Р Е Ш Е Н И Е
№ 181
гр.Велико
Търново, 04.07.2022г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Великотърновският административен съд, X-ти състав, в публично заседание на осми юни две хиляди двадесет
и втора година в
състав:
Съдия: Ивелина Янева
при секретаря Д.
С. като
разгледа докладваното от съдията И. Янева адм.дело N 173 по описа на
Административен съд Велико Търново за 2022 год., за да се произнесе, взе предвид:
Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК във вр. с чл. 73,
ал.4 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и
инвестиционни фондове.
Образувано
е по жалба на Община Лясковец против Решение № 07-0800/767 / 15.02.2022г., издадено
от Заместник изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“, поправено с
Решение № 07-0800/2516 / 08.04.2022г., издадено от Изпълнителния директор на
Държавен фонд „Земеделие“, с което е наложена финансова корекция в размер на 10%
или 9 349,30лв.
от финансовата помощ, изплатена за заявени за възстановяване разходи по договор
за възлагане на обществена поръчка с предмет: Осъществяване на
строително-монтажни работи на обект: „Реконструкция на открита спортна площадка
в гр. Лясковец“, и избран изпълнител „Интер
Строй Груп“ ЕООД с ЕИК: *********, по Административен
договор или Договор № BG06RDNP001-7.007-0071-C01 от 16.05.2019г. за предоставяне на безвъзмездна
финансова помощ, сключен между ДФ „Земеделие“ – РА и община Лясковец с УРН: 452494. В жалбата се твърди постановяване на
административния акт в нарушение на процесуалния и материалния закони. Изложени
са подробни съображения за липса на основание за издаване на оспорения акт с
оглед отмяната от съда на предходно решение по същия договор и за същото
деяние, както и за липса на сочените нарушения на ЗОП – ограничителни условия
при възлагане на обществената поръчка. Моли се за отмяна на оспорения
административен акт и присъждане на сторените по делото разноски.
Ответникът – Заместник
изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“ – чрез процесуален
представител оспорва жалбата, като я намира за неоснователна и недоказана. Моли за отхвърлянето й и за присъждане на
юрисконсултско възнаграждение.
Предмет
на настоящото съдебно производство e Решение № 07-0800/767 / 15.02.2022г., издадено от Заместник изпълнителен
директор на Държавен фонд „Земеделие“, поправено с Решение № 07-0800/2516 /
08.04.2022г., издадено от Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“,
с което е наложена финансова корекция в размер на 10% или 9 349,30лв. от
финансовата помощ, изплатена за заявени за възстановяване разходи по договор за
възлагане на обществена поръчка с предмет: Осъществяване на строително-монтажни
работи
на обект: „Реконструкция на открита спортна площадка в гр. Лясковец“, и избран изпълнител „Интер Строй Груп“ ЕООД с ЕИК: *********, по Административен
договор или Договор № BG06RDNP001-7.007-0071-C01 от 16.05.2019г. за
предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, сключен между ДФ „Земеделие“ – РА
и община Лясковец с УРН: 452494.
След като разгледа оплакванията,
изложени в жалбата, доказателствата по делото, становищата на страните и в
рамките на задължителната проверка по чл.168 от
АПК,
административния съд приема за установено от фактическа страна следното:
Между Община
Лясковец и Държавен фонд „Земеделие“ е сключен Договор № BG06RDNP001-7.007-0071-C01 от 16.05.2019г. за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ за проект „Реконструкция на открита
спортна площадка в град Лясковец“ по Подмярка 7.2 „Инвестиции в създаването,
подобряването или разширяването на всички видове малка по мащаби
инфраструктура“ от Мярка 7 „Основни услуги и обновяване на селата в селските
райони“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020г.
За изпълнение на
дейностите, предмет на договора Община Лясковец възлага обществена поръчка
с предмет: Осъществяване на строително-монтажни работи на обект: „Реконструкция
на открита спортна площадка в гр. Лясковец“:
Съгласно раздел III.1.3) Технически и професионални
възможности на Обявлението за поръчка, Възложителят поставя изискване по отношение
на лицето, изпълняващо длъжността „Отговорник по контрола на качеството“:
-
„да
притежава професионална квалификация, която да отговаря на изискванията на чл.
163а, ал. 2 от ЗУТ или еквивалентна“;
-
да
притежава удостоверение за преминато обучение за контрол върху качеството на
изпълнение на строителството и за контрол на съответствието на строителните
продукти със съществените изисквания за безопасност или еквивалентен документ и
-
да притежава професионален опит като
отговорник по качеството на минимум един изпълнен строителен обект.
За
процесната обществена поръчка е подадена само една оферта от ЕООД
„Интер Строй Груп", с което е сключен договор.
С уведомително писмо № 01-0800/601 от 12.03.2020г.
Изпълнителният директор на Държавен фонд „Земеделие“ уведомява общината, че открива производство по
налагане на финансова корекция. Посочено е, че във връзка с осъществяван
последващ контрол върху обществените поръчки за разходи, финансирани от ЕЗФРСР
и изпратените документи за обществената поръчка, са констатирани данни за
нарушения. Самите данни касаят раздел III. 1.3 от Обявлението за поръчката, което касае Техническите и
професионални възможности на участниците. Посочено е, че изискването, поставено
към лицето, изпълняващо длъжността „Отговорник по контрола на качеството“ да
притежава професионална квалификация, която да отговаря на изискванията на чл. 163а, ал. 2 от ЗУТ, нарушава чл. 2, ал.2 от ЗОП.
Общината възразява писмено
срещу констатациите за наличие на нарушение на ЗОП, но съображенията й не са уважени
и е издадено Решение № 07-0800/2486 от 15.05.2020г. от изпълнителния директор на ДФ
„Земеделие", с което е определена финансова корекция в размер от 5% от
разходите по договор
за възлагане на обществена поръчка с предмет: Осъществяване на строително-монтажни
работи на обект: „Реконструкция на открита спортна площадка в гр. Лясковец“, и
избран изпълнител „Интер Строй Груп“ ЕООД. Решението е обжалвано пред Административен съд
Велико Търново, като с Решение № 206 / 11.08.2020г., по а.д. № 393 / 2020г. финансовата
корекция е отменена. Първоинстанционното решение е отменено с Решение № 2810 /
02.03.2021г. и делото е върнато за ново разглеждане. Образувано е ново дело в
Административен съд Велико Търново – 112 / 2021г., по което е постановено
Решение № 123 / 28.04.2021г., влязло в сила на 13.05.2021г., с което отново е
отменено решението за налагане на финансова корекция. Липсва постановен
диспозитив за връщане на преписката за ново произнасяне от органа.
С уведомително писмо изх. № 01-0800/2613
от 05.10.2021г. Държавен фонд „Земеделие” открива производство по налагане на
финансова корекция на основание чл. 73, ал. 2 от ЗУСИСИФ и Решение № 123 /
28.04.2021г. и уведомява община Лясковец за това. Констатираното нарушение за
откриване на производството е същото - изискването,
поставено към лицето, изпълняващо длъжността „Отговорник по контрола на
качеството“ да притежава професионална квалификация, която да отговаря на
изискванията на чл. 163а,
ал. 2 от ЗУТ.
Общината възразява срещу
констатациите на административния орган, но възраженията са приети за
неоснователни и е издадено процесното решение, с което е наложена финансова
корекция по договора в размер на 10 %.
В хода на съдебното производство е присъединено а.д. №
112 / 2021г.
След извършване на служебна проверка,
съдът установи, че обжалвания акт
е издаден от компетентен орган, в предписаната писмена форма, но в нарушение на
процесуалните правила за издаването му, което толкова съществено, че влече
нищожност на акта.
От
събраните по делото доказателства се установява, че във връзка с изпълнението
на същия проект /„Реконструкция
на открита спортна площадка в гр. Лясковец“/, по договор със същия изпълнител /„Интер
Строй Груп“ ЕООД/, за същия програмен период /2014-2020г./ и за същото
нарушение е определена финансова корекция в размер на 5% с Решение
№ 07-0800/2486 от 15.05.2020г.
Този административен акт е отменен с Решение № 123 / 28.04.2021г.
по а.д. № 112 / 2021г. на Административен съд Велико Търново, влязло в сила на
13.05.2021г.
В съответствие с чл. 177, ал. 1 АПК, решението има сила за страните по делото.
Ако оспореният акт бъде отменен или изменен, решението има действие по
отношение на всички, като ал. 2
предвижда, че актове и действия на административния орган, извършени в
противоречие с влязло в сила решение на съда, са нищожни.
Влязлото в сила съдебно решение се характеризира не
само с формална законна сила, т. е. с необжалваемост, стабилитет, но и с
материална законна сила, т. е. задължителност, сила на пресъдено нещо. Силата
на пресъдено нещо, нейните обективни и субективни предели, определят това, за
което и тези, спрямо които властническият държавен акт, каквото е съдебното
решение, има действие. Индивидуализиращите елементи на това, за което и на
тези, за които решението има действие, са страни, основание, предмет.
В конкретния случай, с обжалвания в настоящото
производство административен акт, е определена финансова корекция за същия
програмен период, по същото нарушение, за същия проект и договор, на същия
бенефициер. Следователно обжалваният административен акт е издаден в
противоречие с обективните и субективни предели на силата на пресъдено нещо на Решение № 123 / 28.04.2021г. по а.д. № 112 /
2021г. на Административен съд Велико Търново, влязло в сила на 13.05.2021г.
и същият е нищожен, на основание чл. 177, ал.
2 АПК. В посоченото по-горе съдебно решение на ВТАС е отменен
административния акт за налагане на финансова корекция, като липсва връщане на
преписката за ново произнасяне на органа. Следователно въпросът е решен по
същество и липсва създаване на висящност на административното производство,
което следва да приключи с нов административен акт. Това е видно и от
действията на административния орган – налице е ново уведомяване на община
Лясковец за ново образуване на административно производство за същата нередност
- Уведомително писмо изх. № 01-0800/2613 от 05.10.2021г. На практика, с
издаване на обжалвания в настоящото производство административен акт, административния
орган се опитва да преодолее посоченото съдебно решение, което е задължително не
само за страните по делото, но и за трети лица.
След като административното производство за определяне
на финансова корекция не е започнало по искане на бенефициера за признаване или
защита на негово субективно право или законни интереси, то отмяната на
издадения административен акт не възстановява автоматично висящността на
административното производство, което да е необходимо да приключи с нов
административен акт. С отмяната от съда на оспорения административен акт е
получена търсената защита и административният орган може да издаде нов
административен акт само при наличие на ново установено нарушение по договора.
Развитите от жалбоподателя подробни доводи
за допуснати процесуални нарушения в производство по реда на чл.99 от АПК по
възобновяване на административно производство не следва да бъдат обсъждани, тъй
като това производство е неприложимо в конкретния случай. Още повече, че
разпоредбата на чл.106 от АПК предвижда изменение на влязло в сила решение да
бъде извършвано по реда на глава четиринадесета „Отмяна на влезли в сила
съдебни актове“. По делото не са представени доказателства, а и от
присъединеното дело № 112 / 2021г. не се установяват такива, за проведено
производство по изменение на влязло в сила решение, поради което и липсва
основание за издаване на нов индивидуален административен акт по получения
сигнал за нередност, изразяваща се в ограничително конкуренцията условие
относно професионалната квалификация на отговорника по качеството при
провеждане на обществена поръчка Осъществяване на строително-монтажни
работи на обект: „Реконструкция на открита спортна площадка в гр. Лясковец“, и
избран изпълнител „Интер Строй Груп“ ЕООД.
По така
изложените съображения следва да бъде обявена нищожността на решението на
Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, ведно с
постановената поправка, тъй като при липса на първоначален административен акт
липсва годен предмет на поправката.
При този изход на спора основателно се
явява искането на жалбоподателя за присъждане на сторените по делото разноски,
за които е представен списък с разноските и доказателства за действителното им
изплащане.
Водим от
горното, съдът
Р Е Ш И:
ОБЯВЯВА НИЩОЖНОСТТА на Решение №
07-0800/767 / 15.02.2022г., издадено от Заместник изпълнителен директор на
Държавен фонд „Земеделие“, поправено с Решение № 07-0800/2516 / 08.04.2022г.,
издадено от Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, с което е
наложена финансова корекция в размер на 10% или 9 349,30лв. от финансовата
помощ, изплатена за заявени за възстановяване разходи по договор за възлагане
на обществена поръчка с предмет: Осъществяване на строително-монтажни работи на
обект: „Реконструкция на открита спортна площадка в гр. Лясковец“, и избран
изпълнител „Интер Строй Груп“ ЕООД с ЕИК: *********, по Административен
договор или Договор № BG06RDNP001-7.007-0071-C01 от 16.05.2019г. за
предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, сключен между ДФ „Земеделие“ – РА
и община Лясковец с УРН: 452494.
ОБЯВЯВА НИЩОЖНОСТТА на Решение №
07-0800/2516 / 08.04.2022г., издадено от Изпълнителния директор на Държавен
фонд „Земеделие“.
ОСЪЖДА Държавен фонд „Земеделие“ гр.София да заплати на Община Лясковец сума в
размер на 874,80лв. ( осемстотин седемдесет и четири лева и осемдесет стотинки ).
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Върховния
административен съд, в 14 – дневен срок от получаването му.
Съдия: