приложените писмени доказателства.
Съдът намира, че при съставяне на АУАН и при издаване на атакуваното НП не са допуснати съществени процесуални нарушения. АУАН и НП са издадени от компетентни органи, съдържат всички изискуеми от ЗАНН реквизити - описано е нарушението и обстоятелствата, при които то е извършено, посочени са дата и място на извършване на деянието, както и нарушената законова разпоредба и нормата, въз основа на която е определена санкцията. Неоснователни се явяват възраженията за допуснати съществени нарушения на процесуални правила при съставянето на акта за установяване на административно нарушение и издаването на наказателното постановление. Доказа се и компетентността на актосъставителя видно от приложената заповед.
Съгласно чл. 118, ал. 1 от ЗДДС, всяко регистрирано и нерегистрирано по този закон лице е длъжно да регистрира и отчита извършените от него доставки/продажби в търговски обект чрез издаване на фискална касова бележка от фискално устройство, независимо дали е поискан друг данъчен документ. Прилагането на тази разпоредба, редът и начинът за издаване на фискални касови бележки, както и минималните реквизити на фискалните касови бележки (съгласно ал. 4 на чл. 118 от ЗДДС) са определени с подзаконов нормативен акт, а именно Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. на МФ. Съгласно текста на чл. 3, ал. 1 от Наредбата „всяко лице е длъжно да регистрира и отчита извършваните от него продажби на стоки или услуги във или от търговски обект чрез издаване на фискална касова бележка от ФУ или касова бележка от ИАСУТД, освен когато плащането се извършва чрез внасяне на пари в наличност по платежна сметка, кредитен превод, директен дебит или наличен паричен превод, извършен чрез доставчик на платежна услуга по смисъла на Закона за платежните услуги и платежните системи, или чрез пощенски паричен превод, извършен чрез лицензиран пощенски оператор за извършване на пощенски парични преводи по смисъла на Закона за пощенските услуги”. Тази разпоредба задължава всяко лице да регистрира и отчита извършените от него продажби на стоки или услуги във или от търговски обект чрез издаване на фискална касова бележка от фискално устройство, освен когато плащането се извършва чрез кредитен превод, директен дебит или наличен паричен превод, извършен чрез дружество, лицензирано да извършва такава дейност.
Съгласно чл. 25, ал. 1 от Наредбата, независимо от документирането с
първичен счетоводен документ, задължително следва да се издава фискална касова бележка за всяка продажба на лицата по чл. 3,
ал. 1 - за всяко плащане, с изключение на случаите, когато плащането се
извършва чрез кредитен превод, директен дебит или чрез наличен паричен превод
или пощенски паричен превод по чл. 3, ал. 1.
Според разпоредбата на чл. 25, ал. 3 от Наредбата фискална касова бележка се издава при извършване на плащането, като всяко лице е длъжно едновременно с получаване на плащането да предостави на клиента издадената фискална касова бележка. В случая принтираната бележка от нефискално устройство не представлява касова бележка. В този смисъл, за всяко плащане, което е извършено с дебитни или кредитни карти, или в брой се издава фискална касова бележка от регистрирано в НАП фискално устройство. Показанията на св.А., който е извършил проверката са последователни и логични и се подкрепят от приложения по делото протокол за извършена проверка, поради което съдът ги кредитира с доверие.
Предвид на изложеното по-горе, при установеното по несъмнен начин административно нарушение, административно-наказващият орган правилно и законосъобразно е санкционирал жалбоподателя на основание чл. 185, ал. 1 от ЗДДС, съгласно която разпоредба „лице, което не издаде фискална касова бележка (фискален бон), се наказва с глоба - за физическите лица, които не са търговци, в размер от 100,00 до 500,00 лева, или с имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните търговци, в размер от 500,00 до 2 000,00 лева”. Няма данни за други такива нарушения, като не са налице и основанията за прилагане на института по чл.28 ЗАНН.
С оглед на изложеното съдът,
Р Е Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно
постановление (НП) № 437250-F460757 от 9.05.2019 г. на ТД на НАП, гр. Бургас, с
което на ***, ЕИК *** на основание чл. 185, ал. 1 от ЗДДС е наложено
административно наказание – „имуществена санкция” в размер на 500,00 лева за нарушение на чл. 25, ал.
1 т.1 от Наредба Н-18 от 13.12.2006г. на МФ, вр. чл. 118, ал. 1 от ЗДДС.
Решението подлежи на
обжалване с касационна жалба пред Административен съд Бургас в 14-дневен срок
от съобщаването му на страните.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: /А. Бобоков/
Вярно с оригинала: Д.М.