Решение по дело №865/2022 на Районен съд - Видин

Номер на акта: 9
Дата: 9 януари 2023 г. (в сила от 9 януари 2023 г.)
Съдия: Мариела Викторова Йосифова
Дело: 20221320200865
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 25 август 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 9
гр. Видин, 09.01.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВИДИН, III СЪСТАВ НО, в публично заседание на
шести декември през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:М.В.Й.
при участието на секретаря Т.С.Б.
като разгледа докладваното от М.В.Й. Административно наказателно дело №
20221320200865 по описа за 2022 година
Административно-наказателното производство е с правно основание по чл.59, ал.1 и сл. от
ЗАНН.
С наказателно постановление № BG2022/4000-340/НП от 14.07.2022 г. на Началник отдел
МРР в ТД Митница Русе е наложено на МАРКОЛИ-99 ЕООД с. Д.Б. обл.С***** с
управител Ц. А. Ц. Имуществена санкция в размер на 4000 лева на основание чл.112а ал.3 и
чл. 128 ал.2 от ЗАДС за извършено нарушение на чл.112а ал.3 от ЗАДС, като на основание
чл.124 ал.1 от ЗАДС е постановено отнемане в полза на държавата на стоките – предмет на
нарушението.
Недоволен от постановлението останал жалбоподателя, които чрез процесуален
представител обжалва в срок НП , като незаконосъобразно.
В съдебно заседание, жалбоподателя, редовно призовани не се явява. Представлява се от
редовно упълномощен процесуален представител, който поддържа жалбата и моли за
отмяна на НП.
Ответната страна, редовно призовани, се представляват от юрисконсулт, който пледира
жалбата да бъде оставена без уважение и се потвърди наказателното постановление. Изтъква
доводи в тази насока.
От събраните по делото писмени доказателства и от показанията на свидетелите, както и от
изложеното в жалбата и в съдебно заседание от страните, съдът прие за установена следната
фактическа обстановка :
На 01.12.2021г. при извършена проверка на трасе вход на Дунав мост 2 на товарен
автомобил , подробна описан в АУАН и НП , управляван от В.Ц.. Последния бил запитан от
митническите служители дали превозва забранени стоки, при което отговорил, че превозва
1
само отразеното в транспортните документи. На автомобила била извършена проверка с
мобилна рентгенова система , а след това и физически контрол. Под кашоните с лед
осветление и ел. компоненти били открити други кашони с кутии наподобяващи
потребителски опаковки с тютюн за наргиле. Водачът на автомобила заявил, че това не е
негова стока, а на негов приятел, който се движел след него.Позвънил на приятеля си и го
помолил да дойде и да представи фактурите и транспортните документи за стоката. Около
00.00 часа на 02.12.2021г. в МБ пристигнал Ц. Ц., който се представил за собственик на
стоката и донесъл фактура № R- 20210118867 от 30.11.2021г. и международна
товарителница от 30.11.2021г. с превозвач МАРКОЛИ-99 ЕООД . Ц. обяснил, че е закупил
стоката в Германия за лична употреба.
Митническите служители уведомили дежурен разследващ митинчески инспектор .
Извършено е претърсване и изземване при което се установило, че в автомобила се
превозват 305 пакета от по 0.200 гр. С вещество наподобяващо тютюн за наргиле.От
акцизните стоки са взети представителни проби и е назначена физико-химична експертиза,
от заключението на която е видно , че материалът съставляващ пробите е тютюнево изделие
и по смисъла на чл.2 т.2 от ЗАДС е акцизна стока.
С постановление от 07.04.22г. РП Видин е прекратила досъдебното производство поради
липса на извършено престъпление от Общ характер и делото е изпратено на Митница Русе с
оглед данни за извършени нарушения по ЗАДС.
На 25.05.20022г. бил съставен АУАН в присъствието на Ц., като управител на дружеството
жалбоподател за нарушение на чл.112 а ал.3 от ЗАДС.
Въз основа на горното било издадено обжалваното наказателно постановление. Наказващият
орган също квалифицирал нарушението по чл.112а ал.3 и на дружеството жалбоподател
била наложена Имуществена санкция в размер на 4000 лева на основание чл.112а ал.3 и чл.
128 ал.2 от ЗАДС .
От тази фактическа обстановка и разглеждайки жалбата от правна страна съдът прие
следното :
Жалбата е подадена в срока по чл.59, ал.2 от ЗАНН от надлежно легитимирано лице и е
допустима
Атакуваното наказателно постановление е издадено от компетентен орган, въз основа на
АУАН, съставен от оправомощено за това лице.
Съдът не констатира нарушение на разпоредбите на чл. 42 от ЗАНН – относно описание на
нарушението. В акта е направено пълно и детайлно описание на нарушението, датата и
мястото на извършване, както и на обстоятелствата, при които е извършено. Посочени са и
законовите разпоредби, които са нарушени.Отразени са всички данни относно
индивидуализацията на нарушителя.
Неоснователни са доводите в жалбата досежно датата на нарушението . И в АУАН и в НП
подробно е описана фактическата обстановка , която е установена, а именно , че проверката
е започнала на 01.12.2021г. , но нарушението е констатирано в ранните часове на
2
02.12.2021г. , когато на място е пристигнал управителя на дружеството превозвач и е
представил документи за проверяваната стока.
Видно от приложения по делото АУАН са вписани с цифри виновно нарушените разпоредби
,фактическото описание на нарушението е ясно и прецизно, и дава възможност на
нарушителя както да разбере какво нарушение му е вменено да е извършил, така и да
реализира в пълен обем правото си на защита срещу него.
В случая при провеждането на административно- наказателната процедура не са допуснати
съществени нарушения, които да водят до отмяна на НП. Съставеният в случая АУАН
отговаря на изискванията на чл.42 от ЗАНН, а НП – на изискванията на чл.57 от ЗАНН, а що
се касае до наведените твърдения за допуснати нарушения на чл.40, ал.1 от ЗАНН,
настоящият състав намира, че доводите на касационния жалбоподател в тази насока са
несъстоятелни. В случая на нарушителя е била осигурена възможността да се запознае със
съставения АУАН, същият му е надлежно предявен и подписан от него, с което правото му
на защита е било гарaнтирано.
Съгласно чл.112а ал.3 от ЗАДС който изпраща или държи и превозва акцизни стоки без
опростен придружителен документ или документ по чл. 76а, ал. 8 или чл. 76в, ал. 3, се
наказва с глоба за физическите лица в размер от 1000 до 4000 лв. или с имуществена санкция
за юридическите лица и едноличните търговци в размер от 2000 до 6000 лв.. Законодателят
не е ограничил субектите на това административно нарушение, посредством посочване в
състава му на допълнителни признаци.
Обстоятелствата по настоящия казус, че превозвания продукт в 305 пакета по 0.200 гр.
превозван от товарен автомобил , с фактура № R- 20210118867 от 30.11.2021г. и
международна товарителница от 30.11.2021г. с превозвач МАРКОЛИ-99 ЕООД е тютюнево
изделие и по смисъла на чл.2 т.2 от ЗАДС е акцизна стока.Доказано е и не се оспорва и
обстоятелството , че акцизните стоки са превозвани без опростен придружителен документ
или документ по чл. 76а, ал. 8 или чл. 76в, ал. 3 от ЗАДС.
Нормата на чл.112а ал.3 от ЗАДС , посочена като основание за налагане на
административното наказание, точно и изчерпателно установява кои действия на дадено
лице се приемат като такива, нарушаващи установения в този закон ред на държавно
управление. Сред тях попадат държането и превозването на акцизни стоки, непридружени с
документ от вида на посочените в разпоредбата. В случая административно наказателната
отговорност е ангажирана именно за това, че държи и превозва акцизни стоки без опростен
придружителен документ или документ по чл. 76а, ал. 8 или чл. 76в, ал. 3 от ЗАДС. Съдът
намира, че с посочването на изпълнителното деяние „държи и превозва “ при установеното
превозване с автомобил и с оглед осъществяване на фактическа власт върху стоките е
осъществен състава на описаното в АУАН и НП нарушение.
В случая в АУАН и в НП се съдържа фактическо описание на извършените нарушения,
достатъчно за наказаното лице да разбере какви деяния му се вменява да е извършило. По
никакъв начин не е било нарушено правото на защита на лицето- същото се е защитавало
3
именно срещу вменените му нарушения. При така установената фактическа обстановка,
съдът намира, че коментираните нарушения са доказани от обективна и субективна страна.
Нарушенията и правната им квалификация са точно установени. Размерът на наложените
наказания е съобразен с предвидения от закона минимум и установения по делото двоен
размер на дължимия акциз. Правилно е приложен от наказващия орган и чл. 124 ал. 1 от
ЗАДС, предвид осъществените нарушения.
Законодателят е предвидил, че в случаите на нарушения по чл.112а ал.3 от ЗАДС, стоките,
предмет на нарушението, се отнемат в полза на държавата независимо от това чия
собственост са. Поради това съдът намира, че правилно административно – наказващия
орган е приложил разпоредбата на чл.124, ал.1 от ЗАДС и НП в тази му част следва да бъде
потвърдено.
В процесното НП, АНО е изложил мотиви защо не преценява конкретното административно
нарушение като маловажен случай, които настоящия съдебен състав споделя. Нормата на
чл.126б, ал.2 от ЗАДС указва кои са маловажните случаи - само и единствено, ако двойния
размер на акциза не надвишава 100 /сто/ лева, т.е. не е приложима в настоящия случай.

Установено е по несъмнен начин в производството, че е извършено нарушението, за което е
наложена санкцията.
Административно наказващия орган правилно е определил по вид и размер, наказанието,
наложено на дружеството жалбоподател с атакуваното наказателно постановление.
Съгласно разпоредбата на чл. 63, ал. 3 ЗАНН страните имат право на разноски.
Процесуалният представител на АНО е направил изрично искане за присъждане на
разноски, сторени за заплащане на юрисконсултско възнаграждение, преди приключване на
съдебните прения по делото.
По делото не са представени доказателства за изразходената сума, не е представена и
декларация–справка, от която да е видно колко часа е работено по делото. Поради това
Съдът намира , че съдът е следва да определи размера на юрисконсултското възнаграждение
на основание чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ. В конкретния случай,
Съдът като съобрази фактическата и правна сложност на делото и взе предвид наложеното
административно наказание „Глоба“ по обжалваното НП , намира , че ще следва да се
определи възнаграждение в размер на 100 лева.

С оглед гореизложеното Съдът намира, че атакуваното наказателно постановление следва да
бъде потвърдено изцяло като правилно и законосъобразно, поради което и на основание чл.
63, ал.1, пр. І-во от ЗАНН
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА НП № BG2022/4000-340/НП от 14.07.2022 г. на Началник отдел МРР в
4
ТД Митница Русе , с което на МАРКОЛИ-99 ЕООД с. Д.Б. обл.С***** с управител Ц. А. Ц.
е наложена Имуществена санкция в размер на 4000 лева на основание чл.112а ал.3 и чл. 128
ал.2 от ЗАДС за извършено нарушение на чл.112а ал.3 от ЗАДС, като на основание чл.124
ал.1 от ЗАДС е постановено отнемане в полза на държавата на стоките – предмет на
нарушението.
ОСЪЖДА МАРКОЛИ-99 ЕООД с. Д.Б. обл.С***** с управител Ц. А. Ц. , да заплати сумата
от 100,00 лева на МРР Дунавска към ГД МРР, представляваща разноски за
юрисконсултското възнаграждение по делото .
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване от страните в 14- дневен срок от съобщението, че е
изготвено пред Административен съд гр. Видин.
Съдия при Районен съд – Видин: _______________________
5