Р Е
Ш Е Н
И Е
№
360 / 03.10.2019г.,
град Добрич
В
ИМЕТО НА НАРОДА
ДОБРИЧКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в публично съдебно
заседание на седемнадесети септември две хиляди и деветнадесета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: СИЛВИЯ САНДЕВА
при
секретаря МАРИЯ МИХАЛЕВА изслуша докладваното от председателя административно
дело № 388/2019 год.
Производството е по реда на чл.
145, ал. 1 от АПК, във връзка с чл. 186, ал. 4 от Закона за данъка върху
добавената стойност (ЗДДС).
Образувано
е по жалба на ЕТ „Орхидея-МБ-М.К.“, ЕИК ***, със седалище и адрес
на управление гр.Добрич, ***, представлявано от М.К.М. с ЕГН **********, против
заповед за налагане на ПАМ № ФК-213/12.06.2019г. на началник на отдел
„Оперативни дейности“ – Варна в ГД „Фискален контрол“ при ЦУ на НАП, с която на
жалбоподателя е наложена принудителна административна мярка – запечатване на стопанисвания
от него търговски обект – магазин за продажба на промишлени стоки, находящ се в
гр.Добрич, ул. „Дунав“, до бл.24, и забрана за достъп до обекта за срок от 10
дни на основание чл.186, ал.1 от ЗДДС и чл.187, ал.1 от ЗДДС. В жалбата се
твърди, че процесната заповед е издадена при допуснати съществени процесуални
нарушения, тъй като не е установена в пълнота фактическата обстановка и не са
събрани всички относими за спора доказателства. Твърди се, че извършената
проверка не е обективна, тъй като органът по приходите, който е извършил
контролната покупка, не е изчакал да му бъде издадена касова бележка от кочан,
а е взел стоката и рестото и веднага е напуснал обекта, в който е имало и други
клиенти, които са отвличали вниманието на търговеца с въпроси за предлаганите
от него стоки и материали. По тези съображения се иска отмяна на оспорения акт като
неправилен и незаконосъобразен.
Ответникът
– началник отдел "Оперативни дейности" гр. Варна, в Главна дирекция
"Фискален контрол" при ЦУ на НАП, чрез процесуалния си представител, оспорва
жалбата и иска тя да бъде отхвърлена като неоснователна, както и да му бъдат
присъдени разноски за юрисконсултско възнаграждение.
Добричкият административен съд, след
преценка на събраните по делото доказателства и становищата на страните, намира
за установено следното от фактическа страна:
На 10.06.2019 г. в 13, 40 часа служители на НАП са извършили проверка на търговски обект – магазин
за продажба на промишлени стоки с площ от 90 кв.м., находящ се в гр.Добрич, ул.
„Дунав“, до бл.24, стопанисван от ЕТ „Орхидея-МБ-М.К.“***.
В хода на проверката е установено, че при извършена контролна покупка на 1 бр. валяк за боядисване с ед. цена 5, 60 лева, заплатени в брой от органа по приходите, не е
издаден фискален касов бон от въведения в експлоатация и работещ ЕКАФП в обекта или ръчна
касова бележка от кочан. Изведен е КЛЕН за деня до момента на проверката, в
който липсвало отразяване на продажбата. Констатирано е, че последната ръчна
касова бележка е издадена на 03.05.2019г. под № 26.
Резултатите от проверката са обективирани в протокол № 0349968/10.06.2019г., в който е посочено, че разликата между разчетената
касова наличност от ФУ и наличните
парични средства в касата е в размер на 5,60 лева.
Предвид на констатациите в протокола на основание чл. 186, ал. 1, т. 1, б. "а" от ЗДДС е издадена и обжалваната
заповед за налагане на принудителна
административна мярка - запечатване на обекта и забрана за достъп до него за срок от 10 дни.
Налагането на мярката
е мотивирано с това, че извършеното нарушение засяга утвърдения ред на данъчна
дисциплина, който осигурява пълна отчетност на извършваните от лицата продажби
и тяхната регистрация, както и
последващата възможност за проследяване на реализираните обороти. Посочено е,
че издаването на касова бележка и правилното отчитане на ФУ са нормативно
установени задължения на субектите, стопанисващи и/или управляващи търговски
обекти. Отразено е, че извършеното деяние е насочено срещу установената
фискална дисциплина и показва организация в търговския обект, която няма за цел
спазването на данъчното законодателство. Посочено е, че целта на ПАМ е да
гарантира, че всички лица ще спазват законовите норми и ще осигуряват
бюджетните приходи, както и надлежното и законово деклариране на движението на
стоки и на реализираните обороти. Отразено е, че ако не бъде приложената мярката,
съществува възможност от извършване на ново нарушение, от което за фиска ще
настъпят значителни и трудно поправими вреди, които засягат пряко интересите на
държавата, поради неотразяването на реално извършените продажби, респективно до
неправилно определяне на дължимите налози. В тази връзка е направен извод за
необходимостта от извършване на промяна в организацията на дейността на обекта,
за което е необходим определен срок.
Срокът на действие на
мярката е мотивиран с тежестта на извършеното нарушение и последиците от него, вида
и местоположението на търговския обект, както и с оглед осигуряване защитата на
обществения интерес чрез предотвратяване възможността за извършване на нови
нарушения. Посочено е, че продължителността на срока е съобразена с принципа за
съразмерност и с целената превенция за преустановяване на незаконосъобразните
практики в обекта, както и с необходимото време за създаване на нормална
организация за отчитане на дейността на търговеца.
Заповедта е връчена
на търговеца на 18.06.2019г., като на същата дата му е съставен и АУАН № F493188/18.06.2019г. за нарушение на чл. 25, ал. 1, т. 1, вр.чл.
3, ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г., вр. чл. 118, ал. 1 от ЗДДС.
В хода на
производството пред съда жалбоподателят е представил заверено копие на касова
бележка № 20 от 10.06.2019г. за закупен 1 бр. валяк за сумата от 5, 60 лева, твърдейки,
че тя е издадена в деня на проверката и не е налице извършено административно
нарушение на чл. 25, ал. 1, т. 1 от Наредба №
Н-18/13.12.2006 г. от негова страна. Представил е и заверено
копие на сторно касова бележка по ФКБ № 40465 от 03.05.2019г. за сумата от
5 556 лева, твърдейки, че органите по приходите не са проверявали кочана с
касови бележки за продажби, а кочана с касови бележки за сторно операции, копие
от който е и втората представена касова бележка.
При така установената фактическа
обстановка съдът прави следните следните правни изводи:
Жалбата е подадена от
легитимирано лице, адресат на обжалваната принудителна административна мярка, в
преклузивния 14 - дневен срок по чл. 149, ал. 1 от АПК, поради което е процесуално
допустима.
Разгледана по същество, жалбата е
неоснователна по следните съображения:
От представената административна
преписка се установява, че с оспорената заповед е наложена на основание чл.
186, ал. 1, т. 1, б. „а“ от ЗДДС от ЗДДС принудителна административна мярка „запечатване
на търговски обект“ и е забранен достъпът до него за срок от 10 (десет) дни.
Заповедта е
издадена от компетентен административен орган, в условията на делегиране на правомощия съгласно
представената по делото заповед № ЗЦУ -
ОПР-16 от 17.05.2018 г. на изпълнителния директор на НАП, при спазване на
необходимата писмена форма, при липса на допуснати съществени нарушения на
административнопроизводствените правила, както и при правилно приложение на
материалния закон.
Съгласно чл. 3, ал. 1
от Наредба Н-18/2006 г. всяко лице е длъжно да регистрира и отчита извършваните
от него продажби на стоки или услуги в или от търговски обект чрез издаване на
фискална касова бележка от ФУ или касова бележка от ИАСУТД, освен когато
плащането се извършва чрез внасяне на пари в наличност по платежна сметка,
кредитен превод, директен дебит или наличен паричен превод, извършен чрез
доставчик на платежна услуга по смисъла на ЗПУПС или чрез пощенски паричен
превод, извършен чрез лицензиран пощенски оператор за извършване на пощенски
парични преводи по смисъла на ЗПУ.
Производството е
образувано за нарушение на ЗДДС, свързано с регистриране и отчитане на
продажбите. За този вид нарушения разпоредбата на чл. 186 ЗДДС предвижда
налагането на принудителна административна мярка - "запечатване на обект
за срок до 30 дни", като в конкретния случай нейното основание е по чл.
186, ал. 1, т. 1, б. "а" - неизпълнение на задължението за спазване на
реда или начина за издаване на съответен документ за продажба, издаден по
установения ред за продажба - неиздаване на фискална касова бележка от ФУ при
получаване на плащане в брой.
От събраните по
делото доказателства е видно, че при извършена проверка от органите по
приходите е установено извършено от ЕТ
нарушение на чл. 25, ал. 1, във вр. чл.3, ал.1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г.
на МФ (Наредбата), изразяващо се в неиздаване на фискална касова бележка от
фискално устройство за извършена от него продажба, за което в чл. 185, ал. 1 от ЗДДС е предвидено налагане на наказание - глоба или имуществена санкция. За да
е осъществен съставът на нарушението по чл. 25, ал. 1 от Наредбата, следва в обекта да има въведено в експлоатация ФУ и
от него да не е издадена касова бележка за получено плащане в брой. В случая е
установено, че при извършена продажба и плащане в брой не е издадена фискална
касова бележка от въведения в експлоатация и работещ ЕКАФП в обекта. Доказателство
за това е не само съставеният протокол по чл. 50, ал. 1 от ДОПК, който като
официален свидетелстващ документ се ползва с обвързваща
доказателствена сила до доказване на противното, но и приложените към него писмени доказателства (дневен
финансов отчет, КЛЕН, опис на паричните средства), сочещи положителна разлика между касовата и
отчетената във фискалното устройство наличност на парите в обекта, която
съответства на стойността на извършената продажба. Фактическите констатации в
протокола не са оборени от жалбоподателя с годни доказателствени средства, с
оглед на което следва да се приеме, че те са верни и съответстват на обективната
действителност. Не намира подкрепа в доказателствата по делото твърдението на
жалбоподателя, че органите по приходите са проверявали кочана със сторно касови
бележки, а не кочана с ръчни касови бележки за продажби. Търговецът е
присъствал по време на проверката и е подписал без възражения протокола за извършването
й, в който изрично е записано, че последната издадена касова бележка от кочан е
от 03.05.2019г. под № 26. Представената едва в хода на съдебното производство
сторно касова бележка не може да бъде кредитирана от съда, тъй като в нея
липсва отразяване на номер и дата на издаване. Не може да бъде кредитирана от
съда и представената от жалбоподателя ръчна касова бележка, тъй като тя няма
час на издаване и не установява плащането да е регистрирано и отчетено преди
извършването на проверката. Сам търговецът е посочил в жалбата си, че проверяващият
е взел стоката и е напуснал обекта, докато той е вадил кочана, с оглед на което
следва да се приеме, че ръчната касова бележка е издадена след извършената
продажба. Аргумент в подкрепа на това е и обстоятелството, че жалбоподателят не
е представил попълнена касова бележка и след легитимацията на органите по
приходите и извършването на проверката. Издаването на ръчна касова бележка на един по-късен етап не води до
извод за отсъствие на нарушение, тъй като към този момент то вече
е било осъществено, а и липсват всякакви доказателства по делото за наличие на изискуемите
по чл.36 от Наредбата предпоставки за документиране на продажбата с касова
бележка от кочан, след като в обекта е имало налично работещо ФУ. Съгласно нормата на чл. 25, ал. 3 от Наредбата фискалната касова бележка в случаите по ал. 1 се издава
при извършване на плащането, като лицата по чл. 3 са длъжни едновременно с
получаване на плащането да предоставят на клиента издадената фискална касова
бележка. В случая това не е станало – проверяващият инспектор е заплатил в брой закупената стока (1 бр.
валяк), без да получи фискален касов бон, с
което са нарушени условията на чл. 25, ал. 1, вр. с ал. 3 от Наредбата.
Без правно значение е фактът, че към момента на получаване на плащането в обекта е имало и други клиенти, които са отвличали вниманието на
търговеца. Нормата е императивна и изисква своевременно издаване
и представяне на клиента на касов бон при получаване на плащането, а не на
по-късен етап независимо от причините за това. Неиздаването на надлежен
документ за получено плащане при осъществена продажба в съответствие с чл. 25,
ал. 1, във връзка с ал. 3 от Наредба № Н-18/2006 г. на МФ е предпоставка за
налагане на принудителната административна мярка по чл. 186 ЗДДС.
Съгласно чл. 186, ал.
1 т. 1 б. "а" ЗДДС принудителната административна мярка запечатване
на обект за срок до 30 дни, независимо от предвидените глоби или имуществени
санкции, се прилага на лице, което не спази реда или начина за издаване на
съответен документ за продажба, издаден по установения ред за
доставка/продажба. Следователно условието, което поставя цитираната правна
норма, послужила като основание за налагане на процесната принудителна
административна мярка, е търговецът да е допуснал нарушение на установения
законов ред или начин за документиране на извършена продажба, свързано с
неиздаване на съответен документ за продажба, което представлява
административно нарушение на чл. 185, ал. 1 ЗДДС, във връзка с чл. 25, ал. 1 от
Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. на МФ. В случая са били налице всички
предпоставки, посочени в нормата на чл. 186, ал. 1, т. 1, б. "а" ЗДДС,
поради което началникът на отдел “Оперативни дейности” – Варна не е имал друга възможност освен да издадена
процесната заповед. Административният орган налага принудителната
административна мярка по чл. 186 ЗДДС, като действа при условията на обвързана
компетентност, което означава, че при наличие на предвидените в закона предпоставки той
е длъжен да наложи ПАМ, без да има право на преценка.
Наложената ПАМ е в съответствие и с целта на закона - за
предотвратяване и преустановяване на административни нарушения, както и за
предотвратяване на вредните последици от тях по арг. от чл. 22 ЗАНН.
Преследваната от закона превантивна цел в случая е налице, тъй като към момента
на постановяването на заповедта ЕТ не е преустановил
дейността си, т.е. съществува възможност за извършването и на друго нарушение,
свързано с неиздаване на документ за извършено плащане.
Срокът на
принудителната административна мярка се определя по целесъобразност от органа,
като в настоящия случай преценката е упражнена в рамките на закона - за 10 дни. Така определеният срок е към регламентирания
минимум и е съразмерен на извършеното нарушение. Продължителността му е
съобразена с превантивния и дисциплиниращ ефект на мярката, както и с характера
на нарушението, с което се засяга утвърдения ред за данъчна дисциплина, който
трябва да осигурява пълна отчетност на извършваните от лицата продажби, тяхната
регистрация и последващата възможност за проследяване на реализираните обороти.
Неизпълнението на задължението за регистриране и отчитане на приход от продажби
чрез фискално устройство безспорно засяга държавни интереси, свързани с
отчитането на приходите от задължените лица и плащането на данъците върху
действително реализираните обороти. Изложените в заповедта мотиви отговарят на
изискването на чл. 186, ал. 3 ЗДДС за мотивиране на акта и са достатъчни, за да
може да се извърши проверката за законосъобразност на оспорената заповед на
всички основания по чл. 146 АПК, включително за съответствието на заповедта с
целта на закона.
Съгласно чл. 187, ал.
1 ЗДДС при налагане на ПАМ по чл. 186, ал. 1 се забранява и достъпът до обекта
или обектите на лицето, като мярката се прилага за обекта или обектите, където
са установени нарушенията. Забраната за достъпа до обекта се налага кумулативно
с принудителната административна мярка запечатване на обекта, поради което
предпоставките за налагането й са тези за налагането на ПАМ. Предвид наличието
на предпоставките за прилагане на ПАМ по чл. 186, ал. 1 ЗДДС, то са налице и
тези за налагане на мярката по чл. 187, ал. 1 ЗДДС.
По изложените съображения съдът
намира, че оспорената заповед е правилна и законосъобразна, поради което
подадената срещу нея жалба следва да бъде отхвърлена като неоснователна.
С оглед изхода на спора и на
основание чл. 143, ал. 4 АПК, във връзка с чл. 78, ал. 8 ГПК и чл. 37, ал. 1 от ЗПП, на ответника се дължат разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер
на 100 лева, определени по реда на чл. 24 от НЗПП.
Водим от
горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, съдът
Р Е Ш
И :
ОТХВЪРЛЯ жалбата на ЕТ „Орхидея-МБ-М.К.“, ЕИК ***, със седалище и адрес
на управление гр.Добрич, ***, представлявано от М.К.М. с ЕГН **********, против
заповед за налагане на ПАМ № ФК-213/12.06.2019г. на началник на отдел
„Оперативни дейности“ – Варна в ГД „Фискален контрол“ при ЦУ на НАП.
ОСЪЖДА ЕТ „Орхидея-МБ-М.К.“, ЕИК ***,
със седалище и адрес на управление гр.Добрич, ***, представлявано от М.К.М. с
ЕГН **********, да заплати на ТД на НАП Варна съдебно – деловодни разноски за
юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева (сто лева).
РЕШЕНИЕТО
подлежи на обжалване в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните пред
Върховния административен съд.
Административен
съдия: