Р Е Ш Е Н И Е
№ІІІ-100 , 30.09.2019 г., гр.
Бургас
В ИМЕТО НА НАРОДА
ОКРЪЖЕН СЪД БУРГАС, Гражданско отделение, трети въззивен
състав в открито заседание на седемнадесети септември
две хиляди и деветнадесета година в състав:
Председател: Калина Пенева
Членове: Кремена Лазарова
мл. съдия
Красен Вълев
при секретаря Жанета Граматикова, като
разгледа докладваното от младши съдия Красен Вълев в.гр.д.№ 1072 по описа за 2019 г. и за да се произнесе взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл. 258 и сл. от ГПК.
С
Решение №1485 от 12.06.2019 г. по гр.д.
№812 по описа за 2019 г. на Районен съд Бургас Областна дирекция на МВР-Бургас,
ЕИК – *********, е осъдена да заплати на
Д.Г.Г., ЕГН – **********, сумата от 1158,33 лева
(хиляда сто петдесет и осем лева и тридесет и три стотинки), представляваща
допълнително трудово възнаграждение за положен нощен труд от 185,19 часа за
периода от 01.01.2016 г. до 31.07.2018 г., ведно със
законната лихва върху присъдената сума от депозиране на исковата молба на
30.01.2019 г. до окончателното ѝ изплащане, като искът е отхвърлен за
разликата над присъдената сума до пълния претендиран
размер от 1241 (хиляда двеста четиридесет и един) лева: за периода 01.08.2018
г. – 31.12.2018 г., както и за разликата между признатите 185,19 часа
извънреден труд и претендираните с исковата молба 207
часа.
Осъдена
е Областна дирекция на МВР-Бургас, ЕИК – *********, да заплати на Д.Г.Г., ЕГН – **********, сумата от 295,76 лева (двеста
деветдесет и пет лева и седемдесет и шест стотинки), представляваща
съдебно-деловодни разноски, съобразно уважената част от иска.
Осъден
е Д.Г.Г., ЕГН
– **********, да заплати на ОДМВР-Бургас, ЕИК – *********, сумата от 18,32 лева
(осемнадесет лева и тридесет и две стотинки), представляваща съдебно-деловодни
разноски, съобразно отхвърлената част от иска.
Осъдена
е Областна дирекция на МВР-Бургас, ЕИК – *********, да заплати по сметка на
Бургаски районен съд сумата от 175 (сто седемдесет и пет лева), представляваща
сбор от дължимата държавна такса за уважения иск и разноски за производството –
изплатено от бюджета на съда възнаграждение за вещото лице по
съдебно-икономическа експертиза.
Постъпила
е въззивна жалба от ОДМВР-Бургас, с която се обжалва Решение №1485 от
12.06.2019 г. по гр.д. №812 по описа за 2019 г. на Районен съд Бургас, в
частта, в която съдът е уважил иска за сумата от 1158,33 лева (хиляда сто
петдесет и осем лева и тридесет и три стотинки). Иска се отмяна в обжалваната
част и постановяване на ново решение, с което предявения иск да бъде отхвърлен
като неоснователен и недоказан. В депозираната жалба се сочи, че решението в
обжалваната част е неправилно, постановено в нарушение на материалноправния
закон и необосновано. Излагат се съображения, че първоинстанционният съд
неправилно е приложил Кодекса на труда и Наредбата за структурата и
организацията на работната заплата, съгласно които е преизчислил положения
нощен труд с коефициент 1,143. Сочи се, че съдът е трябвало да приложи Наредба
№8121з-592/25.05.2015 г. и Наредба №8121з-776/29.07.2016 г.- подзаконови актове
за системата на МВР, в които липсва
разпоредба за увеличаване на часовете нощен труд с коефициент. Твърди се, че
спрямо правилата, действащи в системата на МВР сътношението между дневен и
нощен труд е като 1 към 1 (8 часа нощен труд са равни на 8 часа дневен
труд). Не се въвеждат искания по
доказателствата.
В
срока по чл.263 ал.1 ГПК е постъпил
отговор от ответната страна по жалбата Д.Г.Г., с
който се оспорва изцяло въззивната жалба
на ОДМВР-Бургас и се иска същата да бъде оставена без уважение, а
решението на Бургаския районен съд да бъде потвърдено като правилно за
законосъобразно Твърди се, че липсата на изрична норма в Наредба
№8121з-592/25.05.2015 г. и Наредба №8121з-776/29.07.2016 г. за преобразуването
на часовете нощен труд в дневен не следва да се тълкува като законово въведена
забрана за това. Излагат се съображения за субсидиарно приложение на Наредбата
за структурата и организацията на работната заплата. Не са заявени
доказателствени искания. Претендират се разноски.
В
съдебно заседание въззивната страна не изпраща представител, депозирано е
становище с вх.№ 14328/17.09.2019 г., с
което ОДМВР-Бургас поддържа въззивната жалба и счита, че следва да бъде уважена.
Ответната
страна по въззивната жалба – Д.Г.Г.,
чрез своя процесуален представител адвокат Кралева оспорва жалбата и счита, че
следва да бъде потвърдено първоинстанционното решение, претендира направените
пред настоящата инстанция разноски.
Бургаският окръжен съд, като прецени
събраните по делото доказателства по свое убеждение и съобразно чл. 12 ГПК във
връзка с наведените във въззивната жалба пороци на атакувания съдебен акт,
намира за установено следното:
Депозираната въззивна жалба е допустима -
подадена е от процесуално легитимирано лице в срока по чл.259, ал.1 ГПК срещу
подлежащ на инстанционен контрол съдебен акт и отговаря на изискванията на
чл.260, ал.1, т.1, т.2, т.4 и т.7 ГПК и чл.261 ГПК.
Предмет на въззивно обжалване е Решение №1485
от 12.06.2019 г. по гр.д. №812 по описа за 2019 г. на Районен съд Бургас, в
частта, в която е уважена претенцията за заплащане на стойността на положен
нощен труд от 185,19 часа за периода от 01.01.2016 г.
до 31.07.2018 г. в размер от 1158,33 лева (хиляда сто петдесет и осем лева и
тридесет и три стотинки) В останалата си част първоинстанционното решение не е
обжалвано, влязло е в законна сила и не е предмет на въззивното производство.
Съгласно чл. 269 ГПК въззивният съд се
произнася служебно по валидността на решението, а по допустимостта – в
обжалваната му част, като по останалите въпроси е ограничен от посоченото в
жалбата с изключение на случаите когато следва да приложи императивна
материалноправна норма, както и когато следи служебно за интереса на някоя от
страните – т. 1 от ТР № 1/09.12.2013 г. по тълк. д. №
1/2013 г. на ОСГТК на ВКС.
Обжалваното решение е допустимо и валидно, доколкото е постановено от надлежен
съдебен състав, в писмен вид и е подписано от разгледалия делото съдия.
Решението е и правилно, като въззивният
състав споделя мотивите му, поради което и на основание чл. 272 ГПК препраща
към мотивите на РС - Бургас. Във връзка с доводите в жалбата за неправилност на
решението, следва да се добави и следното:
Пред
районен съд Бургас е предявен иск е с правно основание чл.178, ал.1, т.3 от ЗМВР.
По
делото не се спори, че ищецът в производството – Д.Г.Г.
е държавен служител към Областна дирекция на МВР – Бургас и в периода 01.01.2016
г. – 31.12.2018 г. ищецът е заемал следните длъжности: ******* в група
„Охранителна полиция“ при РУ „Полиция“ – С., считано от 23.04.2015 г.; с. п. в
група „Охранителна полиция“ при РУ – С., считано от 19.07.2016 г.; с. п. в
група „Охрана на обществения ред“ на сектор „Охранителна полиция“ към ** РУ – Б.,
считано от 24.10.2016 г до 31.07.2018 г.
Ето защо не се спори по делото, че за периода
от 01.01.2016г. до 31.07.2018г. ищецът е полагал труд по служебно
правоотношение в системата на МВР, като и че в същия период от време е полагал
извънреден труд, като 216 часа извънреден труд за процесния период от време са
му изплатени. Не се спори по делото и относно обстоятелството, че за този
период от време ищецът е полагал и нощен труд.
По делото е извършена съдебно-икономическа
експертиза, от неоспореното заключение на която се установява, че за периода от
01.01.2016г. до 31.07.2018г. въз основа на
представените по делото протоколи за отчитане на положения труд, ищецът е
положил труд, равняващ се общо на 3684 часа, а нормата му за отработено време
за посочения период от време е в размер на 3468 часа, като разликата между
положения труд от ищеца в размер на 3684
часа и нормата за отработеното време в размер на 3468 часа представлява положен извънреден труд
в размер на 216 часа. Вещото лице в своето заключение посочва, че съгласно
данните от представените по делото протоколи за отчитане на работното време
между 22.00 часа и 06.00 часа ищецът е положил общо 1295 часа нощен труд и този
труд, преизчислен в дневен с коефициент 1, 143 възлиза на 1480,19 часа и именно
разликата между двете стойности в размер на 185,19 часа представлява труд,
който не е отчетен в протоколите за положен труд. Вещото лице посочва, че
разликата представлява извънреден труд спрямо нормата за периода. Посочва, че
от превръщането на нощния труд в дневен е установено увеличение на положения
труд с 185,19 часа и общият размер на трудовото възнаграждение за извънреден
труд за тези 185,19 часа възлиза на сума в размер от 1153, 88 лева.
Съгласно
чл. 176 от Закона за Министерство на вътрешните работи (ЗМВР) брутното месечно
възнаграждение на държавните служители на МВР се състои от основно месечно
възнаграждение и допълнителни възнаграждения. Към основното месечно
възнаграждение на държавните служители се изплащат допълнителни възнаграждения
за извънреден труд (178, ал. 1, т. 3 ЗМВР). Съгласно чл. 143, ал. 1 от Кодекса
на труда (КТ) извънреден е трудът, който се полага по разпореждане или със
знанието и без противопоставянето на работодателя или на съответния ръководител
от работника или служителя извън установеното за него работно време. Нормалната
продължителност на работното време на държавните служители в МВР е 8 часа
дневно и 40 часа седмично при 5-дневна работна седмица (чл. 187, ал. 1 ЗМВР). Работното
време на държавните служители се изчислява в работни дни – подневно,
а за работещите на 8-, 12- или 24-часови смени – сумирано за тримесечен период
(чл.187, ал. 3, изр. 1 ЗМВР). При работа на смени е възможно полагането на труд
и през нощта между 22,00 и 6,00 ч., като работните часове не следва да
надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период (чл. 187, ал. 3, изр. 3 ЗМВР). Работата извън редовното работно време до 280 часа годишно се компенсира
с възнаграждение за извънреден труд за отработени до 70 часа на тримесечен
период – за служителите, работещи на смени, чрез заплащане с 50 на сто
увеличение върху основното месечно възнаграждение (чл. 187, ал. 5, т. 2 вр. ал.
6 ЗМВР).
Редът за организацията и разпределянето на
работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата на
държавните служители извън редовното работно време, режимът на дежурство,
времето за отдих и почивките за държавните служители се определят с наредба на
министъра на вътрешните работи (чл. 187, ал. 9 ЗМВР). За периода от 02.06.2016
г. до 29.07.2016 г. е действала Наредба № 8121з-592/25.05.2015 г. за реда за
организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за
компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство,
времето за отдих и почивките на държавните служители в Министерството на
вътрешните работи (обн., ДВ, бр. 40 от 2.06.2015 г.),
която е била отменена с Решение № 8585 от 11.07.2016 г. на ВАС по адм. д. №
5450/2016 г. (влязло в сила и обнародвано на 29.07.2016 г. с ДВ, бр. 59). С § 4
от заключителните разпоредби на Наредба № 8121з-592/25.05.2015 г. е била
отменена Наредба № 8121з-407/11.08.2014 г. за реда за организацията и
разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното
работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните
служители в Министерството на вътрешните работи (обн.,
ДВ, бр. 69 от 2014 г.), която е възстановила действието си след отмяната на
подзаконовия нормативен акт, с който е била отменена. Съгласно чл. 195, ал. 1 АПК подзаконовият нормативен акт се смята за отменен от деня на влизането в
сила на съдебното решение. Наредба № 8121з-407/11.08.2014 г. е била отменена с
§ 4 от заключителните разпоредби на Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г. за реда
за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за
компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство,
времето за отдих и почивките на държавните служители в Министерството на вътрешните
работи (обн., ДВ, бр. 60 от 2.08.2016 г., в сила от
2.08.2016 г.). Въз основа на изложеното относно темпоралното действие на
релевантните за спора подзаконови нормативни актове съдът намира, че в рамките
на процесния исков период от 01.01.2016 г. до 31.07.2018
г. са действали, както следва: 1) за периода от 01.01.2016
г. до 29.07.2016 г. е действала Наредба № 8121з-592/25.05.2015 г.; 2) за
периода от 29.07.2016 г. до 02.08.2016 г. е действала Наредба №
8121з-407/11.08.2014 г.; 3) за периода от 02.08.2016 г. до 31.07.2018 г. е действала Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г.
Разпоредбите
на чл. 3, ал. 3 от Наредба № 8121з-592/25.05.2015 г., Наредба №
8121з-407/11.08.2014 г. и Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г. са аналогични и
гласят, че за държавните служители в МВР е възможно полагането на труд и през
нощта между 22,00 и 6,00 ч., като работните часове не следва да надвишават
средно 8 часа за всеки 24-часов период. В Наредба № 8121з-592/25.05.2015 г. и
Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г. липсва изрично правило, аналогично на чл. 31,
ал. 2 от Наредба № 8121з-407/11.08.2014 г., съгласно който при сумирано
отчитане на отработеното време общият брой часове положен труд между 22,00 и
6,00 ч. за отчетния период се умножава по 0,143, като полученото число се
сумира с общия брой отработени часове за отчетния период – т.е. часовете
положен нощен труд се преизчисляват с коефициент 1, 143. В разпоредбите на чл.
31 от Наредба № 8121з-592/25.05.2015 г. и Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г. е
предвидено, че отработеното време между 22,00 и 06,00 ч. се отчита с протокол,
като са посочени лицата, които го изготвят, сроковете за това и начинът на
отчитане на броя отработени часове. При липсата на специално правило, което да
определи методология за превръщането на отработените нощни часове в дневни при
сумирано изчисляване на работното време по отношение на държавните служители в
МВР, съдът намира, че е налице нормативна празнота, която следва да се
преодолее чрез субсидиарното приложение на чл. 9, ал.
2 от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата (НСОРЗ).
Съгласно това общо правило при сумирано изчисляване на работното време нощните
часове се превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението между
нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното време за съответното работно
място, т. е. приложимият коефициент за преизчисляване на нощния труд в дневен е
1, 143, получен като частно при деление на нормалната продължителност на
дневното /8 часа/ и нощното /7 часа/ работно време. Възприемането на обратното
становище би поставило държавния служител в МВР в неравностойно положение
спрямо работниците и служителите, чиито правоотношения се регулират от Кодекса
на труда и Наредбата за структурата и организацията на работната заплата. Ето
защо съдът намира за неоснователни изложените във въззивната жалба възражения
относно приложимостта на установения в чл. 9, ал. 2 от НСОРЗ коефициент към
процесното служебно правоотношение.
Неоснователно
е и направеното с въззивната жалба възражение, че в процесния случай не е
налице положен извънреден труд по смисъла на чл. 143, ал. 1 КТ, тъй като така е
посочено в приложеното по делото писмо с изх. № 94-НН-198 от 29.08.2011 г. на
Министерство на труда и социалната политика (МТСП), по съображенията изложени
по-горе, а и доколкото приложеното писмо не е нормативен акт и няма правно
обвързваща сила.
Мотивиран
от изложеното, настоящият състав намира, че исковата претенция за заплащане на
извънреден труд, за процесния период, получен след преобразуване на положените
часове нощен труд в дневен се явява доказана по основание. От събраните
доказателства – приетата по делото съдебно-икономическа експертиза, се
установява, че за процесния период от време – 01.01.2016г.
до 31.07.2018г. ищецът е положил нощен труд в размер на 1295 часа, преизчислени
с коефициент 1, 143 и приравнени на дневно работно време тези часове възлизат
на на 1480,19 часа, като разликата от 185,19 часа експертизата отчита като
извънреден труд, който не е отчетен по протоколи за положен труд и чиято
стойност не е начислена, съответно – не е изплатена по платени бележки. Изрично
в заключението си вещото лице посочва, че изчислена по този начин дължимата
сума за положен нощен труд, преизчислен като дневен и отчетен като извънреден
труд възлиза на сума в размер на 1153, 88 лева
Мотивиранa от изложеното, настоящата инстанция намира, че именно тази
сума е дължима от ответната страна, като, представляваща възнаграждение за
отчетен извънреден труд, вследствие на разликата между заплатен нощен труд и
преизчислен с коефициент 1, 143 равен на отношението между нормалната
продължителност на дневното и нощното работно време. На ищеца се дължи и
обезщетение за забавено плащане в размер на законната лихва върху дължимата
сума от датата на предявяване на исковата молба до окончателното плащане.
Ето защо и като взе предвид, че направените от
страна на настоящата инстанция фактически и правни изводи напълно съвпадат с
тези, които е направил районния съд в атакуваното първоинстанционно решение,
БОС намира, че то следва да бъде потвърдено.
На основание чл. 78, ал. 3 от ГПК следва да
бъде уважено искането на ответната страна въззивната жалба – Д.Г.Г. и да му бъдат
присъдени и направените по делото разноски в размер на 300 лева, представляващи
възнаграждение за един адвокат, платено при подписване на сключения между
страните Договор за правна защита и съдействие (л. 17 от делото).
На основание чл. 280, ал. 3, т. 1 от ГПК
настоящото решение е окончателно и не подлежи на касационно обжалване.
Мотивиран от горното и на основание чл. 271 от ГПК
Р Е Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА Решение №1485 от 12.06.2019 г. по гр.д. №812 по описа за
2019 г.*** в обжалваната част.
ОСЪЖДА Областна дирекция на МВР-Бургас, код по БУЛСТАТ: ********* да заплати на Д.Г.Г., ЕГН: ********** сума в размер на 300 (триста) лева,
представляваща направените по делото разноски пред въззивната инстанция.
Решението
е окончателно и не подлежи на касационно обжалване.
Препис
от решението да се изпрати на страните.
Председател:
Членове: 1.
2.