Р Е Ш Е Н И Е
№ 374
гр. Пловдив, 19
февруари 2021 год.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
Административен съд-
Пловдив, VІІІ-ми състав, в открито заседание на двадесет и осми януари, две
хиляди двадесет и първа година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: НЕДЯЛКО БЕКИРОВ,
при
секретаря Диана Караиванова, като разгледа административно дело №2800 по описа
на съда за 2020г., за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда
на чл.145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка
със Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП) и Наредба №11 от
6.04.2009г. за условията и реда за прилагане на мярка 214 “Агроекологични плащания“ от Програмата за
развитие на селските райони за периода 2007 - 2013г. (Наредба №11/06.04.2009г.).
“ВЕГА
– М“ ЕООД, със седалище и адрес на управление: гр. Първомай, ул. “Княз Борис I-ви“ №1юг, ЕИК *********, представлявано от
адвокат Ф.Н.- пълномощник, обжалва Уведомително
писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 214 “Агроекологични
плащания“ от Програмата за развитие на селските райони 2007-2013г.
(ПРСР-2007-2013), за кампания 2017г. с Изх.№02-160-2600/7873 от 24.10.2019г. на
заместник изпълнителен директор на Държавен фонд “Земеделие” (ДФ”З”), с което на
жалбоподателя е отказано изплащане на финансово подпомагане в размер от
28 761,74 лв. по мярка 214 “Агроекологични
плащания“ за 2017г. по заявление с уникален идентификационен номер (УИН) 16/110717/80923 от
15.05.2017г.
Претендира
се отмяна изцяло на акта поради незаконосъобразност. На 03.02.2021г. по делото
постъпва писмена защита с Вх.№2077 (листи 54-56) от адвокат Н., в която се
излагат допълнителни съображение в подкрепа на жалбата.
Ответникът- Заместник изпълнителен
директор на Държавен фонд “Земеделие“ (П.Д.С.), чрез юрисконсулт П.М.М.- пълномощник
(лист 6), изразява становище за неоснователност на жалбата. Претендира присъждане
на направените по делото разноски, както и юрисконсултско възнаграждение. На
05.02.2021г. по делото постъпва писмена защита с Вх.№2211 (листи 57-58) от
юрисконсулт М., в която се излагат доводи, подкрепящи изразеното становище; при
условия на евентуалност, възразява за прекомерност на заплатеното адвокатско
възнаграждение от жалбоподателя.
Окръжна прокуратура-
Пловдив, редовно уведомена за възможността да встъпи в производството, не се представлява
и не изразява становище по жалбата.
Първоначално по жалбата
на “ВЕГА – М“ ЕООД (листи 2-5, 48-51, дело №3705/2019г.) е образувано
административно дело №3705 по описа на Административен съд- Пловдив за 2019г.,
XVIII-ти състав. С Решение №496 от 21.02.2020г. (листи 140-143, дело
№3705/2019г.) оспореният по делото акт (листи 9-15, 53-56, 116-125, дело
№3705/2019г.) е отменен и преписката по заявление за подпомагане с УИН
16/11071/80923 е изпратена на заместник изпълнителния директор на ДФ“З“ за ново
произнасяне.
По касационна жалба на
заместник изпълнителен директор на ДФ“З“ против Решение №496 от 21.02.2020г. е
образувано административно дело №6349 по описа на Върховния административен съд
(ВАС) за 2020г., Пето отделение.
С Решение №13394 от
28.10.2020г. на ВАС, Пето отделение, е отменено Решение №496 от 21.02.2020г. и
делото е върнато за ново разглеждане от друг състав на съда.
По допустимостта на
жалбата съдът констатира следното:
Според приетото по
делото заверено копие на нарочно Известие за доставяне/връчване на Уведомително
писмо (лист 115, дело №3705/2019г.), оспореното уведомително писмо е получено
от жалбоподателя на 18.11.2019г., поради което подаването на жалбата в съда на
02.12.2019г. се явява направено в съответствие с изискването за срочност на
заявеното оспорване. Освен това, жалбата е подадена против акт, подлежащ на
оспорване, както и при наличието на правен интерес, поради което се явява допустима.
