Решение по гр. дело №130/2017 на Софийски окръжен съд

Номер на акта: 113
Дата: 26 март 2018 г. (в сила от 6 ноември 2019 г.)
Съдия: Евгения Тодорова Генева
Дело: 20171800100130
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 23 февруари 2017 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр.София, 26.03.2018т.

В   И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

Софийски окръжен съд, гражданско отделение, в закрито заседание на девети юни две хиляди и седемнадесета година в състав:

                                                                                                              Съдия: Евгения Генева

при участието на секретаря Даниела А.

разгледа докладваното от съдията гр.д. № 130/2017г. и за да се произнесе,взе предвид следното:

 

Производството е образувано по искова молба вх.№ 1819/22.02.2017г. на Н.а.п. –Ц. у. ***,против О.Д. ***, с правно основание чл.422 вр.чл.415 ГПК и цена 46 963.64лв. Ищецът се е снабдил със заповед за изпълнение на парично задължение въз основа на влязъл в сила акт за установяване на частно държавно вземане по чл.417 т.7 от ГПК № 201 от 18.08.2016г. по ч.гр.д. № 294/2016г. на РС-Сливница и изпълнителен лист за сумата 4500лв. главница по акт №27/03.06.2015г.,лихва за периода от 28.10.2014г. до 29.05.2015г. 687.81лв.,лихва на стойност 1275.83лв.,       изчислена  в размер  1.5% над прилагания от ЕЦБ лихвен процент за периода от 29.05.2015г. до 30.06.2016г. ,ведно със законната лихва върху главницата,считано от 30.06.2016г. до окончателното плащане на сумата и разноски в размер на 2129.08лв.Ответникът депозирал възражение и за ищеца възникнал правен интерес от установяване на вземането по исков ред.Претендират се съдебни разноски.Предявените кумулативно обективно съединени искове са с предмет,че към датата на заповедта за незабавно изпълнение 19.08.2016г. Държавата има частни държавни вземания срещу О.Д.  по договор за безвъзмездна финансова помощ рег.№ 58-131-С069 от 12.01.2009г.,както следва: 45 000 лв. главница, представляваща част от сумата 75 000 лв. финансова корекция по договора, ведно със законната лихва върху главницата,, считано от 30.06.2016г. до окончателното изплащане на задължението;687.81 лв. лихва върху задължението от 75 000 лв. за периода от 28.10.2014г. до 29.05.2015г. и 1275.83 лв. лихва в размер на 1.5 % над прилагания от ЕЦБ лихвен процент върху задължението от 75 000 лв. за периода от 29.05.2015г. до 30.06.2016г.Претендира съдебни разноски 1 539.28 лв.

Ищецът твърди,че ответната община получила по договор  № 58-131-С069 /12.01.2009г.за безвъзмездна финансова помощ по оперативна програма „Околна среда“ 2007-2013г.,съфинансирана от Европейския фонд за регионално развитие и от Кохезионния фонд на Европейската общност.Безвъзмездната помощ възлизала на  1 283 133лв.На 28.04.2010г. било подписано допълнително споразумение, с което срокът за изпълнение на дейностите по проекта бил определен на 30 месеца,считано от влизане в сила на договора. В параграф шести от допълнителното споразумение било предвидено при нередности в процедурата за възлагане на обществени поръчки договарящият орган да   налага на бенефициента“финансови корекции“.Тъй като било установено нарушение на процедурата по обществена поръчка по договор №9/29.10.2009г.,съгласно чл.63,т.9 от Общите условия била определена финансова корекция в размер на 25% от стойността на договор № 9/29.10.2009г. С покана за доброволно изпълнение Изх.№ 08-00-1445/10.10.2014г. ищецът поканил ответника да заплати сумата 75 000лв. в двуседмичен срок,считано от получаване на поканата/13.10.2014г./.Лихвата от 1.5% над лихвения процент на ЕЦБ се дължала на основание чл.66, ал.4 и чл.120 от Общите условия към договора от 12.01.2009г.Акт№ 27/03.06.2015г. за установяване на частно държавно вземане бил издаден на основание чл.3, ал.8 вр.ал.7,т.6 от Закона за НАП.

 

Ответникът оспорва иска с отговор вх.№ 552/08.06.2017г. в законния срок.Исковете били процесуално недопустими“по принцип“ и неоснователни.АУЧДВ № 27/03.06.2015г. нямал доказателствена стойност в настоящото производство. Не съществувал договор № 9/29.10.2009г. Договорът с ДДЗ ВАГ Проект бил от 29.12.2010г. и нямал номер.Обществената поръчка била законосъобразна и никой от кандидатите не я оспорвал пред КЗК; не била оспорвана предварително и методиката за оценката.Всички процедури били предварително съгласувани и одобрени от МОСВ.С вх.№ 04-00-133/09.08.2012г. УО ОПОС констатирал,че пропуските били формални и без финансови последствия за бюджета на ЕО,което било признато от УО на ОПОС с вх.№ 04-00-133/09.08.2012г.Актът на НАП бил немотивиран.Не било ясно на какво основание била наложена корекция именно 25% и този размер бил несправедлив.Претендира съдебни разноски в размер на 2800 лв. адвокатски хонорар.

 

След преценка на данните по делото съдът намира иска процесуално допустим, тъй като е налице заповед за изпълнение и изпълнителен лист,както и възражение от длъжника. По същество искът е основателен.

 

Установява се,че на 12.01.2009г. между МОСВ като „договарящ орган“ от една страна и от друга- О.Д. като „бенефициент“, е сключен договор № 58-131-СО69 за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ за финансирането на изпълнение на проект рег.№ 58-131-69-69 „подготовка на инфраструктурен проект за подобряване на Ви К системата в гр.Д.“/ договорът се съдържа в кориците на делото л.8-9;Специалните условия на договора л. 10-15;Общи условия за сключване на договори за безвъзмездна помощ-л.16-31/.Съгласно чл. 4 /1 / от договора максималната стойност на безвъзмездната финансова помощ е 1 283 133 лв.,представляващ 98.15 % от общата стойност на проекта.Съгласно чл.5 бенефициентът се задължава да изпълни проекта за не повече от 18 месеца.Съгласно чл.3 неразделна част от договора са Специалните условия и Общите условия.Съгласно чл.6 възстановяването на суми по регистрирани нередности и други неправомерно изплатени средства се извършва по реда предвиден в Общите и Специалните условия.На осн.чл.127 ал.1  от Общите условия е сключено допълнително споразумение № 1 на 28.04.2010г. Съгласно параграф 2 ал.1 от това споразумение срокът за изпълнение на проекта е 30 месеца,считано от влизане в сила на договора, а срокът за изпълнение,включително одобрение на окончателния доклад за изпълнение на договора 34 месеца. В параграф 6 ал.1 се създава нов чл.24а въз основа на чл.66 , ал.5 от Общите условия, според който в случай, че са установени нередности в процедура по обществена поръчка, договарящият орган може да наложи на бенефициента финансови корекции по препоръка на одитиращия орган,както и по искане на Европейската комисия,без да възстановява на бенефициента разходите по проведената обществена поръчка в размера на финансовата корекция.  Проведена е  процедура  за обществена поръчка с изпълнител ДДЗ „В.-п.“ гр.С. Главна дирекция „Р.и у. п.“ на Европейската комисия е извършила повторен преглед на всички договори  с изпълнители по проекти Оперативна програма „Околна среда 2007-2013г.“и е констатирано,че методиката за оценка на офертите е неясна и че има дискриминационно изискване.“Управляващият орган“ уведомил бенефициента с писмо изх.№ 08.-00-1448/11.04.2014г. за констатираното нарушение с писмо изх.№ 08-00-1445/22.04.2014г. /л.57/самото писмо от ПП на РБ към ЕС –Брюксел изх.№ 8-4095/10.12.2013г. се съдържа в л.54-56 от делото.От съдържанието на писмото се установява,че управляващият орган не е упражнил достатъчен контрол,поради което се е стигнало до конкретните нарушения/дискриминационни изисквания за членство в БТТП,незаконосъобразно смесване на критериите за подбор и критериите за възлагане на обществени поръчки,неравнопоставено третиране на участниците на етапа на подбор.Съгласно т.4 е дадено задължително предписание на управляващия орган  да наложи финансови корекции,в т.ч. в случаите, когато незаконосъобразният критерий за подбор/възлагане не е изрично забранен от българското законодателство.Ето защо са ирелевантни доводите на ответника,че процедурата по процесната обществена поръчка била законосъобразна от гледна точка на националното законодателство в областта на административното право и процес и по-конкретно на регламентацията на обществените поръчки.В писмо изх.№ 08-00-14458/22.04.2014г. на Ръководителя на управляващия орган Оперативна програма „Околна среда“ 2007-2013г. се съдържа едностранно волеизявление, което обективира вземане на Държавата в размер на 25 % от стойността на договор № 9/29.12.2010г. в размер на 75 000 лв.,по нередност ОПОС/14/КФ/196 с дата на регистрирането и в ИСУН 14.04.2014г.Това вземане се основава на клаузата в Общите условия,възпроизведена в анекс № 1 и не е поставено в зависимост от насрещно волеизявление на бенефициента.Самият той, подписвайки договора, общите условия, специалните условия и анекс № 1, предварително се е съгласил да получи безвъзмездната финансова помощ при риска тя да бъде редуцирана в случай,че управляващият орган намери наличие на основание за корекция.Става въпрос за безвъзмездна помощ, от която ответникът е получил само полза и в тези случаи важи принципът“ комуто облагите, нему тежестите“.Без значение е, че никой не се е оплакал от дискриминация или неравнопоставени условия на процедурата в качеството си на лично засегнат.Финансовите корекции са предназначени за охрана на интересите на субекта,който е отпуснал безвъзмездна помощ-както имуществени, така и в сферата на правовия ред на Общността и  в този смисъл имат санкционен характер.Действително, „управляващият орган“ изразил становище,че нарушенията са „формални“ и не следва да се правят корекции,това негово поведение е квалифицирано от субекта-донор като „неупражняване на достатъчен контрол“.Бенефициентът не носи отговорност за неправомерни действия на управляващия орган на общо основание,но в случая вземането не произтича от граждански деликт.Ответникът дължи на Държавата процесната престация  в качеството си на бенефициент-лице, получило изгода от донор,който предварително е поставил условие за отпускане на сумата и бенефициентът се е съгласил,поемайки риска,че това условие може да се осъществи .Независимо,че ищецът е правен субект, различен от „управляващия орган“,вземането има характер на частно  държавно вземане, за което НАП може да се снабди със заповед за изпълнение и изпълнителен лист,както и да предяви иск за установяване на вземането.Ето защо исковете-главен и акцесорен за лихвите- са основателни.Следва да бъдат уважени и в рамките на предявения размер.От съдебно-счетоводната експертиза се установява,че на 12.05.2011г. МОСВ е превел сумата 148 197 лв. и на 13.08.2012г. сумата 204 861.08 лв./ общо 353 058.08 лв./.Сумата на корекцията възлиза на 75 000; лихвата, дължима по чл.27, ал.1 от Специалните условия във връзка с чл.66, ал.1 и чл.120 от Общите условия и чл.102 от регламента на Съвета № 1083/2006г. относно определянето на Общи разпоредби на Европейския фонд за регионално развитие, Европейския социален фонд и Кохезионния фонд  в размер на 1.5% над прилагания от ЕЦБ лихвен процент спрямо основните и операции по рефинансиране на първия работен ден от месеца,в който попада дължимата дата за периода от 29.05.2015г. до 30.06.2016г. възлиза на 1275.83лв.лв.; законната лихва за периода от 28.10.2014г. до 29.05.2015г. върху сумата 75 000 лв. възлиза на 687.81 лв.

Предвид изхода на делото ответникът следва да заплати на ищеца съдебни разноски в размер на 1539.28 лв., от които 939.28 лв. държавна такса, 300 лв. хонорар на вещо лице и 300 лв. юрисконсултско възнаграждение.

 

Водим от горното, съдът

 

                                                               Р Е Ш И :

 

ПРИЗНАВА ЗА УСТАНОВЕНО на осн. Чл.124, ал.1, вр.чл.422, вр.чл.415 ГПК,че в полза на Държавата съществуват частни държавни вземания срещу О.Д. ,Булстат .,с адрес на управление ***,за които е съставен АУЧДВ № 27/03.06.2015г. на НАП и е издадена заповед за незабавно изпълнение от 18.08.2016г. и изпълнителен лист по ч.гр.д. № 294/2016г. на РС-Сливница, произхождащи от договор за безвъзмездна финансова помощ № 58-131-С069,сключен на 12.01.2009г. с МОСВ  по оперативна програма „Околна среда 2007-2013г.,ведно с със Специални условия на договор за безвъзмездна финансова помощ № 58-131-С069,Общи условия за сключване на договори за безвъзмездна финансова помощ  за проекти за техническа помощ по приоритетни оси 1 и 2 на оперативна програма „Околна среда 2007-2013г.и допълнително споразумение № 1 към договора от 12.01.2009г., подписано на15.04.2010г., представляващи неразделна част от договор№ 58-131-С069, както следва:45 000 /четиридесет и пет хиляди / лева,съставляващи част от сумата 75 000/седемдесет и пет хиляди / лева,представляваща финансова корекция по чл.24а от Специалните условия във връзка с параграф 6 от допълнителното споразумение , ведно със законната лихва върху главницата,считано от 30.06.2016г. до окончателното плащане на сумата;687.81лв./шестотин осемдесет и седем лева и 81 ст./, представляваща законната лихва върху вземането от 75 000 /седемдесет и пет хиляди / лева за периода от 28.10.2014г. до 29.05.2015г. и 1275.83лв./хиляда двеста седемдесет и пет лева и 83 ст./,представляваща лихва в размер на 1.5% над прилагания от ЕЦБ лихвен процент, дължима за периода от 29.05.2015г. до 30.06.2016г. на осн.чл.27, ал.1 от Специалните условия.

ОСЪЖДА О.Д. с Булстат.  с адрес на управление ***, да заплати на  НАП гр.С., бул.“К. Д.“ №00 , съдебни разноски в размер на 1539.28лв./хиляда петстотин тридесет и девет лева и 28 ст./.

Решението може да бъда обжалвано пред Софийски апелативен съд в двуседмичен срок от връчването му.

                                                                                                              Съдия: