Решение по дело №549/2019 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 4 ноември 2019 г. (в сила от 27 ноември 2019 г.)
Съдия: Дарина Славчева Драгнева
Дело: 20197240700549
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 1 август 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№385                                          04.11.2019 год.                       гр. Стара Загора

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Старозагорски административен съд, в публично съдебно заседание на десети октомври две хиляди и деветнадесета год., в състав        

                                                                  

Председател: ГАЛИНА ДИНКОВА

                                                                     Членове: ДАРИНА ДРАГНЕВА

                                                                                     МИХАИЛ РУСЕВ

                  

при секретаря Зорница Делчева и в присъствието на прокурора Петя Драганова, като разгледа докладваното от съдия Дарина Драгнева адм. дело   549  по описа  за 2019 год, за да се произнесе, съобрази следното:

          Производството е по Раздел ІІІ от Глава десета на АПК.

Образувано е по протест на прокурор при Окръжна прокуратура гр. Стара Загора против законосъобразността чл.28 ал.1, ал.2, ал.3, ал.4,  ал.5 и ал.6, чл.34 ал.2, чл.40 ал.1 и чл.41 ал.1 в частта „събиране“, чл. 77 ал.5 предл. първо и ал.6 предл. първо, чл. 82 ал.2 от Наредбата за управление на отпадъците и поддържане чистотата на територията на община Гълъбово /Наредбата/, като незаконосъобразни, противоречащи на ЗУО, ЗУТ, ЗАНН и Наредба за управление на строителните отпадъци и за влагане на рециклирани строителни материали.

Ответника Общински съвет Гълъбово представя преписката по приемане на Наредбата за управление на отпадъците и поддържане на чистота на територията на община Гълъбово, чийто проект е бил публикуван на интернет страницата на общината на 19.11.2014г., сектор „Проекти на нормативни актове“ .  

Представителя на Окръжна прокуратура Стара Загора дава заключение за основателност на протеста.  

Съдът, като обсъди доводите, изложени в подаденият протест и извърши проверка на законосъобразността на атакуваното решение, намира за установено  следното:

Съгласно чл. 28 ал.1 и ал.2 от Наредбата, възложителите на строителни и монтажни работи по смисъла на §5 т.40 от ДР на ЗУТ, с изключение на текущи ремонти, и възложителите на премахване на строежи, възлагат изготвянето на план за управление на строителните отпадъци в обхват и съдържание, определени с наредбата по чл.43 ал.4 от ЗУТО, а според ал.2 изискването не се прилага за: 1. Разрушаване на сгради с РЗП под 100 кв.м., 2. Реконструкция, основен ремонт и/или промяна предназначението на строежи с РЗП, по-малка от 500кв.м., 3. Строеж на сгради с РЗП, по-малка от 300кв.м. Тази разпоредба противоречи, според протеста, на чл. 15 ал.1 т.1 – т.12 от Наредбата за управление на строителните отпадъци и за влагане на рециклираните строителни материали, издадена на основание чл. 43 ал.4 от ЗУО от Министерски съвет.  Съгласно чл. 15 ал.1 от Наредбата на Министерски съвет, план за управление на строителните отпадъци не се разработва за изискванията на глава Втора не се прилагат за: 1. премахване на сгради с разгъната застроена площ (РЗП), по-малка от 300 кв. м; 2. премахване на сгради с паянтова конструкция; 3. реконструкция и основен ремонт на строежи с РЗП, по-малка от 700 кв. м; 4. промяна на предназначението на строежи с РЗП, по-малка от 700 кв. м; 5. строеж на сгради с РЗП, по-малка от 700 кв. м; 6. изграждане, реконструкция, основен ремонт и премахване на подземни и надземни линейни мрежи в областта на водоснабдяването и канализацията, електроснабдяването, топлоснабдяването, газоснабдяването, електронните съобщения, хидромелиорациите, третирането на отпадъците и геозащитната дейност с дължина до 1500 линейни метра в урбанизирани територии; 7. изграждане, реконструкция и основен ремонт на подземни и надземни линейни мрежи в областта на водоснабдяването и канализацията, електроснабдяването, топлоснабдяването, газоснабдяването, електронните съобщения, хидромелиорациите, третирането на отпадъците и геозащитната дейност с дължина до 5000 линейни метра извън урбанизирани територии; 8. премахване на подземни и надземни линейни мрежи в областта на водоснабдяването и канализацията, електроснабдяването, топлоснабдяването, газоснабдяването, електронните съобщения, хидромелиорациите, третирането на отпадъците и геозащитната дейност с дължина до 1000 линейни метра извън урбанизирани територии; 9. изграждане, рехабилитация, основен ремонт, реконструкция и премахване на пътища с дължина до 500 линейни метра; 10. премахване на негодни за ползване или застрашаващи безопасността строежи, когато е наредено по спешност от компетентен орган, с РЗП, по-малка от 300 кв. м; 11. изграждане и премахване на строежи от шеста категория; 12. всички текущи ремонти.   

Съгласно чл.15 ал.3 от Наредбата на МС, в случаите по ал. 1/ цитираните по-горе хипотези/, условията и редът за събиране, транспортиране, оползотворяване и обезвреждане на СО на територията на съответната община се определят с наредбата по чл. 22 ЗУО -Общинският съвет приема наредба, с която определя условията и реда за изхвърлянето, събирането, включително разделното, транспортирането, претоварването, оползотворяването и обезвреждането на битови и строителни отпадъци, включително биоотпадъци, опасни битови отпадъци, масово разпространени отпадъци, на територията на общината, разработена съгласно изискванията на този закон и подзаконовите нормативни актове по прилагането му, както и заплащането за предоставяне на съответните услуги по реда на Закона за местните данъци и такси.  Следователно, към настоящия момент общинския съвет не може с нормата на чл.28 ал.2 от Наредбата, да изисква изготвянето на план за управление за премахване на сгради с РЗП повече от 100кв.м., но по-малко от 300кв.м., за реконструкция на сгради с РЗП повече от 500 кв.м., но по-малко от 700 кв.м. и за строежи на сгради с РЗП повече от 300 кв.м., но по-малко от 700 кв.м.  след като с Наредбата на МС е предвидено, че такъв не се изготвя за сгради с РЗП до 300 кв.м., съответно до 700 кв.м.  Нещо повече, в случаите в които не се изисква план за управление на строителните отпадъци, а ако такъв е необходим, то се прилага Наредбата на МС и ЗУО, общинските съвети с подзаконов нормативен акт могат да определят условия и ред за изхвърлянето, събирането, транспортирането, оползотворяването и обезвреждането на строителните отпадъци. Плановете за тяхното управление са в обхвата на ЗУО и Наредбата за МС. Правилно е констатирано в протеста, че оспорените текстове от Наредбата на общински съвет Гълъбово не са съобразени с действащия ЗУО и Наредбата на МС.

Следваща оспорена разпоредба от Наредбата на общински съвет Гълъбово- чл. 28 ал.3 и ал.4  гласят: Планът по ал.1 /за управление на строителните отпадъци при извършване на СМР по смисъла на §5 т.40 от ЗУТ и премахване на строежи, се включва в обхвата на инвестиционните проекти по глава осма от ЗУТ, а за обектите, за които не се изисква одобрен инвестиционен проект, се изготвя като самостоятелен план. Плановете за управление на строителни отпадъци се одобряват: 1. За строежи, за които се изисква одобрен инвестиционен проект – като част от процедурата по съгласуване и одобряване на инвестиционни проекти по реда на глава осма, раздел ІІ от ЗУТ2. За обекти, за които не се изисква одобрен инвестиционен проект – от Кмета на общината или от оправомощено от него длъжностно лице. Според протестиращия прокурор тези текстове противоречат на чл. 11 ал.4 от ЗУТ и чл.156б ЗУТ ,според които планът за управление на строителните отпадъци може да бъде одобрен освен от кмета или оправомощено от него длъжностни лице, така и от главния архитект на общината ,заедно с инвестиционния проект, което се вписва в разрешението за строеж. Тези законови разпоредби давали избор на възложителя по какъв ред и съответно, то кой орган да бъде изготвен плана.

Както се посочи и по-горе, съгласно чл.22 от ЗУТ  Общинският съвет приема наредба, с която определя условията и реда за изхвърлянето, събирането, включително разделното, транспортирането, претоварването, оползотворяването и обезвреждането на битови и строителни отпадъци, включително биоотпадъци, опасни битови отпадъци, масово разпространени отпадъци, на територията на общината, разработена съгласно изискванията на този закон и подзаконовите нормативни актове по прилагането му, както и заплащането за предоставяне на съответните услуги по реда на Закона за местните данъци и такси, но няма компетентност да  доурежда обществените отношения, свързани с условията, реда и хипотезите при които се изисква изготвянето и одобряването на планове за управление на строителните отпадъци. съгласно чл.11 ал.4 от ЗУО, когато планът не е одобрен по реда на чл. 156б ал.6, настояща ал.7 от ЗУТ т.е. когато възложителят не е поискал от главния архитект едновременното одобряване на план за управление за отпадъци заедно с инвестиционния проект, то е длъжен да поиска неговото одобряване и такъв да се одобри от Кмета на общината. Одобряване на план за управление на строителните отпадъци е задължително за възложителите на строежи по смисъла на §4 т.50 от ДР на ЗУТ и за премахването на строежи, освен в хипотезите по чл.15 ал.1 т.1 до т.12 от Наредбата на МС. Заявлението до Кмета се подава след издаване на разрешение за строеж и преди откриване на строителната площадка, когато не е одобрен план за управление в хипотезата на чл.156б ал.7 от ЗУТ от главния архитект едновременно с одобряване на инвестиционния проект т.е. компетентността зависи от момента, в който е подадено  искането за одобряване на план за управление на отпадъците, а не от изискването за одобряване на инвестиционен проект като условие за издаване на разрешение за строеж. Само за яснота, съгласно 156б ал.ал.1 т.1 вр. с ал.2 от ЗУТ, планът за управление на строителните отпадъци се одобрява, когато се изисква по ЗУО и по реда на ЗУО  т.е. ЗУО се явява специален спрямо ЗУТ от една страна, а от друга специалния ЗУО определя в чл.22 предметния обхват на Наредбата, която се издава от общинския съвет и тя не съвпада с предметния обхват на Наредбата по чл.43 ал.4 от същия закон, която се издава от Министерски съвет. Следователно и разпоредбите на чл.28 ал.5 и ал.6 от Наредбата на общински съвет Гълъбово, третиращи сроковете за отстраняване на несъответствия и издаване на решение за одобряване или отказ на плана за управление на строителните отпадъци като различни от установените в ЗУО и излизащи извън предметния обхват на делегираните със закона правомощия се явяват и незаконосъобразни. Съгласно чл.11 ал.6 и ал.7 от ЗУО сроковете, в които възложителя следва да бъде уведомен за констатирани нередности са съответно не по-късно от 14 дни – вместо 15 дни по чл.28 ал.5 от Наредбата на общински съвет Гълъбово, а одобряването на плана или отказа се правят в срок от 14 дни от отстраняването на нередовностите, съответно от получаването на плана, вместо предвидения в чл. 28 ал.6 от Наредбата по-дълъг срок до един месец.

Основателен е протеста и по отношение на искането за отмяна на чл. 34 ал.2, чл.40 ал.1 и чл.41 ал.1 от Наредбата в частта им, изискваща разрешение за дейността по събиране на ИУМПС, на отработени масла, на отпадъчни нефтопродукти и на ИУГ, като противоречащи на чл.35 ал.2 от ЗУО. Съгласно чл.35 ал.2 т.2 от ЗУО за дейностите по събиране и транспортиране на отпадъците по смисъла на §1  т.41 и т.43 от ДР на ЗУО.

Основателен, предвид предметната делегация на чл.22 от ЗУО се явява протеста и по отношение административно наказателния състав на чл. 77 ал.5 предложение първо и ал.6 предл. първо от Наредба на общински съвет Гълъбово.  Съгласно чл. 77 ал.5 предл. първо / чл.77 ал.4 т.1/  от Наредбата на общински съвет Гълъбово, е предвидена имуществена санкция за едноличен търговец или юридическо лице, което извършва дейности с ОЧЦМ без разрешение, а състава на чл. 77 ал.6 предл. първо предвижда състав на повторно извършване на същото нарушение. Основния състав на чл. 77 ал.1 от Наредбата на общински съвет Гълъбово е общ административно наказателен за нарушаване на разпоредбите на тази наредба и на ЗУО, със субекти юридическите лица и едноличните търговци, за които е предвидено налагане на имуществена санкция. Конкретно първото предложение на чл. 77 ал.5 от Наредбата на общинския съвет касае нарушение на чл.77 ал.4 т.1, към която конкретна норма е извършено препращане. След като общинския съвет няма нормативно делегирани правомощия да доурежда обществените отношения, предмет на правно регулиране от ЗУО, освен посочените в чл.22 от ЗУО, то се налага извода, че не може да предвижда и състави на административни нарушения със съответните за тях наказания за неспазване на закона.

Разпоредбата на чл. 82 ал.2 от Наредбата също е в противоречие с чл.22 от ЗУО, но и с чл. 26 ал.3 от ЗАНН, тъй като е предвидена отговорност за родителите или настойниците, които са били в състояние да предотвратят нарушение, извършено от малолетни или непълнолетни на възраст от 14г- до 16г, но не са го строили. Съгласно чл. 26 ал.3 от ЗАНН за извършените от посочените лица нарушения, отговорност носят родителите, попечителите или настойниците, които съзнателно са допуснали извършването им.

Водим от горните мотиви, съдът

Р     Е     Ш     И     :

ОТМЕНЯ по протест на прокурор от Окръжна прокуратура Стара Загора чл. 28 ал.2, ал.3, ал.4, ал.5 и ал.6, чл.77 ал.5 пр. първо и ал.6 предл. първо, чл. 82 ал.2, а чл. 43 ал.2, чл.40 ал.1 и чл.41 ал.1 в частта относно „събиране“ от Наредбата за управление на отпадъците и поддържане на чистотата на територията на община Гълъбово. 

ОСЪЖДА Общински съвет Гълъбово да заплати на Окръжна прокуратура Стара Загора сумата от 20.00 /двадесет/ лв. представляваща разноски по делото.

Решението  подлежи на касационно оспорване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред ВАС.

След влизане в сила решението да се обнародва по начина, по който е обнародвана Наредбата.

                                     

 

 ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

                                                              ЧЛЕНОВЕ: 1.     

 

 

                                                                                 2.