Решение по дело №169/2024 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 1107
Дата: 1 октомври 2024 г.
Съдия:
Дело: 20247280700169
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 май 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 1107

Ямбол, 01.10.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Ямбол - III състав, в съдебно заседание на седемнадесети септември две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Съдия: ВАНЯ БЯНОВА-НЕЙКОВА

При секретар СТЕЛА ГЮМЛИЕВА като разгледа докладваното от съдия ВАНЯ БЯНОВА-НЕЙКОВА административно дело № 20247280700169 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството по делото е по реда на чл. 145 и следващите от АПК, вр. чл. 105, ал. 1 от Закон за здравето, вр. с чл. 10, ал. 1 от Правилника за устройството и организацията на работа на органите на медицинската експертиза и на регионалните картотеки на медицинските експертизи(ПУОРОМЕРКМЕ).

Образувано по жалба от МБАЛ „Св. Иван Рилски“ ЕООД, гр. Елхово, ЕИК *********, представлявана от управителя В. Д. К., срещу Заповед № РД-02-62 от 15.04.2024 г. на Директора на Регионална здравна инспекция-Ямбол, с която е наредено разкриване на ТЕЛК към лечебното заведение.

Иска се оспорената заповед да бъде обезсилена, алтернативно - отменена, с доводи за фактическата й липса на основание и несъответствието й с действащи нормативни актове от по-висока степен в йерархията на нормативните актове от национален, общностен и международен характер в сравнение с основанието, на което е издадена. В жалбата се сочи, че всяко от посочените в спорния акт основания за издаването му (чл. 9, т. 20 и чл. 10 от Устройствен правилник на РЗИ, чл. 10, ал.1 и ал. 2 от ПУОРОМЕРКМЕ, § 42, ал. 1 от ПМС № 47 от 13.03.2024 г., вр. чл. 10 и чл. 105, ал. 1 от Закон за здравето; съответни писма) по своята същност съставлява част от подзаконов нормативен акт. Сочи се още, че в конкретния случай са налице властнически волеизявления, обективирани в заповеди на държавен орган - РЗИ, основани на актове на друг държавен орган - Министерски съвет (ПМС), с което е приет и въведен ПУОРОМЕРКМЕ, поради което се твърди, че съобразно разписаното в чл. 15, ал. 1 и ал. З от ЗНА и в чл. 5, ал. 1 и ал. 2 от Конституцията на Република България(КРБ), тези норми на ПУОРОМЕРКМЕ и на ПМС № 47 от 13.03.2024 г., като противоречащи на по-висшите по степен актове (Кодекса на труда и КРБ, чиито разпоредби имат непосредствено действие спрямо всички), са неприложими и не съществуват в правния мир. Това според твърденията в жалбата лишава процесната заповед от материалноправно основание и от предмет, с оглед на което тя не може да произведе правно действие. Иска се обезсилване на оспорената заповед поради нейната недопустимост, алтернативно – цялостната й отмяна, с присъждане на разноските по делото.

В съдебно заседание жалбоподателят „МБАЛ СВ. ИВАН РИЛСКИ“ ЕООД гр. Елхово, област Ямбол, редовно призован, не изпраща представител.

За ответната страна - Директора на Регионална здравна инспекция–Ямбол, редовно призован, се явява лично директорът Р. К.-Н., която оспорва жалбата като неоснователна, като сочи, че е законово задължение на управителите на всички общински болници да разкрият такава структура – ТЕЛК, в тяхното лечебно заведение. Иска съдът да остави жалбата без уважение. Не се претендират разноски.

Като съобрази доводите на страните и приобщените по делото доказателства, съдът намира за установено следното:

Предмет на съдебен контрол за законосъобразност е Заповед № РД-02-62 от 15.04.2024 г. на Директора на Регионална здравна инспекция-Ямбол, с която е разпоредено разкриване на ТЕЛК към лечебното заведение МБАЛ „Св. Иван Рилски“ ЕООД, гр. Елхово. Жалба срещу заповедта е подадена с вх.№97-00-21/26.04.2024г. в РЗИ-Ямбол, от адресата на заповедта МБАЛ „Св. Иван Рилски“ ЕООД, гр. Елхово.Съобразно разписаното в чл. 9, т. 20 и т. 24 от Устройствения правилник на РЗИ, Директорът на РЗИ организира, ръководи и контролира медицинската експертиза на територията на съответната област, съответно - създава със заповед консултативни съвети, комисии и експертни работни групи, като при осъществяване на своите правомощия издава индивидуални административни актове (чл. 10 от устройствения правилник).Предвид това съдът приема жалбата за допустима за разглеждане като подадена от надлежна страна, в 14-дневен срок от издаване на заповедта и срещу подлежащ на съдебен контрол административен акт.

По съществото на спора съдът взе предвид следното:

Съгласно чл. 105, ал. 1 и ал. 2 от Закона за здравето, Териториалните експертни лекарски комисии са структурни звена на лечебните заведения, към които са открити и същите се откриват и закриват от директорите на регионалните здравни инспекции, съгласувано с министъра на здравеопазването, към държавни и общински лечебни заведения за болнична помощ, центрове за психично здраве, центрове за кожно-венерически заболявания и комплексните онкологични центрове. Съгласно чл. 10, ал. 1 от Правилника за устройството и организацията на работа на органите на медицинската експертиза и на регионалните картотеки на медицинските експертизи, Териториалните експертни лекарски комисии се откриват и се закриват със заповед на директора на съответната регионална здравна инспекция след съгласуване с Министъра на здравеопазването, което в случая е сторено, видно от приобщените към делото доказателства (писмо рег.№ 03-167-1/10.04.2024г. от директора на РЗИ-Ямбол до министъра на здравеопазването и писмо рег.№16-28-56/11.04.2024г. на министъра на здравеопазването). Поради това съдът приема, че заповедта е издадена от компетентен орган и при спазване на административнопроизводствените правила.

Заповедта е издадена в писмена форма, съдържа наименование, регистрационен номер и подпис на издателя си.Основана е на съществуващи правни основания - чл.105, ал.1 от Закона за здравето и чл.10, ал.1 от ПУОРОМЕРКМЕ, включва препращане към съгласувателното писмо рег.№16-28-56/11.04.2024г. на министъра на здравеопазването, и има ясна разпоредителна част за разкриване на ТЕЛК към лечебното заведение.Предвид това съдът не констатира порок във формата на акта, който да води до неяснота на волята на органа или до неяснота на мотивите за издаване.

По силата на чл. 10, ал. 2 от ПУОРОМЕРКМЕ в редакцията към изменението с ДВ, бр. 23 от 2024 г., Териториалните експертни лекарски комисии се създават във всички държавни и общински многопрофилни лечебни заведения за болнична помощ (с изключение на лечебните заведения по чл. 5, сред които не попада жалбоподателят) и комплексните онкологични центрове; в тези от тях, които са университетски болници и/или търговски дружества със смесено държавно и общинско участие в капитала, се създават най-малко две териториални експертни лекарски комисии. Териториалните експертни лекарски комисии са структурни звена на лечебните заведения, към които са открити.

При това положение следва да се приеме, че с издадената заповед директорът на РЗИ-Ямбол е упражнил правомощието си за разкриване на ТЕЛК към общинското лечебно заведение „МБАЛ СВ. ИВАН РИЛСКИ“ ЕООД гр. Елхово, област Ямбол, при хипотеза, която не дава възможност за отклонение. Не може да бъде споделен доводът в жалбата, че е налице административна намеса в отношенията между лечебното заведение(като работодател) и неговите служители, още по-малко обосновано е да се твърди противоречие с Хартата на основните права на Европейския съюз и с Кодекса на труда, съдържащи забрани за принудителен или задължителен труд.Както самият жалбоподател посочва в жалбата си, според §42, ал.1 от ПМС №47 от 13.04.2024г. за изменение и допълнение на Правилника за устройството и организацията на работа на органите на медицинската експертиза и на регионалните картотеки на медицинските експертизи(ДВ, брой 23/19.03.2024г.), в едномесечен срок от влизането в сила на това постановление лечебните заведения по чл.10, ал.2 от ПУОРОМЕРКМЕ, в случай че нямат разкрити ТЕЛК, са длъжни да открият такива. Нормативното изменение в синхрон със защитени основни права на българските граждани по чл. 52, ал.1 и ал.3 от Конституцията на Република България - за закрила на здравето, за достъп до медицинска помощ и медицинско обслужване при условия и по ред, определени със закон.На това правило кореспондират и задълженията на държавата, предвидени също в чл.52, ал.2 и ал.5 от КРБ - здравеопазването на гражданите се финансира от държавния бюджет, държавата осъществява контрол върху всички здравни заведения.Не може да се приеме за засегнато правото на труд на служителите на лечебното заведение чрез създаване на допълнителни тежести, както и че са нарушени разпоредби от Закона за ограничаване на административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност, като не са взети предвид разходите на лицата, извършващи стопанска дейност, необходими за спазване на установените изисквания.Точно обратното, §42, ал.3 от ПМС №47 от 13.04.2024г. изрично предвижда, че след изтичането на едномесечния срок за разкриване на ТЕЛК Министерството на здравеопазването сключва договори с лечебните заведения за субсидиране на извършените дейности по медицинска експертиза съгласно Наредба № 3 от 2019 г. за медицинските дейности извън обхвата на задължителното здравно осигуряване, за които Министерството на здравеопазването субсидира лечебни заведения, и за критериите и реда за субсидиране на лечебни заведения (ДВ, бр. 29 от 2019 г.) въз основа на подадени от тях заявления.

Следователно, не е налице материално незаконосъобразна намеса в дейността на лечебното заведение, нито нарушени права на стопанския субект или негови служители в по- голяма степен от целта, за която както заповедта на директора на РЗИ-Ямбол, така и измененията в § 42, ал. 1 от ПМС №47 от 13.04.2024г. са издадени - защита на общественото здраве.Не води до обратен извод наличието на висящо производство относно законосъобразността на 10, ал. 2, чл. 11, ал.1 и 2 и § 42, ал. 1 от ПЗР от Правилника за устройството и организацията на работа на органите на медицинската експертиза и на регионалните картотеки на медицинските експертизи, приет с ПМС № 47/13.03.2024 г., въз основа на които е издадена процесната заповед.Това оспорване касае законосъобразността на подзаконов нормативен акт, жалба срещу същия не спира изпълнението му, именно в защита на обществения интерес.

Предвид изложеното, съдът намира, че депозираната жалба е неоснователна и следва да бъде отхвърлена.

Водим от горното, съдът

Р Е Ш И :

ОТХВЪРЛЯ жалбата на МБАЛ „Св. Иван Рилски“ ЕООД, гр. Елхово, ЕИК *********, представлявана от управителя В. Д. К., срещу Заповед № РД-02-62 от 15.04.2024 г. на Директора на Регионална здравна инспекция-Ямбол, с която е наредено разкриване на ТЕЛК към лечебното заведение.

Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок пред Върховния административен съд.

Съдия: