Определение по дело №780/2020 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 866
Дата: 30 април 2020 г.
Съдия: Янка Желева Ганчева
Дело: 20207050700780
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 април 2020 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

 

__________

 

 

гр. Варна, 30 април 2020г.

 

 

Варненският административен съд – трети касационен състав, в закрито заседание на тридесети  април две хиляди и двадесета година в състав:

 

                        Председател: ЯНКА ГАНЧЕВА

          Членове: ДАРИНА РАЧЕВА

       ДАНИЕЛА НЕДЕВА

 

като разгледа докладваното от съдията Ганчева адм.дело № 780 по описа
за 2020год. за да се произнесе, взе предвид:

 

Производството е по реда на чл.166, ал.3 от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ вр. чл. 180 от АПК.

            Делото е образувано по жалба на „Джема Вендинг сервиз“ ЕООД, с ЕИК***, представлявано от управителя С.С., чрез адв. С. К., против заповед № 1129/19.03.2020 г. на Кмета на Община Варна, в частта на т.1 с която е разпоредено да се спре работата на вендинг автоматите за кафе, разположени на открито, както и заповед № 1214/ 27.03.2020 г. на Кмета на Община Варна, с която се изменя Заповед № 1129/19.03.2020 г., като се удължава срока на въведените с нея противоепидемични мерки до 12.04.2020 г. включително, както и заповед № 1340/ 7.04.2020 г. на Кмета на община Варна, с която се изменя Заповед № 1129/19.03.2020 г., като удължава срока на въведените с нея противоепидемични мерки до 13.05.2020 г. включително.

            С уточняваща молба, депозирана по имейл от 27.04.2020 г. жалбоподателят е направил искане за спиране на изпълнението на заповед № 1129/19.03.2020 г. в оспорената част. Сочи, че по силата на заповедта е спряна изцяло стопанската дейност на дружеството на открито, дружеството има направени разходи по поставяне на машините, наеми които се заплащат, дружеството е без приходи, поради което е нанесена значителна вреда, която би станала и трудно поправима, счита, че липсва полза за защитените със заповедта права. Отделно сочи, че вредите не биха могли да бъдат репарирани дори по реда на ЗОДОВ.

            Във връзка с направеното искане, съдът намира от фактическа и правна страна, следното:

С решение  от 13.03.2020 г. на Народното събрание е обявено извънредно положение на територията на страната.

На 13.03.2020 г. е издадена Заповед № РД-01-124/13.03.2020г. на министъра на здравеопазването е наредено съответствие с препоръките на националния оперативен щаб, за социална дистанция са въведени противоепидемични мерки на територията на Р. България. С т. ІV от заповедта са оправомощени  кметовете на общини да оказват съдействие, като създават организация за осъществяването на контрол по изпълнението на разпоредените мерки.

            Със Заповед №1129/19.03.2020 г.  Кмета на Община Варна въз основа на взетото решение на Народното събрание и заповед № РД-01-124/13.03.2020г. на министъра на здравеопазването и чл. 63 от Закона за здравето  е наредил да се спре работата на вендинг автоматите за кафе, разположени на открито-

            Съгласно разпоредбата на чл.63, ал.1 от Закона за здравето, при възникване на извънредна епидемична обстановка министърът на здравеопазването въвежда противоепидемични мерки на територията на страната или на отделен регион. Според ал. 3 от същия текст държавните и общинските органи създават необходимите условия за изпълнение на мерките по ал. 1, а средствата за осъществяването им се осигуряват от държавния бюджет, съответно от общинските бюджети.

            Заповед № 1129/19.03.2020 г. на Кмета на община Варна е общ административен акт по смисъла на чл.73 от АПК и съгласно чл.180, ал.1 от АПК оспорването му не спиране неговото изпълнение.

            При така очертаната правна уредба  оспорения акт подлежи на предварително изпълнение по силата на закона, поради което искането за спиране следва да се разгледа по реда на чл.166, ал.4 от АПК, като изпълнението може да се спре на основанията и по реда на чл.166, ал.2 и ал.3 от АПК.

            Съгласно чл.166, ал.2 от АПК при всяко положение на делото до влизането в сила на решението по искане на оспорващия съдът може да спре предварителното изпълнение, ако то би могло да причини на оспорващия значителна или трудно поправима вреда. Изпълнението може да се спре само въз основа на нови обстоятелства. При тази регламентация съдът приема, че искането е допустимо.

            Разгледано по същество искането е НЕОСНОВАТЕЛНО.

            В тежест на молителя е да докаже предпоставките по чл.166, ал.2 от АПК, а именно, че предварителното изпълнение на заповедта би могло да му причини значителна или трудно поправима вреда. Предпоставките, при които може да спре предварителното изпълнение, са само нови факти и обстоятелства, поради които предварителното изпълнение би могло да причини значителна или трудно поправима вреда на оспорващия.

            От страна на молителя не са представени никакви доказателства за установяване на предпоставките по чл.166, ал.2 от АПК. Наведено е само твърдение, че заповедта на Кмета на община Варна му причинява имуществени вреди.

            Видно от заповедта, предприетите ограничителни мерки са във връзка с COVID-19 - инфекциозно заболяване обявено за пандемия, и целят ограничаване на епидемията, която представлява тежка извънредна ситуация, свързана с общественото здраве в национален и световен мащаб. Именно характера на тези мерки обосновава високия обществени интерес от прилагането им, като от страна на молителя не са представени доказателства както за наличието на конкретен личен интерес, който да се противопостави на обществения в контекста на обявеното извънредно положение. В случая, със заповедта, чието спиране се иска  се цели опазване на живота и здравето на жителите на община Варна, поради което съдът приема, че е налице надделяващ обществен интерес над личния имуществен интерес. Отделно от това видно от самата жалба и уточняваща молба искането за спиране на изпълнението на общия административен акт не се основава и на нови обстоятелства.

 

Водим от горното, съдът

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането на „Джема Вендинг сервиз“ ЕООД, с ЕИК ***, представлявано от управителя С.С., чрез адв. С. К.,  за спиране на предварителното изпълнение на  заповед № 1129/19.03.2020 г. на Кмета на Община Варна.

 

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд на РБ, в 7-дневен срок от съобщаването му.

 

                                                          

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

ЧЛЕНОВЕ: