Решение по дело №11/2021 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 2 април 2021 г. (в сила от 12 октомври 2021 г.)
Съдия: Даниела Иванчева Гишина
Дело: 20217090700011
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 януари 2021 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

30

 

гр. Габрово, 02.04.2021 година

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДГАБРОВО в публично заседание на четвърти март две хиляди двадесет и първа година в състав:

                                                                            ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАНИЕЛА ГИШИНА

при секретаря РАДОСЛАВА КЪНЕВА и с участието на прокурора ……………… като разгледа докладваното от съдия Д. Гишина адм. дело 11 по описа за 2021 година и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 23, ал. 5 от Наредбата за условията и реда за възлагане изпълнението на дейности в горските територии - държавна и общинска собственост, и за ползването на дървесина и недървесни горски продукти /наричана по-долу за краткост „Наредбата“/.

Съдът е сезиран с жалба от „******“ ЕООД – гр. Севлиево против Заповед № 205 от 14.12.2020 година на Директора на ТП Държавно ловно стопанство „*****“. В жалбата се твърди, че оспорената заповед е незаконосъобразна и необоснована, издадена при съществени нарушения на административнопроизводствени правила и в противоречие с материалноправни разпоредби. Оспорващото дружество намира, че процедурата, чийто краен акт се явява оспорваната заповед, е порочно проведена и не е в съответствие с изискванията на Наредбата, като се твърди, че спечелилият търга участник не отговаря на изискванията, заложени в документацията за участие в търга, а оспорващото дружество е незаконосъобразно отстранено от процедурата, както и че в заповедта липсват мотиви и ясна обосновка въз основа на какво е класирано на първо място посоченото в заповедта дружество и защо оспорващото дружество е отстранено от участие. Прави се искане за отмяна на оспорената заповед ведно с произтичащите от това материалноправни и процесуалноправни последици.

Оспорващото дружество не се представлява в открито съдебно заседание.

Съдът намира за необходимо да отбележи следното: Разпореждане № 54 от 14.01.2021 година за оставяне на процесната жалба без движение /л. 147/ е връчено на 19.01.2021 година на Г.И.М./л. 149/, който към 19.01.2021 година е съдружник в „******“ ЕООД – гр. Севлиево. Въпреки че на 14.01.2021 година в Търговския регистър са вписани промени в обстоятелствата относно оспорващото дружество /правноорганизационна форма, адрес на управление, управител, съдружници/, молбата за отстраняване на нередовностите с вх. № СДА-01-141 от 26.01.2021 година /л. 151/ е подписана от предходния управител на дружеството, а последното е посочено с правна форма ЕООД и адрес на управление гр. Севлиево, ул. „******“ № 150. Призовката на насроченото открито съдебно заседание /л. 156/ е връчена на посочения в жалбата адрес на 03.02.2021 година на Г.И.М., който към датата на връчване е съдружник в оспорващото дружество. На 02.03.2021 година в 15:59 часа по електронна поща в съда е депозирана молба от адв. Н.З.Г.от АК – Габрово за отлагане на делото поради негова служебна ангажираност в друг съдебен район, като към молбата е приложено пълномощно от 02.03.2021 година, съгласно което оспорващото дружество, представлявано от С.Д.И.– управител, е упълномощило адв. Г. да го представлява по настоящото дело, както и договор за правна защита и съдействие № 021 от 02.03.2021 година /с какъвто № е представеното и по адм. дела №№ 7, 9, 10 и 18 от 2021 година ???/, подписан за оспорващото дружество от С.Д.И.в качеството му на управител. От изложеното по-горе следва, че вписаният на 14.01.2021 година управител на оспорващото дружество С.Д.И.е бил уведомен за настоящото производство и за насроченото за 04.03.2021 открито съдебно заседание, като е видно, че е предприел и необходимите действия за процесуално представителство на дружеството от адвокат.  

Ответната страна Директор на Териториално поделение Държавно ловно стопанство „*****“ при  Северноцентрално държавно предприятие – ДП Габрово се явява лично, оспорва жалбата, по същество прави искане за отхвърляне на оспорването по съображения, подробно развити в депозирани по делото писмени бележки /л. 191-197/. В хода по същество се прави възражение за прекомерност на претендираното от оспорващото дружество адвокатско възнаграждение.

Заинтересованата страна „******“ ЕООД – с. Селище, община Севлиево се представлява в открито съдебно заседание от управителя на дружеството, който оспорва жалбата, излага съображения, че процесното оспорване няма основание и цели единствено затрудняване дейността на ТП ДЛС „*****“, което се отразява и на заинтересованата страна; по същество се прави искане за отхвърляне на оспорването.

Съдът намира жалбата за допустима, като подадена от надлежна страна, срещу административен акт, подлежащ на съдебен контрол. Процесната заповед е получена от оспорващото дружество на 15.12.2020 година /л. 184-185/, а жалбата срещу заповедта е изпратена чрез пощенски оператор на 29.12.2020 година, видно от пощенското клеймо на плика, находящ се на л. 187 от делото, т.е. оспорването е извършено в законоустановения 14-дневен срок /чл. 23, ал. 5 от Наредбата във връзка с чл. 149, ал. 1 от АПК/, надлежно указан и от административния орган в оспорената заповед.

След съвкупна преценка на събраните по делото доказателства, на доводите и възраженията на страните, и като извърши служебна проверка за законосъобразност по реда чл. 168, ал. 1 във връзка с чл. 146 от АПК, съдът приема за установено следното от фактическа и правна страна:

Директорът на ТП ДЛС „*****“ е утвърдил документация за провеждане на процедура открит конкурс за възлагане на товарене, транспортиране и претоварване на ТИР на дървесина от обекти на територията на ТП ДЛС „*****“ /л. 116-146/, като със Заповед № 189 от 20.11.2020 година е открил процедура за възлагане на дейности в горите по реда на чл. 10, ал. 1, т. 3: товарене, транспортиране и разтоварване на склад или ТИР на иглолистни и широколистни трупи /в пл. куб.м./ с дължина от 1,5 до 6,0 метра, както и на иглолистна и широколистна технологична дървесина и дърва за огрев /в пл.куб.м. и пр.куб.м./ с дължина 1 метър в района на действие на ТП ДЛС „*****“ – м. Лъгът, по обособени позиции – 5 /пет/ позиции, като за всяка от позициите е определена гаранция за участие в размер на 365 лева.

Със Заповед № 199 от 09.12.2020 година  на Директора на ТП ДЛС „*****“ е назначена комисия, която да проведе процесния открит конкурс /л. 115/.

На посочените в заповедта за назначаването ѝ, както и в заповедта за откриване на процедурата, дата, час и място комисията е разгледала постъпилите 4 /четири/ оферти /л. 9-98 л. 110-111/, като е съставила Протокол от 09.12.2020 година, предаден в същия ден на органа, открил процедурата /л. 106-108/.

Видно от протокола на комисията, кандидатът „******“ ЕООД – гр. Севлиево, подал оферта с вх. № РД04005от 09.12.2020 година /л. 64-98/, заявил желание за участие във всички позиции, е бил отстранен, тъй като: ценовото му предложение не е поставено в отделен запечатан непрозрачен плик, в него е отбелязано, че се отнася за всички 5 позиции, попълнени са цифрови данни, дата на съставяне, подпис и печат на изготвил; макар в подадената от управителя на дружеството декларация да е било посочено, че е внесена гаранция за участие в размера, посочен в заповедта за откриване на процедурата, е внесена гаранция за участие общо в размер на 5 лева /по 1 лев за всяка от позициите/, което е установено и от извършена справка в счетоводството на ТП ДЛС „*****“ /л. 109, л. 71-76/; представеният проект на договора е попълнен с конкретни ценови параметри. Горните обстоятелства са квалифицирани от Комисията като нарушение на раздел ІV, т. 4 от утвърдената от Възложителя документация, чл. 19, ал. 2 от Наредбата и изисканията на Възложителя, посочени в утвърдената документация и Заповед № 189 от 20.11.2020 година, поради което на основание чл. 22, ал. 4, т. 2 и 3 от Наредбата е отстранила от участие в открития конкурс „******“ ЕООД – гр. Севлиево, а след отваряне на ценовите предложения  на допуснатите кандидати за позиция № 1 е класирала на първо място „******“ ЕООД – с. Селище, община Севлиево с ценово предложение 7300.00 лева без ДДС.

Въз основа на Протокола на Комисията, утвърден от Директора на ТП ДЛС „*****“, е издадена Заповед № 205 от 14.12.2020 година на Директора на ТП ДЛС „*****“, с която за изпълнител, спечелил процесния открит конкурс за позиция № 1,  на първо място е класиран „******“ ЕООД – с. Селище, община Севлиево с ценово предложение 7300.00 лева без ДДС.

Съгласно чл. 10, ал. 1, т. 3 от Наредбата дейностите по товарене, транспортиране и разтоварване на дървесина и на недървесни горски продукти се възлагата по реда на Наредбата, като според чл. 12, ал. 1 от същата възлагането се осъществява по няколко начина, един от които е посоченият в т. 1 открит конкурс.

Процесната процедура е открита от материално и териториално компетентен административен орган съгласно чл. 2, ал. 2 от Наредбата, като по делото е представен Договор за управление № ДУ-01 от 27.02.2017 година /л. 174-178/ и нотариално заверено пълномощно, съгласно което Директорът на СЦДП-ДП Габрово е упълномощил Директора на ТП ДЛС „*****“ да възлага самостоятелно товарене, транспортиране и претоварване на ТИР на дървесина /л. 172-173, т. 2 от пълномощното/.

Заповед № 189 от 20.11.2020 година на Директора на ТП ДЛС „*****“ за откриване на конкурса и утвърдената с нея документация за участие в конкурса съдържат реквизитите, посочени в чл. 15, ал. 4 и чл. 16, ал. 1 от Наредбата.

Видно от представената разпечатка от интернет страницата на СЦДП-ДП Габрово /л. 181-183/, документацията за участие в търга е публикувана на интернет страницата в съответствие с чл. 16, ал. 7 от Наредбата. Служебна справка установява, че документацията е публикувана и на интернет страницата на ТП ДЛС „*****“ – https://dlsrositsa.scdp.bg/procedures/16616.

Настоящият съдебен състав намира, че при провеждане на процесната процедура не са допуснати нарушения на процесуалните правила. Оплакването на оспорващото дружество е, че е незаконосъобразно отстранено от процедурата, а спечелилият конкурса участник не отговаря на изискванията, заложени в документацията за участие в процедурата, без да се сочат конкретни доводи по повод на тези твърдения, които твърдения съдът намира за неоснователни.

Съгласно чл. 18, ал. 1, т. 6 от Наредбата офертата при открития конкурс задължително съдържа плик „Ценово предложение“, като според ал. 6 при участие за няколко обекта в един открит конкурс за всеки обект поотделно се представя плик „Ценово предложение“, а изискването ценовото предложение да е поставено в отделен запечатан непрозрачен плик се съдържа в чл. 19, ал. 2 от Наредбата. В чл. 18, ал. 1, т. 3, б. „з“ от Наредбата е посочено, че офертата при открития конкурс задължително съдържа декларация, че участникът е внесъл гаранция за участие в конкурса. Гаранцията за участие в процедури за възлагане изпълнението на дейности е уредена в чл. 9а от Наредбата, според който всеки участник представя гаранция за участие, като гаранцията за участие се посочва като абсолютна сума в заповедта за обявяването на процедурата и е в размер от 1 до 5 на сто от началната стойност на обекта. Гаранцията за участие се представя единствено под формата на парична сума, внесена по сметка на възложителя, съответно на продавача. В случая за всяка от 5-те позиции в процесната процедура е определена гаранция за участие в размер на 365 лева. В процесния случай от приетата в пълен обем документация по процедурата се установява, че ценовото предложение на оспорващото дружество не е било поставено в запечатан непрозрачен плик, както и това, че макар в декларация от 07.12.2020 година тогавашният управител на оспорващото дружество да е посочил, че представляваното от него дружество е внесло гаранция за участие, в размера, посочен в заповедта за откриване на процедурата, от представеното Нареждане за касов паричен превод /л. 71/ е видно, че е внесена гаранция от 5 /пет/ лева общо, т.е. по 1 /един/ лев за всяка от обявените 5 позиции, което е равносилно на липса на внесена гаранция за участие, като фактът на невнасяне на гаранцията в изискуемия размер е установен от тръжната комисия както чрез преглед на приложените към заявлението за участие документи, така и чрез справка с счетоводството на ТП ДЛС „*****“. При така установените факти, съдът намира, че отстраняването на оспорващото дружество от участие в процедурата е в съответствие с чл. 22, ал. 4, т. 2 и 3 от Наредбата, съгласно който комисията отстранява от конкурса участник, за когото се установи невярно деклариране на обстоятелство по чл. 18, ал. 1, т. 3 и който е представил оферта, която е непълна или не отговаря на предварително обявените условия на възложителя. В настоящия случай по отношение на оспорващото дружество са били налице обстоятелства както по т. 2, така и по т. 3 на чл. 22, ал. 4 от Наредбата, като всяко едно от тия обстоятелства е достатъчно основание за отстраняване на дружеството от участие в процедурата. Настоящият съдебен състав намира, че представянето на проект на договора с попълнени конкретни ценови параметри не представлява основание за отстраняване на кандидата от участие в процедурата, но това не променя гореизложеното относно констатираните други несъответствия на офертата на дружеството с изискванията на закона и на Възложителя, станали причина за отстраняване.

След отстраняване на оспорващото дружество и отваряне ценовите предложения на допуснатите кандидати, за позиция № 1 на първо място е класиран „******“ ЕООД – с. Селище, община Севлиево с ценово предложение 7300.00 лева без ДДС. Дали спечелилият конкурса за позиция № 1 е класиран законосъобразно е ирелевантно за положението на оспорващото дружество, тъй като последното не установява, че е било отстранено незаконосъобразно.

Назначаването на тръжната комисия, провела процесния конкурс, е в съответствие с чл. 21 от Наредбата, като членовете на комисията са декларирали обстоятелствата по чл. 21, ал. 6 от Наредбата /л. 112-114/.

Неоснователно е и твърдението на оспорващото дружество, че оспорената заповед е немотивирана. В заповедта има изрично позоваване на протокола на комисията, утвърден от административния орган, като мотивите, изложени в протокола, представляват и фактическите основания за издаване на заповедта. Съгласно ТР № 16/1975 на ОСГК на ВС на РБ мотивите на административния орган може да се съдържат в друг документ, съдържащ се в административната преписка.

По изложените съображения съдът намира, че Заповед № 205 от 14.12.2020 година на Директора на ТП Държавно ловно стопанство „*****“ е издадена от компетентен орган, в писмена форма, при спазване на административнопроизводствените правила и материалноправните разпоредби, както и в съответствие с целта на закона, което обуславя извода за законосъобразност на акта и съответно неоснователност на оспорването.

 

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от Административнопроцесуалния кодекс, съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „******“ ЕООД – гр. Севлиево против Заповед № 205 от 14.12.2020 година на Директора на ТП Държавно ловно стопанство „*****“.

 

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в четиринадесетдневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                                                         

                                                                          АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: