Р Е Ш Е Н И Е
Номер 1030 Година 12.07.2021 Град Бургас
В ИМЕТО
НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД БУРГАС, ХVІ-ти състав, на двадесет и четвърти юни две хиляди двадесет и
първа година, в публично заседание, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: Даниела ДРАГНЕВА
ЧЛЕНОВЕ: 1.Веселин ЕНЧЕВ
2.Димитър
ГАЛЬОВ
Секретаря: И. Г.
Прокурор: Дарин Христов
като разгледа докладваното от съдия Драгнева
касационно наказателно административен характер дело номер 1164 по описа за
2021 година и за да се произнесе взе предвид следното:
Производството по делото е
образувано по касационна жалба, подадена от Регионална инспекция по околната
среда и водите гр.Бургас против решение № 260029/05.04.2021г., постановено по
н.а.х.д. № 5/2021г. по описа на Районен съд Айтос. Счита, че решението е
неправилно. Възразява за недопустимост на същото, като излага доводи за
просрочие на подадената пред първо инстанционния съд жалба. Не споделя мотивите на съда, с които е
обоснована отмяна на издаденото наказателно постановление и излага доводи за
съставомерност на констатираното деяние. Иска се отмяна на решението и потвърждаване
на наказателното постановление.
Ответникът
– Л.М.Х. с постоянен адрес ***, редовно уведомен, оспорва жалбата като
неоснователни и изразява становище за оставяне в сила на съдебния акт.
Прокурорът
от Окръжна прокуратура гр.Бургас дава становище за оставяни в сила на
първоинстанционното съдебно решение.
Административен
съд Бургас намира, че касационната жалба е процесуално допустима, като подадена
в срока по чл.211 от АПК, от надлежна страна, имаща право и интерес от
обжалването. Разгледана по същество е неоснователна.
С
обжалваното решение Районен съд Айтос е отменил наказателно постановление № 82 от 17.11.2020г. издадено от Директора на РИОСВ Бургас, с което за
нарушение на чл.112, ал.1, т.5 от Закона за управление на отпадъците (ЗУО) и на
основание чл.151, ал.1, т.4 от ЗУО на Л.Х. *** е наложено административно наказание
„глоба“ в размер на 1 400 лева. За да постанови решението си съдът е приел, че липсва
съставомерност на деянието за което е ангажирана отговорността на лицето, тъй
като не са ясни конкретните
действия, които като кмет на с.Каравельово не е предприел, за да изпълни
задължението си по контрол на битовите отпадъци, както и че бездействието му е
причината за установените от контролните длъжностни лица при РИОСВ Бургас три броя терени, замърсени с битови,
строителни и растителни отпадъци.
Съгласно
чл.63 от ЗАНН решението на районния съд подлежи на обжалване пред административния съд
на основанията предвидени в НПК по реда на глава ХІІ от АПК.
Съгласно
чл.218 от АПК съдът обсъжда само посочените в жалбата пороци, като за
валидността, допустимостта и съответствието на
обжалваното решение с материалния закон, съдът следи служебно.
Възраженията
на касатора са неоснователни. Съдебното решение е съобразено с материалния
закон и процесуалните правила. При постановяването му, съдът пълно и всестранно
е изследвал фактическата обстановка, която се подкрепя от събраните в хода на
производството доказателства.
Поддържаните
от касатора доводи за просрочие на подадената пред първоинстанционния съд жалба
срещу издаденото наказателно постановление
са неоснователни, като изложените от районния съд мотиви досежно
връчването на същото и течението на срока за обжалването му се споделят и от
настоящия касационен състав, поради което и не следва да бъдат преповтаряни.
Отговорността на ответникът по касация Л.Х. е
ангажирана за това, че в качеството си на кмет на кмет на с.Каравельово, общ.Руен, не е
предприела мерки за недопускане на изоставяне на битови отпадъци и
нерегламентираното им изхвърляне на неразрешени за това места, за което е
съставен АУАН, а в последствие издадено и наказателно постановление № 82/17.11.2020г.,
с което на основание чл.151, ал.1 т.4 от ЗУО и за нарушение на чл.112, ал.1,
т.5 от ЗУО му е наложена глоба в размер на 1 400,00 лева.
Съгласно разпоредбата на чл.112,
ал.1, т.5 от ЗУО, кметът на общината или оправомощено от него длъжностно лице
контролира дейностите, свързани с изоставянето на битови отпадъци и
нерегламентираното им изхвърляне.
Съгласно
чл.151,
ал.1, т.4 от ЗУО, наказва се с глоба от 1 400 до 4 000 лв., ако не подлежи на
по-тежко наказание, кмет на община и/или длъжностно лице, което не извърши
контрол по управление на отпадъците съгласно чл. 112.
В тежест на
административнонаказващият орган е да установи безспорно съществуването на
посочените фактически основания, послужили за издаването на наказателното
постановление.
Установява се по делото, че със
заповед № РД-08-767/10.12.2019г. на кмета на община Руен са делегирани
правомощия на кметовете и кметските наместници на населените места в общината,
сред които е и с.Каравельово, по контролиране изхвърляне на всички видове
отпадъци на определените за целта съдове
и/или площадки; осъществяване контрол да предотвратяване образуването на
локални сметища на територията на населеното място и неговото землището;
извършване контрол по чистотата на населените места, включително тротоари,
алеи, паркове, площади и други обществени места и сервитутните зони на
общинската пътна мрежа.
От събраните в хода на производството доказателства не
се установява, че нерегламентираното изхвърляне и изоставяне на отпадъци на
мястото посочено в наказателното постановление е осъществено в периода от когато
на кмета на с.Каравельово са вменени тези контролни функции – 10.12.2019г., до
момента на установяване на наличието на отпадъци от контролните длъжностни лица
– 16.07.2020г.
Видно от показанията на актосъставителя и свидетеля по установяване на нарушението
дадени в съдебно заседание пред районния съд, проверяващите са констатирали
наличие на битови, строителни, растителни отпадъци и такива от друго естество на мястото,
но не са установили факти, които да водят до извод, че това е станало в периода,
когато ответникът по касация е бил оправомощен да предотвратява и контролира нерегламентираното
им изхвърляне, което обосновава несъставомерност на вмененото му деяние и
неправилно ангажиране на неговата отговорност, както е приел и
първоинстанционният съд.
Касационната инстанция констатира
и неправилна правна квалификация на деянието за което е ангажирана
отговорността на ответника по касация.
Разпоредбата на чл.112, ал.1, т.5 от
ЗУО предвижда, че кметът на общината или оправомощено от него
длъжностно лице контролира дейностите, свързани с изоставянето на битови
отпадъци и нерегламентираното им изхвърляне. Съответно в нормата на чл.19,
ал.3, т.15 от ЗУО, е предвидено, че кметът на общината отговаря за
предотвратяването на изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места
и/или създаването на незаконни сметища и организиране на почистването им.
В случая, контролните органи са
установили на посоченото място изхвърлени отпадъци от различен произход, тоест
налице е изхвърляне на отпадъци и образуването на нерегламентирани сметища. От
обективна страна това нарушение осъществяващо признаците на чл.19,
ал.3, т.15 от ЗУО, а не на чл.112, ал.1 от
ЗУО. Неправилната правна квалификация на деянието води до неправилно
определяне като приложимата санкционна норма на чл.151, ал.1 от ЗУО, вместо на
чл.151, ал.2, т.6 от ЗУО и незаконосъобразност на издаденото наказателно
постановление.
С оглед
изложеното и на основание чл.221, ал.2, предл.първо от АПК, във връзка с чл.63,
ал.1, изр.второ от ЗАНН, обжалваното решение, като правилно и законосъобразно
следва да бъде оставено в сила.
Мотивиран
от горното, Административен съд гр.Бургас, ХVІ-ти състав
Р Е Ш И :
ОСТАВЯ В СИЛА решение № 260029/05.04.2021г.,
постановено по н.а.х.д. № 5/2021г. по описа на Районен съд Айтос.
РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ:
1.
2.