Разгледана по същество,
жалбата е неоснователна.
Според разпоредбите на
чл.20а от ЗПЗП, (3) Изпълнителният
директор (на ДФ“З“) може да делегира със заповед част от предоставените му от
управителния съвет правомощия за сключване на административни договори и/или за
издаване на административни актове по чл.12, ал.7 на заместник изпълнителните директори
и на директорите на областните дирекции на фонда; (4) Изпълнителният директор
може да делегира със заповед правомощията си, произтичащи от правото на
Европейския съюз или от националното законодателство, както и такива,
делегирани на основание чл.2д, ал.2, включително за вземане на решения,
произнасяне по подадени заявления за подпомагане и формуляри за кандидатстване
и/или сключване на договори за финансово подпомагане, административни договори
по Закона за
управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове
(ЗУСЕСИФ) и по подадени заявки и
искания за плащане, на заместник-изпълнителните директори и на директорите на областните
дирекции на фонда.
Като
доказателство по делото е прието заверено копие на Заповед №03-РД/715 от 27.06.2017г.
(лист 127, дело №3705/2019г.) на изпълнителния директор на ДФ“З“, с която
заповед на П.Д.С., издала оспорения по делото акт, е делегирано правомощието да
издава и подписва уведомителни писма за одобрените и неодобрените за участие
парцели, животни или пчелни семейства, както и за неизпълнение на ангажименти
по мярка 214 “Агроекологични плащания“, мярка 10 “Агроекология и климат“ и
мярка 11 “Биологично земеделие“ (точка 2 от
заповедта).
Така посоченото
делегиране на правомощия съдът намира за надлежно направено, поради което оспореният
по делото акт се явява издаден от компетентен орган, по отношение на което
обстоятелство и между страните липсва формиран спор.
Жалбоподателят е
регистриран под уникален регистрационен номер (УРН) 180392 в Интегрираната
система за администриране и контрол (ИСАК).
Подадено е общо
заявление за подпомагане с Вх.№18490859 от 03.04.2017г. (листи 16, 57, 81-82,
дело №3705/2019г.), с УИН 16/110717/80923, според което през 2016г. са
използвани общо 5 парцела (блок на земеделско стопанство (БЗС)), с обща площ от
23,99 ха, находящи се в землището на община Първомай.
Подадено е процесното
Заявление за подпомагане 2017 (заявление за плащане) от 15.05.2017г. (листи
17-19, 58-60, 100-112, дело №3705/2019г.), с УИН 16/110717/80923, с което са
заявени за подпомагане общо 5 броя БЗС, с обща площ от 23,99 ха, по мярка 214
“Агроекологични плащания“, направление “Биологично растениевъдство“, с код
АП03, с култура код 222010 (череши), с култура код 222020 (бадеми) и с култура
код 222040 (сливи). Заявените за подпомагане парцели (БЗС), съгласно таблица на
използваните парцели 2017, са с номера от ИСАК, както следва: 59080-471-1-1
(сливи), с площ от 0,80 ха; 59080-498-1-1
(сливи), с площ от 3,41 ха; 59080-498-1-2 (бадеми), с площ от 2,49 ха;
59080-498-1-3 (бадеми), с площ от 0,63 ха и 59080-498-1-4 (череши), с площ от
16,66 ха.
Като доказателство по делото е прието заверено
копие на Договор за контрол и сертификация на биологично производство,
преработка, търговия с биологични продукти №434 от 09.11.2006г. (листи 20-22,
61-63, 86-90, дело №3705/2019г.), между жалбоподателя, в качеството му на
“доставчик“, и “БАЛКАН БИОСЕРТ“ ООД, ЕИК *********, в качеството му на
“контролен орган“ (по смисъла на Наредба
№22 от 4.07.2001г. за биологичното производство на растения, растителни
продукти и храни от растителен произход и неговото означаване върху тях
(Наредба №22/04.07.2001г., отм.)), понастоящем “контролиращо лице“ по смисъла
на чл.18, ал.1 от Закона за прилагане на Общата организация на пазарите на
земеделски продукти на Европейския съюз (ЗПООПЗПЕС)), по силата на който
договор “контролният орган“ се задължава да осъществява контрол и издаде
сертификат (на “доставчика“) за биологично производство на проект на
“доставчика“.
Като доказателство по делото е прието заверено
копие на Анекс от 04.04.2016г. към Договор №434 от 09.11.2006г. (лист 23, 24,
64, 91, дело №3705/2019г.), според който анекс, към датата н подписването му стопанството
на жалбоподателя е в процес на биологична сертификация за съответствие с Регламент
(ЕО) №834/2007 на Съвета от 28 юни 2007 година относно биологичното
производство и етикетирането на биологични продукти и за отмяна на Регламент
(ЕИО) №2092/91 (Регламент №834/2007) и Регламент (ЕО) №889/2008 на Комисията от
5 септември 2008 година за определяне на подробни правила за прилагането на
Регламент (ЕО) №834/2007 на Съвета относно биологичното производство и
етикетирането на биологични продукти по отношение на биологичното производство,
етикетирането и контрола (Регламент №889/2008), на земи и култури, подробно
изброени в табличен вид и представляващи на практика заявените за подпомагане 5
броя БЗС за 2017г.
Като доказателство по делото е прието заверено
копие на Доклад от Контрол Растениевъдство №BG 187 А 17 от 10.03.2017г. (листи 31-37, 71-77, дело №3705/2019г.), изготвен от
инспектор И.Х. (И.Х.), според който доклад към момента на контрола
(10.03.2017г.) е констатирано несъответствие, представляващо неналичие на
актуални ортофото карти на процесните 5 броя парцели (БЗС).
Като доказателство по делото е прието заверено
копие на Решение за сертификация на биологично стопанство на “ВЕГА – М“ ЕООД за
2017 година (листи 26-27, 66-67, 92-93, дело №3705/2019г.), издадено от К.К.-
управител на “БАЛКАН БИОСЕРТ“ ООД, според което решение стопанството на
жалбоподателя е спазило изискванията, описани в Регламент №834/2007 и в
Регламент №889/2008, и продуктите от стопанството, с прогнозен добив за 2017г.
от 60 000,00 кг. череши, 15 000,00 кг. бадеми с черупки и
40 000,00 кг. сливи, са с качество “биологично“.
Като доказателство по делото е прието заверено
копие на Сертификат №BG187А/1-17 (лист 25, 65, 94, дело №3705/2019г.),
издаден на 07.04.2017г. от управителя на “БАЛКАН БИОСЕРТ“ ООД, според който сертификат
продукти от стопанството на жалбоподателя (череши, бадеми, сливи) са с качество
“биологично“ до 07.04.2018г.
Като доказателство по делото е прието заверено
копие на Решение за сертификация на биологично стопанство на “ВЕГА – М“ ЕООД за
2017 година_коригирано на 20.10.2017 година (листи 29-30, 69-70,
дело №3705/2019г.), издадено от К.К.- управител на “БАЛКАН БИОСЕРТ“ ООД, според
което решение стопанството на жалбоподателя е спазило частично изискванията, описани в Регламент №834/2007 и в Регламент
№889/2008, и следователно част от
продуктите, добити от сертифицираните парцели не могат да бъдат етикетирани или
продавани като продукти от биологично земеделие. Съответно,
19 700,00 кг. череши от общо количество добив 65 895,33 кг. са с
качество “конвенционално“; бадеми- няма добив, а 32 850,00 кг. добити
сливи са с качество “биологично“. Количество череши от 19 700,00 кг.,
събрани след 12.06.2017г. могат да бъдат продавани само като конвенционални,
поради открито замърсяване във взета проба.
Жалбоподателят следва да вземе предвид санкция с
код №1.3, санкция (мярка) 5.2 по смисъла на Приложение №3 към чл.40, ал.6 от Наредба №1 от 7.02.2013г. за прилагане на
правилата на биологично производство на растения, животни и аквакултури, растителни,
животински продукти, продукти от аквакултури и храни, тяхното етикетиране и
контрола върху производството и етикетирането (Наредба №1/07.02.2013г., отм.).
Констатираната нередност е описана като: Поради замърсяване на биологичната
продукция от череши с Азадирахтин (azadirachtin) – А 0,12 * mg/kg, Тебуконазол (tebukonazole) – А 0,048 * mg/kg, които вещества са забранени за използване съгласно Европейски Регламенти
за биологично производство 834/2007 и 889/2008 тяхното наличие в изследваната
проба, както и установеното количество компрометират биологичното качество на
продукта, продукцията череши, събрана след 12.06.2017 година следва да бъде
продавана само като Конвенционална!
Като доказателство по делото е прието заверено
копие на Сертификат №BG187А/2-17 (лист 28, 68, дело №3705/2019г.),
издаден на 20.10.2017г. от управителя на “БАЛКАН БИОСЕРТ“ ООД, според който
сертификат продукти от стопанството на жалбоподателя- череши с тегло от
65 895,33 кг., бадеми- няма добив, сливи- 32 850,00 кг. са с качество
“биологично“ до 07.04.2018г.
Като доказателство по делото е приета нарочна
разпечатка от специализиран програмен продукт (лист 40, 80, дело №3705/2019г.)
“данни за парцели“, според която разпечатка, по отношение на парцел (БЗС)
59080-498-1-4, с култура 222040- череши, е констатирано неспазване на
Регламенти (ЕО) 834/2007 и 889/2008.
Посочената разпечатка вероятно е от Системата за въвеждане на данни от външни
институции (СВДВИ) по смисъла на чл.68, ал.2 от Наредба №11/06.04.2009г.
Като доказателство по делото е прието заверено
копие на Заповед №РД 09-243 от 17.03.2017г. (лист 11) на министъра на
земеделието и храните (МинЗХ), понастоящем министър на земеделието, храните и горите
(МинЗХГ), с която заповед, на основание чл.25, ал.4 от Закона за
администрацията (ЗА) и чл.16 от Наредба №11/06.04.2009г., е утвърдена Методика
за намаляване и отказване на плащания по мярка 214 “Агроекологични плащания“ от
Програмата за развитие на селските райони на Република България за периода 2007
– 2013г. (МЕТОДИКАТА (листи 11а-18)), която се прилага за заявления, подадени
през кампания 2016г.
Като доказателство по делото е прието заверено
копие на Заповед №РД 09-235 от 12.03.2018г. (лист 10) на МинЗХГ, с която
заповед се изменя Заповед №РД 09-243 от 17.03.2017г., като МЕТОДИКАТА се прилага
и за кампания 2017г.
Според чл.13, ал.1, т.4 от Наредба
№11/06.04.2009г., годишният размер на агроекологичните плащания за биологично
земеделие за трайни насаждения, лозя и маслодайна роза, преминали периода на
преход (какъвто е настоящият случай) е 613 евро/ха или 1 198,9054 лв./ха
при фиксиран курс евро/лев от 1,9558. Съответно, от жалбоподателя е заявено подпомагане
по АП03 в общ размер от 28 761,74 лв. (23,99 ха * 1 198,5094 лв./ха).
А предвид приетото за установено неспазване на
изисквания за управление на заявената от жалбоподателя агроекологична дейност,
въз основа на извършената административна проверка от ДФ“З“, изразяваща се в
получаване на информация от контролиращия орган “БАЛКАН БИОСЕРТ“ ООД, чрез СВДВИ,
че 19 700,00 кг. череши, събрани след 12.06.2017г. от БЗС 59080-498-1-4,
са замърсени с Азадирахтин (azadirachtin) и Тебуконазол (tebukonazole), в нарушение на Регламент №834/2007 и Регламент
№889/2008, и съгласно точка VI от МЕТОДИКАТА, е издадено
оспореното по делото уведомително писмо, с което на жалбоподателя е отказано
изцяло финансиране по мярка 214 “Агроеколочни плащания“ за 2017г.
При така установената фактическа обстановка,
настоящият състав на съда намира административното производство за проведено
при липсата на допуснати съществени нарушения на процесуалните правила,
противно на направеното жалбоподателя възражение в тази връзка, доколкото нормата
на чл.16 от Наредба №11/06.04.2009г. установява, че актове от вида на оспорения
по делото (отказ за предоставяне на агроекологично плащане) се издават въз
основа на извършена проверка на място или въз основа на извършена административна
проверка, каквато административна проверка несъмнено е извършена в случая,
съгласно приобщените по преписката данни, въведени в СВДВИ от контролиращото
лице “БАЛКАН БИОСЕРТ“ ООД. Извършената административна проверка по отношение на
заявлението на жалбоподателя е направена в съответствие с разпоредбите на чл.68
от Наредба №11/06.04.2009г. Освен това, цитираните по делото писмени
доказателства са представени, както от жалбоподателя (листи 16-40, дело
№3705/2019г.), така и от ДФ“З“, като представените от ДФ“З“ доказателства
(листи 84-114, дело №3705/2019г.) са подпечатани от жалбоподателя.
Настоящият състав на съда намира, че оспореният по
делото акт е издаден и в съответствие с изискванията за форма на
административния акт по смисъла на чл.59, ал.2 от АПК, доколкото в същия са посочени
фактическите основания, послужили за издаването му (колона 14 от таблицата),
както и редът за неговото оспорване.
Вярно е, че в оспореното уведомително писмо не са
посочени правни основания за издаването му, като наред с това е посочено, че
същото се издава след извършена проверка на място, доказателства за каквато
проверка по делото не са ангажирани.
Тези обстоятелства обаче, макар и да представляват
нарушения на изискванията за форма на акта, не са съществени такива, тъй като
не препятстват възможността на адресата на уведомителното писмо да разбере
смисъла на обективираното в писмото волеизявление на издателя му, с което се
засягат правата и законните интереси на адресата, нито пък препятстват съдебния
контрол.
На следващо място, според чл.16 от Наредба
№11/06.04.2009г., когато при проверка на място или административни проверки се
установи, че за съответните парцели, животни или пчелни семейства не са спазени
базовите изисквания по чл.26, ал.1 и 2 или изискванията по управление,
агроекологичните плащания се отказват или намаляват съгласно методика,
утвърдена от министъра на земеделието и храните. А според
Посочи се, че оспореното уведомително писмо е
издадено след извършена административна проверка, както и че е налична методика
по смисъла на чл.16 от Наредба №11/06.04.2009г., каквато в случая се явява
МЕТОДИКАТА.
Според точка VI.
от МЕТОДИКАТА “Намаления при неспазване на изисквания по управление за
направленията от мярка 214 “Агроекологични плащания“ от ПРСР-2007-2013 (листи
14а-15), по направление “Биологично растениевъдство“ (Изисквания по управление)
за неспазване на изискванията на Регламент №834/2007 и Регламент №889/2008, на
целия блок на земеделското стопанство, формираната сума се намалява със
съответната степен на неспазване, която е 100% за направлението.
Според настоящия състав на съда МЕТОДИКАТА е
приложима по отношение на заявления за подпомагане, подадени през 2017г.
Предвид гореизложеното, вмененото на жалбоподателя
нарушение по смисъла на Регламент №834/2007 и Регламент №889/2008, установено с
Решение за сертификация на биологично стопанство на “ВЕГА – М“ ЕООД за 2017
година_коригирано на 20.10.2017 година, представляващо
замърсяването на 19 700,00 кг. череши от БЗС 59080-498-1-4 с Азадирахтин (azadirachtin) и Тебуконазол (tebukonazole), се явява установено по делото и не е спорно между страните.
Следователно, налице е фактическо основание за издаване на оспореното
уведомително писмо (нарушение на изискване за управление на агроекологичната
дейност), а наложената за това нарушение санкция (отказ на агроекологично плащане
за 2017г.) е съответна на МЕТОДИКАТА, поради което оспореният по делото акт се
явява издаден без противоречие с относимите материалноправни разпоредби на ЗПЗП
и Наредба №11/06.04.2009г.
Вярно е, че според Решение за сертификация на
биологично стопанство на “ВЕГА – М“ ЕООД за 2017 година_коригирано
на 20.10.2017 година (лист 30, 70, дело №3705/2019г.), “В резултат от проведеното разследване, Балкан Биосерт ООД не можа да се
установи източника на замърсяване, дозата от установените количества пестициди
предполага източника на замърсяване да е в съседни конвенционално обработвани
полета. Поради това, продукцията от череши, събрана след 12.06.2017 година,
може да бъде продавана само като КОНВЕНЦИОНАЛНА“, но обстоятелството, че
замърсителят е неизвестен не освобождава жалбоподателя от задълженията му да
опазва стопанисваните БЗС от замърсяване с пестициди.
Най-сетне, настоящият състав на съда намира
оспореното по делото писмо и за издадено в съответствие с целта на закона, а
именно- подобряване на опазването на околната среда и подкрепа за развитието на
биологично земеделие като екологосъобразен метод за селскостопанско производство.
Ето защо, като издаден от компетентен орган, в
съответствие с целта на закона, без противоречие с материалноправни разпоредби,
при липсата на допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените
правила, както и на изискванията за форма на административния акт, оспореният в
настоящето производство индивидуален административен акт е валиден и
законосъобразен, жалбата против който акт е неоснователна и като такава следва
да се отхвърли.
С оглед очерталия се изход на делото, в полза на
ответната администрация следва да бъдат присъдени направените по делото
разноски в размер от общо 885,00 лв., представляващи заплатен депозит за вещо
лице (лист 30, 49), както и юрисконсултско възнаграждение в минимален размер,
определен по реда на чл.78, ал.8 от Гражданския процесуален кодекс (ГПК), чл.37
от Закона за правната помощ (ЗПП) и чл.24 от Наредбата за заплащането на правната
помощ (НЗПП), във връзка с чл.144 от АПК, за производството по дело
№3705/2019г., за производството по дело №6349/2020г. на ВАС, както и за производството
по настоящето дело.
Така мотивиран, съдът
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на
“ВЕГА – М“ ЕООД, със седалище и адрес на управление: гр. Първомай, ул. “Княз
Борис I-ви“
№1юг, ЕИК *********, против Уведомително писмо за
извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 214 “Агроекологични
плащания“ от Програмата за развитие на селските райони 2007-2013г. за кампания
2017г. с Изх.№02-160-2600/7873 от 24.10.2019г. на заместник изпълнителен директор на Държавен
фонд “Земеделие”, с което на жалбоподателя е отказано изплащане на финансово подпомагане
в размер от 28 761,74 лв. по мярка 214 “Агроекологични плащания“ за 2017г. по заявление с УИН 16/110717/80923 от
15.05.2017г.
ОСЪЖДА “ВЕГА – М“ ЕООД,
със седалище и адрес на управление: гр. Първомай, ул. “Княз Борис I-ви“ №1юг, ЕИК *********, да заплати на Държавен
фонд “Земеделие”, ЕИК *********, сумата от общо 885,00 (осемстотин осемдесет и
пет) лева, представляваща направените по делото разноски; както и сумата от
общо 300,00 (триста) лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение.
Решението може да бъде
обжалвано пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването
му на страните.
Адм. съдия:./П/........................
/Н.Бекиров/