Определение по дело №654/2022 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 26 август 2022 г.
Съдия: Ива Байнова
Дело: 20227260700654
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 юли 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

 

№660 /26.08.2022г., гр. Хасково

 

Административен съд - Хасково, в закрито съдебно заседание на двадесет и шести август, две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

                                                                                                              Съдия: Ива Байнова

като разгледа докладваното от съдия Байнова и. адм. д. № 654 по описа на съда за 2022г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството по делото е образувано по искова молба от П.Т.З. *** против Община Симеоновград.

Ищецът сочи, че подал Заявление с вх. №С-1593/23.03.2022г. до Кмета на Община Симеоновград, във връзка с което последният да му укаже колко лева били заложените и сторени разходи за представителни разноски от Общински съвет – Симеоновград за 2021г. След това получил Решение №109/24.03.2022г. от Кмета на Община Симеоновград, с което му било определено да заплати разноски от 1.59 лева. След заплащане, търсената информация му била предоставена. Срещу решението, в частта за заплащане на разноски, подал жалба, като след образуване на съдебното производство, разходите били отменени с окончателно Решение от 01.07.2022г. на Административен съд – Хасково по адм. д. №296/2022г. Твърди, че е налице причинена имуществена вреда от Решение №109/24.03.2022г. на Кмета на Община Симеоновград, в частта му за разноските, която вреда представлявала пряка и непосредствена последица от отменения акт. Поради това Общината му дължала обезвреда от 1.59 лева, които заплатил с Разписка №0200015270928167/24.03.2022г. Моли съдът да постанови решение, с което да осъди Община Симеоновград да му заплати 1.59 лева – имуществена вреда, както и разноски по настоящото дело.

Община Симеоновград, в представен чрез процесуален представител писмен отговор, счита исковата претенция за изцяло неоснователна, недоказана и недопустима, поради злоупотреба с право от страна на ищеца по смисъла на чл.3 от ГПК, като в тази връзка в отговора се излагат подробни съображения. Претендират се разноски по представен договор за правна защита и съдействие в размер на триста лева.

Съдът, след като се запозна с изложеното в исковата молба, отговора на Община Симеоновград, представените по делото доказателства и съобрази приложимата нормативна уредба, намира от фактическа и правна страна следното:

С точка 5 от Решение № 109/24.03.2022г. Кметът на Община Симеоновград определил разходите по предоставяне на достъп до поискана от П.Т.З. със Заявление вх. № С-1593/23.03.2022г. обществена информация, а именно 1.59 лева - платими по банкова сметка ***щината.

Видно от Разписка №0200015270928167/24.03.2022г., в полза на Община Симеоновград е била преведена сума в размер на 1.59 лева.

По жалба на П.Т.З. против Решение № 109/24.03.2022г. на Кмета на Община Симеоновград, в частта му по т.5, в Административен съд – Хасково е било образувано адм. д. №296 по описа на съда за 2022г. По това дело е постановено окончателно съдебно Решение №460/01.07.2022г., с което обжалваната част на решението на Kмета на Oбщина Симеоновград е отменена и преписката е върната на административния орган за ново произнасяне при съобразяване указанията по тълкуване и прилагане на закона, дадени в мотивите на решението.

С оглед посочените факти, съдът намира исковата претенция за недопустима, като съображенията за това са следните:

Съгласно чл.1, ал.1 от ЗОДОВ, държавата и общините отговарят за вредите, причинени на граждани и юридически лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на техни органи и длъжностни лица при или по повод изпълнение на административна дейност, както и за вредите, причинени от действието на отменени като незаконосъобразни или обявени за нищожни подзаконови нормативни актове. Според чл.4, ал.1 от ЗОДОВ, държавата и общините дължат обезщетение за всички имуществени и неимуществени вреди, които са пряка и непосредствена последица от увреждането, независимо от това, дали са причинени виновно от длъжностното лице.

Разпоредбата на чл.8, ал.3 от ЗОДОВ предвижда, че когато закон или указ е предвидил специален начин на обезщетение, този закон не се прилага. Според § 1 от ЗОДОВ, за неуредените в този закон въпроси се прилагат разпоредбите на гражданските и трудовите закони.

В чл.55 от Закона за задълженията и договорите е регламентирано, че който е получил нещо без основание или с оглед на неосъществено или отпаднало основание, е длъжен да го върне. Текстът на чл.4б от Закона за държавните такси гласи: „Недължимо платени такси се връщат по искане на заинтересованата страна.“.

В случая не е спорно, че заплатената от ищеца в полза на Община Симеоновград такса е била недължимо платена в този размер. От последно цитирания законов текст обаче следва извода, че З. е следвало да отправи искане за връщане на сумата от 1.59 лева. Доказателства за това по делото не са налице, нито се претендира такива да съществуват. Няма и данни в тази насока. Безспорно с платената такса имуществото на ищеца е намаляло, но редът за възстановяването му до размера на заплатената такса, е връщането ѝ от получилия я без основание. Редът за това е чрез поискването ѝ обратно, по аргумент от чл.55 от Закона за задълженията и договорите, както и по аналогията с чл.4б от Закона за държавните такси. При липсата на проведена подобна процедура от ищеца, която да е завършила с негативен за него резултат, искът му за обезщетяване на имуществена вреда в този размер и на това фактическо основание, е недопустим. В този смисъл Решение №6879/08.07.2022г., по адм. дело №1443/2022г. на ВАС – Трето отделение, Решение №5000/26.05.2022г., по адм. дело №12006/2021г на ВАС – Трето отделение.

Наред с горното, следва да се има предвид, че казусът е специфичен. Това е така, защото не е налице влязло в сила съдебно решение, с което да се установява, че нанесената вреда на П.З. не е възстановена и няма да бъде възстановена, въпреки съдебния акт. В тази връзка, следва да се отбележи, че с Решение №460/01.07.2022г. по адм. д. №296/2022г. на Административен съд - Хасково е постановено връщане на преписката на административния орган за ново произнасяне при съобразяване указанията по тълкуване и прилагане на закона, дадени в мотивите на решението. От същите е видно, че съгласно действащата към момента на издаването на акта Наредба №Н-1 от 07.03.2022г. ответникът е следвало да определи разходите по силата на § 1, т.1 и т.3, а именно – за вид носител хартия А4 и разход за тонер за едностранно отпечатване на лист хартия А4, съответно – 0,01 лева и 0,02 лева или общо 0,03 лева. Ето защо не може да се приеме, че към момента на подаване на исковата молба, както и към момента на постановяване на настоящия съдебен акт, е окончателно решен въпросът за размера на недължимо платената сума. В този смисъл, евентуално осъдително решение в полза на П.З. би довело де неоснователното му обогатяване, което е недопустим правен резултат в производството по ЗОДОВ, а и по принцип в правния мир.

По тези съображения исковата молба следва да бъде върната на ищеца П.Т.З., а производството по делото да се прекрати.

Претенцията на ответника по иска за присъждане на разноски също е неоснователна, защото съгласно чл. 10, ал. 2 от ЗОДОВ, която разпоредба е специална, ищецът дължи разноски само ако искът за обезщетение бъде отхвърлен изцяло или искът бъде оттеглен изцяло, или при отказ изцяло от иска. Както приема трайната съдебна практика, с тази разпоредба е предвидено специално ограничение относно начина на разпределяне на разноски, направени в производства по ЗОДОВ, разпоредбата е специална и изключва прилагането на общите правила по АПК и ГПК по отношение на разпределянето на отговорността за разноски. Хипотезите, при които ищецът дължи разноски се свеждат до изрично посочените в чл. 10, ал. 2 от ЗОДОВ, сред които не е случаят, когато съдът връща исковата молба. Задължението за разноски във всеки конкретен случай следва да се основава на изрична разпоредба на закона. В казуса по делото не е налице непълнота на ЗОДОВ и основание за прилагане по аналогия разпоредби на други закони по въпроса за възлагане на разноски на ищеца в хипотезата на връщане на исковата молба, предвид спецификата на производствата за обезщетение срещу държавата, които не следва да водят до ограничаване на правото на достъп до съд, в това число чрез възлагане на разноски. В този контекст е и приетото от Съда по правата на човека - Решение от 12 юли 2007 г. по жалба № 68490/01.

По изложените съображения и на основание чл.144 от АПК, вр. с чл.130 от ГПК, съдът

ОПРЕДЕЛИ:

 

ВРЪЩА исковата молба на П.Т.З. ***, с която е предявен иск против Община Симеоновград, за обезщетение за имуществени вреди в размер на 1.59 лева, представляваща заплатена такса за достъп до обществена информация, причинени от Решение № 109/24.03.2022г. на Кмета на Община Симеоновград, отменено в частта му по т.5 като незаконосъобразно с Решение №460/01.07.2022г. по адм. д. №296/2022г. на Административен съд – Хасково.

ПРЕКРАТЯВА производството по исково адм. дело №654/2022г. по описа на Административен съд – Хасково.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му.  

 

 

                       Съдия: