Определение по дело №237/2022 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 29 юни 2022 г.
Съдия: Кирил Живков Чакъров
Дело: 20227160700237
Тип на делото: Касационно частно административно дело
Дата на образуване: 3 юни 2022 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

166

гр. Перник, 29.06.2022г.

Административен съд - Перник, в касационен състав, в закрито заседание на двадесет и девети юни две хиляди двадесет и втора година в състав:                                      

                                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ: СЛАВА ГЕОРГИЕВА

                                                           ЧЛЕНОВЕ: МАРИЯ ХРИСТОВА

                                                                              КИРИЛ ЧАКЪРОВ

 Като разгледа докладваното от съдия К. Чакъров частно КАД № 237 по описа на Административен съд-Перник за 2022 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 229 и сл. Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във вр. с чл. 14, ал. 3 от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи (ЗСПЗЗ) .

Образувано е частна жалба подадена от Е.Д.Т., ЕГН **********, З.Д.Ч., ЕГН **********, А.Й.В., ЕГН **********, Д.Й.П., ЕГН **********, С.Й.П., ЕГН **********, Й.В.К., ЕГН **********, Д.В.Р., ЕГН **********, С.Й.Й., ЕГН ********** и П.Й.В., ЕГН **********, всички чрез адв. Т.Н.Б. – САК, съдебен адрес:*** срещу Определение № 102 от 04.03.2022г. постановено  по гр.д. № 615 по описа за 2021г. на Районен съд – Радомир. С обжалваното определение жалбата на наследниците на С.С.Ч.срещу Решение № ***. на Общинска служба по земеделие (ОСЗ)– гр. Радомир, в частта му по т. 3, с която е възстановено правото на собственост в съществуващи (възстановими) стари реални граници на ливада с площ от 5.500 дка.,осма категория, местност „***“, поземлен имот № ***по кадастралната карта на землището на с. ***Д.Д.е оставена без разглеждане, като недопустима, а образуваното гражданско дело прекратено.

Недоволени от така посоченото определение, частните жалбоподатели считат същото за неправилно и необосновано, настояват за отмяната му и молят делото да бъде върнато на първоинстанционния съд за продължаване на съдопроизводствените действия. Излагат съображения, че с обжалваното Решение на ОСЗ – Радомир им е възстановен имот различен от заявения, което определя интереса им да го оспорят. Не претендират разноски.

Препис от частната жалба е връчена на ответната и заинтересованата страни, които не изразяват становище по нея.

Административен съд – Перник, в касационен състав в хода на извършваната проверка за редовност и допустимост установи, че частната жалба е процесуално допустима, подадена е в срока по чл. 230 от АПК, от лица, за които постановеният акт е неблагоприятен, срещу определение подлежащо на обжалване в хипотезата на чл. 229, ал. 1, т. 1 от АПК.

Разгледана по същество частната жалба е неоснователна. Съображенията за това са следните:

От представените по делото доказателства е видно, че със заявление вх. № 08422 от 20.02.1992г. подадено от В.С.Ч.са заявени за възстановяване земеделски имоти  - бивша собственост на С.С.Ч., включително нива находяща се в землището на с. Д.Д., с площ от 5.000 дка., в местност „***та“. С Решение № 08 от 22.06.1993г. на Поземлена комисия – Радомир е признато и определено за възстановяване правото на собственост на наследниците на С.С.Ч.върху земеделски земи в съществуващи (възстановими) стари реални граници по отношение на 3 броя имоти, включително нива находяща се в землището на с. Д.Д., с площ от 5.500 дка., в местност „***та“. Процедурата по възстановяване на описаните в Решението на ПК от 1993г. имоти не е доведена докрай, тъй като към посоченото решение липса приложена скица, съгласно изискванията на чл. 18, ал. 1 от ППЗСПЗЗ. Със заявление/искане вх. № 2/01.08.2019г. В.Й. О. е поставил началото на административно производство, по реда на чл. 45д от ППЗСПЗЗ, с което наследниците на С.С.Ч.са сезирали Общинска служба по земеделие– Радомир, във връзка с незавършена процедура по възстановяване съгласно Решение № 08 от 22.06.1993г. на Поземлена комисия – Радомир, по отношение на имоти с проекти идентификатори ***, местност „***“,  с площ от 2.200 дка., ***, местност „***“,  с площ  от 5.500 дка. и 22085.11.9, местност „***“, с площ от 0.500 дка. Въз основа на образуваното административно производство е задвижена процедура по реда на § 27 от ПЗР на ЗИДЗСПЗЗ (ДВ, бр. 62 от 2010 г.), във вр. с чл. 45ж от ППЗСПЗЗ, като на основание чл. 45ж, ал. 3 от ППЗСПЗЗ е издадено Решение  № ***. на Общинска служба по земеделие – гр. Радомир, с което на наследниците на С.С.Ч.е възстановено правото на собственост в съществуващи (възстановими) стари реални граници върху ливада, с площ от 0.500 дка., девета категория, местност „***“, поземлен имот № ***по кадастралната карта на с. Д.Д.; пасище мера, с площ от 2.000 дка., девета категория, местност „***“,  поземлен имот № *** по кадастралната карта на с. Д.Д., както и ливада с площ от 5.500 дка., осма категория, местност „***“, поземлен имот № ***по кадастралната карта на с. Д.Д..

За да постанови атакувания съдебен акт решаващият първоинстанционен състав при извършената проверка за допустимост на обжалването е приел, че за жалбоподателите не е налице правен интерес от оспорване на  административния акт, тъй като Решение № ***. на Общинска служба по земеделие – гр. Радомир е благоприятно за тях. Съдът е приел, че по съществото си обжалвания акт е позитивен за жалбоподателите, тъй като в него липса изричен отказ от страна на органа по реституция, а напротив правото на собственост на наследниците на С.С.Ч., върху описаните в решението имоти е признато.

Определението на районния съд е правилно и законосъобразно.

Производството по реда на чл. 45д - чл. 45ж от ППЗСПЗЗ е особен вид административно такова. То се инициира от собствениците, респ. от един или всички техни наследници, които подават заявление/искане пред Общинска служба „Земеделие“, което поставя началото на производството по възстановяване на претендираните земеделски земи. Съгласно изричната разпоредба на чл. 45д, ал. 2 от ППЗСПЗЗ подаденото искане от един наследник ползва всички останали. Самият възстановителен процес се развива само между заявителите и Общинската поземлена комисия, като компетентен орган по силата на закона. Нито в административната фаза, нито в съдебната такава е предвидено призоваване и съответно участие и на останалите наследници. Този извод категорично се налага и от разпоредбата на чл. 45ж, ал. 5 от ППЗСПЗЗ, която предвижда, че решенията на поземлената комисия се съобщават само и единствено на лицето инициирало производството по реда на ГПК.

От друга страна според разпоредбата на § 27, ал. 1 от ПЗР на ЗИДЗСПЗЗ (ДВ, бр. 62 от 2010 г.) неприключилите производства по обезщетяване със земеделски земи от общинския поземлен фонд се приключват по досегашния ред. В съответствие с § 27, ал. 2 ПЗР ЗИДЗСПЗЗ, Общинските съвети предоставят земи от общинския поземлен фонд при наличие на едно от условията: 1. установяване на границите на земеделските имоти, за които е издадено решение на общинската служба по земеделие за признаване на правото на възстановяване на собствеността в съществуващи или възстановими стари реални граници – какъвто е и настоящият случай; 2. изпълнение на съдебни решения за признато право на собственост; 3. обезщетяване на собствениците, чиято собственост не може да бъде възстановена. Съгласно чл. 45ж ал. 1 ППЗСПЗЗ, Общинската служба по земеделие представя мотивирано искане до кмета на общината в случаите по § 27, ал. 2, т. 1, т. 2 и т. 3 ПЗР ЗИДЗСПЗЗ, към което прилага за имот с признато право на възстановяване в стари реални съществуващи или възстановими граници с решение по чл. 18ж ал. 1 ППЗСПЗЗ на ОСЗ или със съдебно решение скица-проект на имота, издадена от общинската служба по земеделие или от службата по геодезия, картография и кадастър. Кметът на общината внася преписката в общинския съвет, който се произнася на първото си заседание след постъпване на искането с решение за предоставяне на имотите в изпълнение на задължението си по § 27, ал. 2 ПЗР ЗИДЗСПЗЗ. Съобразно постоянната съдебна практика, Общинският съвет действа при условията на обвързана компетентност, като с оглед § 27 от ПЗР на ЗИД на ЗСПЗЗ е длъжен да постанови решение, с което да предостави съответните земеделски имоти на Общинската служба по земеделие, в качеството й на единствен решаващ орган по възстановяването на собствеността върху земеделските земи.

От изложеното може аргументирано да се заключи, че доводите на частните жалбоподатели свързани с идентичността на имот с площ от 5.500 дка., осма категория, местност „***“, поземлен имот № ***по кадастралната карта на с. Д.Д., се явяват абсолютно неоснователни, доколкото смисълът на процедурата по реда на чл. 45д - чл. 45ж от ППЗСПЗЗ е именно същите да бъдат обезщетени с равностойна по площ земя от общинския поземлен фонд, във връзка с незавършена процедура по възстановяване.

Същевременно неоснователни се явяват и твърденията, относно реда за приключване на процедурата по заявление вх. № 08422 от 20.02.1992г. подадено от В.С.Ч., свързани с изпълнението на разпоредбите на чл. 13, ал. 4, ал. 5 , ал. 6 и чл. 13а от ППЗСПЗЗ,  доколкото искането по реда на чл. чл. 45д от ППЗСПЗЗ от В.Й. О. – в качеството му на наследник на С.С.Ч., съответно приключилата процедура по възстановяване са израз на волята на всички наследници.

В заключение настоящият състав на съда, намира за нужно да направи изложение относно характеристиките на производствата по ЗСПЗЗ, а именно:

Производството по възстановяване на собствеността върху земеделските земи по своя характер е реституционно производство, като същото приключва с издаването на административен акт с конститутивно действие. С решението на създадения със специалния закон ЗСПЗЗ орган по поземлената собственост (различно наименуван в течение на годините – поземлена комисия,Общинска служба по земеделие и гори, понастоящем общинска служба по земеделие) се възстановява правото на собственост върху земеделски земи или такива, които са престанали да имат земеделски характер в полза на бившите собственици или техните наследници.

В зависимост от вида на земята, върху която ще се възстановява правото на собственост на правоимащите лица, Общинските служби „Земеделие” се произнасят с три категории решения, съгласно разпоредбите на чл. 14, ал. 1, т. 1, т. 2 и т. 3, ЗСПЗЗ във връзка с чл. 18ж, ал. 1, ал. 2 и ал. 3 от ППЗСПЗЗ:

- решения за възстановяване на притежавани преди колективизацията имоти, в техните стари граници (реално съществуващи на терена или възстановими – определени легално в текстовете на чл. 18а и чл.18б ППЗСПЗЗ);

- решения за възстановяване на имоти, равностойни на притежаваните, в нови граници – по план за земеразделяне;

С оглед на възможността да бъде извършена преценка относно приложимостта им, законодателят установява две основни предпоставки за постановяване на тези два вида решения:

- установяване на правата към релевантния минал момент и липса на пречки, според установени от закона критерии, за актуалния статус на имота, който се постига чрез решенията на общинските служби по земеделие, с които се признава правото на възстановяване на собствеността; и

- отреждането на нови обекти на правото на собственост – по план за земеразделяне, съответно по карта на съществуващи стари граници, респективно по карта на съществуващите стари реални граници (виж чл. 18ж, ал. 1 и 2 ППЗСПЗЗ и чл. 27 ППЗСПЗЗ).

Решения по чл. 14 ал. 1, т. 3 от ЗСПЗЗ във връзка с чл. 18ж, ал. 3 ППЗСПЗЗ са третия вид решения за признаване право на собственост при условията на § 4 – 4 л във връзка с предоставено право на ползване на основание различни актове на МС, ДС и Президиума на НС.

Във връзка с изложеното, и доколкото с оспореното Решение № ***. на Общинска служба по земеделие – гр. Радомир е уважено искането на наследниците на С.С.Ч.за възстановяване на земеделски имоти  - бивша собственост на наследодателя им, настоящият касационен състав на Административен съд- Перник, счита, че за същите не е налице правен интерес за оспорването му. Като е достигнал до същите изводи Районен съд – Радомир е постановил допустим, валиден и законосъобразен съдебен акт, поради което обжалваното определение следва да бъде оставено в сила.

Мотивиран от изложеното, Административен съд – Перник, в касационен състав:

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Определение № 102 от 04.03.2022г. постановено  по гр.д. № 615 по описа за 2021г. на Районен съд – Радомир.

Определението е окончателно и не подлежи на обжалване.                                                     

                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ:   /п/                                     

                                                                   ЧЛЕНОВЕ: 1./п/

                                                                            2./п/