Решение по дело №1662/2018 на Районен съд - Дупница

Номер на акта: 235
Дата: 19 юни 2019 г. (в сила от 5 декември 2019 г.)
Съдия: Светла Василева Пейчева
Дело: 20181510201662
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 22 ноември 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

19.06.2019

 

 

 

Дупница

 
 


Номер                                                  Година                                      Град

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

НО, ІІІ

 
 


Районен съд – Дупница                                                                                                        състав

05 март

 

2019

 
 


на                                                                                                           Година

В публично съдебно заседание в следния състав:

         Светла Пейчева

 
Председател

Членове

Съдебни заседатели:

 

 
        1.

 

 

         Румяна Агонцева

 
         2.

 

 
Секретар:

Прокурор:

Председателя на състава

 
 


Сложи за разглеждане докладваното от

НАХ

 

1662

 

2018

 
 


                                      дело №                                     по описа за                                    година  и за да се произнесе взе предвид следното:

         Производството е по реда на чл. 59, ал. 1 и сл. от ЗАНН.

         Кюстендилският административен съд е отменил решението, постановено от  РС гр. Дупница по НАХД № 453818 г.  описа на РС гр. Дупница и върнал делото за ново разглеждане от друг съдебен състав.

Производството е образувано въз основа на подадена от ЕТ ,,Сукмо-София-Кинчи а“ с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. София, бул. ,,Цар  III“ № 136 б с упълномощен представител  , жалба срещу Наказателно постановление № НП-3 от 06.03.2018 год., издадено от Заместник министъра на културата, с което на основание чл. 229, ал. 2 от ЗКН във вр. с чл. 192, ал. 1, т. 2 от ЗКН, чл. 161, ал. 2 във вр. с чл. 221а, ал. 3 от ЗКН, чл. 36, ал. 2, чл. 53, ал. 1 и чл. 83 от ЗАНН на жалбоподателя е наложена имуществена санкция в размер на 10 000 лв.  

Жалбоподателят твърди, че наказателното постановление е незаконосъобразно и моли да бъде отменено. В съдебно заседание жалбата се поддържа от процесуалния представител на ЕТ по съображения, изложени в представени по делото писмени бележки.

           Съдът, след като се запозна със събраните по делото доказателства и ги анализира поотделно и в тяхната съвкупност, прие за установено следното:

           С писмо вх. № 11-00-382 от 08.12.2017 г. в Министерството на културата (МК) е получено Постановление на Окръжна прокуратура гр. Кюстендил (КОП) от 05.12.2017 г. за отказ от образуване и за прекратяване на прокурорска преписка № 2202/2017 г. по описа на КОП, образувана по преписка вх.№ 2160/1017 г. на Районна прокуратура - гр. Дупница, ведно с преписката по компетентност за произнасяне в рамките на административнонаказателно производство, образувано съгласно чл. 36, ал. 2 от ЗАНН при прекратено наказателно производство от прокурора и препращането му до министъра на културата. Преписка вх. № 2160/2017 г. е образувана в РП-Дупница въз основа на материалите по преписка вх. № 2160/2017 г. на РП-Дупница с данни за престъпление по чл. 277а, ал. 2 от НК. Съгласно Постановление на КОП от 05.12.2017 г. фактическата обстановка по случая е следната: по сигнал, получен на 04.07.2017 г. за извършване на теренни археологически проучвания на територията на недвижима културна ценност (НКЦ) Раннохристиянска базилика със средновековна църква „Свети Спас“ без съответното разрешение служители на РУ на МВР са посетили територията на описаната НКЦ в с. Червен брег, община Дупница. Съставен е констативен протокол за установеното на място фактическо положение и са снети обяснения на лицата заварени на територията на НКЦ. Снети са обяснения от  , представляващ Фондация „Свята България“, който представил писмени доказателства за съгласуване на проект „Проектни мерки за защита от влиянието на повърхностните води на стенописите, покривното покритие и дренажната система за отводняване на църквата „Свети Спас“ край с. Червен брег, община Дупница. Цитирани са становища изх. № 33-44 -1123/18.01.2017 г. на МК (цифрата „44“ е фактическа грешка, вярно е „НН“), и № 85/03.02.2017 г. на Софийска света Митрополия. Установено е, че на 26.06.2017 г. Фондация „Свята България“, представлявана от   е възложила на ЕТ „СУКМО - СОФИЯ К. а“, гр.София с ЕИК *********, изграждането на дренажната система около храма „Свети Спас“ по технически проект, изготвен от „Осем-А“ ЕООД, гр.София, съгласуван с МК и Софийската света митрополия, след издадена виза за проектиране от главния архитект на Община Дупница. В постановлението са цитирани писмо от 03.07.2017 г., с което Фондация „Свята България“ уведомява МК, Кмета на Община Дупница и Началника на РУ на МВР Дупница за започване на работата по проекта, със съответни искания към цитираните лица. Цитира се също датата 07.06.2017 г., на която гл. ас. С.П., археолог при НАИМ-БАН   с   получила   разрешение   за  редовно   археологическо   проучване   на обект ,,Раннохристиянска  базилика със  средновековна  църква   Св.Спас“,  с. Червен брег, общ. Дупница. Установено е, че на 04.07.2017 г. са започнали изкопните дейности от ЕТ „СУКМО - СОФИЯ К. а“, гр.София за изпълнение на договора с Фондация „Свята България“. На същата дата на обекта пристигнали С.  - , А.Г. - директор на Историческия музей в гр. Дупница и   - кмет на с. Червен брег. Установено е, че изкопните дейности се провеждат без предварително археологическо проучване, като пристигналите органи на РУ МВР гр.Дупница са разпоредили спиране на изкопните дейности до изясняване на случая. В хода на проверката са изискани и събрани писмени доказателства от МК, които са изпратени с писмо с изх.№ 04-02-204/08.09.2017 г. Предвид така изложената фактическа обстановка и въз основа на събрания писмен доказателствен материал, КОП е приела, че в преписката не се съдържат данни за престъпление по чл. 277а, ал. 2 от ПК, но че има данни за нарушения на чл. 161, ал. 1 ЗКН. Това законово основание се отнася за възложителя, като АНО намира, че строителят е извършил нарушение на чл. 161, ал. 2 от ЗКН - извършвал е строителни дейности без наблюдение на археолози.

Преписката е разгледана по същество от административноказващия орган, с оглед изпълнение на изискванията на ЗКН и е установено следното: На 04.07.2017 г. на територията на НКЦ Раннохристиянска базилика със средновековна църква „Свети Спас“, в с. Червен брег, община Дупница, ЕТ „СУКМО - СОФИЯ К. а“, София, с ЕИК *********, като изпълнител по възлагане на Фондация „Свята България“ е започнал осъществяването на строителни работи в територия по чл. 161, ал. 2 от ЗКН, без провеждане на наблюдение от археолози, в нарушение на цитираната законова разпоредба.

На 06.03.2018 год. Заместник министър на културата е издал наказателно постановление, с което на основание чл. 229, ал. 2 от ЗКН във вр. с чл. 192, ал. 1, т. 2 от ЗКН, чл. 161, ал. 2 във вр. с чл. 221а, ал. 3 от ЗКН, чл. 36, ал. 2, чл. 53, ал. 1 и чл. 83 от ЗАНН на ЕТ ,,Сукмо-София-Кинчи а“ с ЕИК ********* със седалище и адрес на управление: гр. София, бул. ,,Цар  III“ № 136 б за административно нарушение по чл.161, ал.2 от ЗКН е наложил административно наказание – имуществена санкция в размер на 10 000 лв. За да наложи тази санкция административнонаказващият орган е приел, че е безспорно установено, че на 04.07.2017 г. на територията на НКЦ Раннохристиянска базилика със средновековна църква ,,Свети Спас“ в с. Червен брег, община Дупница, ЕТ ,,Сукмо-София К. а“, София, ЕИК ********* като изпълнител по възлагане от Фондация ,,Свята България“ е започнал осъществяването на строителни работи в територия по чл. 161, ал. 2 от ЗКН без провеждане на наблюдение от археолози, в нарушение на цитираната разпоредба.

Горната фактическа обстановка се установява от събраните гласни доказателства и от приобщените към доказателствения материал писмени доказателства – Наказателно постановление № НП-3/06.03.2018 г.; прокурорска преписка № 2202/2017 г. на ОП Кюстендил, изпратена в МК с вх. № 11-00-382/16.01.2018 г., съдържаща и преписка вх. № 2160/2017 г. на РП гр. Дупница; писмо с изх. № 11-00-382/05.01.2018 г. до ОП Кюстендил, пр.пр. № 2202/2017 г. заедно с известие за доставяне от 09.01.2018 г.; писмо с вх. № 11-00-382/18.01.2018 г. за изпращане на копие от Постановление от 05.12.2017 г., ведно с преписка № 2202/2017 г.; Постановление за отказ да се образува ДП от 05.10.2017 г. от РП Дупница с вх. № 33-НН-1123/09.10.2017 г.; Постановление от 05.12.2017 г. на ОП Кюстендил за отказ за образуване на ДП и за прекратяване на преписка с № 2202/2017 г., вх. № 11-00-382/08.12.2017 г. в МК; извлечение от ТР от фирменото досие на ЕТ ,,Сукмо-София-Кинчи а“; констативен протокол от 20.07.2017 г. с вх.№10-00-227/27.07.2017 г., нотариален акт за собственост на недвижим имот, придобит по давностно владение № 112/12.06.2015 г. на нотариус Ст. Сотиров, Устав на Българска православна църква; Констативен протокол от 04.07.2017 г. съставен от мл. експерт при РУ гр. Дупница- Захари Захариев, ведно с обяснения; разрешение за редовно археологическо проучване № 69/07.07.2017 г.; Проект от  проектанска фирма „Осем-А“ ЕООД с възложител Фондация „Свята Бърлгария“ със задача „Проектни мерки за защита от влиянието на повърхностни и подземни води на средновековна църква „Св. Спас“ край с. Червен брег“ ; Писмо от председателя на фондация „Свята България“, адресирано до министъра на културата, Началника на РУ гр. Дупница, до кмета на община Дупница, в което е направено уведомление, че от 03.07.2017 г.  започва изпълнението на проекта, който е съгласуван от Министерство на културата под № ЗЗ-44-1123/18.01.2017 г. и от Софийската света митрополия под № 85/03.02.2017 г.; Становище изх. № 33-44-1123/18.01.2017 г., издадено от Министерство на културата, видно от което е съгласуван  техническия инвестиционен проект за  „Проектни мерки за защита от влиянието на повърхностни и подземни води на средновековна църква „ Св. Спас“ край с. Червен брег“ в част „Инженеро-строителна“ с изисквания:- да не се полага цимент за подложка на дренажа; - Да се представи съгласуване ТП за  ремонт на покривното покритие; -Да се представи  за съгласуване цялостен проект за консервация, реставрация и експониране на обекта;  писмо до  председателя на Фондация „Свята България“ от Софийска света митрополия  изх. № 617/21.04.2017 г.  от което е видно, че е съгласуван проекта за защита на средновековния храм „Възнесение Господне- Свети Спас“ от влиянието на повърхностни и подземни води; Договор между възложителя Фондация „Свята България“ и изпълнител   ЕТ ,,Сукмо-София-Кинчи а“, сключен на 26.06.2017 г., с който дружеството-жалбоподател е приело да извърши изграждане на дренажна система около средновековен храм „Св. Спас с. Червен брег по технически проект, изготвен от „Осем-А“ ЕООД съгласуван с МК и Софийска света митрополия.

Съгласно така приетата фактическа обстановка, съдът намира от правна страна следното:

Жалбата е подадена в срока по чл.59, ал.2 от ЗАНН и от лице, което има право на жалба и е процесуално допустима.                 

Разгледана по същество, жалбата е основателна, поради  следното:

За да издаде процесното наказателно постановление административнонаказващият орган се е позовал на постановлението на прокурор при КОП за отказ да се образува досъдебно производство от 05.12.2017 г., находящо се на л. 54-56 от НАХД № 453/18  г. по описа на ДнРС, във връзка с приложение на нормата на чл. 36, ал.2 ЗАНН.

В случаят не е съставен АУАН, тъй като производството е протекло при условията на чл. 36, ал. 2 от ЗАНН, но следва да се отбележи, че в това производство съставените актове за установяване на административно нарушение не се ползват с формална доказателствена сила. Ето защо при евентуално обжалване по съдебен  ред на издаденото въз основа на съставения АУАН наказателно постановление, изложените в него  факти подлежат на доказване, и то от страна на административнонаказващия орган. В случаят жалбоподателят е дал обяснение, че фондация „Свята България“, поискали спешно да бъде направен дренаж около църквата „Св. Спас“, находяща се в с. Червен брег, за което му бил представен одобрен от Министъра на културата проект и становище на Светия синод, след което сключил договор с Фондацията, която направила авансово плащане. Уточнението между съдоговорителите било единствено по отношение на началния срок на изпълнение, а именно, че на 04.07.2017 г. ще започнат подготвителните работи за започване на работата на обекта. Същите  отпочнали в 10:00 ч., като се състояли първоначално в окосяване на тревата и снемане на чимовете около 3 кв.м. работата била преустановена един час по-късно, тъй като в 11:00 ч. дошли на място органи на РУ гр. Дупница, а малко по-късно и археолог С. - , кмета на с. Червен брег –св.  , и Директора на Исторически музей гр. Дупница – св. А.Г..  Полицейски служител Захариев съставил консаттивен протокол и докладна записка по случая, снети са обяснения, преписката е изпартена на РП гр. Дупница. В констативния протокол от 04.07.2017 г. е вписано от мл. експерт Захариев, че  на югоизточния ъгъл от към южната страна има изкоп с дължина 2.9 метра и с ширина, до стената на църквата- 0,9 метра, ширина в средната част -1,8 метра и в далечната част на изкопа е 1, 1 метра. Дълбочината на изкопа е различна, като в най- дълбокота си част е 30 см.. по дъното на изкопа се забелязват различни по форма керамични парчета и камъни. Изкопът по дължина е с посока север-юг.

Св. А.Т., след направена проверка в системата на Министерство на културата, установил, че възложителя имал разрешение да извърши дейността, но под условия, а именно трябвало е при условията на чл. 161, ал. 2 от Закона за културното наследство (ЗКН) да сключи договор за присъствие на археологически екип по време на изкопните работи. След което отишъл на място и извършил проверка, при която установил административно нарушение, обективирано в Констативен протокол, съставен на 20.07.2018 г., в който е описано е направен изкоп с размери 2.50х150м при югоизточния ъгъл на църквата „Св. Спас“. Свидетелят уточнява в съдебно заседание, че изкопът не  е бил голям, поради което уточнява, че е допусната техническа грешка досежно описание на размерите на изкопния ров, т.е. касае са за размери -2.50м./1.50м., а не като е отразено 2.50м./150 м. Прието е като нарушение, че изкопните работи са направени без  одобрена техническа документация –технически проект и разрешение за строеж, издадени от Община Дупница и са извършени в нарушение на разпоредбите на глава VII от Закона за културното наследство.  За целта е изпратено писмо до председателя на  Фондация „Свята България“, в което е отразено, че е установено, че са извършени изкопни работи без Разрешение за теренно археологическо проучване, одобрена техническа документация, а именно – технически проект, Разрешение за строеж, издадено от Община Дупница в нарушение на  разпоредбите на глава VII от Закона за културното наследство, като е предупреден, че при неизпълнение на предписанието ще бъде санкциониран по административен ред. Проверката е извършена в присъствие на г-н   –представител а НИНК, който не е подписал протокола, доколкото няма такива правомощия.

            Св. К.Б. – свещеник, твърди, че вечерта на 03.07.2017 г. бил информиран от председателя на Фондацията, че на следващия ден ще започнат да правят отводняване на църквата „Св. Спас“, поради което той отишъл сутринта на място и установил пълномощника на дружеството-жалбоподател и  двама работници, които били изкопали до основата на църквата дупка с размер около 30см./40см. и дълбочина  около 15-20 см. Същият заявил, че  няма сключен договор с Фондация „Свята България“, респ. не е издадено разрешително за извършване на археологическо проучване от собственика на имота, като представеното становище от Министерството на културата не дава правомощия за извършване на строителните действия, поради което г-н  не е създавал проблеми, а преустановил дейността си. В този смисъл са и показанията на св.   – технически ръководител във фирмата –жалбоподател, който заявява, че той и пълномощника на дружеството-жалбоподател участвали по реставрирането на други проекти, като при конкретния случай са установили от издаденото становище от Министерство на културата, че не им е било вменено като задължение присъствието на археолог при направата на дренаж около църквата, което предполага премахване на тревни чимове-  изрязване на вкоренила се на 10 см. трева, за да се стигне до пръстта, което по смисъла на закона счита, че не са извършени строителни действия.
            В този смисъл са и възраженията на жалбоподателя, че доколкото министерство на културата не е поставило изрично изискване по чл. 161, ал. 2 от ЗКН всички изкопни работи около сградата НКЦ да се извърши под наблюдение на археолог, доколкото съгласувателното становище на Министерството на културата не съдържа данни на археологическите обекти на територията на ц. „Св. Спас“, край с. Червен брег и не е предоставена коректна информация от археологическите издирвания, включени в Автоматизираната информационна система „Археологическа карта на България“, която се съхранява в НАИМ при БАН, НИНКН и в Министерството на културата, то административнонаказващия орган неправилно го санкционирал, тъй като неправилно е приел, че е нарушена разпоредбата на чл. 161, ал. 2 от ЗКН, тъй като такива изисквания са поставени към момента на проверката. Освен това, счита че към момента на проверката не са били налице обстоятелства застрашаващи недвижимата културна ценност от увреждане или разрушаване на реда на чл. 72, ал. 2 от ЗКН. В този смисъл, заявява, че е действал добросъвестно, като се е съобразил с действащото законодателство спазвайки разпоредбите на ЗКН и ЗУТ.

Настоящият съдебен състав счита, че при издаването на НП са допуснати съществени процесуални нарушения довели до ограничаване правото на защита на нарушителя. Не е спазена императивната разпоредба на чл. 57, ал. 1, т. 5 и т. 6 от ЗАНН. Липсва ясно и точно описание на извършеното нарушение и обстоятелствата, при които то е било извършено от една страна. От друга страна АНО е приел първоначално, че дружеството-жалбоподател е нарушило разпоредбите на чл. 161, ал. 2 от ЗКН, след което е описал, че е нарушен чл. 161, ал. 1, изр. първо от ЗКН (при редакцията на ДВ, бр. 19 от 2009 г., в сила от 10.04.2009 г.) В случая е налице противоречие във волята на АНО между мотиви и наложената санкция, тъй като за констатирано нарушение по чл. 161, ал.1, изр. първо от ЗКН санкцията се налага по чл. 221а, ал. 1 от ЗКН, а за нарушение на чл. 161, ал. 2  се налага административно наказание по чл. 161, ал. 3 от ЗКН. Именно поради неточното описание на нарушението неправилно е приложена и санкцията.

Поради така допуснатите процесуални нарушения, които са съществени по смисъла на закона, тъй като е нарушено правото на защита на нарушителя –същият не знае в какво е обвинен и не може да реализира правото си на защита в пълен обем от една страна, а от друга страна не може да бъде извършен съдебен контрол, то съдът не дължи произнасяне по съществото на спора, а НП следва да бъде отменено като незаконосъобразно.

Воден от горните съображения и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът

 

Р   Е   Ш    И   :

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № НП-3 от 06.03.2018 год., издадено от Заместник министъра на културата, с което на основание чл. 229, ал. 2 от ЗКН във вр. с чл. 192, ал. 1, т. 2 от ЗКН, чл. 161, ал. 2 във вр. с чл. 221а, ал. 3 от ЗКН, чл. 36, ал. 2, чл. 53, ал. 1 и чл. 83 от ЗАНН, на ЕТ ,,Сукмо-София-Кинчи а“ с ЕИК ********* със седалище и адрес на управление: гр. София, бул. ,,Цар  III“ № 136 б, представляван от Кинчи ова а е наложена имуществена санкция в размер на 10 000 лв. за нарушение по чл. 161, ал. 2 от ЗКН, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред Административен съд - Кюстендил на основанията, предвидени в НПК и по реда на Глава дванадесета от АПК.

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: