Решение по дело №54/2018 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 468
Дата: 19 ноември 2019 г. (в сила от 28 февруари 2020 г.)
Съдия: Красимира Керанова Иванова
Дело: 20187100700054
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 19 януари 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

                                                   468

  Добрич, 19.11.2019 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА


        Административен съд - Добрич, в публично съдебно заседание на четвърти ноември две хиляди и деветнадесета година, І състав:
              

ПРЕДСЕДАТЕЛ:         КРАСИМИРА ИВАНОВА          

при секретаря В. САНДЕВА изслуша докладваното от председателя административно дело № 54/ 2018 год.

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл. 155, ал. 2 от Закон за оръжията, боеприпасите, взривните вещества и пиротехническите изделия (ЗОБВВПИ).

Образувано е по жалба на М.Д.С., ЕГН **********,*** срещу Решение рег. № 1717р – 251/ 11.01.2018 г. на Началника на Първо Районно управление Добрич към ОДМВР Добрич, с което е отказано да бъде върнато Разрешение за съхранение, носене и употреба на ловно оръжие, както и самото оръжие на жалбоподателя.

Жалбоподателят сочи, че е депозирал Заявление за връщане на Разрешение за съхранение, носене и употреба на ловно оръжие № 20170379023, валидно до 01.08.2022 г., и притежаваното от него огнестрелно оръжие – гладкоцевна пушка „Байкал МР – 155“, кал. 12, № 1515538538693, отнети с Решение № 1717р – 5357/ 24.08.2017 г. на Началника на Първо РУ Добрич. Счита отказа за неправилен, необоснован и незаконосъобразен и моли за неговата отмяна. Претендира, че не е налице осъдително решение по гр. дело № 2968/ 2017 г. по описа на ДРС, тъй като делото е прекратено, поради което е отпаднало основанието за отнемане. Претендира съдебно – деловодни разноски.

Ответникът, Началникът на І Районно управление - Добрич, изпраща цялата преписка по издаване на оспорваното решение. В съдебно заседание, редовно призован, не се явява, не се представлява. В Становище (л. 44) оспорва жалбата и настоява да бъде оставена без уважение.

Съдът, след като обсъди събраните по делото доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

Предмет на съдебен контрол е Решение рег. № 1717р – 251/ 11.01.2018 г. на Началника на Първо Районно управление Добрич към ОДМВР Добрич. Решението е връчено на адв. В.Г., като процесуален представител на Заявителя, на 12.01.2018 г., видно от подписа върху самия акт.(л. 20)

Оспореното Решение е издадено по Заявление № 171700 – 6558/ 12.12.2017 г. на М.Д.С., с което същият е заявил искането си да му бъде върнато Разрешение за съхранение, носене и употреба на ловно оръжие № 20170379023, валидно до 01.08.2022 г. и притежаваното от него огнестрелно оръжие – гладкоцевна пушка „Байкал МР – 155“, кал. 12, № 1515538538693, поради отпадане на основанието за задържането им.(л. 21)

Към Заявлението е приложено Определение № 1551/ 24.08.2017 г. по гр. дело № 2968/ 2017 г. на ДРС, с което е прекратено образуваното по молба на Жулиета Евгениева Симеонова производство за издаване на заповед за незабавна защита  по Закона за защита от домашно насилие, поради оттегляне на молбата. С Определението за прекратяване е обявено, че след влизане в сила на Определението, се прекратява действието на Заповед за незабавна защита № 20 от 22.08.2017 г., издадена в полза на Жулиета Евгениева Симеонова срещу М.Д.С..(л. 22) Определението е влязло в сила на 15.09.2017 г.

Като доказателство по делото е налична и самата Заповед от 22.08.2017 г. (л. 25)

От ответника е приложено Решение на Началника на Първо РУ № 1717р – 5357/ 24.08.2017 г., с което е отнето Разрешение за съхранение, носене и употреба на ловно оръжие № 20170379023, валидно до 01.08.2022 г., и притежаваното от него огнестрелно оръжие – гладкоцевна пушка „Байкал МР – 155“, кал. 12, № 1515538538693 на основание чл. 155, ал. 1 във връзка с чл. 58, ал. 1, т. 8 от ЗОБВВПИ. Решението за отнемане е обжалвано, като е образувано адм. дело № 500/ 2017 г. по описа на АдмС - Добрич, по което жалбата е оставена без уважение с Решение № 458/ 17.11.2017 г.(л. 16 – 17) Решението на АдмС – Добрич е потвърдено с Решение на ВАС № 3399/ 08.03.2019 г. по адм. дело № 478/ 2018 г. на Седмо отделение.

Въз основа на така приетото от фактическа страна, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е подадена в канцеларията на Административен съд - Добрич на 19.01.2018 г. С оглед на това жалбата е подадена в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, от лице, притежаващо активна процесуална легитимация, с интерес от оспорването по чл. 147, ал. 1 от АПК, като засегнато от действието на Решението и пред местно компетентния административен съд. Оспорен е административен акт, който подлежи на съдебен контрол на основание чл. 155, ал. 2 от ЗОБВВПИ. Предвид изложеното жалбата е процесуално допустима за разглеждане.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Съображенията за това са следните:

Отказът е издаден от компетентен орган. Съгласно чл. 83, ал. 5 от ЗОБВВПИ, началникът на РУ на МВР е компетентният административен орган, издаващ разрешението за НУСОБ. Нормата на чл. 152, ал. 1 от ЗОБВВПИ възлага контрола върху дейностите с взривни вещества, с оръжия, с боеприпаси и с пиротехнически изделия върху полицейските органи на МВР, какъвто е ответникът в случая. Текстът на чл. 153, т. 6 ЗОБВВПИ предвижда възможност за същите органи да отнемат издадените разрешения по реда на закона и да изземват взривни вещества, оръжия, боеприпаси и пиротехнически изделия. От друга страна, разпоредбата на чл. 155, ал. 1 от закона изисква в условията на обвързана компетентност при настъпване на някое от обстоятелствата по чл. 58, ал. 1 т. 2 - 8 или при отпадане на основателната причина по чл. 58, ал. 1 т. 10 издаденото разрешение да се отнема с решение на органа, издал разрешението.

Разрешението, съответно оръжието, в настоящия случай, са отнети с Решение на Началника на Първо РУ № 1717р – 5357/ 24.08.2017 г. Решението за отнемане е влязло в сила, Началникът на І РУ е местно компетентният административен орган, с оглед местожителството на М.Д.С. и разпоредбите на чл. 83, ал. 5 във връзка с чл. 153, т. 6 и чл. 155, ал. 1 от ЗОБВВПИ. Същият административен орган е бил компетентен да върне разрешителното на г-н С. по подаденото Заявление, съответно - да откаже връщане, както е процедирал ответникът.

В административното производство не са допуснати процесуални нарушения.

Отказът съдържа всички съществени реквизити на административния акт – издател, адресат, правни и фактически основания, срок и начин на обжалване.

Отказът е съобразен с приложимото материално право.

При осъществяването на контрола върху дейностите с взривни вещества, с оръжия, с боеприпаси и с пиротехнически изделия полицейските органи имат право на основание чл. 153, т. 6 от ЗОБВВПИ да отнемат издадените разрешения по реда на този закон и да изземват взривни вещества, оръжия, боеприпаси и пиротехнически изделия. В случая Разрешението е отнето с предходен спрямо оспорвания в настоящото производство акт и съответно е приложена и кумулативната мярка по чл. 213 от ЗОБВВПИ. След издаване на предходния административен акт за отнемане на Разрешението е подадено Заявлението за връщане, по което е постановен процесният отказ.

Спорът по делото е дали наложената мярка за незабавна защита по чл. 18, ал. 1 от ЗЗДН и последвалото ѝ обезсилване при прекратяването на делото пред РС, е основание да се приеме (или не), че тя следва да бъде отчитана от ответника при преценката за липсата/наличието на предпоставката по чл. 58, ал. 1, т. 8 от ЗОБВВПИ и постановяване връщане на Разрешението и оръжието, съответно и как се отразява на този акт влизането в сила на предходния, с който е отнето самото Разрешение и е иззето оръжието.

Съгласно чл. 58, ал. 1, т. 8 от ЗОБВВПИ, разрешения за придобиване и/или съхранение на взривни вещества и пиротехнически изделия, разрешения за придобиване, съхранение и/или носене и употреба на огнестрелни оръжия и боеприпаси за тях не се издават на лице, спрямо което през последните три години са налагани мерки за защита по Закона за защита от домашното насилие.

Според чл. 18, ал. 1 от ЗЗДН, когато молбата съдържа данни за пряка, непосредствена или последваща опасност за живота или здравето на пострадалото лице, районният съд в закрито заседание без призоваване на страните издава заповед за незабавна защита в срок до 24 часа от получаването на молбата.

В заповед за незабавна защита на жалбоподателя е разпоредено да се въздържа от извършване на домашно насилие над Жулиета Евгениева Симеонова и му се забранява да доближава жилището, в което живее тя, местата за социален отдих и местоработата ѝ - мярка за защита по чл. 5, ал. 1, т. 1 и т. 3 от ЗЗДН.

По правните си последици съдебният акт по чл. 18, ал. 1 от ЗЗДН не се различава от акта, постановен по реда на чл. 12 - чл. 15 ЗЗДН. Поради това, независимо дали са издадени със съдебно решение или с определение и въз основа на него е постановена съдебна заповед за защита, налице е хипотезата на чл. 58, ал. 1, т. 8 ЗОБВВПИ, която задължава административният орган да изземе, респективно да откаже връщане на отнетите оръжия и разрешителни.

В чл. 58, ал. 1, т. 8 ЗОБВВПИ се съдържа изискването от налагането на тези мерки по ЗЗДН до издаване на акт за възстановяване на разрешението да е изтекъл тригодишен срок. В настоящия случай тази задължителна материалноправна предпоставка, обвързана със срока, не е налице.

Вярно е, че РС поради оттегляне на молбата от засегнатото от домашно насилие лице е прекратил делото за домашно насилие и е прекратил действието на наложената мярка за незабавна защита след влизане в сила на Определението за прекратяване. Действието на това волеизявление, обаче, е занапред и по същество не променя обстоятелството, че е била издадена вече заповед за ограничение в правната сфера на г-н С.. Прекратяването се основава на новонастъпило обстоятелство - оттегляне на молбата за защита, което променя нуждата от по - нататъшното прилагане на мярката, но не променя факта на наложена вече мярка по ЗЗДН.

От друга страна, отказът за връщане е бил издаден, след като вече с предходен акт, както беше указано по – горе, е отнето Разрешението за носене и самото оръжие. Наличието на акт за отнемане обвързва административния орган в последващите му действия, а в случая този акт за отнемане е потвърден с влязло в сила съдебно решение, което следва да бъде съобразено. Влизането в сила на решението за отнемане, предполага, че жалбоподателят няма валидно разрешение за съхранението, носенето и употребата на огнестрелни оръжия. Решението няма временно действие до отпадане на основанието за издаването му, а представлява влязъл в сила стабилен индивидуален административен акт. Възможността за носенето, съхранението и употребата на огнестрелното оръжие, предмет на отнетото разрешение, е чрез получаване на ново разрешение. Невъзможно е въведеният от законодателя разрешителен режим да бъде преодолян чрез фактическото предаване на отнетите оръжия чрез тяхното връщане, след като същевременно Разрешението за носене е отнето вече с влязъл в сила акт.

С оглед изложеното, като е приел, че е налице условието по чл. 58, ал. 1, т. 8 ЗОБВВПИ ответникът законосъобразно е отказал връщане на отнетото Разрешение и иззетото оръжие.

По изложените съображения, на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд – Добрич, І състав,

РЕШИ:

ОТХВЪРЛЯ оспорването по жалба на М.Д.С.,***, срещу Решение рег. № 1717р – 251/ 11.01.2018 г. на Началника на Първо Районно управление Добрич към ОДМВР Добрич, с което е отказано да бъде върнато Разрешение за съхранение, носене и употреба на ловно оръжие № 20170379023, валидно до 01.08.2022 г., и притежаваното от него огнестрелно оръжие – гладкоцевна пушка „Байкал МР – 155“, кал. 12, № 1515538538693.

Решението може да се обжалва пред Върховния административен съд в четиринадесетдневен срок от съобщението до страните, че е изготвено.

СЪДИЯ: