Р
Е Ш Е Н И Е №
Казанлък, 20.04.2021 год.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Казанлъшкият районен съд гражданска колегия в открито
съдебно заседание на двадесет и седми януари две хиляди двадесет и първа година
в състав
Председател
: КЕТИ КОСЕВА
При участието на секретаря Г. Гилева като разгледа докладваното от съдия Косева гр.
дело № 1214/2020 година за да се произнесе взе
предвид следното:
Предявен е отрицателен установителен иск с правно осн. чл.124 ГПК.
Ищецът „М и Л Г.-1“ ЕООД, ЕИК *****моли съда да постанови решение, с
което на основание чл. 124, ал. 1 от ГПК да приеме за установено, че „М и Л Г.-
1" ЕООД, ЕИК *****не дължи на „Е.Ю." ЕАД, ЕИК *****, сумата 37,84 лв.
по фактура № **********/15.06.2020 г., недължимо платена за допълнително
начислена вследствие на установено неизмерване, непълно или неточно измерване
на количеството електрическа енергия за 33 дни - от 06.09.2019 г. до 09.10.2019
г. за обект с ИНТ *****, както и
да му бъдат присъдени направените по делото разноски.
Твърди, че е потребител на електрическа енергия, която Е.Ю." ЕАД
доставя в обект в *****. С писмо
от 15.06.2020 г., „Е.Ю."
ЕАД го уведомило, че на 09.10.2019 г. електромер
от измервателна точка № ***** на
посочения по-горе адрес, на клиент с клиентски
номер *****не отчита електрическата енергия и на основание чл. 50, ал.
1, б а) от ПИКЕЕ сметката му за електроенергия ще бъде коригирана за 33 дни, за периода от 06.09.2019 г. до 09.10.2019 г. Допълнително
начислената дължима сума, вследствие на установено неизмерване, непълно или
неточно измерване на количеството електрическа енергия по фактура № **********/15.06.2020 г. е на стойност 37,84 лв.
Счита, че не дължи на ответника
сумата поради това, че при проверката на електромера управителят на дружеството
не е потърсен, същият не е присъствал при изготвянето на констативния протокол
какъвто не му е връчван, още по-малко в едноседмичния срок по чл. 49, ал. 4
ПИКЕЕ; ответникът не е изпълнил вмененото му от законодателя задължение да
създаде в ОУ на договорите с крайните потребители с електрическа енергия ред за
уведомяване на клиента съгл. чл. 83, ал. 1, т. 6 ЗЕ, поради което не е осъществен
фактическия състав пораждащ правото на крайния снабдител да коригира сметката
на клиент при доказване на точно отчитане на потребената ел. енергия, което
прави извършената корекция неправомерна.
Ответникът „Е.Ю." ЕАД, ЕИК *****
твърди, че искът е неоснователен и поради това, моли съда да го отхвърли
изцяло. Претендира в негова полза да бъдат присъдени сторените деловодни
разноски.
Твърди, че на 09.10.2019 г. негови служители са извършили проверка на
електромер № *****, отчитащ доставената електрическа енергия в обекта на ищеца.
В хода на проверката констатирали несъответствие на характеристиките на
средството за търговско измерване с нормираните, демонтирали го и го изпратили
за метрологична експертиза. За действията си съставили Констативен протокол за
техническа проверка и подмяна на средства за търговско измерване №
576802/09.10.2019 г. Тъй като клиентът не бил открит при извършване на
проверката, Констативния протокол е съставен и подписан в присъствието на
свидетел. Констативния протокол е изпратен на ищеца с препоръчано писмо с
обратна разписка, видно от известие за доставяне с номер ИД PS610000GSRU X, като писмото се е върнало
непотърсено. Изпратено е второ писмо ИД PS404001ККIV7, получено от П. Х.
– служител на 18.06.2020 г..
Констативния протокол от метрологичната експертиза на средство за търговско
измерване № 277/28.05.2020 г. на БИМ удостоверява, че е «Осъществяван е достъп до вътрешността на
електромера - изваден е куплунг Х4, което е довело до промяна на метрологичните характеристики на
електромера. Метрологичните характеристики на електромера не съответстват на
изискванията на одобрения тип.».
СТИ е измервало доставената електрическа енергия с грешка извън
допустимата. Количеството преминала електрическа енергия е изчислено, като
измерените количества са коригирани с установената грешка, при отчитане на
класа на точност на СТИ. Допълнително начисленото количество електрическа
енергия е в размер от 199 кВ/ч, изчислена по определените за периода цени от страна
на Комисията за енергийно и водно регулиране - 37,84 лв. с ДДС. Периодът от
време, за който е извършена корекцията е 33 дни, като първата дата - 06.09.2019
г. - датата на предходната проверка на електромера, съгласно електронното досие
на измервателната система, а последната дата е датата на извършената последваща
техническа проверка – 09.10.2019 г.
Твърди, че
съществува законово основание за начисляване на процесната сума - чл. 50, ал. 1, б. „а" ПИКЕЕ.
Стойността на дължимата сума е изчислена по чл. 56, ал. 3 ПИКЕЕ - по
определената от КЕВР пазарна цена на електрическата енергия за покриване на
технологичните разходи на ЕР Юг в качеството му на оператор на разпределителна
електрическа мрежа, ведно с дължимата сума за мрежови услуги и за цена за задължения
към обществото (чл. 56, ал. 1 ПИКЕЕ).
Позовава се на съдебна практика.
Твърди, че няма
задължение да доказва виновно поведение от страна на ищеца.
Считано от
04.05.2019 г. са в сила нови ПИКЕЕ, изключващи от процеса по налагане на корекция крайните снабдители на електрическа
енергия („Е. Б. Е." ЕАД). Считано от 04.05.2019 г. ЕВН ЕС не издава
фактури за допълнително начислени количества електрическа енергия.
От събраните по делото доказателства преценени по
отделно и в съвкупност съдът намира за установено следното:
Безспорно е в отношенията между страните, че е
ответникът издал фактура № **********/15.06.2020
г. за допълнително начислени непосочени кВт/ч ел. енергия на стойност 37,84
лв., вследствие на установеното непълно или неточно измерване на електрическа
енергия за електромер № ***** за времето от 06.09.2019 г. – 09.10.2019 г.
Начисляването на сумата по фактурата е резултат от
следните действия на ответника:
При извършена на 09.10 (годината не е посочена)
проверка на електромер № *****, отчитащ доставената електрическа енергия в
обект на ищеца с ИТН ***** негови служители констатирали несъответствие на
характеристиките на средството за търговско измерване с нормираните,
демонтирали електромера и го изпратили за метрологична експертиза. Съставеният
при проверката Констативен протокол за техническа проверка и подмяна на
средства за търговско измерване № 576802/09.10….г. е съставен и подписан от
двамата служители упоменати в протокола и подписан от Н. Кр. Н. като свидетел.
Констативният протокол е връчен на 18.06.2020 г. с
писмо с обратна разписка ИД PS404001ККIV7, получено от П. Х. – служител.
Представеният Констативен протокол от метрологична
експертиза на средство за търговско измерване № 277/28.05.2020 г. на БИМ
удостоверява, че е осъществяван достъп до вътрешността на електромер *****. Изваден
е куплунг Х4, което е довело до промяна на метрологични характеристики на
електромера. Метрологични характеристики и външния вид на електромера не съответства
на одобрения тип.
Въз основа на резултатите ответникът е изготвил на 12.06.2020
г. справка за коригиране на сметката на ищеца за ел. енергия на обект – магазин
в *****144 кВч ел. енергия по дневна тарифа ( за 27,37 лв.) и 55 кВч ел.
енергия по нощна тарифа ( за 10,46 лв.) или общо 199 кВч на стойност 37,83 лв.
От така приетите за установени факти и обстоятелства
съдът прави следните изводи:
Предявеният от ищеца иск е основателен и доказан и
следва да уважен.
Ищецът не дължи на ответника сумата 37,84 лв.
Законодателят е оправомощил единствено и само КРАЙНИЯТ
СНАБДИТЕЛ с ел. енергия с правото да коригира сметките за ел. енергия, а
корекцията е извършена от неоправомощено лице каквото е ответникът - ОПЕРАТОР
НА ПРЕНОСНАТА МРЕЖА.
Правилата за измерване на количеството електрическа
енергия, приети по т. 3 от Протоколно решение № 147/14.10.2013 г. на Държавната
комисия за енергийно и водно регулиране, обн.в „Държавен вестник“, бр. 98 от
12.11.2013 г., са отменени с Решение № 1500/06.02.2017 г., постановено по
адм.д.№ 2385/2016 г. на ВАС, 5-членен състав, обн. ДВ. бр.15/14.02.2017 г. и
Решение № 2315 от 21.02.2018 г. по
адм.д.№ 3879/ 2017 г. ВАС, четв.отдел., обнародвано в ДВ бр.97/23.11.2018 г.
По силата на чл. 193, ал.2 АПК ПИКЕЕ се считат
отменени от датата на влизане в сила на административното решение, която е
датата на обнародването му - 14.02.2017 г. за първото решение и 23.11.2018 год.
за второто решение.
С решение по т. 1 от протокол № 67 от 24.04.2019 г. на
основание чл. 21, ал. 1, т. 9 и чл. 83, ал. 2 във връзка с чл. 83, ал. 1, т. 6
от Закона за енергетиката КЕВР прие нови ПРАВИЛА за измерване на количеството
електрическа енергия.
Към деня на извършване на демонтажа на електромера – 09.10.2019
г. са действали приетите на 24.04.2019 год. ПИКЕЕ обн. в ДВ бр.35/30.04.2019
г., в сила от 04.05.2019 г.
Ответникът обосновава правото си да извърши
корекцията, да издаде фактурата и да получи сумата за допълнително начисленото
количество електрическа енергия на новите ПИКЕЕ – чл. 50, чл. 56.
Редът и начините за преизчисляване на количеството
електрическа енергия са предмет на чл. 49 и сл. от Правилата.
В случаите, когато при метрологичната проверка се
установи, че средството за търговско измерване не измерва или измерва с грешка
извън допустимата, операторът на съответната електроразпределителна мрежа
изчислява количеството електрическа енергия за по-краткия период между периода
от датата на констатиране на неизмерване/неправилно/неточно измерване до
последната извършена проверка и периода от три месеца, предхождащи датата на
констатиране на неизмерване/неправилно/неточно измерване.
При извършване на проверки по реда на тези правила,
операторът на съответната мрежа съставя констативен протокол, който се подписва
от представител на оператора на съответната мрежа и от ползвателя или негов
представител. При отсъствие на ползвателя или на негов представител при
съставянето на констативен протокол или при отказ от тяхна страна да го
подпишат протоколът се подписва от представител на оператора на съответната
мрежа и свидетел, който не е служител на оператора. В констативния протокол се
отбелязват присъстващите на проверката, както и отказът за подписване от страна
на ползвателя или на неговия представител, ако е направен такъв. В тези случаи
(когато отсъства представител на клиента) в седемдневен срок от датата на
съставянето на констативния протокол операторът на съответната мрежа го изпраща
на ползвателя с препоръчано писмо с обратна разписка или по друг начин в
съответствие с предоставените от ползвателя данни за контакт.
В случаите на преизчисляване на количества
електрическа енергия по реда на този раздел операторът на
електроразпределителната мрежа предоставя на ползвателя на мрежата фактура и
справка за преизчислените количества електрическа енергия, както и информация
за дължимата сума за мрежови услуги (с изключение на цена за достъп до
електроразпределителната мрежа, формирана на база на предоставена мощност) и за
"задължения към обществото". Ползвателят на мрежата заплаща на
оператора на съответната мрежа дължимата сума, определена от оператора на
съответната мрежа.
Твърдяното от ответника право да извърши корекцията и
да получи сумата за допълнително начисленото количество ел. енергия не
съществува.
ПИКЕЕ са нормативен акт от най-ниско ниво. Основната
цел на такъв вид акт е да конкретизира определен вид създадени правно
отношения. Този вид подзаконови актове не могат да създават нов вид
правоотношения, нито да противоречат или да дерогират създадени със закон
императивни правни норми като нормата чл. 98а, ал. 2, т. 6 и чл. 104а, ал. 2,
т. 5 от Закона за енергетиката.
Член 98а и чл. 104а от ЗЕ оправомощават КРАЙНИЯТ
СНАБДИТЕЛ да извършва корекция на сметка на клиент като казва, и в чия полза се
прави тази корекция - В ПОЛЗА НА КРАЙНИЯ СНАБДИТЕЛ.
„Е. Б. Е.“ ЕАД е крайният снабдител оправомощен по
чл.98а и чл. 104а от ЗЕ да продава електрическа енергия на територията, на
която се намира обекта на ищеца, при публично известни общи условия, които
публично известни условия следва да се съдържа редът за уведомяване на клиента
при извършване на корекция на сметка в полза на крайния снабдител за потребена
електрическа енергия в случаите на неизмерена, неправилно и/или неточно измерена
електрическа енергия, поради неправомерно присъединяване, промяна в схемата на
свързване или неправомерно въздействие върху уреди, съоръжения или устройства
по чл. 120, ал. 3, респективно в полза на клиента за потребена електрическа
енергия в случаите на неправилно и/или неточно измерена електрическа енергия
поради повреда на уреди, съоръжения или устройства.
Законът за енергетиката не създава правомощия на
операторите на електропреносната мрежа да извършват каквото и да било измерване
на електрическа енергия извън измерванията на същата в електропреносната мрежа
(чл. 87 от ЗЕ). В този смисъл регламентираните в Общите условия на договорите
за пренос на електрическа енергия през електроразпределителната мрежа (чл. 54
от ЗЕ) ред и начин за извършване на проверки и корекция на сметки засягат
услугата пренос през електроразпределителната мрежа и свързаните с нея възможни
несъответствия между измереното със СТИ и действително предоставеното
количество електрическа енергия.
На оператора на електроразпределителната мрежа
(ответника) принадлежи процесуалното задължение да установи чрез пълно и главно
доказване по правилата на чл. 154, ал.3 ГПК, че е доставил на крайния клиент, в
случая ищеца, твърдяното от него и обективирано в корекционните сметки
количество ел. енергия. Такова доказателство по делото не е представено, а ако
то съществува ще влезе в разрез с лиценза на ответника, който не разполага с
правомощието да продава електрическа енергия на крайните потребители, това
правомощие принадлежи на друг субект.
Безспорно в отношения между страните е, че страни по
облигационното отношение за доставка и продажба на електрическа енергия на
ищеца като краен клиент е трето лице, различно от ответника и след като титуляр
на вземането за цената на електрическа енергия като доставена и консумирана
стока при редовен месечен отчет се явява това трето лице, което е лицензирано
за доставка и продажба на електрическа енергия логично е титуляр на вземането
при така наречената „корекция на сметки“ да бъде отново това трето лице както
повелява Закона за енергетиката, а не ответника.
Законът за нормативните
актове (чл. 15.) изисква нормативният акт
да съответствува на Конституцията и на другите нормативни актове от
по-висока степен. Ако постановление, правилник, наредба или инструкция
противоречат на нормативен акт от по-висока степен, правораздавателните органи
прилагат по-високия по степен акт.
Разноските на ищеца възлизат на 400 лв., от които 50
лв. за държавна такса и 350 лв. за възнаграждение за адвокат.
Ответника няма претенции за направени разноски,
претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.
На осн. чл.78, ал.1 ГПК ответникът следва да заплати
на ищеца пълният размер на разноските направени в настоящото производство, а
именно 400 лв.
Водим от горното съдът
Р
Е Ш И :
ПРИЗНАВА за установено, че „М и Л Г.-1“ ЕООД,
ЕИК *****със седалище и адрес на управление:*** не дължи на „Е.Ю." ЕАД, ЕИК ***** със седалище и адрес на
управление:***, сумата 37,84 лв., начислена по фактура № **********/15.06.2020
г., вследствие на установено неизмерване, непълно или неточно измерване на
количеството електрическа енергия за 33 дни - от 06.09.2019 г. до 09.10.2019 г.
за обект с ИТН ***** с адрес: *****.
ОСЪЖДА „Е.Ю." ЕАД, ЕИК ***** със седалище и адрес на
управление:*** да заплати на „М и Л Г.-1“ ЕООД, ЕИК *****със седалище и адрес
на управление:*** сумата 400 лв., представляващи
разноски по делото.
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва в двуседмичен срок от връчването
му пред ОКРЪЖЕН СЪД - Стара Загора.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: