Решение по дело №220/2023 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 522
Дата: 27 септември 2023 г.
Съдия: Георги Господинов Петров
Дело: 20237150700220
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 март 2023 г.

Съдържание на акта

Gerb osnovno jpeg             РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

               АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК

 

 

 

 

РЕШЕНИЕ

 

 

                     522/27.9.2023г.

 

 

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК, ІІ състав в открито заседание на осми септември през две хиляди двадесет и третата година в състав:

 

СЪДИЯ        :   ГЕОРГИ ПЕТРОВ

СЕКРЕТАР  :  АНТОАНЕТА МЕТАНОВА

 

като разгледа докладваното от съдия Петров адм. дело  № 220 по описа на съда за 2023 год., за да се произнесе взе предвид следното:

 

I. За характера на производството, жалбата и становищата на страните :

 

1. Производството е  по реда на Производството е по реда на Дял ІІІ, Глава Х, Раздел І от АПК, във връзка с  чл. 118 от Кодекса за социално осигуряване.

 

2. Образувано по Жалба на Е.Д.В. с ЕГН: **********,***, с посочен съдебен адрес ***, кантора № 1Б, адв. Г.С.-Ц., срещу Решение № 1012-12-3#1 от 03.02.2023 г. на Директора на Териториално поделение Пазарджик на Националния осигурителен институт с което е потвърдено Разпореждане №2112-12-618#8 от 24.11.2022 г. на ръководителя по пенсионно осигуряване, с което е отменено Разпореждане №ПР-2112-12-618#3 от18.08.2022г. и е определена нова дата на отпускане на личната пенсия за инвалидност поради общо заболяване, респективно е зачетен стаж на Е.Д.В. към тази нова дата.

 

3. Поддържа се, че оспорените административни актове са издадени в пряко противоречие с материалния закон.

В. твърди, че съобразно Експертно решение на ТЕЛК № 90957 от 08.06.2022 г., влязло в сила от 29.06.2022 г. е с 50 % трайно намалена работоспособност. Заболяването, от което страда и въз основа на което му е определена трайно намалената работоспособност е по рождение. Датата на инвалидизиране е *** г.. На 17.06.2021 година започнал да осъществява трудова дейност в гр. Пловдив, видно от представения с настоящата жалба трудов договор. Трудовото му правоотношение било прекратено на 01.07.2022 г., като реално положеният от него труд е за период от 1 година и 9 дни, който е равен на действителния му осигурителен стаж от 1 година и 9 дни.

В този контекст, жалбоподателя счита, че административния орган неправилно е приел, че трудовият стаж следва да се преценява към датата на подаване на документите в ТЕЛК, а не към датата на подаване на заявлението в ТП на НОИ, Пазарджик.

Възразява се, че неправилно в обжалваното Решение е посочено, че е „.....приложим Регламент № 883/2004 година при подаване на заявление за отпускане на пенсия всички компетентни институции на държави - членки, на чиито осигурителни законодателства е било подчинено лицето, определят правото а обезщетение...“.

Жалбоподателя счита, че отговаря на изискванията за отпускане на лична пенсия за инвалидност поради общо заболяване в размера, посочен в Разпореждане ПР-2112-12-618#3/18.08.2022 година, тоест 396.95 лв.

Иска се оспорените административни актове да бъдат отменени, като се присъдят сторените разноски в производството.

 

4. Директора на Териториално поделение Пазарджик на Националния осигурителен институт, чрез процесуалния си представител юрк. С. е на становище, че жалбата е неоснователна. Поддържат се изцяло фактическите констатации и правните изводи изложени в решението на контролния в йерархията на администрацията орган.

Иска се  жалбата да бъде отхвърлена изцяло, като в полза на администрацията се присъди юрисконсулско възнаграждение.                                                                                         

 

II. За допустимостта :

 

5. Процесното решение е връчено на неговият адресат на 09.02.2023г.(л. 186), а жалбата срещу му е регистрирана в деловодството на администрацията на 22.02.2023г. Това ще рече, че оспорването е предприето в предвидения за това процесуален срок и при наличието на правен интерес.

III. За фактите и тяхната хронология :

 

6. Спор по отношение на фактите не се формира между страните.

Според данните съдържащи се в представените по делото документи, В. има осигурителен стаж, положен в чужбина, във Великобритания в периода от 01.10.2017 г. до 20.05.2018 г. и от 11.06.2018 г. до 31.12.2018 г.

Осигурителния стаж на жалбоподателя в страната е положен в периода 17.06.2021 г. до 01.07.2022 г., видно от представения по делото Трудов договор № 5 от 17.06.2021 г. и Заповед № 4 от 01.07.2022 г. за прекратяване на трудовото правоотношение.

 

7. С Експертно решение № 2223 от 04.06.2019 г., на ТЕЛК към „МБАЛ Пазарджик“ АД, жалбоподателя е бил преосвидетелстван, като е определена 50% трайна нетрудоспособност. В Решението на ТЕЛК е отбелязано, че В. е бил инвалидизиран на *** г., тоест от дата на раждане. 

Със Заявление  от 29.06.2019 г., В. е поискал да му бъде отпусната лична пенсия за инвалидност поради общо заболяване. С Разпореждане № 2140-12-347 от 24.10.2019 г. на ръководителя по пенсионно осигуряване е отказано отпускането на исканата пенсия с аргумента, че В. не е представил документи за придобит български осигурителен стаж. Разпореждането е потвърдено с Решение № 1012-12-227#1 от 31.12.2019 г. на директора на ТП на НОИ, Пазарджик.

 

8. С Експертно решение № 90957 от 08.06.2022 г. на ТЕЛК към „МБАЛ Пазарджик“ АД , жалбоподателя е бил отново преосвидетелстван, като е определена 50% трайна нетрудоспособност. В Писмо № 1030-12-806#1 от 23.05.2023 г.( л. 193), директора на РЗИ Пазарджик е посочил, че решението е връчено на неговия адресат на 08.06.2022 г. и е влезнало в сила на 29.06.2022 г..

 

9. Със Заявление вх. № 2112-12-618 от 05.07.2022 г., В. отново е поискал за му бъде отпусната лична пенсия за  инвалидност поради общо заболяване, като е приложил съответните документи за придобития от него осигурителен стаж в страната и в чужбина и Експертно решение № 90957 от 08.06.2022 г. на ТЕЛК.

С Разпореждане № ПР-2112-12-618#3 от18.08.2022г. на ръководителя по пенсионно осигуряване в ТП на НОИ Пазарджик, на жалбоподателя е отпусната лична пенсия за инвалидност поради общо заболяване в размер на 396,00лв., като е прието, че след датата на инвалидизирането (*** г.), той има изисквания осигурителен стаж от 1 година.

10. С последващо Разпореждане №2112-12-618#8 от 24.11.2022 г. на ръководителя по пенсионно осигуряване, като е прието, че В. има осигурителен стаж след датата на инвалидизацията - 0 т., 10 м., 24 дни и осигурителен стаж след датата на инвалидизиране за право на пенсия, положен в чужбина – 1г., 01 м., и 05 д., считано от 01.07.2022 г. е определен минимален размер на пенсията от 396,95 лв. На основание Регламент на Съвета(ЕО) №883/2004 и № 987/2009 е определено пенсията да се изплаща, считано от 12.05.2022 г. в размер на 136,74 лв. и считано от 01.07.2022 г. в размер на 172,59 лв.

 

11. Разпореждането е обжалвано от В. и потвърдено с Решение № 1012-12-3#1 от 03.02.2023 г. на Директора на ТП на НОИ Пазарджик. Според горестоящият в йерархията на администрацията орган, с оглед данните по административната преписка, относно заявлението на В. за отпускане на пенсия, следва да се приложи правилото на чл. 94, ал. 3 от КСО, като началния момент на отпускане на пенсията следва да е датата на която той е подал искане за освидетелстване пред ТЕЛК, тоест 12.05.2022 г. При това положение, след като безусловно е прието, че момента на отпускане на пенсията е 12.05.2022 г. е формиран извода, че към този именно момент ще следва да се преценява осигурителния стаж, който В. има във връзка с правилото на чл. 74, ал. 3 от КСО. Констатирано е, че при подаване на искането за освидетелстване пред ТЕЛК, жалбоподателя е имал осигурителен стаж от 10 мес. и 24 дни, който е добит в България, а общо със стажа от Великобритания има 1 г., 11 м. и 29 дни, тоест 23 месеца.

Приложени са правилата на чл. 6 и чл. 52, § 1, б. „б“ от Регламент (ЕО) № 883/2004 на Европейския парламент и на Съвета от 29 април 2004 година за координация на системите за социална сигурност и е определено, че при съотношение стажа в страната и стажа в чужбина от: 10 месеца / 23 месеца, за сметка на Република България, към 12.05.2022 г., следва да се определи размер на пенсията от 136,74 лв., а от 01.07.2022 г., в размер на 172,59 лв.

 

ІV. За правото :

 

12. Както се посочи, по заявление на В. от 05.07.2022 г. е постановено и влязло в сила Разпореждане № ПР-2112-12-618#3 от18.08.2022г., с което на жалбоподателя е отпусната, считано от 05.07.2022 г., лична пенсия за инвалидност поради общо заболяване в размер на 396,00лв.

При това положение, съобразно чл. 99, ал.1, т. 2 от КСО, влязлото в сила разпореждане по чл. 98 може да се измени или отмени от органа, който го е издал: по инициатива на органа – когато се установи, че: a) пенсията е отпусната въз основа на неистински или подправен документ или на документ с невярно съдържание; б) инвалидността, за която е отпусната пенсията, е причинена умишлено от лицето или е в резултат на извършено от него умишлено престъпление; в) смъртта на наследодателя, от когото е получена пенсията, е причинена умишлено от наследника или е в резултат на извършено от него умишлено престъпление; г) пенсията е неправилно отпусната или неправилно е отказано отпускането й; д) пенсията е определена в неправилен размер.

В случая, нито в процесното Разпореждане №2112-12-618#8 от 24.11.2022 г. на ръководителя по пенсионно осигуряване, нито пък в Решение № 1012-12-3#1 от 03.02.2023 г. на Директора на ТП на НОИ, Пазарджик е посочена конкретната хипотеза или хипотези от тези предвидени в чл. 99, ал.1, т. 2 от КСО, които административния орган е счел, че е проявена или проявени и съответно за него е налице, годно правно основание за да отмени или измени влязъл в сила, стабилен административен акт, каквото по естеството си е Разпореждане № ПР-2112-12-618#3 от18.08.2022г. Това нарушение с оглед безусловното изискване на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК, относно необходимото съдържание на писмения административен акт, а именно – да бъдат посочени правните основания за неговото издаване, следва да бъде определено като съществено, доколкото конкретното правно основание, не може да бъде извлечено от нито един от документите включени в административната преписка, включително каза се,  и от решението на горестоящият в йерархията на администрацията орган. Това на практика препятства възможността, да бъде осъществен в необходимата пълнота, контрол за законосъобразност на оспорения пред съда административен акт.

 

13. На следващо място, според изричния диспозитив на Разпореждане №2112-12-618#8 от 24.11.2022 г., властническото волеизявление на административния орган е следното „…. Отменям разпореждане № № ПР-2112-12-618#3 от18.08.2022г. относно началната дата(удебеляването мое) на лична ПЕНСИЯ ЗА ИНВАЛИДНОСТ ПОРАДИ ОБЩО ЗАБОЛЯВАНЕ, поради пропуснат чужд стаж…“.

В този контекст, ако се предположи, че административния орган е приел за проявена хипотезата на неправилно определен размер на пенсията по чл. 99, ал.1, т. 2, б. „д“ от КСО, доколкото нито една от останалите предвидени в нормативния текст хипотези не е мислима с оглед данните по делото, то е необходимо да се съобрази следното :

Според 99, ал.2, т. 2 от КСОВ случаите по ал. 1 разпореждането се изменя или се отменя: по т. 2 - от датата на отпускането или промяната на пенсията, а при неправилен отказ - от датата по чл. 94.

Съотнасянето на посочените нормативни текстове, налага несъмнения извод, че влезлите в сила разпореждания могат да се отменят или изменят на основание чл. 99, ал. 2, т. 2, предложение първо, само относно размера на отпуснатата пенсия, но не и по отношение началната дата, от която тази пенсия е отпусната(така Решение № 3685 от 22.03.2021 г. на ВАС по адм. д. № 11945/2020 г., VI о., докладчик председателят Георги Георгиев, постановено във връзка с Решение № 181 от 28.08.2020 г. на Административен съд - Кърджали по адм. д. № 163/2020 г., мотивите на които се споделят впълнота от настоящия съдебен състав).

Това ще рече, че като е отменил Разпореждане № № ПР-2112-12-618#3 от18.08.2022г. относно началната дата на отпуснатата на В. лична пенсия за инвалидност поради общо заболяване, административния орган е постановил административен акт, без да са налице материалните и процесуално правните предпоставки за това.

 

14. На следващо място, според правилото на чл. 94, 3 от КСО, извън случаите по ал. 1 пенсия за инвалидност и/или добавка за чужда помощ се отпуска от датата на подаване от лицето на заявление-декларация до териториалната експертна лекарска комисия (ТЕЛК), но не по-рано от датата на инвалидизиране, съответно – от датата на определяне на потребността от чужда помощ, ако необходимите документи за пенсиониране са подадени в териториалното поделение на Националния осигурителен институт в едномесечен срок от изтичане на срока за обжалване на експертното решение на ТЕЛК или на Националната експертна лекарска комисия (НЕЛК) по отношение на правоимащото лице.

В прежде посоченото Решение № 3685 от 22.03.2021 г. на ВАС по адм. д. № 11945/2020 г., VI о., е указано, че „….Разпоредбата на чл. 94, ал. 3 КСО има предвид хипотезите когато ТНР е настъпила преди издаване на решението на ТЕЛК и това е посочено в решението, но когато има изрично посочване в решението на ТЕЛК, че датата на инвалидизиране е различна/по късна/ от датата на подаване на заявлението до ТЕЛК няма основание за отпускане на пенсия преди датата на придобиване на правото….“. Това разбиране следва да бъде изцяло споделено. С оглед конкретиката на казуса, трябва да се добави, че привилегирования състав на чл. 94, ал. 3 от КСО е приложим, когато са налице предпоставки за отпускане на пенсията преди датата на придобиване на правото(тоест в отклонение на правилото на чл. 94, ал. 1 от КСО), но тава не означава, че размера на пенсията следва да бъде съобразяван към датата на подаване на заявлението-декларация до ТЕЛК, а не към момента на придобиване на правото на  пенсия. Сиреч, правилото на чл. 94, ал. 3 от КСО се отнася до момента от който пенсията се отпуска, а не до момента в който правото е възникнало.

 

V. За разноските:

 

18. Констатираната незаконосъобразност на административния акт, предполага на жалбоподателя да се присъдят сторените разноски по производството, които съобразно представения списък се констатираха в размер на 661,00лв.

Ето защо,  Съдът

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОТМЕНЯ Решение № 1012-12-3#1 от 03.02.2023 г. на Директора на Териториално поделение Пазарджик на Националния осигурителен институт с което е потвърдено Разпореждане №2112-12-618#8 от 24.11.2022 г. на ръководителя по пенсионно осигуряване, с което е отменено Разпореждане № ПР-2112-12-618#3 от18.08.2022г. и е определена нова дата на отпускане на личната пенсия за инвалидност поради общо заболяване, респективно е зачетен стаж на Е.Д.В. към тази нова дата.

 

ОСЪЖДА Националния осигурителен институт, гр. София, да заплати на Е.Д.В. с ЕГН: **********,*** сумата от 661,00(шестстотин шестдесет и един) лева, представляваща извършени от последния разноски по производството.

 

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба в четиринадесет дневен срок от съобщаването пред Върховния административен съд.

 

 

 

Административен съдия : (П)