Решение по дело №734/2023 на Софийски градски съд

Номер на акта: 924
Дата: 17 юли 2023 г.
Съдия: Атанас Маджев
Дело: 20231100900734
Тип на делото: Търговско дело
Дата на образуване: 12 април 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 924
гр. София, 17.07.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ ГРАДСКИ СЪД, ТО VI-2, в публично заседание на седми
юли през две хиляди двадесет и трета година в следния състав:
Председател:Атанас Маджев
при участието на секретаря Габриела М. Владова Боботилова
като разгледа докладваното от Атанас Маджев Търговско дело №
20231100900734 по описа за 2023 година
Производството е по реда на чл.124 и сл. ГПК.
Образувано е по предявен от Прокуратурата на Република България конститутивен иск
за разпускане на Политическа партия “О.“, регистрирана по ф. д. № 1093/2007 г. на СГС,
поради наличие на предпоставките на чл. 40, ал. 1, т. 3 ЗПП.
В исковата молба прокурор при СГП твърди, че ПП „О.“ е била регистрирана с
решение 28.03.2007 г. постановено от Софийски градски съд и вписана в Регистъра на
политическите партии воден към този съд. Последните вписани по партидата на
политическата партия промени били във връзка с решение на Софийски градски съд от
04.08.2015г. относно промени в персоналния състав на ръководните и контролни органи на
партията. Поддържа се, че за периода от 2017г. до 2023 г. ответната политическа партия не е
участвала в избори за народни представители, за президент и вицепрезидент, за членове на
европейския парламент от Р. България или за общински съветници или кметове, което
разгледано съвкупно с факта на последната промяна в обстоятелствата по регистрацията на
партията обуславяло изпълнен фактически състав за разпускане на същата залегнал като
основание в нормата на чл. чл. 40, ал. 1, т. 3 ЗПП.
В срока за отговор ПП „О.“ депозира такъв на 26.05.2023 г., чрез представляващия
партията – Ц.Ц., като с него оспорва предявения иск определяйки го за неоснователен.
Възразява се по изложеното в ИМ твърдение на ищеца, че за периода между 2017 г. и 2023
г. ответната партия не е взела участие в произведените в страната избори. Изтъква се, че
през 2019 г. партията е взела участие в проведените местни избори за избор на общински
съветници и кметове в гр. Варна и област – Варна, като участието било съвместно с друга
политическа партия, а именно – ПП „В.“. Освен това ответната партия е изразила подкрепа с
кандидатурата за президент на Р.Р. в качеството му на кандидат за президент преди
провеждане на последните президентски избори през м. ноември 2021 г. Що се касае до
изпълнението на законовото задължение на партията да представя пред Сметната палата
ежегодно финансов отчет, то тук нямало отклонение от изискването, като единствено за
2019 г. това не било направено, но причината била ситуацията с пандемията и
1
ограниченията във връзка с нея. Подчертава се, че за 2022 г. финансовият отчет на партията
е представен пред Сметната палата. В обобщение от ответната партия се настоява за
постановяване на решение, с което предявения от прокуратурата иск да бъде отхвърлен,
поради недоказаност на неговото основание.
Съдът, като прецени събраните по делото доказателства по свое убеждение, намира
от фактическа и правна страна следното:
ПП „О.“ е вписана, като такава в регистъра на политическите партии воден към СГС с
решение от 23.08.2007 г. постановено по ф. дело № 11093 по описа за 2007 г. на СГС, ФО 5
с-в, съответно последната промяна по регистрацията на партията е вписана в регистъра на
политическите партии воден към СГС с решение от 04.08.2015 г. постановено по ф. дело №
11093 по описа за 2007 г. на СГС, ТО, 4 с-в, като тя касае промени в персоналния състав на
ръководните и контролни органи на партията, в т.ч. и на председателя на партията,
представляващ същата пред трети лица.
Съгласно писмо от 23.03.2023 г. на Председателя и Секретаря на Централната
избирателна комисия е дадено сведение по запитване на Главна дирекция „Национална
полиция“ по образувана прокурорска преписка № 8108/2023 г. по описа на СГП, че за
периода от 2017 г. до 2023 г. ПП „О.“ не е регистрирана за участие в избори за народни
представители, за президент и вицепрезидент на републиката, за членове на Европейския
парламент от Република България и за общински съветници и за кметове.
Видно от ново писмо датиращо от 08.06.2023 г. на Председателя и Заместник-
председателя на Централната избирателна комисия след запитване от Софийска градска
прокуратура е даден отговор, че при извършена проверка в масивите на ЦИК е установено,
че относно ПП „О.“ няма данни за извършени регистрации в комисията за участие в
изборите за общински съветници и кметове, които са произведени през 2019 г. В писмото е
обърнато внимание и на това, че съгласно чл. 148 от ИК местни коалиции за участие в
изборите за общински съветници и за кметове могат да се образуват само от регистрирани в
ЦИК партии, предвид което ПП „О.“ няма как да е взела участие в изборите за общински
съветници и за кметове в област – Варна. Акцентирано е и на това, че ако сочената
политическа партия е променила наименованието си в коментирания период /различно от
ПП „О.“/, то тогава съществува хипотеза тя да е взела участие в избори през последните 5
години, но под друго име.
Към отговора на исковата молба от ответната политическа партия е представена и
приета за доказателство декларация, с която представляващия ПП „О.“ на 04.11.2021 г. е
декларирал подкрепа към президента на Р. България към кандидатурата му за повторен
мандат в изборите за президент и вицепрезидент насрочени за м. ноември през 2021 г.
Относно приложеното с писмени бележки от 10.07.2023 г. споразумение от 27.10.2019
г. съдът, счита че същото не следва да бъде обсъждано и ценено, като доказателство по
делото, защото не е било прието за такова, предвид непредставянето му в установените за
това процесуални срокове – до приключване на устните състезания по делото, което е
станало на 07.07.2023 г.
По отношение на иска, с правна квалификация чл.40, ал.1, т.3 ЗПП.
Съгласно чл.38, т.5 ЗПП политическата партия се прекратява при разпускане с
решение на Софийски градски съд, постановено по предявен иск от прокурора, само при
наличие на факти, покриващи хипотезите, предвидени в чл.40, ал.1 ЗПП, които следва да се
тълкуват и прилагат стриктно (ограничително).
С разпоредбата на чл. 40, ал. 1, т. 3 ЗПП законодателят цели да се разпуснат и
2
прекратят онези политически партии, които са неактивни и тяхното съществуване е
обезсмислено правно и житейски, включително с оглед невъзможността да съдействат за
реализиране на основните политически права на гражданите. Предвиденото в посочената
правна норма основание за разпускане на политическа партия - неучастие на партията за
период повече от пет години, считано от последната й регистрация, в избори за народни
представители, за президент и вицепрезидент или за общински съветници и кметове, визира
състояние на само формално съществуване на политическия субект, което не е обществено
оправдано. Затова юридическото състояние следва да се приведе в съответствие с
фактическото и неосъществяващата дейност партия да бъде прекратена.
В случая, фактът, субсимиращ се под хипотезата на т.3 на чл. 40, ал.1 ЗПП, е
отрицателен по своя характер, но съдът го приема за безспорно установен чрез
представените доказателства две писма от Централна избирателна комисия, в качеството й
на държавен орган, чието правомощие е да организира провеждането на всички видове
избори на територията на Р. България, в т.ч. да извършва регистрацията на партиите и
коалициите, които желаят да вземат участие в съответния насрочен вид избори. В тези
официални удостоверителни документи се предоставят данни, че ПП „О.“ не е регистрирана
за участие в избори насрочвани в Р. България за периода от 2017 г. до 2023 г., в т.ч. и в
изборите за общински съветници и кметове произведени през 2019 г. Изнесените в отговора
на ответната политическа партия съображения, че посоченото в ИМ не отговаря на
действителното фактическо положение, защото през ПП „О.“ е взело участие в местните
избори в гр. Варна и област – Варна, като е участвало съвместно с друга политическа
партия, съдът намира за неустановени по делото, тъй като доказателства в тази посока не са
своевременно и надлежно събрани от страната правеща позоваване на посочения факт.
Трябва да се отбележи и това, че когато законодателя е уредил основанието за разпускане на
ПП под понятието „не е участвала“ е имал предвид хипотезата, когато съответния
политически субект участва в дадения вид избори регистрирайки се като самостоятелна
партия или в коалиция с други партии – чл. 127, ал. 1 ИК. Тоест всякога за да се приеме
наличие на участие в даден вид избори е необходимо дадената политическа партия да е
заявила и получила регистрация в ЦИК за участие в даден вид насрочени избори.
Подписването на политически споразумения с други политически партии за координиране
на дейността между изборните щабове по повод предстоящи избори, в т.ч. и местни такива
през 2019 г. не съставлява формален акт на участие в избори и не покрива изискването на
чл. 127, ал. 1 ИК. Същото разбиране важи и за декларирането на подкрепа към кандидат за
президент в избори за президент и вицепрезидент.
По отношение позоваването на ПП „О.“, че е изправен в изпълнение на публичното си
задължение за деклариране на финансовите си отчети пред Сметната палата, настоящата
съдебна инстанция намира за необходимо да изтъкне в произнасянето си по спора, че
въпроса с надлежното изпълнение на установени законови задължения на партиите за
ежегодно отчитане пред Сметната палата изобщо не попада в заявеното и поддържано от
ищеца основание за разпускане на ПП „О.“, което изключва и необходимостта от неговото
обсъждане.
Предвид това, че последната съдебна регистрация /промяна в подлежащи на вписване
обстоятелства/ по отношение на ответната ПП „О.“ датира от 2015 г. съответно по делото
няма данни в периода заявен от ищеца 2017 -2023 г. същата да е взела участие в избори
насрочени и провели се в Р. България, то това означава, че партията е преустановила
участието си в политическия живот и то за период по-продължителен от 5 години, което
обезсмисля формалното й съществуване и налага разпускането й. По аргумент от чл. 42, ал.
2 ЗПП след прекратяване на политическата партия, имуществото й преминава в полза на
3
държавата.
При този изход на спора, в приложение на чл. 78, ал. 6 и чл. 77 ГПК ПП „О.“ следва да
заплати държавната такса за разглеждане на иска в размер на 80 лева и разноските за
обнародване на решението в "Държавен вестник”, като внесе по сметка на последния сумата
от 35 лева.
Така мотивиран, СОФИЙСКИЯТ ГРАДСКИ СЪД,
РЕШИ:
РАЗПУСКА, на основание чл. 38, т. 5 вр. чл. 40, ал. 1, т. 3 ЗПП политическа партия
„О.“, регистрирана по фирмено дело № 11093/2007 г. на СГС, VІ-4 състав, със седалище –
гр. Варна и адрес : гр. Варна, ул. ****, офис 816.
ОСЪЖДА политическа партия „О.“, регистрирана по фирмено дело № 11093/2007 г. на
СГС, VІ-4 състав, със седалище – гр. Варна и адрес : гр. Варна, ул. ****, офис 816, да
заплати в полза на бюджета на СГС държавна такса в размер на 80,00 (осемдесет) лева, а по
сметка на "Държавен вестник” - сумата 35,00 (тридесет и пет) лева за обнародване на
постановеното решение.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Върховния касационен съд в 14-дневен
срок от връчването му на страните.
РЕШЕНИЕТО подлежи на вписване в регистъра на ПП на Софийски градски съд и на
обнародване в "Държавен вестник” след влизането му в сила.

Съдия при Софийски градски съд: _______________________
4